در بلک فرایدی فروش محصولاتتان را چند برابر کنید!

بلک فرایدی یک حراج واقعی و پر تخفیف در سراسر جهان است. اولین روز بعد از روز شکرگزاری به عنوان روز بلک فرایدی (Black Friday) شناخته می‌شود. تخفیف‌های شگفت انگیز و باورنکردنی فروشگاه‌ها که گاهی اوقات تا سقف 90٪ هم می‌رسند. در ادامه در مورد تاریخچه بلک فرایدی و نحوه افزایش فروش در جمعه سیاه بیشتر صحبت می‌کنیم.
در این مقاله می‌خوانید:

بسیاری از افراد خرید کالاهای گران قیمت و موردنیازشان را در روز بلک فرایدی انجام می‌دهند. حجم خریداران حضوری و اینترنتی به حدی در این روزها افزایش پیدا می‌کند که بدون شک با کندی اینترنت و شلوغی خیابان‌ها روبرو می‌شوید.

اگر صاحب فروشگاه اینترنتی یا مغازه هستید، مطمئناً دلتان نمی‌خواهد این حجم از خریدار دست به نقد را اوایل آذرماه از دست بدهید. با ما همراه باشید تا 12 مورد از مهم‌ترین نکات برای افزایش فروش در بلک فرایدی سال 2023 را بررسی کنیم.

بلک فرایدی (Black Friday) چیست؟

بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه بزرگ‌ترین روز حراجی در سراسر جهان است. تمام برندها و شرکت‌های معروف جهانی در روز بلک فرایدی کالاها و خدمات خودشان را با قیمت‌های باورنکردنی عرضه می‌کنند.

هدف از حراج جمعه سیاه، ایجاد تخفیف بالا بر روی کالاها است تا مشتریان بتوانند محصولات موردنیازشان را با هزینه خیلی کم تهیه کنند. البته فروشندگان هم می‌توانند با حاشیه سود کم، اجناس باقی مانده در انبارشان را به راحتی بفروشند.

با خالی شدن انبارها، می‌توانند در شروع سال نو میلادی، جدیدترین محصولات را به فروشگاهشان اضافه کنند. حجم بالای خریدار در جمعه سیاه به حدی است که فروشندگان تصمیم گرفتند از خیر سود بالا بگذرند، در عوض کالای بیشتری را بفروشند.

تاریخچه بلک فرایدی

از سال 1924 میلادی اولین جمعه بعد از روز شکرگزاری (بلک فرایدی فعلی) به عنوان شروع غیررسمی فصل خرید بود. اما تاریخچه برگزاری اولین بلک فرایدی به سال 1952 میلادی در کشور آمریکا برمی‌گردد.

بعد از استقبال بی سابقه مردم، آخرین جمعه از ماه نوامبر و یک روز بعد از جشن شکرگزاری به عنوان روز رسمی بلک فرایدی شناخته شد. کم‌کم همه کشورها در این روز تخفیفات استثنایی برای فروش محصولات در نظر گرفتند. فرهنگ بلک فرایدی در ایران هم حسابی جا افتاده و بسیاری از فروشگاه‌های معروف تخفیفات استثنایی برای مشتریانشان در نظر می‌گیرند.

تصویرسازی سیاه و سفید روز بلک فرایدی چندین سال گذشته در آمریکا

بلک فرایدی چه روزی است؟

آخرین پنجشنبه ماه نوامبر میلادی و یک روز بعد از روز شکرگزاری به عنوان بلک فرایدی شناخته می‌شود. تاریخ بلک فرایدی 2023 در ایران روز 3 آذرماه و در میلادی 24 نوامبر است. البته برخی از فروشگاه‌های اینترنتی چند روز قبل و بعد از بلک فرایدی هم تخفیف‌های خوبی برای شما دارند.

نکاتی برای فروش بیشتر در بلک فرایدی

اگر چه بلک فرایدی در کشورهای خارجی درست قبل از شروع سال نو میلادی برگزار می‌شود و به نوعی خرید قبل از تعطیلات کریسمس محسوب می‌شود؛ اما در ایران بیشتر از 3 ماه تا شروع سال جدید باقی مانده است.

