فاکتورهای یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش

فرض کنید، در یک خیابان تعدادی فروشگاه وجود دارد. با نگاهی کلی، یکی از آن‌ها چشم‌تان را می‌گیرد و وارد آن می‌شوید. اگر محصولاتش هم مناسب باشد، به احتمال زیاد از آن خرید می‌کنید. این موضوع در مورد فروشگاه‌های اینترنتی هم وجود دارد؛ و اتفاقا به دلیل رقابت بالا، بیشتر این موضوع را می‌بینیم. چون دیگر امروز، برای فروش هر محصول یا خدمت، چندین فروشگاه وجود دارد و نیازی نیست، برای پیدا کردن آن محصول به هر دری بزنیم. 

اگر، شما هم صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و می‌خواهید صاحب یک فروشگاه‌های پرطرفدار و مشتری پسند باشید، باید زحمت حرفه‌ای بودن سایت‌ فروشگاهی را به خودتان بدهید. ما با سابقۀ چند ساله‌ای که در طراحی فروشگاه اینترنتی و سر و کله زدن با سایت‌های فروشگاهی متفاوت داریم، مشخصه‌های یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای دست‌مان آمده است.

در این مقاله از پرتال، قرار است ویژگی‌های فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای را با هم مرور کنیم؛ تا شما هم صاحب یکی از این فروشگاه‌های پرفروش با درآمدهای میلیونی در روز باشید.


ویژگی های فروشگاه اینترنتی حرفه ای

ویژگی‌ های فروشگاه اینترنتی حرفه‌ ای چیست؟

به‌نظرتان چرا فروشگاهی مانند دیجی کالا یا مدیسه این همه شناخته شده و صدها فروشگاه دیگر را اصلا نمی‌شناسیم؟ در ادامه به شما می‌گوییم، که چه معیارهایی یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای را توصیف و آن را نسبت به بقیه شاخص می‌کند.

1. سایت فروشگاهی‌تان را بهینه (سئو) کنید

تقریبا همۀ مشتریان ما این سوال را می‌پرسند، که فروشگاه من از چه زمانی در گوگل بالا می‌آید؟ حق هم دارند؛ چون لازمۀ فروش یک فروشگاه اینترنتی، قرار گرفتن در رتبه‌های بالای گوگل و دیده شدن توسط مشتریان است. سئو این کار را برای شما انجام می‌دهد. 

پیش‌نیاز بهینه شدن سایت فروشگاهی‌تان، استفاده از سایت‌ساز یا سیستمی برای سایت است که استانداردهای سئو در آن رعایت شده باشد و قابلیت بالا آمدن در اولین لینک‌های گوگل را داشته باشد. بعد از آن، مسئولیت سئو کردن سایت، به عهدۀ خودتان خواهد بود. مثلا در محتوای سایت‌تان اصول سئو را رعایت کنید؛ صفحه محصول‌تان کامل و بهینه باشد؛ علاوه بر محتوای متنی، از محتوای ویدئویی و تصویری هم استفاده کنید. 

برای کسب اطلاعات تخصصی و کامل درباره سئو، پیشنهاد می‌کنیم، مقالات بلاگ ما را مطالعه کنید:

2. در سایت فروشگاهی از تصاویر با کیفیت استفاده کنید

به‌قولی یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد! در مقالۀ افزایش فروش در اینستاگرام نیز دربارۀ اهمیت عکس‌های باکیفیت و مناسب در افزایش فروش صحبت کرده بودیم. استفاده از تصاویر مناسب، در کسب و کارهای آنلاین مانند فروشگاه اینترنتی، از نان شب هم واجب‌تر است؛ چون مشتری امکان دیدن و لمس کردن محصول را از نزدیک ندارد. تنها از روی یک تصویر باید تصمیم به خرید بگیرد. 

پیشنهاد می‌کنیم برای بعضی از محصولات مانند پوشاک، به‌جای استفاده از تصاویر آماده در اینترنت، خودتان با یک دوربین باکیفیت این کار را انجام دهید.  برای اینکه مشتری همۀ ابعاد ببیند، تعدادی تصویر از چند زاویه مختلف محصول بگیرید. همچنین امکان زوم شدن را برای تصاویر قرار دهید. 

