💥 دوره جدید و رایگان آکادمی پرتال: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی 💥

سرپ گوگل Google SERP چیست؟

SERP همان صفحه نتایج موتورهای جستجو است. صفحه‌ای که بعد از جستجوی یک عبارت در گوگل به شما نمایش می‌دهد. صفحه سرپ شامل نتایج مختلفی است. نتایج صفحه سرپ گوگل شامل لینک‌های ارگانیک مقالات، تبلیغات گوگل، تصاویر، ویدئو، نمودار، سؤالات متداول و... است.
در این مقاله می‌خوانید:

صفحه اول SERP گوگل همان بخشی است که همیشه بین سایت‌ها رقابت وجود دارد. هر سایتی برای کسب درآمد و افزایش بازدید به دنبال کسب رتبه اول است. طبق آمار، وب سایتی که در رتبه 1 گوگل قرار می‌گیرد، 10 برابر بیشتر از وب سایت رتبه 10 ورودی دارد.

اگر دلتان می‌خواهد روزانه با میلیون‌ها بازدید کننده از طرف گوگل روبرو شوید، این مقاله حسابی به دردتان می‌خورد. در این بخش می‌خواهیم صفر تا صد انواع نتایج در صفحه SERP و روش رسیدن سریع وب سایت‌ها به صفحه اول گوگل را با هم بررسی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

Google SERP چیست؟

SERP مخفف عبارت Search Engine Result Page است. صفحه نمایشی که یک موتور جستجو بعد از وارد کردن عبارت جستجو شده به کاربر نشان می‌دهد. در صفحه SERP لینک‌ها و اطلاعات مرتبط با درخواست کاربر نمایش داده می‌شود.

زمانی که یک کاربر عبارت سایت‌های فریلنسری جهان را جستجو می‌کند، نتایج متفاوتی با عبارت فریلنسرهای جهان برای آن نمایش داده می‌شود. به این معنا که صفحات جستجوی SERP منحصر به فرد هستند.

البته بسیاری از نتایج جستجو همراه با لینک‌های تبلیغاتی گوگل هستند. شبیه به تصویر زیر:

نحوه نمایش نتایج جستجو در گوگل

نتایج sponsored گوگل در ابتدای صفحه و سپس نتایج طبیعی جستجو نمایش داده می‌شود. حالا چرا لینک برخی سایت‌ها هم به عنوان نتایج sponsored و هم نتایج طبیعی وجود دارد؟ در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت می‌کنیم.

انواع نتایج جستجو در SERP 

بعد از اینکه در گوگل عبارتی را جستجو می‌کنید، گوگل بر اساس رفتار جستجوهای کاربر و عبارت جستجو شده، نتایج متفاوتی را نمایش می‌دهد. بسته به عبارت جستجو شده ممکن است صفحه SERP  شما ویژگی‌های مختلفی داشته باشد.

مثلاً زمانی که نام شرکت یا مغازه‌ای را در گوگل جستجو می‌کنید، می‌توانید نتایج محلی شامل تصویر، ‌آدرس و اطلاعات آن کسب و کار هم در باکس SERP ببینید. اما به طور معمول صفحه جستجو شامل این 4 فاکتور است:

1- نتایج طبیعی گوگل

لینک مقالات، تصاویر و ویدئوهایی که مربوط به وب سایت‌های اینترنتی هستند، در دسته نتایج طبیعی گوگل قرار می‌گیرند. این نتایج ارتباط مستقیمی با عبارت جستجو شده کاربر دارد. البته نتیجه sponsored را با نتایج ارگانیک گوگل اشتباه نگیرید.

نمونه نتایج طبیعی سرپ گوگل

2- نتایج sponsored

همه وب سایت‌ها اعم از وب سایت‌های ایرانی می‌توانند با پرداخت هزینه دلاری لینک وب سایت خودشان را در اول صفحه SERP نمایش دهند. به طور متوسط در هر صفحه 3٪ تبلیغ وجود دارد. مثلاً یک فروشگاه اینترنتی عطاری با پرداخت هزینه در Google Ads از گوگل می‌خواهد در این کلمات کلیدی لینک اول نتایج جستجو باشد:

  • عطاری
  • فروشگاه آنلاین عطاری
  • عطاری آنلاین
  • عطاری در تهران
  • محصولات عطاری
  • و...

