بدون فوت وقت، سر اصل مطلب میروم. در این مقاله میخواهم در مورد نحوه پیگیری سفارشات پستی، از شرکتهای پستی مثل تیپاکس، پست ملی و حتی باربریها صحبت کنم. با من همراه باشید.
پیگیری سفارشات پستی و ارسالی
به ترتیب، شرکتهایی که در موردشان در این مقاله صحبت میشود، اینها هستند:
- شرکت پست ملی ایران،
- شرکت تیپاکس،
- شرکتهای باربری.
1_ پیگیری سفارشات شرکت پست
برای پیگیری محصولات و مرسولههایی که شرکت ملی پست ارسال کرده، چند راهکار وجود دارد:
- پیگیری با شماره مرسوله که یک عدد 20 رقمی است و ارسالکننده در اختیارتان قرار میدهد.
- پیگیری با شماره مرسوله از طریق ارسال پیامک که بدون نیاز به اینترنت انجام میشود.
- پیگیری با کد ملی که برای مرسولههای سازمانی مثل گواهینامه و... کاربرد دارد.
- پیگیری با کد ملی برای مرسولههای سازمانی بدون اینترنت و با کد USSD.
پیگیری با شماره مرسوله
اصولا به محض اینکه فروشنده یا فرستنده محصولی را برای شما ارسال کرد، یک عدد 20 رقمی با اسم شماره مرسوله برایتان میفرستد. در بعضی مواقع هم این شماره از طرف شرکت پست روی شماره تلفن شما ارسال میشود. همینطور اگر خودتان ارسالکننده بسته باشید، علاوه بر دریافت آن، میتوانید شماره را از روی فاکتور متنی که در تصویر پایین مشخص شده، بردارید:
حالا برای پیگیری بسته پستی، کافی است ابتدا وارد آدرس tracking.post.ir بشوید.
همانطور که مشاهده میکنید، در وسط صفحه یک کادر وجود دارد تا شماره مرسوله را در آن وارد کنید. بعد از ورود شماره، یک تصویر به شما نمایش داده میشود که در آن وضعیت فعلی بسته پستی به نمایش درآمده.
پیگیری بسته پستی با پیامک
اگر به هر دلیلی نمیخواهید برای پیگیری بسته وارد سایت پست شوید، میتوانید کد پیگیری یا همان شماره مرسوله را به این شماره پیامک کنید: ۲۰۰۰۴۴۱
دقت کنید، اگر بعد از چند دقیقه هیچ پیامی برایتان ارسال نشد، بار دیگر به همین شماره، شماره مرسوله را همراه با حرف انگلیسی R ارسال کنید. (شماره را بنویسید و در انتهاش R را قرار بدهید.)
پیگیری مرسولات سازمانی
منظور از مرسولات سازمانی، شناسنامه، کارت خودرو، کارت سوخت، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری است. اگر چنین بستهای در راه دارید، ابتدا باید وارد سایت najatracking.post شوید.
در این صفحه ابتدا باید نوع مرسوله مورد نظرتان را انتخاب و سپس اطلاعاتی که از شما درخواست میشود را وارد کنید. مثلا اگر بسته، پلاک خودرو باشد، باید برای پیگیری آن شماره پلاک را به سایت بدهید. یا مثلا اگر کارت پایان خدمت باشد، باید کد ملی را وارد کنید.
پیگیری مرسولات سازمانی بدون اینترنت
اگر یک مرسوله سازمانی دارید اما نمیخواهید برای پیگیری آن وارد سایت پست شوید:
- شماره #110* را در تلفن همراهتان وارد کنید،
- گزینه 1 را انتخاب کنید، (خدمات قابل ارائه)
- دوباره گزینه 1 یا همان پلیس +10 را انتخاب کنید،
- این بار گزینه 2 یا همان وضعیت مدارک را بزنید،
- در صفحه جدید مرسوله مورد نظر (کارت ملی، گواهینامه یا...) را انتخاب کنید،
- در نهایت کد ملی یا شمارهای که از شما خواسته میشود را وارد کنید.
2_ پیگیری سفارشات تیپاکس (آنلاین و تلفنی)
خب، بیایید به سراغ شرکت تیپاکس رفته و ببینیم نحوه پیگیری مرسولات از این شرکت پستی به چه شکلی است؟ شرکت تیپاکس برای پیگیری بستههای خود، یک صفحه اختصاصی دارد که آدرسش به این شرح است: tipaxco.com/tracking
نکته مهم اینجاست که برای پیگیری بستههای این شرکت، میتوانید از یکی از کدهای رهگیری، شماره بارکد یا کد قرارداد استفاده کنید.