3. کار با فروشگاه اینترنتی برای کاربر راحت باشد

اصلا ما چرا از فروشگاه‌های اینترنتی استفاده می‌کنیم؟ قطعا سادگی و راحتی اصلی‌ترین دلیل ماست! حالا اگر این فروشگاه اینترنتی هم بخواهد کارمان را سخت کند، از خیر آن می‌گذریم. مثلا اینکه بعد از باز کردن فروشگاه، ندانیم از کجا محصول دلخواه‌مان را سفارش دهیم؛ فضای سایت زیادی شلوغ باشد؛ یا اینکه فرآیند خرید پیچیده باشد. 

انتظار ما از سایت فروشگاهی، خرید محصول یا خدمت مورد نظرمان در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین شکل ممکن است. یکی از مواردی که فرایند خرید را راحت می‌کند، وجود دسته‌بندی مناسب و نوار جستجو بر اساس این محصولات است؛ به‌گونه‌ای که برای پیدا کردن یک محصول مجبور نباشیم، همۀ فضای سایت را بگردیم؛ یا اینکه فرآیند ثبت سفارش و خرید در 2 یا 3 مرحله انجام شود. 

خلاصه اینکه خودتان را جای مشتری بگذارید و به این فاکتورها در فروشگاه اینترنتی‌تان اهمیت بدهید. بعد از صرف انرژی فراوان برای جذب مشتری، نگه داشتن او بعد از ورود به فروشگاه، نیمۀ دیگر مسئولیت‌تان است. پس سعی کنید، با طراحی ساده و کاربرپسند سایت‌تان (که به آن تجربه کاربری یا UX هم می‌گویند)، او را تا درگاه پرداخت پیش ببرید.

تجربه کاربری سایت فروشگاهی

4. ویژگی‌ها و اطلاعات محصولات را کامل بنویسید

یک صفحه محصول خوب، شامل توضیحات کاملی از محصول است. مشتری هنگام مراجعه به صفحۀ هر محصول شما باید به همۀ سوالاتش پاسخ داده شود. چون در فضای آنلاین، فروشنده‌ای برای توضیح حضوری وجود ندارد. با توضیحات کامل از محصول باید مشتری را بدون هیچ ابهامی نسبت به خرید مطمئن کنید. 

اگر محصولات خوراکی می‌فروشید، اطلاعات کافی دربارۀ نوع تهیه محصول، مواد تشکیل دهندۀ آن، تاریخ دقیق تولید و انقضای آن در سایت بیاورید. پیشنهاد می‌کنیم برای جذابیت بیشتر، توضیحاتی در مورد خواص هر محصول هم بیاورید. یا اینکه برای محصولات آرایشی و بهداشتی توضیحاتی در قالب ویژگی‌ها و کاربردهای آن اضافه کنید.

اضافه کردن توضیحات محصول را، علاوه بر تاثیر روی جذب مشتری، برای سئوی سایت به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم. چون گوگل نیز بر اساس رفتار کاربر تصمیم می‌گیرد و هم اینکه امکان به‌کار بردن کلمات کلیدی در متن توضیحات وجود دارد.

آیتم جذاب دیگری که آن را در بعضی از سایت‌های فروشگاهی می‌بینیم، بخش مقایسه محصولات است. اضافه کردن مقایسه محصولات، تاثیر فوق‌العاده‌ای در تصمیم خرید مشتری دارد؛ چون بعضی از مشتریان بین خرید چند گزینه شک و تردید دارند و شما با این‌کار تصمیم‌گیری را برایش راحت می‌کنید.

یک پیشنهاد: در سایت فروشگاهی‌تان، یک بلاگ فعال داشته باشید و با توجه به زمینه فعالیت‌تان، تولید محتوا کنید، مثلا اگر محصولات مراقبت از پوست می‌فروشید، مقالاتی راجع به روش‌های مراقبت پوستی، تغذیۀ سالم و سایر موضوعات مرتبط قرار دهید.

نقد و بررسی محصولات در سایت فروشگاهی

5. بخشی را برای نظرات کاربران در نظر بگیرید

حتما برای‌تان پیش آمده که قبل از خرید یک محصول، در مورد آن از دیگران پرس و جو کنید. نظر مثبت یک دوست یا شخصی دیگر، شما را مصمم به خرید محصول می‌کند و در مقابل نظر منفی او، شما را از خرید منصرف می‌کند. این موضوع که نظر دیگران روی تصمیم خرید ما تاثیرگذاری بالایی دارد، در مورد خرید اینترنتی هم وجود دارد. 

اگر خودتان تجربۀ خرید اینترنتی داشته باشید، قطعا متوجه قدرت و اهمیت بخش نظرات مشتری یا کاربر هستید. حتی گاهی بیش از اینکه مطالب مربوط به محصول را بخوانید، به سراغ بخش نظرات و دیدگاه‌ها می‌روید. در نهایت، با ارزیابی همۀ نظرات، یک تصمیم می‌گیرید. 

