چک لیست دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به عنوان زیر مجموعه ای از مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات تعریف می گردد. دیجیتال مارکتینگ شامل یک سری از ابزارها و فعالیت ها در زمینه ی بازاریابی محصولات می باشد که در این مقاله به معرفی چک لیست دیجیتال مارکتینگ در سال 2019 می‌پردازیم.
در این مقاله می‌خوانید:

دیجیتال مارکتینگ از مجموعه ای از ابزارها و فعالیت هایی تشکیل شده که برای ارائه خدمات و محصولات به صورت اینترنتی، استفاده می شوند. تمامی این فعالیت ها در مکان هایی تحت عنوان وب، اینترنت، موبایل و سایر ابزارهای دیجیتالی دیگر صورت می پذیرد. نکته ی مهمی که می بایست در دیجیتال مارکتینگ به آن توجه نماییم، ایجاد روشی مناسب برای دسترسی به کاربری است که از محصولات و خدمات شما استفاده می نمایند.

دیجیتال مارکتینگ دارای مزیت های زیادی می باشد که مهم ترین آن ها از بین بردن محدودیت های جغرافیایی در زمینه ی کسب و کار دیجیتال مارکتینگ شما می باشد. در این مقاله سعی بر آن شده تا هر آنچه را که لازم است شما در مورد دیجیتال مارکتینگ بدانید، در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم تا پاسخ خیلی از پرسش هایتان را در این مقاله دریافت نمایید. پس تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟!

شاید با واژه ی دیجیتال مارکتینگ بارها و بارها برخورد کرده باشید، بدون اینکه بدانید به چه معناست و چه کاربردی دارد. از آنجایی که عصر حاضر، عصر ارتباطات و دنیای اینترنت است، بسیاری از فعالیت ها نیز تحت این امر قرار گرفته اند.

در واقع امر دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی اینترنتی می باشد که توسط دستگاه ها و جهیزات الکترونی و به صورت اینترنتی صورت می پذیرد. برای یک بازاریاب خوب آنچه در وهله ی اول حائز اهمیت است، حضور در زمان و مکان مناسب،  جهت تبلیغات بازاریابی خود می باشد. به این معنا که باید تبلیغات خود را صرف کسانی نماید که این قابلیت را داشته باشند تا به مشتریان او بدل گردند.

لازم به گفتن این نکته است که دیجیتال مارکتینگ، زیر مجموعه های زیادی دارد که بازاریابی اینترنتی یکی از آن ها می باشد. در ادامه ی این مقاله به توضیحاتی گسترده تر در مورد دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت، بنابراین پیشنهاد می کنیم  با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتر کیست؟

دیجیتال مارکتر کسی است که در راستای بهبود دیجیتال مارکتینگ قدم برداشته و با آماده کردن شرایط لازم و کافی برای بازاریابی اینترنتی، اقدام به جذب مشتری برای فعالیت های کاری می نماید.

یک دیجیتال مارکتر همیشه در حال یادگیری و آموختن شیوه های نوین برای دیجیتال مارکتینگ می باشد تا بتواند به تدوین آن به نحو مطلوبی اقدام نماید.

دیجیتال مارکتر از طریق افزایش ترافیک در کانال های دیجیتالی همچون؛ رسانه های اجتماعی، ایمیل، سئو، وبلاگ و غیره، منجر به بهبود روند رو به رشد دیجیتال مارکتینگ می گردد.

وظیفه ی اصلی دیجیتال مارکترها افزایش فروش و جذب مشتریان در قبال انجام فعالیت های خاص و ویژه می باشد. یکی از نکات مهمی در  مورد دیجیتال مارکتر  وجود دارد، این می باشد که هر دیجیتال مارکتر می تواند مسئولیت یک کانال دیجیتالی را بر عهده بگیرد. اگر غیر این صورت باشد و هر دیجیتال مارکتر بر روی کانال های مختلفی نظارت داشته باشد، کسب و کار اینترنتی نه تنها به خوبی پیش نمی رود بلکه به جایی خواهد رسید که با شکست مواجه می شود.

چندین متخصص در امر دیجیتال مارکتر وجود دارد که شامل؛ مدیر سئو، متخصص در جهت تجزیه تحلیل اطلاعات، متخصص در زمینه رسانه های اجتماعی و متخصص در جهت بازاریابی محتوا می باشد.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب و کارها کار می‌کند؟

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که آیا دیجیتال مارکتینگ برای هر نوع کسب و کاری، کار می کند یا نه؟ در جواب این سؤال باید بگوییم که هر نوع کسب و کار در هر حیطه ای از حوزه های کاری، این امکان را برای بازاریابی دیجیتال فراهم می سازد تا بتواند فعالیت های خود را در آن قسمت بخصوص به انجام رساند. 

