یکی از تکنیک های قدرتمند در طراحی سایت، استفاده از فضای سفید (فضای منفی) یا همان White Space است که به تازگی توجه بیشتری به آن شده است. در استفاده از فضای سفید باید نگاهی مینمیمالیسیت به طراحی سایت داشته باشید که ویژگی مهمی در طراحی سایت نوین است.

اهمیت استفاده از فضای سفید در طراحی سایت

شباهت فضای سفید و سطح سفید

فضای منفی در طراحی سایت کاربردی شبیه به سطح سفید برای کاغذ در چاپ است. رنگ سفید عموما برای کاغذ استفاده میشود و فضایی که محتوایی در آن قرار نمیگیرد پس از چاپ سفید باقی می ماند. فضای منفی بیشتر از رنگ های یکدست و ساده بهره میبرد و محدود به رنگ سفید نیست. در واقع فاصله بین اجزای یک صفحه در سایت را فضای منفی می نامیم.

فضای منفی به دو بخش ماکرو و میکرو تقسیم میشود. قسمت میکرو مربوط به فاصله میان اجزای کوچکتر در هر قسمت از سایت و بخش ماکرو مربوط به فاصله میان اجزای اصلی صفحه مانند اسلایدر، آخرین مطالب و فوتر است. در عمل ماکرو در فضای سفید سایت ساختار اصلی صفحه را تعیین کرده و بخش میکرو بر خوانا بودن مطالب و کارایی سایت نظارت میکند.

کاربرد فضای سفید در طراحی سایت

نگاه مینیمالیستی به سایت به هدف انتقال بیشترین مفاهیم با کمترین اطلاعات انجام میشود. با ایجاد فاصله مناسب بین اجزای اصلی صفحه و بکار بردن فضای خالی میتوان توجه کاربران را به بخش خاصی معطوف کرد. هدف اصلی در این روش از طراحی سایت، تاکید و تمرکز بر روی بخش خاصی از سایت است و با ایجاد فاصله مناسب توجه کاربران را به آن معطوف میکند.

پیش از آنکه از این تکنینک استفاده کنید باید بخش های مهم سایت خود را مشخص کنید. هدفتان چیست؟ عضویت کاربران در خبرنامه سایت یا فروش یک محصول خاص به کاربران؟ شما ترجیح می دهید که کاربران به کدام بخش از محتوای سایت تان بیشتر توجه کنند یا کدام یک از محصولات تان سود بیشتری برایتان دارد؟

آمار نشان می دهد که فروشگاه های اینترنتی 80% سود خود را مدیون 20% از محصولات سایت تان هستند و باقی محصولات تنها برای افزایش اعتبار محصولات کاربرد دارند.

زیاده روی در استفاده از فضای سفید در طراحی سایت

استفاده نادرست از فضای منفی میتواند تاثیر برعکسی با آنچه در نظر داشته اید را در پی داشته باشد. زیاد شدن فاصله بخش مورد نظر شما با سایر اجزای سایت ممکن است موجب نادیده گرفتن آن شود، همچنین نباید بخش های دیگر سایت را بطور کلی از دسترس کاربران خارج کند. حفظ تعادل و تناسب کلید موفقیت در بکارگیری Negative Space است.

تعریف صحیح فاصله بین خطوط متن، کلمات، آیتم های منو و بخش های اصلی سایت همگی جزوی از تکنیک فضای منفی در طراحی سایت هستند.

نمونه هایی از کاربرد فضای منفی در طراحی سایت

در این بخش دو سایتی را که استفاده صحیحی از فضای منفی در طراحی سایت (صفحه اصلی) خود داشته اند معرفی و بررسی خواهیم کرد.

گوگل

موتور جستجوی گوگل بارزترین نمونه استفاده از این تکنیک است. بطوریکه تمام توجه کاربران به مهمترین کاربرد سایت که همان جستجو است خواهد بود.

اپل

سایت شرکت اپل نمونه دیگری از بکارگیری فضای خالی در طراحی سایت است. استفاده از تصاویر بزرگ و فضای سفید بین بخش های اصلی، دسترسی کاربران به آنچه مورد نیاز است را بسیار راحت کرده. با ورود به سایت اپل به سادگی متوجه میشوید که تمرکز شرکت در حال حاضر بر روی فروش کدام محصول است و دسته بندی های زیر آن در واقع پرفروش ترین محصولات هستند.

فضای منفی یا Negative Space یک تکنیک یا فن پیشرفته در کدنویسی نیست، بلکه نیازمند صرف زمان و طراحی سایت مناسب برای کاربران می باشد. قبل از هرکاری باید مشخص کنید که کدام بخش اهمیت بیشتری دارد.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ سایت ساز پرتال می توانید با شمارۀ 63404-021 تماس بگیرید.