درحالیکه طراحی سایت هر وب سایت منحصربفرد خودش است، هر وب سایت داری مجموعه ای از المان ها و مواردی هستند که همیشه که برای تمامی پروژه های طراحی سایت ثابت است. در این مرحله، داشتن یک چک لیست بسیار مهم خواهد بود.

داشتن چک لیستم می تواند به مدیریت و روند یک طراحی سایت کمک کند، وظایف هر فرد در تیم را مشخص کند و پیش از اتمام روند طراحی سایت، کلیت کار را برای شما مشخص کند. داشتن چک لیست در روند طراحی سایت می تواند به برنامه ریزی دقیق زمانی شما کمک کند.

ممکن است در طراحی سایت به چک لیست های مختلفی احتیاج داشته باشید: طراحی سایت، برنامه ریزی، اجرا، تحویل پروژه و ... . تمامی این چک لیست ها می توانند در ابتدای پروژه طراحی سایت، لحاظ شوند.

چرا در طراحی سایت به چک لیست نیاز دارید؟

بخشی از جریان کاری یک طراح وب سایت خوب، شامل ریتم و ترتیب پروژه می باشد. یک چک لیست می تواند به شما کمک کند تا به خوبی در این مورد عمل کنید. چک لیست یک یادآوری  کننده خوب از مراحلی است که باید در طول پروسه طراحی سایت کامل شود، ابزاری است تا وظایف میان اعضای تیم طراحی سایت تقسیم شود و نقشه پروژه ای است که هر کاری را در موعد مشخص خود انجام شود.

چک لیست ها، یک نقطه شروع عالی در طراحی سایت می باشند. من از این مورد به روش های مختلفی استفاده می کنم و در حالی که یک چک لیست انجام کارهای مربوط به برنامه ریزی و پیشرفت پروژه دارم، یک چک لیست خصوصی نیز برای پروژه های طراحی شخصی خود دارا می باشم. این چک لیست همیشه شامل موارد زیر می باشد:

  • میزان پروژه طراحی سایت
  • تحویل پروژه طراحی سایت
  • زمان های مشخص برای تماس برای همکاری در این طراحی سایت مانند یک چاپگر، برنامه نویس و غیره.
  • هزینه های اضافی- هنرهای استوک، اصلاحیات طراحی و غیره.
  • ارسال فایل برای مشتریان وب سایت
  • وظایف جاری در طراحی سایت- مواردی که شما بعد از اتمام پروژه طراحی سایت انجام می دهید.
  • اطلاعات صورتحساب و جدول زمان بندی پرداخت پروژه طراحی سایت

این موارد، لیست کوچک من برای عوامل ضروری است که در طول پروژه طراحی سایت به همراه دارم. در این مقاله به چک لیست هایی در پروژه های مختلف طراحی نگاه می اندازیم.

برنامه ریزی پروژه طراحی سایت با چک لیست و رضایت کاربران

هر پروژه طراحی سایت باید از یک جایی شروع شود. مراحل برنامه ریزی می تواند یکی از مهم ترین بخش های شروع یک طراحی وب سایت باشد. مشتریان وب سایت می خواهند و نیاز دارند تا از موفقیت پروژه طراحی وب اطمینان حاصل کنند، از این رو باید این سوالات را از خود بپرسید:

  • میزان پروژه طراحی سایت چقدر است؟ بخش های موجود در این طراحی سایت به چه ترتیب است؟
  • مخاطبان مورد نظر وب سایت چه کسانی هستند؟
  • زمان تحویل پروژه طراحی سایت چه زمانی می باشد؟
  • آیا پروژه طراحی وب سایت کنونی را دوست دارید و می خواهید که آن را نگاه دارید؟
  • آیا محتوای طراحی سایت آماده است و یا نیاز دارد تا ساخته شود؟

هدف اصلی در اینجا اطمینان از درک خواسته ها و نیازهای مشتریان وب سایت می باشد. آیا این طراحی مربوط به یک وب سایت است و یا طراحی یک برند؟ مخاطبان طراحی چه کسانی هستند؟ چه زمانی باید این موارد را تحویل دهید؟ پاسخ به این سوالات، روند پیشرفت پروژه طراحی سایت را ساده تر می سازد.

