۲۵٪ تخفیف ویژه پرتال برای حمایت از کسب و کارها

3 روش برای پیگیری و پرداخت آنلاین در اینستاگرام

زمان و فرصت زیادی برای خرید لباس مهمانی آخر هفته را، به صورت حضوری نداشتم. اینستاگرام را باز کردم، یک پیج مزون و فروش لباس پیدا کردم. یکی از لباس‌ها را انتخاب کردم. به دایرکت رفتم تا آن را سفارش دهم. سه ساعت طول کشید، تا پیام را جواب دهند و خودم هزینه را واریز کنم.  

خلاصه اینکه سه روز بعد، لباسی که سفارش داده بودم، به دستم رسید. بسته بندی را باز کردم؛ اما آن چیزی که سفارش داده بودم نبود‍! متاسفانه یکی از مدل‌های دیگر را به اشتباه برایم فرستاده بودند! بعد از اینکه پیام دادم، اینطور توجیه کردند، که اخیرا سرشان شلوغ بوده و پیام ها با هم قاطی شده است. 

اتفاق عجیبی هم نبود. روزانه تعداد زیادی سفارش دارند؛ همه کارهای ثبت سفارش و پرداخت هم به صورت دستی انجام می‌شود. این هم از خرید آنلاین ما، که باعث شد برای همیشه بیخیال خرید از آن فروشگاه شوم. 

در این مقاله، می‌خواهم درمورد روش‌های سفارش و پرداخت آنلاین در اینستاگرام صحبت کنم. همچنین روشی را به شما پیشنهاد دهم، که تا حد امکان نگذارید چنین مشکلاتی پیش بیاید. 

پرداخت آنلاین در اینستاگرام

روش‌های پیگیری سفارش و پرداخت آنلاین در اینستاگرام

اینستاگرام مانند یک فروشگاه فیزیکی، ویترینی برای فروش محصول‌تان است. با این تفاوت، که نه شما مشتری را از نزدیک می‌بینید، نه مشتری شما و محصولتان را. پس مشتری بعد از خرید، نمی‌تواند هزینه را نقدی بپردازد یا کارت بکشد؛ باید از راه دور این کار را انجام دهد. معمولا این فرایند به یکی از سه روش زیر انجام می‌شود. 

همینطور که پیش می‌روید، روش‌ها ساده‌تر می‌شود. 

1. سفارش و پرداخت آنلاین در اینستاگرام به صورت دستی

این روش را حتما همگی شما می‌شناسید. حالا یا خودتان برای فروشگاه‌تان در اینستاگرام از این روش استفاده می‌کنید؛ یا اینکه تجربه خرید از بقیه را داشته‌اید.

مشتری از یک محصول خوشش می آید. به دایرکت شما پیام می‌دهد. قیمت، موجودی و مشخصات کامل محصول را می پرسد. اطلاعات محصول را برایش می‌فرستید. بعد از اینکه تصمیمش قطعی شد، شماره کارت شما را می‌گیرد و بعد از ارسال فیش پرداخت (از طریق خودپرداز یا موبایل بانک)، مشخصات و نشانی او را گرفته و محصول را برایش ارسال می‌کنید. 

همۀ این کارها را باید دستی انجام دهید و مدیریت کنید. شاید به ظاهر کار ساده‌ای باشد؛ اما تنها زمانی که تعداد فروش و مشتریان‌تان کم باشد. تصور کنید، روزی 20 مشتری داشته باشید و بخواهید در کنار مدیریت پیج، به سفارشات هم رسیدگی کنید. با این اوصاف باید روزی چند ساعت هم برای این کار صرف کنید. به همین دلیل شاید چند وقت دیگر مجبور شوید فردی را به عنوان ادمین، برای این کار استخدام کنید. 

خلاصه اینکه فروش شما به فعالیت شبانه روزی خودتون وابسته است. اگر زمانی خواب باشید، یا اینستاگرام دم دست‌تان نباشد، فروش نخواهید داشت. چون همۀ کارها، از گرفتن سفارش تا پرداخت وجه و گرفتن نشانی به‌صورت دستی انجام می‌شود. 

قبل از اینکه بخواهید از این روش پرداخت در اینستاگرام استفاده کنید، لازم بود راجع به آن همه چیز را بدانید. در ادامه روش‌هایی را یاد می‌گیرید که کارتان را راحت‌تر می‌کند. 

2. استفاده از لینک‌های پرداخت در اینستاگرام 

لینک پرداخت برای اینستاگرام

گفتیم در روش دستی، باید شماره کارت را برای مشتری بفرستید تا خودش با استفاده از خودپرداز یا همراه بانک پرداخت کند؟ احتمالا تا وقتی پرداخت کند، مدت زمانی می‌گذرد و ممکن است آنقدر طولش دهد که یادش برود. 

در روش دوم، پرداخت آنلاین هم برای خودتان راحت‌تر شده، هم برای مشتری. اخیرا، بعضی از شرکت ها، برای فروشگاه‌های اینستاگرام، لینک پرداخت مستقیم ایجاد کرده‌اند. به این صورت که یک درگاه پرداخت را در اختیار شما می گذارند. حالا دو راه دارید: یکی اینکه لینک پرداخت محصولات را در استوری بگذارید؛ یا اینکه آن را در دایرکت برای مشتری بفرستید. مشتری با کلیک روی این لینک، مستقیم به درگاه پرداخت آنلاین هدایت می‌شود.

جالب است بدانید که در این روش، احتمال خرید مشتری بیشتر می‌شود؛ چون کار را برایش راحت‌تر کرده‌اید. تازه راحت‌تر هم می‌شود! کمی صبر کنید تا راجع به روش سوم هم صحبت کنم. 

3. استفاده از سایت در کنار اینستاگرام


روش سومی هم برای پیگیری سفارشات و پرداخت در اینستاگرام وجود دارد. این روش از دوتای دیگر ساده‌تر و مطمئن تر است. در این روش همه چیز کاملا خودکار است و نیازی به دخالت خودتان نیست. یعنی هیچ کدام از درگیری‌های پیگیری سفارشات و پرداخت‎ها را ندارید.

راجع به راه‌اندازی وب سایت فروشگاهی صحبت می‌کنم. شاید خودتان هم درموردش فکر کرده باشید؛ اما در نهایت ترجیح داده‌اید تنها روی فروش در اینستاگرام تمرکز کنید. قبول داریم که اینستاگرام ابزار مناسبی برای فروش بسیاری از محصولات است؛ اما اگر بتوانید در کنار آن، از ابزار دیگری مانند وب سایت استفاده کنید، قدرت‌تان چندبرابر می‌شود. (مثل دوپینگ عمل می‌کند!) 

وقتی یک سایت فروشگاهی داشته باشید، عملیات ثبت سفارش و پرداخت بسیار راحت می‌شود؛ پس فروش هم بیشتر می‌شود. مشتری برای سفارش و پرداخت به صفحه محصول در سایت مراجعه می‌کند؛ در آن جا دقیقا همان محصولی که می‌خواهد را انتخاب کرده، آدرس خود را وارد می‎‌کند؛ در نهایت هم به راحتی به درگاه پرداخت متصل شده و هزینه را می‌پردازد. 

مشتری همۀ این کارها را به تنهایی و بدون دخالت شما انجام می‌دهد. پس هیچ فرقی نمی‌کند، خواب باشید، یا گوشی دم دست‌تان نباشد. در هر موقعیتی فروش خواهید داشت. همچنین دیگر اشتباهی در ارسال محصول و ثبت سفارش پیش نمی‌آید. 

وقتی سایت فروشگاهی‌تان را راه انداختید، لینک آن را در بیوی پیج بگذارید. همچنین لینک هر صفحه از محصول را می‌توانید استوری کنید تا کاربر با کلیک روی آن، وارد صفحه محصول شود. علاوه بر آن، بعضی از فروشگاه‌سازها (که در ادامه یکی از آن‌ها را معرفی می‌کنم) لینک مستقیم صفحه محصول و پرداخت را برای مشتری می‌فرستد.

