۲۰٪ تخفیف ویژه پرتال برای حمایت از کسب و کارها

بایا چیست؟! چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

اکثر ما تبلیغات بایا را بارها در تلویزیون دیده‌ایم. تعداد دفعات پخش این آگهی آن قدر زیاد است که از تماشای آن خسته شده‌ایم. نکته منفی دیگری که در این تبلیغات وجود دارد این است که اطلاعات زیادی به مخاطب نمی‌دهد. اولین موردی که از تبلیغات بایا متوجه می‌شویم مخاطبان این سرویس است. تبلیغات این شرکت قصد دارد صاحبان کسب و کار را با سرویس‌های بایا آشنا کند. با این حال سوالات زیادی در مورد بایا وجود دارد.

بایا چیست؟

بایا چه مزایایی برای صاحبان کسب و کار دارد؟

بایا چطور به رشد و معرفی کسب و کارها کمک می‌کند؟

روش استفاده از خدمات بایا چگونه است؟

این موارد تنها بخشی از سوالات بی‌پاسخی هستند که بعد از دیدن تبلیغات بایا در ذهن خیلی از ما ایجاد می‌شود. حتی اگر به سایت بایا هم مراجعه کنید اطلاعات کامل و دقیقی به دست نمی‌آورید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم برای این سوالات بی‌پاسخ جوابی پیدا کنیم. در نهایت هم به شما می‌گوییم که آیا بایا واقعا به رشد کسب و کار شما کمک می‌کند یا نه؟

بایا چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

وقتی به سایت بایا می‌روید تنها توضیحی که راجع به فعالیت‌های آن پیدا می‌کنید این است: "بایا شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات در سراسر کشور می‌باشد." نه در سایت این مجموعه و نه در تبلیغاتی که پخش می‌شود، به وضوح مشخص نیست که این شرکت دقیقا چه کاری انجام می‌دهد. به همین دلیل اکثر کاربران این سوال در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که بایا دقیقا قرار است چه خدماتی را به آن‌ها ارائه کند؟ 

بایا چیست و چه خدماتی به صاحبان کسب و کار می‌دهد؟

بایا در واقع مدل متفاوتی از کسب و کارهای فروشگاهی در سطح اینترنت است. نزدیک‌ترین واژه‌ای که برای توصیف بایا می‌توانیم استفاده کنیم، مارکت پلیس است. اما احتمالا این سوال در ذهن‌تان ایجاد شده است که مارکت پلیس چیست؟ مارکت پلیس در ایران مانند سایر نقاط جهان واژه تقریبا جدیدی است و از اوایل قرن 21 وارد بازارهای اینترنتی شده است. مارکت پلیس‌ها در اصل ابر فروشگاه‌های اینترنتی هستند؛ اما برخلاف سایر فروشگاه‌ها، کالایی برای عرضه ندارند.

مارکت پلیس‌ها محصولاتی را می‌فروشند که فروشندگان مختلفی از نقاط دور و نزدیک آن‌ها را تامین می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از مارکت پلیس‌ها انبار ندارند و در اصل یک واسطه در خرید و فروش‌های اینترنتی هستند. مارکت پلیس مثل یک ویزیتور مجازی است که در سطح اینترنت فعالیت می‌کند.

وقتی یک ویزیتور محصولی را به شما معرفی می‌کند، این محصول برای خودش نیست و فقط ثبت سفارش می‌کند. بعد هم شرکت تولیدکننده یا فروشنده، محصول را برای مشتری ارسال می‌کند. این وسط درصدی از فروش به عنوان پورسانت به ویزیتور یا بازاریاب داده می‌شود. درآمد مارکت پلیس‌ها هم دقیقا از همین طریق است. یعنی به ازای هر محصولی که می‌فروشند، درصدی را به عنوان کارمزد از فروشنده دریافت می‌کنند.

