دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

راهنمای فروش در دیجی کالا؛ مراحل و نکات فروشندگی + مزایا

دیجی کالا یک مارکت پلیس است. یعنی هر کسی می‌تواند محصولات خودش را در دیجی کالا برای فروش قرار دهد. اگر شما هم می‌خواهید محصولات خودتان را در دیجی کالا بفروشید، حتماً این مقاله را مطالعه کنید.
در این مقاله می‌خوانید:

آیا تابه‌حال اسم مارکت پلیس به گوشتان خورده است؟ مارکت پلیس به فروشگاه‌های اینترنتی بسیار بزرگی گفته می‌شود که هر کسی می‌تواند محصولات خودش را در آن بفروشد. این فروشگاه‌ها چندین فروشنده دارند که محصولات را تأمین می‌کنند. چند سالی است که مارکت پلیس‌های مختلفی در ایران تأسیس شده‌اند. معروف‌ترین و بزرگ‌ترین مارکت پلیس ایران دیجی کالا است و فروشندگان زیادی محصولاتشان را در آن می‌فروشند.

یکی از ویژگی‌های دیجی‌کالا این است که بازدیدکنندگان زیادی دارد و مشتریان بیشتری محصولات شما را می‌بینند. به همین دلیل این روش تأثیر زیادی روی جذب مشتری دارد. اگر می‌خواهید کالاهای خودتان را در اینترنت بفروشید، یک راهش این است که فروشنده دیجی کالا شوید. 

در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که چطور از طریق فروش محصول در دیجی کالا، کسب درآمد کنید. در انتهای مطلب نیز یک روش بهتر پیشنهاد کرده‌ایم که سودتان را از فروش اینترنتی بیشتر می‌کند.

شرایط فروش در دیجی کالا

دیجی کالا از بزرگ‌ترین مراکز فروش آنلاین در ایران از سال 1385 آغاز به کار کرده است. چند سالی است که این فروشگاه با هدف افزایش محصولات و تبدیل شدن به مارکت پلیس ایرانی، از فروشندگان برای همکاری دعوت کرده است. در حال حاضر دیجی کالا با بیش از 6 میلیون بازدید روزانه، 85٪ از سهم فروش آنلاین در ایران را به خود اختصاص داده است.

بعضی از مارکت پلیس‌ها قوانین خاصی برای فروش محصول دارند. دلیل وجود قوانین سخت‌گیرانه این است که فروشنده‌های بهتری را جذب کنند. وقتی فروشنده نتواند در زمان تعیین شده کالا را ارسال کند، مشتری از مارکت پلیس ناراضی می‌شود. این نارضایتی برای فروشگاه اصلاً خوب نیست و باعث کاهش مشتریان می‌شود. به همین دلیل هدف مارکت پلیس‌های بزرگ مثل دیجیکالا، جذب فروشنده‌های خوب است.

فروش در دیجی کالا خیلی راحت است و به دانش فنی خاصی نیاز ندارد. اما برای این که با قوانین و مقررات دیجی کالا آشنا شوید حتماً صفحه قوانین و مقررات فروش در سایت دیجی‌کالا را مطالعه کنید. برخی از مهم‌ترین نکات که باید به عنوان فروشنده دیجی کالا بدانید:

  • اگر عملکرد خوبی در جلب رضایت مشتری نداشته باشید، از طرف دیجی کالا جریمه می‌شوید و همکاری این فروشگاه برای همیشه با شما قطع می‌شود. مشتریان دیجی کالا می‌توانند به فروشنده‌هایی که از آن‌ها خرید کرده‌اند امتیاز دهند. فروشنده‌هایی که امتیاز پایینی داشته باشند ابتدا محدود می‌شوند و در ادامه حساب آن‌ها بسته می‌شود.
  • حواستان باشد که لغو سفارش از طرف فروشنده، تأخیر در ارسال کالا، فروش کالاهای ممنوعه و مرجوع شدن محصول برای شما جریمه‌های سنگینی دارد. این جریمه در کمترین حالت ممکن میزان کمیسیون ضرب در قیمت کالا است. یعنی اگر محصول شما 200 هزار تومان باشد و دیجی کالا 2 درصد کمیسیون برای آن تعیین کند، در صورت تاخیر در ارسال کالا 400 هزار تومان جریمه می‌شوید.
  • برای فروش بعضی از محصولات در دیجی کالا باید مجوز رسمی داشته باشید. مثلاً فروش کتاب در دیجی کالا به پروانه نشر احتیاج دارد. برای فروش موتور و ماشین هم مدارک وزارت صنعت و معدن نیاز است. برای فروش موبایل و تبلت باید پروانه کسب داشته باشید. فروش کالاهای پزشکی هم به مجوز سازمان غذا و دارو نیاز دارد. 

اگر این شرایط را دارید، برای فروش محصول در دیجی کالا ادامه مطلب را مطالعه کنید.

میزان بازدید روزانه در دیجی کالا

آموزش فروش محصول در دیجی کالا

دیجی کالا تلاش می‌کند فروشندگان را بیشتری را برای مارکت پلیس خود جذب کند. به همین دلیل تا جایی که توانسته روند ثبت نام و فروش محصول را راحت کرده است. قبل از فروش محصول در دیجی کالا باید به عنوان فروشنده ثبت نام کنید و مدارک مورد نیاز را برای این فروشگاه بفرستید. در صورتی که دیجی‌کالا شما را تأیید کند، آن وقت می‌توانید کالاهای خود را به صورت اینترنتی بفروشید.

برای فروش محصول در دیجی کالا به چه چیزهایی نیاز است؟

اگر می‌خواهید به عنوان فروشنده در دیجی کالا فعالیت کنید، اول از همه باید به رایانه و اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید. در کنار این موارد لازم است کالاهای شما برای فروش آماده باشند. بعضی از کسب و کارهای کوچک به گونه‌ای هستند که بعد از خرید محصول توسط مشتری، کالا را خریداری یا تولید می‌کنند. دیجی کالا محدودیت زمانی برای ارسال کالاها دارد. به همین دلیل اگر چنین کسب و کاری دارید، دیجی کالا برای شما مناسب نیست.

