شاید برای شما هم پیش آمده که محصولی را اینترنتی خریدهاید اما کالایی که تحویل گرفتید با تصویر آن در فروشگاه اینترنتی زمین تا آسمان فرق داشته است. اگر با چنین صحنهای مواجه شوید چه کار میکنید؟ بدون شک نه تنها دیگر از آن فروشگاه خرید نمیکنید بلکه به دیگران هم میگویید که از این فروشگاه خرید نکنند. همین موضوع ضربه سنگینی به اعتبار و رشد یک فروشگاه اینترنتی وارد میکند.
مدتی بود که به دنبال خرید یک ساعت بودم. سایتهای مختلفی را برای خرید ساعت مناسب بررسی کردم. بالاخره یک مدل برای خرید نظرم را جلب کرد. مدل موردنظر من را دیجیکالا و چند سایت کمتر شناخته شده دیگر داشتند. با وجود این که دیجیکالا از سایتهای دیگر کمی گرانتر میداد اما ساعت را از دیجیکالا سفارش دادم.
دلیلش هم این بود که آن سایتها چند تصویر غیر واقعی را از اینترنت برداشته بودند. اما دیجیکالا تصویر واقعی محصول را گذاشته بود. همچنین عکسهای کاربران از کالایی که تحویل گرفته بودند را هم در نظرات دیجیکالا دیدم. همین موضوع باعث شد که ریسک نکنم و ساعت را از دیجیکالا خریدم. چون از تصاویر معلوم بود که جنس دیجیکالا اصلی است و فیک نیست.
چرا تهیه عکس خوب از محصول مهم است؟
احتمالا شنیدهاید که میگویند ارزش یک تصویر برابر با هزار کلمه است. حالا من به شما میگویم که یک تصویر خوب از محصول برابر با هزار مشتری است. تا چند سال قبل فروشگاههای اینترنتی ارزش و جایگاه یک عکس خوب از محصول و تولید محتوای تصویری را نمیدانستند. اما حالا قضیه فرق کرده و همه فروشگاههای بزرگ استودیو مجهز و عکاس حرفهای برای تصویربرداری از محصولات خود دارند.
شاید برایتان جالب باشد که یک تحقیق در آمریکا نشان داده تنها 51 درصد از مردم این کشور که به اینترنت دسترسی دارند، خرید اینترنتی انجام میدهند. در واقع 49 درصد از مردم دوست دارند برای خرید به فروشگاههای فیزیکی بروند. اما چرا؟
چون اکثر مردم ترجیح میدهند جنس موردنظر خود را قبل از خرید لمس کنند و آن را از نزدیک ببینند. هیچکس در دنیا پیدا نمیشود که چشم بسته و بدون دیدن چیزی آن را بخرد. پس باید حداقل عکسهای خوبی از محصولاتمان در فروشگاه اینترنتی قرار دهیم. البته تصاویر با کیفیت تنها یکی از فاکتورهای داشتن فروشگاه اینترنتی موفق است. برای آشنایی با سایر موارد میتوانید مقاله «فاکتورهای یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش» را مطالعه کنید.
تکنولوژی امروز باعث شده که برخی از فروشگاههای اینترنتی حتی از عکسها هم فراتر بروند. مثلا خیلی از فروشگاههای بزرگ مثل دیجیکالا ویدیوهای مختلفی از محصولاتشان تولید میکنند. حتی برخی از محصولات نیز دارای ویدیوهای 360 درجه هستند که جنس موردنظر را از تمام زوایا به خریدار نشان میدهد.
همانطور که در ابتدای مطلب گفتم دیجیکالا عکس واقعی از محصول را در سایت گذاشته بود و به راحتی فهمیدم که جنس دیجیکالا اصلی است. سایتهای دیگر با وجود قیمت مناسبی که داشتند اما نتوانستند اعتماد من را جلب کنند. چون عکس واقعی از محصول قرار نداده بودند و مطمئن نشدم که جنسشان اصلی است. پس برای جلب اعتماد و رضایت مشتری حتما باید خودتان از کالاهای فروشگاه عکس بگیرید و آن را به مشتری نشان دهید.
