قیمت سال 1402 + 10% تخفیف - فقط تا 13 فروردین - کوپن: hd10

نرخ پرش کاربر (Bounce Rate) چیست؟

خیلی از کاربران از ما می‌پرسند که چه کار کنیم مشتریان مغازه ما افزایش پیدا کند. روزانه افراد زیادی به فروشگاهشان سر می‌زنند اما از هر ۱۰۰ نفر ۲ نفر خرید می‌کند. این مشکل نه تنها در فروشگاه‌های حضوری بلکه در فروشگاه‌های اینترنتی هم تبدیل به معضل بزرگی شده است.
در این مقاله می‌خوانید:

حالا سؤال اینجاست که سایت شما چه مشکلی دارد که کاربران بلافاصله پس از ورود آن را ترک می‌کنند؟ سایت شما به دلایل مختلفی که در ادامه در موردش صحبت می‌کنیم نمی‌تواند از پس خواسته‌های مشتری بربیاید؛ به همین خاطر با اخطار افزایش نرخ پرش کاربر یا همان Bounce Rate برمی‌خورید.

افزایش نرخ پرش کاربران زنگ خطر مهمی است که وبمستران و مدیران کسب و کار با آن روبرو خواهند شد. حالا برای کاهش نرخ پرش از سایت باید چه کار کنیم؟ افزایش نرخ فرار کاربران تأثیر بدی روی سئو سایت می گذارد؟ چطور نرخ پرش را محاسبه کنیم؟ پاسخ تمام این سؤالات را در این مقاله پرتال بخوانید.

بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

کلمه ریت (Rate) به معنی نرخ است و برای محاسبه نسبت دو چیز به یکدیگر استفاده می‌شود. کلمه بانس (Bounce) به معنای پرش است و تعداد کاربرانی که سایت شما را بدون تعامل ترک می‌کنند، نمایش می‌دهد.

حالا اگر ۱۰۰ کاربر وارد سایت شما شوند و ۴۰ نفر آن‌ها بعد از بازدید از صفحه آن را ترک کنند، نرخ پرش سایت ۶۰٪ است. نرخ پرش تعداد کاربران کل را نسبت به کاربرانی که از سایت فرار کردند، محاسبه می‌کند.

البته اگر نتوانید به خوبی کاربر را در سایت نگه دارید یا در زمان بازدید هیچ اقدامی در سایت انجام ندهند هم نرخ پرش شما بالا می‌رود. مثلاً کاربر باید چه تعاملی با سایت ما داشته باشد؟

  • بازدید از صفحات دیگر سایت
  • کلیک روی لینک‌های صفحه
  • خرید کردن از فروشگاه اینترنتی
  • قرار دادن دیدگاه در زیر مقالات
  • عضویت در خبرنامه یا سایت
  • مشاهده ویدئو
  • دانلود فایل و عکس

البته یک نرخ دیگر با نام Exit Rate هم داریم که با بانس ریت تفاوت دارد. این نرخ آخرین صفحه خروجی کاربر از سایت شما را نمایش می‌دهد.

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج کاربر

ابزار اندازه گیری نرخ پرش چیست؟

برای اندازه گیری نرخ فرار کاربران به سراغ ابزار رایگان گوگل یعنی سرویس گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) می‌رویم. البته گوگل آنالیتیکس در آپدیت GA4 فاکتور بانس ریت را حذف کرده است. جایگزین بانس ریت معیاری به نام engaged sessions است.

بانس ریت فقط اعلام می‌کرد که چند درصد از کاربران بعد از مشاهده صفحه‌ای سایت را ترک می‌کنند و تعاملی با سایت ندارند. بسیاری از تحلیلگران ارتباط خوبی با بانس ریت نداشتند. گوگل هم ترجیح داده به جای بانس ریت از یک فاکتور دیگر برای نمایش تعامل کاربران استفاده کند.

برای اینکه بتوانید تعامل کاربر در سایت را ردیابی کنید، کاربر باید یکی از این فعالیت‌ها را انجام دهد:

  • حداقل 10 ثانیه در سایت شما حضور داشته باشد.
  • بیشتر از 2 صفحه از وب سایت را مشاهده کند.
  • یک سری از رویدادهای تعریف شده را انجام دهد.

