چگونه کالای فروشگاه خود رو به صورت آنلاین بفروشیم؟

همانطور که میدانید در دهه های  اخیر دسترسی افراد به اینترنت بسیار زیاد شده و همین موضوع باعث ایجاد  کسب و کار اینترنتی شده است. پس از مدتی کوتاه بسیاری از مشاغل از طریق اینترنت صورت خواهد پذیرفت. اگر بخواهیم یکی از کارهایی که از طریق اینترنت و آنلاین کسب درآمد می کنند را نام ببریم راه اندازی فروشگاه های اینترنتی هستند. علاوه بر این مورد کانال های زیاد دیگری نیز وجود دارند که به ما کمک می کنند تا کالاهای فروشگاه خود را به صورت آنلاین بفروشیم. در ادامه این مقاله به معرفی کلیه روش هایی که با استفاده از آن می توانید محصولات خود را به صورت اینترنتی و از طریق آنلاین به فروش برسانید می پردازیم.

چگونه کالای فروشگاه خود رو به صورت آنلاین بفروشیم؟

برای  اینکه بتوانید کالا و خدمات فروشگاه خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید راه های مختلفی وجود دارد و در این قسمت از مقاله سعی داریم هر روش را به صورت جداگانه با توجه به مزایا و معایب آن توضیح دهیم.

1. فروش آنلاین به وسیله راه اندازی فروشگاه اینترنتی

اگر  از هر کسی بپرسید که بهترین راه برای فروش کالا و خدمات به افراد به صورت آنلاین چه راهی است، قطعا به شما پاسخ خواهند داد که بهترین روش راه اندازی فروشگاه اینترنتی معتبر می باشد.

در واقع با ایجاد فروشگاه در اینترنت می توانید برای هر محصول توضیحات مناسب با قیمت گذاری متفاوت ایجاد کنید و  با استفاده از بازاریابی، فروش محصولات را چندین برابر کنید. شاید بهترین راه فروش کالا، راه اندازی فروشگاه اینترنتی باشد ولی این را باید بدانید که این روش نیز مشکلات خاص خود را دارد که شاید برای همه قابل حل نباشد.

مثلا برای ایجاد فروشگاه اینترنتی باید دامنه مناسب و هاست تهیه کنید تا  بتوانید فروشگاه خود را راه اندازی کنید و علاوه بر این برای اینکه بتوانید ترافیک بالا و بازدیدکننده زیادی داشته باشید باید قواعد سئو را بدانید. در ادامه مزایا و معایب این روش را کامل تر بررسی می کنیم تا بتوانید تجزیه و تحلیل درستی از این روش داشته باشید.

مزایا راه اندازی فروشگاه اینترنتی

  • یکی  از مهمترین مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، معتبر بودن آن است. با تشکیل انجمن صنفی در مورد فعالیت های اینترنتی و همچنین ای نماد از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اعتبار خاصی به این روش کسب و کار ارائه نموده است تا کاربران در هنگام خرید کالای خود اطمینان کافی داشته باشند.
  • مستقل بودن این روش از کسب و کار اینترنتی، یکی دیگر از مزایای آن است. زمانی که  فروشگاه اینترنتی شما تکمیل و به سوددهی برسد دیگر شما مدیر این مجموعه خواهید شد و می توانید برای آن مستقل تصمیم گیری نمایید و هر زمان که علاقه داشتید دکور فروشگاه را عوض کنید یا برای فروشگاه خود پشتیبان استخدام  کنید و یا هر توضیحاتی که دوست داشتید به فروشگاه خود اضافه کنید. علاوه بر این نیز مطمئن خواهید شد که همه روزه درآمد خواهید داشت.
  • امکان  رشد کردن فروشگاه اینترنتی در هر لحظه امکان پذیر است. یعنی فرض کنید که شما در ابتدا یک فروشگاه اینترنتی کوچک را راه اندازی کردید و محصولات کمی را برای فروش قرار دادید و همان محصولات به خوبی به فروش رسید و شما می توانید کم کم محصولات مرتبط بیشتری را به لیست کالاهای فروشی خود اضافه کنید و فروش محصولات خود را بیشتر کنید و پس از گسترش بیشتر آن از روش های مختلف دیگری مانند ارائه کد تخفیف، جایزه و ... فروش خود را به حداکثر  برسانید.