آیا گرفتن عکس خوب هزینه زیادی دارد؟
یکی از دلایلی که خیلی از فروشگاههای کوچک خودشان از محصول عکس نمیگیرند این است که فکر میکنند عکاسی از محصول هزینه زیادی دارد. اما به شما میگویم که با هزینه بسیار کم و ناچیز هم میتوان عکسهای خوب و جذابی از محصول گرفت. عکاسی یک هنر است و بیشتر از آن که به تجهیزات پیشرفته نیاز داشته باشد به ذوق هنری و خلاقیت احتیاج دارد.
برای خرید یک دوربین ساده با یک لنز معمولی باید چیزی حدود 10 میلیون تومان هزینه کنید. اما حتی با دوربین موبایل هم میشود عکسهایی بسیار عالی گرفت. مثلا به عکس زیر نگاه کنید:
شاید فکر کنید این عکس در یک استودیو حرفهای و با کلی تجهیزات گرفته شده است. اما جالب است بدانید که این عکس توسط گوشی آیفون 4S گرفته شده است. این گوشی در سال 2011 تولید شده و یک دوربین 8 مگاپیکسلی دارد. این درحالی است که گوشیهای امروزی دوربینهای 32 یا 64 مگاپیسکلی با چند لنز مختلف دارند. پس قرار نیست گرفتن عکسهای خوب از محصولات فروشگاه جیب شما را خالی کند. اگر میخواهید در عکاسی با گوشی حرفهای شوید پیشنهاد میکنم مقاله «راهنمای تصویر برداری از محصولات با گوشی» را مطالعه کنید.
برای عکاسی از محصولات فروشگاه باید عکاس استخدام کنیم؟
همه ما تا به حال چندین بار از جاها یا سوژههای مختلف عکس گرفتهایم. اما در بین عکسهایی که تا به حال گرفتیم فقط چند تا از آنها خوب و مناسب هستند. چون با نکات و ترفندهای عکاسی آشنایی نداریم معمولا عکسهای خوبی نمیگیریم.
عکاسی یک علم است و باید دانش کافی در این زمینه داشته باشید. به خصوص عکاسی تجاری که قواعد و اصول خاص خود را دارد. به همین دلیل خیلی از ما فکر میکنیم که برای گرفتن عکسهای خوب و باکیفیت باید حتما یک عکاس استخدام کنیم. استخدام عکاس برای فروشگاههای بزرگ ضروری است. اما فروشگاههای کوچک سرمایه کافی برای استخدام عکاس را ندارند.
پس باید خودتان آستین بالا بزنید و به یک عکاس خوب تبدیل شوید. پیشنهاد من این است که در صورت امکان در یک دوره آموزش عکاسی تجاری ثبت نام کنید. همچنین میتوانید دورههای اینترنتی در این زمینه را با قیمت مناسب پیدا کنید. در کنار اینها میتوانید ویدیوهای آموزشی زیادی که در یوتیوب وجود دارد را هم مشاهده کنید. در نهایت باید آنقدر عکس بگیرید و خراب کنید تا بالاخره دستتان بیاید که چطور عکسهای باکیفیت و مناسب از محصولات خود بگیرید.
برای عکاسی از محصول به چه وسایلی نیاز داریم؟
شاید تا حالا استودیوهای عکاسی را دیده باشید که چقدر تجهیزات و وسایل مختلف دارند. اما برای شروع کار لازم نیست که هزینه زیادی بابت خرید وسایل نورپردازی، پرده پس زمینه و غیره بپردازید. خیلی از این وسایل را با هزینه کمتر هم میتوانید داشته باشید.
برای عکاسی از محصول شما به یک وسیله برای عکاسی، پایه برای آن و ابزار نورپردازی احتیاج دارید. برای وسیله عکاسی میتوانید از موبایل استفاده کنید. برای نور هم میتوانید از نور طبیعی خورشید، نور چراغ مطالعه، لامپهای سیار و غیره استفاده کنید. برای پایه هم میشود از پایهها و نگهدارندههای موبایل استفاده کرد. حتی میتوانید از تعدادی کتاب و یا وسایل دیگر به عنوان پایه استفاده کنید.
همچنین میتوانید از پارچه سفید ساده یا کاغذ برای ایجاد پس زمینه در تصاویر خود استفاده کنید. پس همانطور که دیدید بدون هیچ تجهیزات و وسایل خاصی هم میتوان عکسهای خوبی از محصولات گرفت.
چه نکاتی را در عکاسی از محصولات باید رعایت کنیم؟
اگر تجربه عکاسی از طبیعت یا اماکن را داشتهاید باید بدانید که عکاسی از محصولات تفاوتهایی با آنها دارد. به همین دلیل لازم است موارد خاصی را در عکاسی تجاری از کالاها رعایت کنید. برخی از مهمترین نکات در عکاسی از محصول را در ادامه آوردهایم. با رعایت این موارد میتوانید عکسهای خوب و جذابی را از محصولاتتان تهیه کنید.
1- مهمترین نکته نورپردازی درست است
عکاسان حرفهای معتقدند که 90 درصد عکاسی، نورپردازی درست است. پس هرگز اهمیت نورپردازی مناسب را دست کم نگیرید. اولین قدم برای عکاسی از محصول پیدا کردن منبع نور مناسب است. برای این کار دو ابزار در اختیار دارید:
- نور طبیعی (خورشید)
خورشید بهترین منبع نور برای عکاسی است. چون باعث میشود که عکسها طبیعیتر و واقعی به نظر برسند. اکثرا برای محصولات بزرگ یا محصولاتی که لازم است یک فرد در آن باشد از خورشید به عنوان منبع نور استفاده میشود. مثلا عکس زیر در فضای آزاد و با نور خورشید گرفته شده است. همانطور که میبینید عکاس سوژه عکس را طوری تنظیم کرده تا نور خورشید مستقیم به کیف بتابد.
البته در عکاسی با نور خورشید باید دقت کنید که در محل و زمان مناسبی عکسبرداری کنید. همچنین باید با سوژه آنقدر بازی کنید تا سایه مناسب برای عکاسی ایجاد شود.
- منبع نور مصنوعی (لامپ)
گاهی اوقات نمایش جزئیات محصول اهمیت زیادی دارد. مثلا برای فروش جواهرات یا لوازم تزئینی لازم است روی جزئیات ریز محصول تمرکز داشته باشید. برای این کار استفاده از نور مصنوعی بهتر است. چون با توجه به نیاز خود میتوانید روی قسمتی از محصول نور بیشتری داشته باشید.
برای نورپردازی روی محصول میتوانید از لامپ یا چراغهای سیار و چراغ مطالعه استفاده کنید. همچنین فلاش موبایل هم یک روش برای نورپردازی است. البته منظور فلاش موبایلی غیر از گوشی عکاسی است. همچنین میتوانید از چراغهای کوچک USB یا چراغ قوه هم برای نورپردازی استفاده کنید. در زیر میتوانید نمونه عکاسی از محصول با نور مصنوعی را مشاهده کنید:
نکات مهم در نورپردازی محصول
نکته مهم در نورپردازی روی محصول این است که آنقدر با نوری بازی کنید تا سایه مناسب از محصول ایجاد شود. همچنین نور باید به صورت یکپارچه روی کالا باشد. یعنی یک قسمت از محصول تاریک و یک قسمت روشن نباشد.
علاوهبر اینها باید به دمای نور هم دقت کنید. دمای مناسب برای عکاسی از محصول حدود 5500 کلوین است. این دمای نور دقیقا همان دمایی است که نور خورشید دارد. به همین دلیل حس واقعی بودن عکس را بسیار زیاد میکند.
