چک لیست سئو و صفر تا صد سئو مقدماتی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی چک لیست سئو و صفر تا صد سئو مقدماتی سایت و فروشگاه اینترنتی مطابق با استانداردها و شرایط گوگل بپردازیم که با استفاده از ان می‌توانید به سئو و بهینه سازی سایتتان بپردازید.
در این مقاله می‌خوانید:

برای بسیاری از افرادی که به  تازگی سایتی را برای خود دست و پا کرده اند، بررسی سئو سایت کار دشوار و طاقت فرسایی می باشد. همچنین هر ساله الگوریتم گوگل برای سئو سایت تغییر می کند و دنبال کردن این الگوریتم ها نیازمند وقت و زمان می باشد. به همین  منظور باید هر روز و هر لحظه سایت را از نظر سئو بررسی کرده و مطابق با  تغییرات پیش بروید، بخاطر همین موضوع باید حتما اقدام به تهیه چک لیست سئو برای خود کنید تا از تغییراتی که هرساله توسط گوگل به منظور سئو سایت به وجود می آید اطمینان حاصل کنید. 

از جمله مزایایی که چک لیست سئو برای سایت شما به همراه خواهد داشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمامی بخش های سایت را بررسی کرده و ضعیف ترین و قویترین بخش های سایت را به شما نشان می دهد.
  • هر گونه اقدام در سئو داخلی و سئو خارجی کاملا مشخص می شود.
  • بعد از اینکه چک لیست مناسب را اجرا کردید، سرعت سایت شما بالاتر خواهد رفت
  • نیازی به سپردن سایت به اشخاص دیگر ندارید و می توانید به راحتی خودتان سایت را بررسی کنید
  • ترافیک طبیعی سایت بالا می رود
  • هر گونه خطا را در سئو سایت به شما نشان می دهد
  • باعث بهبود رتبه سایت می شود

چک لیست سئو و صفر تا صد سئو مقدماتی

در  این مقاله سعی کردیم تمام مراحل تولید چک لیست سئو را به صورت مرحله به مرحله و مطابق با استانداردها و شرایط گوگل توضیح دهیم. مطمئن باشید انجام و  اجرا تمامی مراحل در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام شده و با رعایت نکات  ارائه شده سرعت سایت، ترافیک بازدید کنندگان و ... افزایش خواهد یافت.

1- نکاتی که باید قبل از شروع تولید چک لیست سئو بدانید

همانطور  که می دانید یا تحقیق کرده اید، سئو سایت به دو دسته تقسیم می شود: سئو  داخلی یا on page و سئو خارجی یا off page می باشد. ما سعی کردیم بهترین،  جدیدترین و بروزترین نکات را در هر دو مورد سئو داخلی و خارجی را توضیح  دهیم و به خصوص نکات مهمی در مورد چک لیست سئو داخلی که تاثیر آن در سایت  شما بسیار بیشتر است و تا آنجا که می توانید به تمامی نکاتی که اشاره کردیم  دقت کرده و آنها را اجرایی کنید. آنچه در اجرایی کردن دستورات ارائه شده  در چک لیست سئو خدمت شما عزیزان ارائه شده است به صورت دوره ای و تدریجی  باید انجام شود. 

قبل از شروع کار و تولید چک لیست سئو، باید ابتدا دو ابزار بسیار مهم و کاربردی گوگل را راه اندازی کرده و از آن استفاده کنید. 