دیجیتال مارکتینگ دارای وظایف گوناگونی است، که شامل؛ شناسایی مخاطب، ایجاد مطالب و محتواهای با کیفیت و آنلاین، کسب تجربه و افزایش راهکارهایی در رسیدن به فروش بیشتر می باشد. یکی از راه هایی که می توان از طریق آن به جذب مشتری بیشتر و فروش بیشتر دست یابید، بدون آن که متحمل هزینه های زیاد و گزاف شوید، بالا بردن دانش فنی و تخصصی در امر دیجیتال مارکتینگ می باشد.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟!

یکی از اشکالاتی که بازاریابی سنتی دارد این است که، وقتی شما اقدام به تبلیغات در مورد فروش محصولات خود می نمایید، نمی توانید متوجه شوید که آیا این تبلیغات بر روی فروش محصولات شما تأثیرگذار بوده است یا خیر؟ 

اما در دیجیتال مارکتینگ، این فرصت در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید هم نتیجه ی کارتان را ببینید و هم تأثیر تبلیغاتتان را بر میزان فروش خود مشاهده نمایید. علاوه بر تمامی این ها با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، می توانید تمامی قسمت ها و جنبه های بازاریابی خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتیجه ی تلاش های خود را مشاهده نمایید.

به عنوان نمونه:

  • ترافیک وب سایت

دیجیتال مارکتینگ، این فرصت را برای شما مهیا می سازد تا هم از تعداد نفراتی که از صفحه ی شما بازدید کرده اند، اطلاع یابید و هم متوجه این موضوع شوید که افراد از کدام کشور و توسط چه دستگاهی اقدام به بازدید از صفحه ی شما نموده اند. تمامی این موارد را می توانید از طریق تجزیه و تحلیل های خاصی که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در اختیار شما قرار می دهند، متوجه شوید. از طریق این اطلاعات، فرصت طبقه بندی و اولویت بندی کانال هی خود را می یابید، به نحوی که بتوانید از طریق آن اقدام به افزایش ترافیک سایت خود نمایید.

عملکرد تولید محتوا و Lead(مشتری راغب) در دیجیتال مارکتینگ

در سال های قبل استفاده از بروشورها که تحت عنوان محتوا نیز نامیده می شدند، برای بازاریابی بسیار کاربرد داشت و به طرق مختلفی بین مردم دست به دست می شدند. ایرادی که این بروشورها داشت، این بود که شما نمی توانستید اطلاعات دقیقی راجع به اینکه؛ چه تعداد بروشورهای شما را باز کرده اند، چه تعداد آن ها را بدون نگاه کردن جایی دیگر رها کرده اند و یا بر روی چند نفر تأثیر داشته و آن ها را به سمت استفاده از تبلیغات شما هدایت کرده است، بدست آورید.

اما در دیجیتال مارکتینگ، این موضوع کاملا متفاوت می باشد. کافیست تا شما یک مطلبی را در وب سایت مورد نظر خود قرار دهید، آنگاه متوجه خواهید شد که بر خلاف روش سنتی، هم از تعداد نفراتی که محتوای شما را مطالعه کرده اند آگاه خواهید شد و هم می توانید اطلاعات افرادی که به صفحه ی شما آمده اند را ذخیره و در مواردی این چنین استفاده نمایید.

7 دسته ی بزرگ دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شامل هفت دسته ی بزرگ و مهم از جمله؛

  • بازاریابی موتور جستجو(SEM)
  • بازاریابی محتوایی
  • بهینه سازی موتور جستجو
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)
  • تبلیغات پرداختی به ازای هر کلیک(PPC)
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی از طریق همکاری می باشد.

علاوه بر این نکات، نوع دیگری از دیجیتال مارکتینگ دارید که آفلاین می باشد و اینترنتی محسوب نمی گردد. این نوع از دیجیتال مارکتینگ نیز می تواند شما را در جذب مشتری و فروش بیشتر محصولات تان کمک نماید. از انواع دیجیتال مارکتینگ آفلاین می توان به تلویزیون، رادیو، بیلبوردهای الکترونی، پیامک های تلفنی و غیره اشاره نمود. در ادامه 10 نمونه از اقدامات موثر در دیجیتال مارکتینگ که به عنوان چک لیست دیجیتال مارکتینگ مطرح می باشند را بررسی خواهیم کرد.

