زمانی که به عنوان کاربر قصد خرید خدمات یا محصولات اینترنتی دارید، قوانینی مثل شرایط مرجوعی کالا و نحوه ثبت سفارش حسابی به دردتان میخورد. یک سری از این قوانین تعهدات شرکت نسبت به خریدار را نشان میدهند.
از طرف دیگر کاربران با مطالعه شرایط و ضوابط وب سایت، متوجه میشوند که چه تعهدات و حقوقی دارند. با وجود این قوانین بحث و درگیریای در زمینه ثبت سفارش، مرجوعی کالا یا کیفیت محصول برای کاربر و مدیر سایت ایجاد نمیشود.
اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید و از این طریق درآمد دارید، بهتر است هر چه سریعتر صفحه قوانین و مقررات سایتتان را ایجاد کنید. اگر هم قصد دریافت اینماد دارید، باید صفحه قوانین و مقررات را ساخته باشید. در ادامه میخواهیم ساختار اصلی صفحه قوانین سایت و نحوه نگارش آن را باهم بررسی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.
قوانین و مقررات سایت چیست؟
صفحه قوانین و مقررات سایت شامل مجموعه قوانینی است که در آن تعهدات و مسئولیتهای کاربر و سایت نوشته شده است. هدف از تدوین و نگارش این قوانین، جلوگیری از درگیری و سوءتفاهم صاحبان سایت با مشتریان است.
همه فروشگاههای اینترنتی برای دریافت اینماد و شروع به کار نیاز به ایجاد صفحه قوانین و مقررات دارند. در ادامه بیشتر در مورد چهارچوب و شرایطی که باید حتماً در این صفحه نوشته باشید، صحبت میکنیم.
چرا باید صفحه قوانین و مقررات داشته باشیم؟
یکی از اولین قدمها برای راه اندازی کسب و کار، لیست کردن تعهدات شما نسبت به کاربران است. بخشی از این وظایف مربوط به قوانین سایت شما برای خرید و فروش اینترنتی است. مثلاً زمانی که کاربر از طریق لینکهای جعلی یا پیجهای فیک خریدی به نام فروشگاه شما انجام میدهد، وظیفهای نسبت به این افراد ندارید. چرا؟
به این دلیل که در صفحه قوانین و مقررات نحوه ثبت سفارش و پرداخت پول اینترنتی از طریق درگاه پرداخت شاپرک را تأیید کردید. هر گونه انتقال وجه به نام شخص دیگر یا از طریق پیجهای فیک ارتباطی با شما ندارد.
از طرف دیگر فروشگاه اینترنتی موظف است در صورتی که کالای ارسال شده به مشتری با مشخصات ظاهری تداخل داشته باشد، کالا را مرجوع و هزینه را به حساب مشتری بازگرداند. با نوشتن قوانین و مقررات، حقوق و تعهدات طرفین را به صورت شفاف بیان میکنید.
البته قوانین و مقررات هر سایتی متفاوت است؛ ولی همگی از یک چهارچوب و اصول خاص پیروی میکنند. چهارچوبی که باعث جلب اعتماد مشتری میشود.
متن صفحه قوانین و مقررات باید چگونه باشد؟
صفحه قوانین و مقررات و متن آن باید شبیه مسیر راه یا دفترچه راهنما باشد. متن این صفحه را مطابق با لحن برندتان بنویسید و چهارچوب و اصولی که به آن پایبند هستید را ذکر کنید. مثلاً بگویید که فروشگاه X از سال 13** با هدف توزیع کالاهای باکیفیت برندهای معتبر جهانی با پروانه سلامت روی کار آمده است.
تعهدات فروشگاه اینترنتی X نسبت به کاربران و مشتریان به شرح زیر است. بعد از آن حق و حقوق کاربران را بنویسید. مثلاً مشتریان تا 7 روز بعد از دریافت کالا امکان عودت محصول به دلایل ظاهری را دارند. البته تا زمانی که برند روی محصول کنده نشده باشد و از آن استفاده نکرده باشند.
مشکلات و موارد احتمالی که میتواند موجب اختلاف نظر شما و مشتریان شود هم لیست کنید. زمانی که با این مشکلات مواجه شدید، میتوانید طبق قوانین و مقررات از پیش نوشته شده سایت عمل کنید.