ابتدا وارد سایت tagmanager.google.com  شده و اکانت گوگل تگ منیجر مورد نظر خود را ساخته و سپس آن را در سایت خود  نصب کنید، حتما توجه کنید که چون برخی سرویس های گوگل برای کشور ایران  تحریم است باید برای ساخت اکانت، حتما از VPN استفاده کنید. حالا می خواهیم  بدانیم گوگل تگ منیجر چیست؟

1-1-گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

مدیریت  راحت کدها و استفاده از تمامی کدهای ردیابی سایت ها با این ابزار کاربردی  گوگل صورت می پذیرد. با استفاده از این ابزار دیگر نیاز ندارید کد هر سرویس  را با دشواری در کدهای سایت قرار دهید و از آنها استفاده کنید، کافی است  با استفاده از این ابزار قدرتمند از تمامی سرویس ها فقط با استفاده از یک  کلیک ساده از امکانات آن استفاده کنید، برای انجام این کار کافی است که  تمامی کدهای ردیابی مورد نظر را در tag container نوشته و وارد کنید. برای  اینکه بتوانید اطلاعات مفیدی را از سایت و دیگر بازدید کنندگان بدست آورید  باید تمامی کدهای ردیابی توییتر، فیسبوک، لینکدین، Adwords، Quora، Reddit،  hotjar.com، Crazyegg.com و ... را حتما دریافت کرده و  آن را در tag  container وارد کنید. استفاده از hotjar.com و crazyegg.com این دو کد  بسیار مهم است و باید حتما ان را دریافت کنید چون با استفاده از آن می  توانید واکنش واقعی کاربرها را به خوبی رصد کنید مانند: کلیک کردن در صفحه  سایت، حرکت دادن موس ها، مدت زمانی که در صفحه سایت توقف می شود و ... را  به خوبی ببینید.

1-2-ابزار Google Analytics

در   بررسی سئو سایت داشتن ابزار Google Analytics حیاتی است. با استفاده از  این ابزار کاربردی می توانید به راحتی از طریق گوگل، ترافیک طبیعی ورودی  بازدیدکنندگان و کاربران به سایت را دیده و آن را تجزیه و تحلیل کنید.  علاوه بر این مورد می توان به: نرخ خارج شدن کاربران از سایت، رفتار  مشتریان و کاربران در سایت، جزئیات مربوط به کمپین های ایجاده شده را نیز  دیدن کرد.

1-3- جستجوی کنسول گوگل (Google Search Console)

این  ابزار، یکی دیگر از ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل می باشد. با استفاده  از این ابزار که نام دیگر آن همان گوگل وبمستر می باشد می توانید با گوگل  ارتباط برقرار کنید و تمامی عملکرد سایت خود را دیدن کنید.

برای  مدیریت بهتر و همچنین بهبود رتبه سایت باید ابزارهای اشاره شده بالا را  حتما راه اندازی کرده و به یکدیگر متصل نمایید تا راحت تر بتوانید داده ها  را رویت کرده و سایت را مدیریت کنید. اگر هم از وردپرس استفاده می کنید  بهتر است افزونه Yoast را استفاده کنید چون در بهبود سئو سایت شما بسیار  کاربردی است.

2- چک لیست سئو داخلی

در این قسمت از مقاله می خواهیم مهمترین چک لیست های سئو داخلی را که نقش مهمی در بهبود رنکینگ سایت دارد را توضیح دهیم.

2-1- کلمات کلیدی

مهمترین  چک لیست سئو داخلی همین مورد است، یافتن کلمات و عبارت هایی که کاربران در  هنگام جستجو در گوگل وارد می کنند و باید سعی کنید این کلمات کلیدی را  بشناسید و از آنها در بهبود سئو سایت استفاده کنید. سعی کنید در هر صفحه  سایت خود از یک کلمه کلیدی مناسب استفاده کنید و برای شروع می توانید از  کلمات کلیدی که جستجوی آن ها خیلی در بین کاربران بالا نیست هم استفاده  کنید.

2-2- بکار بردن کلمات کلیدی در آدرس URL

با  بکار گیری کلمات کلیدی در آدرس URL سایت می توانید رنکینگ سایت خود را  بهبود دهید، چون استفاده از کلمه کلیدی در آدرس ها، جز معیارهای اصلی گوگل  در بهبود سئو سایت می باشد. نکته مهمی که باید حتما رعایت کنید این است که  سعی نکنید از کلمات کلیدی زیادی در  URL سایت خود استفاده کنید چون هم موجب  بزرگ تر شدن لینک سایت شده و هم نمای خوبی ندارد، آدرس باید مختصر و کوتاه  انتخاب شود.