اصولا بعد از دادن بسته پستی به این شرکت، این شمارهها برای ارسالکننده آن پیامک شده و همینطور در یک رسید متنی در اختیارش قرار میگیرد.
همانطور که مشخص است، کافی است یکی از کدها را در این کادر وارد کنید تا اطلاعات مورد نظر برای شما نمایش داده شود. در ضمن اگر نمیخواستید وارد سایت شوید، کافی است با شماره 8457-021 تماس بگیرید و بسته را پیگیری کنید.
نکته: کد رهگیری تیپاکس، یک عدد 15 تا 25 رقمی و بارکد یا شماره قرارداد تیپاکس یک عدد 13 رقمی است که با عدد سال، (مثلا 99 به معنی سال 1399) شروع میشود.
3_ پیگیری بسته از باربریها
خب، با توجه به اینکه در صورت ارسال بار از طریق باربریها شما با یک شرکت واحد سر و کار ندارید و ممکن است هر بار بستهتان توسط یک باربری ارسال شود، دیگر راهکار واحدی هم برای پیگیری بسته پستی وجود ندارد.
در واقع فرستنده کالا موظف است به محض اینکه بسته را به شرکت باربری تحویل داد، علاوه بر شماره تماس شرکت مورد نظر، شماره مرسوله را هم برای شما به عنوان دریافتکننده بفرستد تا بتوانید آن را پیگیری کنید. البته در عین حال بعضی شرکتهای باربری کمی پیشروتر بوده و با راه اندازی وب سایت اینترنتی، به شما اجازه میدهند با وارد کردن شماره مرسوله، از وضعیت آن باخبر شوید.
کد رهگیری پستی چیست؟
بالاتر بارها از کد رهگیری پستی صحبت کردم. همانطور که احتمالا متوجه شدید، این یک کد است که مثل نام مرسوله شما عمل میکند و عملا به کمک آن میتوانید بسته پستی مورد نظرتان را پیگیری کنید.
نکته مهم اینجاست که اغلب شرکتهای پستی، کد پیگیری را، هم به فرستنده مرسوله میدهند و هم آن را روی شماره تماس دریافت کننده، پیامک میکنند. اما برای اطمینان، حتما حین تحویل بسته پستی از متصدی شرکت مورد نظر در مورد این قابلیت سوال کنید. در غیر اینصورت بهتر است خودتان این شماره را برای دریافت کننده بفرستید تا خیالش راحت شود.
کلام آخر
قبل از اتمام مقاله، اگر یک کسب و کار دارید و به فکر این هستید که آن را به کسب و کار اینترنتی تبدیل کنید، حتما از 7 روز تست رایگان فروشگاه ساز پرتال کمک گرفته و سایت فروشگاهی حرفهایتان را در کمتر از 2 دقیقه بسازید! در صورت رضایت میتوانید این فروشگاه اینترنتی را تمدید کرده و کسب و کارتان را آنلاین کنید. اگر هم سوالی در مورد آن داشتید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله نحوه پیگیری سفارشات پستی از شرکتهای پست ملی، تیپاکس و باربریها را بررسی کردیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم. راستی اگر دوست داشتید نحوه پیگیری دیگر شرکتها را هم به مقاله اضافه کنم، نام شرکت مورد نظر را در بخش نظرات بنویسید.
دیدگاهها
مجید میربلوچ
سلام وقت بخیر،
برای من ی پاکت ارسال شده ولی متاسفانه کد رهگیری برام ارسال نشده، در ضمن برای فرستنده هم ارسال نشده میشه راهنمایی کنید که چ طور کد رهگیری رو ب دستم برسه تا من پیگیر بشم
دنیا شاکری
سلام
به فرستنده بگید که برن اداره پست و پیگیری کنن
ناشناس
سلام بعد از اینکه کد رهگیری برام بیاد خودم میتونم برم بستمو از اداره پست بگیرم چون عجلع دارم؟
دنیا شاکری
سلام
با پست تماس بگیرید از خودشون بپرسید
احمد شرفی
سلام خسته نباشید من این ۲ماه سفارش کارت بلوبانک کردم ولی هنوز بدستم نرسیده جرا
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
از خود بلو بانک پیگیری کنید ممکن هست ارسال شده باشه و خونه نبوده باشید.
