همانطور که می دانید در اینترنت میلیاردها وب سایت وجود دارد. بناربراین بین شما و رقیبانتان رقابتی بسیار سخت خواهد. رقابتی که به زودی تمام نمی شود. به همین دلیلی شما باید وب سایت خود و همۀ صفحات متصل به آن را برای بازدید کنندگان جذاب کنید، در غیر این صورت شانس نگه داشتن بازدیدکنندگان را از دست خواهید داد. در اینجا سوالی پیش می آید که پاسخ آن برای همه جالب است. اگر وب سایت شما شبیه به دیگر وب سایت ها باشد، برای بازدید کنندگان شما جذاب است یا خیر؟

معمولاً طراحان وب سایت می خواهند وب سایت شما را به گونه ای طراحی کنند که نسبت به دیگر وب سایت ها متفاوت باشد. همانطور که می دانیم تفاوت داشتن با رقیبان، نکتۀ بسیار مثبتی در تجارت یک شرکت می باشد. اما این تفاوت نباید دردسر ساز شود، به گونه ای که افراد نتوانند به راحتی با وب سایت شما کار کنند.

مثلا در بیشتر وب سایت ها، منو در بالای وب سایت و در قسمت پائین بنر قرار دارد. حال اگر این منو را در سمت راست وب سایت قرار دهیم، بازدیدکنندگان نمی توانند به راحتی از وب سایت شما استفاده کنند، بنابراین آن را غیر قابل استفاده تلقی می کنند.

طراحان و توسعه دهندگان وب سایت و همچنین مالکان وب سایت ها سعی می کنند المان ها و ویژگی های یک وب سایت را از دیدگاه بازدید کنندگان تماشا کنند، به این ترتیب می توانند قابلیت های یک وب سایت را به خوبی ارتقا دهند. همچنین، طراحان وب سایت نیز علاقه دارند که وب سایت هایی کاملا متفاوت تولید کنند که این موضوع، خود باعث ایجاد اختلاف نظرهایی می شود.

پژوهش هایی که در ارتباط با روانشناسی و علوم اعصاب صورت گرفته اند، می توانند اختلاف نظر بین "طراحی متفاوت" و "کاربردی بودن وب سایت" را از بین ببرد. این مطالعات توجهی به طراحی وب سایت ندارد، اما می تواند موارد و نکاتی که مغز انسان در بدو ورود به یک وب سایت درک می کند را مشخص کند.

محققان دانشگاه بازل سوئیس علاقه داشتند که بدانند مغز انسان در هنگامی که با تعداد زیادی اطلاعات بصری و دیداری مواجه می شود، چه واکنشی نشان می دهد؟ مثلاً هنگامی که در حین رانندگی تابلوها، بنر های تبلیغاتی و علائم رانندگی متعددی را می بینیم، چه اتفاقی در مغز ما رخ می دهد؟ مغز انشان چگونه می تواند این علائم را نظم بخشد و بدون آنگه از موضوع منحرف شود آنها را از نظر درجۀ اهمیت مرتب می کند؟ این سوالات، پایه و اساس این تحقیقات را تشکیل می دهند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد، مغز انسان در هنگام مواجه با حجم عظیمی از اطلاعات، بر روی موازد ویژه ای که در مکان هایی مشخص قرار دارند، تمرکز می کند. به این معنی که مغز برای موارد و نکاتی که همیشه جای ثابتی دارند، تلاشی به یافتن نمی کند و آنها را آسانتر می یابد.

نایج تحقیقات به ما می گویند که اگر بخواهیم در طراحی وب سایت خود محل قرارگیری منو و باکس ها را تغییر دهیم، عملاً وب سایت بلا استفاده می شود و بازدید کنندگان نمی توانند موارد مهم را پیدا کنند. در حقیقت، مغز پیش تر از اینکه وارد یک وب سایت شویم مکان درست المان ها را حدس می زند. به این ترتیب، مغز ما بهترین راهنمای ما در پیدا کردن مطالبی است که به دنبال آنها هستیم. اگر منوها استاندارد نباشند و سرچ باکس یا شماره تماس ها در جای همیشگی خود نباشند، کاربران نمی توانند آیتم های خود را به خوبی بیایند. همچنین این امر برای "عنوان ها"، "بیشتر بخوانید" و "اضافه به سبد خرید" نیز صادق است.

به این ترتیب بهتر است وب سایت ها را به گونه ای طراحی شوند که از لحاظ گرافیکی و ظاهری به وب سایت های دیگر شباهت نداشته باشند، اما از لحاظ کاربردی اصولی که همۀ وب سایت ها از آنها پیروی می کنند را رعایت نمایند.