چک لیست برای روند کاری طراحان سایت

یکی از پروسه ها و جریان های کاری فوق العاده و کامل یک طراح وب سایت از CLAUDIO GUGLIERI، مدیر F-I حاصل شده است. او یک لیست شامل 20 موردی که طراح وب سایت باید بداند و زمانی که پروژه جدید را شروع می کند، باید انجام دهد را ارائه می دارد.

در حالی که لیست او بر اساس پروژه های طراحی سایت در شرکت ها می باشد، اما در هر زمینه ای از طراحی کاربرد دارد. شما می توانید نمونه کامل لیست وی را با جزئیات مطالعه بفرمایید.

  • تفکرات تان را روی کاغذ بیاورید
  • شروع به پیش طراحی یک الگو فوق العاده برای وب سایت کنید
  • یک شبکه را به طراحی خود بیافزایید
  • تایپوگرافی خود را انتخاب کنید
  • یک تم رنگی را بر گزینید
  • طرح بندی های عوامل طراحی سایت را تقسیم بندی کنید
  • دوباره به پروژه طراحی سایت فکر کنید
  • با خود به چالش بپردازید
  • به جزئیات دقت کنید
  • با هر بخش از پروژه به گونه ای رو به رو شوید که گویی در مسابقات طراحی شرکت می کنید
  • کار خود را با مهارت انجام دهید و سرعت کاری خود را بالا ببرید
  • فایل های تان را مرتب کنید
  • بهترین سناریو را برای سایت، طراحی کنید
  • سناریو های نامطلوب را از طراحی سایت خود حذف کنید
  • روی مواردی که از قبل با مشتریان سایت به اشتراک گذاشته اید، زمان صرف نکنید
  • با برنامه نویس وب سایت خود بسیار دوست و صمیمی باشید
  • در جلسات با مشتریان، به گونه ای پروسه طراحی سایت را توضیح دهید که قابل فهم باشد
  • عاشق ایده های خود باشید ولی خیلی هم به آن ها وابسته نباشید
  • روی پیشرفت طراحی سایت تان نظارت داشته باشید
  • پروژه طراح سایت در حال پیشرفت خود را به مشتریان سایت نشان دهید

چک لیست در طراحی چاپی

در این زمینه از طراحی، نیازهای مخصوصی وجود دارد. از روشی که طراحی را شروع می کنید تا زمانی که فایل ها را برای چاپ آماده می کنید، این چک لیست بسیار برای شما کاربرد دارد. این چک لیست می تواند به سه بخش تقسیم شود: تصویر، متن و فایل آزمایشی طراحی.

تصاویر:

  • آیا وضوح تصویر پرینترتان صحیح و متناسب است؟ 72 DPI مخصوص وب سایت ها در این بخش قابل قبول نیست.
  • آیا در مواردی که نیاز است دارای تصاویر برداری هستید؟
  • آیا روشنایی و رنگ را برای چاپت تنظیم کرده اید؟
  • آیا تصویرها دارای اندازه ای هستند تا در چاپ، وضوح متناسبی داشته باشند؟
  • آیا تصاویر مشکی و سفید ذخیره شده اند؟
  • آیا تصاویر در حالت CMYK ذخیره شده اند؟
  • آیا حق استفاده از تمام تصاویر را در طراحی خود دارید؟ (حق کپی رایت)

متن:

  • آیا املای تمام کلمات را بررسی کردید؟
  • آیا دوباره تلفظ و غلط های املایی را در نام های شرکت مورد نظر، لوگو و علایم برند چک کرده اید؟
  • آیا اطمینان حاصل کردید که تمامی کاراکترها به طور متناسبی قرار گرفته باشند- خط فاصله ها، علایم تجاری و علایم حق کپی رایت و غیره؟
  • آیا تمامی فاصله ها را میان کلمات و خطوط یک متن رعایت کرده اید؟
  • آیا فونت ها با فایل طراحی مرتبط می باشند؟
  • آیا فونت ها به رنگ مشکی در نظر گرفته شده اند؟
  • آیا حق استفاده از فونت ها را در طراحی خود دارید؟