اگر دلتان می‌خواهد خیلی سریع به نتایج ابتدایی گوگل برسید، گوگل Ads به کمک شما می‌آید. صفحات تبلیغاتی گوگل با برچسب sponsored نمایش داده می‌شود. نحوه دریافت هزینه هم به صورت PPC (Pay-Per-Click) یا تبلیغات به ازای هر کلیک است.

تبلیغات جستجوی گوگل عموماً در بالای نتیجه SERP قرار می‌گیرد. البته گوگل برای کلمات کلیدی پر رقابت و باارزش، نتایج تبلیغاتی را در انتهای صفحه SERP قرار می‌دهد. تبلیغات فروشگاه‌های اینترنتی هم در زمان جستجوی محصول فیزیکی در بالا یا کنار صفحه قرار می‌گیرد.

نتایج تبلیغاتی محصول کمی با تبلیغات جستجوی معمولی متفاوت است. محصولات متن کمتری دارند و شامل تصویر، قیمت و رتبه بندی هستند. برای آشنایی بیشتر با تبلیغات گوگل، مقاله "google ads چیست؟" را مطالعه کنید.

نمونه نتایج پولی سرپ گوگل

3- نتایج features

بخشی از نتایج جستجوی گوگل مربوط به ویژگی‌های گوگل است. لیست، قیمت، رتبه بندی، تصاویر کوچک، لینک تیترهای مقاله و.. در نتایج جستجو به عنوان Snippets نمایش داده می‌شود. این اطلاعات مربوط به ویژگی‌های مهم یک صفحه از نظر کاربران و گوگل است.

البته برخی از عبارات جستجو شامل اطلاعات مهمی است که توسط هوش مصنوعی گوگل مشخص می‌شود. مثلاً اطلاعات محلی، اطلاعات افراد مهم و... را می‌توانید بعد از جستجو در گوگل ببینید. اگر بخواهیم مهم‌ترین ویژگی‌های نتایج گوگل را دسته بندی کنیم، به این 4 مورد برمی‌خوریم:

  1. Rich Snippets که یک عنصر بصری به نتایج طبیعی گوگل اضافه می‌کند. (مثل ستاره‌های رتبه بندی صفحه یا محصول)
  2. Paid Results که لینک کلمات کلیدی خریداری شده را نمایش می‌دهد. (مثل نتایج google Adwords و google shopping)
  3. Universal Results که علاوه بر نتایج طبیعی گوگل ظاهر می‌شود. این قابلیت در سال 2007 به نتایج جستجو اضافه شد. (مثل نتایج تصویر و featured snippets)
  4. Knowledge Graph که به عنوان یک کادر در صفحه جستجو ظاهر می‌شود. (مثل آب و هوا و پنل دانش مشخصات افراد مشهور)

سؤالات متداول در سرپ گوگل

نتایج جستجوی Organic گوگل

سالانه تریلیون‌ها بار کاربران در گوگل جستجو می‌کنند. این در حالی است که 95٪ این کلیک‌ها مربوط به نتایج طبیعی گوگل (بدون هزینه) است. به همین خاطر بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه دلاری، سایتشان را سئو کنند.

سئو سایت هم هزینه بسیار کمتری دارد و هم می‌توانید بدون پرداخت هزینه تا مدت‌ها صفحه اول جستجو باشید. حالا چرا وب سایت‌ها بر سر رتبه 1 تا 5 نتایج در حال رقابت هستند؟ میانگین کلیک کاربران روی لینک‌های رتبه بندی 1 تا 5 به این صورت است:

  1. 31.73% (رتبه 1 نتیجه SERP معمولاً بیشترین نرخ کلیک را دریافت می‌کند.)
  2. 24.71%
  3. 18.66%
  4. 13.60%
  5. 9.51%

فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی وب سایت شامل:

