تخفیف
تخفیف
امروز رایگان ثبت‌نام کن و تا
۳/۵ میلیون تومان تخفیف ساخت سایت بگیر

کد تخفیف: azar404
ثبت‌نام + ۷ روز تست رایگان

ابزارهای ضروری برای رشد سایت و جذب مشتری: راهنمای کامل ابزارهای بازاریابی دیجیتال

اگر می‌خواهید کسب‌وکار آنلاین‌تان رشد کند، مشتری جذب کنید و برندتان را تقویت کنید، باید از ابزارهای بازاریابی دیجیتال بهره ببرید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا رفتار مخاطب را تحلیل کنید، کمپین‌های بازاریابی مؤثر راه‌اندازی کنید و بازدهی سایت‌تان را به شکل چشمگیری افزایش دهید. در این مقاله با بهترین و ضروری‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌شوید که هر دیجیتال مارکتری باید آن‌ها را بشناسد و استفاده کند.
در این مقاله می‌خوانید:

اگر بخواهید یک درخت تنومند خشک شده را با اره دستی ببرید چقدر باید زمان و انرژی صرف کنید؟ حالا اگر همان درخت را با اره برقی ببرید چه؟ قطعا در زمان و انرژی صرفه جویی زیادی خواهد شد. این دقیقا هدف ابزارهاست! صرفه جویی در منابع مالی و غیر مالی.

در دنیای آنلاین هم شرایط به همین شکل است. یک‌سری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که در صورت استفاده از آنها چه در منابع مالی و چه انرژی صرفه جویی زیادی کرده و حتی گاها سود کسب و کارتان را بسیار افزایش می‌دهید. نکته مثبت اینجاست که خیلی از این ابزارها به‌شکل رایگان یا حداقل نیمه‌رایگان به ما خدمات می‌دهند! با من همراه باشید تا آنها را به شما معرفی کنم.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

اگر بخواهم تمامی ابزارهای دیجیتال در سطح وب را به شما معرفی کنم، باید نام بیشتر از 300 ابزار را بنویسم. اما من در این مقاله ابزارها را از 1 فیلتر مهم عبور داده‌ و تعدادشان را کم کرده‌ام:

قابلیت استفاده برای ایرانیان!

در واقع ابزارهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنم برای ایرانیان قابل استفاده بوده و نیاز نیست برای به‌کار گرفتن‌شان با مشکلات تحریم سر و کله بزنید.

چگونه بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین ابزار بازاریابی دیجیتال فقط خواندن معرفی ابزارها کافی نیست؛ باید از جهات مختلف ابزارها را بررسی کنید تا مطمئن شوید ابزار انتخابی شما دقیقاً با نوع فعالیت، بودجه و اهداف وب‌سایتتان تناسب دارد. 

  1. اولین فاکتوری که باید در نظر داشته باشید، هزینه است. بسیاری از ابزارهای بازاریابی آنلاین مدل Free، Freemium یا Pro دارند و لازم است ببینید آیا بازده واقعی آن ابزار ارزش بودجه‌ای که باید برای آن کنار بگذارید را دارد یا نه. 
  2. دومین نکته، توجه به نیاز تیم است؛ اگر یک تیم کوچک یا تک‌نفره هستید، نیازی به ابزارهای بسیار پیچیده ندارید. 
  3. سومین مورد، Integration یا قابلیت ادغام است؛ یعنی ابزار جدید باید بتواند با سیستم‌های فعلی مثل CRM، ابزارهای سئو، مدیریت      شبکه اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ و… هماهنگ شود. 
  4. قابلیت‌های پیشرفته پشتیبانی نیز، مخصوصاً برای ابزارهای ایرانی اهمیت بالایی دارد چون سرعت پاسخ‌گویی، روی رشد سایت و      رفع مشکلات تأثیر مستقیم دارد.

نکته مهم: قبل از خرید نسخه پولی، بهتر است همیشه نسخه رایگان ابزار را تست کنید تا ببینید آیا فرایندهای اصلی کسب‌وکارتان با ابزار هماهنگ است، یا خیر.

بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال

ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنم، برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کار شما بسیار ضروری هستند و عملا برای جذب مشتری و رشد، به همه آنها نیاز دارید.

