اگر برای فروش اینترنتی، دغدغۀ تامین محصول را دارید و فعلا از پس مدیریت یک فروشگاه اینترنتی بزرگ بر نمیآیید، ایدۀ همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ بهترین گزینه برای کسب درآمد شماست. همچنین، اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی با تعداد زیادی محصول هستید، با کمک همکاری در فروش میتوانید محصولاتتان را سریعتر و با صرف هزینۀ کمتر بفروشید. در مقالههای قبلی این بخش، از جمله راههای طلایی کسب درآمد از اینترنت و 25 ایدۀ کسب درآمد با سرمایه کم، اشارۀ کوچکی به همکاری در فروش کردهایم.
در این مقاله، میخواهیم مفصل در مورد اینکه همکاری در فروش چیست و چگونگی کسب درآمد از آن صحبت کنیم. با خواندن این مقاله، شما صاحب یک ایدۀ جالب برای کسب درآمد در منزل، با صرف حداقل هزینه و زمان، خواهید بود. حالا بدون تلف کردن وقت، به سراغ مقاله برویم و ببینیم این روش کسب درآمد آنلاین، که اخیرا سر و صدای زیادی هم بهپا کرده است چیست و چگونه میتوانیم با استفاده از آن منبع درآمدی برای خود دست و پا کنیم.
همکاری در فروش چیست؟
برای توجیه کامل موضوع همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (affiliate marketing) اجازه دهید، فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را که همۀ شما آن را میشناسید، مثال بزنیم. در این فروشگاه اینترنتی هر چیزی، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، پیدا میشود. حالا فرض کنید، این فروشگاه بزرگ بخواهد در همۀ این محصولات رتبۀ بالای گوگل باشد. انجام این کار، قطعا صرف هزینه و زمان زیادی برای دیجی کالا میتراشد. پس چهکار میکند؟
دیجی کالا، برای قرار گرفتن در نتایج بالای گوگل و معرفی همۀ محصولاتش، در کمترین هزینه و زمان، از افراد دیگر، مانند شما استفاده میکند. به این شکل که شما یک محصول خاص از دیجی کالا را با کمک روشهای دیجیتال مارکتینگ مانند سئو یا بازاریابی محتوا، در نتایج بالای گوگل میآورید. سپس هر مشتری بعد از انتخاب گزینۀ خرید محصول، به سایت دیجی کالا منتقل میشود. در نهایت، شما درصدی از مبلغ آن محصول را، بهعنوان پورسانت دریافت میکنید.
همکاری درفروش، اخیرا به یکی از ایدههای پولساز آنلاین تبدیل شده است. البته، نه به این معنی که، با ورود اینترنت، کشف شده باشد! نمونۀ آن در بازارهای سنتی، بازاریاب شرکتها بود که بهصورت حضوری، با صرف زمان و انرژی فراوان، محصول را میفروختند. اما الان به لطف اینترنت، کار راحت شده است و در منزل هم امکان انجامش را دارید.
البته حتما لزومی ندارد، با صاحب یک سایت یا فروشگاه اینترنتی گسترده و شناخته شده مانند دیجی کالا کار کنید؛ هر فروشگاه و کسب و کار متوسط و کوچکی هم امکان انجام این کار را دارد. به علاوه اینکه، حتی با کمک کانال تلگرام و پیج اینستاگرام نیز میتوانید، در سیستم همکاری در فروش شرکت داشته باشند و از آن کسب درآمد کنید.
چرا همکاری در فروش، فرصت خوبی برای کسب درآمد است؟
در سیستم همکاری در فروش، شما یا صاحب اصلی کسب و کار هستید یا واسطه بین مشتری و فروشنده (بازاریاب). هر طرف ماجرا که باشید، سود میبرید. چگونه؟ بیایید تا به شما بگوییم. اول راجع به مزیتهایی که برای واسطه دارد صحبت میکنیم، سپس به مزیتهایی که به صاحب کسب و کار میرسد، اشاره میکنیم.
اهمیت سیستم همکاری در فروش برای واسطه
اگر بهدنبال کسب درآمد از اینترنت و بدون سرمایه هستید، ایدۀ همکاری در فروش یا بازاریابی اینترنتی با مزیتهایی که دارد ، گزینۀ بسیار خوبی برای شروع است. ببینیم این مزیتها چه هستند.
1-همکاری در فروش، هزینۀ خاصی برایتان ندارد
برای کسب درآمد از همکاری در فروش، بهجز یک سایت یا اکانت شبکه اجتماعی چیز دیگری نمیخواهید. راهاندازی یک سایت، با هزینهای کمتر از 500 هزار تومان هم امکانپذیر است. شاید بگویید، حتی رایگان هم میتوان یک سایت را طراحی کرد. پیشنهاد میکنیم مقالۀ طراحی سایت رایگان را مطالعه کنید تا موضوع برایتان روشن شود!
