قیمت سال 1402 + 10% تخفیف - فقط تا 13 فروردین - کوپن: hd10

سئو چیست؟ الفبای سئو را به زبان ساده یاد بگیرید

سایت شما برای این که دیده شود باید در صفحه اول گوگل قرار داشته باشد. به مجموعه کارهایی که برای قرار گرفتن سایت در صفحه اول و لینک یک گوگل انجام می‌دهیم، سئو گفته می‌شود.
در این مقاله می‌خوانید:

قبلا می‌گفتند فلانی کسب و کار خودش را راه انداخت و از فرش به عرش رسید. اما امروز با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی باید بگویند فلانی سایتش در گوگل سئو شد و از فرش به عرش رسید!

شاید باورش سخت باشد، اما رساندن بعضی صفحات سایت به صفحه اول گوگل آنقدر مخاطب و مشتری وارد وب سایت شما می‌کند که واقعا می‌تواند زندگی و کسب و کارتان را متحول کند. اگر نمی‌دانید سئو چیست، باید عجله کنید، این مقاله را بخوانید، به سراغ مقالات تکمیلی که به شما در خود متن پیشنهاد می‌کنم بروید و سریعا با این علم پولساز آشنا شوید. در این مطلب به شما توضیح می‌دهم که سئو چیست، چقدر اهمیت دارد و اصلا چطور کار می‌کند؟! با من همراه باشید.

سئو چیست؟

حدودا ماهانه 40 هزار نفر کلمه خرید موبایل را در گوگل جستجو می‌کنند. خب اصولا طبق روال، باید 70 درصد از این مخاطبان، روی وب سایتی کلیک کنند که در صفحه اول و لینک یک گوگل است. در ادامه بین 1 تا 5 درصد از آنها هم اقدام به خرید محصول می‌کنند. با این توضیحات، سایتی که روی کلمه خرید موبایل در صفحه اول است، روزانه چند نفر مشتری دارد؟ چقدر سود می‌کند؟ ماهانه چقدر پول به دست می‌آورد؟ قطعا رقم بسیار بالاست.

سئو چیست؟

اما حالا که می‌توان اینقدر راحت از بودن در صفحه اول گوگل پول درآورد، به نظرتان چطور باید سایت‌مان را به آنجا برسانیم؟ دقیقا این همان سئو است!

سئو، SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو، یک سری فعالیت است که در داخل و خارج از سایت انجام می‌دهیم تا وب سایت‌مان روی کلمات مختلف به صفحه اول گوگل برسد! در مورد خود این فعالیت‌ها به طور خلاصه در ادامه صحبت می‌کنم اما اجازه بدهید کمی بیشتر خود سئو را توضیح بدهم.

کلمات کلیدی و سئو

کلمات کلیدی در سئو

سئو درواقع رقابت روی کلمات کلیدی مختلف است. منظور از کلمه کلیدی، همان عبارت و کلمه‌ای است که در گوگل جستجو می‌شود. مثلا عبارت خرید موبایل، خرید رایانه و حتی عبارتی مثل "نحوه پخت خورش سبزی" کلمه کلیدی هستند.

وب سایت‌هایی که در سئو با هم رقابت می‌کنند، برای رسیدن به جایگاه مناسب در گوگل روی هر کدام از این کلمات یک صفحه ایجاد می‌کنند. بعد از آن سعی می‌کنند با بهینه کردن سایت‌شان، آن را روی کلمه مرتبط به خودش به صفحه اول برسانند. مثلا کلمه کلیدی همین مقاله که در حال خواندنش هستید، "سئو چیست" است و ما می‌خواهیم این مقاله با این کلمه در نتایج اول گوگل نشان داده شود.

آیا سئو فقط برای گوگل است؟

اجازه بدهید یک بار دیگر ببینیم تعریف SEO چیست؟ سئو، بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است. پس طبق این تعریف، سئو به گوگل یا یک موتور جستجوی خاص محدود نمی‌شود و صحبت از همه موتورهای جستجوست. اما با توجه به اینکه در اغلب کشورهای جهان و مخصوصا ایران، کاربران بیشتر از گوگل برای جستجو در وب استفاده می‌کنند، عملا زمانی که صحبت از سئو می‌شود همه به فکر موتور جستجوی گوگل هستند نه دیگر موتورهای جستجویی مثل بینگ و یاهو.

