شاید تا به حال توجه ای به این موضوع نداشته اید، اما یکی از بخش های مهم در طراحی سایت، بخش فُرم های آن است. در صورتی که وب سایت شما تعامل بالایی با مشتریان داشته باشد، مانند یک سایت خدماتی یا یک فروشگاه اینترنتی، اهمیت وجود این فرم ها دو چندان می شود.

معمولاً از فرم ها جهت دریافت اطلاعات کاربران استفاده می شود، مانند فرم ثبت نام در سایت، فرم خرید کالا، فرم استخدام و ... . برای اینکه کاربر بتواند به راحتی اطلاعات مورد نیاز را وارد کند، لازم است که فرم شما به گونه ای طراحی شود که کاربران را سردرگم نکند.

شاید در نگاه اول، تهیه یک فرم چندان دشوار به نظر نرسد، اما مطمئن باشید که ایجاد یک فرم نیز مانند هر چیز دیگری در طراحی سایت، قواعد و اصول خاصی دارد. سایت ساز پرتال با ایجاد یک فرم ساز پیشرفته توانسته است تا حد زیادی نیازهای کاربران خود را در جهت طراحی فرم های متفاوت بر طرف کند. با استفاده از فرم ساز پرتال، شما قادر خواهید بود تا هر نوع فرمی را که مد نظر دارید (نوشتاری یا چند گزینه ای) طراحی کنید و حتی آن را به درگاه بانک مورد نظر خود متصل نمایید.

مطمئناً داشتن چند فُرم دقیق و کارآمد در سایت می تواند به روند اتوماسیون اداری شما نظم بخشد و برخی از هزینه های مالی شما را کاهش دهد. در ادامه با فرم ساز سایت ساز پرتال آشنا خواهیم شد.

آموزش استفاده از فرم ساز آنلاین پرتال

اگر به صفحه تماس با ما قالب وب سایت خود بروید می توانید فرمی آماده را در انتهای صفحه مشاهده نمایید. مخاطبان شما می توانند با پُر کردن این فرم با شما در تماس باشند.

 

حال ممکن است این فرم، تمام نیازهای شما را بر طرف نکند یا حتی شما نیاز به چندین فرم جهت ارتباط با مشتریان خود باشید. به طور مثال، برخی از سایت ها، صفحه ای به نام همکاری با ما دارند که از طریق آن اقدام به جذب کارمند می کنند. اگر بخواهید چنین فرم هایی را برای سایت خود ایجاد کنید، باید چه کاری انجام دهید.

پاسخ خیلی ساده است. به داشبور سایت خود در سامانه پرتال بروید.

 

بر روی گزینه جدید کلیک کنید.

 

اکنون گزینه ایجاد فرم دریافت اطلاعات را انتخاب کنید.

 

با انتخاب این گزینه، شما وارد صفحه ای مانند صفحه زیر می شوید.

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در بالای صفحه، در قسمت مشخصات صفحه، فیلدی خالی وجود دارد که در آن باید عنوان صفحه ای که می خواهید بسازید را بنویسید.

 

در فیلد دوم شما می توانید محل قرار گیری این صفحه خود را انتخاب نمایید. آیا می خواهید این صفحه جزو شاخه اصلی سایت باشد؟ یا می خواهید به عنوان زیر شاخه در یک صفحه موجود قرار بگیرد؟

 

در قسمت توضیحات صفحه، متن اصلی شما قرار خواهد گرفت. در این قسمت شما می توانید توضیحات مربوط به صفحه یا فرم انتهای آن را بیان کنید. مثلاً اگر می خواهید فرم استخدام ایجاد کنید، می توانید شرایط استخدامی خود را برای کاربران توضیح دهید و از آنها بخواهید که تنها افراد واجد شرایط فرم ها را تکمیل کنند.

 

اما می رسیم به قسمت انتهایی صفحه که فیلدهای فرم، نام دارد. همانطور که مشاهده می کنید، دو فیلد با نام های فرم های آماده و +افزودن فیلد جدید در این قسمت وجود دارد.