مواردی که تا این جا گفتیم برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین به هر روشی لازم است؛ اما دیجی کالا موارد دیگری را از فروشنده می‌خواهد که انجام آن‌ها برای بعضی از افراد سخت است. داشتن دستگاه لیبل پرینتر برای فروش در دیجی‌کالا الزامی است. وقتی محصولات را برای دیجیکالا ارسال می‌کنید، باید بارکد خاصی داشته باشد. این بارکد را با دستگاه لیبل پرینتر چاپ می‌کنید و آن را روی بسته می‌چسبانید.

دستگاه لیبل پرینتر از 5 تا 11 میلیون تومان قیمت دارد. در کنار قیمت دستگاه باید هزینه لیبل خام را هم حساب کنید. علاوه‌بر این، دیجیکالا می‌گوید که فروشنده باید توانایی کار با نرم افزار اکسل را داشته باشد. خیلی از افراد با این نرم افزار آشنایی ندارند. قبل از فروش محصول در دیجیکالا، به این موارد توجه کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

وسایل لازم برای فروش محصول در دیجی کالا

مراحل ثبت‌نام به‌عنوان فروشنده در دیجی‌کالا

دیجی کالا محدودیت‌هایی برای فروش محصولات مختلف دارد. پس حتماً صفحه کالاهای ممنوعه دیجی کالا را مطالعه کنید. در این صفحه لیست بلند بالایی از کالاهایی را می‌بینید که امکان فروش در دیجی کالا را ندارند. بعضی از برندهای ایرانی محصولات خود را به صورت انحصاری در دیجی کالا می‌فروشند. یعنی سایر فروشندگان اجازه فروش محصولات این برند را در دیجی کالا ندارند. بعضی از دسته‌های محصولات فقط با سقف قیمت مصوب امکان فروش دارند. یعنی برای کالای شما سقف قیمتی مشخصی تعیین می‌شود و باید با همان قیمت کالا را بفروشید.

مرحله اولیه ثبت نام فروشنده دیجی کالا

بعد از این که فیلترها و موانع مختلف دیجی کالا را رد کردیم، نوبت به فروش محصولات در این فروشگاه می‌رسد. برای ثبت نام به عنوان فروشنده دیجی کالا به آدرس seller.digikala.com بروید.

مراحل ثبت نام در دیجی کالا برای فروش محصول

بعد از وارد شدن به سایت فروشنده شو دیجی کالا، طبق مراحل زیر عمل کنید:

1- در صفحه اول باید شماره موبایل یا آدرس ایمیلی برای ثبت نام در دیجی کالا انتخاب کنید.

صفحه ورود و ثبت نام در دیجی کالا

2- در مرحله بعدی باید کد تأیید ارسال شده به ایمیل یا شماره همراه خود را وارد کنید. بعد از آن نیاز دارید تا یک رمز عبور قوی برای ورود به پنل فروشندگی انتخاب کنید. این رمز عبور باید از ترکیب حداقل یک حرف بزرگ، یک حرف کوچک، یک عدد و یک کاراکتر ویژه مانند # باشد. 

برای اطلاع از نکات انتخاب رمز عبور قوی می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

تعیین رمز عبور برای اکانت دیجی کالا

نکته: اگر قبلاً مراحل ثبت نام را نصفه کاره رها کردید و رمز عبور خود را به خاطر ندارید، اصلاً جای نگرانی نیست. با وارد کردن شماره موبایل یا آدرس ایمیل یک پیغام با عنوان اخطار تکراری بودن آن برایتان نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید در همان صفحه ورود روی عبارت فراموشی رمز عبور کلیک کنید تا بتوانید رمز قبلی خودتان را بازیابی کنید.

3- در این مرحله باید انتخاب کنید که ثبت نام شما به عنوان فرد حقیقی است یا حقوقی. اگر قصد ثبت نام به عنوان یک شرکت با شماره ثبت و کد اقتصادی را دارید، فروشنده حقوقی هستید. در غیر این صورت به سراغ ثبت نام فروشنده حقیقی بروید.

انتخاب وضعیت ثبت نام

4- ما پنل فروشنده حقیقی را انتخاب کردیم. در بخش اطلاعات تکمیلی باید کد ملی، شماره کارت و نام فروشگاه را وارد کنید. حواستان باشد که شماره حساب باید متعلق به صاحب کد ملی و فروشگاه باشد.

برای انتخاب اسم فروشگاه باید به این موارد دقت کنید:

  • اسم تجاری نباید طولانی و بیش از 3 کلمه باشد.
  • استفاده از کاراکتر در انتخاب اسم امکان پذیر نیست.
  • از نام یک شرکت حقوقی، مؤسسه، برند معتبر یا آدرس وب‌سایت نمی‌توانید استفاده کنید. (مثل اپل، ‌پوما و...)
  • تکرار حروف یک کلمه برای انتخاب اسم امکان پذیر نیست.
  • نمی‌توانید از کلمات اختصاری برای اسم فروشگاه استفاده کنید.
  • استفاده کلمات دیجی‌کالا، دیجی (و ترکیبات مشابه)، شرکت، آنلاین، اینترنتی، اینترنت، اورجینال، اصل، برند، ارگانیک، استوک، اقساطی، قسطی، سلر، شعبه، نشر، انتشارات، دات کام، دات آی آر، سایت، وب، خارجی، قاچاق، قاچاقی، ته لنجی، اسامی اشخاص معروف، نام و القاب ائمه اطهار و امام در اسم فروشگاه امکان‌پذیر نیست.
  • و...

انتخاب اسم فروشگاه

5- فرم بعدی مربوط به آدرس و موقعیت مکانی فروشگاه، انبار یا منزل در نقشه است. باید آدرس دقیق پستی، شهر، پلاک و کد پستی را در این مرحله وارد کنید. (امکان تکمیل آدرس فروشگاه در پنل کاربری و قبل از نهایی کردن ثبت نام وجود دارد).