با این حال جمعه سیاه تنها یک بار در سال اتفاق می‌افتد و همه منتظر این فرصت استثنایی برای خرید ارزان محصولات مورد نیازشان هستند. با توجه به فروش بالای فروشگاه‌های خارجی در روز بلک فرایدی، بسیاری از فروشگاه‌های ایرانی تصمیم گرفتند در این روز روی کالاها و خدمات تخفیف داشته باشند.

اما به نظر شما استراتژی فروشگاه‌های آنلاین ایرانی برای افزایش فروش در جمعه سیاه چیست؟ در این بخش مهم‌ترین نکات برای شروع کمپین‌ بلک فرایدی را با هم مرور می‌کنیم.

1- توقع مشتری را بسنجید

برای افزایش فروش بلک فرایدی، باید قبل از طراحی کمپین تبلیغاتی یک سؤال مهم از مخاطبان بپرسید. در چه صورتی خرید بلک فرایدی را از سایت شما انجام می‌دهند؟ بگذارید کمی جزئی‌تر به این موضوع بپردازیم.

با ارسال فرم‌های نظرسنجی در اینستاگرام، ایمیل یا پیامک از مشتریان خودتان چند سؤال بپرسید:

  • بیشترین تخفیف روی چه دسته بندی محصولی باشد؟
  • تخفیف کدام برند محصولات بیشتر اهمیت دارد؟
  • دوست دارند قیمت‌ها در بلک فرایدی چقدر تخفیف بخورد؟
  • ترجیح می‌دهند همه محصولات تخفیف محدودی داشته باشند یا دسته بندی خاصی از محصولات تخفیف بخورند؟
  • و...

بر اساس این نظرسنجی می‌توانید کمپین تبلیغاتی خوبی برای جمعه سیاه آماده کنید. از طرف دیگر اگر نیاز به تأمین کالای خاصی داشته باشید، زمان کافی برای این کار را دارید.

2- سایت داشته باشید

اگر فقط در فروشگاه حضوری یا اینستاگرام فعالیت می‌کنید، به فکر ساخت یک فروشگاه اینترنتی باشید. حجم بالای خرید فروشگاه‌های کوچک و بزرگ در بلک فرایدی به حدی است که مطمئناً از پس ثبت سفارش و ارسال کالا برنمی‌آیید.

اما در سایت، می‌توانید بدون نیاز به استخدام نیروی اضافه، هزاران فاکتور خرید در روز ثبت کنید. تازه با مشکل کمبود محصول در انبار هم روبرو نمی‌شوید. می‌توانید برای هر کالا موجودی محدودی در نظر بگیرید.

فروشگاه‌های بزرگ برای جلوگیری از خرید بالای یک کالا توسط یک نفر، محدودیتی در نظر می‌گیرند. هر کاربر می‌تواند تنها ۲ عدد از یک محصول تهیه کند. با این کار افراد بیشتری می‌توانند از تخفیفات شگفت انگیز بهره‌مند شوند.

اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان و با هزینه کم یک سایت فروشگاهی داشته باشید، فروشگاه ساز به دردتان می‌خورد. ساخت سایت در فروشگاه ساز پرتال کمتر از 5 دقیقه وقتتان را می‌گیرد. از طرف دیگر ۷ روز زمان دارید تا از تست رایگان پرتال استفاده کنید.

برای مدیریت سایت در فروشگاه ساز نیاز به دانش خاصی ندارید و می‌توانید به تنهایی سایت بسازید پس تا دیر نشده بجنبید و یک فروشگاه اینترنتی برای بلک فرایدی بسازید!

قالب سایت فروشگاهی دیجیتال پرتال

3- از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

شبکه‌ اجتماعی مهم‌ترین راه‌ ارتباطی شما با مخاطبان است. برای اینکه بتوانید خبر تخفیفات فروشگاهتان را به گوش افراد بیشتری برسانید، شبکه‌ای مثل اینستاگرام حسابی به دردتان می‌خورد.

