×

قالبی که نیاز دارید بین قالب های ما نیست؟ ما برای شما قالب اختصاصی رایگان طراحی خواهیم کرد!

اطلاعات بیشتر...

7 روز رایگان از پرتال استفاده کنید

ساخت وب‌سایت یا فروشگاه
وبلاگ، رشد کسب و کار اینترنتی

چگونه سایت خود را بازاریابی کنیم؟

اگر از دنبال‌کننده‌های وبلاگِ پرتال باشید، حتماً یادتان هست که در مطالب قبلی، در مورد راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی، نحوه ساخت سایت و ایجاد فروشگاه اینترنتی با شما صحبت کرده بودیم. اگر هم تازه به جمع ما پیوسته‌اید و هنوز سایت خود را نساخته‌اید، پیشنهاد می‌کنم اول این مطالب را بخوانید.

و اما... امروز می‌خواهیم یک قدم جلوتر برویم و دربارۀ مراحلِ بعد از راه اندازی سایت و ساخت فروشگاه اینترنتی، یعنی بازاریابی سایت با شما صحبت کنیم. در مقالۀ امروز پرتال، با بازاریابی محتوا، بازاریابی ویدئویی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شوید، روش‌های تبلیغاتی مثل گوگل ادوردز و رپورتاژ آگهی را می‌شناسید و از اهمیت سئو و آنالیز سایت آگاه می‌شوید. پس همراه ما باشید و بیایید با بازاریابی محتوا بحثمان را شروع کنیم.

محتوایی تولید کنید که سرش به تنش بیارزد!

اولین و مهم‌ترین اقدام، بعد از ساختن یک سایت یا فروشگاه اینترنتی، تولید محتوا برای آن است. محتوا می‌تواند هر چیزی (عکس، متن، ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک) باشد. اما توصیۀ ما این است که محتوایی ارزشمند تهیه کنید و سعی کنید پیام مفیدی برای مخاطبتان داشته باشید.

کاری که باید بکنید این است: مخاطبی که فکر می‌کنید می‌تواند مشتری شما باشد را مشخص کنید، با تولید محتوای ارزشمند و مرتبط با سایتتان، او را به سایتتان جذب کنید. حالا می‌توانید مخاطب را به سمت خرید محصولات یا استفاده از خدمات هدایت ‌کنید. به این کار بازاریابی محتوا می‌گویند.

حالا بیایید کمی بیشتر این بحث را باز کنیم و ببنیم که بازاریابی محتوا دقیقاً چه کمکی به ما می‌کند؟

  1. افزایش بازدید سایت: وقتی در مورد مطلبی که جستجوی زیادی در اینترنت دارد و به کسب و کار شما مربوط است محتوایی را منتشر می‌کنید، مخاطبانی که در گوگل (یا سایر موتورهای جستجو) آن مطلب را جستجو کرده‌اند به سایت شما می‌رسند. با این کار تعداد کاربرانی که به سایت شما وارد می‌شوند افزایش پیدا می‌کنند و شاید تعدادی ازآن‌ها مشتری‌های آیندۀ شما باشند.
  2. برندسازی: وقتی محتوای با کیفیتی برای سایتتان تولید کنید، خوانندگان به وب‌سایتتان علاقه‌مند می‌شوند و آن را به دیگران هم معرفی می‌کنند. با این کار رفته رفته به عنوان یک مرجع قابل اعتماد شناخته می‌شوید و کم کم هویت برند شما شکل می‌گیرد.
  3. تبدیل غیر مستقیم کاربر به مشتری: بیایید با یک مثال ساده این مورد را بررسی کنیم.

فرض کنید شما یک سایت برای آموزشگاه زبانتان راه اندازی کرده‌اید و محتوای جذابی در مورد آموزش زبان، نکات و اصلاحات مختلف انگلیسی در سایتتان تولید کرده‌اید. خب خودتان فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ خیلی از کاربرانی که برای خواندن این مطالب وارد سایتتان می‌شوند، به بخش‌های دیگر سایت هم سر می‌زنند و ممکن است که از محصولات شما (مثلاً پکیج مجازی آموزش زبان، کتاب و DVDها) بازدید کرده و خرید کنند. این می‌شود تبدیل غیر مستقیم کاربر به مشتری!

  1. کمک به اعتبار برند: وقتی در طولانی مدت به محتوایی که تولید می‌کنید اهمیت بدهید و کیفیت آن را همواره حفظ کنید، به عنوان یک مرجع معتبر شناخته خواهید شد. اعتبار چه کمکی به شما می‌کند؟ مثلاً اگر در نتایج گوگل پایین‌تر از سایتی باشید که خیلی شناخته شده نیست و اعتبار چندانی هم ندارد، باز هم احتمال انتخاب شما توسط کاربران بیشتر است! چون کاربر می‌داند که در وب‌سایت شما با محتوای با کیفیتی روبرو خواهد شد. در واقع اعتبارتان به شما کمک می‌کند که انتخاب شوید.

