۱۰٪ تخفیف تابستانه به مدت محدود

طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چیست و چه ضرورتی دارد؟

قبل از اینکه بحث در مورد طراحی سایت ریسپانسیو را شروع کنیم، به این سوال جواب دهید: شما برای جستجو در سایت‌ها، موضوعات مختلف یا خرید اینترنتی بیشتر از تلفن همراهتان استفاده می‌کنید یا کامپیوتر؟ احتمالا جواب شما گزینۀ اول یعنی جستجو با استفاده از موبایل است. این را از روی اطلاعات و آمار وب‌سایت خودمان با استفاده از ابزارهای گوگل می‌گوییم. این نتیجه، برای عمدۀ سایت‌ها وجود دارد!

به این ترتیب، داشتن یک وب سایت ریسپانسیو responsive که نمایش آن، در همۀ دستگاه‌ها یکسان باشد، به یکی از ضرورت‌های طراحی سایت تبدیل شد. پیشنهاد می‌کنیم، مطالعه مقالۀ «8 ویژگی مهم که در وب سایت شما باید لحاظ شود» را در برنامۀ خود قرار دهید!

اگر شما هم به‌دنبال داشتن یک وب‌سایت ریسپانسیو هستید، این مقاله به همۀ سوالات شما جواب داده و شما را یک گام تا داشتن یک سایت حرفه‌ای نزدیک می‌کند. در این مقاله به شما می‌گوییم سایت ریسپانسیو چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ همچنین راهکارهای عملی برای بررسی ریسپانسیو بودن یک وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر تا انتها همراه ما باشید، یک پیشنهاد عالی نیز برای شما آماده کرده‌ایم. 

وب سایت ریسپانسیو (Responsive) چیست؟

زمانی که گوشی هوشمند و تبلت‌ به جهان معرفی شد، یک راه جدید و جذاب برای گشت و گذار در اینترنت پیدا کردیم؛ اما مسئله اینجا بود که سایت ها برای دیده شدن در صفحۀ مانیتور کامپیوترها طراحی شده بودند. بنابراین در گوشی‌های موبایل که صفحه کوچکی داشتند، کار با آنها چندان راحت نبود.

اینجا بود که قابلیت واکنش گرایی یا ریسپانسیو بودن (responsive)، در طراحی سایت اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. یعنی اینکه یک وب سایت بتواند خودش را با صفحه‌ دستگاه‌های گوناگون تطبیق دهد تا هر کاربری، با هر دستگاهی که سایت را باز کرد، به‌راحی بتواند از آن استفاده کند و باز هم تجربه خوبی داشته باشد.

اگر به تصاویر زیر نگاه کنید، بهتر متوجه موضوع شوید. وب سایت سازمان سنجش که در تصویر سمت راست باز شده، هیچ تفاوتی با نسخه کامپیوترش ندارد. همین موضوع باعث شده عکس‌ها، دکمه‌ها، نوشته‌ها و ... ریز نمایش داده شوند و کار را سخت کنند. اما در تصویر سمت چپ، همه‌چیز کاملا با اندازه صفحه هماهنگ شده است و به زوم کردن صفحه نیازی نیست. این است هنر طراحی سایت ریسپانسیو!

سایت غیر ریسپانسیو
سایت ریسپانسیو

حالا بیایید یک وب‌سایت را در نظر بگیریم که در مانیتورهای معمولی سه ستونِ محتوا دارد. اگر این وب‌سایت واکنش گرا باشد، در تبلت که آن را باز کنید، تمام محتواها در دو ستون به شما ارائه می‌شود. زمانی هم که آن را با گوشی باز کنید، همه چیز در یک ستون قرار می‌گیرد. علاوه بر این، حتی ممکن است برخی اطلاعات بی‌اهمیّت در نسخه گوشی حذف شوند یا حتی اطلاعاتی مخصوص گوشی اضافه شود.

