لینک های جریان های اصلی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو هستند. اگرچه هیچ کمبودی در مورد مشاوره‌های پیرامون تاکتیک‌های لینک سازی (link building) وجود ندارد، اما تمرکز روی این تاکتیک‌ها قبل از دانستن استراتژی لینک سازی اشتباهی است که منجر به هدر رفتن زمان، انرژی و سرمایه می‌شود.

استراتژی لینک بیلدینگی که به خوبی تعریف شدن باشد به شما کمک می‌کند تا با برنامه ریزی دقیق و با صرف وقت و هزینه کم تر  کارهای خود را انجام دهید. به‌طور خلاصه میتوان گفت که پیروی از یک استراتژی قوی به شما کمک می‌کند تا یک لینک ساز ماهر شوید.

در ادامه ۵ استراتژی مناسب برای لینک سازی به شما ارائه‌شده است تا با استفاده از آن‌ها بتوانید تلاش‌های خود را در جهت تولید لینک به نتیجه رسانده و عملکرد خود را در جستجوهای ارگانیک بهبود دهید و درنتیجه برند قوی‌تری برای کمپانی خود بسازید.

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، بهتر است روی اهمیت استفاده‌ی ترکیبی از این استراتژی‌ها برای تولید یک پروفایل لینک طبیعی و متنوع تاکید شود. این لینک‌ها به شما کمک خواهند کرد تا همواره با تغییر الگوریتم‌های گوگل مشکلی برای شما به وجود نیاید و همچنین تولید هرچه وسیع‌تر این لینک‌ها، عرصه را برای رقابت دیگران با شما تنگ و تنگ‌تر خواهد کرد.

تمرکز بر ارتباطات

مطمئنا شما وقت زیادی را برای به دست آوردن ارتباطات در صنعت خودتان صرف کرده‌اید، چه از طریق شبکه‌های اجتماعی، چه از طریق اجلاس‌ها و یا هر کانال ارتباطی دیگر. احتمالا همین‌الان در تلفن همراهتان شماره‌ی چند شخص مرتبط با زمینه‌ی کاریتان دارید که اگر با آن‌ها تماس بگیرید و به آن‌ها بگویید که یک محتوای خوب تولید کرده‌اید، اگر آن‌ها در مطالب آینده‌ی خود مطلبی مرتبط با محتوای شما انتشار دهند، باکمال میل لینکی به مطلب شما خواهند فرستاد (افراد زیادی در ابتدای راه از این روش استفاده کرده‌اند و آن را یک روش موفقیت‌آمیز معرفی می‌کنند).

با این روش هم بازدید از محتوای منتشرشده‌ی شما بیشتر می‌شود و هم ارتباط شما با شخصی که به شما لینک داده مستحکم‌تر خواهد شد، زیرا او پس‌ازاین، شمارا می‌شناسد، به محتوای شما علاقه‌مند شده و به شما اعتماد پیداکرده است.

برای مثال فرض کنید شما صاحب طراحی سایت معتبر هستید. در این موقعیت شما دائما با درخواست‌های مکرر برای لینک دهی به مطالب دیگران مواجه می‌شوید که درواقع حدود ۹۰% از این مطالب ارزش کمی برای لینک دادن دارند. ۱۰% باقیمانده را کنار می‌گذارید تا زمانی که یک محتوای مرتبط با آن‌ها انتشار دهید و شاید لینکی به این مطالب مفید ارسال کنید. این پروسه ممکن است چند هفته و در بعضی مواقع چند ماه طول بکشد. حال فرض کنید درخواستی از طرف یکی از دوستان یا آشنایان برای لینک دهی دریافت کرده‌اید. در این مورد تمام تلاشتان را خواهید کرد که با انتشار مطلبی مرتبط به محتوای دوست یا آشنای خود لینک ارسال کنید. حال اگر محتواهای تولیدی دوستتان بسیار عالی باشد این پروسه با تمایل بیشتر شما همراه می‌شود.

تلاش کنید تا قبل از هر درخواستی، برای طراحی سایت‌ های مفید حوزه‌ی کاری خود ارزش‌آفرینی کنید. ابتدا به مطالب ارزشمند آن‌ها لینک بدهید و آن مطالب را در شبکه‌های اجتماعی خود انتشار دهید و به‌طور منظم در موضوعات آن‌ها مشارکت کنید. سپس از طریق ایمیل (با رعایت تمامی موارد مهم در ارسال ایمیل) با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. اگر این اشخاص محلی هستند سعی کنید حضوری با آن‌ها دیدار داشته باشید.

