طراحی یک سایت به تنهایی کافی نیست. نکته ای که در طراحی سایت باید به خاطر داشته باشیم این است که در درجه اول باید بتوانیم نیازها و انتظارات کاربران را برطرف کنیم. برطرف کردن نیازهای کاربران در وب سایت، باعث موفقیت وب سایت خواهد شد. ابن کار در درجه اول نیازمند شناخت کاربران و در درجه دوم نیازمند برنامه ریزی هدفمند برای رفع نیازهای کاربران است.

برای آنکه بتوانید فرآیند طراحی یک سایت مناسب برای کاربران را شروع کنید باید استحکام حیطه کاری خود را مشخص و حفظ نمایید. این به این معنی است که باید محدوده بازدیدکنندگان وب سایت خود را تعیین کنید. با رعایت ثبات کاری، وب سایت شما دارای ویژگی یکنواختی نخواهد بود. توجه داشته باشید طراحی وب سایت متناقض و غیر یکپارچه فشار زیادی به کاربر وارد می کند. این امر به تدریج باعث کاهش تعداد کاربران شما می شود. شایان ذکر است که رعایت اصول منطقی به معنی ارائه و تولید محتوای تکراری و خسته کننده نیست. بلکه کلید موفقیت شما در برقراری تعادل بین ثبات و ابتکار است. با پرتال همراه باشید.

اهمیت طراحی سایت با ثبات

یک طراحی سایت موفق، نقشه راه را به خوبی در در ذهن مخاطبتان ترسیم می کند. اگر بتوانید ثبات را در طراحی خود رعایت کنید، رابط کاربری شما برای مخاطبانتان فابل پیش بینی خواهد یود و این نکته شما را به موفقیت نزدیک می کند زیرا کاربر بدون نیاز به مسیریابی های پیچیده می تواند به راحتی در سایت شما گشت و گذار کند و به محتوای دلخواه خود دست یابد. به این ترتیب مخاطب شما به کاربری وفادار تبدیل می شود.

همیشه به این نکات توجه داشته باشید که کاربران سایت شما در واقع بازدیدکنندگان تمامی وب سایت ها هستند. مطمئناً این افراد با انجام وب گردی روزانه و مکرر می توانند وب سایت ها را با یکدیگر مقایسه کنند و بخوبی بین وب سایت حرفه ای و وب سایت غیر حرفه ای تفاوت قائل شوند. ثبات در طراحی سایت به این معنی است که تمام مولفه های فعال در طراحی وب سایت با انسجام و نظم خاصی در کنار یکدیگر و به صورت موثر عمل کنند.

آیا قانون کاهش سورپرایز را می شناسید؟

اگر درباره چارچوب کاری خود تصمیمی قطعی نگرفته اید، بهتر است که قانون سورپرایز را رعایت کنید. به این معنی که ویژگی های مهم نباید با استاندارد شما تفاوت داشته باشد. در واقع قوانین و اصول طراحی سایت نیز از این قواعد مستثنی نیستند. ویدئوها، تصاویر، کلیدها و برچسب هایی که در سایت خود استفاده می کنید، نباید باعث ایجاد سردرکمی در کاربران شود. همیشه طراحی سایت خود را از چشم یک مخاطب ارزیابی نمایید.

اصل ثبات در طراحی سایت

شاید بهتر باشد بگوئیم که می توانیم اصل ثبات در طراحی سایت را به دو قسمت تقسیم کنیم:

  • بخش یک : ثبات درونی
  • بخش دوم : ثبات خارجی

ثبات خارجی به معنی انجام مقایسه بین محصولات سایر وب سایت ها می باشد، اما ثبات داخلی تنها و تنها بر روی پروژه ای که مشغول به کار بر روی آن هستید بستگی دارد. در ادامه این مقاله در مورد این دو مفهوم بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد.

