استارتاپ چیست؟

استارتاپ، یعنی شرکتی که تازه راه اندازی شده است، در حالت کلی هر نوع کاری که جدیدا راه اندازی شود و یا نوپا باشد را استارتاپ می گوییم.
در این مقاله می‌خوانید:

استارتاپ (start-up) یعنی شرکتی که تازه راه اندازی شده است. امروزه واژه استارتاپ در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات بیشتر کاربرد پیدا کرده است و این سبب نمی شود که دیگر کسب و کار نتوانند از آن استفاده کنند. پس در حالت کلی هر نوع کاری که جدیدا راه اندازی شود و یا نوپا باشد را استارتاپ می گوییم. 

تعریف کلی استارتاپ

در حالت کلی واژه استارتاپ یا همان کسب و کار نوپا زمانی ایجاد می شود که چندین ویژگی مهم را رعایت کرده باشیم که در زیر به آن اشاره شده است:

  • هر کسب و کاری که منجر به ارزش آفرینی شود
  • کسب و کاری که هنوز گنگ و مبهم است و کاملا شروع به شکل گیری نکرده است و تازه مقدماتش چیده شده باشد
  • کسب و کاری که پایداری برای آن جز دغدغه ها باشد
  • فعالیتی است که نیازمند تکنولوژی های روز است و حتی می تواند وابسته به تکنولوژی هم نباشد.

این چند ویژگی معنای استارتاپ را کامل می کنند و هر کاری که نام استارتاپ به آن می دهید باید این صفات و ویژگی را در خود داشته باشد، و می تواند در مقیاس زیادی از این کسب و کار استفاده شود مثلا، کسب و کار نوپا آینده نگر، کسب و کار نوپا ورزشی و ... 

استارتاپ ها در واقع به دنبال راه حل های جدید برای رفع مشکلات هستند و در زمینه های مختلف که فقط مختص به تکنولوژی و فناوری اطلاعات نیست دست گذاشته و قصد مرتفع کردن آن را دارند.

در واقع استارتاپ باید یک روش عملی و نوینی را ایجاد کند که در نهایت به پول برسد و به آن ضرر وارد نکند و بتواند در آینده سرمایه گذاری کرده و کارش رونق بگیرد و تا مدتهای زیادی پایدار باشد و همچنین باعث حفظ استارتاپ خود نیز شود. بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند استارتاپ های نو را تاسیس کنند و فعالیت کنند باید در مورد استراتژی و برنامه های موجود و پیش رو خود برای کسب و کار و فعالیتشان برنامه ریزی داشته باشند که این برنامه ریزی می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد، و قبل از تاسیس یک استارتاپ ابتدا همکاران با یکدیگر به بحث نشسته و باید ابتدا سوال هایی را از یکدیگر بپرسند سوال هایی مثل، "چه مدل فعالیتی باعث می شود که بتوانم ایده ام را شکوفا کنم که در آخر به نتیجه مطلوب برسم؟" یا "از کجا بدانم که این کارم در نهایت به هدفم خواهد رسید و کسی آن را پی گیری نکرده است؟" و خیلی دیگر از سوالاتی که حتما باید با دقت بررسی شود و همچنین در آن جست و جو های زیادی صورت گیرد وگرنه وقت و هزینه ای که شده است به کلی از بین رفته و در نهایت به شکست منجر خواهد شد.

