برای آنکه بتوانید سایتی مناسب و کاربردی داشته باشید باید یک سری قواعد و استانداردها را رعایت نمایید. زمانی که از استانداردهای طراحی سایت صحبت می کنیم، منظورمان بهترین شیوه طراحی سایتی است که تا امروز از آن استفاده شده و این امر چیزی غیر از پیزوی از مجموعه قوانین مورد استفاده از طراحان سراسر جهان برای دست یافتن به سایت های با کیفیت و مورد قبول کاربران نیست. پیشنهاد می کنم این مقاله از پرتال را مطالعه کنید. اما سولی که پیش می آید این است که:

استانداردهای طراحی سایت چیست؟

خوب بودن و مورد پسند شدن یک سایت از دیدگاه کاربران و بازدیدکنندگان تفاوت دارد، اما استانداردهایی که در ادامه نام می بریم، مجموعه قوانینی هستند که از نظر بیشتر افراد مفید هستند.

لوگو سایت

تقریباً بیشتر سایت ها دارای آرم یا لوگو هستند و این لوگو معمولاً در گوشه سمت راست و در بالای صفحه قرار می گیرد. البته بعضاً می توان آن را در قسمت چپ سایت نیز استفاده کرد.

دکمه تماس

نزدیک به 50% از سایت های ایران در گوشه سمت چپ بالای صفحه سایت خود دکمه تماس با ما دارند، اگرچه این دکمه به عنوان مساله مهمی در استانداردهای طراحی سایت در نظر گرفته نمی شود اما نکته خوبی در طراحی سایت به شمار می آیند و کاربران را تشویق می کند که به عضویت سایت یا وبلاگ مورد نظر در بیایند و از خدماتشان استفاده کنند.

منو و دسترسی

تقریباً 10% از وب سایت ها در بالای سایت خود نوار منو ندارند که این بسیار بد است. یکی از استانداردهای مهمی که در طراحی سایت استاندارد وجود دارد، کاربردی بودن آن برای کاربران است و ناوبری سایت یکی از این موارد در کاربردی بودن سایت است. کاربران باید بتوانند به راحتی و با چند کلیک صفحه مورد نظر خود را پیدا کنند. در نوار منوی سایت معمولاً چنین مواردی درج می شود:

  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوند به صفحه اصلی
  • خدمات

 گرافیک سایت

تا جایی که امکان دارد از طراحی سایت پر زرق و برث خود دارید کنید و از امکاناتی مانند سایت فلش یا طراحی سایت جاوا استفاده نکنید. همه چیز را ساده نگه دارید. طراحی سایت مینیمال علاوه بر اینکه رابط کاربری سایت شما را ساده نگه می دارد، جلوه و زیبایی خاصی به آن می بخشد.

  • میزان اسکرول عمودی باید به حداقل برسد (حداکثر 2 اسکرول) و از اسکرول افقی اجتناب کنید.
  • بین رنگ پس زمینه و رنگ فونت باید تضاد وجود داشته باشد تا باعث خستگی چشم نشود
  • از درج تصاویر با ابعاد و حجم زیاد اجتناب کنید.
  • در رنگ بندی، سعی کنید هماهنگی بین رنگ برند و لوگوی شما با رنگبندی کلی سایت رعایت شود.
  • از درج عکس خود در صفحه اصلی سایت پرهیز کنید.
  • از ابزارهایی برای سنجش بهینه بودن سایت و سورس آن استفاده نمایید.

نوار ابزار جستجو

بیش از 50% از سایت ها دارای نوار ابزار جستجو هستند، اما این موضوع نمی تواند به عنوان استانداردی در طراحی سایت ضروری باشد زیرا این ابزار تنها زمانی مورد نیاز است که اطلاعات سایت شما بسیار زیاد است و به راحتی در دسترس کاربران نیست.

دکمه ثبت نام

حدود 20% از سایت ها در قسمت فوتر دارای دکمه ثبت نام هستند، اما این یک استاندارد قطعی نیست. زیرا اولاً لزومی ندارد در همه سایت ها ثبت نام کنید و دوماً معمولاً شرایط استفاده و قوانین در فوتر سایت قرار می گیرد.

آیکون شبکه های اجتماعی

 معمولا آیکون های شبکه های اجتماعی در فوتر سایت قرار می گیرد اما این نیز استانداردی قطعی نیست، یکی از بهترین راههای قرار دادن آکون های شبکه های اجتماعی، بصورت شناور در جایی از کناره های صفحه می باشد بصورتی که با حرکت موس ضاهر شود و با اختیار کاربر قابل کنار زدن باشد.

طراحی سایت واکنشگرا

 طراحی وب سایت واکنشگرا و مناسب با تمامی وسایل هوشمند، گزینه مطلوبی در طراحی سایت می باشد.هرچند که هنوز بعنوان استاندارد شناخته نشده اما انتظار می رود به زودی جز استانداردهای طراحی سایت پذیرفته شود.

دسترسی بودن

طراحی سایت باید طوری انجام گیرد که توسط مرورگرهای شناخته شده و نسخه های مختلف آنها نتایج مشابهی را نشان دهد. توجه داشته باشید که زمان بارگذاری سایت شما در بدترین حالت و پایین ترین سرعت نباید بیشتر از 10ثانیه به طول انجامد.

ظاهر سایت

ظاهر سایت باید طوری طراحی شود که در نگاه اول نشان دهنده هویت و خدماتی باشد که سایت ارائه میدهد. ساختار کلی حداکثر باید دارای 4 سطح باشد، به نحوی که کاربر با حداکثر 3 کلیک به مطلب مورد نظر دسترسی پیدا کند. شما باید نیازهای مخاطبان خود را شناسایی کنید و چیدمان صفحه را طوری طراحی کنید که پاسخگوی نیازهای بازدیدکنندگان باشد و باعث سردرگمی آنها نشود.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ سایت ساز پرتال می توانید با شمارۀ 63404-021 تماس بگیرید.