البته مبحث بازاریابی محتوا بسیار گسترده است و به همین جا ختم نمی‌شود. احتمالاً در مقالات آینده بیشتر راجع به این موضوع با شما صحبت کنیم، اما تا آن موقع می‌توانید وارد وبلاگ نوین شوید و دربارۀ معجزۀ بازاریابی محتوا اطلاعات بیشتری به دست آورید.

با موتورهای جستجو دوست شوید

موتورهای جستجوی مختلفی مانند گوگل، یاهو و بینگ ساخته شده‌اند تا مردم را به آن چیزی که در اینترنت به دنبالش هستند، برسانند. خب، 98% ایرانی‌ها از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند پس بهتر است که با گوگل خیلی بیشتر از بقیه رفیق شوید! حالا بپرسید چطوری؟

جواب این است: با رعایت اصول سئو (SEO). منظور از اصول سئو، رعایت قوانین و نکاتی است که باعث می‌شود گوگل شما را به عنوان سایتی خوب و مفید بشناسد، جایگاه بهتری را به شما اختصاص بدهد و کابران راحتتر بتوانند شما را پیدا کنند. قرار گرفتن در بین نتایج اولیه گوگل مساوی است با ورودی بیشتر به سایت، افزایش بازدید و در نهایت افزایش فروش سایت.

قبلاً همکار خوبم بابک مقاله‌ای با عنوان «سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟» نوشته است، برای همین من خیلی وارد بحث سئو نمی‌شوم و توصیه می‌کنم برای آشنایی بیشتر با سئو، حتماً مقالۀ بابک را بخوانید.

از رپورتاژ آگهی استفاده کنید

اول بیایید تعریفی از رپورتاژ آگهی داشته باشیم و ببینیم که رپورتاژ آگهی دقیقاً چیست؟

رپورتاژ به شکلی از آگهی گفته می شود که در قالب یک گزارش به مخاطبان عرضه می شود، به این معنی که مخاطبِ رسانه متوجه جنبۀ تبلیغاتی این گزارش نمی شود و تصور می کند در حال مطالعه یا مشاهده یک گزارش کاملاً بی طرف است. این بی طرف بودنِ لحنِ گزارش باعث جلب اعتماد مخاطبان می شود.

حالا کاری که شما باید انجام دهید چیست؟ شما می‌توانید در ازای پرداخت پول به وبسایت‌های پربازدید و معتبر اینترنتی، بخواهید که گزارشی را در مورد سایت شما منتشر کنند. در این گزارش لینک‌هایی به سایت داده می‌شود و بازدیدکننده از آنجا می‌تواند وارد وب‌سایت (یا فروشگاه اینترنتی) شما شود. این کار باعث افزایش بازدید سایت (یا افزایش فروش فروشگاه اینترنتی) شما می‌شود.

 مردم ویدئو دیدن را دوست دارند. پس ویدئو بسازید!

یکی دیگر از بخش‌های بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ)، استفاده از بازاریابی ویدئویی است. همانطور که در تیتر هم اشاره کردم، مردم توجه خوبی به

 ویدئوها نشان می‌دهند و آن را با علاقۀ بیشتری دنبال می‌کنند؛ پس بهتر است که از این ظرفیت به خوبی استفاده کنید. می‌دانید چطور؟

  1. در شبکه‌هایی اجتماعی مثل اینستاگرام ویدئوهای 1 دقیقه‌ای قرار دهید و در آن از محصولات، خدمات و حتی از خودتان بگویید.
  2. ویدئوهای آموزشی درست کنید و آن را از کانال‌های مختلفی به دست مخاطبان برسانید. یکی از بهترین کانال‌ها برای این کار سایت آپارات است. برای مثال کانال آپارت سایت سمور را ببینید. سمور سایتی در زمینۀ عطر و ادکلن است و با ایجاد محتوای آموزشی دربارۀ شناخت عطرهای مختلف، مخاطب خود را جذب می‌کند.

با استفاده از تبلیغات گوگل (گوگل ادوردز) جایگاهتان را ارتقاء دهید

قرار گرفتن در بین نتایج اولیه گوگل رویای هر بیزنسی است؛ اما محقق کردن این رویا نیازمند صرف زمان و هزینه‌ است. تولید محتوای با کیفیت، رعایت اصول سئو و بک‌لینک سازی اصولی، شما را به این رویا می‌رساند. اما یک راه میان‌بر هم وجود دارد. چه راهی؟ شما می‌توانید از تبلیغات گوگل (Google Adwords) کمک بگیرید. تصویر زیر را ببینید:

این نتایجی که کنارشان کلمۀ Ad درج شده، همان تبلیغات گوگل (Google Adwords) هستند. شما هم می‌توانید با پرداخت مبلغی به گوگل، سایتتان را در بین نتایج اولیه این موتور جستجو قرار دهید. به عبارت دیگر، شما باید یک اکانت گوگل ادوردز ایجاد کنید و بعد از اینکه گوگل اکانت شما را تایید کرد، درخواست خودتان را برای تبلیغات ارسال و هزینۀ براورد شده را پرداخت کنید.

