ما به عنوان کسانی که سعی داریم برای وب سایت خود محتوایی ارزشمند تولید کنیم، همیشه امیدواریم که مطالب و مقالاتی را که در دنیای دیجیتال منتشر می کنیم، مورد استقبال کاربرانمان قرار بگیرند.

یکی از اهداف اصلی ما به عنوان بازاریابان محتوا (Content Marketer) این است که شانس مطالعۀ محتوا و دیده شدن وب سایتمان را افزایش دهیم و این کار با گسترش مخاطبانی که مطالب را می بینند امکان پذیر خواهد بود. در بعضی مواقع، تاکید بسیار بر یکی از مقالات می تواند شما را به اهدافتان نزدیکتر کند. این نکته، امری حیاتی در بازاریابی محتوا به شمار می آید. ابتدا بهتر است که با بازاریابی محتوا بیشتر آشنا شوید.

بازاریابی محتوا چیست؟

هدف اصلی جستجوی یک کلمه یا عبارت در اینترنت، یافتن مطلبی کاملا مرتبط با محتوایی دقیق و با کیفیت می باشد. به این معنی که عکس، تصویر یا ویدئویی که از نتایج جستجو به دست می آید نه تنها باید کاملا مرتبط با موضوع باشد، بلکه محتوای آن باید کامل ترین منبع برای افراد علاقه مند باشد. تولید و توزیع محتوای (متن، عکس، ویدئو و ...) آموزنده، جذاب و کامل به مشتریان را بازاریابی محتوا می نامند. مطمئن باشید محتوای خوب، مخاطبان شما را پیدا خواهد کرد و آنها را به سمت وب سایتتان می کشاند. در آن مرحله است که شما می توانید خدمات خود را به کاربران معرفی کنید یا محصولات خود را به آنها بفروشید. اگر بازاریابی محتوا به خوبی انجام شود می تواند اعتبار بالایی برای نام تجاری شما به دست آورد. در این مقاله سعی داریم روش های کاربردی بازاریابی محتوا جهت افزایش آمار بازدیدکنندگان وب سایت را برای شما بیان کنیم.

محتوای عالی زیر ساختی محکم در بازاریابی محتوا

اساس کار در بازاریابی محتوا، تولید و توزیع محتوایی با کیفیت و ارزشمند می باشد. محتوای شما باید به گونه ای باشد که مخاطبان را به سمت وب سایت های دیگر سوق ندهد. اگر مطالب وب سایت شما این مشخصات را نداشته باشند، طبیعی است که کاربران مطالب شما را نخوانند. مطالب شما باید جواهری در دریای سنگ باشند.

وب سایت خود را به قطبی مهم در بازاریابی محتوا تبدیل کنید

احتمالا شما هم این جمله را شنیده اید که 99% وب سایت های تجارت های بزرگ، قطب اصلی بازاریابی محتوا به شمار می آیند. به همین دلیل، وب سایت اولین جایی است که می توانید از طریق آن مخاطبان خود را گسترش دهید.

راهکار موثر برای جذب بازدید کنندگان بیشتر برای وب سایت، بهینه سازی وب سایت و سئوی آن است. توصیه ی مهمی که دربارۀ سئو به شما انجام می دهیم این است: سریع اقدام کنید و مرتبا آن را تکرار نمایید.

سئو و بهینه سازی وب سایت باید یکی از نکات مهمی باشد که همواره آن را رعایت می کنید. بنابراین محتوایی که عرضه می کنید، روش سازماندهی و زبان نوشتاری آن، همگی به جستجوی کلمات کلیدی در موتورهای جستجو وابسته اند. بهتر است بدانید که مخاطبان و مشتریانتان از چه زبانی استفاده می کنند و موضوعاتی که آنها به آن علاقه مندند را محوریت محتوای خود قرار دهید.

واضح است که با یافتن زبان مشترکی با کاربران می توانید دایره مخاطبان خود را گسترش دهید. قسمتی از سایت را به دیدگاه مشتریانتان اختصاص دهید و سعی کنید همیشه به آنها پاسخ دهید. حفظ رابطه با مخاطبان می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر فعالیت تجاری شما داشته باشد.