مدل مناسب برای کسب و کار

یادتان باشد برای کسب و کارتان مدلی را انتخاب کنید که در ارتباط نزدیک به مشتریان باشد چرا که استارتاپ ها نیازهای مردمی را رفع می کنند و همچنین باید جدید باشد که افراد به سمت شما بیایند و بهتر از مدل رقبای شما باشد. خیلی راه های زیادی برای کسب و کار وجود دارد و شما باید مدلی را انتخاب کنید که احساس خواهید کرد با تمام ویژگی های شما نزدیک تر بوده و مشتریان جذب آن می شوند. سعی نکنید شق القمر کنید و کسب و کاری را انتخاب کنید که تا به حال اثبات نشده است و احتمال رسیدن به آن بسیار اندک باشد و در نهایت امر هزینه زیادی را از دست بدهید که چرا در این روش سرمایه شما از بین رفته و قابل برگشت نخواهد بود و نکته بسیار مهم دیگر وقت هست که وقت از بین رفته و فرصت های شغلی را هم از شما خواهد ربود، پس سعی کنید مدل کسب و کاری را انتخاب کنید که واقعا می توانید روی آن کارکرده و احتمال پیروز شدن شما در آن قطعی تر باشد.

آقای نیل بلومنتال، مدیر عامل شرکت واربی پارکر استارتاپ را اینگونه تعریف می کند: استارت آپ یک کمپانی جدید است که راه‌حلی نوین را برای حل یک مساله ارائه می‌کند؛ در حالی که تضمینی برای موفق شدن کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد.

شما برای ایجاد کسب و کار در استارتاپ باید یک ایده داشته باشید و ایده بدین معنا نیست که مثلا قرصی اختراع کنیم که ضد تمام بیماری ها باشد کافی است به کار مورد نظر دقت کافی داشته باشید و بتوانید یک مشکلش را رفع کنید و این ایده میتواند بسیار ساده باشد اگر دقت شما زیاد باشد در غیر اینصورت مجبورید دنبال ایده های سخت تر و با هزینه بیشتر بروید. 

آقای واربی پارکر در سال 2010 ایده ای را خلق کرد که بسیار ساده بود و توانست پول زیادی نیز کسب کند و همه آرزو می کردند ای کاش به ذهن خودشان می رسید، پس سعی کنید مانند آقای پارکر باشید و دنبال کارهای سخت و طاقت فرسا برای خلق ایده نگردید. آقای پارکر و همکارانشان به بازار عینک رفتند و در آن موقع بازار عینک در انحصار کامل شرکت ایتالیایی به نام Luxottica بود، که بزرگترین تولید کننده عینک در دنیا بوده و در واقع قیمت گذاری را نیز خود به دست گرفته بود و کنترل می کرد و عینک هایی که با قیمت هایی در بالاترین حد ممکن بود، آقای پارکر فرصت را غنیمت شمرد چون می دانست که برندهای عینک سازی دیگر حق شرکتشان را به شرکت بزرگ ایتالیایی می فروختند از این رو پارکر تصمیم گرفت خود دست به کار شود و به جای فروش حق خود به شرکت بزرگ قیمت عینک را پایین تر از حدی که نرخ بازار بود کرده و با ایجاد فروشگاه آنلاین مشتریان را به سمت خود جذب کند و فروش خود را افزایش دهد و سود زیادی نیز نصیب خود کند و از طرف دیگر مشتریان نیز می توانستند هم عینک های مورد علاقه خود را امتحان کنند و با قیمت کمتری آن را خرید کنند.

سال 2000 میلادی به بعد سال ایده و خلاقیت نامیده شده است و این شعاری بود که از ابتدای قرن بیست و یکم به افراد داده شد که برای ایجاد کسب و کار به فکر ایده جدید و نو باشند از این رو این واژه الان در استارتاپ ها خود را نشان می دهد، بسیاری از افراد استارتاپ را زمینه ای برای اندیشه های جدید بر پایه خلاقیت می دانند که هدف همه آنها رفع مشکلات است که در نهایت به پول رسیدن می باشد.

آقای آدورا چئونگ، مدیر عامل شرکت هوم جوی می باشد که در سال 2013 میلادی یکی از برترین استارتاپ های ایالات متحده آمریکا شده است و در واقع ایشان استارتاپ را اینگونه تعریف می کند:

تاسیس یا پیوستن به یک استارتاپ یعنی اینکه شما از شرایط ایده آل و شغل های ثابت و تعریف شده جدا شده اید، به منظور دستیابی به رشد سریع و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه.