انتخاب آدرس پستی

6- در بخش آموزش باید به سؤالات کوتاهی پاسخ دهید تا پشتیبانان دیجی کالا بدانند فرایند آموزش و تقویت فروش را بر این اساس پیگیری کنند.

پاسخ به سؤالات کوتاه دیجی کالا

7- بعد از پاسخ به سؤالات می‌توانید یک زمان و تاریخ برای برگزاری کلاس آموزشی آنلاین خودتان انتخاب کنید. این کلاس به صورت رایگان برگزار می‌شود و مراحل فروش در دیجی کالا را برای آشنایی شما قرار داده است.

این وبینار همه روزه (حتی روزهای تعطیل) و در ۴ زمان مختلف برگزار می‌شود و مدت زمان حدودی آن ۳۰ دقیقه است.

انتخاب ساعت بازدید وبینار

8- پس از تکمیل فرم، ثبت نام اولیه شما به پایان می‌رسد و این پیغام برایتان به نمایش داده می‌شود. اما این تازه ابتدای مسیر شما برای ساخت پنل فروشندگی در دیجی کالا است. برای اینکه پنل فروشندگی شما در لیست بررسی ثبت نام قرار بگیرد، باید احراز هویت انجام دهید.

تکمیل عضویت در دیجی کالا

مرحله تکمیل ثبت نام، ارسال مدارک و تأیید حساب

در مرحله بعد باید اطلاعاتی که در مرحله ثبت نام اولیه پر نکردید را از طریق پنل کاربری مجدد ثبت کنید. همچنین، اشخاص حقوقی یا حقیقی باید از طریق سامانه هدا و امتا احراز هویت خود را تأیید کنند.

1- در ابتدا از صفحه پیشخوان پنل کاربری، گزینه وضعیت مدارک را انتخاب کرده و روی باکس “احراز هویت حساب کاربری” کلیک کنید.

اشخاص حقیقی به سامانه هدا هدایت می‌شوند. اگر قبلاً در سامانه هدا ثبت نام کردید، کد ملی و کد امنیتی باکس را وارد کرده و روی گزینه ادامه کلیک کنید. در غیر این صورت گزینه ثبت نام کاربر جدید را بزنید.

2- بعداز آن به پنل فروشندگی دیجی کالا هدایت می‌شوید. در بخش اول نیاز دارید تا اطلاعات مالک کسب و کار مثل نام و نام خانوادگی و ایمیل را وارد کنید. حواستان باشد که شماره موبایل و کد ملی به صورت تأیید شده ثبت شده باشد.

نکته: برای تأیید ایمیل، یک کد تأیید به ایمیل وارد شده ارسال می‌شود که آن را باید در پنل فروشندگی وارد کنید. در نتیجه از یک ایمیل قابل دسترس استفاده کنید.

وارد کردن اطلاعات مالک کسب و کار

3- مرحله بعدی مربوط به اطلاعات فروشگاه است. در این بخش باید نام تجاری، شماره ثابت فروشگاه، وب سایت فروشگاه، تقویم کاری و لوگوی فروشگاه را وارد کنید. با استفاده از قابلیت تقویم می‌توانید روزهای تعطیل رسمی را به عنوان روز کاری تعیین کنید و فروش خودتان را بیشتر کنید.

وارد کردن اطلاعات فروشگاه

4- مرحله بعدی مربوط به مدارک مورد نیاز برای بارگذاری است. افراد حقیقی در این بخش نیاز به بارگذاری تصویر کارت ملی و گواهی ارزش افزوده هستند. (در صورتی که شامل مالیات بر ارزش افزوده نیستید، نیازی به بارگذاری گواهی ارزش افزوده ندارید). اما اشخاص حقوقی باید تصویر کارت ملی، روزنامه رسمی و گواهی ارزش افزوده را وارد کنند.

اگر تاریخ انقضای مدرک با تصویر بارگذاری شده یکسان نباشد یا تصویر ناخوانا و نامناسب آپلود شده باشد، امکان تأیید آن وجود ندارد.

نکته: برخی از کالاها برای فروش نیازمند ارائه مدرک خاص دارند. در این صورت باید مدارک مربوط به فروش کالا را در این بخش بارگذاری کنید. برای اطلاع از گروه‌های کالایی خاص که نیازمند ارائه مدرک هستند به این لینک مراجعه کنید.

بارگذاری مدارک لازم در دیجی کالا

5- در مرحله بعد قرارداد همکاری با دیجی کالا برای شما باز می‌شود. متن قرارداد را تا آخر بخوانید. در صورت قبول داشتن شرایط دیجی کالا، تیک گزینه «قراداد همکاری را مطالعه کردم و موافقم» را بزنید و روی دکمه تأیید کلیک کنید.

تیک زدن قرارداد همکاری

به همین راحتی ثبت نام شما در پنل فروشندگی دیجی کالا به پایان می‌رسد. برای اطلاع از نحوه فروش در این پلتفرم نیاز دارید تا در وبینار رایگان و آنلاین راهنمای فروشندگی دیجی کالا شرکت کنید.

شرایط و مدارک لازم برای فروشندگی در دیجی‌کالا

در مرحله ثبت نام فروشندگی دیجی کالا اشخاص حقیقی و حقوقی باید ابتدا احراز هویت کنند. در مرحله بعد نیز باید برخی از مدارک هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی برای بررسی بیشتر آپلود شود. در ادامه مدارک مورد نیاز را برایتان نام می‌بریم.