بایا چه تفاوتی با مارکت پلیس‌های دیگر دارد؟

همین الان هم نمونه‌های زیادی از مارکت پلیس‌ها در ایران فعالیت می‌کنند. دیجیکالا بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مارکت پلیس در ایران است. البته بایا دقیقا یک مارکت پلیس ساده نیست. این سرویس قرار است یک مارکت پلیس بسیار بزرگ در ابعاد جهانی یا ابر مارکت پلیس باشد. به همین دلیل تفاوت‌هایی با سایر مارکت پلیس‌های فعال در ایران دارد.

باید بگوییم که بایا در اصل یک مارکت پلیس متفاوت و بزرگ است. بایا پلتفرمی است که در آن تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار می‌توانند محصولات یا خدمات خود را به صورت اینترنتی به مشتریان عرضه کنند. بزرگ‌ترین تفاوت بایا با مارکت پلیس دیجیکالا این است که دیجیکالا فقط محصولات فیزیکی را عرضه می‌کند؛ اما بایا در کنار محصولات فیزیکی، قابلیت عرضه کالاهای مجازی و معرفی خدمات مختلف را هم دارد.

تفاوت بایا با سایر سرویس‌ها و فروشگاه‌های مشابه چیست؟

مثلا اگر شما یک تعمیرکار لوازم برقی باشید این امکان وجود دارد که در بایا فعالیت کنید. در این صورت افرادی که در نزدیکی شما هستند، می‌توانند خدمات شما را به صورت اینترنتی بخرند. یعنی کسی که در شهر شما زندگی می‌کند از طریق بایا خدمات تعمیر یخچال شما را خریداری می‌کند. بعد از این کار شما باید به محل خریدار مراجعه کنید و یخچال را تعمیر کنید.

همچنین بایا زمینه فعالیت کسب و کارهای B2B را هم در سرویس خود ایجاد کرده است. مثلا یک تولیدکننده می‌تواند کالاهای خود را فقط به صورت عمده در بایا عرضه کند. در اصل می‌توانیم بگوییم که بایا ترکیبی از چندین مدل کسب و کار اینترنتی است. به همین دلیل هم قشر بیشتری از فعالان و صاحبان کسب و کار می‌توانند از خدمات بایا استفاده کنند.

استفاده از بایا چه تاثیری در رشد کسب و کارمان دارد؟

کسب و کارهای فیزیکی و سنتی این روزها به دلیل شرایطی که کرونا ایجاد کرده است حال و روز خوبی ندارند. وقتی با صاحبان مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر صحبت می‌کنیم اکثرا از کم شدن درآمدشان در این ایام ناراضی هستند. تعطیلی دو هفته‌ای مغازه‌ها و محدودیت باز بودن آن‌ها باعث شده است که درآمد کاسبان سنتی بسیار کم شود. در این شرایط بهترین کار این است که کسب و کار خودتان را مجازی کنید تا دیگر هیچ محدودیتی برای فعالیت نداشته باشید.

علاوه‌بر این در دوران کرونا میزان استقبال مردم از خرید اینترنتی هم بیشتر از قبل شده است. یکی دیگر از دلایل کم شدن مشتری مغازه‌ها این است که اکثر افراد در اینترنت به دنبال خرید کالاهای موردنیاز خود هستند. در نتیجه فروش اینترنتی محصول یکی از بهترین راه‌ها برای جبران زیان‌های وارد شده به کسب و کارها در چند ماه اخیر است. در مطلب «چگونه در این دوران کرونایی کسب و کارمان را نجات دهیم؟» به شما گفتیم که چطور در این دوران کسب و کارتان را فعال نگه دارید.

یکی دیگر از ویژگی‌های کسب و کار اینترنتی این است که محدودیت جغرافیایی ندارد. در حال حاضر که کسب و کارتان فیزیکی است مشتریان شما معمولا از مناطق اطراف مغازه هستند. اما وقتی به صورت اینترنتی فعالیت داشته باشید مشتریان شما از سراسر کشور هستند. بایا در سایت خود اعلام کرده است که تمام زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل و لجستیک کالاهای فروشندگان را در اختیار دارد. البته توضیح دقیقی در مورد گستردگی و پوشش ناوگان حمل و نقل و خود نداده است.