تعریف دیگری که ویکیپدیا از استارتاپ ارائه می دهد بدین گونه است که استارتاپ یک سازمان یا شراکتی موقتی است که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار جدید در زمینه ای خاص است. ویکیپدیا نیز مانند تمام افراد دیگر در زمینه استارتاپ نوآوری را مشخصه اصلی در استارتاپ عنوان کرده است که ماهیت اصلی آن به فناوری و تکنولوژی برمی گردد، و می دانیم که این موضوع همیشه صحت ندارد.

با توجه به تعریف هایی که برای استارتاپ ارائه شده است متوجه می شویم که استارتاپ نیازمند خلاقیت و ایده می باشد که از الگوی خاصی پیروی نمی کند و هر شخص و شرکتی می تواند در داخل موضوعی خاص کنکاش کرده و ایده ای را در آن بیاید و دارای یک کار یکسان و تعریف شده نیست، حتی کارکنان و تعداد آن در هر شرکت استارتاپی می تواند متفاوت باشد که بسته به کار آن میباشد، نکته دیگری که در استارتاپ می باشد این است که تمرکز کل گروه برای هدفی خاص می باشد و مثل تمام کمپانی های بزرگ نیست که همیشه دغدغه کارهای دیگر را نیز دارند.

عمر فعالیت استارتاپ ها

در این قسمت از مقاله می خواهیم در مورد عمر استارتاپ ها حرف بزنیم که بسیار مهم است و همیشه افرادی که آغاز به کار استارتاپ می کنند می خواهند بدانند در نهایت باشد تا چند سال اینکار را انجام دهند و چه خواهد شد. با به وجود آمدن استارتاپ ها در چند سال اخیر و همچنین فعالیت در زمینه های مختلف به جرات می توان گفت به طور میانگین عمر فعالیت استارتاپ ها حدود سه سال است و پس از گذشتن از این مدت دیگر استارتاپ نیستند، دلایل زیادی وجود دارد که می توان گفت استارتاپی بعد این مدت دیگر وجود ندارد یکی از این دلایل تصاحب شدن این کمپانی ها توسط کمپانی های بزرگ می باشد، عوامل دیگری نیز وجود دارد مثل، افزایش تعداد دفاتر به خاطر بزرگ شدن کار، افزایش سود و درآمد حاصله از این کار که از سقفی خاص تجاوز کند، افزایش تعداد کارکنان که اگر از 80 نفر بگذرد دیگر استارتاپ نیست و باید گسترش یابد و خیلی دیگر از عواملی که باعث خواهد شد استارتاپ شناخته نشوند. اگر بخواهیم شفاف تر بگوییم زمانی که شرکت های استارتاپ به سود و درآمد بالا برسند و از یک حد خاص پیشرفت کنند دیگر استارتاپ نیستند.

در واقع استارتاپی موفق است که سریعا رشد کند و بتواند خود را از استارتاپی بیرون بکشد. گراهام، استارت آپ را یک کمپانی تعریف می‌کند که ساختار آن برای رشد سریع معماری شده است، همین حرف آقای گراهام نشان دهنده تعریف شفافی از استارتاپ است. 

شرکت اوبر (Uber) استارتاپی بود که در زمینه پیوند صنعت فناوری با حمل و نقل فعالیت می کرد ولی هم اکنون این شرکت به سودی 3.5 میلیارد دلاری رسیده است و دیگر استارتاپ به شمار نمی رود، و الان تبدیل به یک شرکت چند ملیتی در زمینه حمل و نقل شده است که درآمد بسیار بالایی را نیز در حال بدست آوردن می باشد.

