وب سایت شما یک فضای سرتاسر مجازی است که باید درآمد واقعی داشته باشد. ولی ماجرا به این سادگی نیست و چالش افزایش ترافیک وب سایت را پیش رو دارید. چطور است از تکنیکهای تبلیغات نمایشی (Display Ads) برای افزایش ترافیک سایت استفاده کنید. اما اثربخشی تبلیغات نمایشی چقدر است؟ با چه استراتژی بازاریابی دیجیتال در این حوزه فعالیت میکنید؟
این سوالات کلی هستند و منطقی است که در ابتدای راه و برای پیادهسازی تکنیکهای تبلیغات نمایشی نگران همه چیز باشید. اگر مدیر بازاریابی یک وب سایت هستید و یا به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنید و شاید به تازگی کسب و کاری آنلاین راهاندازی کردهاید این مقاله برای شما است. زیرا قرار است سیر تا پیاز انواع تبلیغات نمایشی و استراتژیهای موفق آنها را بررسی کنیم.
تبلیغات نمایشی چیست؟
به درج هر نوع بنر، ویدیو و یا تبلیغات تعاملی در وب سایتها اصطلاحاً Display Ads یا همان تبلیغات نمایشی میگویند. اگر برای درج تبلیغات نمایشی استراتژی داشته باشید و آنها را براساس علایق، رفتار و یا جمعیت شناسی کاربران چیدمان کنید، قطعاً بازخورد مثبتی از این نوع تبلیغات دریافت خواهید کرد.
برخی وب سایتها ذاتاً به تبلیغات نمایشی نیاز دارند. انواع خبرگزاریها، وبلاگها و یا شبکههای اجتماعی از این نمونه هستند. اما وب سایتهای تخصصی نیز میتوانند از طراحی موثر تبلیغ با توجه به نیاز کاربران خود برای افزایش ترافیک سایت استفاده کنند. به عنوان مثال اگر وب سایت تخصصی حوزه پزشکی هستید، در این صورت تبلیغات نمایشی انواع کالاهای پزشکی مرتبط با محتوای سایت علاوهبر درآمدزایی، قطعاً در بهبود ترافیک سایت و افزایش نرخ تبدیل نقش دارد.
چطور سایت یا فروشگاه اینترنتی را تبلیغ کنیم؟
چرا استفاده از تبلیغات نمایشی مهم است؟
استفاده درست از تبلیغات نمایشی قطعاً سودمند است. برای افزایش ترافیک سایت باید اصول بازاریابی دیجیتال را رعایت کرده و تکنیکهای تبلیغات برنامه ریزی شده را در پیش بگیرید و در عین حال محصول و یا خدماتی همسو با اهداف وب سایت خود را تبلیغ کنید. شما به انواع تبلیغات نمایشی برای افزایش CTR نیاز دارید، زیرا:
- باعث افزایش آگاهی از برند شما میشود.
- برای هدفگیری دقیق مخاطبان براساس سن، جنسیت و یا زمینه فعالیت سودمند است.
- در بازاریابی مجدد (Retargeting) و برای تعامل با افرادی که قبلاً از وب سایت شما دیدن کردهاند، تاثیرگذار است.
- در تکمیل عملکرد کانالهای مارکتینگ مانند کمپینهای SEO و یا تقویت کمپینهای ایمیل مارکتینگ نقش دارد.
- با معرفی کالا و یا خدمات همسو با محتوای سایت باعث افزایش آمار CTR میشود.
انواع تبلیغات نمایشی
حالا که میدانید تبلیغات نمایشی (Display Ads) چیست و چرا به آن نیاز دارید، قطعاً سوال بعدی در ذهن شما نقش بسته است. اینکه انواع تبلیغات نمایشی چه هستند؟ و یا استراتژی استفاده از تکنیکهای تبلیغاتی برای بازاریابی دیجیتال موفق چگونه است؟ برای پاسخ به تمام این سوالات خیلی عجله نکنید. قبل از هر چیز بهتر است تا با انواع تبلیغات نمایشی آشنا شوید.
1- تبلیغات بنری
تبلیغات بنری (Banner Ads) از رایجترین و البته شناخته شدهترین فرمهای تبلیغات نمایشی است. این نوع تبلیغ به شکل عکسهای گرافیکی و یا اینفوگرافیکی در لابهلای محتوای وب سایتها و حتی برنامههای موبایلی نمایش داده میشوند. هر بنر میتواند در قالب تصویری ثابت طراحی شده و یا ترکیبی از بخشهای متحرک و انیمیشنی باشد. در نهایت هدف بنرها جلب توجه کاربر و هدایت او به صفحه فرود در سایتی دیگر است. تبلیغ بنری زمانی منجر به افزایش ترافیک سایت میشود که:
- از طراحی حرفهای و جذاب و البته سازگار با برند برخوردار باشد.