شبکه توزیع سفارشات اینترنتی در سراسر کشور

در هر صورت فعالیت در اینترنت راهی مناسب برای گسترش کسب و کار و افزایش درآمد در روزهای کرونایی و حتی بعد از آن است. به هر ترتیب فرهنگ خرید اینترنتی در کشور رواج پیدا کرده و حتی در این یک سال اخیر به عادت خیلی از ما تبدیل شده است. پس بعد از پایان دوران همه گیری کرونا هم خیلی از افراد همچنان خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند.

بایا در واقع پلی است که کسب و کارهای فیزیکی را به مشتریان مجازی متصل می‌کند. یعنی شما بدون این که لازم باشد فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، می‌توانید محصولات خود را در اینترنت بفروشید.

آیا بایا قابل اطمینان است؟

تقریبا اکثر ما تجربه خرید از دیجیکالا را داریم. به همین دلیل است که به این شرکت و خدماتش اطمینان داریم و راحت از آن استفاده می‌کنیم. دیجیکالا این اعتماد را راحت و سریع به دست نیاورده است. اعتماد مردم به دیجیکالا به دلیل چندین سال فعالیت شفاف و رضایت مشتریان است. اما بایا تازه شکل گرفته و حتی هنوز فعالیت خود را به صورت رسمی شروع نکرده است. به همین دلیل نمی‌توانیم نسبت به خدمات و کیفیت کار بایا اطمینان کامل داشته باشیم.

حداقل باید مدتی از فعالیت این سرویس بگذرد تا در مورد کیفیت خدمات آن مطمئن شویم. با این حال در چنین شرایطی باید در مورد گردانندگان و صاحبان این سرویس اطلاعاتی داشته باشیم. بایا توسط شرکت دانش پارسیان توسعه داده شده است و زیر نظر این شرکت فعالیت می‌کند.

شرکت دانش پارسیان شرکتی خوش نام و معروف در زمینه خدمات اینترنتی است. این شرکت پروژه‌های زیادی را در حوزه آی تی کشور در دست دارد که بیشتر آن‌ها در زمینه سلامتی و بهداشتی هستند. به عنوان نمونه، پروژه سیب سلامت وزارت بهداشت و طرح غربالگری کرونا توسط همین شرکت اجرایی شده است.

در طول مراحل ثبت نام در بایا کاربران باید اطلاعات زیادی از جمله اطلاعات شخصی و مالی خود را به این شرکت ارائه کنند. در حالی که خیلی از این اطلاعات واقعا ضروری نیستند و مشخص نیست که چرا باید اطلاعاتی تا این اندازه شخصی را در اختیار این سرویس قرار داد. این قضیه از آن‌جایی مهم است که شرکت دانش پارسیان سابقه خوبی در زمینه امنیت و حفاظت از اطلاعات کاربران ندارد.

اعتماد به بایا و فعالیت در این سرویس به عنوان فروشنده

همین چند ماه پیش و در اوایل فروردین بود که اطلاعات چندین میلیون ایرانی توسط سامانه کووید-19 همین شرکت به بیرون درز پیدا کرد. به همین دلیل قرار دادن این حجم از اطلاعات در اختیار چنین شرکتی کمی خطرناک به نظر می‌رسد.

چطور کسب و کارمان را وارد بایا کنیم؟

نحوه ثبت نام و فروش محصول در بایا کمی عجیب و غریب است و با سرویس‌های مشابه تفاوت زیادی دارد. اول از همه باید به سایت بایا بروید و گزینه ثبت نام تامین کنندگان را بزنید. بعد از این کار باید کد ملی، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت و شماره موبایل خود را وارد کنید.

در مرحله بعد اطلاعات کامل‌تری در خصوص کسب و کارتان و محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید از شما دریافت می‌شود. بعد از وارد کردن این اطلاعات و تایید قوانین و مقررات مجموعه، باید 150 هزار تومان به حساب شرکت واریز کنید. طبق ادعای بایا این هزینه برای تایید مدارک و مشخصات فروشندگان است. با این وجود دریافت وجه از فروشنده برای ثبت نام در هیچ سرویس مشابه دیگری سابقه ندارد.