مدارک و شرایط موردنیاز برای اشخاص حقیقی

  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • شماره شبا به نام صاحب کد ملی
  • شماره موبایل به نام صاحب کد ملی
  • آدرس پستی منزل، انبار یا مغازه
  • آدرس ایمیل در دسترس
  • تصویر گواهی ارزش افزوده (در صورت مشمولیت)

مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی در دیجی کالا

مدارک و شرایط موردنیاز برای اشخاص حقوقی

  • تصویر پشت و روی کارت ملی همه صاحبان حق امضا
  • شماره ثبت، شناسه ملی و کد اقتصادی شرکت
  • تصویر صفحه بررسی ثبت نام مودیان مالیاتی بر ارزش افزوده
  • شماره موبایل صاحب امضا
  • آدرس پستی منزل، ‌مغازه یا انبار
  • آدرس ایمیل در دسترس
  • تصویر آخرین تغییرات روزنامه رسمی شرکت
  • شماره شبا به نام صاحب یا صاحبان امضا
  • نام صاحبان حق امضا مطابق با روزنامه رسمی

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی در دیجی کالا

مزایا و معایب فروش در دیجی‌کالا

فروش محصول در دیجی کالا مثل هر روش دیگری مزایا و معایب خاص خودش را دارد. پس قبل از این که دیجی کالا را برای فروش اینترنتی محصولات انتخاب کنید، حتماً در مورد مزایا و معایب آن فکر کنید.

مزایای فروش در دیجی کالا

مشتریان بسیار زیاد: مهم‌ترین ویژگی دیجی کالا این است که روزانه چند میلیون مشتری از آن بازدید می‌کنند. به همین دلیل افراد زیادی کالای شما را می‌بینند.

رایگان بودن: ثبت نام در دیجی کالا به عنوان فروشنده هیچ هزینه‌ای ندارد و رایگان است.

به دانش فنی نیازی ندارد: کار کردن با پنل فروشندگان دیجی کالا خیلی راحت است. هر جا هم که مشکلی داشتید، تیم پشتیبانی دیجی کالا به شما کمک می‌کنند.

درآمدزایی سریع: از همان ماه‌های اولیه فروش محصول در دیجی کالا به درآمد می‌رسید.

صرفه جویی در هزینه تبلیغات: اگر خودتان فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید باید هزینه زیادی بابت تبلیغات بپردازید تا مشتریان با فروشگاه شما آشنا شوند.

معایب فروش در دیجی کالا

محدودیت‌های مختلف:همان‌طور که گفتیم فروش برخی از برندها و محصولات در دیجی کالا ممنوع است. علاوه بر این در ماه اول فعالیت فقط می‌توانید 10 سفارش در روز دریافت کنید.

هزینه بالای وسایل مورد نیاز: دیجی کالا به اجبار از فروشندگان می‌خواهد که دستگاه پرینت لیبل و چاپگر داشته باشند. همین موارد هزینه‌های شما را در ابتدای کار زیاد می‌کند.

شرایط سخت‌گیرانه برای فروش محصول: تأخیر در ارسال کالا، مرجوع شدن آن و موارد دیگر باعث می‌شود که دیجی کالا شما را جریمه کند. در صورت تکرار این موارد همکاری شما با این فروشگاه قطع می‌شود.

کمیسیون بالای دیجی کالا: دیجی کالا در بسیاری از موارد به خصوص در مورد کالاهای تولیدی در داخل، درصد بالایی به عنوان کمیسیون از مشتریان می‌گیرد. به غیر از کمیسیون باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم به دیجی کالا بپردازید.

بازه زمانی تسویه حساب: قبل از فروش محصول در دیجی کالا حتماً به این نکته توجه کنید که زمان اولین دوره تسویه حساب دیجی کالا با شما، دو ماه بعد از فروش اولین محصول است. دوره‌های بعدی تسویه حساب دیجی کالا یک ماهه است. یعنی یک ماه سرمایه شما در دست دیجی کالا می‌ماند.

چطور محصولات خودم را در دیجی کالا وارد کنم؟

فروش محصول در دیجی کالا دو حالت دارد. حالت اول این است که محصول مورد نظر شما از قبل در سایت وجود دارد و فقط لازم است نوع کالا و قیمت فروش‌تان را تعیین کنید. حالت دوم این است که محصول شما در دیجی کالا وجود ندارد و خودتان باید اطلاعات آن را وارد کنید. از صفحه اصلی پنل فروشندگان دیجی کالا، روی دکمه «افزودن محصول جدید» کلیک کنید.

مراحل درج کالا در پنل فروشندگی دیجی کالا

1- از صفحه اصلی پنل فروشندگان دیجی کالا، روی دکمه «افزودن محصول جدید» کلیک کنید. 

قرار دادن محصولات در سایت دیجی کالا

2- ابتدا از قسمت سرچ بالای صفحه نام کالای خود را وارد کنید. اگر محصول شما در دیجی کالا وجود نداشت، روی گزینه «ایجاد کالای جدید» کلیک کنید. 

در صورتی که می‌خواهید محصول شما توسط تیم دیجی کالا ایجاد شود، گزینه «ایجاد کالا توسط دیجی کالا» را بزنید. با انتخاب این گزینه کارشناسان دیجی کالا از محصول شما عکس می‌گیرند، توضیحات محصول را وارد می‌کنند و در صورت درخواست شما نقد و بررسی محصول را هم انجام می‌دهند.

درج محصول در دیجی کالا

3- اگر کالای خود را در بین محصولات دیجی کالا پیدا کردید، روی دکمه «شما هم بفروشید» رو به روی آن کلیک کنید.

فروش کالا در دیجی کالا

4- در ادامه پنجره جدیدی برای شما باز می‌شود که میزان کمیسیون دریافتی توسط دیجی کالا برای این محصول را نمایش می‌دهد. برای رفتن به مرحله بعدی روی دکمه «ادامه» کلیک کنید.

کمیسیون دیجی کالا از فروش محصول

5- بعد از انجام مراحل بالا پنجره‌ای به شکل زیر باز می‌شود و از حالا شما هم جزو فروشندگان این محصول هستید. با کلیک روی دکمه «درج تنوع برای این کالا» به مرحله قیمت‌گذاری می‌روید.

قیمت محصولات در دیجی کالا

6- در ادامه روی دکمه «افزودن تنوع جدید» کلیک کنید.