فکر می‌کنم اکنون به خوبی مفهوم واکنش گرایی را در طراحی سایت فهمیده باشید. حالا بیایید ببینیم که این موضوع اصلاً چرا اینقدر اهمیّت دارد؟!

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

بسیاری از مشتریانی که برای طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی با ما تماس می‌گیرند، در مورد ریسپانسیو بودن سایت‌ها می‌پرسند. می‌خواهیم دلیل اهمیت و ضرورت زیاد این موضوع را بدانیم. 

میزان بازدید و رتبۀ سایت‌تان افزایش می‌یابد

نگاهی به اطراف خود بیاندازید. آدم‌ها معمولاً از چه دستگاهی برای وصل شدن به اینترنت استفاده می‌کنند؟ کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت یا موبایل؟ اگر جواب شما موبایل است، پس درست فکر می‌کنید.

در سال 2015 بود که گوگل اعلام کرد جستجوهای انجام شده با موبایل بیش از 51% کل جستجوهای گوگل را شامل می‌شوند. و کاملاً طبیعی است که این موضوع در اکثر سایت‌های دیگر نیز صادق باشد. در واقع، خود ما هم تا به حال آمار سایت‌های بسیار مختلفی را دیده‌ایم و به ندرت به سایتی برخورده‌ایم که ورودی موبایل آن کمتر از کامپیوتر باشد.

نمودار زیر روند صعودی محبوبیت استفاده از موبایل برای وصل شدن به اینترنت را به شما نشان می‌دهد. فکر می‌کنم بررسی این نمودار برای شما جالب باشد. همانطور که می‌بینید، در سال 2018، استفاده از موبایل برای جستجو، چیزی حدود دو برابر دسکتاپ یا لپ تاپ است. 

میزان استفاده از اینترنت با موبایل و لپ تاپ

با این وجود، اگر نسخه موبایل یک وب سایت، بیشتر از نسخه‌های دیگر آن اهمیت نداشته باشد، حداقل کمتر هم ندارد. شما حتماً باید سایت خود را برای موبایل (در کنار دیگر اندازه‌های صفحه) بهینه کنید تا مطمئن شوید همه کاربران به خوبی از سایت شما استفاده می‌کنند.

ریسپانسیو بودن سایت در رتبه گوگل تاثیر دارد

واکنش گرایی وب سایت شما می‌تواند یک تجربه بهتر برای کاربران ایجاد کند... اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود. بلکه علاوه بر این، ریسپانسیو بودن سایت باعث کسب رتبه‌های بهتری در گوگل هم می‌شود (یا اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر صحبت کنیم، در سئو شما هم تاثیرگذار خواهد بود.) اما چگونه؟ 

طبیعتاً گوگل می‌خواهد، هوای کاربران خود را داشته باشد؛ بنابراین تلاش می‌کند بهترین نتایج را به آنها نمایش دهد. پس کاملاً طبیعی است که وقتی کاربری با گوشی موبایل خود در گوگل جستجو کرد، اولویت را به سایت‌های ریسپانسیو بدهد؛ (در واقع، نتایج جستجو یک کلمه در کامپیوتر و موبایل معمولاً با هم متفاوت است.) این یعنی اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، خیلی سخت در نتایج موبایل می‌توانید رتبه کسب کنید. بنابراین باید قید بسیاری از بازدیدکنندگان خود را بزنید. به‌خاطر همین می‌گوییم: اگر برایتان ورودی گرفتن از گوگل (سئو) مهم است، حتماً باید یک سایت ریسپانسیو داشته باشید.

