ما در هنگام صحبت با دیگران علاوه بر حرف زدن، كارهای دیگری نیز مانند خندیدن، اشاره كردن، نگاه كردن، عصبانی شدن و غیره انجام می‌دهیم. تمام این كارها در ارتباط برقرار كردن ما با مخاطب تاثیر دارد و گاهی بسیاری از حرف ها را با چیزی غیر از زبان بیان میكنیم. یک صفحه وب نیز باید بتواند علاوه بر انتقال مطالب، احساس طراح وب آن صفحه را نیز بیان كند. این كار را رنگ‌ها در طراحی وب انجام میدهند.

حس خشم، محبت، شادی و حتی اعتماد از طریق رنگ ها به بیننده منتقل میشود.

رنگ‌ها و معانی آنها

رنگ سبز و سفید با هم تركیب مناسبی بوجود می‌آورند. اما در ژاپن یك میخك صد پر سفید نشان مرگ است و در چین كلاه سبز به معنای خیانت یك زن به شوهرش معنی میدهد.

«كلاه سبز با میخك سفید نشان زیبایی برای لوگوی یك شركت نمیتواند باشد. گرچه سبز رنگ آرامش بخش است ( بهمین دلیل در بیمارستان ها استفاده میشود ) و در ضمن رنگ سبز راحت تر از بقیه رنگ ها در چشم انسان آنالیز میشود.»

تركیب های گوناگون رنگ سبز معانی گوناگونی میدهد. تركیب سبز و زرد كمترین طرفدار را بین بینندگان دارد.

قرمز برای افزایش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده میشود.

افرادی كه در محیط قرمز كار میكنند معمولا سریعتر كار میكنند ، اما اشتباهاتشان در كار بیش از دیگران است. این رنگ امیال درونی مثل اشتها ، بی قراری و تنش عصبی را افزایش میدهد.

«ایجاد یك سایت با دو رنگ آبی كمرنگ و قرمز كمرنگ ایده بسیار ضعیفی است. رنگ قرمز ملایم طولانی ترین طول موج را داراست و آبی ملایم كوتاه ترین را»

هنگام نگاه كردن انسان به این دو رنگ ، لنز چشم برای تنظیم زوم تغییر اندازه میدهد. اما چون فركانس های رنگی این دو رنگ با هم خیلی تفاوت دارد باعث خستگی چشم و ایجاد سردرد برای بیننده میشود.

«سایت هایی كه از از سایه های گوناگون آبی یا رنگ آبی و سفید استفاده میكنند بیشتر از بقیه ، مردم پسند بنظر می آیند. چرا ؟ آبی آرامش ، استواری ، امید داشتن و دانایی و بخشندگی را عرضه میدارد. مردم ذاتا به سایت های آبی رنگ سریعتر اعتماد میكنند.»

متن های آبی رنگ بیشتر در ذهن مردم به یاد میماند. تركیب آبی و سفید و بنفش نجابت و اصالت را در ذهن انسان میسازد.

»» خدا را شكر كه سایت های زرد رنگ زیاد نیستند. با وجود اینكه رنگ زرد نشان از جمع شدگی و تمركز است ، اما بسیار سخت و مشكل در چشم آنالیز میشود.

رنگ اطاق را زرد كنید: نتیجه این میشود كه بچه ها گریه بیشتری میكنند و بزرگتر ها سریعتر عصبانی میشوند. رنگ زرد یك رنگ حسی و چشم فریب است و استفاده آن در میزان كم بسیار جذاب و خوش دید خواهد بود.

بذار كمی درباره نارنجی حرف بزنیم ،نارنجی باعث میشه كه اجناس گرون قیمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه كند. نارنجی روشن تر سخت تر در چشم دیده میشود. و به عنوان متن ها و بك گراند صفحه پیشنهاد نمیشود.

«مقدار كمی نارنجی كمرنگ میتونه كمك كنه كه یه سایت شاد و دلچسب بسازید.»