معایب راه اندازی فروشگاه اینترنتی

تنها عیبی که می توان به راه اندازی فروشگاه اینترنتی و رسیدن به کسب درآمد مطلوب وارد کرد، زمان بر بودن آن است. این فکر اشتباه است که یکی دو روزه فروشگاه اینترنتی راه می اندازم و به سرعت تمام کالاها و محصولاتم را می فروشم. چنین جمله ای کاملا در عمل نادرست است.

تمامی کسب و کارهای اینترنتی باید مرحله به مرحله جلو رود و نمی توان به یکباره آن را ایجاد کرد. شما در ابتدا باید بتوانید در قسمت های فنی سایت خود فعالیت کنید و نحوه کنترل و مدیریت بخش های مختلف را فرا بگیرید و سپس بتوانید طرح هایی که در ذهن دارید را پیاده سازی کنید.

تمامی این کارها زمان بر است و تا اینجا کار فقط توانستید محیط سایت خود را آماده فعالیت کنید. ولی هدف اصلی فروش کالا و کسب درآمد است که این کار با جذب مشتری و کاربر امکان پذیر است.

حتما این را هم می دانید که زمانی که فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کردید، بازدید کننده خاصی نخواهید داشت و تمامی رقیب های شما از شرکت شما پیشی گرفته اند و توانسته اند که رنکینگ سایت خود را در گوگل بهبود دهند و شما برای اینکه بتوانید رقیب آنها بشوید باید بتوانید بازاریابی موثر و همچنین تولید محتوا مناسب برای محصولات خود تولید کنید تا کم کم بتوانید جز صفحه اول سرچ گوگل باشید و همه این کارها زمان بر بوده و تا زمانی که بتوانید به  کسب درآمد بالا برسید مطمئنا حدود یکی دو سالی زمان از شما خواهد گرفت.

شما باید در این مدت زمان همیشه بروز باشید و بهترین محتوا مناسب با  خصوصیات سئو را برای سایت خود ایجاد کنید.

فروش محصولات از طریق فروشگاه اینترنتی واسط

با  توجه به توضیحاتی که در رابطه با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در قسمت قبل گفته شد، در صورتی که بنا به هر دلایلی نتوانستید فروشگاه آنلاین مورد نظر خود را راه اندازی کنید، ولی باز هم می توانید محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید.

برای انجام این کار کافی است که با مدیر فروشگاه های اینترنتی بزرگ رابطه خوبی ایجاد کرده و از طریق فروشگاه  اینترنتی آنها محصولات خود را به فروش برسانید، که این کار در ایران نیز همواره وجود دارد. فقط کافی است با کمی جستجو در فروشگاه های آنلاین بزرگ مانند دیجی کالا درخواست خود را برای فروش محصولات خود در این  سایت ها درج کنید و پس از تایید توسط مدیر سایت، پنلی برای فروش به شما در قسمتی از سایت مادر داده خواهد شد.

اما حتما این را باید بدانید که فروش محصولات شما از طریق فروشگاه اینترنتی واسط دیگر باعث می شود که تمامی سود حاصل از فروش نصیب شما نشود و طبق قراردادی دو طرفه باید مقداری از سهم فروش خود را به فروشگاه اختصاص دهید.

مزایا

  • فروشگاه های اینترنتی بزرگ دارای بازدید کننده های فوق العاده زیاد، ترافیک بالا و... می باشند و زمانی که شما محصولات و کالاهای خود را برای فروش به این سایت ها می سپارید خیالتان راحت خواهد بود که شمار زیادی از آنها به فروش خواهند رسید.
  • مزیت دیگری که این کار دارد این است که زمانی که فروشگاه های اینترنتی بزرگ، محصولات شرکت های دیگر را در سایت خود قرار می دهند پس از مدتی بازدیدکننده های سایت آنها نیز افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد که این خود می تواند سود دهی فروشگاه اینترنتی را افزایش دهد.