بعد از این که هزینه ثبت نام در بایا را پرداخت کردید باید مدارک لازم را در سایت بارگذاری کنید. بعد از انجام این کار باید منتظر بمانید تا مدارک‌تان تایید شود. وقتی مدارک شما تایید شد، می‌توانید محصولات و خدمات خودتان را در سایت بایا برای فروش قرار دهید. فروشگاه اینترنتی بایا قرار بود از تاریخ 9 آذر 99 شروع به کار کند که ظاهرا به دلیل تعطیلی‌های پیش آمده این تاریخ عقب افتاده است. این سرویس با پایان تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی رسما آغاز به کار می‌کند.

آیا بایا انتخاب مناسبی برای فعالیت در فضای مجازی است؟

بایا هنوز فعالیت خودش را به صورت رسمی شروع نکرده است. با این حال قصد دارد با تبلیغات انبوه و هزینه‌های فراوانی که می‌پردازد، شروع خوبی داشته باشد. البته تا این جا تبلیغات خسته کننده بایا ظاهرا نتیجه معکوس داشته و بیشتر باعث تنفر مردم از این برند شده است. اگر شما هم قصد تبلیغات دارید و نمی‌خواهید مثل بایا تبلیغات غلطی داشته باشید پیشنهاد می‌کنم مقاله «یک تبلیغ خوب و تاثیرگذار فروش‌تان را چند برابر می‌‎کند» را مطالعه کنید.

آیا بایا روش مناسبی برای فروش اینترنتی محصولات است؟

بزرگ‌ترین ضعف بایا این است که در همین ابتدای کار از کاربران خود پول می‌گیرد. جالب این جاست که گرفتن این پول هیچ توجیح منطقی ندارد. چون تمام کسب و کارهای مشابه بدون دریافت هزینه همین خدمات را به شما می‌دهند. در اصل همانطور که گفتیم مدل درآمدزایی مارکت پلیس‌ها از طریق دریافت کارمزد به ازای فروش محصول است.

بایا هم قصد دارد 5 تا 6 درصد از هزینه محصول یا خدمات را به عنوان کارمزد دریافت کند. به همین دلیل دریافت 150 هزار تومان برای ثبت نام توجیهی ندارد. مارکت پلیس‌های دیگر مثل دیجیکالا پنل فروشندگان خود را به صورت رایگان در اختیار تمام مردم قرار می‌دهند.

مشکل بزرگ دیگری که بایا دارد این است که برای فعالیت در آن حتما باید مجوز داشته باشید. بایا در سایت خود اعلام کرده است که فروشندگان بدون مجوز نمی‌توانند از خدمات بایا استفاده کنند. با این شرایط خیلی از کسب و کارهای کوچک و متوسط مثل کسب و کارهای خانگی امکان فعالیت در بایا را ندارند. این مورد هم در سایر سایت‌های مشابه وجود ندارد. برای فروش محصول در دیجیکالا یا سایر مارکت پلیس‌ها نیازی به مجوز نیست.

سوال بزرگ در مورد بایا این است که آیا می‌تواند با سرویس‌های دیگر رقابت کند؟ آیا خدمات بایا کیفیت لازم برای جذب مشتری را دارد؟ همین الان فروشندگان زیادی از طریق سرویس‌های دیگر مثل دیجیکالا درآمدهای خوبی دارند. پس کار بایا برای جذب این فروشندگان کمی سخت است. در نهایت آیا بایا می‌تواند در جذب مشتری موفق باشد یا شکست خواهد خورد؟

به جز بایا چه روش‌هایی برای کسب درآمد اینترنتی وجود دارد؟

همانطور که گفتیم آینده بایا هنوز مشخص نیست. حتی معلوم نیست که چه زمانی فعالیت فروشگاه بایا شروع می‌شود. در هر صورت همین الان روش‌های دیگری هم برای وارد کردن کسب و کارتان به اینترنت و فضای مجازی وجود دارد. در ادامه چند روش جایگزین بایا برای فروش محصول و خدمات در اینترنت معرفی می‌کنیم.