  • سئو خارج از صفحه (off Page seo)
  • سئو درون صفحه (on Page seo)
  • سرعت بارگذاری سایت (Page Speed)

بیشتر بخوانید: سئو on page و off page چیست؟

البته سئو on page روی فاکتورهای دیگری در نتایج جستجو هم تأثیر می‌گذارد. مثلاً برخی از snippetهای نتایج جستجو را کنترل می‌کند. مهم‌ترین اسنیپت‌های نتایج جستجو این 3 مورد هستند:

  1. URL یا breadcrumbs که بر اساس آدرس اینترنتی صفحه و لینک‌های ناوبری نمایش داده می‌شود.
  2. عنوان صفحه که معمولاً بر اساس meta title صفحه نمایش داده می‌شود.
  3. دسکریپشن یا توضیحات متا که بر اساس meta description نمایش داده می‌شود.

توضیحات متا و دسکریپشن در سرپ گوگل

اما برخی از نتایج جستجو از بخش‌های دیگری هم تشکیل شده است. به‌عنوان مثال برای جستجوی عبارت “لپ تاپ مک بوک” چند snippet اضافه هم مشاهده می‌کنیم:

  • یک تصویر کوچک در کنار لینک صفحه
  • رتبه بندی ستاره دار
  • قیمت محصول به ریال
  • لینک‌های اضافه سایت در پایین
  • تاریخ انتشار یا به‌روزرسانی یک مقاله

snippetهای سرپ گوگل

به این توضیحات اضافه در صفحه سرپ rich snippets گفته می‌شود. هدف از استفاده rich snippets افزایش CTR و ترافیک وب سایت است. اگر به دنبال بهبود رتبه سایتتان هستید، وب سایتتان را برای نمایش rich snippet بهینه سازی کنید. rich snippet انواع مختلفی دارد که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم.

حالا شاید برایتان سؤال باشد که نتایج جستجوی گوگل برای کاربران چگونه شخصی سازی می‌شود. مهم‌ترین عوامل ایجاد نتایج شخصی سازی شده گوگل شامل:

  • ورود یا عدم ورود به Google Account
  • تاریخچه جستجوهای کاربر
  • تنظیمات موقعیت جغرافیایی دستگاه
  • زبان مورد استفاده دستگاه
  • نوع دستگاه مورد استفاده

مهم‌ترین ویژگی‌های نتایج SERP گوگل

ویژگی‌های SERP شامل هر نوع نتیجه‌ای به‌غیراز نتایج طبیعی گوگل است که در زمان جستجوی عبارت با آن روبرو می‌شوید. در سال‌های اولیه شروع به کار گوگل یعنی سال 1998 تقریباً همه نتایج شبیه به هم بود. در صفحه SERP هم تنها 10 لینک نمایش داده می‌شد؛ اما از سال 2001 و بعد از شروع به کار Adwords، گوگل کم کم نتایجی غیر از نتیجه طبیعی را به SERP اضافه کرد.

مهم‌ترین نتایج features گوگل شامل این موارد است:

1- ویژگی Featured Snippet

Featured Snippet همان ویژگی برجسته نتایج جستجو است که گوگل از یک صفحه وب سایت استخراج می‌کند. گوگل بخشی از مهم‌ترین اطلاعات یک صفحه وب سایت را استخراج و در نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

اکثر Featured Snippet در بالای نتایج طبیعی گوگل و در رتبه بندی 0 نتایج SERP قرار می‌گیرند. Featured Snippet می‌تواند شامل تصویر، متن یا بخشی از یک ویدئو باشد. نتایج برجسته گوگل یا Featured Snippets در کنار همه مزایایی که دارد، گاهی برای وب سایت‌ها تهدید بزرگی است.

 پاسخ بسیاری از سؤالات کاربر در همان ابتدای صفحه از طریق Featured Snippets داده می‌شود. در نتیجه کاربر روی هیچ لینکی کلیک نمی‌کند و صفحه SERP را ترک خواهد کرد. طبق آمار فقط یک سوم از کل جستجوهای گوگل منجر به کلیک روی یک نتیجه طبیعی می‌شوند. SERP features یکی از دلایل این اتفاق است.

