آموزش ساخت سایت آموزش آنلاین و فروش دوره آموزشی

فروش دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری یکی از راه‌های کسب درآمد میلیونی است. دوره‌هایی که اکثر افراد یک بار هم شده در یوتوب، آپارات، اینستاگرام،‌ تلگرام و حتی سایت‌ها به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه از آن‌ها استفاده کردند. در این مطلب نحوه ساخت ویدئو آموزشی و راه‌های فروش پکیج‌های آموزشی را توضیح دادیم.
در این مقاله می‌خوانید:

صفحه گوگل را باز کنید و این عبارت را بنویسید: دوره آموزش پایتون. از صفحه اول تا صفحه ۱۹ام هم که بروید، سایت‌های مختلف دوره‌های آموزش پایتون خودشان را به رایگان یا با قیمت‌های متفاوت می‌فروشند. اما چرا خیلی از آدم‌ها در فروش دوره آموزشی موفق نیستند؟ تابه‌حال به این موضوع فکر کردید؟!

اگر چه ساخت دوره های آموزشی قرار است زمان زیادی از شما بگیرد، اما همه می‌دانند که این دوره‌های آنلاین چقدر طرفدار دارد. از آموزش نرم‌افزارهای مختلف گرفته تا آموزش قلاب‌بافی هم دوره مخصوص خودش را دارد. اگر در حوزه‌ای تخصص دارید، وقت را تلف نکنید و بعد از مطالعه این مقاله، بسته آموزشی خودتان را آماده کنید.

دوره آموزشی یعنی چی؟

دوره آموزشی یا Course به بسته‌ آموزشی گفته می‌شود که به صورت حضوری یا آنلاین، تخصص خاصی را آموزش می‌دهد. حالا این دوره می‌تواند دوره آرایشگری یا دوره نرم‌افزارهای مختلف باشد. البته در پایان برخی دوره‌ها گواهی شرکت در دوره داده می‌شود.

هدف از برگزاری دوره ‌های آموزشی ارتقای مهارت و دانش شرکت‌کننده‌ها است. یک دوره آموزشی می‌تواند به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه فروخته شود.

چرا باید در دوره آموزشی شرکت کنیم؟

طبق آمار جهانی، بازار آموزش الکترونیکی با رشد بالایی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود که همچنان روند صعودی داشته باشد. در کشور خودمان هم افراد زیادی حاضرند به‌جای شرکت در کلاس‌های حضوری، با آموزش آنلاین مهارت‌های موردنظرشان را یاد بگیرند. 

البته حق هم دارند، دوره‌های آنلاین در مقایسه با دوره‌های حضوری هم قیمت کمتری دارند و هم زمان کمتری از شما می‌گیرند. ساعت خاصی هم برای شرکت در دوره‌ها وجود ندارد؛ حتی اگر از جلسات وبینار و آنلاین جا بمانید، ویدئو ضبط شده در اختیارتان قرار داده می‌شود.

چطور دوره آموزشی طراحی کنیم؟

خب حالا به اصل مطلب؛ یعنی نحوه ساخت دوره آموزشی می‌رسیم. اینکه ویدئوهای آموزشی شما چطور ساخته می‌شود یا محتوایی که قرار است در کارگاه حضوری شما آموزش داده شود شامل چه سرفصل‌هایی است، ‌خیلی اهمیت دارد.

در چه حوزه‌ای تخصص دارید؟

این بخش را با یک مثال شروع می‌کنیم. تمام مادرها آشپزی بلدند؛ اما آیا فوت و فن درست‌کردن غذاهای رستورانی و خوشمزه را هم بلدند؟ زمانی که به فکر فروش دوره آموزش آشپزی هستید، باید نسبت به دیگران حرفی برای گفتن داشته باشید.

خیلی از آدم‌ها فکر می‌کنند که خب من در دوره عکاسی شرکت کردم یا مدرک دانشگاهی دارم، پس الان می‌توانم دوره‌های آموزش عکاسی برگزار کنم. نخیر دوست عزیز، شما تازه باید چند سالی عکاسی کنید تا چم‌وخم کار دستتان بیاید. پکیج آموزشی شما نهایت بتواند در دسته پکیج‌های ضعیف قرار بگیرد.