معایب

  • اولین عیبی که به این روش فروش آنلاین وارد می شود این است که درآمد حاصل از  فروش محصولات به صورت مستقیم به کیف پول شما وارد نخواهد شد. چون فروش محصولات به صورت غیر مستقیم و توسط فروشگاه واسط انجام می شود و پس از فروش محصولات مدت زمان زیادی طول می کشد تا پول به حساب شما واریز شود و این مدت زمان می تواند تا آخر ماه نیز ادامه داشته باشد، در صورتی که بسیاری از  فروشندگان علاقه دارند سریعا سود حاصل از فروش را دریافت کنند. علاوه بر  این هر فروشگاهی 10 تا 20 درصد از سود فروش محصول را نیز دریافت می کند.
  • استفاده از این روش برای فروشندگان عمده مفید است و به درد فروشندگان خرده و خانگی نمی خورد، زیرا در سایت فروشگاهی نمی توان یک یا دو عدد از محصول را قرار داد و باید مقدار و تعداد آن برای فروش بالا باشد.

فروشگاه ساز آنلاین

ایجاد یک صفحه فروشگاهی با قابلیت سفارش گیری آنلاین به جای ساخت وبلاگ می باشد. در واقع در این روش فقط می توانید شبیه به وبلاگ مشخصاتی از محصولات با ذکر قیمت را ارائه دهید. در واقع فروشگاه ساز آنلاین، قابلیت شخصی سازی نداشته و بیشتر مناسب کسانی است که بخواهند فایلی را در اینترنت بفروشند. 

مزایا

  • تنها مزیتی که این روش دارد، ساخت سریع فروشگاه ساز است. که پس از ثبت نام، محصولات را با ذکر قیمت در فرم قالب قرار داده و سفارش می گیرید.

معایب

  • این روش یعنی ایجاد فروشگاه ساز شبیه به وبلاگ دارای اعتبار و رسمیت نیست و از وزارت ارشاد نماد اعتماد الکترونیکی دریافت نمی کند.
  • به  دلیل فرم ثابت این فروشگاه سازها، امکان شخصی سازی وجود ندارد و اگر  بخواهید تغییراتی در حالت قرار گیری محصول انجام دهد، این کار عملی نیست و  باید با همان فرم و الگو به کار خود ادامه دهید.
  • مشکلات در تسویه حساب هم در این روش وجود دارد.

بکارگیری شبکه های اجتماعی برای فروش آنلاین کالاها

امروزه رسانه های اجتماعی مختلفی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، یوتوب و ... کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده است و به جرات می توان گفت بالای 95 درصد افراد در سراسر دنیا با این شبکه ها در تماس بوده و روزانه زمان خود را صرف آن می کنند.

با توجه به این وضعیت فروشندگان نیز از این روش برای فروش محصولات خود به صورت آنلاین بهره گرفته اند و با  تولید محتواهای جدید و قرار دادن آن در این برنامه ها کسب درآمد می کنند. در تلگرام می توانید با ایجاد یک کانال و قرار دادن محتوای متنی و تصویری فروش آنلاین خود را آغاز کنید و در اینستاگرام هم با قرار دادن پست های  مختلف از محصولات خود نیز می توانید کسب درآمد کنید. علاوه بر این دو  برنامه بسیار کاربردی از دیگر برنامه ها نیز با توجه به سیاست خود می توانید استفاده نمایید.

مزایا

  • راحتی کار با این برنامه ها و علاقمندی مردم به آن است. شما برای وارد شدن به این شبکه ها و رسانه ها نیازمند تخصص نخواهید بود و فقط کافی است که یک عکس مناسب با مقداری توضیحات به صفحه برنامه خود وارد کنید و در کمتر از یک ساعت صفحه فروشگاهی خود را ایجاد کرده و کسب درآمد کنید.
  • یکی دیگر از مزیت های استفاده از شبکه های اجتماعی برای فروش کالا به صورت آنلاین این است که نیازمند دانستن حوزه بازاریابی موتورهای جستجو نخواهید بود و فقط کافی است که مخاطب جمع کنید و با استفاده از هشتگ این کار به سادگی انجام می شود.

