زمانی که شما برای جستجوی یک مطلب وارد یک سایت، روزنامه و ... می شوید، اولین چیزی که از محتوای مذکور انتظار دارید این است که پاسخگوی نیاز شما باشد. احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که در حین مطالعه یک متن سوالاتی برایتان ایجاد شده است و توقع دارید در ادامه متن به این سوالات پاسخ داده شود. در ناخودآگاه ذهن هر انسانی تمایلی برای دانستن بیشتر وجود دارد، به همین دلیل تمام محتوا و متونی که چاپ یا در سایت منتشر می شوند باید بتوانند اطلاعاتی مفید و جدید را در اختیار مخاطبان قرار دهند. تکرار حرف های قدیمی یا مطالب کلیشه ای سایت ها، مجلات و ... نه تنها هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارد، بلکه از اشتیاق وی به خواندن می کاهد.

نقش مدیران در تولید محتوا سایت

مدیران یک رسانه (فرقی ندارد این رسانه شبکه اجتماعی، مجله یا یک وب سایت باشد) نقش مهمی در تولید محتوا بازی می کنند. مدیران یک سایت باید درک درستی از مفهوم تولید و بازاریابی محتوا داشته باشند. مطمئناً شما بهترین نتیجه را زمانی می گیرید که بتوانید به صورت تیمی و حساب شده تولید محتوا کنید. مطمئناً مدیر خوب فردی است که در درجه اول بتواند بین اعضای تیم تولید محتوا ارتباط برقرار کند.

اگر نویسندگان، خبرنگاران، عکاسان، فیلمبرداران و گرافیک های یک رسانه بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط داشته باشند، مطمئناً نتیجه آن تولید محتوایی با کیفیت خواهد بود. مطمئناً اعضای یک تیم تولید محتوا مانند یک سیستم منظم عمل می کنند. حال هرچه قدر بین اعضای این مجموعه هماهنگی بیشتر باشد، خروجی سیستم به مراتب بهتر و با کیفیت تر خواهد بود.

 مهم ترین نکات در تولید محتوا سایت

تولید محتوای سایت مانند هر نوع تولید محتوایی قواعد و اصول خود را دارد و نمی توان تنها به نوشتن یک یادداشت اکتفا نمود. در ادامه مهم ترین نکات تولید محتوا سایت را با هم مرور می کنیم:

  • تولید محتوا غیر کپی و استفاده از منابع معتبر برای تولید محتوا
  • استفاده بهینه از کلمات کلیدی هدف در عنوان و متن محتوا
  • نشر و ترویج محتوای تولید شده با فاصله های زمانی معین در شبکه های اجتماعی
  • اندازه گیری و سنجش نتایج و تنظیم استراتژی
  • نظارت بر تولید محتوا و پاسخ به نظراتی که در رابطه با محتوا از سوی کاربران ارائه می‎شود
  • مدیریت صحیح محتوا با توجه به نوع پروژه

روش های مختلف تولید محتوا

برای تولید محتوا سه روش مرسوم وجود دارد:

  • استفاده از کاربران سایت جهت تولید محتوا
  • استفاده از کپی رایتر ها و وبلاگ نویس های متخصص
  • استفاده از یک تیم تولید محتوا که کادری است که در درون شرکت مشغول فعالیت هستند.

هر یک از این سه روش، مزایا و معایب مختص به خود را دارد. البته برای تولید یک محتوای خوب می توان از هر سه روش استفاده کرد. هنگامی که کارکنان داخلی یک شرکت با اصول تولید محتوا آشنایی داشته باشند، کار کردن با ایشان بسیار راحت تر خواهد بود. اما اگر نتوانید چنین پتانسیلی را در شرکت خود پیدا کنید باید نویسندگانی را خارج از مجموعه خود پیدا کنید. این راهکار به معنی استفاده از انرژی و نیروهای بیرون سازمانی است و می تواند اطلاعات و طرز فکر جدیدی را در شرکت شما تزریق کند. در روش بهره گیری از کاربران سایت برای تولید محتوا، مطمئناً از میزان تخصصی بودن محتوا کاسته می شود و مطالب کمی به صورت عامیانه خواهند بود. اما از آنجایی که تعداد بسیار زیادی نظر به دست شما می رسد که برخی از آنها بسیار ارزشمند خواهند بود.

شناخت انواع مختلف محتوا

محتوا به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در کل می توان محتوا را به محتوای نوشتاری، محتوا صوتی، محتوای تصویری و محتوای ودیویی تقسیم بندی کرد. محتوای نوشتاری همان متون وب سایت شما هستند. محتواس تصویری شامل عکس، گرافیک و اینفوگرافیک است. محتوای صوتی هم که فایل های صدا و محتوای ویدیویی که شامل کلیپ ها و فیلم های داخل سایت هستند.