پس ابتدا فکر کنید که در ساخت کدام پکیج دوره آموزشی حرف‌های زیادی برای هنرجوها دارید.

نخصص افراد برای ساخت ویدئو آموزشی

دوره‌ای که می‌خواهید برگزار کنید طرفدار دارد؟

درست است که این روزها همه دنبال یادگیری تخصص هستند، اما خب قرار نیست که از دوره آموزشی بیل‌زنی هم پول دربیاورید. احتمالاً بارها در اینستاگرام تبلیغات پکیج‌های آموزشی زیادی دیده باشید؛ اصلاً نگاهی به دور و اطرافیان خودتان بیندازید. ببینید که چه دوره‌هایی برایشان جذاب‌تر است.

به صورت تخصصی‌تر می‌توانید با ابزار Google Trends، Keyword Planner یا keyword tool ببینید که میزان سرچ دوره موردنظر شما چقدر است؟ مثلاً بنویسید دوره آموزش اکسل و ببینید در ماه چند بار جستجو می‌شود.

بالاخره قرار است زمان زیادی را برای ضبط ویدئوی آموزشی یا نوشتن سرفصل‌ها بگذارید. اصلاً این به کنار، برای برگزاری دوره باید هزینه بکنید. پس حواستان به بازگشت سرمایه حسابی جمع باشد.

عوامل تأثیرگذار در انتخاب موضوع دوره:

  • شور و اشتیاق کاربران
  • نیاز بازار
  • تجربه و تخصص
  • اعتبار

وقت تحقیق و شروع تولید محتواست

چالش‌هایی که هنرجوها قرار است در طول دوره با آن روبرو باشند چیست؟ یعنی قرار است چه مباحثی را در کلاس آنلاین توضیح دهید و چه سرفصل‌هایی دارید؟ موبه‌مو تمام مباحثی که قرار است در طول دوره، آموزش دهید را بنویسید. از سرفصل‌ها گرفته تا توضیحات کامل متنی هر بخش را با جزییات بنویسید.

حواستان هم باشد که آموزشتان گام‌به‌گام پیش برود. اول در مورد بخش‌های ضروری و مواردی که هنرجو باید همان اول درموردش بداند صحبت کنید و بعد وارد بخش‌های تخصصی بشوید. ببینید حتی دوره آموزش فتوشاپ برای همه کسانی که دنبال آموزش فتوشاپ هستند، کاربرد ندارد. چرا؟

یک دوره آموزش فتوشاپ می‌تواند فقط برای روتوش و اصلاح رنگ عکس باشد که مناسب عکاس‌هاست؛ یا اینکه دوره فتوشاپ مقدماتی باشد که برای افراد مبتدی همه ابزارهای فتوشاپ را آموزش می‌دهد. 

از طرف دیگر نوع دوره در روند تولید محتوا، ضبط ویدئو و قیمت‌گذاری اهمیت دارد. دوره آموزشی شما دوره کوتاه چندساعته، دوره چندروزه یا دوره چندماهه است؟

ببینید که بازار هدف شما بیشتر دنبال چه نوع محتوایی می‌گردد؟ یک پیشنهاد برایتان داریم. الان که بازار هوش مصنوعی AI خیلی داغ شده،‌ دوره های آموزشی کوتاه مربوط به هوش مصنوعی نرم‌افزارها می‌تواند موضوع پرطرف‌داری باشد.

حواستان به ضبط و ادیت ویدئو آموزشی باشد

حالا که سرفصل‌ها و محتوای دوره را نوشتید، نوبت به ضبط دوره آموزشی رسیده است. برای اینکه کیفیت ویدئو آموزشی بالاتر برود، تجهیزاتی نیاز دارید که البته اجباری در خریدش وجود ندارد.

تجهیزات تولید ویدئو آموزشی مثل:

  • دوربین
  • میکروفون
  • وسایل نورپردازی مثل سافت باکس
  • پایه و نگهدارنده دوربین

برای رکورد ویدئو حتماً به پرسونای مخاطب توجه کنید. مثلاً اگر دوره پایتون پیشرفته آموزش می‌دهید، سعی نکنید از معادل فارسی اصطلاحات استفاده کنید (تابع به‌جای Function و ...).