1- ابزار ایمیل مارکتینگ Sender

ابزار ایمیل مارکتینگ Sender

در گذشته ابزارهای ایمیل مارکتینگ زیادی مثل mailerlite در دسترس کاربران ایرانی بود اما بعد از مدتی یکی‌یکی شروع به تحریم ما کردند. در حال حاضر ابزار خارجی Sender بهترین ابزاری است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

از جمله مزایایی که باعث شده ایرانیان به سمت سندر بروند، می‌توان به اینها اشاره کرد:

  • عدم تحریم کاربران ایرانی،
  • قابلیت ارسال 15 هزار عدد ایمیل رایگان در ماه،
  • ارائه خدمات به کسب و کارهایی که کم‌تر از 2500 مخاطب دارند،
  • هزینه‌های بسیار پایین و مناسب برای خرید نسخه غیر رایگان،
  • و... .

2- ابزار ایمیل مارکتینگ پاکت

ابزار ایمیل مارکتینگ پاکت

همانطور که گفتم سندر یکی از بهترین ابزارهای حال حاضر در دنیای ایمیل مارکتینگ است اما با این‌حال اگر نمی‌توانید با انگلیسی بودنش کنار بیایید، باید به سراغ یک سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی بروید.

پاکت یکی از اولین سرویس‌های ایمیل مارکتینگ با زبان فارسی است که قابلیت‌هایی مثل تست انسانی یا همان A/B تست، قالب‌های رایگان و... دارد. البته در مورد کیفیت خدمات این ابزار من اطلاعات خاصی ندارم چون تا الان با آن کار نکرده‌ام.

3- ابزار پوش نوتیفیکیشن نجوا

ابزار پوش نوتیفیکیشن نجوا

علاوه بر ایمیل مارکتینگ، یکی دیگر از روش‌های بازاریابی اینترنتی، ارسال پوش نوتیفیکیشن روی مرورگر رایانه و تلفن همراه کاربران است. خب برای این هدف، نجوا به شما کمک می‌کند.

نجوا در واقع یک ابزار ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن ایرانی است که می‌توانید برای خدمات بازاریابی روی آن حساب کنید. هزینه‌های خدمات این ابزار هم معقول و مناسب است.

4- سرویس تبلیغات گوگل

احتمالا بارها در نتایج جستجو گوگل با چنین چیزی روبرو شده‌اید:

سرویس تبلیغات گوگل Google Ads

خب در واقع این سایت‌هایی که با یک آیکون رنگی در نتایج نمایش داده می‌شوند نه با سئو سایت بلکه با پرداخت هزینه به گوگل به صدر نتایج رسیده‌اند. شما هم می‌توانید با ورود به سرویس گوگل ادز، انتخاب کلمات کلیدی مورد نظر و پرداخت هزینه آنها، روی آن کلمات به صفحه اول برسید.

البته سرویس گوگل ادز صرفا برای جذب مخاطب به شما کمک نمی‌کند. بلکه به کمک آن می‌توانید بهترین کلمات کلیدی کسب و کارتان را پیدا کنید، با تعداد زیادی از عبارت‌های جستجو شده توسط مخاطبان آشنا شده و بازدهی حوزه کاری‌تان در گوگل را بفهمید. برای آشنایی بیشتر با سرویس تبلیغات گوگل پیشنهاد می‌کنم مقاله «تبلیغات در گوگل چیست» را مطالعه کنید.

نکته: با توجه به اینکه گوگل ادز برای ایرانیان تحریم است، برای استفاده از آن باید یا تخصص کافی داشته باشید یا اینکه به سراغ شرکت‌های خدمات‌دهنده در این حوزه، مثل سایت نوین بروید.

ابزارهای سئو وب سایت

دسته دیگری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، ابزارهایی هستند که در دنیای سئو و بهینه سازی سایت به ما کمک می‌کنند. اگر نمی‌دانید منظورم چیست، حتما مقاله «سئو چیست» را مطالعه کنید.

1- سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل

بدون شک سرچ کنسول مهم‌ترین ابزار سئو سایت است. در واقع این یک ابزار رایگان است که خود گوگل در اختیار کاربرانش قرار داده. بعد از اینکه وب سایت‌تان را به این ابزار اینترنتی متصل کنید، در ابتدا گوگل سایت شما را به رسمیت شناخته و به آن اهمیت بیشتری می‌دهد.