92 درصد از مخاطبان آمریکایی برای جستجو در وب، از میان موتورهای جستجو به سراغ گوگل می‌روند!

البته جالب است بدانید که در کشور چین با 2 میلیارد نفر جمعیت، وب سایت گوگل اصلا مورد علاقه کاربران نیست و چینی‌ها از موتور جستجوی بایدو استفاده می‌کنند. بنابراین رقابت سئو برای آنها، بیشتر از گوگل با بایدو گره خورده. در هر حال، تمامی صحبت من در این مقاله در مورد گوگل است.

اهمیت سئو چیست؟ چرا باید به سئو توجه کنیم؟

قبل از شروع بحث، نگاهی داشته باشید به این آمار دیجی کالا:

چرا سئو مهم است؟

همانطور که تصویر بالا هم می‌بنید، دیجی کالا گفته طی هر ماه 26 میلیون بازدیدکننده دارد و مشتریانش به طور میانگین در هر خرید نزدیک به 500 هزار تومان سفارش کالا می‌دهند! این یعنی گردش مالی چند صد میلیارد تومانی در هر ماه! اما این چه ربطی به سئو دارد؟ درواقع بخش اعظمی از این موفقیت دیجی کالا، به سئویِ قدرتمندش برمی‌گردد! اگر در گوگل به دنبال خرید یک محصول خاص باشید به احتمال زیاد سایت دیجی کالا در لینک اول می‌بینید. به همین دلیل است که دیجی کالا بازدیدکنندگان زیادی دارد. این مثال فقط یک آماده‌سازی ذهنی برای درک اهمیت سئو بود؛ حالا برویم به سراغ بحث خودمان.

ببینید، به طور کلی ما دو روش بازاریابی داریم. روش اول بازاریابی برونگراست و به راهکارهایی اشاره دارد که سعی می‌کند مخاطب را به سمت برند یا محصول متمایل کند. مثلا بیلبوردی که در یک محل پررفت و آمد نصب می‌کنید، تبلیغ‌تان در تلویزیون و حتی چاپ تراکت. اینها همه روش‌هایی هستند که در آنها صاحب کسب و کار یا تیم بازاریابی به سمت مخاطب می‌روند. بازخورد این نوع بازاریابی نسبتا پایین است.

اما روش دوم، بازاریابی درونگرا نام دارد. این روش به تکنیک‌هایی اشاره دارد که در آن "کسب و کار در موقع نیاز به کمک مخاطب بیاید". مثلا وقتی کاربر در گوگل جستجو می‌کند "خرید موس رایانه" و وارد سایت‌تان می‌شود، شما او را به سمت خودتان جذب نکرده‌اید، بلکه وقتی او به شما نیاز داشته، سر راهش سبز شده‌اید. این بازاریابی درونگراست و بازخوردش به شدت از نوع قبلی بیشتر است. حالا با توجه به اینکه عملا بخش اعظمی از بازاریابی درونگرا به سئو برمی‌گردد، اهمیت سئو به شدت افزایش پیدا می‌کند.

البته باز هم در وصف ارزش سئو حرف برای گفتن دارم. مثلا اینکه سئو سایت با هزینه‌های بسیار کم‌تری نسبت به دیگر انواع روش‌های جذب مشتری، مخاطبان را به سمت کسب و کارتان می‌آورد! یا مثلا اینکه ورودی وب سایتی که سئو شده، بسیار بیشتر از وب سایت یا کسب و کاری است که با تبلیغات و بازاریابی برونگرا مخاطب جذب می‌کند و... .

همه اینها دست به دست همه می‌دهند تا بتوانم با جرات تمام بگویم: امروز دنیای کسب و کارهای اینترنتی به شکل تغییرناپذیری با سئو گره خورده است.

آیا سئو فقط برای سایت‌های فروشگاهی مناسب است؟

می‌دانید الان هزینه یک تبلیغ در سایت‌هایی مثل زومیت، ستاره و... که به خاطر سئو قدرتمندشان بازدیدکننده زیادی دارند چقدر است؟ قیمت تبلیغات این سایت‌ها در کمترین نوع خودش از 2 میلیون تومان شروع می‌شود و تا چند ده میلیون هم ادامه دارد.

تازه این یکی از مسیرهای درآمدی این سایت‌های پربازدید است و بعضی از آنها از راه‌های دیگری مثل فروش محصولات آموزشی، همکاری در فروش با سایت‌های بزرگ و... هم درآمدهای زیادی دارند. اما خب بعد از همه اینها، اصولا صاحبان کسب و کارهای اینترنتی فروشگاهی، در صورت انتخاب محصول درست سود بیشتری از سئو می‌برند. راستی اگر شما هم فروشگاه اینترنتی دارید، نگاهی به مقاله «8 نکته برای آموزش سئو سایت فروشگاهی» بیندازید.

کار روی شبکه‌های اجتماعی بهتر است یا سئو سایت؟

شبکه‌های اجتماعی یا سئو

احتمالا الان که صحبت از اهمیت سئو در موفقیت کسب و کار کردم، خیلی از شما از خودتان بپرسید که: برای رشد بیزینس کار روی شبکه‌های اجتماعی بهتر است یا سئو سایت؟

در جواب این سوال، به جای اینکه از تجربه یا نظر خودم صحبت کنم، به سراغ نویسنده معروف، جو پولیتزی می‌روم. جو در کتاب بازاریابی محتوا می‌گوید: (یادتان باشد که انسان هوشمند در زمین اجاره‌ای خانه نمی‌سازد!)

در واقع منظور این جمله این است که در نهایت، اکانت شما در یک شبکه اجتماعی متعلق به خودتان نیست و هر روزی ممکن است یک مشکل برایش به وجود بیاید. به عنوان نمونه اگر همه امیدتان شبکه‌های اجتماعی باشد، ممکن است به خاطر فیلتر شدن شبکه اجتماعی مورد نظر یا اصلا حذف شدن بی‌دلیل حساب‌تان، همه کسب و کارتان از بین برود! (اتفاقاتی که در چند سال اخیر برای تلگرام و اینستاگرام افتاده.) بنابراین راهکاری که خود جو پولیتزی هم به آن اشاره می‌کند این است که:

به عنوان رسانه اصلی کسب و کارتان روی وب سایت کار کنید، سپس به عنوان رسانه‌های فرعی و کمکی، به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید.

سئو چطور کار می‌کند؟

خب، تا اینجا فهمیدیم که بهینه سازی سایت یا همان SEO چیست و اهمیت و نقشش در موفقیت یک کسب و کار را هم درک کردیم. در ادامه به نحوه کارکرد سئو نگاهی می‌اندازیم. با توجه به اینکه همان ابتدا هم گفتم موتور جستجوی مورد نظر من در این مقاله گوگل است، باید برای درک سئو به سراغ نحوه کارکرد گوگل برویم.

سئو چطور کار می‌کند؟

ببینید گوگل یک کسب و کار است و بیشترین درآمدش را از تبلیغات به دست می‌آورد. تبلیغات برای همان مخاطبانی که وارد موتور جستجویش شده و کلمه مورد نظرشان را جستجو می‌کنند.

بنابراین حیات این کسب و کار به "اعتماد مخاطبان" بستگی دارد. اینکه مخاطبان مطمئن باشند وقتی کلمه‌ای را در گوگل جستجو می‌کنند، گوگل قطعا سایت‌های خوب را نشان‌شان می‌دهد. گوگل هم برای اینکه بتواند از پس این تعهد برآمده و بهترین نتایج را به مخاطبان نشان دهد، یک سری "قوانین و فاکتورها" را در نظر گرفته.