- در مکان مناسب بالای صفحه و یا لابهلای محتوای سایت قرار بگیرد.
- در ابعاد استاندارد و سازگار با موبایل طراحی شود.
- دارای متن با فونت واضح، خوانا و حاوی چند جمله کوتاه و خلاصه اما اثربخش باشد.
تبلیغات بنری چیست؟ انواع و مزایای آن
2- تبلیغات ویدئویی
تبلیغات ویدئویی (Video Ads) از جمله موثرترین و پویاترین فرمهای تبلیغات نمایشی است که با ترکیب مناسبی از تصویر، صدا و حرکت طراحی شده است و به راحتی میتواند توجه کاربران را به خود جلب نماید. هر تبلیغ ویدیویی در اصل یک محتوای تصویری است. اما قرار نیست یک فیلم سینمایی برای مخاطب کم حوصله اینترنتی باشد!
تبلیغات ویدیویی باید کوتاه اما اثربخش و هدفمند باشد. این نوع تبلیغات را با تکنیکهای مختلف پیش نمایش، میان نمایش و پس نمایش طراحی میکنند. تبلیغ ویدئویی زمانی تاثیرگذار است که:
- در همان ۳ ثانیه اولیه توجه کاربر را جلب کند.
- طرح یک سوال و یا صحنه جذاب و حتی جمله کوتاه حاوی پیام موثر در ابتدا داشته باشد.
- فراخوان عمل (Call to Action) داشته باشد. بیان جملاتی مانند «همین حالا کلیک کن» و یا «همین حالا خرید کن» سودمند است.
- مدت زمان آن بهینه باشد.
3- تبلیغات همسان (Native)
فرض کنید مدیر یک وب سایت ورزشی هستید و برای افزایش ترافیک از تبلیغات نمایشی کالاهای ورزشی در لابهلای محتواهای سایت استفاده کردهاید. خوب، این همان استراتژی کاملاً هدفمند تبلیغات همسان (Native Ads) است. تبلیغاتی که خودش را با فرم و یا محتوای پلتفرم میزبان هماهنگ میکند. این نوع تبلیغات از هوشمندانهترین و طبیعیترین فرمهای بازاریابی دیجیتال است. کاملا منطقی است که اگر کسی مشغول خواندن مقالات ورزشی است، به فکر خرید کالاهای وابسته به آن ورزش باشد و به همین سادگی بر روی تبلیغات بومی و هدفمند وب سایت شما کلیک کند. یک تبلیغ نمایشی زمانی بومی است که با ظاهر و حس محتوای اصلی پلتفرم میزبان سازگار باشد و به شکل غیر مزاحم ارائه شود. البته تبلیغ همسان زمانی اثربخش است که:
- اطلاعات شفاف و صادقانه در اختیار کاربر قرار دهد.
- هماهنگی کامل با محیط وب سایت میزبان داشته باشد.
- ارزش افزوده برای محتوای وب سایت میزبان تولید کند.
- دارای فراخوان عمل (Call to Action) باشد.
تبلیغات همسان (Native Ads) چیست و چگونه کار میکند؟
4- تبلیغات تعاملی
تبلیغات تعاملی برای تبدیل کردن کاربر از حالت تماشاگر خنثی به یک مشارکت کننده فعال است. تا جاییکه مخاطب یک ارتباط معنادار با محیط سایت و محتوای تبلیغی ایجاد کند. نرخ کلیک بالا با مخاطبانی که فقط تماشاچی هستند، تاثیر چندانی ندارد. اما اگر همین مخاطب را به تعاملی بکشانید، قطعاً در بهرهمندی هرچه بیشتر خدمات سایت موفقتر هستید. اما تبلیغات تعاملی دقیقاً چیست؟
آیا تا به حال پیش آمده که در یک وب سایت به انجام یک بازی کوتاه و ساده تشویق شوید؟ و یا از شما برای نظرسنجی و حتی آزمونهای شخصیت شناسی مرتبط با برند دعوت کنند؟ مثلاً تا به حال با ابزارهایی مانند ماشین حساب وام و یا محاسبهگر کالری در وب سایتها روبرو شدهاید؟ همه اینها نمونههای موفق از تکنیکهای تبلیغات نمایشی با رویکرد تعاملی هستند. تبلیغ تعاملی زمانی اثربخش است که بتواند تعامل لازم را با طیفهای متنوع مخاطبان سایت برقرار کند.
