۱۰٪ تخفیف تابستانه به مدت محدود

سئو خارجی و داخلی چیست؟

سئو از عبارت Search Engine Optimization گرفته شده است که می توان به اختصار به آن SEO نیز گفت. اگر بخواهیم تعریفی از سئو داشته باشیم به قرار زیر است: 

سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو به منظور کمک به رویت و دیدن وب سایت های مختلف در موتورهای جستجو می باشد که رتبه بازدید از سایت ما را بالا ببرد، و این کار اصلا غیر اخلاقی نبوده و دارای استراتژیک مخصوص به خود است. سئو کار آسانی نیست و برای ایجاد آن باید دانش خود را افزایش دهیم چرا که موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت ها الگوریتم های متفاوتی را دنبال می کنند و برای اینکه بتوانیم سایتی را در رتبه بالا قرار دهیم باید اطلاعات بروز از نحوه انجام الگوریتم های موتور جستجو باشیم که این کار توسط مهندسین و متخصصین این کار انجام می شود، مثلا موتور جستجو گوگل بیش از 200 معیار برای رتبه بندی دارد که با شناخت آن سایت ما از نظر رتبه ای بالا خواهد رفت برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با سئو، می توانید مقاله "سئو چیست و چرا اهمیّت دارد؟" را مطالعه کنید.

سئو در حالت کلی به دو دسته سئو داخلی و خارجی تقسیم بندی می شوند و برای موتورهای جستجو مثل گوگل هر دو از اهمیت یکسان و زیادی برخوردارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشته و نیازمند استراتژی های منظم و دقیقی می باشد که باید به خوبی ساماندهی شوند تا یک سایت بتواند از نظر محتوایی و رتبه بهبود پیدا کند، در ادامه در مورد سئو داخلی، خارجی و تفاوت های آن ها با یکدیگر بیشتر صحبت خواهیم کرد و نحوه ارتباط آن ها را در بهبود سایت توضیح خواهیم داد.

سئو داخلی

سئو داخلی و نام های دیگر آن عبارتند از On-Site SEO و On-Page SEO می باشد، و به فعالیت هایی که به منظور بهینه سازی عناصر یک سایت، موجب افزایش رتبه سایت شما و همچنین افزایش ترافیک سایت در موتورهای جستجو می شود سئو داخلی می گویند. و در سئو داخلی بهینه سازی محتوا و کد های HTML نیز باید انجام شود. اگر بخواهیم یک تعریف کوچک از سئو خارجی هم داشته باشیم این است که سئو خارجی یا Off-Site SEO دیگر سیگنال ها و سایت هایی می باشد که از محیط اینترنت به سایت شما ارجاع داده شود.

هدف کلی سئو داخلی

  • به درک محتوای خوب و مناسب کمک کند، یعنی محتواهای مخاطب پسند.
  • تشخیص محتوای شما با مطالبی که بیشتر در موتورهای جستجو سرچ می شوند.
  • مطابق با معیارهای موتورهای جستجو باشد و به عنوان یک صفحه با ارزش در نتایج جستجو قابل رویت باشد.

کلمات کلیدی و سئو داخلی

در گذشته برای کاهش رتبه سایت کلمات کلیدی زیادی را در لابه لای متون قرار می دادند، اما دیگر اینگونه نیست و کلمات کلیدی در بهبود سئو داخلی سایت خیلی موثر نیست. در گذشته معیارهای موتور جستجو بر همین مبنا بود و قرار دادن کلمه کلیدی زیاد به موتورهای جستجو می فهماند که این سایت ارتباط نزدیکی با عبارت های مورد جستجو کاربران دارد و تجربه کاربر در رتبه دوم قرار می گیرد. معیارهای مختلفی برای رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو وجود دارد امروزه نیز این معیارها دستخوش تغییر شده اند و علاوه بر تعداد کلمات کلیدی صفحات را براساس مفهومشان به مخاطب یا کاربر نمایش می دهند، و حتی این معیار به کلمات مترادف با کلمات کلیدی حساس است و آن را به حساب آورده و رتبه سایت شما را برای بازدید بالا خواهد برد، پس سعی نکنید کلمات کلیدی را به صورت تکراری و ثابت در لابه لای متون و مقاله خود جای دهید شما می توانید از مترادف کلمات نیز برای این کار استفاده کنید. در واقع کلمه کلیدی در یک طرف بر رتبه بندی نقش دارد ولی مکمل آن خواسته کاربران است که باید با صفحه مورد نظر شما یکی باشد. پس همانطور که فهمیدید سئو داخلی به تکرار کلمات کلیدی و قرار دادن آن در تمام متون مقاله حساسیت کمتری دارد و برای بهبود این روش شما باید درک قوی از کاربران خود داشته باشید، و بدانید که کاربران شما به دنبال چه چیزهایی هستند مثلا فرض کنید افراد بین 20 تا 26 سال که دانشجو هم هستند بیشتر به فکر رفتن به خارج از کشور برای تحصیل می باشند و باید موضوع خود را منطبق با این اندیشه بنویسید. 