در مرحله دوم هم خود ابزار قابلیت‌های زیادی در اختیارتان می‌گذارد. مثلا به شما آماری در مورد وضعیت سئو سایت، تعداد بک لینک‌ها، تعداد کاربران ورودی، کلمات کلیدی که از آنها بازدید دارید و... می‌دهد. در مقاله «سرچ کنسول چیست؟» بیشتر در مورد کنسول جست و جوی گوگل توضیح داده‌ایم.

2- ابزار سایت الکسا

نمایش رتبه الکسا

سایت الکسا دو ابزار دارد. ابزار اول سایت‌های سطح وب را بر اساس بازدیدی که دارند رتبه‌بندی می‌کند. (مقاله کاهش رتبه الکسا را بخوانید.) اما ابزار دوم یک ابزار مختص سئوکاران است.

این ابزار اطلاعات مهمی از سئو هر سایت و مخصوصا سایت رقبا به شما می‌دهد. مثلا اینکه سایت مورد نظر چند بک لینک دارد و هر بک لینک از کدام سایت است، روی کدام کلمات کلیدی رتبه دارد و روی کدام کلمات نقطه ضعف داشته که شما می‌توانید روی آنها کار کنید و... . این ابزار البته به‌شکل رایگان در دسترس نیست و باید برای استفاده، نسخه غیر رایگانش را خریداری کنید.

3- سایت Keywordtool

ابزار دیجیتال مارکتینگ Keyword Tool

اگر کمی در حوزه سئو فعالیت کرده و با آن آشنا باشید، احتمالا می‌دانید که یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در سئو تحقیق کلمات کلیدی است. در این فرآیند به کمک یک‌سری ابزار و البته تخصصی که دارید، باید کلمات کلیدی که کاربران برای رسیدن به سایت شما در گوگل جستجو می‌کنند را پیدا کنید.

با توجه به تحریم‌ها و عدم خدمات‌دهی اغلب ابزارها به ایرانیان، Keywordtool در حال حاضر بهترین ابزاری است که در اختیار داریم. این ابزار در نسخه رایگان تعداد زیادی کلمه کلیدی مرتبط به حوزه کسب و کارمان را به ما معرفی کرده و حتی اجازه می‌دهد از آنها خروجی بگیریم.

البته برای انجام تحقیق کلمات کلیدی صرفا وجود یک ابزار کافی نیست و همانطور که گفتم باید حتما تخصص لازم را هم داشته باشید.

4- Screaming Frog

ابزار دیجیتال مارکتینگ Screaming Frog

بر خلاف دیگر ابزارها، Screaming Frog در واقع یک نرم افزار است که برای استفاده باید آن را روی رایانه‌تان نصب کنید. این ابزار به‌شکل تخصصی در زمینه آنالیز سئو داخلی به شما کمک می‌کند. یعنی به شما کمک می‌کند که بفهمید چند صفحه در سایت دارید، در هر صفحه چه تعداد تگ H1 و H2 قرار داده‌اید، توضیحات متای هر صفحه چیست و... .

البته این ابزار تا 500 صفحه از سایت شما را به‌شکل رایگان آنالیز می‌کند اما در صورتی که صفحات بیشتری دارید، باید نسخه غیر رایگانش را به‌شکل دلاری بخرید.

5- ابزار MOZ

سرویس ماز MOZ

سایت ماز یکی از سایت‌های تخصصی در حوزه سئو است که ابزارهای مختلفی هم را در اختیار کاربران این حوزه قرار داده. اما خب معروف‌ترین ابزارش، Link Explorer است. این ابزار به‌شکل تخصصی بک لینک رقبای شما را آنالیز کرده و آمار خوبی در مورد آن به شما می‌دهد.

البته ابزار سایت الکسا آمار بهتری دارد اما خب ابزار MOZ به دلیل هزینه کم‌ترش، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همینطور این ابزار یک نسخه نیمه‌رایگان هم دارد که نسبتا به شما کمک می‌کند.