مفهوم ثبات خارجی

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، ثبات خارجی به فرآیند مقایسه سایت شما با محصولات و وب سایت ها مشابه اشاره دارد. روزانه وب سایت شما با تعداد بسیار زیادی وب سایت مقایسه می شود. به عبارت دیگر، ثبات خارجی به معنی این است که بتوانید انتظارات کاربران را برآورده کنید. اگر شما قادر به ساخت ماهرانه یک سایت باشید می توانید به راحتی، ویژگی ثبات خارجی را بر روی طراحی سایت خود اعمال نمایید.

بهتر است به خاطر داشته باشید که دانش عمومی کاربران سایت شما، به تعدادی عوامل خارجی بستگی دارد. در بیشتر موارد، به نتیجه رساندن انتظارات بازدیدکنندگان سایت تان می تواند مسیر درست موفقیت را برای شما ترسیم کند. در نهایت مفهوم ثبات خارجی در همه سایت ها و حتی اپلیکیشن های موبایل به عنوان یک اصل اساسی مطرح شده است.

برای مثال می توان گفت وجود اسلایدشو مناسب جهت نمایش تصاویر، وجود آیکون های پرمفهوم برای مفاهیمی مانند ایمیل سایت، وجود ناوبری مناسب برای هدایت کردن کاربرانی که از سایت شما بازدید می کنند. همۀ این موارد نمونه هایی از روابط کاربری مناسب برای برآورده کردن انتظارت مخاطبان شما خواهد بود.

استفاده از الگوهای بازگشتی

استفاده کردن از رابط های کاربری مناسب می تواند از وقوع کم و کاستی های مرتبط با عدم رضایت کاربر از واسط کاربری پیشگیری نماید. بسیاری از مخاطبان شما به واسطه بازدید های روزانه از پلت فرم های مختلف با این واسط های کاربری آشنایی دارند. مثال هایی از این رابط های کاربری مایکروسافت ورد و  فونت مناسب برای آیکون های مورد استفاده در وب سایت شما می باشد.

ساختار یافته، شفاف و قابل تشخیص

فاکتور مهم و اساسی در طراحی سایت در این تیتر فوق خلاصه شده است. به زبان دیگر وب سایت شما نباید تکراری و مطالب مورد ارائه آن کسل کننده باشد. در واقع وب سایت شما باید شامل مفاهیمی باشد که کاربران شما دقیقاً به دنبالشان هستند. استفاده کردن از جهت یابی مناسب در تمامی صفحات وب سایت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رعایت تعادل در این بخش نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. وب سایت شما باید مختصر و مفید بوده و در عین حال از شفافیت لازم برخوردار باشد.

مواردی که باید از آنها اجتناب کنید

نکته مهم اینکه نباید در تمامی مراحل کاری خود انتظارات کاربران را در اولویت کاری خود قرار دهید! گاهی اوقات انتظارات کاربران صرفاً یک عادت غلط می باشد.

به عنوان مثالی در این زمینه می توان به وجود ستاره در کنار فیلدها اشاره نمود که بدین وسیله کاربران اجباری بودن تکمیل این فیلد را برداشت می نمایند. به تصاویر زیر توجه نمایید. به نظر شما کدامیک این اصل را به خوبی رعایت کرده و در رعایت تعادل بین اولویت های درست کاربر و عادات نادرست آن موفق بوده است؟

نتیجه گیری

در این مقاله سعی در ارائه دادن مفاهیم و راهکارهایی کلیدی برای برآوردکردن انتظارات کاربران داشتیم. همیشه این اصل را در نظر داشته باشید که کاربر از درگیری فکری زیاد در وب سایت شما احساس رضایت نخواهد کرد. پس یک ساختار سازمان یافته، مشخص و شفاف در عین ابتکار می تواند ترافیک عظیمی را به سمت وب سایت شما هدایت نماید.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ سایت ساز پرتال می توانید با شمارۀ 63404-021 تماس بگیرید.