ویژگی های سئو داخلی

برای اینکه سئو داخلی شما کاربرپسند و دارای محتوای مناسب باشد باید چند ویژگی را رعایت کنید:

  • محتوای عمیق: از نوشتن محتواهای کم ارزش و بی ارزش بپرهیزید، سایت شما زمانی موفق می شود جز رتبه های نخست موتورهای جستجو باشد که دارای محتوای قدرتمند و عمیقی باشد.
  • مخاطب پسند: سایتی که در آن محتوا بارگذاری می کنید باید به علایق و سلیقه مخاطبان همگام باشد و از نوشتن تبلیغات زیاد در سایت خود جدا بپرهیزید زیرا قرار دادن تبلیغات زیاد مخاطب را خسته کرده و آنها را از صفحه شما دور می کند.
  • کپی نبودن: محتواهایی که شما در سایت خود قرار میدهید ابدا نباید کپی با افراد دیگر باشد، این کار جلوه بدی داشته و اصلا کاربران آن را نمی پسندند، سعی کنید مطالب یونیک و خوبی را بنویسید که اختصاصی باشد.
  • معتبر بودن: مطالبی که در صفحه سایت خود نگاشته اید بایستی دارای منبع باشد و سعی کنید مطالبی را بنویسید که اعتبار بالای دارند که کاربران و مخاطبان شما از آن لذت برده و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنند.
  • مطابق با هدف کاربر: محتوای شما باید هدف کاربران را بشناسد و انتظارات آنان را برآورده کند و مطابق با آن از کلمات کلیدی استفاده کنید. 

پارامترهای موثر دیگر در سئو داخلی 

علاوه بر کلمات کلیدی، پارامترهای زیاد دیگری در رتبه بندی سایت شما در سئو داخلی در موتورهای جستجو نقش دارد، که توسط مدیر سایت کنترل و تصمیم گیری می شود. اما این را باید بدانید که اگر کار خود را به عنوان یک بازاریاب موفق قبول داشته باشید نیاز به کسب رتبه نیز بر فروش محصولات شما نقش اصلی را ندارد. در این قسمت از مقاله مواردی که به بهینه سازی سئو داخلی کمک می کند را توضیح خواهیم داد که عبارتند از:

  • تگ عنوان و هدینگ
  • بهینه سازی تصاویر
  • سرعت بارگذاری
  • قابل نمایش در گوشی موبایل
  • اشتراک گذاری و ...

تگ عنوان یا Title Tags

یکی از مهمترین عوامل در سئو داخلی تگ عنوان است، چرا که اولین چیزی که کاربران می بینند همین تگ است. در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) وقتی شما کلماتی را در نوار می نویسید اگر این کلمات با عنوان صفحه شما یکی باشد، آن را برجسته نشان داده و موجب افزایش نرخ کلیک CTR و همچنین بازدیدهای بیشتر آن می شود.

همانطور که گفتیم باید محتوای شما مناسب مخاطب باشد یعنی سعی کنید بفهمید مخاطب شما بیشتر در چه حوزه هایی دنبال گرفتن اطلاعات است و عنوان یا تگ صفحه خود را منطبق با آن انتخاب کنید، یعنی تگ شما مختصر و کوتاه باشد و از کلمات خاص مثل رایگان، ترفندها، اطلاعات و ... استفاده کنید. در هنگام نوشتن تگ سعی کنید عنوان خاص و منحصر به فردی انتخاب کنید، تعداد کاراکتر زیاد نباشد بین 50 تا 60 کاراکتر باشد و عنوان خود را در گیومه قرار دهید که جلب توجه کند.

تگ توضیحات متا

اگر چه در موتور جستجو گوگل تگ توضیحات در رتبه بندی سایت بی تاثیر است ولی این کار اهمیت زیادی دارد. اگر توضیحات شما مناسب و قابل توجه باشد مطمئن باشید مخاطب شما به طور غیر مستقیم مطلب شما را بازدید خواهد کرد و CTR شما بالا خواهد رفت.