شما نیز حتما بخش نظرات را به سایت‌ فروشگاهی خود اضافه کنید، که به کاربران اجازه دهید، در مورد کیفیت و قابلیت‌های محصولات شما با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند. البته این را هم اضافه کنیم که نیازی به فیلتر کردن نظرات منفی کاربران نیست.

نظرات کاربران در فروشگاه اینترنتی

6. سایت فروشگاهی‌تان حتما ریسپانسیو باشد

خود شما خریدهای‌تان را از طریق تلفن همراه انجام می‌دهید، یا اینکه بلند می‌شوید و کامپیوتر خود را روشن می‌کنید؟ قطعا اگر وقت و حوصله روشن کردن کامپیوتر را داشتیم، خریدمان را حضوری از فروشگاه انجام می‌دادیم!! این را گفتم تا به طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا برسم؛ یعنی اینکه سایت شما، خودش را با هر دستگاهی مانند موبایل یا تبلت تطبیق دهد. در مقالۀ طراحی سایت ریسپانسیو، کامل راجع به این موضوع صحبت کرده‌ایم.

بیش از 80% مشتریان، خریدشان را از طریق موبایل انجام می‌دهند، که اگر این تعداد را از دست بدهید دیگر چیزی برای‌تان باقی نمی‌ماند! همچنین رتبۀ فروشگاه شما در گوگل پایین می‌آید. بنابراین، قبل از طراحی سایت، از ریسپانسیو بودن سرویس مورد استفاده، مطمئمن شوید.

7. برای ارسال محصول چندین گزینه بگذارید

گزینه ارسال محصول در فروشگاه اینترنتی

شرایط زندگی کاربران با یکدیگر متفاوت است. یعنی اینکه شاید بعضی از آن‌ها، تنها در ساعات خاصی از روز بتوانند محصول خود را دریافت کنند. یا اینکه بخواهند، در روز مشخصی محصول خود را دریافت کنند. این موضوع را در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می‌بینیم. هر چقدر دست مشتری را بیشتر باز بگذارید، تمایل بیشتری برای خرید از شما خواهد داشت. البته این کار در ابتدای راه دشوار است؛ اما آن را  در برنامۀ آینده خود قرار دهید.

مورد دیگر، در نظر گرفتن انواع گزینه‌های ارسال است. همان کاری که فروشگاه اینترنتی دیجی کالا انجام می‌دهد. در مراحل انتهایی فرآیند خرید، انتخاب نوع پست مرسوله پیش روی‌تان قرار می‌گیرد. 

8. هزینۀ ارسال محصول ناچیز یا رایگان باشد

رایگان بودن حمل‌ و نقل تاثیر زیادی در میزان فروش و جذب مشتری دارد. میزان این هزینه شاید زیاد نباشد؛ اما از نظر روانی تاثیر زیادی روی تصمیم خرید مشتری می‌گذارد. حتی آمار فروش در بیشتر فروشگاه‌های آنلاین نشان داده که خریداران مایل به اضافه کردن موارد بیشتری به سبد خرید خود هستند، تا بتوانند از امکانات حمل‌ونقل رایگان و یا تخفیف‌های آن استفاده کنند.

9. امنیت و پشتیبانی فروشگاه خود را فراموش نکنید!

بعد از راه‌اندازی یک مغازه، آن را به امان خدا گذاشته و به‌سراغ کارتان می‌روید؟ قطعا چنین کاری نخواهید کرد؛ چون سرمایه و دارایی شما در آن مغازه جای گرفته است. در مورد فروشگاه اینترنتی هم همین موضوع وجود دارد. یعنی اینکه هم از جهت امنیت، مطمئن باشد، هم پشتیبانی خوبی داشته باشد. هر چند در فضای وب، نمی‌توان کامل جلوی هر خطری را گرفت؛ اما بعضی از سیستم‌های طراحی سایت از امنیت بهتری برخوردارند. 

شما حین کار با سایت، قطعا به مشکلات و سوالاتی برخورد می‌کنید که برای حل آن به یک پشتیبان در دسترس نیاز دارید. در غیر این‌صورت باید خودتان مشکل را حل کنید یا برای آن هزینه کنید. مانند سیستم وردپرس که پشتیبانی مخصوص به‌خود ندارد و مجبورید برای حل مشکلات آن هزینۀ زیادی صرف کنید.