عباس نامداری
کی بسته به دستم میرسه
دنیا شاکری
سلام
برید به سایت اداره پست https://tracking.post.ir/ کد رهگیریتونو بزنید ببینید بستتون کجاست
&
ببخشید بسته از تهران دیشب ساعت ۱۸ رهسپاری شد ب سمت سمنان با پیشتاز الان رسیده ؟
دنیا شاکری
سلام
ما در جریان روند ارسال پستی نیستیم. با خود اداره پست تماس بگیرید
سانازکریمی
سلام بسته سفارش دادم ازاهواز۱۵اسفندامروز۲۹اسفندهنوزبدستم نرسیده زده درتهران هست چیکارکنیم
دنیا شاکری
سلام خانم کریمی عزیز
کاربرهای دیگه به اداره پست زنگ زده بودند و بهشون گفتن به خاطر حجم بالای سفارشات عید زمان رسیدن بسته به دستشون بیشتر از 1 هفته هم طول کشیده. باید صبر کنید
فاطمه
سلام وقتتون بخیر بسته پستی من از سشنبه ۲۳ام زده رهسپار شد تاامروز که دوشنبه ۲۸ ام هست هنوز رو همون مرحله استپ خورده الان بسته من توچه وضعیتی ایا به استان رسیده یا هنوز داخل تهران هست؟
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
ما اداره پست نیستیم زنگ بزنید از خود اداره پست پیگیری کنید.
Seti
سلام من بسته ام ب دستم نرسیده و تا مشهد اومده ولی تو پیگیری زده ب دست گیرنده رسیده
من چجوری پیگیری کنم
دنیا شاکری
سلام
به اداره پست زنگ بزنید و همین موضوع رو بهشون اطلاع بدید
ناشناس
سلام بسته ام ب مشهد رسیده ولی هنوز چرا ب دستم نرسیده الان چند روزه میگذره
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
به دلیل حجم بالای ارسالی های شب عید زمان ارسال کالاها طولانی تر شده. زنگ بزنید اداره پست حوابتون رو میدن
دیاکو بایست
سلام من چند روز قبل سفارشی داشتم از خراسان رضوی پیگیری میزن میگه دوشنبه به پست تهران رهسپار شده حالا از دو شنبه خبری نیست باید چطور پیگری کنم از وضعیت باخبر شم
دنیا شاکری
سلام
با شماره پشتیبانی شرکت پست تماس بگیرید. نزدیک عید به خاطر حجم بالای سفارشات زمان ارسال کالا طولانی تر میشه
هاجر بهارلو
سلام خسته نباشید از مشهد یه برگه قرار بوده برامون بفرستن الان یه هفته است هنوزم هم به دستمون نرسیده باید چه جوری پزگیری کنیم
دنیا شاکری
سلام
از ساعت 8 صب تا 7 میتونید با شماره 193 شرکت پست تماس بگیرید و بستتون رو پیگیری کنید.
امیر محمد شرکایی
سلام من ی سفارش دادم الان دو روز گذشته هنوز بدستم نرسید
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
بهتون گفته شده بسته چند روزه به دستتون میرسه؟ تماس بگیرید با پشتیبانی شرکت پست
آرش امیری
سلام برای من یه بسته از شیراز فرستاده پیامک اش اومد تو گوشی اما خودش نه هنوز دلیل اش چی اس
دنیا شاکری
سلام
کدرهگیریتون رو داخل سایت پست وارد کنید ببینید بستتون کدوم منطقه هست. ایا تحویل نامه رسان شده یا خیر
محمد پورحسینی
سلام من بسته داشتم از مشهد برام ارسال کردن زاهدان اشتباهی خودمم بندر عباس هستم الان سه روزه بستم زاهدانه ولی هنوز نفرستادن زنگ هم زدم جواب نمیدن چجوریه شماره خاصی دارن که ما نمیدونیم اگه هستش لطف کنید به ما هم بدیدش که زنشگو بزنم تا برگشت نخورده
دنیا شاکری
سلام با شماره تلفن 193 تماس بگیرید.
ناشناس
سلام من سفاریش پستی داشتم بهم نریسده است دو هفته است چیکار کنم
دنیا شاکری
سلام
با پشتیبانی شرکت پست تماس بگیرید.
ناشناس
یه بسته از تهران منطقه ۱۳ به منطقه ۱۸ رسوندن چهار روزه هیچ خبری نیست ورحالی که پست ویژه بوده
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
ما اداره پست نیستیم صرفا یه مقاله نوشتیم برای عزیزانی که میخوان سفارشاتشونو پیگیری کنند. شما تماس بگیرید با اداره پست مشکلتون رو حل کنند.