2-3- استفاده از کلمه کلیدی در عنوان صفحه سایت

استفاده  از عنوانی جذاب و دلربا و همچنین بکارگیری کلمه کلیدی در عنوان صفحه سایت  شما باعث بهبود رتبه سایت و همچنین افزایش نرخ کلیک CTR سایت خواهد شد.  استفاده از عنوان های جذاب، مخاطبان و کاربران زیادی را به سمت سایت شما می  کشاند و همین موضوع نرخ کلیک را افزایش می دهد.

2-4- استفاده از کلمه کلیدی در متا توضیحات

متن  متا در توضیحات سایت هیچ ارتباطی به بهبود رتبه سایت شما ندارد و جز  معیارهای گوگل نیست، ولی استفاده از کلمه کلیدی و متنی جذاب در متا، باعث  می شود کاربران در جستجوی این کلمه کلیدی بازخورد بیشتری داشته باشند و  همین مورد بازدیدکننده های زیادی را به سایت شما خواهد کشاند.

2-5- بکارگیری یکبار کلمه کلیدی در تگ H1 

تگ H1 همان تگ عنوان است که باید در هر صفحه، فقط یک تگ H1 وجود داشته باشد و این تگ توسط خود قالب سایت ایجاد می شود.

2-6- استفاده از تعداد کلمات کلیدی مناسب در متن

در  هر صفحه متن سایت خود باید حداقل 300 کلمه توضیح بنویسید و از کلمات کلیدی  هم چندین بار در متن استفاده کنید، چون محتوای مناسب و مرتبط با موضوع جز  معیارهای گوگل است.

2-7- بکارگیری مترادف کلمات

چون  گوگل یک جستجو کننده بسیار پیشرفته می باشد، همیشه در حال تغییر است و  گاهی اوقات نمی تواند تمامی کلمات کلیدی را بشناسد و استفاده از مترادف  کلمات به عنوان کلمات کلیدی راه گشای این مشکل خواهد بود.

2-8- متد Latent Semantic Indexing

این  متد بسیار جالب است و شما بارها با آن برخورد کرده اید. در واقع این متد  با استفاده از روش های هوشمند ریاضی رابطه های مخفیانه بین واژه ها را به  منظور درک بیشتر داده های ایندکس به گوگل می دهد. مثلا وقتی شما عبارت یا  کلماتی را در گوگل سرچ می کنید، در هنگام نوشتن عبارت، خود گوگل برخی از  کلمات را در هنگام جستجو به شما نشان می دهد و با کلیک کردن بر روی آن می  توانید عبارت خود را کامل کرده و آن را جستجو کنید، این کار با استفاده از  متد Latent Semantic Indexing انجام می شود.

2-9- بکارگیری تگ ALT

زمانی  که عکس یا رسانه جدیدی را در متن محتوای خود بارگذاری می کنید با استفاده  از تگ ALT می توانید متن جایگزین را به جای این رسانه ها در وردپرس قرار  دهید، چونکه موتور جستجو قادر نیست عکس ها را جستجو کند. در واقع تگ ALT  عمل جستجو بر اساس عکس ها و رسانه های غیر متنی را برای ما تبدیل به متن با  استفاده از کلمه کلیدی مربوط به متن نوشتاری می کند و کار جستجو را در  موتور جستجو راحت تر می کند.

2-10- استفاده از انکر تکست

انکر  تکست یا متن لنگر در واقع متنی را می گویند که وقتی کاربر بر روی آن کلیک  می کند صفحه دیگری برای او باز می شود. سعی کنید از کلمات کلیدی در متن  انکر تکست خود استفاده کنید، چون یکی دیگر از فاکتورهای گوگل برای بهبود  سایت و رتبه بندی همین مورد است. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که  ابدا از کلمات غیر مرتبط با متن و نوشتن عبارت کلیک کنید استفاده نکنید.

