به نظر شما چرا یک فروشگاه آنلاین، از 500 نفر بازدید کننده در روز، فقط 3 نفر را به خریدار تبدیل میکند؟ چرا تعداد زیادی از مشتریان در میانه کار، سبد خریدشان را نصفهکاره رها کرده و از سایت خارج میشوند؟
یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش، چند ویژگی مهم دارد که با داشتن این فاکتورها احتمالا کاربران بیشتری اقدام به خرید میکنند. البته در مقالۀ دیگری با عنوان «فاکتورهای یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش» به بعضی از این فاکتورها اشاره کردهایم. در این مطلب تمرکزمان بیشتر روی عملیات فروش محصول است.
با اجرای نکاتی که میگوییم، سایت فروشگاهیتان پتانسیل بیشتری برای افزایش نرخ تبدیل مشتری به خریدار خواهد داشت. اگر با مفهوم نرخ تبدیل آشنایی کمی دارید، مقاله نرخ تبدیل و 7 راهکار افزایش آن را در بلاگ پرتال مطالعه کنید.
چگونه فروش محصول در سایت فروشگاهیمان را زیاد کنیم؟
شاید از نظر خودتان کمپین فروشگاه اینترنتی شما بدون نقص باشد. اما قول میدهم با مطالعه جزئیاتی که در ادامه برای شما مینویسم، یک یا چند ایراد بزرگ در آن پیدا میکنید. به سراغ مرحله اول برویم:
1. مسیر خرید مشتری را مشخص کنید
اولین مرحله از راه اندازی یک کمپین فروش موفق، این است که چرخه فروشتان را مشخص کنید. منظور چیست؟ هر نوع محصول نسبت به قیمت، ماهیت و مخاطبان هدفش، چرخه فروش متفاوتی دارد. در حالت عادی مخاطب جدید حاضر نیست 7 میلیون تومان پولش را بدون شناخت قبلی در سایت شما و برای خرید دوره آموزشیتان پرداخت کند.
در مقابل، همین مشتری مقاومت خاصی برای پرداخت 30 هزار تومان و خرید یک کادوی کوچک از سایت شما ندارد. پس نسبت به نوع محصولتان باید مشخص کنید که چرخه محصول به چه صورت باشد؟ مشتری از چه طریق وارد سایت شما شود و بعد از چه مدت محصولتان را بخرد؟
مثلا یک چرخه مناسب برای فروش دوره 7 میلیون تومانی به این صورت است:
- ورود کاربر از نتایج جستجو گوگل به سایت شما
در این مرحله باید بتوانید با تولید محتوای مناسب و سئو شده یا روشهای هزینهبر گوگل، جایگاه خوبی برای سایتتان کسب کنید.
- مشاهده جزئیات کامل دوره مورد نظر
برای اطلاع رسانی هم از خود سایت میتوانید استفاده کنید، هم از طریق شبکههای مجازی یا کانالهای ارتباطی دیگر. کاربر بعد از جستجو، با اطلاعاتی از دوره شما روبرو میشود و بیشتر در جریان آن قرار میگیرد.
- ارائه یک ویدیوی آموزشی یا کاتالوگ رایگان در مورد محصول و در مقابل دریافت ایمیل یا شماره تماس از او
گاهی توضیحات صفحه محصول، بهاندازه کافی مخاطب را برای خرید قانع نمیکند. برای جلب بیشتر اعتماد و توجه او، پیشنهاد میکنیم در ازای گرفتن نشانی از کاربر مانند ایمیل، یک ویدیوی آموزشی یا کاتالوگ رایگان در اختیار او قرار دهید. با این کار، یک سرنخ از کاربر نیز بهدست آوردهاید.
- و در نهایت بعد از جلب اعتماد، پیشنهاد خرید دوره
حالا با احتمال بیشتری مشتری محصولتان را میخرد! باز در این مرحله نیز باید، با یک پیشنهاد هوشمندانه مشتری را ترغیب به خرید کنید.