به علاوه اینکه، چون تامین محصول، نگهداری آن، پشتیبانی و همۀ کارهای دیگر، بهعهده صاحب کسب و کار است، شما هزینۀ دیگری دیگری نخواهید داشت.
2-مسئولیت ارائه پشتیبانی را ندارید
این مورد یکی از مهمترین مزیتهای سیستم همکاری در فروش برای صاحبان وبسایت و شبکه اجتماعی است. واسطهها برای پاسخگویی به کاربران، باید راجع به محصولات خود اطلاعات کافی داشته باشند؛ اما در این سیستم وظیفۀ پشتیبانی مشتریان به عهده خود فروشنده اصلی خواهد بود، نه شما!
3-به زمان و تخصص زیادی نیاز ندارید
به قول یکی از دوستان، همکاری در فروش یک روش و تمرین عالی برای شروع کسب درآمد از سایت یا فروشگاه اینترنتی است. فقط کافیست در یک زمینه مشخص، محتوای با کیفیت و سئو شده تولید کنید. مثلا، یک برند آرایشی را برای افیلیت انتخاب کردهاید. محتوای سایتهای دیگر را بررسی کنید، سپس خودتان شروع به تولید محتوای بهتر و باکیفیتتر کنید. هرچه به رتبههای بالاتر گوگل، قرار بگیرید، ورودی و فروشتان بیشتر شده و بالطبع درآمد بالاتری دریافت میکنید.
برای کسب درآمد از همکاری در فروش، بهجز تولید محتوای بهینه و باکیفیت، تقریبا به مهارت و تخصص دیگری نیاز ندارید. همینطور که مشغول انجام کارهای دیگر هستید، با تولید محتوای روزانه یکی دو ساعت، روی سایت کار کنید. بعد از مدتی خواهید دید، که سایتی با محتوا و رتبۀ خوب دارید که فروشندگان حاضرند برای معرفی محصولات و خدماتشان از آن استفاده کنند.
مزیتهای سیستم همکاری در فروش برای صاحب کسب و کار
استفاده از یک شخص سوم یا بازاریاب، برای صاحب کسب و کار نیز خالی از لطف نیست؛ وگرنه دلش برای من و شما که نسوخته است! مزایای استفاده از سیستم همکاری در فروش یا افیلیت برای صاحبان کسب و کار را در ادامه گفتهایم:
1-سئوی یک سایت فروشگاهی تخصصی، سادهتر از فروشگاه عمومی است
کار کردن روی سئوی یک فروشگاه عمومی با تنوع زیاد محصولات و خدمات، نیاز به هزینه، زمان و انرژی زیادی دارد؛اما در مقابل، اگر تمرکزتان روی یک محصول خاص باشد، نتیجۀ بهتری میگیرید و خیلی سریعتر جزو چند نتیجه بالای گوگل قرار خواهید گرفت. فقط کافیست، هر یک از همکاران و واسطهها در یک حوزۀ خاص محتوای باکیفیت و خوب تولید کند و بهقولی متخصص و مرجع شود.
مثلا دیجی کالا با آن تنوع محصولاتی که دارد، به هزینه و زمان زیادی برای سئوی همۀ محصولاتش نیاز دارد؛ به این ترتیب، با تقسیم کار و صرف هزینۀ و زمان کار توانسته در عمدۀ محصولاتش رتبۀ اول تا سوم را بگیرد.
2-شرکتهای وابسته، اعتبار شما را بالا میبرند
شما بهعنوان، سایت یا فروشگاهی که تازه کارش را شروع کرده است، هیچ اعتباری ندارید. همکاری با شرکتها و فروشگاههای بزرگ، خیلی سریعتر، شناخته خواهید شد و اعتبار و برند شما را تقویت میکند. مشتریان با فهمیدن ارتباط شما با فلان فروشگاه بزرگ، با اعتماد کامل از شما خرید میکنند. کسب این اعتبار و شناخته شدن در آینده، شما را جلو میاندازد.
3-استفاده از سیستم همکاری در فروش، برایتان بهصرفه است
واسطههای شما، فقط در صورتی که منجر به فروش محصول شما شوند، درصد یا پورسانت دریافت میکنند؛ بنابراین هیچ هزینۀ اضافی برایتان ندارد. به علاوه اینکه، سئو، بازاریابی و تبلیغات همۀ محصولات، برایتان هزینۀ و زمان زیادی نیاز دارد، که از صرف این هزینه نیز فارغ هستید. بهاین ترتیب خودتان فقط روی تعداد مشخصی از محصولات، هزینه و زمان صرف میکنید ولی روی در مجموع روی همۀ محصولاتتان، بهترین نتیجه را میگیرید.
