چرا باید محتوایی برای آموزش دریافت آمار سایت وجود داشته باشد؟! خب! یک شرکت و سازمان عالی دارید، یک وبسایت عالی با گرافیک عالی طراحی و منتشر کردهاید، محتوایتان عالیست و مدام وبسایت خود را به روز میکنید. از نظر سئو هم سرمایهگذاریهایی انجام دادهاید و همه چیز عالی پیش میرود. اما بدون دریافت آمار سایت، از کجا مطمئن خواهید شد که تمام این تلاشها در حقیقت دارند عالی پیش میروند؟
به همین دلیل بر آن شدیم تا در این آموزش ابزارهایی که به صورت رایگان برای دریافت آمار سایت به کار میروند را معرفی و مزایا و معایب هرکدام را با شما به اشتراک بگذاریم. اما قبل از شروع باید توضیحاتی راجع به آمار سایت و اهمیت دریافت آن برای مدیران سایتها ارائه شوند.
آمار سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟
آمار سایت که در حالت کلی به آن آنالیز وب و به انگلیسی Web Analytics گفته میشود، به دریافت و تحلیل انواع آمار وبسایت گفته میشود که نشانگر دقیق نحوهی عملکرد سایت از نظر بازدیدکنندههاست. البته انتخابِ نام آنالیز وب بر این اساس است که دادههای بازدید و یا آمار بازدید به خودیِ خود شامل اطلاعات مستقیمی برای عملکرد سایت نیستند و حتماً نیازمند کمی تجزیه و تحلیل برای درک و استخراج داده بیشتر از آمار دریافتی است.
برای مثال ممکن است یکی از صفحات وب شما در روز 100 نفر بازدیدکننده داشته باشد، اما این 100 نفر پس از گذشت 1 ثانیه از این صفحه خارج میشوند. این آمار سایت است. ولی برای اینکه بتوان اقدامی برای حل این مسئله انجام داد، باید تحلیلهایی برای این آمار انجام شود و ببینیم به چه علت بازدید از این صفحه به این شکل است، آیا یک مشکل فنی باعث این اتفاق شده است؟ آیا محتوا به اندازه کافی جذاب نیست؟ و غیره.
معرفی بهترین سرویسهای آمارگیری سایت
چون این مقاله بیشتر برای معرفیِ ابزارهای دریافت آمار سایت است، جزئیات بیشتری برای تعریف آمار و بازدید سایت برای بعد موکول میشود. در ادامه، برترین ابزارهای آنلاین رایگانی که برای دریافت آمار سایت و آنالیز وب مورد استفاده قرار میگیرند معرفی و به صورت اجمالی توصیف شدهاند.

1. گوگل آنالیتیکس
وقتی که سخن آنالیز وب و دریافت آمار سایت به میان میآید، هرگز نمیتوان از گوگل آنالیتیکس چشم پوشید. گوگل آنالیتیکس یک ابزار کاملاً رایگان برای دریافت آمار سایت و انجام تحلیلهای خودکار با گزارشهای بسیار متنوع است که تقریباً تمام نیازهای یک وبسایت برای دریافت آمار بازدید را پوشش میدهد.
با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید به صورت زنده آمار بازدید را مشاهده کنید، آمار بازدید صفحات را به دست آورید، گزارشی از انواع کاربران و رفتار دقیق کاربران به دست آورید، گزارشی از مردمشناسی، جنسیت، محل، مرورگر مورد استفاده و حتی زمانی که کاربران بر روی سایت شما سپری میکنند را به دست آورید.
از دیگر امکانات مهم گوگل آنالیتیکس منابع ترافیک و داشبوردهای سفارشی است که میتوان با یک نگاه در گزارشها، اطلاعات بسیار جامعی از نحوهی رفتار و آمار بازدید سایت به دست آورد.
استفاده از گوگل آنالیتیکس کاملاً رایگان است و با همان حساب کاربریِ گوگل کار میکند. پس از ثبت نام یک کد برای رهگیریِ آمار سایت به شما داده میشود که باید در صفحاتی که میخواهید آمار آن را دریافت کنید آن کد را وارد کنید(که امروزه در اکثر سیستمها امکان اضافه کردن یک کد به تمام صفحات به صورت پیشفرض فراهم میشود).
در گوگل آنالیتیکس با استفاده از یک حساب کاربری میتوانید چندین وبسایت و یا برنامه(اپ) را دنبال کنید. البته ناگفته نماند که این امکان گوگل با آی پی ایرانی قابل دسترس نیست که ممکن است استفاده از این سرویس برای دریافت آمار سایت را برای کاربران ایرانی محدود کند.