با این کار مخاطب را کلافه می‌کنید و فکر می‌کند که ویدئو آموزشی مناسب او نیست. کسی که در حال آموزش پایتون پیشرفته است قطعاً با تمام این اصطلاحات آشنایی دارد. سن، جنسیت، سطح تحصیلات و سطح دوره می‌تواند در فن بیان شما تأثیر بگذارد.

بعد از ضبط ویدئو نوبت ادیت و ویرایش نهایی می‌رسد. یک دور از اول تا آخر ویدئو خودتان را نگاه کنید و ببینید از کیفیت نهایی راضی هستید؟ با برنامه‌های ویرایش فیلم مثل Camtasia یا Adobe Premiere می‌توانید ویدئو آموزشی را ادیت کنید. بخش‌های اضافه ویدئو را حذف و متن‌های موردنیاز را اضافه کنید.

تجهیزات تولید ویدئو آموزشی

پکیج آموزشی شما چیزی کم و کسر ندارد؟

چه تمرین‌هایی برای مخاطب در نظر گرفتید؟ اگر مطلب خاص، چکیده مطالب آموزشی، نمودار یا حتی فایل‌هایی برای دوره در نظر گرفتید، حتماً آن را در سایت یا لوح فشرده آموزشی قرار دهید.

حواستان به نوع پکیج یا استفاده از نام برند شخصی در ویدئوها باشد. به این فکر کنید که اگر مخاطب از دوره شما راضی باشد، بتواند به‌راحتی از طریق برند شخصی به دوره های آموزشی دیگر شما هم دسترسی پیدا کند.

حتماً در طول دوره از مخاطبان بخواهید که تمرین عملی داشته باشند و حتی نمونه کارهای خودشان را برای شما بفرستند. فایل تمرین‌ها را می‌توانید داخل لوح فشرده قرار دهید یا اینکه در سایتی آپلود کنید.

کجا می‌خواهید دوره آموزشی را ارائه دهید؟

از آنجایی که بعد از شیوع کرونا، آموزش آنلاین طرفدار پیدا کرد، بیشتر دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین هستند. در نتیجه 2 راه مختلف برای فروش دوره آموزشی و چندین راه برای آموزش دوره به صورت رایگان دارید.

1- فروش دوره در مارکت پلیس‌ها

پیش‌تر در مقاله غول‌های مارکت پلیس جهان توضیح دادیم که در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد هم می‌فروشند؛ چه برسد به دوره آموزشی. بعد از اینکه دوره آموزشی خودتان را ضبط کردید، می‌توانید آن را در لوح‌های فشرده بریزید و در مارکت پلیس‌ها بفروشید.

البته برای فروش ویدئو آموزشی، می‌توانید سراغ پلتفرم‌های فروش دوره آموزشی هم بروید. با پرداخت مبلغی از هر فروش، شانس خودتان را برای فروش دوره افزایش می‌دهید.

2- فروش دوره در سایت شخصی

اگر دوره های آموزشی زیادی ساخته‌اید و می‌خواهید با مدیریت خودتان آن‌ها را بفروشید، داستان فرق می‌کند. در این صورت بهترین کار فروش بسته آموزشی در سایت شخصی خودتان است. البته اگر تخصصی در ساخت سایت ندارید، ‌ اصلاً نگران نباشید.

در فروشگاه سازهایی مثل پرتال با پرداخت سالیانه کمتر از ۳ میلیون تومان صاحب فروشگاه شخصی خودتان می‌شوید. شعار این پلتفرم‌ها هم ساخت سایت در کمتر از ۵ دقیقه است. واقعاً هم بعد از ثبت‌نام در سایت و انتخاب قالب، سایت آماده تحویل است. تازه ۷ روز اول ثبت‌نام امکان تست رایگان هم دارید.

با ساخت سایت آموزش آنلاین می‌توانید روی کلمات کلیدی دوره خودتان در گوگل دیده شوید. حتی می‌توانید مطالب آموزشی رایگان خودتان را به صورت متنی یا ویدئویی در وبلاگ منتشر کرده و ترافیک سایت را چندبرابر کنید.