بعد از چند ماه تلاش مداوم، دیگر نیاز نیست تا برای دریافت یک لینک به این در و آن در بزنید و با ارتباطاتی که برقرار کرده‌اید، کافی است تلفن همراهتان را بردارید و به دوستان جدید خود تلفن کرده و از آن‌ها بخواهید تا به مطلب شما لینک بدهند. هرگز این ارتباطات را ضعیف نکنید، زیرا اگر پیوسته این رابطه را پرورش نیابد، ممکن است به کلی آن را از دست بدهید.

دیگران را به سمت خود بکشانید

اگرچه گاهی تولید لینک بوسیله‌ی درخواست با ایمیل ضروری به نظر می‌رسد اما این روش کمی آزاردهنده است. حتی اگر در این کار بسیار ماهر باشید (که البته اکثرا اینطور نیستند) حداکثر ممکن است ۱۰% از درخواست‌های شما به نتیجه برسد. برای اکثر افراد این آمار بسیار پایین‌تر است؛ اما اگر چند شریک بالقوه برای تولید لینک داشته باشید کارتان به‌مراتب راحت‌تر خواهد بود.

شما می‌توانید پروسه‌ی لینک سازی را به‌طور وارونه انجام دهید. ابتدا یک صفحه یا مطلب را برای عبارت‌های جستجویی که لینک سازان حوزه‌ی شما به دنبال آن هستند بهینه‌سازی کنید. حال دیگر بازاریاب‌ها به سراغ شما خواهند آمد و از شما درخواست خواهند کرد که یک پست مهمان در صفحه‌ی شما داشته باشند یا شما به محتوای آن‌ها لینکی ارسال کنید. به این رویه به عنوان جذب مخاطب برای تولید لینک نگاه کنید. هنگامی که آن‌ها با شما ارتباط برقرار می‌کنند، شما سریعا یکی از وب‌سایت‌های آن‌ها را شناسایی می‌کنید و اگر آن فرد یک شریک ارزشمند برای تولید لینک باشد، می‌توانید از او درخواست کنید تا به محتوای مرتبط شما لینک ارسال کند و یا یک پست مهمان از شما در سایت خود منتشر کند.

لازم به ذکر است که باید دستورالعمل‌های گوگل را در هنگام داد و ستد لینک رعایت کنید. لذا سعی نکنید تا فقط باهدف دریافت لینک از یک سایت به مطلب آن سایت لینک بدهید. همچنین به سایت‌های نامرتبط با موضوع شما درخواست لینک ارسال نکنید. این استراتژی‌ها شدیدا توسط گوگل ردیابی می‌شوند و ممکن است منجر به صدور جرایمی از طرف گوگل برای وب‌سایت شما شوند.

خبر خوب این است که زمانی که سیستم ذکرشده را پیاده کنید در ادامه‌ی راه این سیستم برای شما بطور اتوماتیک کار خواهد کرد. بجای اینکه در ماه صدها ایمیل ارسال کنید، می‌توانید به سادگی inbox خود را بازکرده و به سایتی که به شما درخواست ارسال کرده است پاسخ دهید و تمام. یک لینک برای شما ارسال شد!

در اینجا کار به اتمام نرسیده است. شما باید دائما مخاطب‌های جدید از برند‌های جدید یا وب‌سایت‌های بی‌کیفیت را غربال کنید. سایت‌های مربوط به برند‌های جدید خوب هستند زیرا در کوتاه مدت تاثیر خاصی ایجاد نمی‌کنند و اگر محتوای خوبی منتشر کنند، به سایت‌های معتبری تبدیل می‌شوند. از سایت‌های بی‌کیفیت به طور کامل دوری‌کنید، زیرا نباید اعتبار URL خود را بوسیله‌ی ارتباط با این طراحی سایت‌ ها زیر سوال ببرید.

تبدیل‌شدن به فردی تاثیرگذار

این کار در گفتار بسیار آسانتر از عمل است، اما به تلاشش می‌ارزد؛ زیرا هنگامی که شما به یک فرد تاثیر‌گذار درزمینه‌ی خود تبدیل شوید، مردم به شما لینک می‌دهند و به محتوای شما به عنوان مرجع درزمینه‌ی فعالیتتان استناد می‌کنند. بخصوص اگر آنچه انتشار می‌دهید از نظرات آن‌ها پشتیبانی کرده و یا آن‌ها را تایید کند.

چند راه برای انجام این کار وجود دارد، اما اولین و مهم‌ترین گام تولید یک کتابخانه از محتواهای انتشار داده‌شده از طرف خودتان است تا دانش و تخصص شما برای همگان آشکار شود. هر چه این کتابخانه پربارتر باشد بهتر است. این کار هم به کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر در مورد شما قضاوت کنند و هم اگر احساس کردند که محتوای شما ارزشمند است،می‌توانند به آن لینک بدهند.پس از تولید یک کتابخانه باکیفیت نوبت به ایجاد تحرکاتی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌رسد.

سایت HARO  برای شروع مکان مناسبی است زیرا به شما اجازه می‌دهد تا به وبلاگ‌ نویسان، گزارشات، تلویزیون و رادیو و کسانی که در پی یافتن متخصصان برای پاسخ به یک سوال مشخص هستند دسترسی پیدا کنید. به HARO به چشم یک وب‌سایت دوست‌یابی نگاه کنید که در آن کاربران با یکدیگر تیم می‌شوند تا به یک موضوع پاسخ دهند. HARO روزانه سه بار پرسش‌های طبقه‌بندی‌شده‌ای را به شما از طریق ایمیل ارسال می‌کند و تنها کاری که نیاز است شما انجام دهید این است که روی هر کدام که به حوزه‌ی تخصصی شما مربوط می‌شود کلیک کنید و به آن پاسخ دهید.

در این روش نباید در ابتدا و قبل از اینکه به شهرت و اعتبار کافی برسید، انتظار تعامل بالایی داشته باشید. در اکثر موارد، اگر دیگران از پاسخ شما استفاده کنند، بدون اینکه به شما اطلاع داده شود آن را انتشار می‌دهند. Google News Alerts را برای نام خود و نام شرکتتان راه‌اندازی کنید، نتایج جستجو را چک کرده و منتظر باشید تا به شما لینک‌های جدیدی داده شود و در نتیجه هنگامی که نتایج حاصل می‌شوند بسیار احساس خوبی خواهید داشت.

پس‌ازاین مرحله، کار را برای تبدیل‌شدن به یک نویسنده دریکی از وب‌سایت‌های معتبر درزمینه‌ی کاریتان ادامه دهید. برای رسیدن به این هدف ایده‌ها و سبک نوشته‌های شما باید بسیار برجسته باشد. استفاده از منابع معتبر می‌تواند در اعتبار شما نقش داشته باشد. اگر در این قسمت کار را به‌درستی انجام دهید می‌توانید از نتایج آن به عنوان اهرمی برای راه‌اندازی یک جریان خبری در موضوع مورد علاقه‌ی خود استفاده کنید.

گام نهایی این است که به عنوان مهمان در رادیو یا تلویزیون حضور پیدا کنید و بصورت عمومی در مورد هدف اصلی خود صحبت کنید. انجام این مجموعه اقدامات نیاز به تلاش بسیار زیادی دارد. در ابتدا زحمت کار بسیار بیشتر است و کم‌کم پیشرفت سرعت پیدا می‌کند و اگر این رویه ‌را باقدرت ادامه دهید، بجای اینکه پیوسته به دنبال کاربران باشید، آن‌ها آرام‌آرام به شما نزدیک می‌شوند و پس‌ازآن شما نیاز خواهید داشت که پیوسته ایده‌های استثنایی تولید کنید.

دیگران را به گفتگو تشویق کنید

در بعضی از طراحی سایت‌ ها دیده می‌شود که بخش نظرات آنقدر با کامنت‌های نامربوط پرشده است که کمتر می‌توان یک نظر مفید را در این بخش پیدا کرد؛ اما اگر به بخش نظرات وبلاگ MOZ نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که بازدیدکنندگان این وبلاگ تا چه اندازه در نظرات به‌طور مفید مشارکت می‌کنند. این‌ها دقیقا همان افرادی هستند که به یک وب‌سایت لینک می‌دهند. اگر بتوانید در بازدیدکنندگان خود با مشارکت دادن آنها در سایت، حس تعلق را ایجاد کنید، آن‌ها بسیار بیشتر مایل خواهند بود تا به مطالب شما لینک بدهند؛ زیرا احساس می‌کنند که شما به افکار آن‌ها اهمیت می‌دهید. این احساس زمانی به وجود می‌آید که به کامنت‌های آنها در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی پاسخ‌های هوشمندانه و مناسب ارائه دهید.

یک مزیت پنهان این استراتژی، یافتن خواسته‌های دقیق مشتریان است که به شما کمک می‌کند تا به راحتی تصمیم بگیرید که چه محصول یا خدماتی را باید به آن‌ها ارائه دهید. این کار، هم میزان فعالیت شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و هم در بازاریابی، هزینه‌ها را تا حدی کاهش خواهد داد.

نتیجه گیری

یک استراتژی بهینه‌سازی موتورهای جستجوی موفق (سئوی موفق) بر پایه‌ی تولید لینک بنا می‌شود و لینک سازی موفق به یک برنامه‌ریزی مستحکم وابسته است. اگر تلاش‌های شما بر اساس طرح‌های استراتژیک بناشده باشد، در مقایسه با به‌کارگیری تاکتیک‌های کورکورانه و تصادفی، انتظار می‌رود که در نهایت به نتایج بسیار بهتری دست پیدا کنید.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ سایت ساز پرتال می توانید با شمارۀ 63404-021 تماس بگیرید.