سایت ریسپانسیو هزینه‌ها را بهینه کرده است

بازاریابان در عصر گذشته زمانی که اقدام به طراحی سایت می نمودند متحمل هزینه های زیادی می شدند، به این صورت که هزینه ای را به طور جداگانه صرف سایت و طراحی آن می کردند. از طرفی هزینه ای را نیز برای سایتی دیگر تحت عنوان ورژن موبایل، برای دستگاه های تلفن همراه می نمودند. اما الان این هزینۀ اضافی حذف شده است و بعضی از طراحان سایت‌ مانند پرتال، این قابلیت را روی سایت یا فروشگاه اینترنتی شما اعمال می‌کنند. 

آیا طراحی سایت ریسپانسیو برای تمام سایز‌ها شدنی است؟

شما زمانی که به‌دنبال یک سایت ریسپانسیو هستید، یک مانع بزرگ بر سر راه شما قرار خواهد گرفت: هزاران مدل مانیتور، لپ‌تاپ، تبلت و موبایل در دنیا وجود دارد و در نتیجه، تنوع اندازه‌های صفحه بسیار بالاست. حالا سوال پیش می‌آید، اصلاً چطور باید سایت خود را برای این همه این اندازه‌ها آماده کنید؟ آیا می‌خواهید تک تک آنها را بررسی کنید و مطمئن شوید که سایت شما در هر اندازه‌ای درست نمایش داده می‌شود؟ قطعاً این مساله حتی اگر ممکن باشد، چیزی شبیه به دیوانگی است.

بهینه کردن یک سایت برای تمام اندازه‌های صفحه چندان عملی نیست. بنابراین بهتر است قبل از هر کار، اولویت‌های خود را مشخص کنیم. چگونه؟ کافی است به آمار مختلف رجوع کنیم. آمار زیر به ما نشان می‌دهد که تعداد جستجو‌های انجام شده در گوگل با توجه به نوع دستگاه چقدر است:

 موبایل: 51 درصد

 دسکتاپ و لپ‌تاپ: 45 درصد

 تبلت: 3.5 درصد

 تلویزیون‌های هوشمند و غیره: 0.5 درصد

همانطور که می‌بینید، میزان استفاده از موبایل، کامپیوتر و لپ‌تاپ برای وب‌گردی بیش از سایر دستگاهها میباشد. پس بهتر است وقت گرانبهای خود را صرف واکنش گرا کردن سایت برای این دستگاه‌ها کنید و وقت چندانی را برای تبلت یا سایر دستگاه‌ها نگذارید.

حالا بیایید کمی در دستگاه‌های موبایل دقیق شویم. در اینجا باز هم با تنوع مواجه می‌شویم. یعنی سایز صفحه‌های موبایل نیز با هم متفاوتند. پس باز هم بهترین راه این است که به سراغ گوشی‌ها و اندازه‌ صفحه‌های رایج بازار برویم. این یعنی واکنش گرایی خود را در گوشی های مطرح (برای مثال سری آیفون و همینطور موبایل‌های سامسونگ) تست کنید. اما حتی از این هم می‌توان دقیق‌تر شد. طبق آمار، رایج‌ترین اندازۀ صفحه در گوشی‌ها، 1366*768 است. پس اگر نمی‌خواهید خیلی وقت بگذارید، حداقل ریسپانسیو بودن وب‌سایت خود را در این سایز بررسی کنید.

چطور از واکنش ‌گرا بودن سایت خود مطمئن شوید؟

از آن‌جا که طراحی سایت ریسپانسیو به مهارت کدنویسی نیاز دارد، یک کاربر معمولی از پس آن بر نمی‌آید. اما به عنوان صاحب یک وب‌سایت، قطعاً می‌توانید هنگام طراحی سایت، مساله واکنش گرایی را در نظر بگیرید و از ریسپانسیو بودن سایت خود مطمئن شوید. می‌پرسید چگونه؟

در ادامه به شما چند راه کاربردی معرفی می‌کنیم که به‌وسیلۀ آن‌ بتوانید، واکنش‌گرایی سایت خود را چک کنید. (بدون اینکه نیاز باشد سایت خود را در گوشی موبایل یا تبلت باز کنید.)

