در این مقاله از وبلاگ پرتال می خواهیم شما را با تجربه کاربری در طراحی سایت آشنا کنیم. تجربه کاربری همان عنصری است که باعث می شود کاربران در سایت شما بمانند و در آن گشت و گذار کنند.

اصول طراحی تجربه کاربری یا همان طراحی UX در سایت ویکیپدیا به این شکل تعریف شده است: تجربه کاربری در واقع خلق هر چیز معنادار یا به یاد ماندنی است که توسط یک شخص یا سازمان برای ایجاد حس خوب در کاربران ایجاد می شود. مطمئناً کاربران مختلف، تجربه های مختلفی از استفاده از یک سایت، نرم افزار یا اپلیکیشن دارند.

در دنیای UX یکی از مهم ترین مسائلی که وجود دارد، تحلیل و بررسی رفتار و تجربه کاربران در حین استفاده از یک محصول (سایت، نرم افزار و ...) است. شاید در نگاه اول به نظر برسد که طراحی تجربه کاربری، حوزه ای کاملاً مستقل از طراحی سایت است، اما اینطور نیست. تجربه کاربری یا همان UX خود محصولی از ترکیب چند حوزه مختلف است که نتیجه اش باید ایجاد تجربه و حسی خوب برای کاربر در حین استفاده از یک محصول باشد به طوریکه کاربر آن تجربه را به خاطر داشته باشد و بخواهد باز هم آن را تکرار کند.

در طراحی تجربه کاربری سایت یا طراحی UX باید چه اصولی را رعایت کنیم؟

طراحی تجربه کاربری سایت مانند هر چیز دیگری در این جهان بر اساس اصول و قواعد خاصی صورت می گیرد. در ادامه با مهم ترین اصولی که برای طراحی UX خوب باید رعایت کنیم، آشنا می شویم:

طراحی تعامل با کاربر یا Interaction Design

یکی از بخش های مهم در طراحی تجربه کاربری در سایت ها، همین تعامل با کاربر است. هنگامی راه اندازی یا طراحی وب سایت، در قدم اول باید بازار هدف و مخاطبانش مورد بررسی قرار بگیرند. شما باید در ابتدا بدانید که چه کاربرانی قرار است از سایت شما استفاده کنند و چه افرادی به خدماتی که شما ارائه می کنید نیاز دارند. در حقیقت شما با شناسایی بازار هدف خود، قصد دارید با ارائه تجربه کاربری خوبی آنها را به مشتریان ثابت خود تبدیل کنید.

این تبدیل کاربر به مشتری از طریق تعامل با کاربر اتفاق می افتد. از همین طریق است که کاربران تصمیم می گیرند به سایت شما اطمینان کنند. برای آنکه بتوانید با کاربرانتان به بهترین شکل تعامل کنید، در هنگام طراحی سایت باید تا جایی که ممکن است رابط کاربری خود را به قدری ساده کنید که کاربر نیازی به فکر کردن نداشته باشد.

در واقع اصلی به نام Don’t Make Me Think وجود دارد که می گوید کاربران می خواهند همه چیز ساده، آسان و در دسترس باشد. بیشتر سایت های موفق جهان، این اصل را رعایت کرده اند. شما نیز برای آنکه بتوانید تجربه کاربری خوبی را به مشتریان بدهید، باید این اصل را رعایت نمایید.

طراحی رابط کاربری سایت یا User Interface Design

همانطور که از نام این حوزه مشخص است، این بخش از طراحی UX شامل طراحی گرافیکی سایت، استفاده از عناصر بصری، تصاویر و ... برای انتقال پیام به کاربران است. اگر کاربران نتوانند به خوبی با رابط کاربری شما ارتباط برقرار کنند، چگونه می توانند تجربه خوبی از سایت شما داشته باشند؟

کاربردی بودن طراحی سایت یا Usability

در این بخش از طراحی UX، طراح باید به توجه داشته باشد که برای رسیدن به هدفی مشخص، چه امکاناتی باید در اختیار کاربران سایت قرار بگیرد تا در نهایت بتواند رضایت او را در پی داشته باشد. کاربردی بودن طراحی سایت، تاثیر بسیار زیادی بر روی تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل سایت شما خواهد داشت.

دسترسی سایت یا Accessibility

این قابلیت در طراحی تجربه کاربری در واقع، امکان استفاده از قسمت ها و سرویس های موجود در سایت را تضمین می کند. به عنوان مثال کاربر باید بتواند از طریق منوی ناوبری موجود در بالای سایت، به راحتی به بخش های مختلف سایت دسترسی داشته باشد تا بتواند درک کلی از نحوه عملکر سایت شما داشته باشد.

یک تجربه کاربری خوب تمام این موارد را در اختیار کاربران قرار می دهد. شما به عنوان یک مدیر و طراح سایت باید بدانید که کاربرانتان چگونه سایت شما را مشاهده می کنند و چگونه از آن استفاده می کنند. همین امر ساده گاهی به قدری پیچیده می شود که حتی طراحان سایت حرفه ای UX هم در پیاده سازی آن با مشکل روبرو می شوند. معمولاً این پیچیدگی شامل دلایل زیر است:

  • رفتار های پیچیده انسان ها و پیش بینی کردن انها
  • تغییر کردن تجربه کاربران با رشد تکنولوژی و پیدا کردن راه حل های جدید برای آنها

البته حوزه کاری طراح ux بسیار فراتر از موضوعات بالا می باشد و حوزه های دیگری مانند معماری اطلاعات وب سایت ها و تعامل انسان و کامپیوتر و ... را نیز در بر می گیرد که در مقاله های بعدی ارائه می شوند.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ سایت ساز پرتال می توانید با شمارۀ 63404-021 تماس بگیرید.