10. اعتماد مشتری را جلب کنید

در کسب و کارهای اینترنتی مشتری شما و فروشگاه‌تان را از نزدیک نمی‌بیند؛ پس طبیعی است که با اعتماد کامل از شما خرید نکند. این شمایید که باید به‌شکلی اعتماد او را جلب کنید. مثلا اینکه برای محصولات خود گارانتی مرجوعی و بازگشت وجه ایجاد کنید تا مشتری خیالش بابت کیفیت محصول راحت باشد. همچنین برای سایت فروشگاهی خود حتما نماد اعتماد الکرونیکی بگیرید. 

11. روی محصولات خود گاهی تخفیف بگذارید

چه چیزی لذت‌بخش‌تر از تخفیف سراغ دارید؟ همۀ فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند آمازون، علی بابا و دیجی کالا نیز از این روش استفاده می‌کنند. تخفیف محصولات اگر در زمان مناسب و هوشمندانه ارائه شود، روند فروش با شیب تند بالا می‌رود. مثلا می‌توانید یک تخفیف ویژه برای پایان فصل یا مناسبت‌ها بگذارید. یا اینکه به‌ازای خرید تعدادی محصول، یک پیشنهاد ویژه به مشتری ارائه دهید. ارائه این پیشنهادات مشتری را برای خرید بیشتر ترغیب می‌کند.

نمونه‌ای از تخفیف مناسبتی که مربوط به شرکت طراحی سایت پرتال است، در تصویر زیر می‌بینید.تخفیف محصولات فروشگاه اینترنتی


12. فروشگاه اینترنتی شما سرعت بالایی داشته باشد

تا به حال برای‌تان پیش آمده، که در حال کار کردن با یک سایت، از کند بودن آن کلافه شوید و سایت را ترک کنید؟ مانند فروشندۀ یک مغازه که با کندی کار، حوصلۀ شما را سر می‌برد و از مغازه خارج می‌شوید.

سرعت بالای سایت، یکی دیگر از فاکتورهای حیاتی برای فروشگاه اینترنتی است. منظورمان از سرعت بالا، باز شدن سایت در مدت زمان 2 تا 3 ثانیه است. اگر این زمان طولانی‌تر شود، بیش از 50% از کاربران سایت شما را ترک کرده و به‌سراغ رقبای‌تان می‌روند. به علاوه اینکه گوگل رتبۀ سایت شما را پایین می‌آورد. پس برای به‌دست آوردن رضایت مشتریان، رضایت گوگل و افزایش فروش، بهینه کردن سرعت سایت را در اولویت خود قرار دهید.

بعضی از عوامل تاثیرگذار روی سرعت سایت، استفاده از هاست مناسب، بهینه‌سازی تصاویر و صفحات سایت و قالب مناسب است؛ پس همۀ این عوامل تحت کنترل خودتان است. اگر کنجکاو شدید، دربارۀ سرعت سایت بیشتر بدانید، مقالۀ «چرا سرعت وب سایت شما اهمیّت دارد؟» را بخوانید.

13. صفحۀ درباره ما داشته باشید

صفحۀ درباره ما یکی از صفحات ضروری هر وب‌سایت، از جمله سایت فروشگاهی است؛ چون کاربران گاهی مشتاق می‌شوند، راجع به شما بیشتر بدانند. مثلا می‌خواهند، از سوابق و اعتبار فروشگاه شما اطلاع پیدا کنند و به این نتیجه برسند که؛ آیا می‌توانند به فروشگاه آنلاین شما اعتماد کنند؟ آیا فروشگاه شما معتبر است؟ چه‌ چیزهایی فروشگاه شما را از سایر رقیبانش متمایز می‌کند؟ 

در این صفحه از سایت، شما باید به طرز صمیمانه و خلاقانه‌ای دربارۀ چگونگی شروع به کارتان، تاریخچه فروشگاه یا داستان برندتان صحبت کنید. همچنین به وظایف، اهداف و چشم اندازهای‌تان اشاره کنید. این توضیحات باید به قدری شیوا و دوستانه باشند که بازدیدکنندگان با اعتماد کامل، به مشتری شما تبدیل شوند. 

در ضمن، در مقاله‌ای با عنوان چگونه یک صفحه درباره ما بنویسیم، کامل دربارۀ این صفحه از سایت صحبت کرده‌ایم. 