شرکت دیگری نیز وجود دارد به نام آکیولس، در ابتدا استارتاپ بود که با خلق ایده ای جدید در زمینه معرفی واقعیت مجازی در قالب هدست که با استفاده از اتصال به کامپیوتر می توانست تجربه جدیدی برای افراد به ارمغان بیاورد، که در طی این چند سال و با تلاش و پشتکار همکاران خود و خلق ایده ای نو توانست خود را بالا بکشد و منجر به سودآوری شود و همانطور که گفتیم بعد از طی این مدت در نهایت دیگر استارتاپ شناخته نشده و به سرعت تحت اختیار شرکت های بزرگ قرار گرفت که این شرکت همان فیس بوک است که ای استارتاپ را تحت پوشش خود قرار داده است.

یکی دیگر از راه های که استارتاپ ها می توانند برای پرورش ایده خود استفاده کنند اینترنت است، طبق آمار بدست آمده نشان می دهد که مردمان آمریکا 98 درصدشان از اینترنت استفاده می کنند پس موفقیت فناوریها و محصولات مبتنی بر اینترنت برای این استارتاپ ها حیاتی است و کسب و کار آن ها را تضمین خواهد کرد امروزه در ایران نیز شاهد استفاده زیاد افرادمان در اینترنت هستیم و استارتاپ های ایرانی نیز برای رسیدن به اهداف خود اینترنت را در اولویت کارشان قرار داده اند.

در کشور آمریکا هر ساله لیستی از برترین استارتاپ ها را معرفی میکنند که همگی فناوری نوینی را ایجاد کرده اند و رضایت مشتریان را جلب کرده و رویکرد آنان آینده نگر است و به سرعت جذب کمپانی های بزرگ می شوند.

افراد و موسسان زیادی نیز هستند که پایان استارتاپ خود را قبول ندارند و رفتن به تحت کمپانی ها بزرگ را پایان کار خود نمی دانند هر چند تفاوت های بسیار زیادی برای خرید هر استارتاپ توسط کمپانی های بزرگ وجود دارد ولی این را باید بدانید وقتی کمپانی وارد تالار بورس شود و امتیاز آن به فرد دیگری برسد دیگر استارتاپ نیست.

آنچه از این بخش از متن دریافت شده است این است که وقتی میزان سود و درآمد شما از 20 میلیون دلار بیشتر شده و تعداد افراد کارمند که در این استارتاپ فعالیت داشته و دارند از 80 نفر بیشتر شود استارتاپ نیست. در کشور عزیزمان ایران نیز افراد می توانند شروع به استارتاپ کنند همانطور که در این روزها شاهد ظهور استارتاپ های زیادی نیز هستیم. بسیاری از کمپانی ها در ایران وجود دارند که از استارتاپ ها حمایت می کنند و همه افراد دارای ایده و خلاقیت در هر زمینه ای که خاص این کمپانی ها می باشد می توانند فعالیت کنند و در صورت موفق شدن در کسب و کارشان تحت پوشش این کمپانی ها در ایران قرار خواهند گرفت، ولی آنچه بسیار مهم است داشتن اعتماد به نفس می باشد و خود را باور داشته باشد تا بتواند در این زمینه موفق شود.

اگر شما ایده و استعداد هم داشته باشید ولی نتوانستید حس خودباوری را در خود ایجاد کنید هیچوقت سراغ این کار را نگیرید، استارتاپی موفق است که علاوه بر داشتن خلاقیت و ایده دارای اعتماد به نفس بوده و همکاران خود را تشویق کند.

استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند یک همایش است در زمینه آموزشی-تجربی که آخر هر هفته در سراسر دنیا برگزار می شود، در این همایش بسیار از افراد خلاق دور هم جمع می شوند، و شرکت کنندگان این همایش برنامه نویسان مجرب، مدیران تجاری و کمپانی های بزرگ، طراحان گرافیک و کسانی که به کار استارتاپی علاقه مند هستند می باشد، این افراد در آخر هر هفته به این مکان آمده و طی 54 ساعت ایده و پروژه های خود را مطرح می کنند.