1- شناخت کسب و کار خود

اولین قدم در شناخت کسب و کار، تعیین یک ایده ی اصلی و تمرکز بر روی آن می باشد. شاید بهتر باشد این سؤال را همواره از خود بپرسید که به چه علت مشتریان و کاربران باید شما را به سایرین ترجیح داده و از شما خرید نمایند؟ جواب این سؤال می تواند به شما در شناخت کسب وکارتان کمک زیادی بکند. در آخر می توانید برای تحقق به این امر به بررسی یک دیجیتال مارکتینگ، خوب  عالی بپردازید.

2- تمرکز بر بازار هدف

با تمرکز بر روی بازاری که هدف شما می باشد، می توانید به شناخت و بررسی هایی لازم در رابطه با بازار خود دست یابید. برای اینکه در تجارت و کسب و کار خود موفق شوید، لازم است تا در درجه ی اول به تجزیه و تحلیل بازار بپردازید و بعد قدم های دیگر را محکم تر بردارید. زیرا تا زمانی که از مشتری خود اطلاعات کسب نکنید و در مورد او چیزی را ندانید، نمی توانید به او خدماتی که می خواهد را بدهید. پس نتیجه می گیریم که بازاریابی در بازاری که هدف ما می باشد، یکی از رازهای موفقیت در کسب و کار می باشد. کارهای دیگری که می بایستی برای رسیدن به هدف خود در بازاریابی اینترنتی انجام دهید شامل؛ دلیل خرید کاربران از شما، بررسی تمام جوانب مربوط به بازارتان، قرار دادن کلمات کلیدی اصلی مرتبط با شما، بررسی وضعیت رقبای اینترنتی و غیره می باشد.

3- یک وب سایت خوب دست و پا نمایید

برای اینکه به یک وب سایت خوب دست یابید لازم است تا در قدم اول از یک سیستم مدیریت محتوا، همانند وردپرس استفاده نمایید. مورد بررسی قرار دادن و تجزیه و تحلیل دقیق تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران ثابت یکی از ملزوماتی می باشد که همواره باید به آن دقت نمایید. چرا که با پی بردن به جواب این مسأله راه شما برای ادامه هموارتر خواهد شد. یکی از نکاتی که باید در هنگام طراحی وب سایت خود رعایت کنید انجام کارهایی برای اعتماد سازی مشتریان می باشد. از جمله ی این کار ها می توان به قرار دادن گواهینامه ها، جوازها و غیره در وب سایت خود اشاره نمود که بسیار مهم و کاربردی می باشد. شناخت نیاز مشتری می تواند به شما در طراحی یک وب سایت خوب کمک زیادی بکند. از این طریق می توانید کسب و کارتان که به نوعی مرتبط با مشتری می باشد را به نحو بهتری به او انتقال دهید. و مسأله ی مهم دیگر به روز رسانی وب سایت تان مطابق با استانداردهای روز دنیا می باشد. به گونه ای که در مدت زمان خاص و هر چند وقت یک بار اقدام به آپ دیت نمودن آن نماید.

4- بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو(SEO)

یکی از نکات مهم در طراحی وب سایت خوب، توجه به بهینه سازی آن می باشد تا توسط موتورهای جستجو شناسایی و در جایگاه مهمی از این نظر قرار بگیرد. هرگونه کوتاهی در این امر منجر به مجازات و یا مورد قبول نبودن ازدیدگاه موتورهای جستجو می گردد. در نتیجه یکی از ضروری ترین بخش های بازاریابی که باید به آن نهایت دقت را داشت، بهینه سازی سایت(سئو) می باشد.

برای بهینه سازی وب سایت خود لازم است تا در وهله ی اول سایت خود را با Google Webmaster Guidelines بررسی نمایید و اصول مربوط به بهینه سازی موتور جستجو انجام دهید. همچنین لازم است تا ساختار و نحوه ی بهینه سازی یا سئو کلاه خاکستری را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. رساندن زمان بارگذاری وب سایت تان به زیر 3 ثانیه نیز یکی از اصول کاربردی در بهینه سازی وب سایت شما می باشد که باید به آن دقت نمایید. ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای جلوگیری از نفوذ هکرها به وب سایتتان لازم است تا به طور روزانه و مداوم، سایت خود را بررسی نمایید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آورید.

5- انتشار محتوای عالی

زمانی که شما اقدام به ساخت یک بنا می کنید، ابتدای امر نما و پوسته ی آن را درسته کرده و در آخر اقدام به پر کردن فضای داخلی ساختمان می نمایید. ساخت وب سایت نیز به این طریق می باشد که در مرحله ی آخر بایستی با مطالب بلند و مفید، تصاویر، ویدئوها و ... اقدام به پر کردن فضای داخلی وب سایت خود نماییم.

چنانچه از محتواهایی اصولی و با کیفیت در وب سایت خود استفاده نمایید، به تدریج شاهد افزایش روز افزون کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود خواهید شد. هنگامی که اقدام به تولید محتوا می نمایید، سعی کنید مطالبی را به کار ببرید که بر مبنای اصول سئو می باشند و طبق کلمات کلیدی که در کسب و کار شما مهم می باشند، اقدام به تولید محتواهایی خوب و عالی نمایید.

یک نکته ای که لازم است به آن توجه نمایید، اینکه تدوین محتوای خود را فقط به کاربران اینترنتی اختصاص دهید و به موتورهای جستجو دیگر توجه نکنید. حتما یکی از صفحات وب سایت خود را به درباره ی ما اختصاص دهید و مطالبی مختصر و مفید در مورد خودتان و همچنین اطلاعات تماس خود را در آن جا درج نمایید. از تولید محتواهای غیر مفید و نامربوط در وب سایت خود جلوگیری کرده و تصاویر و ویدئوهایی با کیفیت را برای محتواهای تولیدی خود اختصاص دهید. تولید محتواهای خود را محدود به یک زمان خاص نکنید و به طور مکرر نسبت به پخش محتواهای عالی و مفید اقدام نمایید.

6- توزیع محتوا

تمام هدف خود را در نوشتن محتوا به این اختصاص دهید که مورد پسند کاربران و مردم باشد و در نزد آنها مهم تلقی شود. اگر غیر از این باشد محتوای شما فاقد هر گونه ارزش است و نوشتن آن کاری بیهوده می باشد.

بعد از تولید محتوایی عالی و مفید، گام بعدی بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ خوب می باشد. اگر می خواهید محتوای شما به چشم بیاید و کاربران از آن استقبال نمایند لازم است اقدام به انتشار و پخش محتوا به طور تمام وقت در محیط های مجازی و رسانه های اجتماعی نمایید.

به یاد داشته باشید که به همراه پخش محتوا در محیط های مجازی، از برند تجاری خود نیز استفاده نمایید. لازم به ذکر است هنگامی که از شبکه های اجتماعی مختلف برای توزیع محتوای خود بهره می برید، از پلتفرم های مخصوص به هر شبکه در این امر استفاده نمایید. به عنوان مثال: در شبکه ی اینستاگرام از پخش فیلم و عکس و در تلگرام از متن های با کیفیت به همراه عکس های خاص استفاده کنید.

علاوه بر این می توانید یک دیجیتال مارکتینگ ایمیلی راه اندازی کرده و با آپدیت نمودن آن به صورت منظم، موجبات ارتقای آن را فراهم آورید. استفاده از  پلتفرم میلرلایت  یا میل چیمپ  بهترین گزینه هایی می باشد که پیش رو دارید.

7- از تجزیه و تحلیل های خوب استفاده نمایید.

زمانی شما می توانید مدیریت یک چیزی را به درستی و به نحو مطلوب به انجام رسانید که بتوانید به طور صحیح آن را تجزیه و تحلیل نمایید. برای تجزیه و تحلیل خوب یک سایت می بایستی در وهله ی اول میزان ترافیک سایت خود را بسنجید و بعد به دنبال این باشید که این ترافیک از طریق PC صورت گرفته است یا تلفن همراه؟ برای رسیدن به این هدف می توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده نمایید. مورد دیگری که می توانید از آن برای کسب اطلاعات در مورد ترافیک سایت خود بهره ببرید، تجزیه و تحلیل تماس های ورودی و کلیه تماس ها و موارد دیگری همچون؛ پیدا کردن منبع اصلی ترافیک و تجزیه و تحلیل آن، هماهنگ نمودن اهداف و آمارهای به دست آمده، تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به جذب ترافیک، بازاریابی و غیره می باشد.

8- تبلیغ

تبلیغ در معنی عام خود به معنای وادار و متقاعد کردن افراد برای تهیه لوازمی است که به آن احتیاجی ندارند و بود و نبود آن در زندگی شخصی شان توفیری نمی کند. تبلیغات دیجیتالی جایگاه خود را بین عوام پیدا کرده و برای صاحبان کسب و کار بسیار اقتصادی و سودآور می باشد. یکی از نکات مهمی که در تبلیغات اینترنتی باید مدنظر خود قرار دهید، این است که از هدف های جغرافیایی خاص برای تبلیغات خود استفاده نمایید. لازم است تا اطلاعات کاربران خود را از گذشته تا به امروز در چک لیستی داشته باشید تا بتوانید بر روی آنها سرمایه گذاری کرده و تبلیغات خود را به آن ها محدود نمایید. برای این که در تبلیغات دیجیتالی خود موفق شوید و به چیزی که می خواهید دست یابید، لازم است تا هر فروشی که انجام می دهید را طبق هدف و اصول خاص پیش ببرید.