آرام رسولی
سلام من تقریبا یک ماه میشه از دی جی کالا وسایل سفارش دادم هنوز به دستم نرسیده کد مرسوله برام فرستادن وقتی میزنم میگه مرسوله هنوز به پست تحویل نگردیده
دنیا شاکری
سلام خدمت شما
بستههای دیجی کالا عموما یک هفتهای ارسال میشه
زنگ بزنید پشتیبانی شاید مشکلی وجود داشته باشه یا بستتون مرجوع شده باشه
نرجس علیپور
سلام من به بسته از اردبیل شهر نیر داشتم مقصد سعادتشهر هست ولی الان چهار روز هست کع بستم توی اداره پست اهواز هست و هیچ خبری ازش نیست آدرس هم درست دادم شمارهمرسوله هم دارم کلی چک کردم ولی خبری ازش نیست
دنیا شاکری
سلام با پشتیبانی اداره پست تماس بگیرید
اسما نوهانی
بسته من الان اشتباه زاهدان چاپ بیا مشکل
دنیا شاکری
سلام
دوست عزیز باید از اداره پست پیگیری کنید
ناشناس
سلام
آنلاین شاپ دارم اما نمیدونم چطور کد رهگیری داشته باشم
دنیا شاکری
سلام
دوست عزیز کد رهگیری زمانی که مرسوله ارسال میکنید براتون ارسال میشه
Ali javadi
سلام یک بسته از البرز داشتم ب جای مبارکه اصفهان فرستادن مبارکه یزد الان باید چیکار کنم
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
باید با پشتیبانی شرکت پست تماس بگیرید و مشکلتون رو مطرح کنید
یه آدم
سلام ، یک سوال .. من برای یکی از معلمام کادو گرفتم و آدرس مدرسه رو دادم شماره هم خب شماره خودم..ارسال پست به مدرسه وجود داره؟
دنیا شاکری
سلام
بله میتونید به مدرسه هم بسته پستی ارسال کنید.
ناشناس
سلام من یه بسته سفارش داده بودم هنوز به دستم نرسید ۱۱ روز میشه منتظرم لطفا پیگیری کنید
دنیا شاکری
سلام خدمت شما
دوست عزیز این مطلب صرفا در مورد روند پیگیری سفارشات پستی نوشته شده و هیچ ارتباطی با اداره پست نداریم
لطفا با پشتیبانی اداره پست شماره ۱۹۳ تماس بگیرید
علی رضا
سلام از تهران بسته پستی داشتم چهارشنبه هفته قبل 9روز قبل به اداره پست تهران تحویل شده وبا کدی که ارسال کردن تاروز دوشنبه قابل رهگیری وداخل پست زاهدان بوداز روزدوشنبه سامانه نشون نمیده بسته کجاست 9روزگذشته وخبری نیست اشتباه کردم گفتم باپست بفرستن با اتوبوس میفرستادن دوروزه دستم میرسید.واگه مثل صدسال قبل باشتر هم میفرستادن تاحالا رسیده بود دارید چیکار میکنید؟
دنیا شاکری
سلام خدمت شما
با شماره پشتیبانی اداره پست تماس بگیرید و مشکلتون رو اطلاع بدید. اگر اتفاقی برای بسته افتاده باشه یا بسته برگشت خورده باشه، راهنماییتون میکنند.
این مقاله صرفا در مورد مراحل پیگیری سفارشات پستی نوشته شده و کمکی از دست ما برنمیاد.
ایسان
سلام من دو پیش سفارشم رو با باربری ارسال کردن، فرستنده میگه که بهش کد رهگیری ندادن آیا همچین چیزی ممکن هست
البته شماره تماس و شماره حساب بانکی فرستنده رو دارم
مهدی بهادرفر
سلام
معمولا باربری کد رهگیری نمیده و باید با باربری تماس بگیرید و ببینید که ارسال کرده یا نه
مهتاب سالمی
سلام
من از یه کانال تلگرامی سفارش داشتم
چون قشم بودن گفتن کد رهگیری ندارن و سفارشم رو با باربری میفرستن
ولی تو مقاله تون خوندم ،نه شماره تماسی بمن دادن نه شماره مرسوله
چیکارکنم الان؟؟
مهدی بهادرفر
سلام
شماره باربری و اطلاعاتش رو از فروشگاه بگیرید