در نوشتن تگ توضیحات متا باید نکاتی را رعایت کنید که متن محتوای شما را در خور توجه قرار دهد و علاقمندان و مخاطبان را وادار کند که وارد سایت شما شوند:

  • کلماتی را استفاده کنید که دنبال کننده باشد و مخاطب بعد از خواندن آن ترغیب شود که بعد چه اتفاقی خواهد افتاد
  • تعداد کاراکترها را بین 130 تا 165 قرار دهید نه کم و نه بیش.
  • سعی کنید برای هر صفحه توضیحات متا مخصوص به خود را بنویسید.

تگ هدینگ

تگ هدینگ که به تگ H بیشتر آن را می شناسند، که شاید نیاز به توضیح زیادی نداشته باشد و برای نوشتن مقاله و محتوای خود برای اینکه شکل مقاله را زیباتر و کاربر پسند تر کند به عنوان تعیین کننده سرفصل ها و تیترها بکار می رود. تگ ها به صورت H1 تا H6 بکار می روند و تگ H1 بالاترین وزن را دارد و از نظر درجه و امتیاز خیلی مهمتر از H6 می باشد. از H1 یکبار در مقاله استفاده می شود و از بقیه تگ ها می توان بیشتر استفاده کرد. سعی کنید برای امتیاز گرفتن و رتبه بندی عنوان مقاله را در H1 بنویسید و در بقیه تگ ها نیز از کلمات کلیدی و مترادف های آن به وفور استفاده کنید.

استفاده از تصاویر در سئو داخلی

در سئو داخلی سایت باید از عکس های مطلوب و کاربر پسند مطابق با عنوان مقاله استفاده کنید. برای پر کردن فضای ما بین کلمات خط تیره – بگذارید و سعی کنید عکسی را انتخاب کنید که کیفیت خوبی داشته ولی حجم تصویر کم باشد. 

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری از طریق شبکه های اجتماعی به افزایش مخاطبان شما نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. شما می تواند دکمه اشتراک گذاری را در بالا یا پایین صفحه سایت خود قرار دهید. اگر قصد دارید اشتراک گذاری زیادی را ایجاد کنید بهتر است مطالب مهمی مثل فرصت های شغلی بخاطر کمبود شغل، آوردن ارقام مهم و ... را به صفحه خود بیافزایید. 

سرعت بارگذاری

مقدار زمان بارگذاری صفحه را سرعت بارگذاری می گویند. زمان بارگذاری به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه بحث خواهیم کرد. اگر بخواهید رتبه سایت شما بالا برود باید سرعت بارگذاری خوب و سریعی داشته باشید چرا که کاربران از صفحاتی که به کندی بالا بیاید متنفرند و گوگل نیز برای این موضوع امتیاز منفی در نظر گرفته است.

در زیر چند نمونه از مهمترین عواملی که باعث افزایش زمان بارگذاری سایت می شود را توضیح می دهیم:

  • برخی برنامه ها نیازمند پلاگین خاص مانند فلش هستند، که همین موضوع باعث کاهش سرعت سایت می شود. نکته بعدی این است که شما باید وب سایت تولید شده را حتما در انواع مرورگرها تست و آزمایش کنید و سرعت آن را بسنجید.
  • سعی کنید پلنی که برای طراحی سایت انتخاب میکنید خیلی ارزان نباشد که سرعت سایت را کاهش دهد، شما باید با توجه به فعالیت و بزرگی سایت پلن مناسب تهیه کنید.
  • همچنین در بخش قبل در مورد بهینه سازی تصویر بحث کردیم، وجود عکس های با حجم بالا کاهش سرعت را در پی دارد، استفاده از عکس ها با فرمت PNG و JPEG می تواند حجم عکس شما را کاهش دهد.
  • استفاده از ابزارهای زیاد در سایت نظیر: ویجت ها، تقویم و ... شاید زیبایی خاصی به سایت شما دهد ولی سعی کنید تعداد بهینه ای از این ابزارها را استفاده کنید، چرا که افزایش تعداد ابزارها سرعت سایت را کاهش می دهد.
  • عامل بسیار مهم دیگر استفاده از کدنویسی است، کدنویسی بهینه و حذف کدهای اضافی، سرعت سایت شما را بالا خواهد برد.