9- وب سایت قابل استفاده باشد.

برای اینکه یک وب سایت قابل استفاده داشته باشید، لازم است تا از عناصر دیداری مفید و خاص بهره بگیرید و از رنگ های سازگار و مناسب در طراحی وب سایت خود، استفاده نمایید. یکی از نکات مهم و ضروری که باید به آن دقت نمایید، اجرا شدن وب سایت تان در تمامی دستگاه های هوشمند با هر سایزی می باشد و به نوعی بایستی وب سایت خود را برای تمامی گوشی های هوشمند، بهینه نمایید. از هجویات و به کار بردن مطالب غیر ضروری در وب سایت خود صرف نظر نمایید و به جای آن استفاده از مطالب مفید و کاربردی را در راستای اهداف خود، قرار دهید. مهم ترین خواسته ی کاربران اینترنتی، خریدی راحت و بدون مشکل می باشد. پس لازم است تا از سریع ترین و در عین حال راحت ترین روش های پرداختی در سایت خود استفاده نمایید.

10- بهینه سازی نرخ تبدیل

برای اینکه کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما به یک خریدار واقعی و هدفمند تبدیل شوند، لازم است تا در وهله ی اول سایتی را طراحی نماید که به هدف کاری شما نزدیک باشد. چرا که اگر چنین نباشد، کاربران شما اقدام به ترک سایت شما خواهند نمود. علاه بر آن لازم است تا اطلاعاتی از خود که شامل شماره تماس، ایمیل و غیره می باشد را در صفحه ای از سایت خود قرار داده تا در صورت نیاز کاربران بتوانند به راحتی با شما تماس حاصل فرمایند.

یکی دیگر از مشکلاتی که عموماً کاربران با آن درگیر هستند، نحوه ی پرداخت در هنگام خرید محصولات می باشد، شما می بایستی به گونه ای ساده و روان، بهترین شیوه ی پرداخت را برای این امر اختصاص دهید. بدیهی است که برای بهینه سازی نرخ تبدیل مشکلات و مسائلی پیش روی شما خواهد بود. بهترین کار این است که با یک برنامه ریزی دقیق و تجزیه و تحلیل اساسی مشکلات، تمامی این موانع را برطرف نموده و مانع از به وجود آمدن مشکلات بعدی گردید.

لازم به ذکر است که یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار بر نرخ تبدیل، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد، که باید در اولویت کاری خود قرار دهید.

آیتم های مهمی که بایستی در چک لیست دیجیتال مارکتینگ رعایت نمود

یکسری آیتم های مهم را می بایستی در چک لیست دیجیتال مارکتینگ رعایت نمود که شامل مواردی چون، افزایش بودجه در بازاریابی، استفاده از اصول و روش های مهم برای تولید محتواهای با کیفیت، انجام ارزیابی های فنی و تخصصی، شناسایی نیازهای مربوط به تکنولوژی، داشتن اطلاعات مربوط به ایمیل و تماس های فروش و غیره می باشد. تمامی این ها از جمله اصول مهم در دیجیتال مارکتینگ به شمار می روند که باید رعایت شوند.

کلام آخر

واژه ی دیجیتال مارکتینگ در واقع اصطلاح جدیدتر بازاریابی اینترنتی است که با سپری شدن زمان و ایجاد تنوع در ابزارهای بازاریابی دیجیتال، جایگزین بازاریابی اینترنتی شده است. دیجیتال مارکتینگ به عنوان زیر مجموعه ای از مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات محسوب می شود که با استفاده از یک سری ابزارها و فعالیت ها که چک لیست دیجیتال مارکتینگ نامیده می شوند، صورت می پذیرد.

زمانی که از دیجیتال مارکتینگ سخن به میان می آوریم، هدف ما رسیدن به شناختی صحیح از بازار از طریق به کار بردن ابزارهای دیجیتالی می باشد. در این مقاله سعی شده تا شما را با دیجیتال مارکینگ و چک لیست مرتبط با آن بیشتر آشنا کنیم تا برای کسب و کار خود از این تکنیک نوین و مهیج بهره ببرید.

چنانچه نظر و یا پیشنهادی در زمینه دیجیتال مارکتینگ و یا در مورد این مقاله داشتید می توانید از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2