فایل آزمایشی:

  • آیا تمامی فایل ها را برای پرینتر جمع آوری نمودید- متن، فونت، تصویر و دیگر لینک ها؟
  • آیا متن، فوت و رنگ ها اضافه را حذف کرده اید؟
  • آیا تمامی تصاویر و عوامل دیگر به درستی در ارتباط با یکدیگر هستند؟
  • آیا نوع فایل تان با پرینتر هم خوانی دارد؟
  • آیا فایلی را آماده نموده اید که دارای تمامی بخش های طراحی تان باشد؟
  • فایل ها باید به چه ترتیب تحویل گرفته شوند؟

داشتن چک لیست برای طراحی سایت

پروژه های طراحی وب سایت و محصولات دیجیتالی نیاز به یک مجموعه چک لیست مخصوص به خود را دارند. این چک لیست ها برای وب سایت تک صفحه ای تا وب سایت های عظیم و ساخت طراحی سایت، بسیار ساده هستند. این چک لیست ها شامل ایده هایی هستند که برای ارتباط با مشتریان سایت تان نیاز دارید:

محتوا:

  • آیا متن و محتوای طراحی سایت را در اختیار دارید؟
  • آیا املای کلمات را چک کرده اید؟ آیا اطلاعات تماس وب سایت صحیح است؟
  • آیا سرویس ها و گزینه های حفظ امنیت سایت به درستی بیان شده اند؟
  • آیا تمامی تصاویر، ویدئوها و عوامل دیگر به درستی قرار گرفته اند و بارگیری می شوند؟
  • آیا همه موارد خوانایی بالایی دارند؟ به اندازه، کنتراست و سبک فونت طراحی سایت نگاه بیاندازید
  • آیا نقشه وب سایت را در طراحی قرار داده اید؟

عملکردها:

  • آیا طراحی سایت واکنشی می باشد؟ آیا در تمامی ابزارها عملی می شود؟
  • آیا سایت دارای نوار جستجوی مطلوبی است؟
  • آیا FAVICON در طراحی سایت وجود دارد؟
  • آیا طراحی سایت دارای گزینه های به اشتراک گذاری در وب سایت های شبکه اجتماعی می باشد؟
  • آیا لوگو دارای لینک صفحه اصلی وب سایت می باشد؟
  • صفحه خطای 404 و REDIRECT فعال است؟
  • آیا لینک های درونی صفحات وب سایت را چک کرده اید؟
  • آیا عوامل رابط کاربری به خوبی در طراحی سایت قرار گرفته اند و عملکرد متناسبی دارند؟

اجرا:

  • آیا به تکنیک های بهینه سازی سایت و سئو سایت دقت کرده اید؟ (کلمات کلیدی، تیترها و توضیحات، تگ های تشریحی و URL ها)
  • آیا وب سایت شما به اندازه کافی با سرعت بارگیری می شود؟
  • آیا صفحه وب سایت دارای گواهی امنیتی می باشد؟
  • آیا سیستم بک آپ و یا برنامه بک آگیری در مواقع مواجه با مشکل، در اختیار دارید؟

نتیجه گیری

زمانی که روی پروژه های طراحی کار می کنید، از چک لیست استفاده می کنید؟ چه نوع لیست هایی استفاده می کنید؟ جواب این سوال ها برای هر شخص طراحی متفاوت می باشد.

شخصا، من از چک لیست های کاغذی استقبال می کنم. احساس می کنم که اگر بتوانم علامت هایی را روی گزینه های انجام داده در لیست بکشم، در روند پروژه طراحی موفق تر می شوم. هر چه طراحی بزرگ تر باشد، به چک لیست بزرگ تری نیز نیاز دارد.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ سایت ساز پرتال می توانید با شمارۀ 63404-021 تماس بگیرید.