  • با ساخت ریلز جذاب در اینستاگرام میلیون‌ها بازدیدکننده را از تخفیفات جمعه سیاه باخبر کنید.
  • مشتریان پیج اینستاگرام خودتان را به سمت سایت هدایت کنید. با این کار هیچ مشتری به خاطر حجم بالای پیام‌های دایرکت از تخفیف جا نمی‌مانند.
  • با قرار دادن تایمر شمارش معکوس در استوری مخاطبان را از زمان شروع کمپین بلک فرایدی آگاه کنید.
  • از هشتگ‌های مخصوص تخفیف و بلک فرایدی استفاده کنید تا کاربران راحت‌تر به صفحه شما دسترسی پیدا کنند.
  • با ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی قبل از بلک فرایدی، از مخاطبان بخواهید که صفحه شما را به اشتراک بگذارند.

البته از شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل تلگرام، توییتر و... هم غافل نشوید که مخاطبان ایرانی زیادی دارد. خبر شروع کمپین جمعه سیاه فروشگاهتان را در همه شبکه‌های اجتماعی قرار دهید.

ساخت ریلز بلک فرایدی برای اینستاگرام

4- تخفیف‌های متنوعی برای مشتریان در نظر بگیرد

برای اینکه بتوانید در بلک فرایدی مشتری بیشتری جذب کنید، باید چند کمپین متنوع طراحی کنید. از آنجایی که اکثر مردم دنبال تخفیف بیشتر در جمعه سیاه هستند، می‌توانید این کمپین‌های تخفیفی را در فروشگاه اینترنتی خودتان داشته باشید:

  • برای مشتریان قدیمی کد تخفیف بسازید؛ برای مشتریانی که قبلاً از سایت شما خرید کردند یا در سایت عضو شدند، یک کد تخفیف ایجاد کنید. با این کار شانس خرید دوباره مشتریان قدیمی را افزایش می‌دهید. 
  • حراج مدت دار داشته باشید؛ یک سری از محصولات فروشگاهتان را با تخفیف 80٪ اما در مدت زمان محدود (مثل 3 ساعت) فعال کنید. با این کار مشتریان ترغیب می‌شوند هر چه سریع‌تر از سایت شما خرید کنند.
  • به خرید بعدی مشتری تخفیف بدهید؛ به مشتریانی که یک بار در بلک فرایدی از شما خرید کردند، یک کد تخفیف برای خرید بعدی ارسال کنید.
  • یک مسابقه طراحی کنید؛ یک بازی اطلاعات عمومی یا بازی خلاقانه طراحی کنید؛ برای شرکت کنندگان بازی یک کد تخفیف جداگانه در نظر بگیرید.
  • یک قرعه کشی برای مشتریان بلک فرایدی در نظر بگیرید؛ بعد از بلک فرایدی قرعه کشی برگزار کنید و به قید قرعه به یک مشتری جایزه بدهید. هر مشتری که خرید بیشتری داشته، شانس بیشتری برای برنده شدن دارد.

یکی از راه‌های افزایش ثبت سفارش، تخفیف گذاری روی محصولات است. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم مطلب 12 ایده تخفیف گذاری برای افزایش فروش را مطالعه کنید.

نمونه پاپ آپ تخفیف بلک فرایدی پکیج آموزشی

5- لندینگ پیج و بنرهای هیجان انگیز طراحی کنید

برای اینکه بازدیدکنندگان سایت یا پیج اینستاگرامی فروشگاهتان را از تخفیف بلک فرایدی آگاه کنید، از بنر استفاده کنید. با طراحی بنرهای جمعه سیاه، به مخاطبان می‌گویید که در حراج جمعه منتظر چه تخفیفی باشند.

آن دسته از کسب و کارهایی که سایت فروشگاهی دارند، می‌توانند از لندینگ پیج بلک فرایدی استفاده کنند. به این صورت که یک صفحه جدید در سایت فروشگاهی ایجاد می‌کنند تا بنرهای تخفیف بلک فرایدی، کدهای تخفیف، لیست کالاهای پر فروش، لیست کالاهای پر تخفیف و... را در این صفحه قرار دهند. به اصطلاح یک صفحه فرود برای جمعه سیاه بسازید.