بنابراین باید نسبت به محصولتان، مشخص کنید مخاطب باید برای خرید چه پروسهای را طی کند؟ نیاز است از گوگل وارد سایتتان شود یا شبکههای اجتماعی بهتر اعتماد او را جلب میکند؟ چه محتوایی بیشتر برایش جذاب است؟ و خیلی از سوالاتی که با توجه به مخاطب و محصولتان باید برای آنها جوابهایی داشته باشید.
2. فرآیند پرداخت را بهینه کنید
قبل از خرید همواره در ذهن مشتری، یک ترس و مقاومت وجود دارد؛ حالا کافی است یک مشکل در صفحات پرداخت سایتتان وجود داشته باشد یا یک بهانه به او بدهید تا کلا بیخیال خرید از شما شود.
برای قطعی شدن خرید توسط مشتری و کاهش سبدهای خرید رها شده، فرآیند خرید را تا جای ممکن برای او ساده کنید؛ برای نهایی شدن خرید از حداقل تعداد مراحل استفاده کنید؛ نیازی نیست برای خرید همۀ مشخصات شجره و خانوادهاش را هم بگیرید. پس تا جای ممکن فیلدهای پرداخت را ساده کنید تا مشتری در سریعترین زمان ممکن آنها را پر کند و بدون تأخیر وارد صفحه پرداخت بانکی شود.
3. توضیحات کاملی برای محصول بنویسید
کاربری که برای خرید یک محصول، امکان مشاهده حضوری آن را ندارد، معمولا سؤالاتی در ذهنش وجود دارد. اگر با مراجعه به سایت شما، پاسخ تمام سؤالاتش را بگیرد، ذهنش کم کم برای خرید آماده میشود.
به عنوان نمونه، سایت موبایل داتآیآر یا دیجی کالا را مشاهده کنید. من حتی اگر قصد خرید از آنها را هم نداشته باشم، همیشه قبل از خرید یک تلفن همراه، برای مشاهده جزئیات محصول، پرسش و پاسخ و نظرات کاربران به این دو سایت سرمیزنم. چون آنها در ذهن من به عنوان یک راهنمای مفید ثبت شدهاند.
برای راهنمای کامل نوشتن توضیحات محصول اینجا را کلیک کنید.
4. هزینههای اضافی را همان ابتدا به مشتری نمایش دهید
چند ماه پیش یک محصول کادویی شیک در یکی از سایتهای فروشگاهی مشاهده کردم. زمانی که قصد پرداخت هزینهاش در مرحلۀ هایی را داشتم، ناگهان 15 هزار تومان هزینه ارسال به صورت حسابم اضافه شد. با اینکه قیمت محصول از بقیه فروشگاهها کمتر بود؛ باز هم صفحه مرورگر را به کلی بستم و از خرید منصرف شدم.
مطمئن باشید نمایش ندادن هزینههای اضافی به مشتری، آنهم در ابتدای کار، فروشتان را بیشتر که نمیکند، هیچ؛ ممکن است تعدادی از مشتریانتان را هم از دست بدهید. پس از همان اول تمامی هزینههایی که به غیر از هزینه محصول باید پرداخت شود را به او نمایش دهید؛ هزینههایی مثل مالیات بر ارزش افزوده، پیک، پست و هزینههای دیگر.
5. فرآیند خرید را در موبایل بررسی کنید
همینطور که در راه منزل در مترو نشستهاید، تصمیم میگیرید قیمت یک محصول را در سایت بررسی کنید یا آن را سفارش کنید. تلفن همراه خود را درآورده و وارد سایت فروش میشوید. اما متاسفانه سایت موردنظر، برای موبایل ریسپانسیو نیست؛ اندکی بعد صفحه سایت را میبندید.