فروش دوره در سایت شخصی

3- ساخت کانال یوتیوب یا آپارات

یوتیوب و آپارات دو منبع عالی برای یادگیری حرفه‌های مختلف است. هر سؤالی هم که داشته باشید، قطعاً ویدئوی آموزشی آن در این پلتفرم‌ها وجود دارد. حیف نیست به‌عنوان مدرس حرفه‌ای، چنین فضای پرطرف‌داری را از دست بدهید؟

ویدئوهای کوتاه کمتر از ۵ دقیقه برای پاسخ به سؤالات پرتکرار کاربران درست کنید. 

  • چطور تصاویر را در ایلاستریتور به وکتور تبدیل کنیم؟
  • نحوه فارسی‌نویسی در فتوشاپ
  • نحوه ذخیره فایل در پریمیر
  • چطور در فتوشاپ تصویر را سیاه‌وسفید کنیم؟
  • و...

البته ویدئوهای آموزشی شما به صورت رایگان در این فضاها قرار می‌گیرد. بسته به بازدید ویدئو، ‌خود آپارات یا یوتیوب هزینه‌ای به شما پرداخت می‌کند. فقط قبل از ساخت این نوع ویدئو، ببینید چه ویدئوهایی از رقبای شما بازدید بیشتری داشته یا کامنت بیشتری خورده است.

4- ساخت پیج آموزشی در اینستاگرام و تلگرام

پیج‌ها و کانال‌های آموزشی هم بازدید زیادی دارند. ویدئوهایی کمتر از یک دقیقه که حتی نحوه قلمه زده گیاهان یا کاشت گل‌وگیاه مختلف را آموزش می‌دهند. اینکه از کجا بفهمید گیاهتان مریض شده یا باید چند وقت یک‌بار خاکش را عوض کنید.

شما هم باتوجه‌به حوزه تخصصی خودتان یک کانال تلگرامی یا پیج اینستاگرامی بسازید. ویدئوهای رایگانی که همه دنبالش هستند و اتفاقاً بازخورد خوبی دارند را تولید کنید. این مخاطبان بعدها برای بازاریابی و فروش دوره به دردتان می‌خورند.

فروش دوره در پیج آموزشی اینستاگرام

فکر بازاریابی و فروش دوره هستید؟

وقت آن رسیده که مخاطبان را مجاب کنید تا دوره شما را بخرند. سؤال اینجاست که چرا فکر می‌کنید کسی باید دوره شما را بخرد؟ این همه دوره‌های مشابه وجود دارد که در همین حوزه، ویدئو آموزشی دارند. باید به مخاطب بفهمانید که دوره شما چه چیز بیشتری دارد.

مثلاً باتجربه ۱۵ ساله‌ا‌ی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ دارم، فلان دوره‌های تخصصی را برای علاقه‌مندان برگزار می‌کنم. اگر دانشجو یا دانش آموز هستید، می‌توانید از 20٪ تخفیف بهره‌مند شوید.

البته بگذارید خیالتان را راحت کنیم، چند ماه باید برای بازاریابی و فروش دوره‌های تخصصی خودتان زمان بگذارید. اما در عوض وقتی روی غلتک بیافتید، چند سالی فروش خوبی از هر دوره به دست می‌آورید.

طبق گزارش تبلیغات سال 1401 یکتانت، بیشترین تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به ترتیب متعلق به اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ و در اپلیکیشن‌های ایرانی متعلق به روبیکا است. پس در زمان تبلیغات و جذب مشتری، حواستان به این آمار باشد. البته تبلیغات ایمیلی و پیامکی هم گوشه ذهنتان نگه دارید.

آمار حجم نمایش تبلیغات وب یکتانت

چه قیمتی برای هر پکیج در نظر گرفتید؟

به بحث جذاب پول و قیمت‌گذاری پکیج آموزشی رسیدیم. باتوجه‌به نوع دوره، نوع محتوا و قیمت پکیج‌های آموزشی رقبا باید قیمت منصفانه‌ای برای دوره خودتان در نظر بگیرید. منظورم این نیست که قیمت دوره آموزشی شما کمتر از رقبا باشد؛ اما خب قیمت نجومی هم برایش در نظر نگیرید.

همیشه یک اصل مهم را در قیمت‌گذاری به‌خاطر بسپارید. شما چه یک پکیج ۵ میلیون‌تومانی را به ۱ نفر بفروشید، چه ۱۰ پکیج ۵۰۰ هزارتومانی به ۱۰ نفر، تفاوتی در سودتان ندارد. در کل درآمد شما ۵ میلیون تومان است.

