راهنمای نحوه ثبت برند(نام تجاری)

در این مقاله به کلیه مراحلی که برای ثبت برند و نام تجاری به آن نیاز دارید پرداخته و به معرفی مدارک لازم جهت ثبت برند می‌پردازیم.
در این مقاله می‌خوانید:

احتمالا بعد از اینکه شرکت خود  را در سامانه اینترنتی ثبت کردید نیاز به علامت تجاری و ثبت برند برای عرضه  محصولات خود هستید. در واقع برند، معادل علامت و نشانی است که می تواند به  صورت فارسی یا لاتین بوده و در تمام فعالیت های اقتصادی شرکت استفاده شود.  برند یا نام تجاری واژه ای پر معنی است که می تواند تمام احساسات مخاطب را  به سمت خودش جذب کند، احساسات ذهنی، دیداری و حتی شنیداری را تحت تاثیر  خود قرار دهد. 

پیش از این در مقاله ای با عنوان نحوه ثبت شرکت با کلیه مراحلی که برای ثبت یک شرکت باید طی کنید پرداخته و همچنین به معرفی انواع شرکت هایی که امکان ثبت آنها را دارید پرداختیم. حال در ادامه مقاله قصد داریم هر آنچه باید در مورد برند و  ثبت آن بدانید را به صورت کامل و به دور از هرگونه اضافه گویی خدمت شما  توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید.

ثبت برند چیست؟ چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟

برند  در جامعه ایران به کالا یا ارزشی گفته می شود که همراه با اعتبار  اجتماعی  بالا باشد. پس تمامی شرکت ها برای اینکه بتوانند کالا و خدمات خود  را به یک  برند تبدیل کنند باید بتوانند نظرات مخاطبان و مشتریان خود را  شناخته و  آنها را به سمت محصولات و خدمات خود کشانده تا بتوانند آن اعتبار  اجتماعی  بالا را کسب کرده و فعالیت اقتصادی خود را گسترش دهند و محصولات  خود را به  یک برند عالی تبدیل کنند. در حالت کلی از جمله خصوصیاتی که یک  برند را  معروف و مورد توجه افراد مختلف قرار می دهد باید دارای ویژگی هایی  نظیر  جذاب بودن، الهام بخش بودن، متناسب بودن، پر احساس بودن، یک بودن و  ...  باشد. 

زمانی که می  خواهید تجارت خود را شروع کرده و به سرعت  آن را رشد دهید باید اعتماد سازی  کنید و نشان تجاری با استفاده از  برندسازی این اعتماد را بوجود می آورد،  زیرا بسیاری از کاربران و مشتریان  از خرید محصولات با برندهای معروف این  موضوع را پذیرفته اند که محصولات و  خدمات برند دارای کیفیت فوق العاده بالا  بوده، خطر پذیری بسیار کمتری نسبت  به خدمات دیگر شرکت ها دارد.

1-مزایای ثبت برند

وقتی  یک محصولی را خریداری می کنید بر روی آن علامت تجاری حک شده است که نشان  می دهد این محصول برای مالک یا مالکین آن بوده و آن را در سیستم به ثبت  رسانده اند و هیچ شخص دیگری نمی تواند از این علامت و نشان تجاری برای  کالاها و خدمات خود استفاده کند. حال با توجه به این ویژگی مزایای ثبت برند  را شرح خواهیم داد:

  • برند یک لوگو خاص بوده که باعث می شود دیگر محصولات و شرکت ها از یکدیگر تمیز شوند.
  •  شناخته شدن یک شرکت متکی به وجود برند است.
  • کار بازاریابان را برای فروش خدمات و محصولات سریع تر می کند.
  • با وجود برند دیگر نیاز به معرفی محصولات در سطح گسترده و افزایش هزینه های گزاف نخواهد بود.
  • تبلیغات کالا با استفاده از برند بسیار بیشتر شده و هزینه تبلیغات را نیز کم می کند.
  • زمانی که برند را برای شرکت خود ثبت کنید می توانید نمایندگی های بیشتری را نیز بوجود آورید.
  • با واگذار کردن برند خود به دیگر شرکت ها نیز می توانید کسب درآمد خوبی داشته باشید.