معایب

  • یکی از مهمترین عیبی که به شبکه های و رسانه های اجتماعی وارد است، عدم اعتماد کاربران به شما می باشد. چه دلیلی وجود دارد که کاربر بخواهد سایت ها و  شرکت های دیگر را کنار گذارده و از اینستاگرام شما خرید کند؟ و خیلی دیگر از سوال هایی که اعتبار صفحه شبکه اجتماعی شما را زیر سوال خواهد برد. اگر  بخواهیم این عیب را تا حدی پوشش دهیم می توانیم از ارسال محصولات به دست مشتریان اسکرین شات گرفته و آن را در اینستاگرام یا تلگرام خود قرار دهیم تا کمی اعتماد کاربران را جلب کنیم.
  • با  استفاده از شبکه های اجتماعی نمی توانید ثبت سفارش و یا پرداخت آنلاین داشته باشید. در واقع استفاده از رسانه های اجتماعی جز دسته فروش آنلاین محسوب نمی شود و برای فروش و پرداخت آنلاین باید شماره کارت به مشتری بدهید و منتظر باشید تا وجه به حساب شما واریز گردد، در صورتی که با استفاده از یک وب سایت این کار به راحتی انجام خواهد شد.

فروش کالا به وسیله فرم های پرداخت

برخی درگاه های واسط اینترنتی پرداخت پول وجود دارند که دارای فرم های پرداخت می باشند. شما عزیزان می توانید با توجه به خدماتی که ارائه می دهید یک فرم پرداخت تهیه کنید.

برخی از این درگاه ها عبارتند از زرین پال و پی دات  آی آر که به شما فرم پرداخت به صورت لینک می دهند و شما نیز از این لینک استفاده می کنید و به کسانی که قصد فروش محصولات و خدمات شما نظیر ترجمه،  طراحی و ... را دارند ارسال می کنید و این افراد نیز با وارد شدن به این لینک سفارش خود را ثبت کرده و پول را برای شما واریز می کند. علاوه بر  انجام این کار در قسمتی از این فرم می توانید اطلاعات تماس مشتری را نیز دریافت کنید و برای خدمات بعدی از آن استفاده نمایید.

استفاده از سایت های نیازمندی برای فروش محصولات

همانطور که برای فروش محصولات از طریق فروشگاه فیزیکی به روزنامه های همشهری آگهی  چاپ می کنید، برای فروش آنلاین نیز می توانید از سایت های نیازمندی به منظور آگهی زدن استفاده کنید. اگر چه سایت های نیازمندی دارای بازدید کننده های بسیار زیادی نیست ولی برای کسانی که قصد دارند رایگان آگهی بزنند بسیار مفید است.

از سایت های نیازمندی مختلفی که در ایران وجود دارد می  توان به istgah.com، niazerooz.com اشاره کرد.

فروش آنلاین با عضویت در انجمن ها

عصر حاضر نسبت به عصر قدیم تفاوت های زیادی پیدا کرده است. امروزه بسیاری از  رشته ها و تخصص ها گسترش زیادی پیدا کرده اند و همواره این تخصص ها رو به فزونی است. و کسانی که در یک رشته خاص تخصص دارند می توانند به انجمن تخصصی همان رشته یا فروم اینترنتی عضو شده و در آن حضور پیدا کنند.

با پیدا کردن این انجمن ها شما می توانید خدمات و محصولات خود را به صورت حرفه ای به  افرادی که در تخصص شما هستند پیشنهاد داده و آن ها را به فروش برسانید. و  برای دریافت وجه نیز می توانید از فرم های اینترنتی که در قسمت قبل توضیح داده شده است، استفاده کنید.

بهترین روش فروش اینترنتی کدام است؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، بهترین روش استفاده از سایتی با محوریت فروشگاه اینترنتی است. اما این مبحث همانطور که در مزایا و معایب گفته شد برای کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند مناسب نبوده و لازم است هزینه های مختلفی را پرداخت کنید که شامل موارد زیر هستند.

  1. خرید هاست و دامنه
  2. طراحی و پیاده سازی سایت
  3. استخدام توسعه دهنده
  4. استخدام پشتیبان سایت
  5. تمدید مداوم هزینه های فوق

برای اینکه این هزینه ها را کاهش دهید استفاده از فروشگاه سازها بهترین گزینه است. فروشگاه سازهایی نظیر پرتال این امکان را به شما خواهند داد تا بدون نیاز به داشتن تخصص و استخدام افراد مختلف، در کمتر از یک روز بتوانید فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.

