اخیراً شرکت های طراحی سایت سعی دارند وب سایت های مشتریان خود را به منظور کارایی بهتر و هماهنگی با موتورهای جستجوگر، بر اساس راهکار جدید محتوا-محوری طراحی کنند. این راهکار نشانگر اهمیت بالای محتوای وب سایت است و بیان کنندۀ این است که کاربران به دلیل مطالب و محتوای سایت به آنها مراجعه می کنند. به همین دلیل لازم است که در طراحی مجدد وب سایت از راهکار محتوا-محور استفاده نمایید.

استراتژی محتوا محور چه نیازهایی دارد؟

داشتن استراتژی قدرتمند باید مشخص کند که شما چگونه می توانید نیاز کاربران خود را پاسخ دهید و همزمان به اهداف تبلیغاتی خود برسید. این استراتژی به ساخت قسمت های مختلف شما اشاره می کند.

می توان گفت محتوای وب سایت، آهن ربای جذب مخاطبان می باشد. به همین دلیل شما باید تا جایی که ممکن است نوین ترین روش های بازاریابی محتوا را به کار بگیرید تا مخاطبان بتوانند به راحتی مطالب مورد نظرشان را در وب سایت شما بیابند. استراتژی محتوا محور، برنامه های تجاری شما در رابطه با مشتریان، موضوعات و ساختار وب سایت را هدایت می کند. همچنین با این راهکار می توانید سلسله مراتبی را برای محتوای خود ایجاد نمایید و محتوای خود را بر اساس میزان اهمیت دسته بندی کنید. پیش از طراحی مجدد وب سایت و پیش از اینکه هرگونه تغییردر طرح و توسعۀ  آن صورت بگیرد، باید یک استراتژی محتوای خوب بر روی آن پیاده سازی گردد.

مشکلات وب سایت های طراحی محور

انسان ها موجوداتی هستند که به زیبایی های بصری اهمیت می دهند. به این معنی که مشاهدات اجسام و رنگ ها در درک جهان به آنها کمک می کند. پیشنهاد می کنیم پیش از آماده سازی محتوا، وب سایت خود را مشاهده کنید. هرچند این کار ترتیب ساخت وب سایت را نقض می کند، اما از نظر زیباشناسی به وب سایت شما کمک خواهد کرد.

طراحی وب سایت، پیش از آماده شدن محتوای آن را می توان گامی اشتباه در طراحی سایت دانست که می تواند به استراتژی لطمه وارد کند و منجر به هدر رفتن زمان و هزینه ها شود. در وب سایت Elezea.com آمده است که : "اگر پیش از آماده سازی محتوا، وب سایت خود را طراحی کنیم مانند آن است که جعبه ای را درست کنیم بدون آنکه بدانیم چه چیزی را می خواهیم درون آن قرار دهیم. اگر محتوای ما در جعبه قرار نگیرد، دو حق انتخاب داریم: انتخاب اول این است که جعبۀ خود را دور بریزیم و بسته بندی جدیدی را آغاز کنیم. انتخاب دوم ما این است که محتوا را به قدری فشرده کنیم تا درون جعبه قرار بگیرد و ما نمی خواهیم این اتفاق بیافتد".

برای اینکه از چنین اتفاقی پرهیز کنیم، می بایست وب سایت خود را بر اساس محتوای خود ایجاد کنیم تا اطلاعات مهم به طور مطلوبی برجسته سازی شوند.

طراحی وب سایت پیش از آماده سازی محتوا باعث می شود وب سایت شما تجربۀ کاربری خوبی را به مخاطبانتان ارائه ندهد و در نهایت سیاست های شرکتتان با شکست مواجه شود. محتوای وب سایت می بایست ساده، قابل فهم، در دسترس و جذاب باشد. اگر بخواهیم محتوا را درون وب سایت از پیش آماده شده قرار دهیم، مجبور خواهیم بود برخی از اصول و نکات را نادیده بگیریم تا محتوایمان با وب سایت هماهنگ شود.

مرتب سازی محتوا پیش از طراحی وب سایت

در طراحی وب سایت، آماده سازی محتوا نکته ای کلیدی به شمار می آید. بازبینی مجدد ایده ها، مرتب سازی و ساماندهی، برنامه ریزی و حذف و اضافه کردن موضوعات لازمۀ طراحی مجدد یک وب سایت به شمار می آیند که باقی فرایند طراحی وب سایت به آنها وابسته اند. ساختار و نقشه وب سایت ابزارهای مهمی برای تفکیک و مرتب سازی محتوا محسوب می شوند. در طراحی ابتدایی وب سایت، صفحه اصلی، صفحات ثانویه و زیر مجموعه های آن ها مشخص می شوند. این صفحات بر اساس محتوا و اهمیتشان مرتب و آماده سازی می شوند. داشتن نقشه سایت، نه تنها تجسم طرح کلی وب سایت را راحت می کند، بلکه بلکه امکان ویرایش یا حذف فضاها را میسر می سازد. حال زمانی که بر روی طرح ابتدایی توافق شد، توسعۀ وب سایت بر اساس سلسله مراتب محتوای جدید صورت می گیرد.

رابطۀ تنگانگ محتوا و طراحی وب سایت

شرکت ها قبل از تولید محتوا، برای مدتی طولانی طرح ها و ایده های گوناگونی را مورد بررسی قرار می دهند. بنابراین توسعه و ایجاد محتوا بدون تجسم طرح وب سایت ممکن است کمی عجیب به نظر می آید. در استراتژی محتوا-محور، از این روی که در ابتدا باید محتوا ایجاد شود، شرکت ها به کمک مشتریان خود نیازمندند. تا زمانی که محتوای وب سایت ارزشمند باشد، می تواند بدون هیچ طراحی خاصی به موفقیت دست یابد مانند وب سایت ویکیپدیا. هرچند اکثر وب سایت های قدرتمند بین کیفیت محتوا و طراحی گرافیکی خود، تعادل خوبی را برقرار کرده اند.

طراحی پیرامون محتوا 

هدف از طراحی وب سایت چیست؟ ارائۀ محتوا، ارائه خدمات، حفظ نام تجاری و فراهم سازی تجربه کاربری خوب از اهداف اصلی طراحی وب سایت هستند. در دنیای دیجیتال، محتوا به سرعت در حال تغییر است و طراحی ها نیز باید بر اساس محتوا صورت بگیرند.

جمع بندی

درست است که طراحی وب سایت پیش از آماده سازی محتوا ایده ای جالب به نظر می رسد، اما انجام آن کاری غیر حرفه است. محتوای وب سایت باید پیش از طراحی آن آماده باشد. این کار نیازمند برنامه ریزی دقیق و داشتن اطلاعات مشتریان می باشد. محتوای سایت باید به گونه ای باشد که مخاطبان بتوانند آن چیزی را که می خواهند، پیدا کنند.

به وضوح می توان گفت که طراحی وب سایت، از مهم ترین عوامل اساسی موفقیت تجاری است. هنگامی که شما محتوای خود را آماده می کنید، طراح وب سایت شما هم باید همزمان کار طراحی را آغاز کند. رویکرد محتوا-محور نه تنها نیازهای مخاطبان شما را برآورده می کند، بلکه باعث می شود تجربه کاربری بهتری را نیز داشته باشند. همۀ این عوامل باعث می شود که بازدیدکنندگان وب سایت شما به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند.