اگر مالک فروشنگاه اینترنتی هستید و قصد دارید به واسطه فروش در ترب آمار فروش آنلاین خود را بالا ببرید، جای درستی آمدهاید. همین ابتدای مقاله باید به شما بگوییم که ترب یکی از محبوبترین کانالهای فروش ایرانی است که روزانه کاربران بیشماری را به خود جذب میکند. پس اگر بتوانید خود را به عنوان یکی از فروشندههای معتبر ترب معرفی کنید، نان شما در روغن است؛ بنابراین با ما همراه باشید تا با هم با سرویس ترب و نحوه فروش محصول در آن آشنا شویم.
فروش کالا در ترب
قبل از اینکه فروش محصول در ترب را به شما آموزش دهیم، ابتدا نگاهی به ترب بیندازیم. ترب معروفترین موتور جستجوی کالای ایرانی است که بسیاری از کالاهای اینترنتی را میتوان در آن پیدا کرد. در حال حاضر روزانه بین یک تا دو میلیون کاربر از ترب بازدید میکنند! در واقع این حجم عظیم از کاربران به دنبال محصولات متنوعی هستند. شما نیز میتوانید با اضافه کردن محصولات خود به ترب، محصول مورد نیاز کاربران را به دستشان برسانید. ترب میتواند باعث دیدهشدن بیشتر و افزایش فروش محصولات شما شود.
برای اتصال محصولات خود به ترب، به یک سایت فروشگاهی و اینماد نیاز دارید. در ادامه نیز مراحل ثبت نام و اتصال فروشگاه به ترب را به شما آموزش دادهایم. اگر نمیدانید برای ساخت سایت فروشگاهی چه کاری باید کنید، باید بگوییم که ابتدا باید یک سایت فروشگاهی برای خود طراحی کنید.
یکی از راحتترین روشهای ساخت فروشگاه در اینترنت، استفاده از فروشگاهسازهای هوشمند و آماده است که میتوانند خیلی سریع یک سایت شکیل و قدرتمند را به شما تحویل دهند. یکی از معروفترین فروشگاه سازها نیز پرتال است و همین حالا میتوانید در کمتر ۳ دقیقه یک سایت تستی کاملا رایگان (۷ روزه) را ایجاد کنید و قرار دادن محصول در آن و اتصال محصولات به ترب را بررسی کنید.
ثبت فروشگاه در ترب؛ در ترب فروشنده شوید
در این بخش به صورت مرحله به مرحله، ثبت نام در ترب را به شما توضیح میدهیم.
ابتدا وارد سایت ترب شوید و از پایین صفحه، گزینه «ثبت نام فروشگاه» را انتخاب کنید.
در ادامه وارد صفحه مربوط به فروشندگان ترب میشوید. شما در این صفحه میتوانید اطلاعاتی را درباره نحوه نمایش در ترب، فرایند اضافه شدن سایت و محصولات به ترب و مزایای همکاری با ترب را مشاهده کنید. در بالای صفحه نیز میتوانید تعرفه خدمات و شرایط و قوانین را مشاهده کنید. در ادامه شرایط همکاری با ترب را به شما توضیح دادهایم؛ اما شما میتوانید خودتان نیز این موارد را چک کنید.
برای ورود به فرایند ثبت نام، از گزینه ثبت فروشگاه در این صفحه استفاده کنید.
در این صفحه برای ثبت نام، اطلاعاتی از شما گرفته میشود که تنها قرار است در ترب ذخیره شوند و به کاربران نمایش داده نمیشوند. اولین فیلدی که نیاز دارید در این قسمت پر کنید، شماره همراه است. در این فیلد شماره تلفن همراه خود را وارد میکنید و روی گزینه دریافت کد تایید نیز کلیک میکنید. سپس کد تایید ارسال شده را وارد میکنید.
سوال بعدی که از شما پرسیده میشود این است که آیا سایت فروشگاهی دارید یا خیر؟ اگر سایت فروشگاهی نداشته باشید، باید یک سایت فروشگاهی برای خود ایجاد کنید. پس اگر روی گزینه خیر بزنید، تعدادی سایتساز و فروشگاهساز به شما معرفی میشود که با کمک آنها میتوانید فروشگاه اینترنتی خود را بسازید. یکی از آن سرویسها نیز سایتساز پرتال است.
در ادامه نام و نام خانوادگی خود را وارد میکنید. سوال بعدی نیز درباره اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی است. اگر نماد الکترونیکی نداشته باشید سایت شما در لیست بررسی قرار میگیرد؛ اما تا زمانی که نماد اعتماد نگیرید، تایید نمیشود.
همچنین نام فروشگاه، آدرس سایت و تعداد تخمینی محصولات را نیز وارد میکنید. سپس روی گزینه شروع ثبت فروشگاه بزنید تا به مرحله بعد بروید.
همانطور که در تصویر پایین میبینید، فروشگاه شما منتظر تایید از طرف کارشناسان ترب خواهد بود و ظرف ۲۴ ساعت، ثبت فروشگاه به شما اطلاعرسانی خواهد شد.
ثبت نهایی فروشگاه در ترب؛ نهایی کردن ثبت نام
تا اینجای مقاله ثبت نام اولیه در ترب را به شما آموزش دادیم. زمانی که این کار را انجام میدهید، فروشگاه شما در انتظار تایید کارشناسان ترب میماند و در صورت صحیح بودن اطلاعات فروشگاه، تا ۴۸ ساعت بعد اطلاعات شما در ترب ثبت میشود. برای ادامه مراحل ثبت نام باید با استفاده از شماره موبایلی که با آن ثبت نام کردید، وارد حساب کاربری خود در پنل فروشندگان ترب شوید.
در این بخش میتوانید وضعیت احراز صلاحیت خود را در ترب ببینید. اگر کار احراز صلاحیت شما در ترب انجام شده باشد، میتوانید ثبت فروشگاه خود را در این سایت نهایی کنید. هنگامی که وارد پنل فروشگاهی خود میشوید، از ابزار سمت راست ۴ بخش اصلی پنل را مشاهده میکنید. این بخشها به ترتیب بخشهای فروشگاه، ادغام، پشتیبانی و حساب من هستند.
ادامه فرایند ثبت نام و قرار دادن محصول در ترب را در ۵ مرحله توضیح دادهایم.
۱- آپلود لوگوی فروشگاه
هنگامی که وارد پنل فروشگاهی خود میشوید، به صورت پیش فرض در بخش فروشگاه قرار دارید. در مرحله اول بخش مشخصات فروشگاه شوید و لوگوی فروشگاه خود را آپلود کنید. توجه داشته باشید لوگوی شما باید سایز ۵۱۲*۵۱۲ پیکسلی داشته باشد. همچنین در این بخش اطلاعات تماس و آدرس خود را میبینید که برای ویرایش آن، باید آدرس خود را در سامانه نماد تغییر دهید. در نهایت روی ذخیره و به روز رسانی کلیک کنید.
۲- توضیحات فروشگاه
بعد از اینکه لوگوی فروشگاه خود را آپلود کردید، وارد بخش توضیحات فروشگاه شوید. در این بخش شما میتوانید توضیحات مشخصی را برای فروشگاه خود در ترب ارائه دهید. برای مثال میتوانید شرایط فروش، نحوه ارسال، شرایط تست و مرجوعی و مواردی از این دست را توضیح دهید. زمانی که این توضیحات را وارد میکنید، این توضیحات در صفحه فروشگاه شما در ترب نمایش داده میشود. برای مثال توضیحات این صفحه مربوط به یکی از فروشگاههای ساخته شده با پرتال در موتور جستجوی ترب است.
۳- انتخاب نوع فاکتور در ترب
بعد از اینکه مشخصات خود را در ترب تکمیل کردید، باید حساب خود را شارژ کنید. قبل از شارژ حساب کاربری ابتدا وارد بخش مشخصات فاکتور رسمی شوید. در این بخش میتوانید نوع فروشگاه خود را مشخص کنید. در این بخش سه گزینه فروشگاه کوچک، حقیقی و حقوقی وجود دارد. ترب تمام تراکنشهای مالی خود را باید به اداره دارایی تحویل دهد. با این حال برای تراکنشهایی که مبلغ خیلی بالایی ندارند، یک فاکتور تجمیعی تهیه میکند و آن را به اداره دارایی ارائه میدهد. این فاکتورها از تراکنشهای مالی مربوط به فروشگاههای کوچک تامین میشود. پس اگر نیازی به فاکتور رسمی ندارید یا نمیخواهید اطلاعات فروش خود را در ترب به اداره دارایی تحویل دهید، میتوانید از این گزینه استفاده کنید. اما اگر شرایط استفاده از این گزینه را ندارید یا میخواهید از ترب فاکتور رسمی دریافت کنید، براساس نوع شرکت یا فروشگاه خود، گزینه حقیقی یا حقوقی انتخاب کنید.
۴- شارژ حساب
اکنون میتوانید حساب کاربری فروشگاه خود را در ترب شارژ کنید. برای این کار باید وارد بخش صورتحسابها شوید. در این صفحه موجودی حساب شما نمایش داده خواهد شد. از آنجایی که تازه میخواهید فروش خود را در ترب شروع کنید، موجودی شما صفر خواهد بود. حال میتوانید از طریق گزینههایی که در منوی کشویی وجود دارد، حساب کاربری خود را در ترب شارژ کنید. برای مثال ما مبلغ ۱۰۰هزار تومان را انتخاب کردهایم. بعد از انتخاب مبلغ مورد نیاز روی گزینه پرداخت کلیک کنید تا وارد درگاه پرداخت اینترنتی شوید.
در صورتی که پرداخت شما موفقیت آمیز باشد، پیام زیر به شما نمایش داده خواهد شد.
۵- ورود محصول به ترب
بعد از اینکه پرداخت خود را انجام دادید، به پنل کاربری خود برگردید. با توجه به اینکه موجودی را افزایش دادهاید، پیامی به شما نمایش داده خواهد شد و از شما میخواهد که سه لینک مشخص قرار دهید. در فیلد اول باید لینک نمونه یک محصول موجود را قرار دهید، در لینک دوم باید نمونه یک محصول ناموجود را قرار دهید و در لینک سوم نیز باید نمونه یک محصول تخفیف خورده را قرار دهید.
بعد از اینکه این لینکها را قرار دادید و روی ذخیره کلیک کردید، کارشناسان ترب برای اتصال محصولات شما به ترب رباتی را طراحی میکنند. طی هفت تا ده روز بعد، تمام محصولات شما به صورت خودکار در ترب قرار میگیرند و فرایند فروش شما در ترب آغاز میشود.
تجربه فروش در ترب؛ نظر فروشندگان ترب درباره این سرویس
همانطور که گفتیم، ترب یکی از معروفترین کانالهای فروش کالا در ایران است و اکثر خریداران اینترنتی با آن آشنایی دارند. حال ما نظرات تعدادی از فروشندهها و خریدارهای ترب را بررسی کردهایم و نظرات آنها را در قالب مزایا و معایب فروش در ترب بررسی کردهایم.
معایب فروش در ترب
- طبق نظر تعدادی از کاربران، لزوم داشتن سایت برای ثبت نام در ترب از معایب این سرویس است. با این حال اگر سایت نداشته باشید خود ترب به شما سایتسازهایی مانند پرتال را برای شروع کار معرفی میکند.
- با توجه به این که فروشگاههای زیادی در ترب فعالیت دارند، خریدارها ممکن است با پروفایلهای فیک برخورد کنند. یا ممکن است جنس غیر اصل دریافت کنند. البته کاربر با بررسی فروشگاهها و قیمتهای آنها، میتواند برداشت خوبی از هر فروشگاه داشته باشد و با کمی دقت میتواند تجربه خرید خوبی نیز داشته باشد. همچنین کارشناسان ترب همواره در حال رصد فروشگاههای مختلف هستند و در صورت دیدن تخلف با فروشگاه خاطی برخورد میکنند.
- یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران از آن گلایه داشتند، پشتیبانی ترب است. در بعضی موارد پیش آمده است که پاسخگویی به اندازه کافی کارآمد نبوده است. هرچند این نکته را باید در نظر داشته باشید که در بعضی موارد برآورده نشدن خواسته کاربر باعث میشود تا کاربر تصور کند که مشکل از ارائه دهنده آن خدمت است. با این حال چنین شکایاتی از ترب نیز به گوش رسیده است.
- رقابت کالاهای پرفروش در ترب بالا است؛ بنابراین اگر میخواهید از فروشندگان برتر ترب باشید، باید با استراتژی درست و حساب شدهای محصولات خود را در ترب بفروشید.
مزایای فروش در ترب
- اول از همه باید بگوییم که ترب فروشنده نیست و به عنوان یک موتور جستجوی کالا یا مارکت پلیس فعالیت میکند؛ یعنی فروشندههای مختلف محصولات خود را در پلتفرم ترب به کاربران عرضه میکنند؛ بنابراین کاربران میتوانند هر فروشنده را در این پلتفرم بر اساس آمار موجود ارزیابی کنند.
- فروشندههای تخصصی و معتبر زیادی در ترب فعالیت میکنند. اگر شما بتوانید به صورت تخصصی و با ارائه مزایای رقابتی در فروش محصول گوی رقابت را از رقبای خود بدزدید، فروش شما به شکل چشمگیری افزایش پیدا میکند. پس فروش در ترب میتواند یک فرصت طلایی برای شما باشد.
- فروش در ترب برای شما کارمزدی ندارد. در واقع شما بابت هر کلیک هزینه پرداخت میکنید؛ این مسئله باعث میشود هم فروشندهها بتوانند با سود واقعی خودشان کار کنند، هم کاربران قیمتهای پایینتری را نسبت به مارکتپلیسهای معتبر دیگر مانند دیجیکالا دریافت کنند.
- در رابطه با اعتبار فروشندهها نیز کاربران میتوانند با چک کردن نمره آن فروشگاه، نماد الکترونیک و حتی بررسی سایت فروشگاه مقصد، دید بهتری از خریدار خود داشته باشند. به عبارتی ترب هویت فروشندههای خود را مخفی نمیکند و همین شفافیت هم برای فروشنده واقعی هم برای خریدار واقعی دو سر برد است.
قوانین فروش محصول در ترب
خلاصه قوانین و شرایط فروش محصول در ترب، به شرح زیر هستند:
- داشتن وبسایت و نماد الکترونیک
- احراز هویت فروشنده (مواردی مانند کارت ملی، فیلم از صاحب نماد، احراز آدرس برای احراز هویت فروشنده ضروری هستند. این موارد تنها در اختیار کارشناسان ترب قرار میگیرد.)
- لزوم رعایت قوانین تجارت الکترونیک. اگر با این قوانین آشنایی ندارید، میتوانید اینجا را مطالعه کنید.
- داشتن ساختار فنی مناسب برای همکاری با ترب (اگر کاربر پرتال هستید نگران این مورد نباشید، در غیر این صورت برای توضیحات بیشتر از کارشناسان ترب راهنمایی بخواهید)
- نمیتوانید از همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) استفاده کنید؛ یعنی اگر در فروشگاه خود محصولی از مجموعه دیگری را میفروشید، امکان ارائه آن در ترب را ندارید.
- اگر محصولاتی از قبیل ماشین لباسشویی، مایکروفر، یخچال یا فریزر، جاروبرقی، تلویزیون، ماشین ظرفشویی و کولرگازی میفروشید، باید طبق اطلاعیه وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) شناسه کالای خود را در مشخصات محصول وارد کنید.