قابلیت نمایش صحیح در تلفن همراه

اکثریت افراد دارای گوشی تلفن همراه هستند و شاید به جرات می توان گفت میزان استفاده از برنامه های گوشی و اتصال به اینترنت و رفتن به صفحات وب در تلفن های همراه خیلی بیشتر از کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ می باشد. پس باید سایتی که طراحی می کنیم بدون خطا قابلیت نمایش در انواع گوشی های موبایل را داشته باشد. عواملی نظیر نحوه چیدمان دکمه ها در سایت و محتواهای نوشته شده که می تواند بسیار مهم باشد و کاربر بتواند بدون هیچ دغدغه ای آن را ببیند. طراحی ریسپانسیو یعنی نمایش صحیح سایت در انواع مختلف گوشی ها و با هر ابعادی می باشد. گوگل نیز ابزاری به نام  Google Mobile-Friendlyرا بوجود آورده است که می توان دید آیا سایت ریسپانسیو و استاندارد هست یا نه و در صورت خطا داشتن آنها را به صورت گزارش ببیند.

سئو خارجی

یکی دیگر از عوامل مهم در بالا بردن امتیاز سایت و کسب رتبه خوب سئو خارجی می باشد. سئو خارجی به نام های Off-site SEO یا Off-page SEO نیز معروف است. سئو خارجی به کلیه اقدامات و استراتژی های سئویی گفته می شود که در خارج از صفحه سایت خود به منظور کاهش رتبه در نتایج موتور جستجو گوگل انجام می دهید. شما می توانید از ابزارها و برنامه های گوناگون به تبلیغ سایت خود بپردازید و این کار می تواند شامل وب سایت های دیگر، فروم ها، شبکه های اجتماعی و ... انجام شود. در واقع شما می توانید لینک وب سایت خود را درون سایت های دیگر قرار دهید و آن سایت با گذاشتن لینک شما در سایتش اعتماد شما را به مخاطبان نشان می دهد. در یک کلام سئو خارجی را می توان قرار دادن لینک سایت در وب ها تعریف نمود. 

الگوریتم های گوگل همیشه در حال تغییر هستند، و یک سایت زمانی که دارای ارتباط، قدرت و اعتماد باشد حتما رتبه خوبی را خواهد گرفت این عوامل در سئو خارجی برآورده می شود. متخصصین سئو، اگرچه شاید به طور کامل در مورد رتبه بندی محتوا در گوگل شناخت جامعی نداشته باشند ولی این را می دانند که سئو خارجی بالای 50 درصد رتبه بندی را بهبود می دهد.

لینک سازی یا لینک بیلدینگ قلب سئو خارجی محسوب می شود. موتور جستجو گوگل از طریق شبکه ارتباط لینک ها به کیفیت محتواهای یک سایت پی برده و لینکی که ارزش بالاتری دارد رتبه بهتری برای آن سایت به ارمغان می آورد.

لینک بیلدینگ

به مجموعه فرآیندها و فعالیتهایی گفته می شود که افراد انجام می دهند تا بک لینک های معتبر از سایت های دیگر دریافت کنند. یکی از عوامل مهم در سئو خارجی همین لینک بیلدینگ است که در هنگام لینک سازی باید سعی کنید تمرکز خود را بر روی عبارات خاص قرار دهید.

اگر شما بتوانید مقاله ای را بنویسید که جدید بوده و مورد توجه عموم قرار بگیرد بک لینک دریافت خواهید کرد. مثلا فرض کنید در زمینه تولید برق با عوامل طبیعی مقاله ای را نوشته اید که واقعا ناب است، این مقاله شما می تواند در رسانه ها و شبکه های اجتماعی توسط افراد گوناگونی به اشتراک گذاشته شود و گوگل نیز متوجه خواهد شد که این سایت که شما مقاله اتان را نوشته اید با ارزش است و این کار شما ارزش و رتبه سایتتان را بهبود می دهد. اگر بخواهیم موارد دیگری را در گرفتن بک لینک بگوییم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوشیال مدیا

در بهینه سازی سئو خارجی برای بالا بردن رنک سایت می توان به کمک شبکه های اجتماعی پرداخت. امروزه بیش از 90 درصد افراد از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و یکی از بهترین راه ها برای افزایش مخاطبان به سایت شما و بهبود رتبه سایت اشتراک گذاری مطالب در این شبکه ها است.

Social bookmarking

در این شبکه اجتماعی شما می توانید آدرس صفحاتی که مورد پسند تان است را ذخیره کرده و آن را به اشتراک بگذارید. شبکه های نظیر  reddit.com, stumbleupon.com, scoop.it ، delicious.com  وجود دارند که می توانید محتوای خود را به اشتراک بگذارید.