این فاکتورها که به آنها فاکتورهای سئو هم می‌گویند، وب سایت‌ها را روی کلمات کلیدی مختلف از فیلترهایی گذرانده و در نهایت بهترین سایت‌ها را در نتایج نشان می‌دهند. اما این فاکتورها چه چیزهایی هستند؟

در مقاله «چک لیست سئو و صفر تا صد سئو مقدماتی» به شکل جامع‌تر آنها را به شما توضیح دادیم اما در این مطلب اشاره کوتاهی به آنها می‌کنم. فقط دقت کنید، فاکتورهای گوگل نزدیک به 200 تا هستند اما 3 تای اصلی که پراثرترین هستند را پایین نوشتم.

1_ محتوا

نقش محتوا در سئو سایت

مهم‌ترین فاکتور سئو، محتواست! منظور از محتوا همین مقاله‌ای است در حال خواندن آن هستید، منظور همان ویدیویی است که در سایتی مثل یوتیوب یا آپارات مشاهده‌اش می‌کنید یا اصلا همان تصاویر یا صوت‌هایی که در دیگر سایت‌های ‌سطح وب بارگذاری شده‌اند.

گوگل می‌گوید من در صورتی یک وب سایت را در نتایج به مخاطبانم نشان می‌دهم که مطمئن باشم محتوای ارزشمندی دارد و این محتوا می‌تواند نیاز کاربر من را ارضا کند. گوگل برای بررسی اعتبار و ارزش محتوا از فاکتورهای مختلفی کمک می‌گیرد. درواقع حدود 30 تا از 200 فاکتوری که بالا گفتم، در خود محتوا نهفته است.

بنابراین اگر به دنبال این هستید که در گوگل رتبه خوبی بگیرید، باید به محتوا اهمیت زیادی بدهید و در کلمات کلیدی مختلف، محتوای ارزشمندی بسازید.

اگر می‌پرسید چه محتوایی؟ در جواب باید گفت: اینکه محتوای‌تان متن باشد، ویدیو باشد یا دیگر فرمت‌های محتوا، به نیاز کاربر از کلمه برمی‌گردد. مثلا در کلمه "سئو چیست" محتوای متنی انتخاب خوبی است اما در کلمه آموزش فتوشاپ، احتمالا محتوای ویدیویی بهتر مورد توجه کاربر قرار می‌گیرد.

2_ اعتبار

اعتبار سایت چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

گوگل هر چقدر هم که هوشمند باشد، باز هم نمی‌تواند به کمک فاکتورهایش به طور کامل ارزشمند بودن و نبودن یک سایت یا محتوا را درک کند. بنابراین از فاکتور دیگری به اسم اعتبار هم کمک می‌گیرد!

گوگل در این فاکتور به هر چیزی که ممکن است به او بفهماند سایت شما معتبر و شناخته شده است، توجه می‌کند. بعد هم با توجه به شناختش تصمیم می‌گیرد که آیا وب سایت شما لیاقتِ بودن در صفحات اول را دارد یا نه؟ از جمله چیزهایی که به گوگل اعتبار سایت شما را می‌فهماند، اینها هستند:

  • اینکه یک یا چندین سایت دیگر در سطح وب، به سایت شما لینک یا همان بک لینک بدهند (در مورد بک لینک در مقاله «بک لینک چیست؟» بیشتر توضیح داده‌ایم)،
  • اینکه در سایت‌های دیگر سطح وب، اسم سایت‌تان آورده شود. مثل من که بالاتر برای مثالم از اسم سایت زومیت استفاده کردم،
  • اینکه کاربران نام برند شما را دائما در گوگل جستجو کنند،
  • اینکه کاربران یک کلمه کلیدی را همراه با نام برندتان جستجو کنند. مثلا خرید موبایل دیجی کالا!

تاثیر اعتبار سایت در سئو و بهبود وب سایت

البته به دست آوردن این اعتبار در سئو، خودش یک موضوع متفاوت و یک مسیر متفاوت است. پیشنهاد می‌کنم در این زمینه، مقاله «سئو خارجی و داخلی چیست؟» را بخوانید.