2- نکات مورد نیاز برای انتخاب نام برند

برای  اینکه بتوانید نامی مناسب برای برند خود انتخاب کنید که ایرادی بر آن وارد  نشود باید نکاتی را بدانید که در زیر به ان اشاره شده است:

  • نمی توانید برای نام تجاری خود از علایم مشهور و شناخته شده استفاده نمایید.
  • استفاده از اسامی و نام های غیر اسلامی و غیر اخلاقی در ثبت نام برند امکان پذیر نمی باشد.
  • استفاده از اسامی عام برای ثبت برند به طور جداگانه قابل ثبت نیست و باید همراه با یک نام دیگر باشد.
  • می توانید برای انتخاب نام برند خود از واژه ها و کلمات چند بخشی و یا ترکیبی استفاده کنید.
  • سعی کنید نام تجاری خود را در ذهن بسازید و از اسم های دیگر برندها به هیچ وجه استفاده نکنید.
  • در صورتی که ثبت علامت را انتخاب نکردید، می توانید از سمبل، شکل، رنگ، طرح و .... برای علامت استفاده کنید.

  • اگر نام انتخابی شما 50 درصد شبیه به نام های تجاری افراد دیگر باشد احتمال ثبت برند را به شدت کم می کند
  • به  دلیل افزایش برند و نام تجاری در برخی از محصولات مانند لوازم خانگی،  انواع نوشیدنی و مواد غذایی انتخاب نام مناسب برای برند کمی دشوار است و  زمانی که به این قسمت از ثبت برند در سامانه رسیدید حتما دقت بسیاری را  برای انتخاب نام تجاری انجام دهید و سعی کنید انتخاب هوشمندانه و حرفه ای  داشته باشید.
  • در  انتخاب ثبت علامت تجاری چه به صورت حقیقی و حقوقی می توانید برای انتخاب  نام برند از اسم شرکت هم استفاده کنید و یا می توانید از اسم های دیگر با  نام خانوادگی خود نیز بهره ببرید.
  • در انتخاب عنوان می توانید هم از کلمات فارسی و هم از کلمات لاتین و ترکیب این دو نیز استفاده کنید.
  • در ثبت نام برند به هیچ عنوان از اعداد به تنهایی استفاده نکنید که قابل ثبت نیست.

3- علامت های تجاری غیر قابل استفاده

هر  کشوری بنا به قوانینی که برای آن وضع شده است محدودیت هایی را در ثبت  عنوان و نام برند وضع کرده که با توجه به عرف جامعه، صلاحدید کشور و ... می  باشد. در ایران نیز بنا به ماده 5 قانون، استفاده از اسامی های زیر برای  نام تجاری ممنوع شده است که در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • استفاده از نشان ها و علامت های دولتی ایران، استفاده از آرم هلال احمر
  • پرچم کشور عزیزمان ایران با نام الله
  • پرچم هایی که توسط ایران منع شده باشد.
  • نماد ها و آرم های موسسه های رسمی مانند: همراه اول، ایرانسل، رجاء و ...
  • علامت های منتسب به مقام های رسمی ایرانی
  • استفاده از علامت هایی که باعث برهم زدن عفت جامعه باشد.
  • استفاده از کلمات عام به تنهایی امکان ثبت ندارد. مثل: دفتر، گوشی و ...
  • استفاده از کلمات توصیفی مثل خوب، خوشمزه و ... به تنهایی ممنوع است
  • استفاده  از علامت های گمراه کننده به شدت ممنوع است، مثلا برای تبلیغ محصول خود از  عکس یا تصویری استفاده کنید که در حقیقت ربطی به موضوع و محصول شما ندارد،  مثلا برای فروش شیره انگور از تصویر زنبور عسل استفاده کنید که مشتری  گمراه شده و فکر کند که محصول عسل است و یا موارد مشابه دیگر.
  • استفاده از علامت ها و کلماتی که خارج از چارچوب عرفی، مذهبی و هنجارهای اخلاقی جامعه باشد.
  • استفاده از نشان های بین المللی قابلیت ثبت نخواهد داشت، جز اینکه مجوز های لازم برای ثبت آن را از مراجع صلاحیتدار گرفته باشید.
  • در  صورتی که کاربران و مشتریان در خرید محصولات و خدمات دو موسسه که علامت ها  شبیه به هم داشته باشند و نتوانند در یک نگاه آنها را تشخیص دهند قابل ثبت  نخواهد بود.
  • استفاده از علامت که ترجمه علامت و نشان برند دیگری باشد ممنوع است.