افزودن قیمت محصول در دیجی کالا

7- حالا یک فرم برای شما ظاهر می‌شود و باید اطلاعات آن را تکمیل کنید. در کادر اول نوع گارانتی محصول را از لیست باز شده انتخاب کنید. اگر گارانتی شما در لیست وجود ندارد، گزینه «درخواست گارانتی جدید» را بزنید.

در قسمت پایین فرم هم موارد خواسته شده را وارد کنید. اگر قصد دارید تنوع دیگری برای محصول اضافه کنید، دکمه «افزودن تنوع جدید» را بزنید. بعد از پایان کار روی دکمه «افزودن به لیست تنوع» کلیک کنید. از حالا به بعد اسم شما هم در لیست فروشندگان این محصول در دیجی کالا نمایش داده می‌شود.

افزودن تنوع به محصولات در دیجی کالا

برای ثبت محصول در دیجی کالا، بعد از کلیک روی دکمه «ایجاد کالای جدید» صفحه‌ای به شکل زیر باز می‌شود. 

1- ابتدا باید دسته بندی کالا را انتخاب کرده و در پایان روی دکمه «انتخاب گروه کالا» کلیک کنید.

ثبت محصول در دیجی کالا

2- در ادامه فرم جدیدی به شکل زیر برای شما باز می‌شود. حالا باید اطلاعات محصول را در کادرهای مربوطه وارد کنید. برای فروش محصولات تولیدی خودتان یا کالاهایی که برند آن‌ها در دیجی کالا ثبت نشده ‌است، ابتدا باید مراحل ثبت برند را انجام دهید. برای این کار گزینه «درخواست برند جدید» را بزنید و در پنجره باز شده برندتان را ثبت کنید. بعد از تکمیل فرم، روی دکمه «ادامه دادن» کلیک کنید.

وارد کردن مشخصات کالا در دیجی کالا

3- در مرحله بعد هم فرم دیگری باز می‌شود که باید ویژگی‌های محصول‌تان را در آن وارد کنید. بعد از تکمیل فرم، روی دکمه «ادامه دادن» کلیک کنید.

مشخصات محصول در دیجی کالا

4- حالا باید عنوان محصول خودتان را وارد کنید. برای ادامه مراحل ثبت محصول روی دکمه «تأیید عنوان و ادامه» کلیک کنید.

تیتر محصول در دیجی کالا

5- در مرحله بعدی باید عکس محصول را آپلود کنید. دیجی کالا قوانین زیادی برای عکس محصولات دارد. اگر این قوانین را رعایت نکنید محصول شما تأیید نمی‌شود. بعد از آپلود عکس‌های محصول، روی دکمه «ذخیره کالا» کلیک کنید.

عکاسی از محصول برای دیجی کالا

6- در نهایت پنجره‌ای مثل عکس زیر برای شما نشان داده می‌شود. با رفتن به صفحه مدیریت محصولات می‌توانید کالای خود را منتشر کنید. بعد از این که کالای شما توسط مسئولان دیجی کالا بررسی و تأیید شد، می‌توانید تنوع‌های مختلفی برای آن تعیین کنید. به این ترتیب محصول‌تان در دیجی کالا نمایش داده می‌شود و باید منتظر بمانید تا مشتریان از شما خرید کنند.

ثبت کالا در سایت دیجی کالا

بعد از ثبت سفارش توسط مشتری چه کار کنیم؟

وقتی مشتری محصول شما را سفارش می‌دهد، ابتدا باید یک محموله ایجاد کنید. محموله مجموعه‌ای از سفارشات مشتریان است که باید آن را به انبار دیجی کالا تحویل دهید. بعد از ایجاد یک محموله در پنل فروشندگان دیجی کالا، بارکدهایی به شما داده می‌شود که باید آن‌ها را در برچسب نارنجی چاپ کنید و روی تمام محصولات بچسبانید. علاوه بر این، لازم است رسید محموله‌ای که به شما داده می‌شود را در دو نسخه چاپ کنید.

بعد از این کار باید در زمان مشخص شده محصولات را به انبار دیجی کالا ببرید. هنگام تحویل سفارشات به انبار، یک نسخه از رسید محموله به شما برگشت داده می‌شود. از این جا به بعد کار ارسال سفارشات توسط دیجی کالا انجام می‌شود.

چقدر طول می‌کشد تا دیجی کالا هزینه سفارش را واریز کند؟

بعد از این که سفارشات را برای مشتریان ارسال کردید، باید منتظر بمانید که دیجی کالا پول این سفارشات را به حساب شما واریز کند. در چند سال گذشته دیجی کالا فقط یک بار در ماه هزینه سفارشات را به حساب فروشندگان واریز می‌کرد. 

اما در حال حاضر فروشندگان می‌توانند به صورت 15 روزه یا 10 روزه درخواست تسویه حساب داشته باشند. یعنی می‌توانید در پنل کاربری خود درخواست واریز سود فروش به صورت 2 بار یا 3 بار در ماه را داشته باشید.

نکات افزایش فروش در دیجی‌کالا

  • آگاهی دادن به خریداران نسبت به کالا
  • جلب توجه مشتری به کالا با قیمت گذاری مناسب یا تخفیف
  • ترغیب مشتری به ثبت سفارش کالا در بازه زمانی کوتاه
  • تبدیل مشتری به مشتریان وفادار فروشگاه با ارائه خدمات مناسب و محصول اصل
  • بررسی قیمت کالاهای مشابه و قیمت گذاری صحیح
  • انتخاب محصولات پر فروش و پرطرف‌دار در بازار آنلاین یا آفلاین
  • انتخاب دسته بندی و نام گذاری درست محصول
  • دریافت بیشترین امتیاز از مشتریان سابق
  • بهینه سازی توضیحات محصول
  • زمان تحویل سریع و جلب رضایت مشتری
  • پاسخگویی سریع به سؤالات مشتریان

هزینه‌ها و کمیسیون‌های فروش در دیجی‌کالا

برخی از هزینه‌های اولیه فروشندگان دیجی کالا به صورت یکسان محاسبه می‌شود. به عنوان مثال برخی از هزینه‌ها و کمیسیون‌های دیجی کالا به این صورت هستند:

حق کمیسیون دیجی کالا

این هزینه‌ها برای تمام فروشندگان به صورت یکسان است. اما حق کمیسیون دیجی کالا برای محصولات تقریباً به صورت 7٪ محاسبه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی دقیق‌تر از کمیسیون کالای مورد نظر، بعد از ثبت‌نام به پنل فروشندگی خود مراجعه کنید.

