آموزش ثبت نام و دریافت درگاه پرداخت سما

این روزها به دنبال هر کالایی که باشید باید از بین هزاران فروشگاه اینترنتی و آنلاین شاپ یک فروشگاه معتبر پیدا کنید. خریدهای اینترنتی بیش از پیش شده و بحث اعتمادسازی مشتریان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. فروشنده‌ها برای جلب اعتماد مشتریان به دنبال راه‌های تضمینی هستند.
در این مقاله می‌خوانید:

یکی از این راه‌های جلب اعتماد مشتری، استفاده از محصول جدید سما (سامانه معاملات امن ایران) یعنی درگاه پرداخت امن سما است. سرویسی که به تازگی در فروشگاه ساز پرتال فعال شده است و فروشگاه‌های ما سؤالاتی در خصوص نحوه کارکرد آن دارند.

به همین خاطر در این مقاله جامع تصمیم گرفتیم به طور کلی هر چیزی که باید به عنوان خریدار یا فروشنده در مورد سما بدانید را بازگو کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

درگاه پرداخت سما چیست؟

شرکت سامانه‌های هوشمند اطلاعاتی توسن البرز (سهامی عام) سامانه سما را با هدف ارائه ضمانت برای خرید‌های اینترنتی راه اندازی کرده است. درگاه پرداخت سما با مجوز پرداخت یاری از بانک مرکزی و نماد اعتماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند.

سامانه سما با امن سازی معاملات آنلاین، این تضمین را به خریداران می‌دهد که در صورت انصراف از خرید و مغایرت کالای ارسال شده، کالا 15 روز پس از تحویل قابل مرجوعی باشد. از طرف دیگر این تضمین را به فروشندگان می‌دهد که در روند مرجوعی کالا ضرر و زیان جدی شامل حال فروشنده نشود.

مطالب پیشنهادی: راهنمای نوشتن قوانین بازگشت محصول در فروشگاه

درگاه پرداخت سامانه سما

ضمانت خرید سما چیست؟

از طریق سرویس سما زمان عودت کالا تا 15 تضمین می‌شود. هزینه معاملات به صورت یک روزه به حساب فروشنده واریز می‌شود؛ اما در صورت بروز مشکل، پیگیری‌های لازم جهت عودت کالا و پول توسط سامانه سما انجام خواهد شد. در صورت وجود مغایرت در تعهدات فروشنده، خریدار می‌تواند از طریق سامانه سما شکایت خودش را اعلام کند. 

سما موضوع پیش آمده را بررسی می‌کند و در صورت اثبات وجود مغایرت، مبلغ معامله را به حساب خریدار واریز می‌کند. تمام پیگیری‌های لازم در جهت عودت وجه یا بازگشت کالا به عهده سامانه سما است. به همین خاطر فروشنده با خیال راحت صفر تا صد پیگیری سفارش را به سما می‌سپارد.

البته هر سرویسی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. شما به عنوان فروشنده باید بررسی کنید که این سرویس به درد کسب و کار شما می‌خورد یا خیر.

در حال حاضر کارمزدهای استفاده از درگاه پرداخت سما در سه سطح قرار دارد. این کارمزد بر عهده خریدار است؛ اما فروشگاه می‌تواند این کارمزد را خودش پرداخت کند یا با خریدار تقسیم کند:

  • تراکنش‌های زیر 1 میلیون تومان: 1.5 درصد
  • از 1 تا 10 میلیون تومان: 0.7 درصد
  • 10 تا 100 میلیون تومان: 0.3 درصد

خرید امن برای چه کسب و کارهایی اهمیت دارد؟

معامله امن سما برای تبادل هزینه معامله کالا یا خدمات بین خریدار و فروشنده ارائه می‌شود. این سرویس به صورت دو خدمات معامله امن و ضمانت خرید در دسترس کاربران است. فروشگاه‌های اینترنتی با بخش ضمانت خرید این سرویس سروکار دارند.

1- فروشگاه اینستاگرامی

آیکون فروشگاه اینستاگرامیبحث اعتمادسازی در فروشگاه‌های اینستاگرامی بیشتر از وب سایت‌ها اهمیت دارد. چرا که وب سایت‌ها با دریافت اینماد می‌توانند این تضمین را به مشتریان بدهند که فعالیت فروشگاه طبق قوانین وزارت صمت انجام می‌گیرد.

فروشندگان و خریداران اینستاگرامی بدون ریسک می‌توانند خرید و فروش کنند و نگران واریزی و پرداختی نباشند. خریدی مطمئن با تضمین عودت وجه تا 15 روز رابطه‌ای دو سر سود است.

2- سایت نمایش آگهی

آیکون سایت نمایش آگهیسایت‌های نمایش آگهی عمدتاً به خاطر وجود فروشنده‌های متخلف و همچنین تقلب و نقض قوانین، تأثیر بدی در جلب اعتماد کاربران گذاشته‌اند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند معاملات صورت گرفته در این پلتفرم فقط مربوط به کالاهای دست دوم است و در هیچ کالای اورجینالی خرید و فروش نمی‌شود.

خدمت معامله امن سما باعث می‌شود که کسب و کارهای حرفه‌ای و فروشندگان کالای دست دوم هم از آن استفاده کنند. در صورتی که کالای توصیفی با کالای ارسال شده مغایرت داشته باشد، امکان عودت وجه به خریدار امکان پذیر می‌شود.

3- فروشگاه اینترنتی

آیکون فروشگاه اینترنتیفروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند در کنار دیگر درگاه پرداخت‌های وب سایت از درگاه سما هم استفاده کنند. سامانه سما علاوه بر قانون رسمی 7 روزه مرجوعی کالا، 8 روز دیگر به مشتریان این تضمین را می‌دهد که می‌توانند از خرید خودشان منصرف شوند.

خریدار در این 15 روز می‌تواند کالا را به شکل اولیه که تحویل گرفته برای فروشنده ارسال کند و روند عودت وجه را از سامانه سما پیگیری کند.

4- فریلنسر

آیکون فریلنسرفریلنسرها عموماً ترس از عدم پرداخت وجه توافق شده توسط کارفرما را دارند. در توافقات بخشی از مبلغ در انتهای پروژه به حساب فریلنسر واریز می‌شود. سامانه سما در این خصوص نیز به کمک فریلنسرها آمده و امکان دریافت پول در بستری امن را فراهم کرده است.

5- معاملات شخصی

آیکون معاملات شخصیشما به عنوان خریدار یا فروشنده می‌توانید معامله خودتان را با استفاده از خدمات سما بسازید. در این زمان معامله شما با طرف مقابل در بستری امن انجام می‌شود و نیازی نیست نگران مبلغ رد و بدل شده باشید. سامانه امن سما در این موضوع هم ورود می‌کند و به طرفین معامله تضمین می‌دهد که مبلغ رد و بدل شده بین آن‌ها بدون مشکل جابجا می‌شود.

نکته: قوانین تجارت الکترونیک کشور امکان مرجوعی کالا 7 روز پس از خرید را برعهده می‌گیرد. اما درگاه پرداخت سما ضمانت می‌کند تا 15 روز پس از خرید امکان مرجوعی کالا وجود داشته باشد. در صورت مشاهده ایراد یا مغایرت در کالای سفارش داده شده و حتی انصراف از خرید، وجه پرداختی به حساب خریدار عودت داده می‌شود. البته تضمین عودت وجه در صورت عدم تحویل کالا در زمان مشخص شده هم وجود دارد.

سما (سامانه معاملات امن ایران) چه مزایایی دارد؟

اگر بخواهیم مزایای استفاده از سامانه سما برای خریدار و فروشنده را نام ببریم به این موارد برمی‌خوریم:

  1. تعیین شرایط معامله و تعهدات طرفین
  2. میانجی‌گری و داوری در صورت بروز اختلاف
  3. نظارت بر پیشرفت معاملات
  4. تجربه خرید امن برای کاربر
  5. تسویه وجه با طرفین بر اساس تعهدات
  6. افزایش حجم معاملات و اعتمادسازی
  7. تضمین امنیت وجه معامله
  8. ایجاد مزیت رقابتی در بازار
  9. تضمین خرید امن و مطمئن
  10. تضمین عودت وجه سفارش تا 15 روز پس از تحویل کالا
  11. تسهیل فرایند بازگشت کالا

توجه کنید!

خریداری که از درگاه سما خریدش را انجام داده، ظرف مدت 15 روز پس از خرید کالا می‌تواند از این دو طریق درخواست مرجوعی کالا را اعلام کند. اولین راه با استفاده از لینک “گزارش مشکل” ارسال شده در پیامک است. دومین راه ارتباط با مرکز تماس سما به شماره 02142580800 است.

فرایند تسویه حساب در سامانه سما

اگر از خدمات ضمانت خرید در فروشگاه اینترنتی خودتان استفاده می‌کنید، فرایند تسویه حساب سما به این صورت است:

اینفوگرافیک فرآیند تسویه حساب سامانه سما

وظیفه پیگیری بروز مشکلات احتمالی مثل بازگشت کالا، ایرادات کالا، موارد مربوط به گارانتی و... بر عهده پشتیبانی سامانه سما است.

نحوه ثبت نام در درگاه پرداخت سما

برای ثبت نام در درگاه پرداخت سما کار زیاد سختی ندارید. می‌توانید به راحتی وارد سایت sama.ir شوید. سپس در بخش ضمانت خرید، گزینه درخواست فعال سازی را بزنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید.

1- ابتدا شماره تلفن شخص حقیقی یا حقوقی را وارد کنید.

وارد کردن شماره تلفن همراه در سما

2- کد ارسال شده به تلفن همراه خودتان را وارد کنید.

3- گزینه درخواست درگاه ضمانت خرید را بزنید. سپس یکی از گزینه‌های شخص حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید. اگر به عنوان شخص قصد ساخت درگاه پرداخت سما را دارید شخص حقیقی را انتخاب کنید. (ادامه این مراحل به عنوان شخص حقیقی است.)

انتخاب گزینه درخواست درگاه ضمانت خرید

4- در مرحله بعد اطلاعات پایه مثل شماره کارت بانکی یا شماره شبا، کدملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد شخص حقیقی صاحب شماره تماس را وارد کنید. سپس منتظر پیام احراز هویت باشید.

اضافه کردن اطلاعات پایه هویتی درگاه سما

5- در بخش بعد، اطلاعات پایه کسب و کار خودتان را وارد کنید. اطلاعاتی مثل نام فروشگاه، آدرس وب سایت، ایمیل، کد مالیاتی و... را وارد کنید.

6- سپس اطلاعات تماس و آدرس شخص حقیقی را وارد کنید.

وارد کردن اطلاعات تماس و آدرس در سما

7- در آخر به مرحله تأیید نهایی اطلاعات می‌رسید. در این مرحله اطلاعات وارد شده را با دقت بررسی کنید و در آخر گزینه "صحت اطلاعات فوق را جهت بررسی تأیید می‌کنم" را بزنید. در پنل کاربری یک پیغام با عنوان "منتظر تماس کارشناس فروش بمانید" نمایش داده می‌شود.

نکته: مالکیت دامنه وب سایت، اینماد و کد رهگیری مالیاتی باید به نام یک شخص باشد. در غیر این صورت احراز هویت شما از طرف شاپرک و سایر نهادها مورد قبول نخواهد بود.

8- اگر اطلاعات وارد شده درست باشد، طی 1 الی 2 روز کاری ترمینال برای وب سایت شما ساخته می‌شود. وارد پنل کاربری خودتان شوید و گزینه "دریافت کلید وب‌سرویس جدید" را بزنید. کلید وب سایت را در جای امنی یادداشت کنید. (این کلید برای راه اندازی سرویس ضمانت خرید وب سایت اینترنتی ضروری است.)

9- به میز کار خود برگردید و بخش "قرارداد و تضامین" را پیدا کنید. در این قسمت تصویر اسناد و مدارک را وارد کنید. برای دریافت درگاه پرداخت سما نیاز به ارائه چک ضمانت یا سفته دارید. مبلغ سفته یا چک بسته به حوزه کسب و کار و محصولات شما متغیر است. میزان مبلغ سفته در زمان تماس تلفنی پشتیبان سما به شما گفته می‌شود.

10- در مرحله بعد اصل تضمین را برای سامانه سما ارسال می‌کنید. سپس قرارداد اصلی برای امضای ظرفین توسط سامانه سما به شما ارسال می‌شود. 

11- در آخر بعد از ثبت موفق اطلاعات قرارداد، به بخش "مستندات پیاده سازی" مراجعه کرده و سرویس ضمانت خرید را در فروشگاه اینترنتی خود راه‌اندازی کنید.

اگر به دنبال یک درگاه پرداخت معتبر هستید!

درگاه پرداخت سما همانند دیگر درگاه‌های پرداخت امن اینترنتی فعالیت می‌کند. با این تفاوت که بین فروشنده و خریدار قرار می‌گیرد و تضمین می‌دهد تا کالاهای مرجوعی صحیح و سالم به دست فروشنده برسد و مبلغ عودت وجه به حساب خریدار واریز شود.

رابطه‌ای دو سر سود که فروشگاه‌های اینترنتی برای جلب اعتماد بیشتر خریدار از آن استفاده می‌کنند. البته فروشگاه‌ها می‌توانند با دریافت اینماد برای وب سایت خودشان هم اعتمادسازی کنند. به‌هرحال اگر محصولی دارید که به ضمانت بازگشت کالا نیاز دارد، می‌توانید از سما استفاده کنید.

اگر سؤال یا نظری در خصوص درگاه پرداخت سما دارید در قسمت دیدگاه‌ها منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

سؤالات متداول

  • سما (سامانه معاملات امن ایران) چیست؟

سامانه سما معاملات آنلاین را امن کرده و این تضمین را به خریداران می‌دهد که در صورت انصراف از خرید و مغایرت کالای ارسال شده، 15 روز فرصت مرجوعی کالا داشته باشند. فروشگاه‌های اینترنتی با فعال سازی درگاه پرداخت سما می‌توانند امکان تضمین مرجوعی کالا را برای مشتریان فراهم کنند.

  • تضمین عودت وجه سما تا چند روز است؟

تعویض یا عودت مبلغ سفارش تا 15 روز بعد از خرید امکان پذیر است. مبلغ عودت کالا 24 ساعت کاری بعد از مرجوعی کالا به حساب مشتری ارسال می‌شود.

  • تسویه حساب درگاه پرداخت سما چگونه است؟

مبلغ پرداخت شده توسط خریدار تا 24 ساعت بعد به حساب فروشنده واریز می‌شود. تسویه حساب با فروشگاه‌ها به صورت روزانه توسط شاپرک انجام می‌شود.

  • خریدار برای انصراف از خرید باید دلیل منطقی داشته باشد؟

خیر؛ خریدار می‌تواند بدون ذکر دلیل از خرید خود منصرف شود. پذیرش کالای مرجوعی با شرط داشتن پلمب شرکتی معتبر و غیرجعلی و شرایط لازم امکان پذیر است. مشتریان باید پیش از ارسال کالا با کارشناسان سما تماس بگیرند. هزینه استرداد کالا هم به عهده خریدار است.

  • در چه صورت کالای مرجوعی پذیرفته نمی‌شود؟

در صورتی که محتویات کالا تغییر کرده باشد و کالا در شرایط اولیه نباشد امکان مرجوعی کالا وجود ندارد. کالاهایی که توسط کالا رسان سالم بوده و بعد از تحویل جعبه یا خود کالا صدمه ببیند قابل مرجوعی نیست. همچنین، کالاهایی مثل تلفن همراه در صورت نصب نرم افزار و فعال سازی در سامانه همتا قابل مرجوعی نیستند.

  • ضمانت خرید سما مناسب چه کسب و کارهایی است؟

فروشگاه‌های اینستاگرامی، وب سایت‌های فروشگاهی، فریلنسرها و حتی برای معاملات شخصی هم می‌توانید از سما استفاده کنید. خرید امن سما برای کسب و کارهای اینترنتی که مشغول خرید و فروش انواع کالا و خدمات هستند می‌تواند مفید باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

سلام وقتتون بخیر باشه الان اگه مشتری برداره محصول رو خراب کنه و بگه خراب بوده تکلیف ما چی میشه؟

سلام خدمت شما
سامانه سما بررسی میکنه که مشکل از سمت کدام یک از طرفین بوده

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2