این موضوع را باید بدانید که برای ثبت برند باید طبقه ثبت برند را نیز بدانید.

4- نکاتی در مورد ثبت علامت تجاری

در  هنگام ثبت اولیه برند تجاری متقاضی باید به آدرس اینترنتی ssaa.ir رجوع کرده و از طریق اینترنت ثبت نام خود را انجام داده و کد رهگیری دریافت  کند.

سپس برای اینکه بتوانید علامت  تجاری خود را ثبت کنید، ابتدا باید به دفتر ملی یا منطقه ای رفته و تقاضای  خود را بنویسید، در این تقاضانامه باید فهرستی از انواع کالاها و ارزش هایی  که ارائه می دهید را نوشته و آرم مورد نظر خود را با کیفیت خوب و با تمامی  طرح، رنگ و نقش های سه بعدی ارائه دهید. نشان و آرم شما همانطور که در  قسمت قبل گفتیم نباید مشابه با آرم موسسات دیگر باشد. 

 در ادامه نکاتی را که باید در ثبت علامت های تجاری و صنعتی بدانید را به صورت بولت دار شرح می دهیم.

  • زمانی که علامت تجاری را ثبت می کنید، برای شما گواهی صادر می شود.
  • مدت اعتبار ثبت نام تجاری در هر بار 10 سال است.
  • به هر تعداد ثبت علامت باید اظهارنامه جداگانه نوشته شود.
  • اگر قصد دارید علامت تجاری که ثبت شده است را به دیگران نیز بدهید تا از آن استفاده کنند، باید آن را در سامانه ثبت کنید.
  • گرفتن  علامت تجاری برای هر شرکتی اختیاری می باشد، جز این که دولت صراحتا در  بعضی موارد اعلام کند که باید حتما از علامت تجاری استفاده کنید.
  • نقل و انتقال علامت تجاری براساس قوانین امکان پذیر است و باید ثبت شود.
  • اگر  از نام فارسی در برند شرکت خود استفاده نمایید باید مجوز دال بر فعالیت آن  را نیز بیاورید و اگر از نام لاتین استفاده کردید علاوه بر مجوز فعالیت  مربوطه باید کارت بازرگانی را هم همراه داشته باشید.
  • برای  ثبت بین المللی برند خود ابتدا باید آن را در کشور خود به ثبت رسانده و  سپس از طریق معاهده مادرید مراحل بعدی ثبت را انجام دهید، تا علاوه بر  حفاظت از برند خود در ایران در کشورهای دیگر عضو معاهده مادرید هم از حمایت  قانونی برخوردار شوید. 

5- تشکیل پرونده و مراحل کارشناسی ثبت برند در سازمان ثبت اسناد و املاک

پس  از اینکه پرونده تشکیل شد آن را به کارشناسان بخش سازمان اداره مالکیت  ارجاع می دهند و حداقل زمان برای پاسخ به وضعیت پرونده شما 45 روز و حداکثر  120 روز به طول خواهد انجامید و حالتهای پاسخگویی به قرار زیر است:

  • تایید پرونده: خب  مشخص است که تایید پرونده یعنی اینکه اطلاعات مغایرت و مشابهت نداشته و  قابل قبول می باشد و برای صادر شدن آگهی ثبت برند می توانید اقدامات بعدی  را انجام دهید. همچنین این نکته را باید بدانید که برای ثبت برند تجاری خود  به 3 آگهی نیاز دارید که اولین آگهی همین مورد است که پس از پذیرش تایید  از سوی سازمان به روزنامه رسمی کثیرالانتشار داده شده و پس از حدود 10 تا  15 روز به چاپ می رسد. پس از اینکه آگهی اول شما در روزنامه چاپ شود 31 روز  به دیگران اجازه اعتراض می دهند یعنی اگر شخصی اعتراضی به علامت تجاری شما  داشت در این 31 روز می تواند آن را به سازمان اعلام کند و اگر در این مدت  چند روزه اعتراضی مبنی بر علامت تجاری شما وارد نبود، به سرعت آگهی دوم را  تقاضا می دهیم. آگهی دوم حاوی شماره ثبت برند تجاری شما است، و این یعنی  کار ثبت برند تا حدود 90 درصد جلو رفته است. پس از گرفتن آگهی دوم 10 تا 15  روز دیگر زمان نیاز است تا در روزنامه کثیرالانتشار آگهی دوم شما به چاپ  برسد، تا این قسمت تمام کارها به خوبی انجام شده و شما فقط نیازمند آخرین  آگهی هستید که برای گرفتن آن نیازمند وکیل خواهید بود تا از طریق وکیل  بتوانید تقاضای آگهی انحصاری 10 ساله را برای ثبت برند خود به سازمان  بدهید. 
  • رد شدن پرونده: زمانی که پرونده شما دارای عیب و نقص زیادی باشد، پرونده رد شده اعلام می گردد.
  • مشابهت و نقص داشتن: اگر  مدارک ارسالی پرونده کامل نباشد و یا دارای نقص جزئی باشد دوباره بایستی  پیگیری شده و نواقص آن رفع گردد و پس از رفع آن دوباره ارسال شود.

6- مدارک لازم برای ثبت برند

در این قسمت از مقاله می خواهیم در رابطه با مدارکی که اشخاص حقیقی و حقوقی برای ثبت برند شرکت خود نیاز دارند را نام ببریم.

6-1- مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی به انضمام کدپستی 
  • به منظور ثبت علامت تجاری باید کپی برابر اصل مجوز کسب و کار یا پروانه بهره برداری را به همراه داشته باشید.
  • امضای وکالت نامه
  • اطلاعات  کاملی در مورد علامت تجاری انتخاب شده برای شرکت خود و همچنین به همراه  داشتن تصویر علامت در ابعاد 8 در 8 سانتیمتر و به تعداد 15 عدد.
  • اگر  علامتی که برای برند خود انتخاب کردید غیر فارسی و لاتین باشد، باید حتما  کارت بازرگانی شخصی که شرکت برای او می باشد را همراه داشته باشید.

6-2- مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • کپی برابر اصل پروانه کسب و کار یا مجوز تولید
  • به  همراه داشتن آگهی تاسیس شرکت در اولین روزنامه رسمی و در صورتی که در هیئت  مدیره تغییراتی را بوجود آورده اید نیز آخرین روزنامه رسمی مبنی بر این  تغییرات را باید حتما همراه داشته باشید.
  • اگر در شرکت سهامداران زیادی وجود دارد باید کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی این افراد را به همراه داشته باشید.
  • کد پستی 10 رقمی شرکت
  • اگر علامت ایجاد شده لاتین باشد، شخص حقوقی برای ثبت نام باید کارت بازرگانی داشته باشد.
  • اطلاعات  کاملی در مورد علامت تجاری انتخاب شده برای شرکت خود و همچنین به همراه  داشتن تصویر علامت در ابعاد 8 در 8 سانتیمتر و به تعداد 15 عدد.
  • امضای وکالت نامه به همراه مهر شرکت

7- هزینه ثبت برند

اول از همه باید بدانید که تمامی هزینه های مربوط به ثبت برند از طریق سامانه  اینترنتی www.ssaa.ir پرداخت می شود و هزینه ثبت برند ثابت نیست.