هزینه خدمات دیجی کالا حداقل 10 هزار تومان و حداکثر 100 هزار تومان است. هزینه ارسال و پردازش کالا نیز به صورت 7٪ قیمت کالا محاسبه می‌شود. در صورتی که ۷٪ قیمت کالا کمتر از 10 هزار تومان باشد، 10 هزار تومان محاسبه می‌شود. در صورتی که بیشتر از 100 هزارتومان باشد، همان 100 هزار تومان محاسبه می‌شود. اما برخی از گروه‌ها کف و سقف کمیسیون متفاوتی دارند:

دسته بندی کالا

کمیسیون فروش (%)

هزینه پردازش و بسته‌بندی

سقف هزینه پردازش (تومان)

محصولات عمومی
7-20
7% از قیمت کالا (کف: 10,000 تومان)
100.000
کتاب
7
7% از قیمت کالا (کف: 6,500 تومان)
80.000
لوازم آرایشی و بهداشتی
12-20
7% از قیمت کالا (کف: 9,000 تومان)
80.000
ساعت هوشمند و سخت افزار
5-15
7% از قیمت کالا (کف: 10,000 تومان)
40.000
لوازم خانگی بزرگ (یخچال، لباسشویی)
10-15
7% از قیمت کالا (کف: 10,000 تومان)
250.000
لوازم الکترونیکی (موبایل)
7-12
بسته به قیمت (بدون تغییر مشخصی)
-
کالاهای حجیم و خاص
7-15
7% از قیمت کالا (کف: 10,000 تومان)
250.000
لوازم کودک (اسباب‌بازی)
10-18
7% از قیمت کالا
80.000
پوشاک و کیف و کفش
15-20
7% از قیمت کالا
80.000
لوازم خودرو
10-18
7% از قیمت کالا
80.000

از طرف دیگر دیجی کالا به عنوان حق مباشرت در فروش باید 10٪ مالیات هزینه‌های فروش پرداخت کند. به همین خاطر 10٪ از مبلغ کمیسیون و سایر خدمات دیجی کالا به هزینه‌های شما اضافه می‌شود. این ارزش افزوده با مالیات فروشنده به سازمان مالیاتی ارتباطی ندارد.

مابقی هزینه‌های مربوط به ارسال و فروش کالا در دیجی کالا را در لینک مربوطه مطالعه کنید.

معرفی روشی به صرفه‌تر برای فروش اینترنتی کالا

فروش محصول در دیجی کالا تنها راه ساده برای فروش اینترنتی کالاها نیست. همان‌طور که در مطلب گفتیم فروشنده شدن در دیجی کالا مزایا و معایبی دارد. در نهایت با توجه به این موارد تصمیمتان را برای همکاری با دیجی کالا بگیرید. اگر می‌خواهید بخشی از سودتان را به دیجی کالا ندهید، خودتان دست به کار شوید و یک سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنید. احتمالاً با خودتان می‌گویید که داشتن سایتی با امکانات دیجی کالا خیلی سخت و پرهزینه است.

با استفاده از فروشگاه سازها می‌توانید سایتی کامل داشته باشید و تمام محصولات خودتان را در آن بفروشید. فروشگاه ساز پرتال یکی از بهترین سرویس‌های ساخت فروشگاه اینترنتی در ایران است. پرتال امکانات مختلفی مثل چت آنلاین، ارسال ایمیل و پیامک، اتصال به پست و پیک، اتصال به درگاه پرداخت و معرفی به موتور جستجوی ترب را دارد. علاوه‌بر این، طراحی سایت با پرتال بسیار آسان و سریع است و نیاز به هیچ دانش برنامه نویسی ندارد.

یکی از ویژگی‌های مهم پرتال این است که هیچ هزینه‌ای به عنوان پورسانت دریافت نمی‌کند. شما فقط هزینه خرید یکی از پکیج‌های پرتال را پرداخت می‌کنید و تا یک سال هیچ مبلغی از شما دریافت نمی‌شود. این هزینه هم بابت ارائه خدمات و پشتیبانی 24 ساعته شما است. 

همین مورد باعث می‌شود که خرید پکیج‌های پرتال به‌صرفه‌تر از فعالیت در دیجی کالا باشد. اگر سؤالی در مورد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی دارید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید یا با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

  • چگونه می‌توانم به عنوان فروشنده در دیجی‌کالا ثبت‌نام کنم؟

برای ثبت نام به عنوان فروشنده دیجی کالا باید به سایت رسمی فروشندگان دیجی کالا مراجعه کنید. با پر کردن فرم اولیه و احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی مراحل ثبت نام را تکمیل کنید. بعد از تأیید دیجی کالا یک پنل فروشندگی برای شما باز می‌شود.

  • مدارک لازم برای ثبت‌نام فروشنده چیست؟

برای اشخاص حقیقی: کارت ملی، شماره شبا بانکی، تصویر گواهی ارزش افزوده (در صورت مشمولیت)، اطلاعات تماس و آدرس دقیق. برای اشخاص حقوقی: شناسه ملی، شماره ثبت شرکت، کد اقتصادی، آخرین روزنامه رسمی،‌ گواهی ارزش افزوده، اطلاعات تماس، آدرس پستی، امضای صاحبان حق امضا، کارت ملی صاحبان امضا و مهر شرکت.