6- ابزار تست Schema

ابزار تست اسکیما

یکی از فاکتورهای سئو سایت، اسکیما است. در واقع اسکیما یک‌سری کد است که وقتی به سایت اضافه کنید، موتورهای جستجو مثل گوگل می‌توانند راحت‌تر محتوای سایت، نوع و جزئیاتش را متوجه شوند. در ادامه هم موتورهای جستجو برای سپاسگزاری از شما برای اضافه کردن این کدها به سایت، قدرت سئوی‌تان را افزایش می‌دهند.

حالا بعد از اضافه کردن اسکیماها به سایت به کمک یک متخصص یا افزونه‌های اسکیمای وردپرسی، باید مطمئن شوید که به درستی این کار را انجام داده‌اید. اینجاست که این ابزار تست اسکیما که از خود گوگل است، به کمک‌تان آمده و با دریافت آدرس سایت‌تان، کدها را اعتبارسنجی می‌کند.

7- Uptime Robot

 ابزار بازاریابی اینترنتی Uptime Robot

یک سایت ممکن است طی سال به دلایلی مختلفی از دسترس کاربران خارج شود؛ اما مهم‌ترین و رایج‌ترین دلیل، خطاهای مربوط به سرور سایت است. متاسفانه اگر دائما سایت شما از دسترس خارج شده و کاربران نتوانند واردش شوند، گوگل به مرور رتبه‌های سئو آن را کاهش می‌دهد.

با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، باید حتما هوای سرور سایت‌تان را داشته باشید. ابزار آپتایم ربات به‌شکل 24 ساعته سایت‌تان را رصد کرده و به این ترتیب به محض از دسترس خارج شدنش، این موضوع را به شما اطلاع می‌دهد.

در نهایت اگر آپ تایم ربات به شما اطلاع داد که سرور سایت دائما قطعی دارد، باید تصمیم به تغییر شرکت هاستینگ‌تان بگیرید تا با مشکلات سئو جدی روبرو نشوید.

ابزارهای بررسی UX سایت

UX یا تجربه کاربری به تجربه‌ای که کاربر از سایت شما دارد اشاره می‌کند. مثلا اینکه آیا سرعت سایت شما باعث تجربه بد کاربران می‌شود یا تجربه مثبتی می‌سازد؟ اینکه سایت‌تان در موبایل کاربران به خوبی نمایش داده می‌شود یا نه و... . در ادامه قرار است چند ابزار برای بررسی تجربه کاربری کاربران را به شما معرفی کنم.

1- ابزار GTmetrix

تست سرعت سایت با جی تی متریکس

جی تی متریکس معتبرترین ابزار در سطح وب برای بررسی سرعت سایت‌ است. این ابزار در نسخه رایگان هم وب سایت شما را به‌شکل دقیق از نظر سرعت بررسی کرده و به آن نمره‌ می‌دهد.

البته نکته مهم‌تر اینجاست که این ابزار به شما در مورد مشکلات سرعت، یک‌سری گزارش بسیار مهم می‌دهد. مثلا اینکه لود 5 ثانیه‌ای سایت‌تان به دلیل مشکل سرور است، سرعت کم صفحه به دلیل وجود تعداد زیادی تصویر بوده و... . به همین دلیل حتی متخصصان بهینه سازی سرعت هم از این ابزار کمک می‌گیرند.

2- ابزار mobile friendly test

چند سال پیش بود که اعلام شد تعداد بازدیدکنندگان موبایلی از تعداد بازدیدکنندگان رایانه‌ای در سطح وب بیشتر شده و این موضوع زمینه‌ای شد تا گوگل به کاربران موبایلی بیشتر از قبل اهمیت بدهد.

در حال حاضر گوگل به‌شدت به سازگاری قالب وب سایت شما با تبلت و موبایل اهمیت می‌دهد. بنابراین شما هم باید از این موضوع مطمئن شوید. ابزار mobile friendly test یکی از ابزارهای تخصصی است که کمک می‌کند قالب سایت‌تان را در دستگاه‌های مختلف بررسی کنید. برای استفاده کافی است آدرس سایت‌تان را در ابزار مورد نظر وارد کنید. (این ابزار هم متعلق به گوگل است.)