شرایط و ضوابطی که باید در صفحه قوانین و مقررات سایت نوشته شده باشد شامل:
1- قوانین عمومی وب سایت
این نوع قوانین مربوط به همه وب سایتهایی است که در فضای مجازی فعالیت میکنند.
- قوانین و مقررات وب سایت منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران و قانون تجارت الکترونیک است.
- در صورتی که تغییری در قوانین درج شده ایجاد شود، در همین صفحه بهروزرسانی میشود.
2- تعهدات شرکت یا فروشگاه اینترنتی
شرکت یا فروشگاه شما یک سری تعهدات نسبت به کاربران و مشتریان خودش دارد. اطلاع رسانی در مورد آدرس صفحه اصلی سایت شما و وظایف اصلی شرکت در این بخش نوشته میشود.
- مالکیت مادی و معنوی این وب سایت متعلق به این برند و آدرس اینترنتی www.yoursite.ir است.
- وب سایت فروشگاهی X متعهد میشود که تمام اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار کاربر قرار دهد.
- وب سایت فروشگاهی X متعهد میشود که بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهد.
3- تعریف مشتری یا کاربر و تعهدات آنها
کاربران و مشتریان هم برای استفاده یا خرید از وب سایت شما باید قوانین و مقرراتی را رعایت کنند.
- کاربران متعهد میشوند که طبق قوانین جمهوری اسلامی عمل کنند.
- در صورت مشاهده پیامهای توهین آمیز یا فعالیت مشکوک، حساب کاربر مسدود میشود.
- کاربران حق ندارند اطلاعات اشتباه و گمراه کننده در وب سایت شما منتشر کنند.
- برای ثبت نام باید اطلاعات تماس و هویتی خودشان را به درستی وارد کنند.
4- سیاستهای حفظ حریم شخصی
هر گونه اطلاعاتی که مربوط به حفظ حریم شخصی طرفین میشود را با جزئیات کامل بنویسید.
- به کاربران اطمینان میدهید که از اطلاعات هویتی و تلفنی آنها سو استفاده نمیشود.
- دادهها و کوکیهای ذخیره شده کاربر به صورت محرمانه نزد شما باقی میماند.
- کاربران حق ندارند که از تصاویر، متن، ویدئو و... سایت شما سو استفاده کنند.
- حق نشر و کپی این مطالب در انحصار فروشگاه شما است.
5- ارتباطات الکترونیکی
به کاربر بگویید که امکان دارد ایمیل یا پیامکی به شماره وارد شده در پنل کاربری آنها ارسال شود.
- اطلاع رسانی در مورد نحوه پردازش و ارسال کالا برای شماره کاربر ارسال میشود.
- آدرس ایمیل و پیش شمارههای ارسال پیامک و ایمیل فروشگاه خودتان را بنویسید.
- سلب مسئولیت فروشگاه خودتان در قبال هرگونه پیامک یا ایمیل جعلی با پیش شمارههای دیگر را بنویسید.
6- نحوه ثبت، پردازش و ارسال سفارش
مشکلات احتمالی که ممکن است در زمان ثبت سفارش برای کاربر اتفاق بیفتد را در این بخش بنویسید.
- در صورتی که خطایی در زمینه پرداخت پول از درگاه پرداخت اتفاق بیفتد، مبلغ پول تا 48 ساعت آینده به حساب مشتری عودت داده میشود.
- ساعات کاری و پشتیبانی وب سایت از این ساعت تا این ساعت است.
- کلیه سفارشها حداکثر ظرف مدت 7 روز کاری به دست مشتریان میرسد.
- از مرحله ثبت سفارش تا ارسال کالا 10 روز زمان میبرد.
- کاربران برای ثبت سفارش باید اطلاعات پستی دقیق بنویسند.
- هزینه ارسال محصول به شیوههای مختلف هم بنویسید.
7- تضمین عودت کالا یا خدمات
در صورتی که مشتری قصد فسخ معامله را داشت، شرایط مرجوعی کالا یا خدمات را بنویسید.
- مشتری میتواند تا 7 روز بعد از دریافت کالا، بسته را مطابق شرایط اولیه بسته بندی شده عودت دهد.
- اگر کالا در زمان ارسال آسیب دیده باشد، مشتری میتواند آن را عودت دهد.
- امکان تعویض یا عودت بدون شرط کالا وجود دارد. یکی از اصلیترین قوانین سایت فروشگاهی مربوط به قوانین بازگشت محصول است.