دو راه ساده برای بررسی ریسپانسیو بودن یک وب‌سایت

در ابتدا بگذارید دو مسیر راحت برای چک کردن واکنش گرایی یک وب سایت را بشناسیم:

  1. وب‌سایت Am I Responsive: به سایت Am I Responsive مراجعه کنید و آدرس سایت خود را وارد کنید. این سایت به سرعت چهار نسخه کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و موبایل از سایت شما را برایتان نمایش خواهد داد و به همین راحتی می‌توانید واکنش گرایی آن را تست کنید.
  2. تغییر اندازۀ صفحه مرورگر: اگر می خواهید دقیق‌تر نسخه‌های مختلف را بررسی کنید، می‌توانید مرورگر خود را از حالت تمام صفحه خارج کنید و با صفحه آن را به دلخواه بزرگ و کوچک کنید. وقتی شما اندازه مرورگر را تغییر می‌دهید، سایت شما خودش را تطبیق خواهد داد؛ به این ترتیب، از نمایش درست آن در تمام اندازه‌ها مطمئن می‌شوید. 

راه تخصصی برای چک کردن ریسپانسیو بودن وب سایت

اگر قصد دارید دقیق‌تر به بررسی سایت خود بپردازید و آن را در سایزهای دقیق بررسی کنید، یک روش حرفه‌ای برای شما وجود دارد. سایت خود را باز کنید و کلیدهای Ctrl+Shift+I را فشار دهید، یا اینکه بر روی سایت خود کلیک راست کرده و گزینه inspect (یا inspect element) را انتخاب کنید. حالا دکمه‌های Ctrl+Shift+M را فشار دهید یا بر روی آیکون مشخص شده در تصویر کلیک کنید. سایت شما با اینکار وارد حالت ریسپانسیو می‌شود. 

حالا شما می‌توانید از بین گوشی‌ها و تبلت‌های مطرح بازار، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید، تا سایت شما در اندازه صفحه این مدل خاص نمایش داده شود. با نگاه به تصویر زیر، بهتر متوجه موضوع خواهید شد.

همانطور که احتمالاً متوجه شده باشید، استفاده از قابلیت‌های مرورگر برای تست واکنش‌گرایی بهترین انتخاب است.

با سایت ساز پرتال یک سایت ریسپانسیو دارید!

اگر می خواهید که در کسب و کار اینترنتی خود موفق باشید و به اهداف بالایی دست یابید، لازم است سایت خود را به‌صورت ریسپانسیو طراحی کنید. این را هم فراموش نکنید که ریسپانسیو بودن، فقط یکی از ویژگی‌های سایت حرفه‌ای است. عوامل بسیار زیاد دیگری هم در انتخاب شما نقش دارند. عواملی که رضایت کاربر و افزایش درآمد را برای شما به‌همراه دارد. اما ما یک پیشنهاد فوق‌العاده برای شما داریم که هر چه را لازم دارید، در اختیارتان خواهد گذاشت:

سایت ساز پرتال یک راه‌حل ساده و اقتصادی برای شماست. در پرتال، شما هر آنچه برای داشتن یک وب سایت عالی نیاز دارید را به صورت یک جا دریافت خواهید کرد.  این موضوع شامل ده ها قالب مختلف می‌شود که تمام آنها ریسپانسیو هستند و هر کدام را بخواهید، انتخاب می‌کنید. اگر باورتان نمی‌شود، خودتان امتحان کنید. استفاده از پرتال برای 7 روز رایگان است، تا شما بتوانید از کیفیت آن مطمئن شوید و تمام نگرانی‌های خود برای ساخت یک سایت حرفه‌ای را به فراموشی بسپارید.

هر سوالی راجع به طراحی سایت و مسائل مربوط به آن از جمله ریسپانسیو بودن، برایتان مطرح است، از ما بپرسید. کافیست با شماره 02163404داخلی 2 تماس بگیرید. 

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2