برای همین سعی کنید بسته به زحمتی که کشیدید یک قیمت منطقی برای دوره آنلاین در نظر بگیرید. البته حواستان به شیوه پرداخت هزینه دوره باشد؛ وجود روش‌های جدید پرداخت مثل اسنپ پی باعث می‌شود تا مخاطبان حتی به صورت قسطی هم دوره شما را بخرند. این به معنی افزایش مشتریان شما است.

بیشتر بخوانید: بازاریابی و افزایش فروش آموزشگاه زبان چگونه است؟

حواستان به بازخورد کاربران باشد

پشتیبانی بعد از فروش دوره آموزشی، اهمیت زیادی دارد. مثلاً برخی از فروشندگان دوره‌های آموزشی امکان برقراری ارتباط با مدرس و پرسش سؤالات هنرجوها را تا یک سال بعد از خرید دوره امکان‌پذیر کرده‌اند. یا خیلی وقت‌ها برای کاربرانشان تخفیف‌های خوبی می‌گذارند.

همان‌طور که کاربران راضی، در پلتفرم‌های مختلف از شما تشکر می‌کنند، کاربران ناراضی هم نظرات منفی خودشان را منتشر می‌کنند. پس بهتر نیست پشتیبانی قوی داشته باشید و سؤال و مشکلات کاربران خودتان را حل کنید؟

حتماً بعد از پایان دوره آموزشی از طریق ایمیل یا شماره تماس کاربر، ‌لینک نظرسنجی ارسال کنید. نظر کاربران می‌تواند برای تولید دوره های آموزشی آینده شما کاربردی باشد.

چطور پکیج آموزشی بفروشیم؟

خب از آنجایی که بحث بازاریابی فروش دوره آموزشی مهم‌ترین بخش ماجرای ما است، تصمیم گرفتیم بیشتر در موردش صحبت کنم.

1- کسی شما را می‌شناسد؟

زمانی که می‌خواهیم پادکستی گوش بدهیم، چند دقیقه به راوی زمان می‌دهیم تا ببینیم فن بیانش چطور است و صدایش به دلمان می‌نشیند یا نه. تازه ما برای گوش‌دادن پادکست هزینه‌ای پرداخت نکردیم. حالا به نظرتان مخاطب ندیده و نشناخته پولی بابت خرید دوره آموزش آنلاین شما پرداخت می‌کند؟

اگر از قبل ویدئوهای کوتاه آموزشی در پیج اینستاگرام، یوتیوب یا آپارات شخصی خودتان آپلود کرده باشید، مخاطبان راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند. این افراد در جریان سواد و تخصص شما در این حوزه هستند و امکانش زیاد است که از طریق همین تلگرام یا اینستاگرام پکیج دوره‌های شما را بخرند.

2- به فکر پیش‌فروش دوره آموزشی باشید

برای اینکه بفهمید دوره آموزشی شما از نظر مخاطبان جذاب است یا خیر، باید دوره را پیش‌فروش کنید. مثلاً بگویید که اگر دوره شما را پیش‌خرید کنند، به‌جای 5 میلیون تومان می‌توانند با پرداخت 1 میلیون تومان صاحب دوره آموزشی شوند. 

البته در زمان پیش‌فروش باید تاریخ انتشار دوره را هم مشخص کنید.

پیش فروش دوره‌های آموزشی

3- نظرتان در مورد ساخت یک صفحه برای فروش دوره چیست؟

اگر به پیشنهادمان فکر کردید و نظرتان در مورد ساخت سایت شخصی مثبت بود، صفحه فروش دوره خودتان را بسازید. در این صفحه تمام اطلاعات مربوط به دوره را بنویسید و در صورت نیاز ویدئو هم آپلود کنید.

اگر هم چند دوره مختلف دارید، برای هر دوره یک صفحه جداگانه بسازید. با گرفتن درگاه پرداخت، امکان پرداخت مستقیم داشته باشید. ساخت صفحه دوره آموزشی در سایتتان هم برای مخاطبان جذاب و هم برای موتور جستجوگر گوگل جذاب است.