3_ سئو فرندلی بودن

سایت سئو فرندلی

اگر همه تکنیک‌ها و فاکتورهای سئو را رعایت کنید اما خود گوگل نتواند وب سایت شما را بررسی کرده و آن را ببیند، عملا هیچ ارزشی ندارد! یعنی چه؟ ببینید گوگل با کمک یک سری ربات که به آنها خزنده می‌گوییم، همه سایت‌های سطح وب را بررسی می‌کند و بعد از گذراندن محتوای آنها از فیلترها و فاکتورهایش، به آنها رتبه می‌دهد.

در این بین، هستند بعضی از وب سایت‌ها که به خوبی کدنویسی نشده و به همین دلیل ربات‌های گوگل "نمی‌توانند" محتوای آنها را بررسی کنند. اصطلاحا می‌گوییم این سایت‌ها ‌سئو فرندلی نیستند. بنابراین می‌شود گفت اولین قدمی که باید در شروع سئو به آن توجه کنید، سئو فرندلی بودن کدهای سایت است.

البته بررسی دقیق کدهای سایت نیاز به تخصص بالا دارد، اما پیشنهاد بهتر و راحت‌تر این است که برای انتخاب سیستم سایت ساز خودتان، کمی دقت کنید. مثلا شرکت‌های طراحی سایت معتبر همیشه وب سایت‌های سئو فرندلی می‌سازند.

همینطور در پرتال هم سایت ساز و فروشگاه ساز ما کاملا سئو فرندلی بوده و سایت‌هایی که به دست مشتریان می‌دهیم، با فاکتورهای گوگل سازگاری بالایی دارد. به همین دلیل است که سایت خیلی از مشتریان‌مان در سئو موفق بوده و توانسته‌اند به درآمدهای خوبی از کسب و کار اینترنتی‌شان برسند. در صورتی که می‌خواهید بیشتر در مورد اصول سئو و نحوه انجام آن اطلاعات داشته باشید، حتما مقالات ما در زمینه آموزش سئو را دنبال کنید.

سئو برگ برنده کسب و کار شماست!سئو سایت و افزایش ورودی از گوگل

نگاهی به تصویر بالا داشته باشید، در واقع این آمار ترافیک ماهانه یک وب سایت با قدرت سئو متوسط رو به بالاست. 252 هزار بازدید ماهانه! حالا اگر این سایت فروشگاهی باشد، می‌دانید چقدر درآمد از فروش محصول دارد؟ حتی اگر یک سایت عمومی هم باشد، درآمد بسیار خوبی از تبلیغات کسب می‌کند.

اگر شما هم دوست دارید یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید و مدتی بعد به چنین آمارهایی دست پیدا کنید، یک پیشنهاد بدون ریسک برای‌تان دارم! همین حالا وارد فروشگاه ساز پرتال شوید، در کم‌تر از 1 دقیقه ثبت نام کنید، ظاهر دلخواه سایت‌تان را انتخاب کنید و بدون نیاز به پرداخت یک ریال هزینه، تا 7 روز از فروشگاه اینترنتی خودتان استفاده کنید.

بعد از آن اگر به ادامه دادن مسیر علاقه‌مند بودید، می‌توانید برای پرداخت هزینه‌های اندک سالانه فروشگاه‌تان اقدام کنید. در ضمن قیمت‌ها را هم می‌توانید در صفحه تعرفه طراحی سایت ببینید. اگر هم هر سوالی در مورد فروشگاه اینترنتی دارید، حتما با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که سئو چیست و سپس با اهمیت و نحوه کارکردش آشنا شدیم. با توجه به اینکه دنیای سئو و بهینه سازی سایت بسیار گسترده است، می‌توانید همه سوالات‌تان در مورد سئو را در بخش نظرات همین مقاله بپرسید تا آنها را جواب بدهم. با آرزوی موفقیت.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

ممنون خیلی عالی بود

سلام
مخلصیم، موفق باشید

ببخشید اگه من مثلا داخل سایت ویرگول مقاله بنویسم و به سایتم لینک بدم بک لینک محسوب میشه؟

سلام
بله لینک سازی محسوب میشه

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2