عمل و عكس العمل

رنگ روی حس ما و ادراك ما و عكس العمل ما تاثیر میگذارد. یك بیننده با آگاهی از سایتتان وارد سایت شما شده است ، حال شما باید او را همچنان سر شوق نگه دارید. شما 8 الی 10 ثانیه وقت دارید تا او را از لحاظ بصری جذب كنید. با استفاده از رنگ شما میتوانید حس خوش آمد گویی و راحتی و اعتماد را به بیننده منتقل كنید. اگر شما گرافیك های یك سایت را تغییر دهید در اصل زبان گفتگوی تصویری آن را عوض كرده اید و بدین سان است كه عكس العمل متفاوتی از بازدیدكننده سایت سر میزند.

قرار دادن یك محصول كه با آب سر و كار دارد (مثل لباس شنا و... ) در زمینه بنفش و نارنجی قدرت فروش آن را كاهش میدهد. رنگ های بنفش و نارنجی بطور سریع با آب و طبیعت ارتباط ندارند و یك ادراك غلط به بیننده منتقل میكنند. قرار دادن همان محصول در رنگ آبی یا سبز باعث افزایش جذابیت آن محصول میشود.

 سایت هایی كه اصطلاحا سایت های رنگین كمانی هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده كرده اند كمترین زمان بازدید توسط بیننده ها را دارند و بیننده خیلی سریع ازین سایت ها خارج میشود. زیرا چشم برای دیدن رنگ های گوناگون زوم های گوناگونی میكند و زود خسته میشود. (سایت هایی كه رنگ سفید در آنها غالب است و مقدار خیلی كمی از دیگر رنگ ها در آن در بخش های گوناگون دیده میشود جزو این دسته نمی شوند).

هر چه تعدد رنگ ها كم شود مدت زمان ماندن بازدید كننده در صفحه زیاد میشود. یك نكته در استفاده از رنگ های گوناگون اینه كه حداكثر از 5 رنگ استفاده كنید و آنها را همگی از رنگ های گرم یا سرد استفاده كنید و زمینه را سفید بگذارید. این كار چشم ها را خسته نمیكند و سایت های كودكان كه میخواهند با استفاده از رنگ های گوناگون محیط شادی را ایجاد كنند اگر ازاین روش استفاده كنند فروش بهتری دارند.

 رنگ های گرم و سرد

«رنگ های گرم تشكیل شده اند از : زرد ، نارنجی ، قهوه ای ، زرد-سبز و نارنجی- قرمز»

یعنی رنگ هایی كه با پاییز در تعامل هستند. بطور كلی رنگ های گرم گرایش به هیجان و تكاپو دارند. بسیاری از مردم مقدار كم از این رنگ ها را می پسندند. بنفش و سبز رنگ های واسط هستند كه نه گرم و نه سردند و وابسته به میزان رنگ قرمز یا زردی هستند كه در رابطه با رنگ آبی در آنها بكار رفته است. اگر رنگ آبی آن كم تر باشد بیشتر شبیه رنگ های گرم بنظر میرسد.

«رنگ های سرد عبارتند از : آبی ، سبز ، صورتی ها ، بنفش ها ، آبی-سبز ها ، سرخابی ها و آبی-قرمز ها.»

رنگ هایی كه بیشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند. رنگ های سرد آرامش بخش هستند و محبوبیت بیشتری نزد مردم دارند. طراحی یك سایت با رنگ های گرم و سرد باعث گیج شدن بیننده میشود و باعث میشود سایت شلوغ و بی نظم و غیر قابل اعتماد جلوه كند. طراحان سایت معمولا متوجه نمیشوند كه تركیب رنگ هایشان گرم و سرد است. استفاده از چرخه رنگ ها مفید است. دایره رنگ رنگ های اصلی ( آبی و قرمز و زرد) و رنگ های ثانویه ( نارنجی و سبز و بنفش) را نشان میدهد. تركیب دو رنگ اصلی یك رنگ ثانویه میسازد. تمامی رنگ ها از تركیب سیاه و سفید با رنگ های اصلی بوجود آمده اند.

برگرفته از سایت «مگا طرح»