- باید قیمتهای خود را به روز نگه دارید.
- پیشفروش کالا تنها برای فروشگاههای قدیمی و با اعتبار تحت شرایط خاص امکانپذیر است.
- رعایت عرف جامعه، اخلاق، احترام و رفتار صحیح با مشتری از اصول اولیه ترب هستند و در صورت عدم رعایت این موارد با فروشگاه خاطی برخورد میشود.
- نمایش و فروش محصولاتی مانند دخانیات، مشروبات الکلی، آنتی ویروس Eset، اسپریهای wd-40، محصولات برندهای الیکس، دایلکس و لدورا و سایر محصولاتی که با قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارند، در ترب ممنوع است.
موارد بالا چکیدهای کامل از قوانین همکاری با ترب بودند. اما اگر میخواهید این قوانین را به طور کامل مطالعه کنید، میتوانید وارد صفحه شرایط همکاری فروشگاهها با ترب شوید.
چگونه فروشم را در ترب افزایش دهم؟
حال که با فروش محصول در ترب و افزودن آن به ترب آشنا شدیم، بیایید چند نکته درباره فروش بیشتر در ترب را با هم بررسی کنیم.
۱- قیمت رقابتی بگذارید
اگر توانش را دارید، میتوانید قیمتی پایینتر از رقبای خود بگذارید. البته این اولین و سادهترین استراتژی فروشی است که هر فروشندهای به ذهنش میرسد. در حال حاضر بسیاری از فروشندهها با استفاده از این ترفند و فروش محصولات فیک، نظر کاربران را به قیمت پایینتر مخدوش کردهاند؛ بنابراین اگر هم از این تکنیک استفاده میکنید، هوشمندانه عمل کنید.
۲- تعریف کاملی از محصول خود ارائه دهید
سعی کنید از اسم کامل برای محصول خود استفاده کنید. هرچه اطلاعات دقیقتری به خریدار بدهید، خریدار با اطمینان بیشتری محصول شما را میخرد. در واقع در این شرایط علاوه بر اینکه خریدار از مشخصات کامل محصول اطلاع پیدا میکند، متوجه میشود که شما برای کار و مشتری خود ارزش قائل هستید.
همچنین از عکسهای با کیفیت و جذاب استفاده کنید؛ چرا که این گونه عکسها نیز تاثیر مثبتی روی جلب رضایت و اعتماد مشتری شما خواهند داشت.
۳- به کاربر خود پیشنهاد ویژه دهید
رقابت با سایر فروشندههای ترب تنها در قیمتگذاری خلاصه نمیشود؛ شما میتوانید با ارائه پیشنهادهای ویژه به کاربر، او را متقاعد کنید که از شما خرید کند. مثلا میتوانید گزینههایی مانند پرداخت در محل، ارسال رایگان، تحویل فوری و… را برای محصول خود فعال کنید.
۴- از استراتژیهای خلاقانه استفاده کنید
شما میتوانید برای افزایش فروش خود، استراتژیهای خلاقانهای داشته باشید. برای مثال میتوانید یکی از محصولات پرفروش خود را با یک سود پایین و قیمت کاملا رقابتی در ترب قرار دهید و به واسطه قیمت خوبی که قرار دادید، کلیکهای زیادی را دریافت خواهید کرد. سپس کالاهای با سود بالاتر و مکمل آن محصول را در صفحه فروش خود قرار دهید تا کاربران علاوه بر محصول خوش قیمت، محصولات مکمل و با سود بالاتر را از شما خریداری کنند.