لندینگ پیج بلک فرایدی سایت دیجی کالا

6- تایمر شمارش معکوس را امتحان کنید

همه منتظر شروع تخفیف و خرید در جمعه سیاه هستند؛ پس از این فرصت استفاده کنید و هر روز یک تایمر شمارش معکوس در اینستاگرام یا روی سایتتان قرار دهید. با قرار دادن تایمر بلک فرایدیاز مخاطبان بخواهید که در روز شروع تخفیف حتماً به سایت شما سر بزنند.

از طرف دیگر اگر فروشگاه شما چند روز میزبان تخفیفات بلک فرایدی است، از این تایمر شمارش معکوس برای نشان دادن زمان به اتمام رسیدن تخفیفات استفاده کنید. طبق آمار تایمر شمارش معکوس می‌تواند 36٪ خریداران اینترنتی را متقاعد به خرید از سایت شما کند.

تایمر شمارش معکوس تخفیف بلک فرایدی دیجی کالا

7- ارسال محصول رایگان نامحدود داشته باشید

طبق تحقیقات سال 2018 میلادی، یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید کالا در بلک فرایدی،‌ ارسال رایگان کالا است. خیلی اوقات کاربران به خاطر هزینه بالای ارسال یا مالیات از خرید منصرف می‌شوند.

از طرفی اگر در بلک فرایدی ارسال رایگان داشته باشید، احتمال دارد در طی یک روز یک کاربر چند بار هم از سایت شما خرید کند.

8- حواستان به ایمیل مارکتینگ باشد

اگر در زمان ثبت سفارش و ثبت نام در سایت از کاربر ایمیل می‌گرفتید، آدرس ایمیل‌ها اینجا به دردتان می‌خورد. یکی از راه‌های اطلاع رسانی به مخاطبان و کاربران قدیمی سایت، ارسال ایمیل تخفیف بلک فرایدی است.

با استفاده از جملات هیجان انگیز، از کاربران درخواست کنید که حتماً در بلک فرایدی به سایتتان سر بزنند و با تخفیف ویژه خرید کنند. می‌توانید یک کد تخفیف ویژه هم برای مشتریان قدیمی در نظر بگیرید.

ارسال ایمیل بلک فرایدی برند خارجی

9- بسته بندی‌ متنوع داشته باشید

یکی از ویژگی‌های مثبت فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین شاپ‌ها، امکان ارسال کالا با بسته بندی متنوع است. مثلاً مشتری که قصد دارد در بلک فرایدی هدیه بخرد، اگر سایت شما امکان بسته بندی خاص برای تولد داشته باشد، حتماً از این قابلیت استفاده می‌کند.

از طرف دیگر برای مشتریانی که در بلک فرایدی چند محصول از سایت شما می‌خرند، یک هدیه کوچک در نظر بگیرید. بدون شک مشتری در زمان باز کردن جعبه با دیدن هدیه حس خوبی نسبت به فروشگاه شما پیدا می‌کند. 

برای اینکه بهتر در مورد تأثیر بسته بندی محصول اطلاعات کسب کنید می‌توانید مطلب «چطور با یک بسته‌بندی جذاب فروشمان را چند برابر کنیم؟» را مطالعه کنید.

10- پاپ آپ بلک فرایدی طراحی کنید

یکی راهکارهای افزایش فروش در بلک فرایدی، طراحی پاپ آپ ویژه است. می‌توانید دو هفته قبل از شروع تخفیفات، در سایت خودتان یک پاپ آپ طراحی کنید و بازدیدکنندگان سایت را از زمان شروع تخفیف آگاه کنید.

تازه می‌توانید از مخاطبان خودتان بخواهید که با ثبت ایمیل از کمپین‌های تخفیفاتی بزرگ سایتتان مثل بلک فرایدی مطلع شوند. با این کار هم ایمیل بازدیدکنندگان را دریافت می‌کنید و هم از آن‌ها خواستید که در تاریخ مشخصی به سایت شما سر بزنند. 