نحوه اضافه کردن bounce rate به GA4

برای اضافه کردن فیلتر bounce rate در گوگل انالیتیکس 4 باید ابتدا وارد گوگل آنالیتیکس سایت شوید. سپس طبق این آموزش عمل کنید:

  • در بالای صفحه گزارش سمت راست روی گزینه Customize report کلیک کنید.
  • از بخش Report Data روی گزینه Metrics کلیک کنید.
  • گزینه bounce rate را انتخاب کنید.
  • دکمه apply را بزنید.
  • تنظیمات را save کنید و در آخر گزینه save changes to current report را انتخاب کنید.

نحوه اضافه کردن گزینه بانس ریت در GA4

 پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با منوها و آمار گوگل آنالیتیکس، مقاله گوگل آنالیتیکس چیست را با دقت مطالعه کنید.

نرخ پرش (Bounce Rate) چگونه محاسبه می‌شود؟

حالا سؤال اینجاست که گوگل آنالیتیکس چگونه میزان بانس ریت صفحه را محاسبه می‌کند؟ سشن (session) و هیت (Hit) دو مفهومی است که گوگل آنالیتیکس برای بررسی میزان نرخ فرار کاربر از سایت با آن سر و کار دارد.

سشن (session) فعالیت‌ کاربر در وب سایت یا اپلیکیشن در یک دوره زمانی کوتاه را بررسی می‌کند. فرض کنید کاربری که از گوگل وارد این مقاله می‌شود، ۲۰ دقیقه زمان دارد تا یک تعامل ایجاد کند. حالا سه حالت اتفاق می‌افتد:

  • کاربر کمتر از 10 ثانیه بعد از ورود به سایت ما صفحه را می‌بندد و وارد یک سایت دیگر می‌شود.
  • کاربر ۲۵ دقیقه در همین صفحه می‌ماند و هیچ تعاملی با سایت ندارد.
  • کاربر یک صفحه وب سایت را مشاهده می‌کند و به صفحه دیگری نمی‌رود.

هر دو این حالت‌ها باعث می‌شود تا نرخ فرار کاربر داشته باشیم. این در حالی است که اگر کاربر روی لینکی کلیک کند یا فعالیت خاصی انجام دهد، تایمر شمارش سشن از اول شروع می‌شود و نرخ فرار کاربر پایین می آید.

هیت (Hit) فعالیت‌های کاربر در سایت است که توسط گوگل آنالیتیکس ضبط می‌شود. گوگل آنالیتیکس به صورت خودکار این تعاملات را ثبت می‌کند:

  • بازدید صفحات (Pageviews): زمانی که کاربر روی لینکی کلیک می‌کند تا از صفحات دیگر وب سایت بازدید داشته باشد.
  • تراکنش (Transaction): تراکنش‌های مالی کاربر که منجر به خرید از سایت می‌شود.
  • وقایع (Events): سومین عاملی که باعث ایجاد تعامل می‌شود، توسط خود شما در گوگل تگ منیجر مشخص خواهد شد. اقداماتی که کاربران در سایت شما انجام می‌دهند و می‌تواند یک تعامل حساب شود شامل دانلود فایل، عضویت در خبرنامه، کلیک روی عکس محصول و... را به کمک تگ منیجر به عنوان یک تعامل مشخص کنید.

تگ منیجر (Google Tag Manager) یک ابزار قوی و رایگان گوگل برای مدیریت رویدادهای سایت است. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً سری به این صفحه بزنید تا با ویژگی‌های این ابزار آشنا شوید.

فرمول محاسبه نرخ پرش به این صورت است:

نرخ پرش = (پرش‌ها / کل بازدیدکننده‌ها) × 100

فرمول محاسبه نرخ پرش سایت

به طور قطعی نمی‌توان گفت که چه میزان بانس ریت برای وب سایت طبیعی است. اما طبق مطالعات RocketFuel یک سیستم رتبه بندی برای بانس ریت ایجاد شده است:

  • 25% یا کمتر: احتمال وجود مشکل
  • 26% تا 40%: عالی
  • 41% تا 55%: متوسط
  • 56% تا 70%: بالاتر از حد استاندارد (در این مورد نوع سایت نیز دارای اهمیت است)
  • 70% و بالاتر: بد با احتمال وجود مشکل

اینفوگرافیک نرخ پرش سایت

بانس ریت چه تأثیری روی سئو سایت دارد؟

بر خلاف تصور عموم مردم bounce rate هیچ تأثیر منفی روی رتبه سایت شما از نظر سئو ندارد. درست است که بانس ریت زنگ خطر مهمی برای وبمستران است؛ اما این دلیل نمی‌شود که فکر کنید بالا رفتن میزان بانس ریت سایت باعث می‌شود از نتایج جستجو حذف شوید.