4-ترافیک ورودی سایت یا پیج شما بیشتر میشود
هر کدام از سایتها یا صفحاتی که محصول یا خدمات شما را ارائه میدهند، کاربر را با یک لینک به سایت یا پیج شما هدایت میکند. به این ترتیب، هر چه تعداد سایتهایی که به شما لینک میدهند، بیشتر باشد، شانس بیشتری برای گرفتن ترافیک و ورودی و بهبود رتبه الکسای سایتتان، و همچنین بهبو دارید. به همان اندازه شانس تبدیل به مشتری برایتان افزایش مییابد.
برای اطلاع از بهبود رتبۀ الکسای سایت، پیشنهاد میکنیم، مقاله روشهای کاهش رتبه الکسا ایران در وبلاگمان را مطالعه کنید.
با سیستم افیلیت مارکتینگ چیزهایی میتوانید بفروشید؟
هر نوع محصولی از اسمارت فون تا یک کتاب فانتزی و بلیط شنا را با استفاده از همکاری در فروش میتوان فروخت. نمونه فروش محصولات فیزیکی، فروشگاه اینترنتی دیجی کالاست، که دستتان را برای فروش هر دسته از محصولات باز گذاشته است.
اگر اپلیکیشن اسنپ یا تپ سی را روی تلفن همراهتان نصب داشته باشید، حتما این پیام به چشمتان خورده است: با دعوت هر کدام از دوستانتان، 10 هزار تومان از ما اعتبار رایگان بگیرید. یا اینکه برای سه سفر بعدی تخفیف ما را خواهید داشت. این یک نمونه از همکاری در فروش خدمات است. به این ترتیب کاربرها با اشتراکگذاری برنامه مورد علاقه خود و دعوت از دوستان، قادر به دریافت کد تخفیفی خواهند بود، که هم به سود مشتری است، هم شرکت.
نمونۀ دیگر آن، شرکتهای هاستینگ مانند میزبان فا است؛ به اینصورت که از این شرکت یک لینک بازاریابی دریافت میکنید. با دادن این لینک به بقیه یا قرار دادن آن روی یک بنر تبلیغاتی در وب سایتتان و خرید مشتری از لینک شما، 10درصدمبلغ فروش را از شرکت دریافت میکنید.
کسب درآمد از همکاری در فروش اینستاگرام چگونه است؟
همانطور که در مقالۀ رمز و رازهای کسب درآمد از اینستاگرام، گفتهایم، از اینستاگرام نیز میتوان برای همکاری در فروش استفاده کرد؛ به این ترتیب که شما لینک محصول یا خدمات را در استوری یا بیوی صفحهتان قرار میدهید و به ازای هر مشتری ورودی از صفحۀ شما، درصدی از مبلغ محصول را از فروشنده یا صاحب کسب و کار دریافت میکنید.
اگر صاحب یک پیج تجاری با تعداد فالوورهای حداقل 10K باشید، امکان اضافه کردن لینک در استوری برایتان وجود دارد. میزان درآمد شما از این طریق، به شناخته بودن صفحهتان بستگی دارد. هرچقدر، محبوبیت و شهرت بیشتری داشته باشید، طبیعتا افراد بیشتری را برای فروش ترغیب میکنید و درآمدتان بیشتر خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد به اشتراک گذاشتن لینک در استوری، مطالعه مقاله آموزش اضافه کردن لینک در استوری، را پیشنهاد میکنیم.
حرف آخر
ما به بسیاری از افرادی که میخواهند با کمک یک فروشگاه اینترنتی، کسب درآمد کنند، استفاده از سیستم همکاری در فروش را برای شروع پیشنهاد میکنیم. فقط کافیست، یک سایت راهاندازی و در مورد یک محصول یا خدمت، شروع به تولید محتوای با کیفیت و کامل کنید. بعد از مدتی، سایتی با رتبۀ خوب خواهید داشت که دیگران برای خرید به آن مراجعه میکنند.
البته ماجرا به اینجا ختم نمیشود! اگر روی سایتتان کار کنید و در یک محصول خاص جایگاه خوبی پیدا کند، میتوانید بعد از مدتی فروشندۀ اصلی این محصول شوید. به این ترتیب، همۀ درآمد فروش را خودتان دریافت میکنید و صاحب کسب و کارتان خواهید بود.
با این چیزهایی که گفتیم، بهنظرمان الان دیگر جای هیچ شک و تردیدی برای کسب درآمد با افیلیت مارکتینگ، برایتان وجود ندارد. با استفاده از سایتساز پرتال، بدون دردسر سایتتان را راهاندازی و بدون هیچ معطلی کار را شروع کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد پرتال و تست 7 روزۀ رایگان آن، روی این صفحه کلیک کنید.
راستی شما، برای همکاری در فروش چه محصولی مدنظرتان است؟ اگر سوال و نظری دارید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید. ما نیز در صورت داشتن اطلاعات، شما را راهنمایی میکنیم.