برای داشتن نوری واقعی باید همزمان از لامپهای سفید و زرد استفاده کنید. همچنین میشود از آتش و شمع هم برای بهتر شدن دمای نور استفاده کرد. پیشنهاد میکنیم در دو سمت سوژه عکاسی از منابع نوری سفید و زرد به یک میزان استفاده کنید تا نور یک دست و بهتری داشته باشید.
یک نکته دیگر که باید به آن توجه کنید این است که همزمان از نور طبیعی و مصنوعی برای نورپردازی استفاده نکنید.
یکی از کارهایی که اکثر عکاسان برای تصویربرداری از محصول انجام میدهند، تهیه جعبه یا خیمه نور است. این وسیله را به راحتی میتوانید در خانه هم تهیه کنید. کافیست یک محفظه مکعبی درست کنید که یک طرف آن باز باشد و بقیه دیوارههای آن با پلاستیک، پارچه یا هر چیز شفافی پوشیده باشد.
حالا باید محصول را داخل این مکعب قرار دهید و تمام وسایل نوردهی را دور مکعب و خارج آن بگذارید. این کار باعث میشود نوری یک دست و یکپارچه به محصول بتابد. در تصویر زیر میتوانید یک نمونه دستساز از خیمه عکاسی را ببینید:
2- بهترین زاویه را برای عکاسی پیدا کنید
عکاسان حرفهای معمولا از سه زاویه زیر برای عکاسی از محصول استفاده میکنند.
- زاویه صفر درجه
عکاسان باتجربه از این زاویه برای عکاسی از کالاهایی که ارتفاعشان از عرضشان بیشتر است، یا اصطلاحات کالاهای ایستاده هستند استفاده میکنند. در این حالت سوژه و دوربین باید هم سطح باشند و زاویهای با یکدیگر ایجاد نکنند. برای محصولات آرایشی، لوازم خانگی مثل یخچال یا ماشین لباسشویی، لوازم بهداشتی مثل شامپو، خوراکیهایی مثل نوشابه و سایر موارد این چنینی بهتر است از زاویه صفر عکاسی کنید.
- زاویه 45 درجه
زاویه 45 درجه یکی از رایجترین زوایا برای عکاسی از محصولاتی است که ابعاد آن برای مشتری اهمیت دارد. معمولا از این زاویه برای عکسبرداری از لوازم دکوری، وسایل الکترونیکی و سایر موارد استفاده میشود.
- زاویه 90 درجه
از زاویه 90 درجه برای عکاسی از محصولاتی که ایستاده نیستند استفاده میشود. مثلا برای عکاسی از لباس، کتاب، مواد غذایی، جواهرات و زیورآلات باید از این زاویه استفاده کنید.
3- محصول تمیز باشد
شاید این مورد کمی خندهدار به نظر برسد اما تمیز بودن محصول تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد. اگر در عکسی که میگیرید محصول شما کثیف باشد یا جای انگشت و گرد و خاک روی آن دیده شود جلوه خوبی برای مشتری ندارد. شاید فکر کنید که بعد از گرفتن عکس و با فتوشاپ میتوان این کثیفیها را حذف کرد. اما باید توجه کنید که ادیت بیش از اندازه عکس و دستکاری آن باعث میشود عکس محصول غیر واقعی به نظر برسد و از حالت طبیعی خارج شود.
4- پس زمینهای انتخاب کنید که با سوژه تناسب داشته باشد
پس زمینه عکس یکی از بخشهای مهم عکاسی تجاری از محصول به شمار میرود. اکثر فروشگاهها مثل دیجیکالا از پس زمینه سفید برای عکاسی از محصول استفاده میکنند. اما شما میتوانید با سلیقه خود تصاویری با پس زمینههای مختلف تهیه کنید. البته باید توجه داشته باشید که نوع پس زمینه و به خصوص رنگهای موجود در آن با رنگ محصول مورد نظر همخوانی داشته باشد.
همچنین پس زمینه نباید شلوغ باشد و یا خیلی جلب توجه کند. هدف ما این است که محصول دیده شود. پس نباید پس زمینه طوری باشد که محصول کمتر به چشم بیاید.