سئو مفهوم جدیدی در دنیای دیجیتال به شمار می آید که از تنظیمات مکانیکی قدیم که جنبه تکنیکی داشتند فراتر رفته و درک آن نیازمند نگاهی مفهومی می باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که در دام "تنظیم کردن و به فراموشی سپردن" نیافتید. سئو نیازمند تلاشی مستمر و مداوم است تا بتواند نتیجۀ ثابتی را به شما نمایش دهد. امروزه فضای رقابتی در دنیای دیجیتال بسیار پیچیده شده است و الگوریتم های موتورهای جستجو مکرراً در حال تغییر هستند. به همین دلیل بهتر است دانش سئوی خود را همیشه به روز نگه دارید زیرا ممکن است روش هایی که تا امروز استفاده می کردید دیگر کاربردی نباشند.

شبکه های اجتماعی راهکاری برای تقویت محتوا 

سئو اولین قدم در بازاریابی محتواست. پس از انجام تنظیمات سئو، شما می بایستد روش های دیگری را برای بهبود وضعیت محتوای خود در پیش بگیرید. احتمالا عده ای نیز وجود دارند که از موتورهای جستجوگر استفاده چندانی نمی کنند، مطالب شما باید در اختیار این افراد نیز قرار بگیرد. در اینجاست که شبکه های اجتماعی برتری های خود را نشان می دهند. بازاریابی شبکه های اجتماعی می تواند وضعیت وب سایت و محتوای شما را به کلی تغییر دهد. بازاریابی شبکه های اجتماعی با فعالیت نوجوانان در شبکه های اجتماعی کاملا تفاوت دارد. شبکه های اجتماعی هم برای فعالیت های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند و هم برای بازاریابی و تشخیص این دو امر بسیار مهمی است.

لازمۀ فهم این موضوع، محتوای قانع کننده و مرتبط می باشد. در شبکه های اجتماعی نیز از کلمات کلیدی می توان استفاده کرد که به این کلمات، هشتگ گفته می شود. برای نمونه می توان از هشتگ #contentmarketing در مطالب به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی استفاده کرد. موفقیت در شبکه های اجتماعی هوش و ذکاوت بالایی می طلبد. شما باید بتوانید با یک عکس و متنی با تعداد کاراکترهای محدود توجه مخاطبان را به خود جلب کنید تا آنها پُست های شما را برای دوستان خود به اشتراک بگذارند. بی شک نقطۀ قوت شبکه های اجتماعی همین امر است.

بازاریابی ایمیلی و یادآوری در بازاریابی محتوا

شانس اینکه فردی برای مشاهده آخرین تغییرات شما به وب سایتتان مراجعه کند بسیار کم است. به همین دلیل برای بازاریابی محتوای خود باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. هرچند صندوق دریافت ایمیل کاربران معمولا حاوی ایمیل های بسیاری هستند و حتی این امکان وجود دارد که ایمیل شما پیش از خوانده شدن، حذف شوند.

یکی از اصول بازاریابی ایمیل، شناسایی وقت مناسب برای ارسال ایمیل ها هستند. اگر در گذشته با فردی قرار کاری داشته اید که وی در آن زمان آمادگی خرید و بودجه لازم را برای انجام تجارت با شما را نداشته است، بهتر است رابطه خود با آن فرد را حفظ کنید. به این نکته توجه کنید که بازاریابی ایمیلی لزوما  برای گسترش ارتباط با مشتریان استفاده نمی شود بلکه می توان از طریق آن روابط گذشته را حفظ نمود.

استفاده از Call To Action

در آخر باید بگوییم، هدفی که به دنبال آن هستیم، در به اشتراک گذاری و تعامل خلاصه شده است. بدون داشتن مشارکت با مشتریان و همکاران، بازاریابی محتوا کاملا بی ارزش خواهد بود. CTA یا Call To Action همان نقطه ای است که فعالیت شما را به مشارکت تبدیل می کند. مشارکت می تواند شکل های گوناگونی داشته باشد، به اشتراک گذاری پست ها یکی از آنهاست. حتما سیستمی را در وب سایت خود پیاده کنید تا کاربران بتوانند به راحتی مطالب شما را از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. همچنین به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما راهکار بسیار مناسبی برای شناخت ارزش مطالب و سلیقۀ کاربرانتان می باشد.