هر  برندی که در سامانه ثبت می شود در یکی از 45 طبقه بین المللی ثبت برند با  توجه به ویژگی ای که دارد قرار می گیرد، یعنی مثلا اگر بیسکویت گرجی در  طبقه خوردنی و آشامیدنی برند ثبت شود، هر شخص دیگری می تواند از این برند  در طبقات دیگر نیز استفاده کند و ما این موضوع را ذکر کردیم که نشان دهیم هزینه ثبت برند ثابت نیست و با توجه به نوع طبقه بندی ای که وجود دارد هزینه های آن فرق خواهد کرد.

یکی دیگر از تغییرات هزینه در ثبت علامت برند  قرار دادن آرم برند می باشد که می توانید آن را فعلا ثبت نکنید. در حالت  کلی هزینه های ثبت برند شامل هزینه های تعداد آگهی های انتشار یافته، هزینه  های بررسی صحت مدارک، هزینه وکالت و هزینه مربوط به یک یا چند طبقه بین  المللی ثبت برند می باشد. تمامی هزینه های بالا مختص هزینه های لازم برای ثبت برند به غیر از جواز لازم برای هر طبقه می باشد، یعنی در صورتی که می  خواهید برند را در یک طبقه خاص ثبت کنید باید جواز آن را نیز قبلا گرفته باشید و اگر جواز لازم مربوط به آن طبقه را نگرفته اید باید هزینه آن را هم  به لیست هزینه برند تجاری خود اضافه کنید.

در صورتی که می خواهید از هزینه  لازم برای ثبت برند خود در طبقات مختلف ثبت برند اطلاع کسب کنید و برآوردی  از هزینه ثبت برند داشته باشید، می توانید با کامنت گذاشتن در قسمت نظرات  همین مقاله از کارشناسان ما کمک بگیرید.

8- تمدید و انتقال برند

همانطور  که در قسمت های قبل اشاره کردیم، هر برند 10 سال اعتبار دارد و برای تمدید  آن باید 6 ماه قبل از اینکه 10 سال آن به پایان برسد برای تمدید آن اقدام  کنید. برای تمدید دوباره برند باید کپی یا رونوشتی از گواهی علامت و کپی از  مدارک شناسایی مالک را به همراه داشته باشید.

اگر می خواهید برند را به اشخاص حقیقی یا حقوقی انتقال دهید باید مدارکی را برای انجام این کار آماده کنید که به قرار زیر است:

انتقال برند حقیقی:

  • به همراه داشتن اصل گواهی ثبت برند
  • فروشنده برند باید صلح نامه ای را آماده کرده و آن را در دفاتر رسمی ثبت کند.
  • اصل و کپی از کارت ملی و شناسنامه شخص فروشنده برند
  • برای انتقال برند به خریدار اصل و کپی شناسنامه خریدار کفایت می کند.

انتقال برند حقوقی:

  • به همراه داشتن اصل گواهی ثبت برند
  • فروشنده برند باید صلح نامه ای را آماده کرده و آن را در دفاتر رسمی ثبت کند.
  • اصل و کپی از کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل
  • برای انتقال برند به خریدار اصل و کپی شناسنامه خریدار کفایت می کند.
  • مدارک ثبت شده برای شرکت باید چاپ شده و به همراه اصل آن آورده شود

زمان لازم برای انتقال ثبت برند حدود 45 تا 160 روز به طول می انجامد.

نتیجه گیری

در  این مقاله سعی شده است در مورد نحوه ثبت برند تجاری اطلاعات کامل و به دور  از اضافه گویی را توضیح دهیم. برند زمانی پدید می آید که افراد زیادی از  استفاده محصول راضی باشند و کم کم اعتبار اجتماعی بالایی پیدا کند. کل  مقاله در 8 بخش توضیح داده شده است که بخش اول مربوط به مزایای ثبت برند می  باشد که از جمله مزایای آن این است که باعث افزایش تبلیغات در سراسر کشور  شده و هزینه تبلیغات را نیز کاهش می دهد.