نحوه برگزاری همایش

وقتی استارتاپی بخواهد شکل بگیر افرادی با تخصص های مختلف نیاز دارد و برای بررسی و عملی کردن موضوعی خاص این افراد که شامل برنامه نویسان، طراحان، بازاریاب ها و مدیران و ... هستند گرد هم آمده و ایده هایشان را با همدیگر به اشتراک می گذارند و سپس با توافقی که بین همدیگر بسته اند تشکیل یک گروه و تیم را می دهند. در واقع افراد در این همایش و برنامه ایده های خود را یکی یکی بیان کرده و برترین ایده انتخاب می شود و سپس گروه تشکیل شده و برای عملی کردن ایده دست به کار می شوند. 

در واقع هر شخصی باید ایده خود را آماده کند و آن را ارائه دهد و معمولا یک پاورپوینت خوب از کارتان را آماده کرده و در مورد آن حرف می زنید و سپس داوران و سرمایه گذاران ایده های شما را خواهند دید و در صورت پذیرش از ایده های شما حمایت مالی خواهند کرد.

ایده

ایده در حقیقت یک طرحی است که در ذهن افراد نقش می بندد و هنوز به مرحله عمل نرسیده است، و باید در ایده ساده ترین راه حل برای حل مشکل به وجود بیاید و دور از ذهن نباشد، و سپس می توان آن ایده را کم کم گسترش داد و برای تولید درآمد بیشتر روی آن فکر کرد.

ویژگی های یک ایده استارتاپی

شما زمانی می توانید یک ایده مطلوب و کارآمد بدهید که به درد کسب و کار بخورد که سه ویژگی مهم داشته باشد: «خلاقیت، ایده پرداز، نوآور».

خلاقیت در واقع بازی با تخیل و امکانات است که در حین تعامل با عقاید، افراد و محیط، منجر به ارتباطات و نتایج جدید و معنادار بشود.

نوآوری نیز پیاده سازی ایده هایی است که از خلاقیت الهام گرفته باشد و در نهایت به یک محصول تازه برسد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شده است در ابتدا تعریف جامع و کاملی در رابطه با استارتاپ گفته شود که یک استارتاپ بایستی دارای چند ویژگی باشد که کار آن ارزش آفرین باشد و دارای تکنولوژی روز باشد و ... که بتوان اسم استارتاپ برای آن گذاشت و سپس در مورد مدل کسب و کار صحبت شد که بایستی مدلی را انتخاب کنبد که مشتری محور بوده و دارای ایده و خلاقیت نو و جدیدی باشد که از رقبا شما را جلو بیاندازد و همچنین در بخش بعد در مورد عمر فعالیت استارتاپ ها بحث شد که یک استارتاپ که اجرا می شود و به سودآوری می رسد پس از چه مدتی به کار خود ادامه می دهد که طبق آمار بدست آمده و میانگین طول عمر یک کار استارتاپی حدود سه سال تخمین زده شده است و سپس این استارتاپ تحت پوشش سازمان های بزرگتر قرار خواهد گرفت و دیگر یک استارتاپ نخواهد بود، و همچنین به معرفی برخی استارتاپ های مهم پرداختیم از جمله شرکت اوبر و آکیولس که در کارشان آنقدر موفق شدند و به سودآوری رسیدند که توسط شرکت های بزرگ تحت پوشش قرار گرفتند و در نهایت در آخر مقاله در مورد استارتاپ ویکند بحث شد که مربوط به اجرای برنامه ها و همایش های مختلفی است که در سراسر جهان در آخر هر هفته اجرا شده و در آن ایده های برتر شناخته می شود و سرمایه گذاران از نظر مالی به حمایت از ایده های برتر می آیند.

از تمامی مخاطبین و عزیزانی که این مقاله را مطالعه کردند خواهشمندیم در صورتی که نقد و نظری در ارتباط با این موضوع دارند آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند. 

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

خیلی عالی بود ممنون

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2