حواستان باشد که یک صفحه باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  • جزئیات مربوط به دوره آموزشی
  • لیست سرفصل‌های دوره
  • استفاده از تیتر‌های جذاب
  • هزینه دوره‌ آموزشی و نحوه پرداخت آن
  • ویدئوهای کوتاه برای معرفی نحوه برگزاری دوره
  • جزئیات سؤالات و مشکلات کاربران که در دوره پاسخ داده شده

4- وبینار برگزار کنید

اگر یادتان باشد بارها در مورد اینکه با مخاطبان ارتباط بگیرید و اعتمادشان را جلب کنید صحبت کردیم. با برگزاری وبینار یا لایو در اینستاگرام بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید با مخاطب ارتباط بگیرید.

در همین وبینارها امکان معرفی دوره‌های مختلف و پاسخ به سؤالات کاربران وجود دارد. یکی از توصیه‌های مهم به کسب‌وکارها این است که عکس پروفایل کاری‌شان چهره شخصی باشد نه لوگو. دلیل آن هم اعتماد بیشتر مخاطبان به این نوع پیج‌ها است.

5- حواستان به آپدیت‌ دوره آموزشی باشد

همه نرم‌افزارها هرساله به‌روزرسانی می‌شوند تا قابلیت‌های جدید و کاربردی در اختیار کاربران قرار بگیرد. همین اواخر خبر اضافه‌شدن هوش مصنوعی Generative AI به فتوشاپ مثل بمب ترکید. هر روز هم ویدئوی جدیدی از نحوه کار با این هوش مصنوعی و قابلیت‌هایش بازدید میلیونی می‌گیرد.

اینجاست که یک مدرس دوره آنلاین فتوشاپ، باید به فکر اضافه‌کردن ویدئوهای جدید در مورد Generative AI باشد. این به معنی آپدیت و به‌روزرسانی دوره آموزشی است. به کاربران قدیمی که دوره شما را خریده بودند هم می‌توانید ایمیلی در رابطه‌ با اضافه‌شدن ویدئوهای جدید ارسال کنید؛ البته این ویدئوها را به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهید.

راستی ترجمه دوره به زبان‌های پرطرف‌دار دیگر مثل انگلیسی هم می‌تواند فروش شما را افزایش دهد.

به روزرسانی دوره آموزشی

کلام پایانی

امیدواریم ترفندهایی که در این مطلب در موردش صحبت کردیم بتواند باعث افزایش فروش دوره آموزشی شما شود. با این‌حال فراموش نکنید که انتشار ویدئوهای آموزشی رایگان واقعاً برای جذب مخاطب و جلب‌اعتمادش ضروری است.

اگر تجربه‌ای در زمینه ساخت دوره آموزشی دارید و دوست دارید تجربه خودتان را با دیگر کاربران پرتال به اشتراک بگذارید، حتماً نظر خودتان را ثبت کنید.

سؤالات متداول

پرطرف‌دارترین دوره های آموزشی آنلاین کدام‌اند؟

دوره آموزش آنلاین پایتون، گویندگی و فن بیان، برنامه‌نویسی، زبان انگلیسی، اکسل، دیجیتال مارکتینگ و‌ گرافیک دیزاین در دسته دوره‌های آموزشی پرطرف‌دار هستند.

چطور دوره آموزشی را ضبط کنیم؟

برای ضبط دوره آموزشی باید تجهیزاتی مثل دوربین، میکروفن، وسایل نورپردازی و... را آماده کنید. در محیطی آرام و بدون سروصدا ویدئو آموزشی را ضبط و با برنامه‌های ویرایش ویدئو آن را ادیت کنید. در این مرحله افکت و جلوه‌های ویژه به ویدئو اضافه می‌شود.

نرم‌افزارهای ضبط دوره آموزشی کدام‌اند؟

نرم‌افزار Camtasia Studio، نرم‌افزار Xrecorder، نرم‌افزار Snagit و نرم‌افزار Apowersoft Unlimited برای فیلم‌برداری از صفحه کامپیوتر و ضبط دوره آموزشی مناسب هستند.

دوره آموزشی را در کدام پلتفرم بفروشیم؟

فرادرس، مکتب خونه، ایسمینار، سون لرن، ماز، ‌کلاسینو، فرانش و لرن فایلز جزو سایت‌های فعال حوزه آموزش آنلاین هستند.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2