مطمئن باشید نرخ کاربران موبایلی سایت شما، از 40 درصد بیشتر است و ممکن است تا 80 درصد هم برسد، همچنین طبق الگوریتم جدید گوگل به اسم mobile first index ابتدا نسخه موبایلی سایتها بررسی و ایندکس میشود. پس حتما حتما طراحی سایت ریسپانسیو یا واکشنگرا را جزو مهمترین معیارهایتان قرار دهید. با استفاده از سایتساز/ فروشگاهساز پرتال شما از این بابت خیالتان راحت است.
بعد از ایجاد کوچکترین تغییرات در سایتتان، مطمئن شوید که تغییرات جدید در صفحات موبایل به خوبی نشان داده میشود. همینطور فرآیند فروش و مخصوصا صفحات پرداخت سایت باید کاملا بهینه و ریسپانسیو باشند.
6. اعتماد مشتری را بهدست آورید
همین یکی دو روز پیش بود که اخبار شبکه یک سیما، از افزایش آمار فیشینگ و کلاه برداریهای اینترنتی خبر میداد... احتمالا افراد با شنیدن این خبر، کمی نسبت به خرید اینترنتی بدبین شدهاند.
بنابراین از همان ابتدا خیال مشتری را راحت کنید که روشهای پرداختی سایت شما کاملا امن است. در قسمتی از سایت مثل فوتر، لوگو درگاه پرداختهای معتبرتان مانند اینماد را قرار دهید و در روند خرید هم به مخاطب اطلاع بدهید که با وجود این درگاهها نیاز به نگرانی ندارد. راستی جدیدترین راهنمای دریافت اینماد را هم میتوانید در بلاگ ما بخوانید.
یک پیشنهاد: ضمانت بازگشت محصول، تأثیر بسیاری در جلب اعتماد مشتری دارد و خیالش را بابت خرید راحت میکند. اگر برایتان مقدور است این امکان را در خریدتان در نظر بگیرید.
7. مخاطب را به طرفدار تبدیل کنید، نه فقط خریدار
اگر امکانش بود، این قسمت از مقاله را با فونتی دو برابر بزرگتر از قسمتهای قبلی نمایش میدادیم تا بهتر متوجه اهمیتش بشوید. جالب است بدانید. بخش عمده مخاطبان شما، در بازدید اولشان از سایت شما، خرید نمیکنند. البته که تعدادی از آنها ممکن است بازهم به سمت شما برگردند. اما این یعنی باید بقیهشان را از دست بدهیم؟ نه! ما باید تلاش کنیم تا جای ممکن همان مخاطبان اولیه را به خریدار تبدیل کنیم.
اما چطور؟ راهکارهای مختلفی پیش رویتان است؛ استفاده از سرنخ مشتری، ویدئو مارکتینگ، تبلیغات، تولید محتوای جذاب.
در ادامه چند مقاله مرتبط به این موضوع در پرتال را به شما معرفی میکنیم که مطمئنا مطالعه آنها دید وسیعتر و بهتری برای ایجاد ارتباط دائم با مخاطبان به شما میدهد:
- با ویدیو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید
- چگونه تعامل (engagement) کاربران در سایت را بالا ببریم؟
- تأثیر معجزه آسای تایید اجتماعی یا social proof در فروش
8. تجربه خرید را برای مشتریان شخصی سازی کنید
اینکه سایت X برای ارسال ایمیل به من از اسمم استفاده میکند، روی محصول دلخواهم تخفیف میگذارد، خریدهای قبلیام را میداند و در زمان ورود به سایت محصولات مشابه را به من پیشنهاد میکند، باعث میشود احساس بهتری نسبت به خرید از آن داشته باشم. هرچه سعی کنید خریدها و ارتباطتان با کاربرها را شخصی سازی کنید، نرخ تبدیل سایت را افزایش میدهید و کمپین فروش موفق تری خواهید داشت.
اتفاقا ما یک مقاله راجع به همین موضوع در بلاگ داریم؛ پیشنهاد میکنیم آن را مطالعه کنید.