پاپ آپ حراج آنلاین آمازون در سایت ایرانی

11- انواع تبلیغات را امتحان کنید

تبلیغات یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش فروش شما در بلک فرایدی خواهد بود. حالا چه نوع تبلیغاتی می‌تواند بیشتر به درد شما بخورد؟

  • تبلیغات کلیکی PPC: می‌توانید بنر تبلیغات بلک فرایدی را در سایت‌های پربازدید قرار دهید و به ازای تعداد کلیکی که دریافت می‌کنید، هزینه پرداخت کنید. با این کار نرخ بازدید و فروش محصول شما چند برابر می‌شود.
  • اس ام اس مارکتینگ: چند روز مانده به کمپین بلک فرایدی،‌ یک اس ام اس تبلیغاتی برای اطلاع رسانی کاربران ارسال کنید. لینک مستقیم سایت را قرار دهید و به آن‌ها بگویید که محصولات سایت شما چقدر تخفیف خواهد داشت.
  • پوش نوتیفیکیشن: با استفاده از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، کاربرانی که طی 30 روز گذشته از سایت شما بازدید کردند را به سایت برگردانید.
  • تبلیغات گوگل: با پرداخت هزینه به گوگل، لینک سایت شما در کلمات کلیدی دلخواه در صفحه اول قرار می‌گیرد. با این کار می‌توانید آمار بازدید و خرید فروشگاه اینترنتی خودتان را افزایش دهید.
  • افیلیت مارکتینگ: با استفاده از روش افیلیت مارکتینگ، می‌توانید در بلک فرایدی درآمد فروشگاهتان را چند برابر کنید. به این صورت که افراد دیگری لینک محصولات شما را تبلیغ می‌کنند و از هر ثبت سفارش پورسانت دریافت می‌کنند.

نمونه بنر تبلیغاتی بلک فرایدی دیجی کالا

12- سایت فروشگاهی خودتان را بهینه کنید

همه چیز که فقط ساخت سایت نیست؛ یکی از مشکلات اصلی فروشگاه‌های اینترنتی، از دسترس خارج شدن سایت در زمان افزایش بازدیدها است. در این زمان اگر سایت شما بهینه نباشد، چند مشکل اساسی به وجود می‌آید:

  • Serverها در زمان افزایش درخواست‌ها دچار مشکل می‌شوند و سایت شما خطا می‌دهد.
  • کاربر در زمان انجام خرید با اخطار مواجه می‌شود و نمی‌تواند خریدش را تکمیل کند.
  • سایت با سرعت بسیار پایینی بارگذاری می‌شود و کاربر سایت را ترک می‌کند.

البته موضوع بهینه سازی وب سایت در نسخه موبایل را اولویت کارتان قرار دهید. طبق آمار بیش از 42٪ از خریداران در بلک فرایدی از طریق تلفن همراه خرید می‌کنند.

خوشبختانه پرتال از سرورهای اختصاصی پر سرعت استفاده می‌کند. حتی در زمان افزایش درخواست و بازدیدکننده هم با مشکل افت سرعت مواجه نمی‌شوید.

آمار افزایش ۳ برابری ترافیک اینترنتی بلک فرایدی نسبت به روزهای گذشته

مهم‌ترین آمار خرید در بلک فرایدی سال گذشته

اگر هنوز کامل متقاعد نشدید که میزبان تخفیفات هیجان انگیز بلک فرایدی باشید، حتماً این آمار را مطالعه کنید:

  • فروش آنلاین محصولات در بلک فرایدی 2022 در سطح جهان 3.5 درصد رشد داشت و به عدد 65.3 میلیارد دلار رسید.
  • خریداران در فصل تعطیلات و خرید، 1.14 تریلیون دلار در سراسر جهان خرج کردند.
  • ترافیک اینترنتی در روز Black Friday سه برابر یک روز عادی در اکتبر سال 2022 بود.