خودتان تصور کنید که وقتی مدیر سایت می‌تواند از طریق تگ منیجر کوچک‌ترین رفتار کاربر مثل اسکرول کردن صفحه را به عنوان یک تعامل معرفی کند، در حال گول زدن گوگل است. به همین خاطر گوگل برای جلوگیری از خطاهای رتبه بندی، تصمیم گرفته تا میزان نرخ فرار سایت را به عنوان فاکتور رتبه بندی در نظر نگیرد.

حالا اگر بانس ریت چندان اهمیتی ندارد چرا انقدر وبمستران نسبت به آن حساس هستند؟ اگر از سئوی کلاه سیاه برای افزایش بازدید و تعامل استفاده نکرده باشید، می‌توانید بر اساس بانس ریت صفحه رفتار کاربران را بسنجید و بفهمید کجای کار شما ایراد دارد.

در اصل نرخ بانس ریت تأثیر غیر مستقیمی روی سئو سایت دارد. زمانی که نرخ فرار کاربر افزایش پیدا می‌کند، باید ببینید مشکل از کجا است؟ در تیتر بعدی اصلی‌ترین عوامل افزایش بانس ریت سایت را معرفی کردیم.

دلایل افزایش BOUNCE RATE چیست؟

زمانی که نرخ بانس ریت سایت افزایش پیدا می‌کند، باعث نگرانی‌های زیادی می‌شود. مخصوصاً اگر یک سایت فروشگاهی داشته باشید و نرخ خرید مشتریان شما به خاطر همین بانس ریت کاهش پیدا کرده باشد.

اولین فاکتورهایی که باید بعد از مشاهده نرخ فرار کاربران بررسی کنید شامل موارد زیر است:

۱- انتشار محتواهای بی ارزش و تکراری

باید دقت کنید که محتواهایی که در وبلاگ سایتتان منتشر می‌کنید، برای کاربران به اندازه کافی جذاب باشد. اگر محتواهای تکراری، غلط املایی زیاد و محتوای ناخوانا داشته باشید، کاربر ترجیح می‌دهد که صفحه را ببندد و وارد سایت دیگری شود.

یک محتوای مفید باید دارای عکس، ویدئو و متن ارزشمند باشد. فرقی نمی‌کند که این محتوا قرار است خبری را برساند یا یک آموزش کاربردی باشد؛ جذابیت محتوا همیشه حرف اول را می‌زند.

برای اینکه بتوانید یک محتوای ارزشمند بنویسید، مقاله «14 اشتباه رایج که در بازاریابی محتوایی انجام می‌دهید!» را بخوانید.

۲- کند بودن سرعت سایت

آیکون سرعت سایتسرعت بارگذاری پایین صفحات یکی از عوامل غیر مستقیم بانس ریت است که می‌تواند تأثیر بدی در سئو سایت شما داشته باشد. زمانی که کاربر روی لینک کلیک می‌کند تا وارد سایت شود، اگر سرعت بارگذاری صفحه پایین باشد به احتمال زیاد صفحه را می‌بندد و سایت دیگری را باز می‌کند.

۳- مشکلات فنی سایت (خطای ۴۰۴)

آیکون مشکلات سایتفرض کنید که کاربر در زمان باز کردن صفحات وب سایت با خطای ۴۰۴ یا دیگر خطاهای سایت مواجه می‌شود. خب شما راهی جز ترک سایت به کاربر ندادید. کاملاً طبیعی است که کاربر بعد از مشاهده خطا در سایت آن را ترک کند و نرخ بانس ریت شما افزایش پیدا کند.

۴- لینک سازی اشتباه

آیکون لینک سازی غلطدرست است که لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی یک فاکتور مهم برای سئو وب سایت است. اما قرار نیست که تعداد زیادی لینک در یک صفحه داشته باشید و کاربران را گیج کنید. استفاده بیش از حد لینک‌های خارجی باعث می‌شود تا کاربر صفحات قبلی را فراموش کند و نرخ بانس ریت افزایش پیدا کند.