2-11- بررسی تجربه کاربری (UX)

تجربه  کاربری مدت زمان حضور و ماندن کاربر را در سایت شما افزایش می دهد و  همچنین افزایش ترافیک سایت شما را به همراه خواهد داشت. برای اینکه بتوانید  تجربه کاربری سایت خود را تحلیل کنید، می توانید از ابزار پیش نیازی که در  بخش اول مقاله توضیح داده شد استفاده کنید، که این ابزار همان گوگل  آنالیتیک می باشد. اگر درک درستی از کاربر داشته باشید با بهبود تجربه  کاربری باعث خواهید شد تا کاربر با خیالی آسوده تر محصولات مورد نظر را در  سایت شما پیدا کرده و یک تعامل عاطفی، معنا دار و خوبی را با سایت شما  ایجاد کند. در واقع تجربه کاربری به مجموعه اقداماتی گفته می شود که کاربر و  مخاطب را به سمت سایت شما جذب کرده و خوبی سایت شما را در ذهن کاربر برای  مدت زمان زیادی نگه دارد و از سر زدن به سایت شما احساس خوبی به او دست  دهد، پس برای این کار سعی کنید تمامی نواقصی که ذهن کاربر را از سایت شما  دور می کند جلوگیری به عمل آورید و آن را برطرف کنید مثل لینک های خراب.

2-12- بهینه سازی تصاویر

یکی  دیگر از عامل های رتبه بندی و معیارهای گوگل استفاده از تصاویر با کیفیت  می باشد که باید حتما آنها را چک کنید و برای اینکار می توانید از افزونه  های مختلفی به منظور بهینه سازی تصاویر استفاده کنید. حال در این قسمت  نکاتی را که باعث بهینه سازی تصویر می شود ذکر می کنیم:

  • بکارگیری تصاویر با رزولوشن بالا
  • استفاده از تصاویر مرتبط با متن مورد نظر
  • نامگذاری عکس و تصویر با کلمه کلیدی
  • اندازه مطابق با فضای دیتابیس

2-13- چک کردن هاست

هاست  هم به نوبه خود به بهبود سئو شما کمک می کند، به مرور زمان شرکت و وبسایت  شما گسترش می یابد و چک کردن هاست به منظور آماده به کار بودن و کند یا تند  بودن سرعت سایت شما نقش مهمی دارد، اگر احساس کردید که هاست مشکل دارد  باید آن را چک کرده و تغییر دهید.

3- چک لیست سئو خارجی

در  این قسمت اقداماتی را که باید در خارج از سایت برای بهبود سایت انجام داد  را توضیح دادیم. قبل از اینکه این اقدامات را انجام دهید ابتدا باید چک  لیست سئو داخلی را انجام داده باشید.

3-1- استفاده از ابزار Ahrefs

ابزار  Ahrefs یکی از ابزارهایی می باشد که در زمینه خدمات سئو فعالیت می کند، در  واقع این ابزار دارای قدرت تجزیه و تحلیل در مورد سایت ها می باشد. کافی  است وارد سایت Ahrefs شده و ثبت نام کنید، سپس آدرس دامنه سایت خود را وارد  کرده و بعد از انجام این کار مشاهده خواهید کرد که چند سایت به سایت شما  لینک داده اند و اطلاعات بسیار دیگری نیز در مورد رقبا خود، سایت هایی که  اسپمی هستند و به شما لینک داده اند و ... آگاهی پیدا کنید.