البته برخی از پاسخ‌هایی که گوگل به کاربر می‌دهد، از طریق محتوای یک صفحه وب سایت است. در نتیجه این وب سایت در رتبه 0 گوگل قرار می‌گیرد و آمار کلیک سایت بالا می‌رود. این هم یک نوع فرصت از طریق Featured Snippets محسوب می‌شود.

رتبه 0 سرپ گوگل

2- سؤالات پرتکرار People Also Ask

یکی از ویژگی‌های جدید گوگل که در وسط صفحه SERP قرار می‌گیرد، مربوط به سؤالات پرتکرار کاربران است. گوگل علاوه بر نمایش پاسخ سؤال شما در صفحه SERP، یک کادر با نام People Also Asks هم دارد. سؤالات مربوط به عبارت جستجو شده توسط کاربر در این کادر نمایش داده می‌شود.

با کلیک روی هر سؤال پاسخ آن برای شما نمایش داده می‌شود. همچنین، پاسخ کامل سؤال به یک صفحه وب سایت لینک شده است. طبق آمار MOZ نزدیک به 85٪ از نتایج گوگل دارای بخشی به نام سؤالات متداول کاربران است.

نمونه people also ask در سرپ گوگل

3- بخش Related Searches

در انتهای صفحه SERP کلمات کلیدی و عبارات مرتبطی که کاربران جستجو کرده‌اند نمایش داده می‌شود. مثلاً اگر کاربری عبارت سایت ساز چیست را جستجو کرده باشد، این کلمات کلیدی مرتبط برایش نمایش داده می‌شود:

  • سایت ساز پرتال
  • سایت ساز رایگان
  • سایت ساز فروشگاهی
  • سایت ساز خارجی رایگان
  • سایت آماده

Related Searches سرپ گوگل

با کلیک روی هر یک از لینک‌ها یک صفحه SERP جدید با آن کلمه کلیدی باز می‌شود. البته برخی از نتایج مرتبط همراه با تصاویر هستند. 

این تصاویر مربوط به جستجوی عبارت بهترین ابزارهای سئو 2024 است:

جستجوهای مرتبط تصویری

4- پنل دانش یا Knowledge Panel

زمانی که کاربر در مورد شرکت خاص یا اطلاعات افراد مشهور در گوگل جستجو می‌کند با کادری به نام پنل دانش روبرو می‌شود. پنل دانش یا Knowledge Graph معمولاً در سمت راست صفحه SERP قرار می‌گیرد. اطلاعات این پنل هم از چندین منبع مختلف مثل اطلاعات ویکی‌پدیا و... گرفته می‌شود.

در سال 2012 گوگل Knowledge Graph را به کاربران معرفی کرد. پنل دانش شامل این موارد است:

  • تصاویر مرتبط
  • توضیحات متنی
  • لیست حقایق
  • لینک به اطلاعات اضافه

بیشتر بدانید!

به گفته گوگل هدف از SERP features این است که کاربران اطلاعات درست را در زمان مناسب و در قالب مفیدی دریافت کنند.

پنل دانش سرپ گوگل

5- نتایج محلی یا Local Pack

تابه‌حال برای پیدا کردن رستوران و سوپرمارکت نزدیک به شهر یا منطقه خاصی به سراغ گوگل رفتید؟ کادری که در سمت راست صفحه SERP قرار می‌گیرد و پیشنهادات محلی نزدیک به شما را نمایش می‌دهد همان Local Pack است.

زمانی که کاربر عبارتی مثل کارواش نزدیک من را در گوگل جستجو می‌کند؛ گوگل بر اساس لوکیشن کاربر، نزدیک‌ترین مغازه‌های کارواش را لیست می‌کند. به این لیست که در کادر سمت راست صفحه قرار می‌گیرد، نتایج Local Pack می‌گویند.

اگر کسب و کاری آدرس و مشخصات خودش را در بخش Google My Business یا Google Map ثبت کرده باشد، اطلاعات آن در پنل Local قرار می‌گیرد.

