تقریبا می توان گفت هدف اصلی همۀ طراحان وب سایت، ایجاد سایتی کارآمد با محیط کاربری بسیار ساده است بطوریکه مورد قبول 90% کاربران و مراجعه کنندگان آن باشد. طراحی و ساخت چنین وب سایتی نیازمند ساختاری ساده و مرسوم، قالبی منطقی و مناسب فعالیت، محتوایی ارزشمند و یک گرافیست چیره دست می باشد. در این مقاله نکاتی را برای شما بیان می کنیم که می توانید بر اساس این نکات چهارچوبی کلی از وب سایت خود در بیاورید و بر اساس آن طراحی خود را آغاز کنید.

محتوا و مطالب وب سایت

مطمئنا شما می خواهید که همۀ بازدیدکنندگان از وب سایت شما به عنوان منبعی از اطلاعات و محتوای ارزشمند یاد کنند یا برند شما را مکانی معتبر برای انجام تجارت بدانند. یکی از نکاتی که باید به خاطر بسپارید این است که غلط های املایی در متون وب سایتتان از اعتبار شما می کاهد. کاربران با خواندن غلط های املایی به این فکر می کنند که شما وقت کافی برای محتوای وب سایت خود نگذاشته اید.

این را به یاد داشته باشید که کاربران از اینترنت برای یافتن اطلاعات استفاده می کنند. فرقی نمی کند شما محصول خود را می فروشید یا محصولات دیگران را، در هر دو صورت باید به بهترین شکل ممکن به مشتریان خود اطلاعات بدهید در غیر این صورت آنها به سمت رقبایتان خواهند رفت.

سازگاری با مرورگرهای مختلف

از ابتدای اختراع اینترنت تا امروز، ده ها مرورگر مختلف برای جستجوی اینترنت ساخته شده است و کاربران بر اساس نیازهای خود از این مرورگرها استفاده می کنند. وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که با نسخه های متفاوت بیشتر مرورگرها سازگاری داشته باشد. همچنین بازدیدکنندگان ممکن است از کامپیوترها، موبایل ها و تبلت های مختلف برای بازدید از وب سایت شما استفاده کنند، بنابراین در طراحی وب سایت خود باید تمامی این نکات را در نظر بگیرید.

از مرورگرهای محبوب در بازار می توان به کروم، فایر فاکس، اوپرا و اینترنت اکسپلورر اشاره کرد که وب سایت شما باید با آنها به خوبی کار کند. برای انجام این کار رفع خطاهای کدنویسی HTML کافی نیست، بلکه باید وب سایت خود را در مرورگرهای مختلف امتحان کنید.

گرافیک و تصاویر

کاربران اینترنت انسان های صبوری نیستند و مطالعات نشان می دهد در صورتی که بارگذاری وب سایتی بیش از 10 ثانیه زمان ببرد، کاربران به وب سایت دیگری خواهند رفت. همیشه باید تصاویر و دیگر فایل های گرافیکی وب سایت را برای داشتن کم ترین حجم ممکن بهینه سازی کنید. این کار نه تنها در کیفیت تصاویر شما تاثیری ندارد، بلکه سرعت بارگذاری وب سایتتان را نیز افزایش می دهد.

همیشه از ویژگی طول و عرض برای تصاویر وب سایت خود استفاده کنید، به گونه ای که تصاویر دیگر در حین دانلود، بارگذاری شوند. پیشنهاد می کنیم برای تصاویر وب سایت خود از تگ ALT استفاده کنید تا کاربرانی که نمایش تصاویر در مرورگرهای خود را غیر فعال کرده اند، بتوانند بفهمند تصاویر چه موضوعاتی دارند.

رنگهای پیش زمینه

در صورتی که برای پیش زمینه متون وب سایت از هر رنگی به غیر از سفید استفاده می کنید، مطمئن باشید که رنگ های لینک ها را تعریف کرده اید. در غیر این صورت تنظیمات پیش فرض در مرورگر کاربر رنگ لینک ها را مشخص می کند که این موضوع در بیشتر مواقع سبب ناخوانایی لینک ها می شود.

مالتی مدیا

فایل های مالتی مدیا ترکیبی از فیلمها، تصاویر، موسیقی و آوا در قالب فرمت فلش می باشند. در وب سایت خود از پلیرهایی استفاده کنید که استاندارد هستند به گونه ای که زمان دانلود کوتاه شود. همچنین از اینکه کاربران امکان توقف و اجرای فایل مالتی مدیا را دارند مطمئن شوید. به این ترتیب افرادی که اینترنت سرعت پایین دارند یا کامپیوترشان از لحاظ سخت افزاری از فایل مالتی مدیا پشتیبانی نمی کند بتوانند چنین فایل هایی را نادیده بگیرند.

سعی کنید کلیه اطلاعات و محتوای فایل مالتی مدیای خود را در قسمت های مختلف وب سایت خود قرار دهید تا افراد بتوانند بدون مشاهده این فایل به محتوای سایت شما دسترسی داشته باشند. اگر فایل مالتی مدیای شما برای نصب به افزونه ای احتیاج دارد حتما لینکی را جهت دانلود و نصب آن قرار دهید و نکته آخر اینکه اگر در وب سایت خود فایل مالتی مدیا قرار می دهید، نکتۀ بارگذاری 10 ثانیه ای وب سایت را همیشه به یاد داشته باشید.

ساختار وب سایت

ساختار وب سایت شما باید ساده، منطقی و قابل فهم باشد. مطالعات نشان می دهد چنانچه یک کاربر نتواند اطلاعاتی را که به دنبال آن می گردد در وب سایت شما پیدا کند، وب سایت شما را ترک می کند و به وب سایت رقیبتان خواهد رفت. این قانون، قانون 3 کلیک نام دارد. این قانون می گوید که هر بخشی از سایت می بایست تنها با سه کلیک از بخش های دیگر وب سایت قابل دسترسی باشد.

چنانچه از هر چیز دیگری غیر از لینک های متنی ساده استفاده می کنید، مطمئن باشید که وب سایتتان از لحاظ ساختاری در مرورگرهای مختلف مشکلی ندارد.

لینک ها

به طور مرتب و در دوره های مختلف، کلیۀ لینک های وب سایتتان را آزمایش کنید تا مطمئن شوید همۀ آنها به خوبی کار می کنند و لینک خرابی در بین آنها نیست. وب سایت ها و ابزارهای رایگانی وجود دارند که می توانند به صورت آنلاین لینک های وب سایت شما را بررسی کنند.

فریم ها

هیچ وقت از فریم استفاده نکنید زیرا در این صورت کاربران نمی توانند صفحات وب سایت شما را "بوک مارک" کنند. وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که کاربران حتما آن را بوک مارک کنند، به طوریکه دوباره به آن بازگردند.

خلاصه مطالب

طراحی سایت، ترکیبی از مرسومات معمول و طرح ریزی است. وب سایت شما باید ساده، راحت و در عین حال جذاب باشد و مهمتر از همه اطلاعات و خدمات ارزشمندی را به کاربران و بازدید کنندگان خود ارائه دهد.