2. Open Web Analytics
یک ابزار دیگر برای دریافت آمار سایت نرمافزار Open Web Analytics است. مزیتی که این نوع نرمافزارهای منبع باز دارند این است که پس از دانلود، این نرمافزار با استفاده از APIها و کدهای PHP، جاواسکریپت و غیره بر روی سایت میزبانی و نصب میشوند و میتوانند دادهها را به صورت نامحدود و با میزبانیِ خود سایت شما در اختیارتان قرار دهد.
اما از طرف دیگر، میزبانیِ نرمافزار به صورت خصوصی در هاست خود میتواند باعث ایجاد محدودیتهایی شود. از رایجترین محدودیتها اشغال فضای دیسک است، به ویژه با افزایش مقدار دادهها و گزارشهای جمعآوری شده که میتواند برای وبسایتهایی که با بودجههای کم و فضای محدود راهاندازی شدهاند مناسب نباشد. محدودیت، یا بهتر است بگوییم دردسر دیگری که این نوع نرمافزارها دارند عملیات به روزرسانیِ آنهاست.
با اینکه به روزرسانیها نیازمند دانش فنیِ بالا و دانش کدنویسی ندارند و اکثراً به صورت خودکار انجام میشوند، اما حتماً باید برای همین به روزرسانیِ خودکار نیز اقدامی از سوی کاربر انجام شود که در پلتفورمهای آنلاینی مانند گوگل آنالیتیکس این محدودیتها وجود ندارد.

3. Yandex.Metrica
Yandex.Metrica یک ابزار قدرتمند دیگر از یک موتور جستجو و شرکت اروپایی قدرتمند دیگر به نام Yandex است که پلتفورم آن بسیار مشابه با Google Analytics است و درست همانند آن کاملاً رایگان است. دادههای شما در این پلتفورم به صورت نامحدود ذخیره میشوند. دادهها و آمار ارائه شده بسیار به اطلاعات ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس مشابه است.
چیزی که این ابزار را با سایر ابزارهای موجود متمایز میکند امکانات گرافیکی و نقشههای ارائه شده برای سایت شماست. البته در اینجا منظور نقشه سایت نیست! در اینجا منظور نقشه گرمایی، نقشه اسکرول، و جالبتر از همه، نقشه (و ویدئوی) رفتار کاربران سایت است. در نقشه گرمایی خواهید دید که نشانگر موس کاربران کجا قرار دارد و بیشترین کلیکها در کجا انجام میشود. نقشه اسکرول نیز امکان جالب دیگری از این ابزار دریافت آمار سایت است، به این صورت که نشان میدهد معمولاً چقدر کاربران در صفحات شما اسکرول کردهاند، به عبارت دیگر، خواهید دید که چقدر از محتوای صفحات شما بیشتر از همه خوانده میشود.
امکان متمایز سومی که بسیار جالب است ارائهی یک ویدئوی ضبط شده از نحوهی کار کاربران با سایت شماست! یعنی در اینجا دقیقاً میتوانید کلیکها و حرکت نشانگر موس و کارهایی که کاربر در سایت شما انجام میدهد را به صورت تجمیع شده مشاهده کنید و در صورت نیاز اصلاحها و بهینهسازیهایی بر اساس این اطلاعات دریافتی انجام دهید.

4. Amplitude
Amplitude یکی دیگر از ابزارهای دریافت آمار سایت پیشرفته و با کیفیت Amplitude است. با اینکه این ابزار کاملاً رایگان نیست، اما یک پلان «همیشه» رایگان با محدودیتهایی است که در بین سایر ابزارهای پولی برجسته بوده و پیشنهاد میشود.
در پلان رایگان این ابزار دادهها از نظر زمانی به صورت نامحدود در سیستم ذخیره و بازیابی میشوند. یعنی از هنگام ثبت نام تا هر وقت که اکانت شما در این ابزار دریافت آمار سایت فعال باشد میتوانید به دادههایتان دسترسی داشته باشید.
محدودیتی که برای این اکانت وجود دارد ردیابیِ 10میلیون اَکشن در هر ماه است. در این نوع سیستمها اکشن میتواند هر چیزی باشد، از تعداد نمایش صفحه گرفته تا تعداد کاربری که هر ماه وارد سایت شما میشوند. البته 10 میلیون اکشن برای شروع به کار و برای اکثر وبسایتهای تجاری و شرکتی که بازدید آنها بسیار کمتر از این ارقام هست مناسب به نظر میرسد. در پلان رایگان این ابزار امکانات پایه برای دریافت آمار سایت و تحلیل این آمار در اختیار شما قرار گرفته است.