5- دوربین حتما ثابت باشد
یکی دیگر از نکات مهم در عکاسی حرفهای از محصول این است که دوربین حتما ثابت باشد. چه از گوشی موبایل و چه از دوربین حرفهای استفاده کنید باید به این مورد حتما توجه داشته باشید. حتی لرزش بسیار ناچیز دست هم میتواند تصویر شما را خراب کند. برای این کار میتوانید از سه پایه یا نگهدارنده موبایل و دوربین استفاده کنید.
6- عکسهای ماکرو بگیرید
بسیاری از عکاسان برای تاکید روی جزییات محصول از عکسهای ماکرو استفاده میکنند. عکس ماکرو عکسی است که از فاصله نزدیک محصول گرفته میشود و میتواند ریزهکاریهای کالا را به خوبی نشان دهد. این نوع از عکاسی بیشتر برای محصولاتی مثل جواهرات، وسایل تزیینی، لباس و غیره کاربرد دارد.
اکثر موبایلهای پیشرفته دارای قابلیت عکاسی ماکرو هستند. همچنین اگر از دوربین DSLR برای عکاسی استفاده میکنید، بهتر است لنز 50 میلیمتری برای گرفتن عکس ماکرو تهیه کنید. عکس زیر یکی از نمونههای عکاسی ماکرو است که ظرافت در طراحی محصول را به خوبی نشان میدهد.
7- کاربردهای محصول را در عکس نشان دهید
محصولاتی که عرضه میکنید ممکن است کاربردهای متفاوتی داشته باشد و بعضی از آنها را مشتریان ندانند. شما میتوانید در تصاویر محصول به این دست از کارکردهای محصول هم اشاره کنید. مثلا عکس زیر برای یک کیسه پلاستیکی زیپی است. همانطور که میبینید فروشنده در عکس نشان داده که این محصول چقدر در زمان شیوع ویروس کرونا به درد بخور است و کاربرد دارد.
8- از مدلهای آماتور استفاده کنید
اگر فروشگاه اینترنتی در زمینه لباس و پوشاک دارید بهتر است از عکسهایی استفاده کنید که محصول شما را تن افراد نشان میدهد. همچنین برای برخی محصولات مثل کیف هم برای نشان دادن اندازه محصول میتوان از مدل واقعی استفاده کرد. البته استفاده از مدلهای واقعی برای هر محصولی خوب است و باعث میشود حس واقعی بودن به مشتری بدهد.
اما استفاده از مدلهای حرفهای هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. پس بهتر است به سراغ افراد عادی یا مدلهای آماتور بروید که هزینه کمتری دریافت میکنند. اما اگر فروشگاهی تازه تاسیس و کوچک دارید بهترین کار این است که از مشتریان خود بخواهید عکسی از خود به همراه محصول را برای شما ارسال کنند.
9- محصولاتتان را با سایر اشیای محیط ترکیب کنید
سعی کنید برای افزایش جذابیت عکس از چیزهای دیگری به جز محصول موردنظر هم در تصویر استفاده کنید. البته نباید در این مورد زیادهروی کرد. چون ممکن است باعث شود که کالای موردنظر ما کمتر دیده شود. میتوانید از چیزهای زیبایی مثل گل و گیاه برای ایجاد شور و نشاط در عکس استفاده کنید. مثلا در عکس زیر عکاس از لیوان و فنجان به همراه یک گل برای نمایش قهوه استفاده کرده است.
عکسهایی که گرفتید را ویرایش کنید
برای استفاده از فیلترهای جذاب، تنظیم رنگ عکس و حذف پس زمینه تصاویر باید بعد از عکاسی تصویر را ویرایش کنید. محبوبترین ابزار برای این کار فتوشاپ است. البته اگر کار با نرم افزار فتوشاپ را بلد نیستید میتوانید از اپلیکیشنهای موبایلی ویرایش عکس هم استفاده کنید. فقط باید دقت کنید که در ویرایش عکس زیاده روی نکنید. چون باعث میشود که تصویر غیر واقعی و مصنوعی به نظر بیاید.