از طرف دیگر اگر سایتی با کلمه کلیدی اشتباه به سایت شما لینک داده باشد، می‌تواند تجربه کاربری بدی ایجاد کند. همین حالا به ابزار سرچ کنسول بروید و ببینید بک لینک‌های سایت شما با چه عبارتی به سایت لینک شده است. در صورت نیاز بک لینک‌های اشتباه را حذف کنید.

اگر هنوز ابزار سرچ کنسول را برای سایت فعال نکردید، مقاله نحوه اتصال سایت به سرچ کنسول را مطالعه کنید.

۵- استفاده از عنوان و توضیحات متای اشتباه

آیکون توضیحات متا اشتباهفرض کنید که عنوان انتخابی این مقاله «نرخ کلیک کاربر چیست» بود؛ اما شما بعد از باز کردن لینک متوجه می‌شدید که موضوع این مقاله با عنوان همخوانی ندارد. باز هم داخل سایت می‌ماندید و مطلب را مطالعه می‌کردید؟ بدون شک صفحه سایت را می‌بستید.

این موضوع به خصوص برای سایت‌هایی که دارای تیتر زرد و غیر مرتبط با موضوع صفحه هستند صدق می‌کند. حواستان باشد که سراغ انتشار این نوع محتوا در سایت نروید.

۶- رابط کاربری و تجربه کاربری ضعیف

آیکون رابط و تجربه کاربریرابط کاری یا تجربه کاربری (UI و UX) مربوط به ظاهر سایت و تجربه‌ای است که کاربر بعد از ورود به سایت شما پیدا می‌کند. مثلاً اگر کاربر نتواند بعد از ورود به سایت دکمه ثبت نام سایت را پیدا کند، از سایت شما خارج می‌شود.

زمانی هم که از المان‌های گرافیکی بی کیفیت، فونت‌های ناخوانا و رنگ‌های آزاردهنده در طراحی سایت استفاده کرده باشید، این احتمال وجود دارد که کاربر بلافاصله سایت را ترک کند.

۷- ریسپانسیو نبودن وب سایت

آیکون ریسپانسیوی سایتزمانی که سایت شما برای دستگاه‌های مختلف طراحی نشده باشد، می‌تواند تجربه بدی برای کاربر ایجاد کند. مثلاً فرض کنید سایت در نسخه موبایل با متن‌های ناخوانا یا تصاویر بیش از حد بزرگ نمایش داده شود. طبیعی است که کاربر علاقه‌ای به ماندن در این سایت نداشته باشد.

بخشی از موضوع ریسپانسیو نبودن سایت مربوط به حوزه طراحی رابط کاربری سایت است.

چطور بانس ریت سایت را کاهش دهیم؟

مهم‌ترین سؤال وبمستران مربوط به نحوه کاهش نرخ پرش است. اینکه چطور می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن نرخ پرش سایت را متعادل کنند. برای کاهش نرخ پرش می‌توانید از چند روش استفاده کنید:

  1. بهینه سازی کلمات کلیدی: دیگر دوران استفاده بیش از حد کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) به سر آمده است. برای اینکه بتواند رتبه خوبی در گوگل داشته باشید و مخاطبان را خسته نکنید، از استفاده بیش از حد کلمه کلیدی در متن پرهیز کنید. اگر محتوای شما بتواند پاسخ گوی نیاز کاربر باشد، بدون تکرار کلمه کلیدی هم می‌توانید در گوگل رتبه اول شوید.
  2. بهینه سازی محتوا: محتواهای مرتبط با موضوع وب سایت تولید کنید. سعی کنید در صفحه از تصاویر، ویدئو و تیترهای جذاب استفاده کنید. تیتر و دسکریپشن صفحه هم دقیقاً با موضوع محتوا همخوانی داشته باشد.
  3. حذف پاپ آپ ها: پاپ آپ‌ها باعث از بین رفتن تمرکز کاربر و ایجاد تجربه کاربری بدی می‌شود. سعی کنید تا حد امکان تعداد پاپ آپ سایت را کاهش دهید.
  4. ریدایرکت کردن صفحات: اگر صفحه‌ای از وب سایت را حذف کردید یا URL آن را تغییر دادید، سریعاً آن را به صفحه دیگری ریدایرکت کنید. با این کار کاربر با خطای 404 روبرو نمی‌شود.
  5. کم کردن المان‌های اضافه سایت: اگر از تصاویر یا انیمیشن‌های پر حجم و اضافه در صفحه استفاده کردید، سریعاً آن را بهینه سازی یا حذف کنید.
  6. لینک سازی اصولی: لینک‌های داخلی باعث می‌شود تا کاربر در صفحات مختلف وب سایت شما در گردش باشد. پس سعی کنید با ایجاد لینک سازی بهینه، بهترین صفحات را به مخاطب نمایش دهید.
  7. وجود دکمه CTA: با ایجاد دکمه CTA و معرفی آن به گوگل تگ منیجر از کاربران بخواهید تا فعالیت خاصی در صفحه انجام دهند. مثلاً ما به شما می‌گوییم که اگر سؤال یا مشکلی در مورد نرخ بانس ریت داشتید همین حالا در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نحوه کاهش بانس ریت صفحه