محتوای متنی یا نوشتاری

مطالب و متونی که در سایت‎ها قرار‎ می‏گیرند، محتوای نوشتاری‎ هستند. محتواهای نوشتاری نیازمند رعایت نکات و اصول خاصی است. بیشتر مطالبی که در درون سایت‎ها بارگذاری‎ می‏شود، به شکل نوشتاری هستند. محتواهای نوشتاری حجم کمتری دارند و از این رو بارگذاری سایت با سرعت بیشتری انجام‎ می‏شود. ارائه اطلاعات، آگاهی بخشی و برقرار ارتباط با مشتریان‎ می‏تواند از طریق محتواهای نوشتاری صورت بگیرد. بطور کلی مهمترین نوع محتوا، نوشتاری‎ می‏باشند و همه انواع محتواهای دیگر به میزانی از محتوای نوشتاری نیاز دارند.

محتوای صوتی

فایل‌های صوتی یکی از انواع محتواهایی است که در سالهای اخیر بسیار رایج شده و ممکن است به صورت فایل‌های mp3 مستقل روی وب سایت‌ها (مانند فایل های صوتی ویکی محتوا و رادیو متمم) و یا به صورت پادکست‌های صوتی و یا به صورت CD و DVD‌های آموزشی بارگذاری شوند. براساس تحقیقات به عمل آمده، محتواهای صوتی بیش از پیش رونق پیدا کرده است. یکی از نکاتی که در زمان تهیه محتواهای صوتی باید مورد نظر قرار داد، کاهش میزان حجم کلیپ‎ها‎ می‏باشد. همچنین‎ می‏توان محتوای صوتی را با چندین کیفیت در سایت بارگذاری نمود. این کار گزینه‎های مختلفی را در اختیار کاربران قرار‎ می‏دهد.

محتوای تصویری

گاهی توضیح و شرح یک مطلب رسا نیست و مخاطب نمی تواند مفهوم مورد نظر نویسنده را درک کند. محتواهای تصویری یا اینفوگرافیک‎ می‏توانند در این زمینه موثر واقع شوند. گاهی یک تصویر بیشتر از هزار کلمه و حتی مقاله‎ می‏تواند پیام خود را منتقل سازد. به عبارت دیگر، محتوای تصویری که بشکل عکس، نقشه، دیاگرام، نمودار و …‎ می‏باشد، مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای نشان‎ می‏دهند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل ‌فهم به مخاطب منتقل‎ می‏گردد.

محتوای ویدیویی

محتواهای صوتی ـ تصویری در قالب فایل‎های ویدئویی و بازی‎های آنلاین ارائه‎ می‏گردد. ویدئوها به دلیل اعتبار بالایی که در نحوه رفرنس دهی دارند، همواره مورد توجه مخاطبان‎ می‏باشند. به این معنا که در دیگر محتواها، تنها با ذکر نام و یا بیان یک مطلب‎ می‏توان پیام خود را به مخاطب و بازدیدکننده منتقل کرد. این در حالی است که در ویدئوها بازدیدکننده بی واسطه با منبع اصلی ارتباط برقرار‎ می‏نماید و از این رو با اعتماد بیشتری محتوای سایت را دنبال‎ می‏کند.

از سوی دیگر، هر روز بر حجم طرفداران بازی‎های آنلاین افزوده‎ می‏شود. این موضوع موجب شده تا وب سایت‎ها جهت افزایش میزان بازدیدکننده در کنار سایر محتواها، از بازی‎های آنلاین نیز استفاده کنند.

نکاتی در تولید انواع محتوا

محتوایی که در سایت خود قرار می دهید باید برای همه خوانندگان گویا، رسا و بی ابهام باشد. برای مثال اگر تصویری گنگ و نامفهوم در سایت تان وجود دارد باید برایشان توضیحات اضافه کنید. بهتر است بگوییم این 4 نوع محتوا در واقع مکمل یکدیگر هستند و برای انتقال بهتر پیام باید از هر 4 مورد استفاده کرد.

اگر محتوای شما تنها متن باشد، مطمئناً در صورت طولانی بودن حوضله کاربر سر می رود. اضافه کردن یک تصویر مناسب یا اینفوگرافیک می تواند علاوه بر اتتقال بهتر مفاهیم، جذابیت خاصی به نوشته شما بدهد.

کاهش حجم محتوای تصویری و ویدیویی یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سایت

و سئو محسوب می شود. حجم بالای تصاویر باعث بالا رفتن زمان بارگذاری صفحات سایت شده و در نتیجه کاهش رتبه را برای شما در پی خواهد داشت.

شما باید بتوانید از هر 4 نوع محتوا در سایت خود به خوبی بهره بگیرید. وجود یک نوع محتوا در طولانی مدت برای کاربرانتان خسته کننده خواهد بود. ایجاد تنوع و زیبایی در سایت از طریق تولید محتوای گوناگون صورت می گیرد.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ سایت ساز پرتال می توانید با شمارۀ 63404-021 تماس بگیرید.