9. وب سایتتان را بهروز کنید
تصویر زیر را ببینید؛
این، سایت شرکت اپل در سال 1998 است. به نظر شما، چنین وب سایتی هنوز هم میتواند برای مشتری جذاب باشد و اعتمادش را جلب کند؟ تمامی سایتهای فروشگاهی و غیر فروشگاهی معروف، در طول فعالیت خودشان چندین بار بروز یا اصطلاحا "ریدیزاین" شدهاند. سایت پرتال هم طی این چندین سال فعالیت بارها UI و UX خود را تغییر داده تا به سلیقه مخاطبان وب فارسی، در حال حاضر نزدیک شود.
سایت فروشگاهیتان را هر چند وقت یکبار بروز رسانی کنید تا همیشه برای کاربران جذابیت داشته باشد.
10. از نقش شبکههای اجتماعی در افزایش فروش غافل نشوید
مطمئن باشید اگر در کنار بازاریابی در فضای سایت، در شبکههای اجتماعی هم دست به فعالیت بزنید، نتیجه بسیار خوبی میگیرید. چون تعدادی زیادی از مخاطبانتان را در شبکههای اجتماعی میتوانید پیدا کنید. نمونۀ آن، محبوبترین شبکه اجتماعی یعنی اینستاگرام است که هزاران نفر در آن مشغول فروش محصولات و خدمات خود هستند.
کلام آخر؛ همیشه رو به بهبود باشید
امروز سبک طراحی "فلت" در طراحی سایت رواج دارد و فردا یک سبک دیگر. امروز از طریق محتوای رایگان ایمیل کاربران را دریافت میکنید، شاید سال دیگر تکنیک بهتری پیدا شود.
همانطور که نوع فعالیتها و استانداردهای امروز در فضای اینترنت نسبت به 5 سال قبل، تغییرات زیادی کرده است؛ از این به بعد هم شاهد همین تغییرات خواهیم بود. اینکه امروز سایت فروشگاهی استاندارد و فروش موفقی داشته باشیم؛ دلیل مناسبی نیست که فکر کنیم شرایطمان در سال دیگر هم به همین منوال باشد؛ البته درصورتی که نخواهیم خودمان را با شرایط منطبق کنیم.
اگر تازه تصمیم گرفتهاید فروشگاه اینترنتیتان را راهاندازی کنید و بهدنبال استانداردهای پیش فرض برای آن مانند ریسپانسو بودن، مدیریت آسان، پشتیبانی از درگاههای مختلف بانکی، انتخاب روش پرداخت و... هستید، قطعا فروشگاهساز پرتال همۀ آنها را دارد. هزینه ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی پرتال را در سایت میتوانید ببینید.
هر سؤالی برایتان پیش آمده است، آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید؛ تا با کمال میل راهنماییتان کنیم. یا اینکه میتوانید با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید و مستقیما با کارشناسان ما درارتباط باشید.
دیدگاهها
حمیدرضا
مطالب گویا و شفاف بدون حاشیه سازی بود لذت بردم ممنون از صراحت شما و دومین لذت من از سایت بسیار روان شما بود 👍👍
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون دوست عزیز باعث افتخار ماست
ناشناس
ممنون از نکات خوبتون و ممنون تر از اینکه سرراست گفتید؛ سایت های کمی واضح توضیح میدن واقعا، مثلا من تا به حال فقط آموزش های سرراست و کاربردی سراغ داشتم ولی خوب الان سایت شما هم به لیستم اضافه شد:)
مهدی بهادرفر
سلام
خیلی ممنون، خوشحالیم که براتون مفید بوده
ذبیح الله ابراهیم نیا عمران
سلام
تولید کننده کالای خواب هستم،قصد راه اندازی فروش اینترنتی را دارم،مطالبتان برایم مفید بود.
این اولین تحقیقم بود ،انشاالله بعدا مراجعه میکنم.
تشکر
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون از شما