5. Clicky
Clicky (یا کلیکی) نیز مانند Amplitude یک ابزار پولی است که امکانات رایگانی برای کاربران به صورت همیشگی فراهم میکند. علی رغم ظاهر نه چندان جذاب Clicky در مقابل سایر ابزارهای معرفی شده، امکانات آن بسیار جالب بوده و کاربران بسیار زیادی از خدمات آن استفاده میکنند.
Clicky میتواند آمار سایت را به صورت زمان زنده ارائه کند، اسپمها را از آمار حذف کند، آمار کاربران و اکشنها را استخراج کند، نقشه گرمایی (مشابه Yandex.Metrica) ارائه کند و بسیاری خدمات دیگر که برای دریافت آمار سایت کاملاً مناسب و کاربردی هستند. البته نقشه گرمایی با اکانت رایگان در دسترس نیست. در اکانت رایگان میتوانید حداکثر 1 وبسایت خود را به ابزار متصل کرده و روزانه تا 3000 بازدید را از این سیستم استخراج کنید.
6. Matomo
Matomo یک پلتفرم تحلیل آمار وب سایت است که کاملاً متن باز عرضه میشود. در Matomo مالکیت ۱۰۰ درصدی به دادههای وب سایت دارید و تمام اطلاعات جمعآوری شده در پایگاه داده مخصوص شما نصب میشوند. از طرفی این ابزار بر پایه قوانین سختگیرانه حریم خصوصی اروپا GDPR توسعه یافته و از این نظر یکی از امنترین پلتفرمهای تحلیل وب سایت در جهان است. اما مهمترین نکته که باعث شده تا Matomo در جمع بهترین ابزارهای تحلیل سایت باشد، دقت دادههای بسیار بالای آن برای تحلیلهای دقیق آماری است. ابزار تحلیل Matomo میتواند یک انتخاب عالی برای:
- سازمانها و کسب و کارهای حساس به حریم خصوصی باشد.
- شرکتهایی که نمیتوانند دادههای کاربران را به خارج از کشور ارسال کنند.
- سایتهایی که به دقت بالایی در گزارش نیاز دارند.
- توسعه دهندگانی که به یک پلتفرم تحلیلگر کاملاً سفارشی شده و قابل ادغام با تیمهای داخلی نیاز دارند.
7. MixPanel
MixPanel یک پلتفرم تحلیل پیشرفته است که با قواعد رویداد محور توسعه پیدا کرده است. برخلاف ابزارهای سنتی مانند Google Analytics که بر اصول ترافیکی متمرکز هستند، ابزار قدرتمند MixPanel رفتار کاربران را در وب سایت تحلیل میکند. هدف از طراحی ابزار تحلیل سایت MixPanel برای آن است که به شما بگوید کاربران دقیقاً چه کاری انجام میدهند و یا چرا به برخی اقدامات خاص در وب سایت علاقه دارند. MixPanel به طور خاص برای استارتاپها و شرکتهای فناوری که محصول دیجیتال دارند، عالی است. از این ابزار میتوانید برای:
- رهگیری رویدادهای سفارشی استفاده کنید.
- برای تحلیل مسیر تبدیل در سایت به کار اندازید.
- میتوانید کاربران را براساس ویژگیهای مختلف مانند دموگرافیک یا رفتارهای خاص تقسیم کنید.
- پس از شناسایی الگوهای رفتاری بهطور خودکار برای کاربران خاص پیام ارسال کنید.
چرا ابزار آمارگیری وب سایت مهم است؟
بدون ابزارهای آمارگیری سایت مانند آن هستید که چراغ خاموش در جادهای پر پیچ و خم رانندگی میکنید! فکر میکنید تا کجا میتوانید با حدس و گمان مسیر طولانی موفقیت در اینترنت را سپری کنید؟ ابزار آنالیز وب سایت راهکاری برای کسب اطلاعات از رفتار کاربران است. با استفاده از این ابزارها به خوبی میدانید که در وب سایت شما چه میگذرد؟ کاربران به چه چیزهایی علاقه دارند؟ و چه نقطه ضعفهایی در وب سایت تعامل سازنده را مختل میکند؟ قطعاً هدف شما استفاده از بهترین سرویس آمار سایت است و برای توسعه فضای وب به این ابزارهای آمارگیری سایت نیاز دارید. زیرا از چند منظر اهمیت استراتژیک دارند:
- درک رفتار و نیازهای کاربران
بررسی رفتار و نیاز کاربران مهمترین دلیلی است تا از ابزار آنالیز وب سایت استفاده کنید. این ابزارها به شما میگویند که کاربران شما چه کسانی هستند؟ از کجا میآیند؟ و در سایت شما چه میکنند؟ و دنبال چه نوع صفحات و یا اطلاعاتی میگردند؟
- اندازهگیری عملکرد و موفقیت
کاربرد ابزار آمارگیری در بهبود تجربه کاربری بر کسی پوشیده نیست. این ابزارها به شما کمک میکنند تا موفقیتهای خود را به صورت کمی اندازهگیری کنید. زیرا اطلاعات کامل از تعداد بازدید صفحه، زمان ماندگاری مخاطب در سایت، نرخ پوشش و یا تعداد تراکنشها و نرخ تبدیل را نمایش میدهند.