شاید بپرسید:

به‌جای استفاده از سایت، بهتر نیست از همان لینک پرداخت استفاده کنیم؟

ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید که تا وقتی لینک پرداخت وجود دارد؛ چه نیازی است سایت داشته باشیم؟ یعنی به جای استفاده از روش سوم، از روش دوم استفاده کنیم. 

بله؛ تا حدی درست است؛ اما هر چقدر هم که لینک پرداخت، کار را راحت‌تر کرده باشد، باز هم وب سایت مزایایی دارد که هیچ ابزار دیگری نمی‌تواند جای آن را پر کند. مثلا اینکه:

  • مشتری با مراجعه به سایت، هر محصولی بخواهد را با مشخصات مورد نظرش انتخاب می‌کند و نیازی نیست در دایرکت از شما بپرسد. 
  • علاوه بر آن، بخشی از مشتریان شما چه بخواهید چه نخواهید، محصولی که می‌خواهند را در گوگل جستجو می‌کنند. حالا اگر شما را پیدا نکند، عملا این مشتری را از دست داده‌اید. اما اگر در کنار اینستاگرام، وب سایت فروشگاهی هم داشته باشید، هیچ کدام از مشتریان را از دست نمی‌دهید. 
  • برای اعمال تخفیف روی محصولات و تغییر قیمت آن‌ها، نیازی نیست این کار را دستی انجام دهید. در وب سایت مقدار تخفیف را وارد کرده، قیمت‌ها به‌صورت دست جمعی و خودکار تغییر می‎کند. 
  • هیچ خطری نمی‌تواند وب سایت فروشگاهی شما را تهدید کند. هر اتفاقی بیفتد این فروشگاه مال شماست. در صورتی که هر آن ممکن است شبکه اجتماعی اینستاگرام فیلتر شود که اصلا هم بعید نیست.
  • اگر کنار اینستاگرام، وب سایت هم داشته باشید، بیش از یک کانال فروش دارید؛ پس دست‌تان باز است که محصولات بیشتری بفروشید. 

خلاصه اینکه افراد همواره با این چالش روبرو هستند که سایت بهتر است یا اینستاگرام؟

مقاله «سایت یا اینستاگرام؟ کدام‌یک برای کسب‌وکارها مناسب‌تر است؟» کامل‌تر جواب این سؤال‌تان را می‌دهد. اگر تصمیم گرفته‌اید که هر چه زودتر وب سایت‌تان را هم راه بیندازید، راهنمای زیر را بخوانید. 

سایت یا اینستاگرام

چگونه سایت‌تان را راه‌اندازی کنید؟

شاید به این دلیل اینستاگرام را برای فروش محصول انتخاب کرده اید، که راه اندازی و کار با آن راحت است. و اینکه فکر می کنید راه اندازی و مدیریت سایت کار ساده ای نیست. اما اگر به شما بگویم، که راه‌اندازی سایت هم می‌تواند به همان سادگی باشد، چه؟

نمی‌خواهم شما را درگیر روش های پیچیده طراحی و ساخت سایت کنم. چون احتمالا عادت کرده‌اید با اینستاگرام کار کنید و برایتان راحت بوده است. روشی که می خواهم راجع به آن صحبت کنم هم، قرار نیست از اینستاگرام خیلی سخت تر باشد. 

ساده‌ترین روش ساخت سایت استفاده از سایت سازهای آماده است. نه فقط ساخت سایت با آن راحت است؛ بلکه کار با سایت و مدیریت آن هم بسیار ساده است. وقتی می‌خواستید پیج اینستاگرام تان را راه بیندازید، برنامه رو دانلود و با یک شماره تلفن، اکانت ایجاد کردید. 

این روش ساخت سایت هم چیزی جز این نیست. برای ایجاد سایت، یک شماره تلفن وارد کرده و سایت درست می شود. از همان لحظه یک سایت دارید که می توانید محصول تان را در آن بگذارید. بعد از اینکه سایت را به اسم خودتان ثبت کردید، یک درگاه پرداخت بانکی روی آن است که می‌توانید همیشه از آن استفاده کنید. 