مزایای تبلیغات نمایشی برای افزایش ترافیک سایت
بازاریابی مجدد (Retargeting) مهمترین مزیت تبلیغات برنامه ریزی شده است. اگر استراتژی درستی در استفاده از محتوای تبلیغی داشته باشید، احتمال آن وجود دارد که مخاطبان وفادار شما بیشتر شوند.
این در حالی است که زمینه کافی برای افزایش آگاهی از برند را فراهم کرده و حتی توانستهاید برای مخاطبانی هدفمند، هرچه بیشتر تاثیرگذار باشید. مثلاً فرض کنید مخاطبی که مقاله ورزشی را در سایتی مطالعه میکند و از طریق تبلیغات نمایشی وب سایت شما توانسته کالای ورزشی مورد نظر خود را تهیه نماید. واقعاً چه دستاوردی بیشتر از این ماجرا برای بازاریابی مجدد، هدفگیری دقیق مخاطب و در نهایت افزایش برند سراغ دارید؟
مقایسه تبلیغات نمایشی با تبلیغات جستجویی
ویژگیها | تبلیغات نمایشی | تبلیغات جستجویی |
---|---|---|
هدفگیری | رفتاری و مخاطبمحور | براساس کلمه کلیدی |
نرخ تبدیل | پایینتر از جستجویی | بالاتر به دلیل نیاز فوری |
هزینه | ارزانتر (CPM پایینتر) | گرانتر (CPC بالا) |
آگاهی از برند | بسیار مؤثر | تأثیر کمتر |
استراتژیهای موفق در اجرای کمپینهای Display Ads
احتمالاً همین حالا و پس از مطالعه این مقاله در نظر دارید که از قابلیتهای تبلیغاتی برای افزایش ترافیک و بهبود نرخ CTR استفاده کنید. اما استراتژی شما چیست؟ قطعا علاقه ندارید تا چشمبسته هر نوع محتوای تبلیغی را در هر جای صفحات وب سایت و به هر روشی نمایش دهید! برای تبلیغات نمایشی موفق به استراتژی با اهداف واضح، هدفگیری دقیق و خلاقیت در طراحی نیاز دارید. نکاتی مانند موارد زیر را حتما رعایت کنید:
- باید قبل از راه اندازی کمپین Display Ads هدف اصلی را مشخص کنید.
- به دنبال جامعه هدف دقیق باشید و از محتوای تبلیغی مناسب اکثریت مخاطبان صفحات وب سایت استفاده کنید.
- ایدههای خلاقانه و جذاب برای طراحی بنرها، تولید ویدیوها و تبلیغات تعاملی داشته باشید.
- از تبلیغات نمایشی Responsive و مناسب نمایش در گوشی موبایل استفاده کنید.
- از پلتفرمهایی مانند شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) استفاده کنید.
نکات مهم در طراحی تبلیغات نمایشی موثر
برای موفقیت در Display Ads به طراحی موثر تبلیغ نیاز دارید. تبلیغی خوب است که دیده شود و بر مخاطب اثرگذار باشد. در غیر این صورت صرفاً تبدیل به یک عامل مزاحم در صفحه سایت میشود که حتی ممکن است تاثیر مخربی بگذارد. طراحی تبلیغات نمایشی بحث کاملا جامع و حرفهای است. اما ذکر چند نکته کلیدی سودمند است:
- تبلیغی با نمای واضح و قوی با نمایش لوگوی برند طراحی کنید.
- از تکنیکهای انیمیشن کوتاه اما غیر مزاحم استفاده کنید.
- پیام اصلی تبلیغ را در حدود ۵ کلمه کاملاً خلاصه اما مفید بیان کنید.
- خلاق باشید و از پیامهای تازه اما متنوع برای تبلیغ استفاده کنید.
بهترین ابزارهای طراحی بنر رایگان برای وبسایت و شبکههای اجتماعی
معرفی ابزارها و پلتفرمهای نمایش تبلیغات
قطعاً تا اینجای مقاله متوجه اهمیت تبلیغات نمایشی برای افزایش ترافیک شدهاید. اما مطمئناً یک سوال ساده در ذهن شما شکل گرفته است. چگونه چنین تبلیغاتی را پیدا کنیم؟ و یا چگونه با افرادی ارتباط بگیریم که قصد تبلیغات نمایشی داشته باشند؟ در این مرحله اصلاً نگران نباشید. زیرا کافی است از ابزارها و پلتفرمهای تخصصی کمپینهای اینترنتی استفاده کنید. ابزارهایی مانند:
1- Google Display Network (شبکه نمایش گوگل)
یک پلتفرم زیر نظر گوگل است که کاملاً تخصصی برای مدیریت تبلیغات نمایشی طراحی شده است. این پلتفرم شامل میلیونها وب سایت، وبلاگ و اپلیکیشن در سراسر جهان میشود. با عضویت در شبکه نمایش گوگل میتوانید انواع جایگاه بنرها و یا ویدیوهای تبلیغی پیشنهاد شده را بررسی کرده و از آنها برای تبلیغ سایت خود استفاده کنید. نمونههای داخلی مثل پلتفرم یکتانت و تپسل هم هستند که میتوانید برای نمایش تبلیغات دیسپلی در سایتهای فارسی از آنها استفاده کنید.