روش‌های جایگزین بایا برای فروش اینترنتی

ساخت فروشگاه اینترنتی و فروش مستقیم محصولات

یکی از راه‌های کسب درآمد از فروش اینترنتی این است که خودتان یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید و کالاها را به خریداران بفروشید. برای این کار اول از همه باید فروشگاه خودتان را بسازید و بعد محصولات را در آن قرار دهید. در بایا فقط لازم است کالاها و قیمت آن‌ها را وارد سایت کنید. به همین دلیل ساخت سایت فروشگاهی به زمان بیشتری نیاز دارد.

ساخت سایت فروشگاهی اصلا سخت نیست. روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید در کمترین زمان ممکن سایت اینترنتی ایجاد کنید. اگر از فروشگاه ساز استفاده کنید نهایتا یک روز زمان می‌برد تا فروشگاه شما آماده شود. وقتی هم که فروشگاه‌تان آماده شد، فقط باید محصولات خود را در آن قرار دهید و فروش اینترنتی شما شروع می‌شود.

فروشگاه ساز پرتال یکی از بهترین سرویس‌ها برای طراحی سایت فروشگاهی است. ویژگی اصلی پرتال این است که خیلی راحت و سریع می‌توانید سایت فروشگاهی خود را با آن بسازید. علاوه‌بر این پرتال قابلیت‌های زیادی مثل اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی، تعریف کد تخفیف، اتصال به پست و پیک، اتصال به چت آنلاین، ارسال تیکت و اتصال به سرویس‌های پیامکی را دارد. روند طراحی سایت با پرتال بسیار راحت و سریع است. اول از همه روی تصویر زیر کلیک کنید تا وارد صفحه ساخت فروشگاه اینترنتی شوید. بعد در سایت پرتال ثبت نام کنید.

فروشگاه ساز پرتال

در پنل کاربری پرتال تعدادی ویدیو آموزشی مشاهده می‌کنید. این ویدیوها روش طراحی سایت با پرتال و قسمت‌های مختلف این سرویس را به شما یاد می‌دهند. بعد از دیدن ویدیوها خیلی راحت و در کمتر از یک روز می‌توانید سایت فروشگاهی اختصاصی خودتان را داشته باشید. برای این که به طور کامل با مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی آشنا شوید پیشنهاد می‌کنم مقاله «چگونه یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌‌ای و پرفروش بسازیم؟» را مطالعه کنید.

فروش اینترنتی کلید حل مشکلات کسب و کارها است

شرایط طوری پیش می‌رود که روز به روز اهمیت حضور در فضای مجازی بیشتر می‌شود. پس اگر می‌خواهید کسب و کارتان همچنان پررونق باشد باید به صورت اینترنتی هم فعالیت کنید. بایا یا هر روش دیگری برای فروش اینترنتی، تعدادی مزایا و معایب دارند. شما باید با بررسی این روش‌ها در نهایت یکی را برای شروع فعالیت اینترنتی کسب و کارتان انتخاب کنید. بایا هنوز اول راه است و احتمالا برای تبدیل شدن به یک پلتفرم کامل و جامع، زمان زیادی لازم دارد.

ضمنا هنوز امکان خرید محصول توسط مشتریان در بایا راه‌اندازی نشده است و مشخص نیست که از چه زمانی می‌توانید فروش خود را شروع کنید. اگر خودتان سایت فروشگاهی داشته باشید از همین امروز هم می‌توانید محصولات خود را به صورت اینترنتی بفروشید. همچنین لازم نیست درصدی از قیمت محصول را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. در پایان اگر سوالی در مورد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی داشتید، در قسمت نظرات همین مطلب و یا از طریق شماره 02163404 داخلی 2 پاسخگوی شما خواهیم بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

1 دیدگاه

مطلب خوبی بود ممنون ولی حیف ک دیر خوندم.بایا ثبت نام کردم اما اصلا معلوم نیست سر و تهش کجاست

خواهش میکنم اقای بابایی عزیز :)
اره یکم درک خدمات و کار اصلیش سخت بود. ما هم کلی سرچ کردیم :)

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2