برای اینکه شما را در نیمه راه رها نکرده باشم، یک نمونه از این سایت سازها را به شما معرفی می‌کنم، تا همین الان هم بتوانید سایت‌تان را ایجاد کنید. 

پیشنهاد: روشی ساده برای طراحی و ساخت سایت

استفاده از سایت ساز/ فروشگاه ساز پرتال، یکی از ساده ترین روش طراحی و ساخت سایت است. همانطور که گفتیم با وارد کردن یک شماره تلفن سایتی برای تان ایجاد می شود. وقتی وارد پنل مدیریت می شوید تعدادی ویدیوی آموزشی می بینید که کامل به شما می‌گوید در هر مرحله باید چه کار کنید. آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی کامل به شما یاد می‌دهد. 

البته سادگی پرتال تنها مزیت آن نیست. روی بسته‌های فروشگاهی پرتال یک درگاه پرداخت امن و معتبر وجود دارد و نیازی نیست خودتان بعدا برای گرفتن آن بدوید و هزینه اضافی صرف کنید. 

تازه علاوه بر آن، روی فروشگاه‌های پرتال، قابلیتی اضافه شده که لینک پرداخت رو به شما می‌دهد و می‌توانید آن را در اینستاگرام بگذارید. مثل روش دوم که راجع به آن صحبت کردیم. یعنی هم مزایا روش سوم و هم روش دوم را خواهید داشت. تا 7 روز هم می‌توانید رایگان با آن کار کنید تا مطمئن شوید که آیا به‌دردتان می‌خورد یا نه. 

در مقاله «35 دلیل برای آنکه پرتال را انتخاب کنید» کامل راجع به این فروشگاه ساز توضیح داده شده است. 

این را هم بگویم و تمام 

در اینکه اینستاگرام ابزاری عالی برای فروش محصول است شکی نیست. اما بیشتر به این معنی که مانند یک ویترین و تراکت برای فروش محصول است. یعنی بهترین حالتش این است، که یک وب سایت فروشگاهی داشته باشید، در کنارش از اینستاگرام برای معرفی بیشتر محصولتان استفاده کنید. 

با این کار هم کانال فروش‌تان را بزرگ کرده‌اید؛ هم اینکه خودتان را از پیگیری دستی سفارشات راحت کرده‌اید. هزینه‌ای که می‌خواهید صرف استخدام ادمین پیج کنید، خرج راه اندازی یک سایت که ماهانه چند برابر آن را به‌دست می‌آورید، کنید. 

راستی شما قصد فروش چه محصولی را دارید؟ اگر دوست داشتید آن را زیر همین مطلب با ما در میان بگذارید، تا راهنمایی‌تان کنیم. در ضمن اگر راجع به ساخت سایت با پرتال سؤال داشتید و کمک خواستید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید. 

دیدگاه خود را ارسال کنید

3 دیدگاه

مطالب خوب و مفیدی بود حتما منم برای یکی از سایت هام بهتون مراجعه میکنم

درود آقای قادری عزیز
چه عالی که براتون مفید بوده.
ما در خدمتیم :) خوشحال میشیم.

خوب بود تشکر

خواهش میکنم اسما جان :)

سلام بسیارممنونم اطلاعات مفیدی به دست آوردم ،من میخوام یک کسب و کار اینترنتی از طریق فروش سنجاق سینه و گل سر جواهر دوزی راه بندازم . امیدوارم نهایت استفاده رو از آموزشهاتون داشته باشم. ممنون

سلام مینای عزیز
خوشحالم که برات مفید بوده :)
چه عالیی که میخوای اینکارو انجام بدی. توی پیج اینستاگرام میخوای اینکارو کنی یا وب سایت؟
کلی آموزش دیگه هم هست که حتما بدردت میخوره. مثلا مقاله راه های افزایش فروش در اینستاگرام یا راه های افزایش فروش در سایت.

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2