در آخر بدانید

هرچه نرخ فرار کاربر وب سایت شما کمتر باشد، تجربه بهتری برای کاربران رقم می‌زنید؛ اما سعی نکنید برای کاهش بانس ریت صفحه از سئوی کلاه سیاه و فعالیت‌های گول زننده استفاده کنید. گوگل این امکان را به شما داده که از طریق ابزار تگ منیجر تعاملات مفید کاربران با وب سایت خودتان را مشخص کنید.

در نتیجه با مشخص کردن رویدادها و رفتارهای طبیعی کاربران که می‌تواند منجر به رشد وب سایت شما شود، نرخ بانس ریت طبیعی داشته باشید. باور کنید که bounce rate طبیعی صفحه باعث می‌شود تا خیلی زود متوجه ایرادات وب سایتتان شوید و آن را حل کنید.

سؤالات متدوال

  • آیا نرخ پرش بالا همیشه نشانه بدی است؟

خیر؛ بعضی اوقات موضوع وب سایت شما باعث می‌شود تا نرخ فرار بیشتری داشته باشید. مثلاً صفحات مختلف وب سایت شما مربوط به آدرس و شماره تلفن مکان‌های مختلف است. طبیعی است که کاربر بعد از بررسی آدرس و شماره تلفن بلافاصله سایت شما را ترک کند.

  • چرا باید نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟

برای کاهش نرخ پرش باید تغییراتی در طراحی صفحات وب سایت اعمال کنید که باعث بهبود تجربه کاربران می‌شود. از طرف دیگر نرخ تبدیل کاربر هم رشد پیدا می‌کند. زمانی که کاربر از سایت شما راضی باشد، همان کاری را انجام می‌دهد که شما از او می‌خواهید. مثلاً در نهایت خرید اینترنتی را از سایت شما انجام می‌دهد.

  • نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش از دو کلمه Bounce  و Rate ایجاد شده است. کلمه ریت (Rate) به معنی نرخ و کلمه بانس (Bounce) به معنای پرش است. این فاکتور تعداد کاربران کل سایت نسبت به تعداد کاربرانی که بدون تعامل سایت شما را ترک می‌کنند، نمایش می‌دهد.

  • نرخ پرش مناسب وب سایت چقدر است؟

نرخ پرش بر اساس نوع وب سایت کاملاً باهم فرق دارد. مثلاً کاربری که برای مشاهده محصول به سایت سر می‌زند بیشتر احتمال دارد که محصولات مشابه سایت هم بررسی کند. اما کسی که برا مطالعه مقاله خاصی به وب سایت شما می‌آید، ممکن است بعد از مطالعه صفحه آن را ترک کند. اما نرخ پرش نرمال وب سایت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

  • نرخ خروج همان نرخ پرش است؟

خیر نرخ فرار کاربران مربوط به خروج بلافاصله کاربر یا عدم تعامل آن با سایت شما است؛ اما نرخ خروج، آخرین صفحه‌ای که کاربر بعد از مشاهده آن سایت شما را ترک می‌کند را بررسی می‌کند. یک کاربر ممکن است ۱۰ کلیک روی سایت شما انجام دهد و در آخر از صفحه تکمیل خرید، سایت شما را ترک کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2