2- برنامهریزی تبلیغاتی (Programmatic)
یک پلتفرم مستقل برای خرید و فروش خودکار فضای تبلیغاتی توسط الگوریتمها و پلتفرمهای دیجیتالی است. در این پلتفرم هر کسی که نیاز به تبلیغات دارد یا جایگاه تبلیغاتی در سایتش ایجاد کرده است، حضور دارد. شما میتوانید سایتهای مختلف و جایگاههای تبلیغاتی متنوع را ببینید و براساس نیازتان، یک یا چند جایگاه را برای نمایش تبلیغات رزرو کنید.
ابزارهای پیشنهادی برای مدیریت کمپینهای نمایشی
- Google Ads Dashboard: مدیریت، هدفگذاری و تحلیل کمپین
- Canva / Figma: طراحی بنرهای تبلیغاتی
- Hotjar: بررسی رفتار کاربران روی صفحات فرود
- Semrush / Ahrefs: تحلیل رقبا و بهینهسازی تبلیغات
اشتباهات رایج در استفاده از تبلیغات نمایشی
تبلیغات نمایشی زمانی موثر است که استراتژی درستی در پیش گرفته باشید. به یاد داشته باشید که استفاده از تبلیغات نمایشی، حرکت روی لبه تیغ است. یک اشتباه به ظاهر ساده کافی است بودجه و زمان قابل توجهی را از دست داده و حتی اعتبار برند شما زیر سوال برود. اشتباهاتی مانند:
- هدفگیری بسیار گسترده و یا بسیار محدود
- طراحی بنرهای ضعیف با متنهای طولانی و یا تصاویر بدون کیفیت
- عدم نمایش واضح لوگو یا نام برند
- عدم بهینه سازی برای موبایل (Responsive)
- نداشتن صفحه فرود و یا صفحه فرود نامرتبط با محتوای تبلیغاتی
20 راه موثر برای ترویج و تبلیغ یک محصول
جمع بندی: آیا برای تبلیغات نمایشی استراتژی دارید؟
استفاده از تبلیغات نمایشی خیلی ساده است. فقط کافی است وارد پلتفرم Google Display Network (شبکه نمایش گوگل GDN) شوید و به همین سادگی از بنرهای تبلیغی استفاده کنید. ولی یک لحظه دست نگهدارید؟ آیا برای این کار استراتژی خاصی دارید؟
درج تبلیغات نمایشی در سایتهای مختلف و بدون استراتژی ریسک خطرناکی است. از طرفی استراتژیهای متنوع برای اینکار وجود دارد. مثلا استراتژی یک سایت خبری اصلا شبیه به یک سایت تخصصی حوزه پزشکی نیست. اما این شما هستید که باید در جایگاه مدیر دیجیتال مارکتینگ یا صاحب کسبوکار، بهترین تبلیغات برنامه ریزی شده را چیدمان کرده و از این فرصت طلایی برای افزایش ترافیک استفاده کنید. اما آیا هیچ ایدهای دارید؟
اگر سوال یا تجربهای در خصوص تبلیغات نمایشی دارید، در بخش نظرات همین مقاله برای ما و سایر خوانندگان مطلب بنویسید تا جواب سوالتان را بگیرید یا دیگران هم از تجربه شما بهرهمند شوند.
سوالات پرتکرار (FAQ)
- تبلیغات نمایشی بهتر است یا تبلیغات جستجویی؟
هر دو مکمل یکدیگر هستند؛ تبلیغات جستجویی مناسب کاربرانی است که در حال جستجوی محصول خاصی هستند، اما تبلیغات نمایشی برای آگاهی از برند و جذب مخاطب جدید کاربرد دارد.
- بهترین فرمت برای تبلیغات نمایشی چیست؟
بستگی به هدف کمپین دارد؛ بنرهای استاتیک برای پیامهای ساده و تبلیغات ویدیویی یا Rich Media برای تعامل بیشتر مناسب هستند.
- چطور بفهمم تبلیغاتم مؤثر بوده یا نه؟
با تحلیل نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل و نرخ تعامل (Engagement) در پنل گوگل ادز یا سایر ابزارها.