- در صورت عدم آگاهی مشتری در استفاده از محصول، فروشگاه شما هیچ تعهدی ندارد.
نمونه صفحه قوانین و مقررات در پرتال
چند نمونه از سایتهایی که در سایت ساز پرتال ساخته شدهاند و صفحه قوانین و مقررات دارند را به ترتیب برای شما قرار دادیم.
1- فروشگاه اینترنتی مایکروتل که در زمینه فروش موبایل و لوازم جانبی آن فعالیت میکند.
2- فروشگاه اینترنتی لباس پرو که امکان انتخاب لباس و پرو آن به صورت درب منزل وجود دارد.
نکات مهم در خصوص صفحه قوانین و مقررات
- قوانین و مقررات سایتهای دیگر را کپی نکنید. به هیچ عنوان از قالبهای آماده استفاده نکنید و با توجه به شرایط خودتان محتوای صفحه قوانین و مقررات را بنویسید.
- قوانین و مقررات سایت شما برای هر دو طرف منصفانه باشد. قرار نیست که هیچ مسئولیتی نسبت به کاربران نداشته باشید.
- شرایط سلب مسئولیت وب سایت را به صورت دقیق و کامل بنویسید.
- شرایط درخواست و ثبت شکایت از خودتان را به صورت کامل مشخص کنید.
- به صورت واضح و روشن در مورد قوانین صحبت کنید. با لحن عجیب و غریب کاربر را گیج نکنید.
- قوانین و مقررات را به صورت بخش بندی شده بنویسید. مثلاً حریم خصوصی، امنیت، مسئولیتها، نحوه قیمت گذاری و... در بخش جداگانه نوشته شود.
- قوانین خرید و فروش آنلاین را در زمان ثبت سفارش به کاربر نمایش دهید که قبل از خرید شرایط وب سایت شما را قبول کند.
- اگر بخش قوانین و مقررات سایت را تغییر دادید، قوانین جدید را به اطلاع کاربران برسانید. مثلاً در قسمت خرید به کاربران بگویید که قوانین سایت در این تاریخ تغییر کرده است. لطفاً قوانین جدید را مطالعه کنید.
- به کاربران اطمینان دهید که اطلاعات هویتی وارد شده در سایت پیش شما محفوظ است و حق سو استفاده از آن را ندارید.
- به کاربران در مورد سو استفادههای احتمالی هشدار دهید و به آنها بگویید که حق انتشار محتواهای توهین آمیز ندارند.
- به نقض کنندگان قوانین وب سایت بگویید که قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد. مثلاً مسدود کردن حساب کاربری و... .
سخن پایانی
در این مطلب سعی کردیم یکی از مهمترین صفحات سایت یعنی صفحه قوانین و مقررات را به شما معرفی کنیم. اگر صاحب کسب و کار آنلاین هستید و یک سایت فروشگاهی دارید، خیلی زود صفحه قوانین و مقررات را بسازید؛ به خصوص اگر قصد دریافت اینماد را دارید.
یکی از شروط اصلی دریافت اینماد سایت، وجود صفحه قوانین و مقررات است. اگر هنوز برای کسب و کارتان سایت ندارید، همین حالا با استفاده از سایت ساز پرتال یک سایت رایگان بسازید. برای ساخت سایت فقط باید در پرتال ثبت نام کنید. همان لحظه سایت شما ساخته میشود که ۷ روز ابتدایی ثبت نام به صورت تستی و رایگان است.
سؤالات متداول
- در قوانین و مقررات سایت به چه نکاتی دقت کنیم؟
قوانین و مقررات سایت شما باید برای طرفین به صورت منصفانه نوشته شده باشد. وظایف سایت و حق و حقوق کاربر را به صورت کامل شرح داده باشید. تمام نکاتی که کاربر باید قبل و بعد از استفاده از خدمات یا محصولات شما بداند را بنویسید.
- قوانین و مقررات وب سایت به چه دردی میخورد؟
اگر سایتی صفحه قوانین و مقررات داشته باشد، در صورت بروز اختلاف نظر بین مشتری و صاحب سایت، بر اساس این قوانین عمل میکنند.
- یک سایت فروشگاهی باید چه قوانین و مقرراتی داشته باشد؟
جدای از قوانین عمومی سایت، باید تعریف دقیقی از محصولات ارائه شده، روش پرداخت پول، نحوه عودت کالا، نحوه ثبت شکایت و نحوه انصراف از خرید را برای کاربر بنویسید.