3-2- بررسی لینک های رقبا

بسیاری  از افراد برای ساخت لینک سایت به دنبال رقبای خود می روند و تمامی متن ها و  انکر تکست های آنها را بررسی می کنند و پس از اینکه نحوه آدرس دهی و لینک  دهی آن ها را پیدا کردند، از این روش برای لینک سازی سایت های خود استفاده  کرده و شروع به لینک گیری می کنند. این روش، روش بدی نیست ولی لازم نیست  حتما از این روش استفاده کنید، بلکه می توان از منابع با قدرت و اعتبار  بالای دیگری نیز به منظور لینک گیری استفاده کنید.

4- چک لیست سئو از نظر فنی

اگر  محتوای صفحه سایت شما از نظر فنی مشکل داشته باشد با استفاده از ابزار  کنسول جستجوی گوگل یا همان گوگل وبمستر می توانید به آنها پی ببرید، از  جمله مشکلات فنی می توان به: پیدا کردن خطا ها، محتوای کپی شده، یافتن  صفحات بدون عنوان، پیدا کردن کلماتی که جستجوی زیادی دارند، نرخ کلیک یا  CTR، نمایش سایت ها و ... اشاره کرد.

4-1- شناختن ریدایرکت ها

از  صفحات سایتی که موقتی نیستند، به هیچ وجه از کد ریدایرکت 301 استفاده  نکنید. کد ریدایرکت 302 به معنی انتقال موقت است، یعنی اگر سایت شما دارای  اعتبار و جایگاه بالایی باشد، با استفاده از این کد هیچ گونه اعتباری به  url جدید سایت شما داده نخواهد شد. 

ریدایرکت  301 تمامی اعتبار و جایگاه صفحه قبلی شما را به صفحه جدید انتقال می دهد و  به گوگل می گوید که صفحه قبلی وجود ندارد و صفحه جدید را به مخاطبان و  کاربران با همان اعتبار نشان می دهد و آدرس قبلی سایت را پاک کرده و آدرس  جدید را به کاربران نشان می دهد.

4-2- برطرف کردن خطاها و لینک های شکسته

معمولا  این گونه خطاها بیشتر در سایت های بزرگ خود را نشان می دهند و همچنین  تعداد آن زیادتر نیز می شود. لینک های شکسته باعث می شود که موتورهای  جستجوگر به درستی محتوای شما را ایندکس نکنند و حتی موجب گمراهی موتور  جستجو شوند، ایت عوامل باعث می شود کاربران زیادی را از دست دهید و  بازدیدکنندگان شما به شدت افت خواهد کرد، به همین منظور می توانید از  ابزارهای مختلفی مانند: Online Broken Link Checker، Dead Link Checker،  Xenu Link Sleuth، گوگل وب مستر تولز و ... استفاده کنید و اگر از وردپرس  در سایت خود استفاده کرده اید خود این برنامه افزونه ای برای شناسایی و رفع  خطاها و لینک های شکسته دارا می باشد.

4-3- بهینه سازی سایت برای انواع گوشی ها

یکی  دیگر از چک لیست های سئو برای بهبود و کیفیت سایت و همچنین افزایش  بازدیدکنندگان سایت، بهینه سازی سایت و سازگار بودن آن برای انواع گوشی های  موبایل می باشد، چونکه امروزه بسیاری از افراد در سراسر جهان از موبایل  برای دیدن سایت های خود استفاده می کنند.

4-4- ساخت نقشه وب سایت

اگر  بتوانید نقشه وب سایت شرکت خود را با جزئیات دقیق و مناسب در کنسول گوگل  به ثبت برسانید، گوگل نیز می تواند به راحتی از تمامی مطالبی که درج کردید  اطلاع کسب کند و محتوا جدید سایت شما را بدون مشکل ایندکس کند.

4-5- ایجاد فایل robots.txt

با  استفاده از فایل robots.txt می توان گوگل را از نقشه وبسایت خود آگاه کرد و  با استفاده از این فایل دست شما برای ایندکس کردن صفحات سایت باز شده و می  توانید به گوگل بگویید که کدام صفحه سایت را ایندکس کند و به هر موتور  جستجویی می توانید اجازه دسترسی به بخشی از سایت و مطالب آن را بدهید.