مزیت هایی که پرتال دارد این است که نیاز به خرید هاست، خرید دامنه و استخدام پشتیبان و توسعه دهنده برای فروشگاه اینترنتی خود ندارید. برای اینکه دقیق تر این موضوع را بررسی کنید پیشنهاد میکنیم به صفحه 35 دلیل برای اینکه پرتال را انتخاب کنید مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم روش های مختلف فروش کالاها به صورت آنلاین را توضیح دهیم. اولین موضوع مربوط به  فروش آنلاین کالا با راه اندازی فروشگاه اینترنتی می باشد که بهترین روش در تمامی روش ها برای فروش کالا و خدمات به افراد به صورت آنلاین می باشد که یکی از مزایای آن معتبر، رسمی بودن و قابل اطمینان بودن آن است و تنها عیب آن زمان بر بودن راه اندازی فروشگاه تا کسب سود می باشد و برای پیشی گرفتن نسبت به دیگر رقبا باید مداوم تولید محتوا بروز و غیر تکراری داشته باشید.

دومین موضوع مربوط به فروش محصولات از طریق فروشگاه اینترنتی واسط  می باشد که می توانید محصولات خود را در اختیار فروشگاه های بزرگ قرار دهید که آنها محصولات شما را بفروشند و مزیت آن فروش سریع محصولات به دلیل  افزایش بازدید کننده می باشد و عیبی که دارد این است که باید درصدی از درآمد حاصل از فروش را به فروشگاه بزرگ بدهید و پول حاصل از فروش مستقیم به کیف پول شما وارد نمی شود.

موضوع سوم استفاده از فروشگاه ساز آنلاین است که فقط می توان لیستی از محصولات به همراه قیمت را سریع در فرم قالب سایت قرار دهید و عیب آن این است که دارای نماد اعتماد الکترونیکی نیست و نمی  توان فرم سایت را شخصی سازی کرد.

موضوع چهارم در مورد بکارگیری شبکه های اجتماعی برای فروش آنلاین کالاها می باشد که به دلیل پرمخاطب بودن، در دسترس بودن و راحتی کار با این برنامه ها فروش محصولات شما را بالا می برد و  عیب آن این است که به راحتی به شما اعتماد نمی کنند.

موضوع پنجم، استفاده  از فروش کالاها و خدمات با استفاده از فرم های پرداخت می باشد که با ثبت  نام و گرفتن لینک پرداخت، می توانید از این لینک برای ثبت سفارش و گرفتن پول استفاده کنید. موضوع بعدی، استفاده از سایت های نیازمندی برای فروش کالا  می باشد که می توانید به صورت رایگان آگهی برای فروش محصولات بزنید و  در نهایت هم فروش آنلاین با عضویت در انجمن های تخصصی می باشد که هر  شخصی با توجه به تخصصی که دارد، وارد همان انجمن شده و محصولات و خدمات خود  را به افراد انجمن پیشنهاد می دهد و محصولات خود را به صورت آنلاین می  فروشد.

در صورتی که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات، کالا و خدمات خود از طریق اینترنت نیاز به مشاوره دارید، می توانید با شماره 63404-021 تماس بگیرید و یا اینکه با مراجعه به صفحه تعرفه ها یکی از پلن های مناسب برای ساخت فروشگاه اینترنتی را خریداری کنید.

در پایان نیز از تمامی عزیزانی که مقاله را مطالعه کردند خواهشمندیم در صورتی که نقد،  نظر و سوالی راجع به محتوای مقاله دارند آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند و همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

1 دیدگاه

سلام
وقتتون بخیر
ببخشید من یک فروشگاه اینترنتی خرید صنایع دستی بر بستر ووکامرس دارم.
این رو بخوام تبدیل کنم به مدیریت محتوای اختصاصی شما امکانش هست؟ تمام اطلاعاتش هم انتقال پیدا کنه.

سلام، بله این مورد امکانپذیر است.

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2