نتایج محلی سرپ گوگل

6- نتایج پروازها در Google Flights

اگر می‌خواهید خیلی سریع از وضعیت پروازها مطلع شوید از قابلیت Google Flights SERP استفاده کنید. با جستجوی دو مقصد می‌توانید ساعت پرواز و مبلغ خرید بلیط را از طریق SERP مشاهده کنید.

همچنین، می‌توانید مبدأ و مقصد پرواز را مشخص کنید تا موقعیت مکانی هواپیما و ساعت فرود آن را ببینید.

نتایج پروازها در سرپ گوگل

7- نتایج طبیعی Shopping گوگل

یادتان هست که بالاتر در مورد تبلیغات اسپانسری صحبت کردیم؟ در نتایج فروشگاهی گوگل هم بخشی از نتایج به محصولات sponsored گوگل اختصاص دارد. اگر یک فروشگاه در گوگل دارید می‌توانید از این طریق شانس فروش خودتان را افزایش دهید.

بخش shopping گوگل هم به دو بخش ADS و نتایج طبیعی تقسیم می‌شود. نتایج Shopping گوگل شامل این موارد است:

  • تصویر محصول
  • نام محصول و برند
  • خرده فروش
  • قیمت محصول
  • میانگین امتیاز محصول
  • یک یا دو فکت در مورد محصول

نتایج بخش فروشگاه سرپ گوگل

8- تصاویر Image Pack

قابلیت جستجوی تصاویر در سال 2001 به نتایج جستجو اضافه شد. بخشی از نتایج جستجو در گوگل مربوط به تصاویر است. بر اساس کلمه کلیدی جستجو شده در گوگل می‌توانید تصاویر مرتبط با آن را در این بخش مشاهده کنید.

نتایج تصویر در بخش‌های مختلف نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. تصاویر گوگل از صفحات مختلفی مثل صفحه محصول، تصاویر وبلاگ یا صفحه اصلی وب سایت گرفته می‌شوند.

نتایج تصویری سرپ گوگل

9- نتایج Video

اگر عبارت جستجو شده در گوگل شامل ویدئو هم باشد، این ویدئوها در همان صفحه SERP نمایش داده می‌شوند. تقریباً 88٪ از نتایج ویدئویی از پلتفرم YouTube گرفته می‌شود. به همین خاطر است که بارها در مقالات مختلف پرتال در مورد اهمیت درآمدزایی از یوتیوب صحبت کردیم.

مثلاً زمانی که کاربر عبارت “آموزش فتوشاپ مقدماتی” را در گوگل جستجو می‌کنید، ابتدا چند ویدئو آموزشی از یوتیوب در SERP نمایش داده می‌شود.

نتایج ویدئویی سرپ گوگل

10- طرز تهیه غذا در Recipes

زمانی که به دنبال دستور پخت یک غذا هستید، گوگل یک ویژگی خاص به نام Recipes برای شما دارد. می‌توانید پیش نمایش مدت زمان پخت و ویژگی‌های هر رسپی را در SERP مشاهده کنید و روی یک لینک کلیک کنید. (البته این ویژگی در جستجوی انگلیسی قابل نمایش است.)

در این بخش ما دستور پخت لازانیا را جستجو کردیم:

نتایج مربوط به دستور پخت غذا در سرپ گوگل

11- پاسخ‌های Direct Answers

طبق آمار، 18٪ از نتایج گوگل دارای پاسخ مستقیم هستند. زمانی که کاربر یک سؤال خاصی را در گوگل جستجو می‌کند، Direct Answer گوگل را مشاهده خواهد کرد. پاسخ‌هایی که خود گوگل به کاربر می‌دهد، مالکیت عمومی دارد و از سایت خاصی گرفته نشده است.

اما پاسخ‌های Featured Snippets بخشی از متن یک صفحه وب سایت است که می‌تواند پاسخ سؤال کاربر باشد.

پاسخ‌های مستقیم در نتایج گوگل

12- اخبار و Top Stories روزانه

اگر به دنبال مقالات خبری یا اخبار روز در گوگل باشید با بخشی به نام Top stories برمی‌خورید. مثلاً اگر می‌خواهید از تحولات خاورمیانه اطلاعات داشته باشید، بعد از جستجوی این عبارت 3 خبر جدید این حوزه در همان ابتدای صفحه SERP نمایش داده می‌شود.