آمار ۵ روز پر بازدید فروش آنلاین در سال 2021 و 2022

پرفروش‌ترین محصولات در بلک فرایدی 2022

برای اینکه متوجه شوید تخفیف‌های کدام دسته بندی کالایی می‌تواند فروش شما را در بلک فرایدی افزایش دهد، بد نیست نگاهی به آمار داغ‌ترین محصولات جمعه سیاه 2022 بیندازید.

آمار داغ‌ترین محصولات که در بلک فرایدی 2022 فروخته شده

فروشگاه‌هایی که جمعه سیاه دارند

یکی از سؤالات پرتکرار کاربران در مورد فروشگاه‌هایی است که در جمعه سیاه تخفیف دارند. در سال 2018 در بیش از 159 کشور جهان به صورت مستقیم و غیر مستقیم تخفیف بلک فرایدی وجود داشت؛ اما تاریخ شروع و پایان تخفیف هر فروشگاهی متفاوت است.

در ادامه تاریخ شروع تخفیفات جمعه سیاه چند فروشگاه معروف را با هم بررسی می‌کنیم.

  • سایت ترندیول: 16 تا 21 آبان ماه
  • برند زارا: 2 آذر ماه
  • برند هپسی بورادا: 10 تا 14 آبان ماه
  • برند منگو: 30 آبان ماه
  • برند استرادیوتریوس: 2 آذر ماه
  • پول اند بیر: 2 آذر ماه
  • برند برشکا: 2 آذر ماه
  • برند ماسیمو دوتی: 2 آذر ماه
  • برند اویشو: 2 آذر ماه

3 روز بعد از جمعه سیاه هم تخفیف دارید!

اگر به هر دلیلی از تخفیفات بلک فرایدی جا ماندید، اصلاً جای نگرانی ندارد. 3 روز بعد یعنی در روز سایبر ماندی (Cyber Monday) یا دوشنبه مجازی، تخفیفات شگفت انگیز همچنان پابرجاست؛ البته فقط برای فروشگاه‌های اینترنتی!

سخن آخر

اگر تا به امروز فکر می‌کردید جمعه سیاه فقط مخصوص فروشگاه‌های خارجی است، اشتباه می‌کردید! فروشگاههای معروف ایرانی مثل دیجی کالا، اسنپ، خانومی، ریحا و صدها فروشگاه دیگر هم در بلک فرایدی 3 آذرماه تخفیف‌های بالای 50٪ برای کاربرانشان در نظر گرفته‌اند.

شما هم به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی با ایجاد تخفیف روی محصولات و خدماتتان هزاران بازدیدکننده و مشتری جذب کنید. اگر به عنوان خریدار یا فروشنده تجربه خرید در بلک فرایدی دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. 

سؤالات متداول

  • بلک فرایدی (جمعه سیاه) 2023 چه روزی است؟

آخرین جمعه ماه نوامبر میلادی به عنوان روز بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه شناخته می‌شود. بلک فرایدی 2023 در ایران روز 3 و 4 آذرماه 1402 است.

  • چگونه در Black Friday از آمازون و سایت‌های خارجی خرید کنید؟

از طریق سایت‌های واسط ایرانی و آنلاین شاپ‌ها می‌توانید از سایت‌های معروفی مثل آمازون، ایبی، علی اکسپرس، اپل استور و هر سایت خارجی دیگری خرید کنید. البته باید هزینه‌ای بابت حق گمرک و ارسال کالا به ایران پرداخت کنید.

  • چه فروشگاه‌هایی در بلک فرایدی تخفیف دارند؟

تمام فروشگاه‌های ایرانی و خارجی در بلک فرایدی تخفیف دارند. اما در حراج جمعه سایت ebay، amazon و والمارت که بزرگ‌ترین مارکت پلیس‌های جهانی هستند، بیشترین خریداران را به خودشان اختصاص می‌دهند.

  • تخفیفات سایبرماندی (Cyber Monday) چه روزی است؟

3 روز بعد از بلک فرایدی یعنی دوشنبه آخر ماه نوامبر میلادی تخفیفات سایبر ماندی شروع می‌شود. اگر به هر دلیلی از تخفیفات بلک فرایدی جا ماندید، می‌توانید در این تاریخ هم با تخفیف ویژه خرید کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2