  • چه محصولاتی در دیجی‌کالا قابل فروش نیستند؟

برخی محصولات خوراکی فاقد بسته بندی بهداشتی، دارو، مکمل خوراکی، بازی‌های رایانه‌ای فاقد تأییدیه بنیاد ملی و محصولات برندهای ممنوعه و تقلبی اجازه فروش در دیجی کالا را ندارند.

  • چگونه می‌توانم فروش محصولاتم را در دیجی‌کالا افزایش دهم؟

برای بهبود فروش محصولات در دیجی کالا می‌توانید قیمت رقابتی داشته باشید، موجودی کالاها را به‌روزرسانی کنید، از تصاویر و توضیحات مناسب برای محصول استفاده کنید و در کمپین‌های تبلیغاتی دیجی کالا شرکت داشته باشید.

  • پشتیبانی فروشندگان دیجی‌کالا چگونه است؟

فروشندگان در دیجی کالا می‌توانند از طریق پنل فروشندگی به تیم پشتیبانی دسترسی داشته باشند. مشکلاتی مثل ثبت سفارش، ارسال و بازگشت کالا از طریق پنل فروشندگی قابل مشاهده و پیگیری هستند. در صورت نیاز هم می‌توانید با تیم پشتیبانی فروشندگان دیجی کالا تماس بگیرید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

سلام وقتتون به خیر ممنون از راهنمایی شما

یه سوال داشتم من توی سایت شما ثبت نام کردم و‌ یک فروشگاه موقت ساختم اگر اشتراک یک ساله شما رو‌ بخرم مثل دیجی کالا اختیار تمام کارهام با شماست و برای فروش محصول باید هفت خوان رستم بگذرونم ؟

سلام خدمت شما
سایت ساز و فروشگاه ساز پرتال صرفا یک بستر آماده برای ساخت سایت هست
ما یک CMS آماده در اختیار شما قرار میدیم تا بتونید خیلی راحت سایت دلخواهتون رو در عرض 1 روز بسازید و محصولاتتوت رو بفروشید.
ما هیچ دخالتی در فروش و مدیریت سایت شما نداریم. صرفا اگر نیاز به پشتیبانی داشتید میتونید بهمون تیکت بدید تا مشکلات سایتتون رو رفع کنیم یا راهنماییتون کنیم.
اگر نیاز به راهنمایی یا مشاوره تلفنی هم داشتید میتونید با شماره پشتیبانی 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید.

ممنون خوب و مفید بود
یک سوال دارم اینکه زمان تحویل محصول چند روز وقت داریم اماده کنیم تحویل انبار بدیم یا اصلا وقت برا آماده سازی نداریم ؟

سلام
این موضوعات رو بعد از ثبت نام بهتون اطلاع میدن. ما در جریان این قضایا نیستیم

سلام وقت بخیر
امکان تماس تلفنی با دیجی کالا هست یا نه
من گالری دارم و میخوام محصولاتم رو از طریق دیجی کالا بفروشم چطور باید شروع به کار کنم
به چه چیزهایی نیاز دارم
چند درصد از هزینه محصول دیجی کالا دریافت میکنه در حیطه لوازم آرایشی
چطور باید محصول تحویل دیجی کالا داد
و .....

سلام خدمت شما
میتونید با جستجوی عبارت فروشنده دیجی کالا به عنوان فروشنده ثبت نام اولیه خودتون رو انجام بدید. 02161930600 هم شماره تماس تلفنی دیجی کالا برای پاسخ به سوالات شما است

سلام من یکسایت فروشگاهی برای خودم ازطریق شما درست کنم هزینه های اولیه خرید وهزینه های تمدیدوبقیه مواردیکه بهم بگین چقدرمیشه؟باتشکر

سلام روزتون بخیر
جسارتا این صفحه تعرفه هارو بررسی کنید هزینه اشتراک سالانه پرتال داخلش نوشته شده
https://www.portal.ir/packages

سلام باید حتما لیبل بزنیم نمیشه چاپ کنیم لیلب ها رو و حتما باید نارنجی باشه نمیشه بارکد رو چاپ کاغذی کرد و اینکه من تو خونه ام و هیچ مغازه ای ندارم میشه فروشنده شد و اینکه خودم کالا هارو باید به جایی ببرم هزینه کارتن چقدر میشه

سلام
دیجی کالا لیبل میزنه ولی پولش رو میگیره. نیازی به مغازه ندارید. بله خودتون باید کالاهارو تحویل دیجی کالا بدید و نیازی به کارتن ندارید.

سلام من میخام یک اسپیکر از مشهد یا اردبیل بخرم برای اصفهان .طرف میگه پانل فروشندگان دیجی کالا داریم ایا خرید از این پانل امنیت دارد که جنسم به دستم برسه و مشکلی نداشته باشه ممنون میشم زودتر راهنمایی کنید

سلام اقای محمدی
دیجی کالا یک سایت کاملا معتبر هست و میتونید با خیال راحت محصول رو بخرید. این فروشنده داخل سایت دیجی کالا یک حساب فروشنده داره و محصولاتش رو طبق شرایط دیجی کالا به فروش می‌رسونه

سلام وقت بخیر ،من تازه عضو فروشندگانه دیجی کالا شدن.حقیقتا نگران شدم این کامنتارو خوندم.
سوالی که دارم اینه که چجوری میتونم هزینه ی ارسالم رو به انبارهای دیجی کالا کم کنم.چون من کالا هام خیلی سوده کمی دارن.تا الان هزینه ی پیک تا دیجی کالا بیشتر از سودم شده.😢

سلام دوست عزیز
اگر میتونید میزان سود کالاهاتون رو بیشتر کنید که دچار ضرر نشید.
میتونید هم خودتون محصولاتی که دارید به صورت یک جا به انبار دیجی کالا ببرید که هزینه زیادی بابت پیک پرداخت نکنید.

چه نوع دستگاه لیبل زنی مناسبه؟

سلام
میتونید دستگاه لیبل زن میوا و گودکس رو از خود دیجی کالا هم تهیه کنید.

