یکی از مهم ترین عوامل در جذب بازدید کننده و مشتری، ظاهر یک سایت است. اما بهتر است بدانید که سلیقه همۀ بازدیدکنندگان مثل یکدیگر نیست. یک سایت ممکن است از دید برخی از بازدیدکنندگان بسیار حرفه ای باشد و در نظر عدۀ دیگری کاملا ابتدایی و آماتور باشد. یک طراح سایت حرفه ای، با سلیقۀ خود وب سایت طراحی نمی کند، بلکه وب سایت درخواستی را بر اساس گروه مخاطبین (یعنی بازدیدکنندگان و بازار هدف) و آنچه که مدیر سایت تمایل دارد طراحی می کند. به عنوان مثال نمی توان برای یک وب سایت دولتی یا حقوقی از طرح ها و رنگ های فانتزی استفاده کرد، زیرا این کار باعث می شود مخاطبان فکر کنند که جدی گرفته نمی شوند.

ما در پرتال، با گشت و گذار در اینترنت و تحقیق در مورد انواع وب سایت های طراحی شده، به این نکته رسیده ایم که طراحی وب سایت ها به چهار دسته تقسیم می شوند. شما اگر از این دسته بندی ها آگاهی نداشته باشید و کار را به طراح بسپارید، این امکان وجود دارد که در پایان از نتیجۀ کار راضی نباشید. در نتیجه با دانستن این اطلاعات فرآیند طراحی سایت را به سرعت کوتاه خواهید کرد و همچنین نتیجه کار دلخواه شما خواهد بود.

طراحان ما در پرتال، با رعایت تمامی این نکات قالب های موجود در سامانه پرتال را طراحی کرده اند. طراحان و برنامه نویسان پرتال با در نظر گرفتن نیازها و سلایق مخاطبین و مدیران وب سایت همۀ امکانات مورد نیاز تجارت ها و صنایع را در نظر گرفته اند و سپس قالب ها را بر پایه این اطلاعات طراحی نموده اند.

طراحی وب سایت نا منظم

این سبک از طراحی سایت، امروزه به یکی از پر طرفدارترین طراح های در دنیای گرافیستان تبدیل شده است. این وب سایت ها معمولا دارای چنین ویژگی هایی هستند:

کهنه، رها، با لبه های نا متقارن و محو شده و کاملا متفاوت از استانداردهای گذشته. این ویژگی ها، سایت های نامنظم را از دیگر وب سایت های خط کشی شده جدا می سازد. اما باید به این نکته توجه کرد که سایت های نامنطم نیز از قواعد و هارمونی مشخصی پیروی می کنند تا خصوصیات ظاهریش باعث آزار مخاطب نشود. به طور کلی می توان گفت که این نوع سایت ها با وجود بی قانونی از چهارچوب مشخصی تبیعیت می کنند.

معمولا مخاطبان این نوع طراحی، افراد خلاق، هنرمندان و دوستداران سبک مدرن هستند. پزشکان، مهندسان و افرادی که با خط کش و نظم ساخت انسانی میانۀ خوبی دارند این نوع قالب ها را نمی پسندند.

طراحی وب سایت های خلوت

این نوع طراحی ها ظاهری ساده دارند اما هدف خاصی برای آنها تعیین شده است و در پی شان تفکری وجود دارد. استفاده از المان های کم و گرافیکی و دو یا سه رنگ در آنها، ظاهری متفاوتی بهشان داده است و بر خلاف دسته قبل از نظم مشخصی پیروی می کنند.

متمایز، حرفه ای و مدرن از ویژگی های این دسته از طراحی ها است. این گونه طراحی خلوت، پیام " صاحب این سایت قابل اعتماد است" را به بازدیدکنندگان القا می کند. می توان گفت این گونه سایت ها برای همه مناسب است مگر کسانی که نخواهند تفاوت بارزی با دیگر رقبایشان داشته باشند. این افراد وب سایت های استاندارد را می پسندند و از متفاوت بودن ترس دارند.

طراحی وب سایت پر المان

این نوع طراحی سایت، در ایران طرفداران بسیاری دارد. در این نوع طراحی های موضوع سایت تعیین می کند که باید از چه المان ها و رنگ هایی استفاده کرد. به طور مثال اگر سایت مرتبط با فرهنگ و هنر سنتی ایران باشد از انواع المان های بته جقه، انواع گلیم در طراحی استفاده می شود. یا اگر موضوع سایت کودک باشد از آیکون های مرتبط در جای جای هدر و بک گراند استفاده می شود. این چنین سایت ها اگر به درستی طراحی شوند، فضای گرم و پر شوروحرارت را تولید می کنند که نشانگر خونگرمی و پشتکار صاحبان وب سایت می باشد.

طراحی وب سایت ساده و استاندارد

شما این نوع از طراحی سایت را به خوبی می شناسید. بیشتر سایت هایی که مشاهده کرده اید از این نوع طراحی استفاده می کنند. این نوع وب سایت ها دارای هدری مستطیل شکل در بالای صفحه هستند. منو در زیر هدر به صورت عمودی می باشد و همۀ قسمت ها در سایت دارای محدوده هستند که معمولا طیف رنگ این قاب ها خاکستری و طوسی می باشد و رنگ پس زمینه متن سفید است. هدر های این نوع وب سایت ها شامل چند عکس هستند. البته این عکس ها می توانند در کمال سادگی زیبا هم باشند و با تلفیق درست رنگ و عکس، هدر حرفه ای را ایجاد کنند. اما معمولا ظاهر این گونه وب سایت ها در خاطر بازدیدکنندگان نمی ماند که البته برای صاحب وب سایت نیز اهمیت چندانی ندارد. معمولا مدیران اینگونه وب سایت ها به مسائل دیگری همچون محتوا ارزشمند اهمیت می دهند که تصمصمیم بسیار عاقلانه ایست. معمولا مخاطبان این وب سایت ها شرکت ها، تجار، وکلا و مشاغل جدی هستند.