- بهبود تجربه کاربری (UX)
تجربه کاربری (UX) برای درک کیفیت استفاده کاربر از فضای وب سایت است. ابزارهایی مانند Web Analytics Tools و یا Hotjar برای تحلیل رفتار کاربران هستند و از همین اطلاعات برای بهبود تجربه کاربری (UX) استفاده میکنید. به عنوان مثال اگر متوجه شوید که کاربران از یک صفحه سایت پرش میکنند، قاعدتاً مشکلی در آن صفحه وجود دارد که باید آن را برطرف کنید. ممکن است فرایند پیچیدهای طراحی کردهاید و کاربران حوصله این اندازه تحلیل ذهنی برای یک جستجوی اینترنتی را ندارند!
- کمک در بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO)
ابزارهای آمارگیری سایت مانند Matomo یا Hotjar میتوانند تبدیل به یک منبع اطلاعاتی مفید برای SEO شوند. این ابزارها اطلاعات حیاتی زیادی را در اختیار شما قرار میدهند. اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی که کاربران با آنها شما را پیدا کردهاند و یا تحلیل نرخ کلیک (CTR) و حتی اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی که نهایتاً همگی آنها برای چیدمان استراتژی سئو سایت مفید هستند.
معیارهای انتخاب ابزار مناسب برای تحلیل سایت
ابزار آنالیز وب سایت قرار است تا چشم و گوش شما در دنیای بزرگ و هزارتوی دیجیتالی باشد. این ابزارها پلی میان شما و کاربرانتان ایجاد میکنند و به شما این قدرت را میدهند که وب سایت خود را از یک موجودیت ایستا به یک فضای کاملاً پویا و در حال رشد تبدیل کنید. البته این شرایط ایدهآل زمانی محقق خواهد شد که از بهترین سرویس آمار سایت استفاده کنید. برای پیدا کردن بهترین سرویس آمار سایت نیز لازم است تا چند معیار کلیدی را مد نظر داشته باشید.
دقت و جزئیات دادهها
دقت و جزئیات دادهها در ابزارهای آنالیز وب سایت از اساسیترین مباحث حوزه تحلیل داده است. این موضوع هم از نظر قدرت بینظیر دادههای دقیق و هم از نظر خطرات تصمیم گیری براساس دادههای نادرست مهم است. مهمترین نکته این است که هیچ کدام از ابزارهای آمارگیری سایت صددرصد دقیق نیستند. زیرا اطلاعات خود را متکی بر یک یا دو روش خاص تهیه میکنند که ممکن است با واقعیت همخوانی نداشته باشد. به هر حال دادههای شما یک تخمین بسیار نزدیک به واقعیت است، اما خود واقعیت مطلق نیست. بهتر است از ابزار آنالیز وب سایتی استفاده کنید که دقت و جزئیات دادهها را در بالاترین سطح برای شما فراهم میکند.
سهولت استفاده
یک ابزار آمارگیری سایت قدرتمند اما پیچیده ممکن است که هیچگاه به طور کامل مورد استفاده قرار نگیرد و ارزش واقعی خود را از دست بدهد. اگر کار با ابزار آنالیز وب سایت پیچیده، گنگ و زمانبر باشد، دیگر چه مشکلی را از شما برطرف میکند؟ زمانیکه خودش تبدیل به یک بحران شده است!
داشبوردهای بصری و قابل تنظیم، ناوبری ساده و منطقی، طراحی مدرن و واکنشگرا، راهاندازی آسان با کد ساده، قابلیت ادغام با پلتفرمهای دیگر و پشتیبانی قوی همگی نکاتی است که زنجیره وار باعث سهولت استفاده از ابزار آمارگیری سایت میشوند. خلاصه ابزاری را انتخاب کنید که ساده و سرراست باشد.