همچنین اندازه عکس تهیه شده را باید براساس محلی که قصد دارید از آن استفاده کنید، تغییر دهید. مثلا اگر فروشگاه اینستاگرامی دارید باید عکس را با توجه به ابعاد پست یا استوری اینستاگرام برش دهید. یا اگر قصد دارید محصول خود را در مارکت پلیسهایی مثل دیجیکالا بفروشید باید شرایط تعیین شده از سمت فروشگاه را برای عکس خود اعمال کنید.
علاوهبر اینها عکسهای خود را برای قرار دادن در سایتها باید بهینه کنید. اگر نمیدانید چطور این کار را انجام دهید ما در مقاله «آموزش بهینه سازی تصاویر سایت در 6 قدم» روش بهینه کردن تصاویر را به طور کامل توضیح دادیم.
چه کار کنیم عکسهای محصولاتمان بیشتر دیده شود؟
بدون شک اگر عکس خوبی بگیرید و افراد بیشتری آن را ببینند، فروش شما هم بیشتر میشود. اولین مکان برای قرار دادن عکسها در جایی است که فروشگاه اینترنتی دارید. مثلا اگر در اینستاگرام فعالیت دارید عکسهای خود را پست یا استوری میکنید. اگر هم در مارکت پلیسها محصول خود را میفروشید عکس محصول را در این سایتها میگذارید. اما بهترین کار این است که عکس خود را از روشهای مختلف به مشتریان احتمالی نمایش دهید.
مثلا میتوانید در کنار پیج اینستاگرام یک سایت فروشگاهی هم راهاندازی کنید. با این کار عکس شما توسط کاربران بیشتری دیده میشود. علاوهبر این با مطالعه مقاله «راهنمای اتصال فروشگاه اینترنتی به اینستاگرام» میتوانید سایت خود را به اینستاگرام متصل کنید. با این کار عکس محصول شما در موتورهای جستجو هم وارد میشود و از این طریق افراد بیشتری با کسب و کار آشنا خواهند شد.
اگر قصد ایجاد سایت فروشگاهی دارید و به دنبال روشی ساده و ارزان قیمت برای این کار میگردید، سایت ساز پرتال را به شما پیشنهاد میکنم. همین الان و بدون پرداخت هیچ هزینهای میتوانید سایت فروشگاهی خود را ایجاد کنید. در ابتدا 7 روز مهلت تست سرویس به شما داده میشود. اگر در این مدت از خدمات پرتال راضی بودید آن وقت میتوانید یکی از پکیجهای فروشگاهی آن را خریداری کنید.
با آزمون و خطا به یک عکاس ماهر تبدیل شوید
ما در این مطلب اصول اولیه و نکاتی جامع در مورد عکاسی از محصولات فروشگاه اینترنتی را به شما گفتیم. اما نباید انتظار داشته باشید که از همان روزهای اول مثل یک عکاس حرفهای عکس بگیرید. همه چیز به تلاش و کوشش شما بستگی دارد. همانطور که گفتیم بهترین راه برای حرفهای شدن در این زمینه تلاش است. باید بارها و بارها عکس بگیرید تا به یک عکاس حرفهای تبدیل شوید. هر چقدر بیشتر این کار را تکرار کنید، مهارتتان در عکاسی به مرور افزایش مییابد.
عکاسی از محصولات، چالشها و پیچ و خمهای زیادی دارد که به مرور با آنها آشنا میشوید. مثلا عکاسی از اجناسی که نور را بازتاب میکنند خیلی سخت است. این کار معمولا به یک استودیوی مجهز و افراد خبره در زمینه عکاسی نیاز دارد. یا مثلا برخی از محصولات هستند که سطح آینهای دارند و تصویر سایر وسایل در آنها میافتد. در هر صورت عکاسی از محصول کار راحتی نیست و نیاز به صبر و تلاش زیادی دارد. گاهی اوقات برای داشتن عکسی خوب باید ساعتها و بارها سوژه عکاسی و ابزارهای نوردهی را تنظیم کنید.