شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که متا تگ چیست و دقیقاً چه کاربردی دارد. در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که متا تگ عنوان صفحه چیست و چگونه باید از آن در طراحی سایت خود استفاده کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

متا تگ عنوان صفحه (به انگلیسی Meta Title Tag)، برچسب یا تگی است که از آن برای تعیین عنوان صفحات یک وب سایت استفاده می شود. متا تگ یک صفحه باید بتواند محتوای صفحه را به طور تقریبی نمایش دهد.

اما شاید سوالی که برای شما پیش بیاید این است که چرا باید به متا تگ عنوان صفحه اهمیت بدهیم. خب، جواب را در ادامه مطالعه کنید.

چرا باید به عنوان صفحه یا متا تگ عنوان صفحه اهمیت دهیم؟

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید که عنوان صفحه سایت شما تاثیر زیادی بر سئو سایت تان دارد. ایجاد یک عنوان صفحه خوب می تواند علاوه بر قرار دادن شما در رتبه های بالای نتایج جستجو، ترافیک بالایی را نیز وارد سایت شما کند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا باید به سئو عنوان صفحه خود اهمیت دهید، پس با پرتال همراه باشید:

مرورگرهای کاربران عنوان صفحه را نمایش می دهند

تمامی مرورگرها، بویژه مرورگرهای پر استفاده مانند گوگل کروم، فایر فاکس موزیلا، اینترنت اکسپلورر و ... همگی عنوان صفحه یا همان تگ عنوان صفحع را در قسمت بالای پنجره ها نشان می دهند. ای نمایش جملات نه تنها به کاربران در درک درست صفحه کمک می کند، بلکه موتورهای جستجوگر را نیز درباره محتوای موجود راهنمایی می کند.

موتورهای جستجوگر عنوان صفحه را می شناسند و از عوامل مهم سئو حساب می کنند

هنگامی که کاربران کلمات کلیدی مورد نظرشان را در موتورهای جستجو وارد می کنند، اولین جمله ای که در نتایج جستجو برایشان نمایش داده می شود، عنوان صفحه سایت است که در تگ متا تعریف شده است. همین موضوع باعث می شود که عنوان صفحه در سئو سایت اهمیت پیدا کند. در ادامه اهمیت سئو عنوان صفحه را برایتان بازگو می کنیم.

در اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی عنوان صفحه به مخاطب نمایش داده می شود

هنگامی که شما صفحه ای از یک سایت را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، عنوان صفحه در پست شبکه اجتماعی شما به طور خودکار نمایش داده می شود.

دلایلی که در بالا برای شما نام بردیم، اهمیت عنوان صفحه در سئو و طراحی سایت را نشان می دهند. درست است که هیچ محدودیتی در تعداد کاراکترهای عنوان صفحه وجود ندارد، اما بهتر است که آن را کوتاه نگه دارید. 60 الی 70 کاراکتر بهترین انتخاب برای عنوان صفحه شماست. زیرا موتورهای جستجوگر تنها این تعداد کاراکتر را در نتایج جستجو به نمایش می گذارند. اگر تعداد کاراکترهای متا تگ عنوان صفحه شما به هر دلیلی طولانی تر است، سعی کنید مهم ترین قسمت آن را در بخش ابتدایی قرار دهید تا به خوبی در نتایج جستجو نمایش داده شوند.

مهم ترین نکات در سئو عنوان صفحه چه هستند؟

اولین چیزی که پس از ورود به صفحه نتایج جستجو به جشم شما می خورد، جمله آبی رنگ با کلماتی نسبتاً درشت است. این جملات عنوان صفحه را در خود جای داده اند. حال شما باید بتوانید با انتخاب درست عنوان صفحه، کاربران را ترغیب کنید که بر روی لینک شما کلیک کنند. عنوان صفحه شما باید بگونه ای باشد که از دیگر لینک های موجود متمایز باشد تا نرخ کلیک بهتری دریافت کند.

حتماً نام شرکت تان را در عنوان صفحه قرار دهید.

باید بدانید که عنوان صفحه اصلی سایت شما حتماً باید شامل نام شرکت تان باشد. برای سایر صفحات وب سایت نیز پیشنهاد می کنیم که نام شرکت را در انتهای صفحه قرار دهید. به این ترتیب هنگام باز بودن تعداد زیادی تب در مرورگر کاربران متوجه محتوای شما می شوند. همچنین، نام برند شما به طور خودکار در تمام صفحات تکرار می شود که این کار برای سئو شما مفید است.

استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای متا تگ عنوان صفحه

پیشنهاد می کنیم برای بهبود وضعیت سئو صفحه خود، کلمات کلیدی هدف خود را در ابتدای عناوین صفحات قرار دهید. زیرا:

  • موتورهای جستجوگر به صفحاتی که کلمات کلیدی اصلی در ابتدای عنوانشان قرار دارد، اهمیت بیشتری می دهند و آنها را بهتر به کاربران نمایش می دهند.
  • قرار گرفتن کلمه کلیدی در ابتدای متا تگ عنوان صفحه، توجه کاربران را به خود جلب می کند. این کار باعث می شود صفحه شما بیشتر کلیک بگیرد.
  • قرار گرفتن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان صفحه از آنجایی که توجه کاربران را جلب می کند، به طور طبیعی میزان ترافیک ورودی از گوگل و نرخ کلیک را افزایش می دهد. این کار در نهایت باعث بالا رفتن رتبه سایت در نتایج جستجو می شود.

در عنوان صفحه خود از خط عمودی استفاده کنید.

با استفاده از کاراکتر ( | ) می توانید عبارات یا کلمات کلیدی اصلی خود را در متا تگ عنوان صفحه از هم جدا کنید تا عنوان صفحه شما در نتایج جستجو ظاهری مرتب تر داشته باشد. منظم بودن عنوان صفحه، آن را برای کاربر چشم نواز می می کندو به این ترتیب شانس دریافت کلیک افزایش پیدا می کند.

در عنوان صفحه خود از اعداد استفاده کنید

استفاده از عدد در ابتدای عنوان صفحه می تواند توجه کاربران را جلب کند. مثلاً انتشار مطلبی با عنوان 5 روش برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی می تواند برای کاربران، به خصوص آن افرادی که فروشگاه اینترنتی دارند، جالب به نظر برسد.

از عنوان صفحه تکراری استفاده نکنید

این موضوع عنوان تکراری صفحات به قدری مهم است که گوگل در ابزار وبمستری خود، صفحات و عناوین تکراری را شناسایی کرده و تذکر می دهند. اگر تعداد صفحات شما بسیار زیاد باشد و امکان تعیین عنوان صفحه بصورت دستی برایتان وجود ندارد، بهترین کار این است که صفحه نخست و صفحات مهم سایت خود را مشخص کنید و نکات مهم سئو را بر رویشان اعمال کنید.

عنوان صفحه، نشان دهنده برتری شماست

نمایش حجم زیادی از اطلاعات به کاربران در 70 کاراکتر، کار آسانی نیست. بنابراین سعی کنید، مهم ترین برتری خود را در آن با لحنی زیبا بگنجانید. مثلاً عباراتی نظیر ارزان، آسان، کم ترین و ... می توانید باعث کلیک کردن کاربران بر روی لینک شما شود.

عنوان صفحه باید مرتبط با محتوای سایت باشد

اگر عنوان صفحه خود را با رعایت تمام نکات سئو بنویسید، اما اگر با محتوای سایت و دیگر مطالبتان در ارتباط نباشد، می توان گفت که بی ارزش است. کاربران شما انتظار دارند که عنوان صفحه شما چکیده ای از محتوای سایت تان باشد. در صورتی که پس از ورود با محتوای نامربوط روبرو شوند، مطمئن باشید که به سرعت سایت شما را ترک می کنند و دیگر به آن بر نمی گردند. این امر به مرور سبب پائین آمدن رتبه شما در نتایج جستجو و بدنامی برند شما می شود.

برای آنکه بدانید صفحات شما در نتایج جستجوی گوگل به چه شکلی نمایش داده می شوند، می توانید از ابزار RichSnippet گوگل استفاده کنید. مطمئن باشید با رعایت این نکات، جایگاه مطلوبی را در نتایج جستجو به دست خواهید آورد. همچنین، پیشنهاد می کنم مقاله انتخاب عنوان مناسب برای مقالات سایت را مطالعه نمایید. خواندن آن مقاله هم دید خوبی در نوشتن عنوان صفحات به شما می دهد.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ سایت ساز پرتال می توانید با شمارۀ 63404-021 تماس بگیرید.