البته بخشی از اخبار صفحه SERP به صورت Carousel یا نمایش گردان قرار می‌گیرد.

نکته: برای اینکه سایت شما در بخش اخبار برتر نمایش داده شود، باید وب سایت شما در Google News تأیید شده باشد. اگر می‌خواهید با مهم‌ترین ابزارهای گوگل برای کسب و کارهای اینترنتی آشنا شوید، به مقاله سرویس‌های گوگل مراجعه کنید.

نمایش اخبار در بخش top stories گوگل

13- نتایج شبکه اجتماعی Twitter

از سال 2015 بعد از شراکت گوگل با توییتر، توییت‌ها در گوگل ایندکس می‌شوند. در برخی از جستجوهای گوگل می‌توانید آخرین توییت‌های یک حساب کاربری در توییتر یا همان X را مشاهده کنید. در این تصویر ما عبارت Ahrefs را جستجو کردیم و 3 توییت آخر این حساب کاربری در نتایج جستجو نمایش داده شد.

اخرین توییت های یک شرکت در گوگل

باید بدانید!

نتایج FAQ یا Frequently Asked Question از آگوست سال 2023 دچار تغییر و تحول شد. از این پس نتیجه FAQ صفحه فقط برای وب سایت‌های دولتی و وب سایت‌های بهداشتی نمایش داده می‌شود. تا قبل از سال 2023 همه وب سایت‌ها با استفاده از اسکیمای FAQ می‌توانستند سؤالات متداول صفحه را در نتایج SERP نمایش دهند.

نمایش وب سایت در نتایج جستجو

در حال حاضر تمرکز اصلی گوگل بیشتر روی این موضوع است که کاربر جواب سؤالات خود را در همان صفحه نتایج SERP بگیرد؛ به همین خاطر جذب بازدیدکننده سایت از نتایج ارگانیک کمی سخت‌تر خواهد شد. برای افزایش بازدیدکننده وب سایت خودتان باید جدیدترین الگوریتم‌های گوگل را دنبال کنید. همچنین، نتایج SERP و features آن را بشناسید و همواره سعی کنید بهترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهید.

با رعایت SEO سایت و ساخت یک وب سایت حرفه‌ای، می‌توانید جایگاه خیلی خوبی در نتایج جستجو داشته باشید. اگر هنوز برای فروشگاه یا کسب و کار خودتان سایت ندارید، همین حالا و در کمتر از 5 دقیقه از طریق سایت ساز پرتال یک وب سایت بسازید.

ساخت سایت با سایت ساز پرتال

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و نکاتی که ذکر کردیم به دردتان بخورد.

سؤالات متداول

  • سرپ گوگل چیست؟

SERP یا صفحه نتایج موتور جستجو به صفحه‌ای گفته می‌شود که نتایج عبارت جستجو شده کاربر را نمایش می‌دهد. همه موتورهای جستجو اعم از گوگل و بینگ دارای صفحه‌ای به نام SERP هستند.

  • نتایج جستجو از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

نتایج جستجو از سه بخش کلی نتایج طبیعی گوگل، sponsored و features تشکیل شده است.

  • ویژگی‌های SERP چیست؟

برخی از مهم‌ترین features نتایج جستجوی گوگل شامل: پنل دانش، ویژگی‌های اسنیپت، تبلیغات، سؤالات متداول، جستجوهای مرتبط، لوکال پک، نتایج پرواز، نتایج توییتر و... است.

  • نرخ کلیک در SERP چگونه است؟

طبق آمار رتبه 1 نتایج جستجو 31.73٪ کلیک،‌ رتبه دوم 24.71٪ کلیک و رتبه سوم 18.66٪ کلیک می‌گیرد. هرچقدر رتبه سایت پایین‌تر باشد میزان ورودی و کلیک سایت کمتر می‌شود.

  • تفاوت SEO و SERP چیست؟

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است؛ در حالی که SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page به معنای صفحات نتایج موتورهای جستجو است.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2