جمعبندی
ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با نحوه فروش محصول در ترب آشنا کنیم و آن را به شما آموزش دهیم. همچنین نحوه ثبت فروشگاه در ترب و شرایط آن را توضیح دادیم. از طرفی نگاهی به مزایا و معایب این سرویس و راههایی برای افزایش فروش سایت از طریق این پلتفرم انداختیم. در نهایت و برای جمعبندی باید به شما بگوییم که ترب یکی از بهترین کانالهای فروش آنلاین است که میتوانید برای افزایش فروش از آن استفاده کنید. فقط مهمترین شرطی که برای استفاده از ترب وجود دارد این است که باید سایت فروشگاهی داشته باشید.
اگر نمیدانید برای ساخت سایت فروشگاهی باید از کجا شروع کنید، میتوانید همین حالا با کارشناسان مجموعه ما به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۳۳۸۳ در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنیم
سوالات متداول
آیا بابت قرار دادن محصول در ترب باید پول پرداخت کنم؟
قرار دادن محصولات در هیچ سایتی رایگان نیست، اما خبر خوش این است که هزینه ترب بسیار معقول و مقرون به صرفه است. در واقع به ازای هر تعداد کلیک روی محصول که کاربر را به سمت سایت شما هدایت کند، هزینه کمی از شما دریافت میشود.
آیا با استفاده از ترب میتوانم فروشم را افزایش دهم؟
بله. سایت ترب یکی از پر بازدیدترین سایتهای فروشگاهی ایرانی است که شما با استفاده از آن میتوانید فروش خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. به طور کلی و در تمام دستهبندیها، این سایت چیزی حدود یک تا دو میلیون بازدیدکننده در روز دارد.
دیدگاهها
سینا
سلام ممنون از مقاله خوبتون. منم تجربه فروش تو ترب داشتم و خیلی هم خوب بود اما متاسفانه تیم پشتیبانیشون خیلی خوب پاسخگو نیست
نوری
مطلب خیلی خوبی بود مخصوصا برای کسانی که آشنایی با قرار دادن محصول در ترب و ایمالز ندارند. یه موضوعی برام جالب اومد و دوست داشتم بیان کنم. با توضیحاتی که در این صفحه خوندم میشه گفت علاوه بر راه اندازی وبسایت فروشگاهی میشه با ثبت نام در ترب و ایمالز هم فروش بیشتری رو تجربه کرد.
خرید کفش چرم زنانه
ممنون از راهنمایی بسیار عالی
کناف
عالی
ترشی مکزیکی با ذرت و قارچ
سایتتون واقعا عالیه ممنون بابت محتوای مفیدتون
مهدی بهادرفر
سلام
مرسی از لطفتون
container clinic
سلام وقتتون بخیر ممنون بابت اطلاعاتی که در این مقاله قرار دادین موفق باشین
مهدی بهادرفر
سلام
خواهش میکنم دوست عزیز امیدواریم که موفق باشید
phosphoric-acid
سلام وقتتون بخیر
چه نوع سایت هایی رو میشه داخل ترب و ایمالز ثبت کرد؟ مثلا برنج و دوچرخه و موتور اینجور لوازم؟
یا برای محصولاتی مثل مواد اولیه هم میشه فروشگاه زد
مهدی بهادرفر
سلام
همه نوع محصولی را میتوان ثبت کرد. برای اطمینان میتونید محصول خودتون رو داخل ایمالز و ترب سرچ کنید و ببینید که هست یا نه.
قیمت سیم کارت شاتل موبایل
جالب بودش ممنون
مهدی بهادرفر
خواهش میکنم دوست عزیز
حسن رفعت جو
ببخشید من یه سوال داشتم
من یه سایت آموزشی برنامه نویسی دارم که کاربران به صورت آنلاین میتونن در دوره ها شرکت کنند
آیا این روش جوابگو هست برای من؟
مهدی بهادرفر
سلام
نه این روش برای شما مناسب نیست. بهتره تبلیغات آنلاین از طریق سایتهایی مثل یکتانت یا مدیااد رو امتحان کنید.
مهدی بهادرفر
سلام
نه این روش برای شما مناسب نیست. بهتره تبلیغات آنلاین از طریق سایتهایی مثل یکتانت یا مدیااد رو امتحان کنید.