14. فروشگاه اینترنتی خود را به ابزارهای تحلیلی متصل کنید

تحلیل داده های فروشگاه اینترنتی

شما به‌عنوان یک فروشنده، از کجا متوجه افزایش یا کاهش فروش‌تان می‌شوید؟ چگونه تعداد فروش هر محصول را می‌فهمید؟ یا اینکه چطور برای خرید اجناس ماه بعدتان تصمیم می‌گیرید؟ یک فروشندۀ موفق، همۀ این اطلاعات را به‌صورت دقیق در اختیار دارد و بر همین اساس برنامه‌ریزی می‌کند. فروشنده‌های سنتی معمولا به‌صورت دستی این اطلاعات را در یک دفتر ثبت می‌کنند. 

خوشبختانه انجام این کار در فروشگاه‌های اینترنتی، بسیار ساده شده است؛ چگونه؟ از طریق ابزارهای تحلیلی گوگل مانند گوگل آنالیتیکس(Google analytics) و سرچ کنسول (search console). این ابزارها اطلاعات کاملی دربارۀ تعداد بازدید هر صفحه، تعداد فروش هر محصول، میزان گردش مالی و تعداد مشتریان را به شما می‌دهد. با کمک این اطلاعات یک برنامۀ هوشمندانه برای بازاریابی و فروش‌تان بریزید. 

15. فروشگاه خود را با شبکه‌های اجتماعی یکپارچه کنید

سایت فروشگاهی شما هر چقدر هم حرفه‌ای باشد، باز روی همۀ بازار هدفتان کنترل نخواهید داشت؛ چون بسیاری از مشتریان در فضاهای دیگری مانند شبکه‌های مجازی در حال گشت و گذار هستند. پس برای اینکه بتوانید به تعداد مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشید، باید در کنار سایت فروشگاهی، در شبکه‌ها و رسانه‌های دیگری از جمله اینستاگرام یا تلگرام فعالیت کنید. 

مثلا، برای کمک به بازاریابی و شناخته شدن، در اینستاگرام یک صفحه باز کنید و محصولات‌تان را در آن معرفی کنید. یک پیشنهاد بهتر اینکه، در اینستاگرام یک فروشگاه ایجاد کنید و آن را به سایت فروشگاهی‌تان متصل کنید. در مقاله «راهنمای اتصال فروشگاه اینترنتی به اینستاگرام» کامل دربارۀ این موضوع صحبت کرده‌ایم. یا اینکه یک برای ارتباط با کاربران‌تان یک کانال تلگرام ایجاد کنید.

فعالیت شما در شبکه‌ها و رسانه‌های دیگر، علاوه بر دیده شدن بیشتر، بسیار موردپسند گوگل است؛ پس رتبه سایت‌تان و محصولات‌تان سریع‌تر بالا می‌آید. در نهایت آیکون این شبکه‌های اجتماعی را در صفحۀ نخست سایت‌تان قرار دهید تا مشتری راحت بتواند وارد صفحۀ شما در آن شبکه‌ها شود. 

فروشگاه اینترنتی

همۀ چیزهایی که گفتیم، رمز و رازهای موفقیت یک فروشگاه اینترنتی بود. اگر شما هم می‌خواهید فروشگاه‌تان در لیست فروشگاه‌های شناخته شده، با درآمد بالا قرار بگیرد، از کنار این معیارها ساده عبور نکنید. 

پایان مقاله...اما صفحه را نبندید!

شاید به‌ظاهر رعایت همۀ این موارد کار سخت و پیچیده‌ای به‌نظر برسد، اما... اما با انتخاب یک سیستم طراحی سایت فروشگاهی مناسب، بخشی از مسیر را رفته‌اید؛ چون بعضی از این معیارها در تعدادی از این سیستم‌ها در نظر گرفته شده است. مثل پشتیبانی و امنیت، سرعت بالای سایت، طراحی ریسپانسیو و تجربه کاربری. 

می‌خواهیم یک پیشنهاد ویژه به شما بدهیم: استفاده از فروشگاه‌ساز پرتال! اگر باورتان نمی‌شود که این سرویس فروشگاه‌ساز بخشی از معیارهای گفته شده را ندارد، چند روز آن را تست کنید. ما امکان تست رایگان 7 روزه را برای شما ایجاد کرده‌ایم. به‌هر حال شاید، کار با این فروشگاه ساز مورد پسندتان نبود. 

خوشحال می‌‎شویم، به دغدغه‌های شما در زمینه طراحی سایت فروشگاهی پاسخ دهیم؛ پس سوالات‌تان را در بخش دیدگاه از ما بپرسید. یا اینکه با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید. 

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2