5- چک لیست های مفید سئو

  • شبکه  های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب و ... تاثیر بسیار زیادی بر  سئو سایت شما خواهد داشت و علاوه بر این مورد می توانید با استفاده از این  شبکه ها با مشتریان و کاربران به راحتی تبادل اطلاعات نمایید، پس از شبکه  های اجتماعی برای تبلیغ محصولات و لینک دهی شرکت استفاده نمایید که با این  کار ترافیک سایت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

  • برای  افزایش بهبود رتبه سایت و همچنین کشاندن کاربران بیشتر در سایت خود می  توانید از ریپورتاژ آگهی نیز در سایت های دیگر استفاده کنید و همچنین سعی  کنید به طور مداوم و هر روز تولید محتوای جدید به سایت اضافه نمایید.

نتیجه گیری

در  این مقاله سعی شده است اطلاعات کاملی در مورد چک لیست سئو برای کسانی که  می خواهند از آخرین تغییرات گوگل در سئو سایت آگاهی پیدا کنند ارائه شده  است. بخش اول شامل نکات و ابزاری می باشد که قبل از تهیه چک لیست باید  توضیح و راه اندازی شود، یکی ابزار گوگل تگ منیجر می باشد که با استفاده از  این ابزار می توانید به تمامی کدهای ردیابی سایت پی برده و با وارد کردن  این کدها واکنش واقعی کاربرها در سایت خود را رصد کنید، ابزار دوم Google  Analytics می باشد که از طریق گوگل می توانید ترافیک ورودی بازدیدکنندگان  را بررسی کنید.

ابزار سوم جستجوی کنسول گوگل است که بسیار کاربردی بوده و  می توان تمامی عملکرد سایت را مشاهده کند. بخش دوم شامل چک لیست سئو داخلی  سایت می باشد که می توان به: کلمات کلیدی، بکار بردن کلمات کلیدی در آدرس  سایت؛عنوان صفحه سایت؛متا توضیحات؛ تگ H1، بکارگیری تعداد کلمات کلیدی  مناسب و بهیه در متن محتوا، استفاده از مترادف کلمات، متد Latent Semantic  Indexing، استفاده از تگ ALT، بکار بردن انکر تکست، UX، بهینه سازی تصاویر و  چک کردن هاست اشاره کرد. بخش سوم شامل چک لیست های سئو خارجی است که می  توان به: استفاده از ابزار Ahrefs و بررسی لینک های رقبا اشاره کرد.

بخش  چهارم در مورد چک لیست سئو از نظر فنی می باشد که شامل: شناختن ریدایرکت  ها، برطرف کردن خطاها و لینک های شکسته در سایت های بزرگ، بهینه سازی سایت  برای موبایل، ساخت نقشه وب سایت و ایجاد فایل robots.txt می باشد. بخش آخر  مقاله هم چک لیست های مفید سئو می باشد که شامل: استفاده از شبکه های  اجتماعی برای تبلیغ و لینک دهی سایت و همچنین تولید ریپورتاژ آگهی می باشد  که باعث افزایش ترافیک سایت و بهبود رتبه سایت خواهد شد.

در  پایان نیز از تمامی مخاطبانی که مقاله را مطالعه کردند خواهشمندیم در  صورتی که سوال، نقد و نظری دارند آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند و  همکاران ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

عااالی بود ممنون ♥️

سلام
خواهش میکنم دوست عزیز😍

خیلی خوب بود ممنونم

سلام و خیلی جامع و عالی بود
کاش زودتر از اینا به این مطالب و به سایت شما بر میخوردم
من تصمیم دارم یه کسب و کار آنلاین راه بندازم
ممنونم ازتون

سلام، ممنون برای مقاله فوق العاده ای که نوشتین.

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2