ببخشید کالا توسط دیجی کالا بسته بنده میشه
اگر توسط فروشنده بسته بنده میشه کارتن رو هم باید از دیجی بگیره؟

سلام دوست عزیز
شما محصول رو میفرستید خود دیجی کالا بسته بندی میکنه

بعد ماهها تجربه فروش به عنوان سلر در دیجی کالا مطالبی جهت راهنمایی علاقه مندان مطرح میکنم
معایب فروش کالا در دیجی کالا
1. تسویه 35 روزه ( هر 15 روز یک صورتحساب از فروش براتون صادر میشه و بعد 20 روز واریز میشه که جمعا 35 روز حداقل طول میکشه به پولتون برسید
2. کمیسیون + هزینه های جانبی + مالیات + هزینه حمل که همه از فروشنده کسر میگردد که میانگین حدود 12 درصد مبلغ کالا خواهد بود
3. قانون 7 روز عودت کالا که کاملا به ضرر فروشنده میباشد . یعنی اگر مشتری کالا رو ببره استفاده کنه بعد زخمی کنه برگردونه با ادعای اینکه تو بسته بندی زخمی بود عدوت میده و فروشنده با جریمه عودتی رو پرداخت کنه این جریمه با گرفتن دسترسی پنل یا گروه کالایی شروع خواهد شد
4. پشتیبانی بسیار بد مختص فروشنده ها . خدانکنه به مشکلی بخورید راحت میتونید با پشتیبانی تماس بگیرید اما در نهایت مشکلی حل نمیشه و باید تیکت بزنید که معمولا تیکت ها با تاخیر هفته ها ممکنه خونده بشه و در اکثر مواقع به نتیجه نمیرسید و سردرگم خواهید موند.
5. گرفتن کالاهای مرجوعی که اون هم مشکلات و زمان خودشو میبره

در انتها دوست عزیز اگر میخوای یکی از فروشنده های دیجی کالا باشی سعی کن رو کالاهایی کار کنی که کمترین دلیل مرجوعی و داشته باشه و توان دریافت وجه بعد از 35 روز رو داشته باشی . بدون شک فروش تو دیجی کالا در کنار تمام معایب حداقل فروش بالایی خواهید داشت.

سلام خدا قوت من لوازم گوناگون و مختلف برای فروش دارم برای خودم سایت فروشگاهی پرتال چگونه بسازم و از کجا راهنمایی و آموزش بگیرم ممنونم

سلام دوست عزیز
با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۳۳۸۳ داخلی ۲ تماس بگیرید تا پشتیبانان پرتال برای ساخت سایت کمکتون کنند.

سلام وقت بخیر من یک تابلو فرش دست بافت دارم می‌خوام تودیجی کالا بفروشم میشه راهنمایی کنید

سلام دوست عزیز اگر یک عدد کالا برای فروش دارید بهتر هست در دیوار یا شیپور بفروشید

سلام خسته نباشید ببخشید ۴۲ سالمه مستاجرم کارگرساختمانم ۳ماه بیکارم سرمایه ندارم از فروشنده گی سواد چنددانی ندارم دوست دارم زن وبچه ام در رفاه باشند شما پیشنهادی دارید با کار تو گوشی بتونم کاربکنم آموزش بدید از شرمنده زن وبچه بیرون بیام خداخیرتون بده

سلام دوست عزیز
باید بین شغل های اینترنتی بگردید ببینید که چه کاری تخصص دارید و میتونید انجام بدید
مثلا محصولات دست ساز داخل خونه درست کنید و بفروشید

سلام ببخشید چه فروشگاهایی با دیجی کالا قرار داد دارند

سلام دوست عزیز
فروشگاه های مطرح زیادی با دیجی کالا قرارداد دارند که در زمان خرید یک محصول اسم هر فروشگاه را میتونید ببینید.
ولی صفحه یا امار خاصی درمورد فروشنده های دیجی کالا وجود نداره

یکی از مزیت‌های میشه اضافه کرد اینه که پول محصول رو از مشتری میگیره و خیالت ازین بابت راحته

بله دقیقا به عنوان فروشنده از لحاظ مالی امنیت کافی دارید

کارتن چی میشه ؟

بنده با این شرکت کار کردم هم فروشنده هم توزیع کننده در کل برای فروشنده خوب نیست چون یک سری کالاها بی دلیل برگشت میخوره انگار برخی خریدارها کنجکاون یا ... یعنی دقت در خرید ندارن و کالا توی انبار میمونه و بدهکار انبار میشی سودش کمه و بیشتر اوقات هم باعث ضرر میشه قیمت کالا هم یک سقفی داره که با تورم مناسب نیست و مجبور میشی مجدد کالا رو ثبت کنی کلی وقت گرفته میشه که بهتره این وقت عزیز شده رو برای فروشگاه شخصی گذاشت نه برای فروشگاهی که اختیارش رو نداری اما برای توزیع کالا میشه به چشم شغل دوم بهش نگاه کرد بهتر از بیکاری هست

سلام
ممنون از اینکه تجربه خودتون رو در اختیار بقیه هم قرار دادید

سلام ، میفرمایید که کمیسیون میز چوبی روستیک ، جلو مبلی و عسلی چقدر است ؟

سلام
باید از دیجیکالا استعلام بگیرید.

عالی
ممنون از راهنماییتون

سلام
خواهش میکنم دوست عزیز

سلام آیا بعداز ساخت محموله چاپ لیبل و رسید توسط انبار انجام می شود‌؟

سلام
رسید رو خودتون باید چاپ کنید اما لیبل رو خود دیجی کالا هم با دریافت هزینه انجام میده

مرسی از راهنمایی کاملتون

سلام
خواهش میکنم. امیدوارم به موفقیت برسید

سلام..
از کجا باید فهمید که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستیم یا نیستیم؟

سلام
لینک زیر رو مطالعه کنید:
http://www.intamedia.ir/Pages/Action/LawsShow/3/1/2/12

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2