بخش دوم در مورد نکات مورد نیاز  برای انتخاب نام برند می باشد که نبایستی نام انتخاب شده غیر اسلامی و غیر  اخلاقی بوده و از اسامی عام انتخاب شود و خیلی دیگر از مواردی که می توانید  آن را مطالعه کنید. بخش سوم در مورد علامت های تجاری غیر قابل استفاده می  باشد که همانطور که اشاره شد برای انتخاب علامت استفاده از پرچم ایران،  پرچم های منع شده توسط کشور، استفاده از آرم ها و نشان های دولتی، استفاده  از علامت های گمراه کننده بر روی محصولات و ... قابلیت استفاده نداشته و  ممنوع می باشد.

بخش چهارم مقاله در مورد ثبت علامت تجاری می باشد، که می  توانید برای ثبت اولیه برند تجاری خود به آدرس اینترنتی www.ssaa.ir رجوع  کرده و از طریق اینترنت ثبت نام اولیه خود را انجام دهید و سپس به دفتر ملی  یا منطقه ای رفته و تقاضای خود را بنویسید، در این تقاضانامه باید فهرستی  از انواع کالاها و ارزش هایی که ارائه می دهید همراه با آرم شرکت را ارائه  دهید. بخش پنجم مربوط به تشکیل پرونده و مراحل کارشناسی توسط سازمان ثبت  اسناد و املاک می باشد که پس از بررسی های لازم، وضعیت پرونده بعد از 45 تا  120 روز مشخص می شود و می توانید باقی کارها را انجام دهید.

در بخش ششم  مدارکی را که برای ثبت برند حقیقی یا حقوقی نیاز دارید را به صورت بولت دار  ذکر کردیم. بخش هفتم مربوط به هزینه های لازم برای ثبت برند می باشد که می  توانید از طریق سامانه اینترنتی www.ssaa.ir تمامی هزینه های ثبت را  پرداخت کنید و همچنین با توجه به برخی عوامل در نحوه ثبت نام هزینه های ثبت  برند متغیر خواهد بود. بخش آخر مقاله هم به نحوه تمدید و انتقال برند و  همچنین مدارک لازم برای انجام این کار اختصاص دارد.

امیدواریم از خواندن این مقاله اطلاعات خوبی را به شما انتقال داده باشیم و از  تمامی مخاطبانی که مقاله را مطالعه کردند خواهشمندیم در صورتی که سوال، نقد و نظری دارند آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند و همکاران ما در  سریع ترین زمان پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

سلام
من مشاور املاک می‌باشم،،جواز کسب ندارم آیا جهت رونق کارم می‌توانم تقاضای نام تجاری برای خودم داشته باشم؟
با تشکر فراوان از شما

سلام دوست عزیز
فکر نمیکنم بتونید بدون جواز نام تجاری درخواست بدید.

باسپاس فراوان

واقعا جامع و کامل نوشتید.
پیروز باشید

سلام
چگونه ب شرکت ثبت برند اعتماد کنیم
و اسم انتخابی را ب شرکت برای ثبت بدهیم
ایا تضمینی هس

سلام
ولی دیگه چاره ای جز اعتماد نیست. اگه خیلی بدبینانه بخواید به قضیه نگاه کنید هیچ موقع نباید کاری انجام بدید کلا :)

با سلام
هزینه ی ثبت برند همراه با آرم تجاری در طبقه۳۵ تبلیغات، مدیریت کسب و کار، مدیریت بازرگانی و تجاری، عملیات دفتری واداری به چه صورت است ؟
ممنونم از راهنمایی شما و سایت خوبتون

سلام مریم عزیز
راستش اطلاعاتی در این مورد ندارم

فوق العاده بود. ممنون از شما

خواهش میکنم
مرسی از شما بابت ثبت نظرتون :)
اوقاتتون خوش

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2