انتخاب عنوان برای مطالب و محتوای وب سایت می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. زیرا یک مطلب دربارۀ مسائل مختلفی صحبت می کند و شما باید با بررسی تمام این مسائل، عنوان مناسبی را برای محتوای خود برآورد کنید. به همین دلیل، این کار دقت بالایی را نیازمند است چرا که ممکن است در اثر یک اشتباه کوچک، صفحۀ وب سایت شما آنگونه که شایسته است دیده نشود و تاثیر لازم را بر روی موتورهای جستجوگر و حتی مخاطب نداشته باشد.

بزرگترین اشتباهی که ممکن است رخ دهد، این است که عنوانی برای صفحه در نظر گرفته نشود. برای هر صفحه به دلایل مختلفی عنوان انتخاب می شود. هنگامی که شما عنوانی برای صفحۀ خود در نظر نگیرید، این موارد را از دست خواهید داد. ما به دلایل زیر برای یک صفحه عنوان انتخاب می کنیم:

  • تعریف صفحه در مرورگر، در بالای صفحه مرورگر
  • به عنوان متن صفحات علاقه مندی شده در نظر گرفته می شود
  • عنوان صفحه، در نتایج جستجو به عنوان متن لینک استفاده می گردد
  • موتورهای جستجوگر مانند گوگل از طریق عنوان، محتوای صفحه را تشخیص می دهند

در صورتی که صفحه شما عنوان نداشته باشد، موتورهای جستجوگر متن جایگزینی برای آن انتخاب می کنند و بهتر است با شما صادقانه صحبت کنیم. هیچ چیزی بدتر از این نیست که موتر جستجوگر برای صفحه شما عنوان انتخاب کند.

وقتی که کاربر صفحۀ شما را به قسمت علاقه مندی های شما اضافه کند، عنوان صفحه قابل تشخیص نیست. همچنین، وقتی که کاربر تب های زیادی را در مرورگر خود باز می کند، عنوانی برای تب مورد نظر شما وجود نخواهد داشت و کاربران نمی توانند صفحۀ شما را تشخیص دهند.

حال می خواهیم به برخی از اشتباهات رایج در انتخاب عنوان صفحه اشاره کنیم:

عنوان های پیش فرض ویرایشگر

در صورتی که برای طراحی صفحات وب سایت خود از ویرایشگر استفاده می کنید؛ بهتر است بدانید که ویرایشگر برای صفحات جدیدی که ایجاد می نمایید متنی را به صورت پیش فرض، برای عنوان صفحه در نظر میگیرد. معمولا ویرایشگرها از عبارت "Untitled Document" برای صفحات بدون عنوان استفاده می کنند که معمولا به علت فراموش کردن عنوان به وجود می آید. شما می توانید عنوان این چنینی را در موتورهای جستجوگر بررسی کنید. کافی است برای انجام این کار، عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید.

در صورتی که از ویرایشگر جهت طراحی صفحات وب سایت استفاده می نماید، ویرایشگر برای صفحات جدیدی که ایجاد می نمایید متن پیش فرضی را برای عنوان در نظر می گیرد. عنوانی به مانند "Untitled Document" که معمولا به دلیل فراموش کردن در نظر گرفتن عنوان به وجود می آید. می توانید عنوان های به این صورت را از طریق موتورهای جستجو بررسی نمایید. برای این کار عبارت زیر را در گوگل جستجو نمایید:

"Untitled Document" +site:your site URL

عناوین کوتاه و یا بلند

موتورهای جستجوگر معمولا تعداد کاراکترهای محدودی را در نتایج جستجو نمایش می دهند. گوگل به عنوان محبوب ترین موتور جستجوگر، حدود 70 کاراکتر از عنوان صفحه را در نتایج جستجویش نشان می دهد. بهتر است که عنوانی را برای صفحات خود انتخاب کنید که از 70 کاراکتر کم تر باشد. همچنین، عناوین کوتاه و تک کلمه ای، مفهومی از محتوای صفحه را به مخاطب نمی رسانند و باعث سوئ تفاهم می گردند. بهتر است برای عناوین صفحه خود، عبارتی جامع را در نظر بگیرید که تا موضوع صفحه به درستی منتقل شود.

استفاده از مهم ترین عبارات در انتهای جمله

تعداد کاراکترهای عنوان مهم می باشد و همچنین مکان در نظر گرفتن کلمات کلیدی نیز در عنوان مهم می باشد. کاربران در اینترنت و مشتریان شما زمان کمی دارند و تمایل دارند مطالب را هر چه سریعتر درک نمایند. در نظر گرفتن کلمات کلیدی و مهم عنوان در ابتدای عنوان باعث شده تا کاربر سریهتر متوجه موضوع صفحه شود و همچنین در صورتی که عنوان شما در موتورهای جستجو کامل نمایش داده نشود مطمئن خواهید بود که بخش های اصلی عنوان در موتور جستجو نمایش داده می شود.

استفاده از کلمات کلیدی بسیار در عنوان صفحه

استفاده بسیار از کلمات کلیدی در عنوان باعث می شود تا عنوان صفحه به صورت اسپمی به نظر آید. سعی نمایید عنوان را برای کاربر خود در نظر بگیرید تا موتور جستجو. امروزه موتورهای جستجو درک بهتری از موضوع صفحه دارند و لازم نیست کلیه کلمات و عبارات کلیدی را در عنوان صفحه استفاده نمایید. بهتر است صفحه بسیار ظریف و کاربر پسند انتخاب گردد.

عناوین تکراری

در صورتی که دو صفحه با عنوان تکراری دارید بهتر است عنوان های تکراری را از سایت خود حذف نمایید و یکی را تغییر عنوان دهید. برای این کار می توانید از Google Webmaster Tools استفاد نمایید تا عناوین تکراری را بیابید و عناوین صفحات مختلف را تغییر دهید. این مورد معمولا در طول زمان در سایت و با زیاد شدن مقالات وب سایت پیش می آید و بهتر است سایت خود را از جهت عناوین و توضیحات تکراری دائما در Google Webmaster Tools بررسی نمایید.

اضافه کردن عنوان وب سایت در تمامی صفحات

اضافه نمودن عنوان کلی وب سایت به تمامی صفحات وبسایت باعث بلدتر شدن بی مورد عنوان صفحات و مشکلات کلمات کلیدی می گردد. وب سایت ها تمایل دارند تا برند در عنوان مطلب ذکر گردد تا سایت و برند مجموعه شناخته شود اما این کار برخی زمان ها منجر به اثرات منفی در کلمات کلیدی می گردد. پس بهتر است عنوان برند را در صفحات وب سایت هوشمندانه انتخاب نمایید و یا آن را حذف نمایید.

عدم مشاوره با متخصص سئو

عنوان صفحه مناسب برای سایت شما ممکن است حتی منجر به موفقیت شغلی شما گردد. انتخاب عناوین صفحات سایت مورد بسیار مهمی بوده و حتما می بایست تحت نظر متخصص سئو انجام گردد تا بیشترین اثر را داشته باشد زیرا که شرایط دیگری در انتخاب نام دامنه تاثیر گذار می باشد که در نظر گرفتن آن در تخصص سئو کار می باشد.