 

در قسمت پائین صفحه هم توضیحی را مشاهده می کنید:

از فهرست کشویی بالا فرم آماده مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در صورتی که فرم های آماده برای شما کارایی ندارد، می توانید فیلدهای مورد نیاز خود را به صورت جداگانه از فهرست «افزودن فیلد جدید» انتخاب کنید.

اگر مانند تصویر زیر، بر روی فرم های آماده کلیک کنید، خواهید دید که 5 نوع فرم به صورت پیش فرض در سامانه سایت ساز پرتال قرار دارد:

 

  • فرم پیشنهادات و انتقادات
  • فرم تماس با ما پیشرفته
  • فرم تماس با ما
  • فرم استخدام
  • و فرم خام

 در صورتی که به هر یک از این فرم ها نیاز دارید می توانید با انتخاب هر کدام آن ها را به صفحه مورد نظر خود اضافه نمایید. همچنین، اگر تمایل دارید فرم انتخابی تان را تکمیل کنید و گزینه های دلخواهتان را در آن قرار دهید، می توانید از طریق گزینه افزودن فیلد جدید این کار را انجام دهید.

اما افزودن فیلد جدید، کارآیی دیگری نیز دارد. شما می توانید با انتخاب گزینه فرم خام، فرم دلخواه خود را از ابتدا بسازید. اگر کشوی افزودن فیلد جدید را انتخاب کنید، با گزینه های زیر روبرو می شوید:

 

گزینه های موجود در قسمت افزودن فیلد جدید به دو بخش تقسیم می شود، فیلد های خام و فیلد های آماده. فیلد های آماده در واقع، شامل گزینه های رایج در تمامی فرم ها می باشند که کارشناسان پرتال جهت تسریع روند ساخت فرم آن ها را از پیش برای شما ایجاد کرده اند. گزینه های فیلد های آماده شامل موارد زیر هستند:

  1. نام و نام خانوادگی
  2. پست الکترونیک
  3. شماره موبایل
  4. شماره تلفن
  5. موضوع
  6. کشور
  7. استان و شهر
  8. آدرس پستی
  9. کد پستی
  10. مبلغ
  11. توضیحات
  12. پیام
  13. جنسیت
  14. شماره شناسنامه
  15. وضعیت تاهل
  16. وضعیت نظام وظیفه
  17. دین و مذهب
  18. کد ملی
  19. تاریخ
  20. زمان
  21. سند پرداخت
  22. میزان تحصیلات
  23. رشته تحصیلی و گرایش
  24. رنگ

مطمئناً این گزینه ها به راحتی پاسخگوی نیازهای عادی شما و کاربرانتان خواهد بود. همانطور که گفتیم شما می توانید با استفاده از موارد موجود در کشوی افزودن فیلد جدید، فرم دلخواهتان را طراحی کنید. اما شاید فرم ثبت نام شما نیازمند آپلود کردن یک فایل باشد؟ یا شاید بخواهید گزینه های تخصصی را در فرم خود وارد نمایید؟ برای انجام این کار باید چه کار کنید؟

پاسخ ساده است. در کشوی افزودن فیلد جدید، باید به سراغ موارد موجود در فیلد های خام باشید. با استفاده از آن گزینه های قادر خواهید بود، فیلدهای اختصاصی تان را طراحی کنید.

