اگر در چند ماه گذشته به وب سایت گوگل توجه کرده باشید، احتمالاً متوجه شده اید که گوگل تغییراتی را در صفحۀ نتایج جستجوی خود اعمال کرده است. در این چند ماه، گوگل تبلیغات بیشتری را نسبت به گذشته در نتایج جستجوی خود نمایش می دهد و فضای محدودی که در گذشته به نمایش نتایج جستجوی ارگانیک تعلق داشت را کاهش داده است. همین امر سبب شده است تا فروشگاه های اینترنتی و تجارت های بزرگ آنلاین تمایل بیشتری برای افرایش تبلیغات خود در فضای جدید گوگل نشان دهند.

بر اساس بیانیه ای که شرکت گوگل منتشر نمود، دلیل اصلی تغییر صفحه به این ساختار، شبیه سازی شکل نتایج جستجوی موبایل بر روی رایانه های شخصی بوده است. اما تغییرات صورت گرفته در ساختار صفحۀ نتایج جستجوی گوگل عبارتند از:

  1. افزایش تعداد تبلیغات متنی گوگل در ابتدای نتایج جستجو از 3 به 4 عدد
  2. حذف تبلیغات متنی سمت راست نتایج جستجوی گوگل در مرورگرهای رایانه های شخصی
  3. افزوده شدن 3 خط جهت نمایش نتایج تبلیغات متنی در پائین صفحۀ نمایش نتایج جستجو

به این ترتیب با این تغییران اعمال شده، نتایج جستجوی ارگانیک در گوگل به صورت "ساندویچی" بین دو دسته از تبلیغات قرار می گیرد. هرچند تبلیغات نشان داده شده در پائین صفحه نتایج گوگل تاثیری بر روی لینک های ارگانیک ندارد اما افزایش تعداد این نوع تبلیغات بروی میزان دیده شدن لینک های ارگانیک تاثیر منفی خواهد داشت. در این حالت، کاربران برای آنکه بتوانند نتایج جستجوی جستجوی طبیعی را مشاهده نمایند مجبورند که به پائین صفحه اسکرول کنند، زیرا در بهترین حالت، تنها 3 یا 4 نتیجۀ ارگانیک در صفحه دیده می شود.

در برخی از موارد که نتایج جستجوی کاربر می بایست ترکیبی از اطلاعات و نتایج جستجوی طبیعی باشد و تبلیغات متنی گوگل باید در قسمت سمت راست گوگل نشان داده شود، اما این تبلیغات تنها شامل فهرستی از محصولات یک فروشگاه اینترنتی یا اطلاعات مربوط به یک شرکت است.

با توجه به این که این موضوع کاملاً به صورت یک طرفه از طرف گوگل کنترل می شود، مسلماً در مدت مشخصی تاثیرات خود را بروی کسب و کار شما خواهد داشت، اما شما می توانید با استفاده از استراتژی ها یا راهکارهایی وضعیت بازاریابی خود را بهبود بخشید. در زیر مواردی را برای شما نام می بریم که با استفاده از آنها می توانید، وضعیت خود را در گوگل بهبود بخشید.

  1. رتبۀ وب سایت خود در گوگل را بین رقبای خود بالا ببرید
  2. تلاش کنید در بدترین حالت وب سایت تان در صفحۀ دوم نتایج جستجو قرار داشته باشد
  3. بهتر است بروی مواردی مانور دهید که به آنها کم تر توجه می شود و تبلیغاتی بروی آنها صورت نمی گیرد
  4. در هنگام تولید محتوا، موضوعاتی را انتخاب نمایید که بیشتر به آنها توجه می شود و مخاطبان علاقه دارند. بهتر است به دنبال پاسخ دادن به سوالاتی باشید که مخاطبین صنف شما به دنبال پاسخ های آنها هستند و پاسخ هایی دقیق برای آنها وجود ندارد.
  5. در صورت نیاز، می توانید با صرف هزینه ای نه چندان زیاد، از تبلیغات گوگل استفاده کنید و حتی اگر این امکان وجود دارد، محصولات خود را در PLA گوگل قرار دهید.
  6. ارتقای وضعیت سئوی فروشگاه اینترنتی با استفاده از کلمات کلیدی دقیق. به طوریکه در قیاس با رقبایتان از تراکم بالاتری برخوردار باشد.

برای انکه بتوانید جایگاه وب سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل ارتقا دهید، راهکارها و استراتژی های متنوعی وجود دارد که بسیاری از آنها برای عموم و تجارت های اینترنتی مناسب هستند، اما راهکارهای فراوانی نیز وجود دارد که مختص کسب و کار شما می باشند. مشاوره با یک متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

آیا از ساختار جدید گوگل راضی هستید؟ نظر شما دربارۀ این تغییرات چیست؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ سایت ساز پرتال می توانید با شمارۀ 63404-021 تماس بگیرید.