امنیت و حریم خصوصی
امنیت داده در ابزارهای آمارگیری یک بحث استراتژیک و کاملاً کلیدی است. چطور میخواهید از ابزاری برای تحلیل وب سایت خود استفاده کنید، مادامیکه در محیط آن شرایط امنی را تجربه نمیکنید؟
ابزارهای آمارگیری در کل اطلاعات و دادههای مختلفی را از کاربر جمع آوری میکنند. رفتار کلیک و اسکرول، منبع ترافیک، نوع دستگاه، منطقه جغرافیایی و یا مدت زمان بازدید از سایت دادههای غیر شخصی هستند. اما دادههای شخصی مانند آدرس ایمیل، شماره تلفن نیز در کانون توجه این ابزارها قرار دارند. برای دسترسی ابزار آنالیز وب سایت قواعد مشخصی مانند مقررات عمومی حفاظت از داده GDPRتدوین شده است. بهتر است از ابزارهایی استفاده کنید که قواعد و قوانین حریم خصوصی در دنیای دادهها را رعایت کرده و پیکربندی آن را کاملاً هدفمند برای جلوگیری از هر نوع تهدید حریم خصوصی تنظیم کنید.
رایگان یا تجاری بودن ابزار
رایگان و یا پولی بودن ابزار آمارگیری سایت یکی دیگر از نکات کلیدی برای انتخاب است. اما در اینباره نگاه هدفمند و حرفهای داشته باشید. به عنوان مثال ابزارهای حرفهای معمولاً یک نسخه رایگان اما قدرتمند را در اختیار دارند. Google Analyties یکی از همین ابزارهای قدرتمند اما رایگان است. ولی نسخههای رایگان محدودیتهایی دارند. اما برخی از ابزارهای مدرن و قدرتمند آمارگیری با استراتژی نسخه رایگان به همراه نسخه تجاری عرضه میشوند. حالا این شما هستید که باید با توجه به نوع کسب و کارتان و نوع تحلیل اطلاعات یکی از بهترین سرویس آمار سایت را از میان نسخههای رایگان و یا پولی تهیه کنید.
از کدام ابزار آمارگیر سایت استفاده کنم؟
در این مطلب پنج ابزار برای دریافت آمار سایت و تحلیل آمار سایت ارائه کردیم که برای موفقیت و بررسی نتایج زحمات، برای هر وبسایت و یا برنامهی آنلاینی ضروری است. سه ابزار ارائه شده، گوگل آنالیتیکس، Open Web Analytics و ابزار یاندکس ابزارهای کاملاً رایگان هستند، و دو ابزار بعدی، Amplitude و Clicky ابزارهای پولی، ولی دارای اکانت رایگان دائمی هستند.
تمام این ابزارها برای دریافت آمار سایت پیشنهاد میشوند. اما اگر بخواهیم برترین ابزار را انتخاب کنیم، باید بگوییم گوگل آنالیتیکس در میان تمام ابزارهای دریافت آمار سایت(چه پولی و چه رایگان) دارای بیشترین کاربر و بیشتری محبوبیت و شاید بیشترین امکاناتی است که به راحتی در هر وبسایتی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد و به شدت توصیه میشود حتی اگر از ابزارهای دیگر برای دریافت آمار سایت استفاده میشود در کنار آن حتماً از گوگل آنالیتیکس نیز استفاده شود.
در صورتی که شما هم ابزار رایگان دیگری میشناسید که میتوان از آن برای مشاهده آمار سایت استفاده کرد یا اینکه سؤال یا مشکلی در خصوص این مقاله دارید از بخش دیدگاهها با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان پرتال پاسخگوی شما باشند.
سوالات متداول (FAQ)
- آیا Google Analytics رایگان است؟
بله، نسخه GA4 رایگان است اما برای دسترسی به ویژگیهای پیشرفتهتر یا مشاوره حرفهای، نسخه 360 پولی است.
- آیا ابزارهای آمارگیری به دانش فنی نیاز دارند؟
بسیاری از ابزارها دارای رابط کاربری ساده هستند و نیاز به دانش فنی ندارند، اما برای استفاده پیشرفتهتر نیاز به آموزش دارید.
- آیا میتوان همزمان از چند ابزار استفاده کرد؟
بله، حتی ترکیب چند ابزار مکمل مانند GA4 و Hotjar میتواند دید بهتری به شما بدهد.
دیدگاهها
sam soren
منم از گوگل بیشتر استفاده میکنم
قیمت گذاری سیم کارت همراه اول
گوگل آنالیتیکش بهترینه وقعا