  • متن تک خطی (text): با استفاده از این گزینه می توانید فیلدی برای نوشتن یک خط در اختیار کاربر قرار دهید، مانند فیلد نوشتن عنوان صفحه یا فیلد وارد کردن ایمیل.
  • متن چند خطی (textarea): این گزینه در فرم شما به کاربر امکان می دهد تا اطلاعات چند خطی خود را وارد کند. مانند فیلد نوشتن دیدگاه.
  • فهرست کشویی (select): با استفاده از این گزینه شما می توانید کشویی شامل چند مورد را ایجاد کنید. با کلیک کاربر کشوی مورد نظر باز شده و کاربران می توانند گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند، مانند کشوی فرم های آماده در پرتال.
  • چک باکس (Check Box): استفاده از چک باکس به شما امکان می دهد که مواردی چند گزینه ای را ایجاد نمایید. به این ترتیب کاربران قدر خواهند بود از میان گزینه ها، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند.
  • چک لیست (Check List): گزینه چک لیست به شما امکان می دهد در بخشی از فرم خود، چک لیستی را ایجاد نمایید. در این گزینه بر خلاف گزینه چک باکس کاربران قادر هستند، چندین مورد را انتخاب نمایند.
  • رادیو لیست (Radio List): از رادیو لیست معمولاً برای تیک زدن تاییدیه ها استفاده می شود. مانند قسمت تایید قوانین وب سایت.
  • متن و توضیحات (Paragraph): این گزینه زمانی کاربرد دارد که شما می خواهید پاراگراف توضیحی را درون فرم خود وارد نمایید.
  • کلمه رمز (Password): با استفاده از این گزینه شما می توانید از کاربر بخواهید رمز عبور خود را وارد نماید.
  • خط افقی (Hr): این گزینه بخش های مختلف فرم شما را بوسیله یک خط جدا می کند.
  • فایل (File): کاربران با استفاده از این گزینه قادر خواهند بود که فایل های الصاقی خود را برای شما ارسال نمایند.

همانطور که مشاهده کردید، شما می توانید با استفاده از این آیتم ها، هر نوع فرمی که نیاز دارید را طراحی کنید. این فرم ها (یا حتی نظر سنجی ها) می توانند در دریافت اطلاعات از کاربران به شما کمک قابل توجهی کنند. این کار نه تنها از حجم تماس های تلفنی بیهوده کم می کند، بلکه سبب می شود زمان بیشتری را صرف اطلاعات دریافتی از مشتریان خود کنید.

ویرایش و تنظیم گزینه های فرم

خب، حال شما می توانید از طریق سایت ساز پرتال برای وب سایت خود فرم های گوناگون ایجاد کنید. اما شاید سوالاتی برایتان در این زمینه بوجود آمده باشد. مثلاً اگر گزینه ای را به نادرست وارد فرم کنید، باید آن گزینه را پاک کنید یا امکان ویرایش آن را در اختیار دارید؟ یا اگر کاربر اطلاعات خود را به اشتباه وارد کند، پیغام خطا دریافت می کند یا خیر؟
گزینه هایی که به صورت پیش فرض در فرم ساز پرتال قرار دارند، به درستی تنظیم شده و اجرا می شوند. مثلاً اگر کاربری ایمیل خود را به اشتباه وارد کند با خطا روبرو خواهد شد.

شما نیز می توانید برای گزینه های موجود در فرم خود، این نوع قابلیت ها را فعال کنید. برای انجام این کار به داشبورد پنل خود در سامانه پرتال مراجعه کنید و صفحه ای که فرم تان بر روی آن قرار دارد را انتخاب نمایید. با انتخاب صفحه مورد نظر، گزینه های موجود در فرم خود را مشاهده خواهید کرد.

 

جهت ویرایش گزینه های موجود در فرم خود باید بر روی علامت ویرایش موجود بر روی هر گزینه کلیک کنید.

 

با انتخاب ویرایش، شما به صفحه پیکربرندی هر فیلد موجود در فرم منتقل خواهید شد.

 

با استفاده از همین آموزش، شما می توانید هر نوع فُرمی را که در وب سایت خود نیاز دارید، ایجاد نمایید. همچنین، در صورتی که در حین ایجاد فُرم دلخواه خود با مشکلی روبرو شدید می توانید با شماره 02163404 تماس بگیرید تا کارشناسان پرتال شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

در مطلب بعدی، نحوۀ اتصال فرم ها به درگاه های پرداخت بانکی در سامانه سایت ساز پرتال را به شما آموزش خواهیم داد. خوشحال می شویم که پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.