البته موفقیت در تبلیغات گوگلی هم نیازمند رعایت نکات و اصولی است که صفر تا صد آن را می‌توانید در وبلاگ نوین بخوانید، یا اینکه کار را به دست کارشناسان گوگل ادوردز بسپارید.

در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

همانطور که می‌دانید، در سال‌های اخیر گرایش مردم به شبکه‌های اجتماعی خیلی بیشتر شده است. کافی است نگاهی به همین دوروبری‌های خودمان بیاندازیم و ببینیم که در طول روز، چند ساعت از وقت عزیزشان را صرف چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند؟ خب چه قدر خوب می‌شود اگر در بین این چرخ زدن‌ها ما هم دیده شویم و در خاطرشان بمانیم.

در اینجا لازم است از رازی به نام بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (سوشال مارکتینگ) پرده‌برداری کنم. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به اقداماتی گفته می‌شود که طی آن مخاطب جذب صفحۀ شما می‌شود، پست‌های مختلف شما را می‌بیند، با شما تعامل می‌کند و... در نهایت وارد سایتتان شده و خرید می‌کند. در اینجا برای شما یک پیشنهاد زیبای دیگر دارم: وارد «وبلاگ دیدوگرام» شوید و با سوشال مارکتینگ بیشتر آشنا شوید!

از بازاریابی پیامکی استفاده کنید

بازاریابی پیامکی یکی از روش‌های پربازده برای افزایش فروش فروشگاه‌های اینترنتی است. ما در مقالۀ دیگری مفصلاً راجع‌به پیامک تبلیغاتی و بازاریابی پیامکی برای سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی صحبت کرده بودیم. برای آشنایی کامل با این بخش حتماً مقالۀ «بازاریابی فروشگاه اینترنتی با ارسال پیامک تبلیغاتی» را بخوانید.

همه چیز را آنالیز کنید!

درست مثل یک باغبانی که با عشق از باغش مراقبت می‌کند، شما هم باید از سایتتان مراقبت کنید تا همۀ مراحل قبلی گفتم به بار بنشیند. برای این کار لازم است تا به طور مرتب سایتتان را مورد آنالیز و بررسی قرار دهید. حالا بپرسید چطور؟

خب، برای این کار گوگل ابزارهای مختلفی را در اختیار شما قرار داده است، اما مهمترین آن‌ گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است. با کمک گوگل آنالیتیکس می‌توانید:

  • متوجه شوید که کاربران با جستجوی کدام کلمات در گوگل، به سایت شما رسیده‌اند.
  • تعداد کل بازدیدهای سایت را در مدت زمانی که خودتان تعیین می‌کنید به دست آورید.
  • آماری از صفحاتی که کابران به آن‌ها مراجعه کرده‌اند و مدت زمانی که در آن صفحه بوده‌اند داشته باشید.
  • تعداد صفحاتی که هر کاربر بررسی کرده بدانید.
  • آماری مبنی بر اینکه از کدام شهرها و کشورها، چه تعداد بازدید داشته‌اید به‌دست آورید.
  • متوجه شوید که کاربران از کدام لینک‌ها وارد سایت شما شده‌اند.
  • آماری از اینکه چه تعداد کاربران با موبایل وارد سایت شده‌اند داشته باشید.
  • صفحات محبوبتان را بشناسید.

و ... بسیاری امکانات دیگر که اگر دوست داشتید دربارۀ آن‌ها بیشتر بدانید «راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس برای افراد مبتدی» را در وبلاگ نوین بخوانید. وقتی این آمار و اطلاعات را به دست آورید می‌توانید نقاط ضعف و قوتتان را پیدا کنید، مطالب مورد علاقۀ کاربران را بیشتر کنید، کمبودها را برطرف کنید و در نهایت بازدید سایت و فروش سایتتان را افزایش دهید.

سخن آخر

تمام این مواردی که امروز به آن پرداختیم، بخش‌هایی از بازاریابی اینترنتی را تشکیل می‌دهند. حالا اگر با یک انگیزۀ خوب و یک برنامه‌ریزی منظم آن‌ها را پیاده کنید خودتان از نتایج به‌دست آمده کِیف خواهید کرد! از شما خواهش می‌کنم هر سوالی که راجع به هر بخش دارید، از من بپرسید و اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما و سایر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

عضو خبرنامه شوید.
3 دیدگاه

آخرین دیدگاه‌ها

در 11 تیر 1397 ساعت 21:19

ممنون خیلی عالیه مطالبتون خسته هم نباشین !
;)

در 03 تیر 1397 ساعت 08:50

ممنون آقای بیگی، نظر لطفتونه :)

در 02 تیر 1397 ساعت 21:34

عالی بود ممنون از آموزش شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

به ما بگویید

با شما تماس میگیریم

 

02163404 داخلی 3

با شما هستیم

با ما در ارتباط باشید

02163404 داخلی 3

تهران خیابان دانش ثانی پلاک 44

درباره ما