هاست و سرور داخلی و خارجی

پیش از طراحی سایت باید هاست و سرور خوبی را انتخاب کنید. چرا که این دو عامل در موفقیت سئو سایت شما تاثیر فراوانی دارند. استفاده از هاست اشتراکی و ارزان قیمت همانطور که گفته شد باعث کاهش سرعت سایت شما شده و موجب قطعی های زیادی می شود که به سئو سایت شما لطمه وارد می کند. ولی داخلی بودن و خارجی بودن سرور در رتبه بندی سایت و سئو نقش اساسی دارد. اگر اطلاعاتی در ارتباط با هاست ندارید، می توانید مقاله "هاست چیست و چگونه یک هاست فوق‌العاده بخریم؟" را مطالعه کنید.

تاثیر هاست و سرور در رنک سایت

موقعیت مکانی سرور شما رتبه بندی سایت را در گوگل تعیین می کند. در واقع گوگل با توجه به موقعیت جغرافیایی مخاطبان در سرچ کردن، مرتبط ترین نتایج را به آنها نشان می دهد. در واقع گوگل یک موتور جستجو کاملا پیشرفته است و براساس آی پی سرور شما متوجه خواهد شد که شما در کدام کشور هستید. یعنی اگر مثلا در ایران عبارتی را در گوگل سرچ می کنید اولویت رتبه بندی گوگل با سرورهای ایرانی می باشد که سایت ها را حمایت می کند. می توان به وضوح فهمید که گوگل بر منطقه ای شدن نتایج جستجو اهمیت بیشتری را قائل شده است.

تفاوت سئو داخلی و خارجی

اگر بخواهیم تفاوت این دو را بیان کنیم می توانیم بگوییم که در سئو داخلی ما مطالبی را در سایت خود بارگذاری می کنیم که مخاطب پسند باشد و از قاعده مناسب برخوردار باشد یعنی دارای تصاویر بهینه باشد و از تگ عنوان و توضیحات متا برخوردار باشد که بتواند مخاطبان زیادی را به طور مستقیم به سایت ما بکشاند، در واقع در سئو داخلی باید بتوانیم محتوا و طراحی زیبایی از سایت خود ایجاد کنیم که پس از اینکه مخاطبی عنوان مورد نظر که مطابق با عنوان مقاله ما هست را به طور مستقیم بیابد و رتبه سایت ما را بهبود دهد ولی در سئو خارجی با استفاده از لینک و همچنین با کمک شبکه های اجتماعی به طور غیر مستقیم باعث بهبود رتبه وب سایت خود شویم که این روش هم در تاثیر افزایش مخاطبان و بهبود رتبه در موتورهای جستجو گوگل نقش بسیار مهمی دارد که در بخش های کامل توضیحات هر کدام از بخش های مختلف سئو داخلی و خارجی مفصلا بحث شد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شده است آنچه در مورد سئو داخلی و خارجی و تفاوت های بین این دو نوع سئو می باشد مختصر و مفید مطالبی ارائه شود. در بخش اول در مورد سئو داخلی و اهداف آن بحث شد، در بخش دوم در مورد نقش کلمه کلیدی در سئو داخلی به منظور بهبود رتبه سایت صحبت کردیم و انواع ویژگی های سئو داخلی نظیر داشتن محتوایی عمیق، کاربر پسند بودن محتوا، کپی نبودن، معتبر بودن متن و مطابق با اهداف کاربر مفصل گفته شد. در بخش سوم مقاله پارامترهای موثر در بهینه سازی سئو داخلی نظیر تگ عنوان و هدینگ ها، بهینه سازی تصاویر در محتوای نوشتاری، قابلیت اشتراک گذاری و ... نیز بحث شد. در بخش چهارم در مورد سئو خارجی و نقش آن در بهبود رتبه سایت و افزایش مخاطبان به علاوه پارامترهای موثر در سئو خارجی نیز صحبت کردیم، و در بخش پنجم در مورد تاثیر هاست و سرورهای داخلی و خارجی و نقش آن در رتبه بندی گوگل توضیح داده شد و در آخر فرق بین سئو داخلی و خارجی را در چند خط ذکر کردیم.

امیدواریم از خواندن مطالب این مقاله، نقش سئو داخلی و خارجی را در بهبود رتبه وب سایت خود و افزایش کاربران استفاده کرده و در صورتی که سوالی در رابطه با موضوع دارید آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید و همکاران ما به زودی پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2