3- Core Web Vitals در سرچ کنسول 

Core Web Vitals در سرچ کنسول

Core Web Vitals در واقع یکی از ابزارهای جدیدی است که به سرچ کنسول اضافه شده. این بخش، یک‌سری اطلاعات در مورد تجربه کاربری سایت شما شامل سرعت، ظاهر و... ارائه می‌کند. البته برای استفاده از این قسمت، ابتدا باید یا در موردش مقاله‌های رایگان سطح وب را بخوانید یا در یک دوره کار با سرچ کنسول شرکت کنید.

4. ابزار Hotjar

Hotjar یکی از قدرتمندترین ابزارهای تست و بررسی UX در جهان است که به شما کمک می‌کند رفتار کاربران را در صفحات سایت به‌صورت دقیق مشاهده و تحلیل کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید ببینید کاربران روی کدام بخش‌ها کلیک می‌کنند، تا کجا اسکرول می‌کنند و کجاها مکث می‌کنند و چه قسمت‌هایی برایشان مبهم یا گیج‌کننده است.

Hotjar امکانات متنوعی مانند Heatmap‌ (نقشه حرارتی)، ویدئوهای واقعی از رفتار کاربران، نظرسنجی و ابزارهای جمع‌آوری بازخورد ارائه می‌دهد. نکته مثبت این است که نسخه رایگان Hotjar همچنان برای کاربران ایرانی قابل استفاده است، البته در صورتی که از VPN استفاده کنند. جالب است بدانید مشاهده فقط ۱۰ ویدیو از رفتار کاربران، گاهی از یک دوره آموزشی چندمیلیونی UX آموزنده‌تر است و می‌تواند تصمیمات حیاتی شما برای افزایش نرخ تبدیل و بهبود تجربه کاربری را تغییر دهد.

ابزارهای شبکه‌های اجتماعی

خب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، معرفی ابزارهایی است که به شبکه‌های اجتماعی ارتباط دارند. در ادامه آنها را به شما معرفی می‌کنم.

1- ابزار نوین هاب

ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ

نوین هاب یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی ایرانی است. روش کار این ابزار به این صورت است: محتوایی که برای انتشار ساخته‌اید را در آن بارگذاری می‌کنید، کپشن آن را نوشته، هشتگ‌ها را پایینش قرار داده و در نهایت زمان انتشارش را هم مشخص می‌کنید. به این ترتیب دیگر محتواها به ترتیب و طبق زمان‌بندی در شبکه‌های اجتماعی‌تان منتشر می‌شود.

2- ابزار Ninjalitics

ابزار Ninjalitics

Ninjalitics به شما کمک می‌کند آمار اکانت خودتان یا رقبا را در اینستاگرام بررسی کنید. در واقع این ابزار فاکتورهایی مثل لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و در نهایت تعامل اکانت را بررسی کرده و آن را به‌شکل عددی به شما نمایش می‌دهد. البته ابزار گفته‌شده در نسخه غیر رایگان اطلاعات بیشتری در مورد حساب ارائه می‌کند.

3- سرویس IFTTT

سرویس IFTTT

خیلی از وب سایت‌های بزرگ و معتبر با توجه به اینکه مخاطبان علاقه زیادی به محتواهای‌شان دارند، به محض انتشار یک مقاله در سایت، لینک آن را در تمامی شبکه‌های اجتماعی خودشان منتشر می‌کنند.

حالا سرویس IFTTT به شما کمک می‌کند بدون زحمت اضافه، لینک محتواهای جدیدتان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. در واقع بعد از نصب این سرویس روی سایت و دادن دسترسی اکانت شبکه‌های اجتماعی‌تان به آن، بعد از انتشار یک مقاله، به طور خودکار لینک مقاله را در دیگر شبکه‌های‌تان منتشر می‌کند.

4- insight instagram

insight instagram یک ابزار جداگانه نیست، این قابلیتی است که در اختیار پیج‌های بیزینسی در اینستاگرام قرار می‌گیرد. در واقع پیج‌های اینستاگرامی که بیشتر از 100 نفر فالوور داشته باشند می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. از جمله اطلاعاتی که این ابزار به شما می‌دهد می‌توان به اینها اشاره کرد:

  • تعداد لایک هر پست،
  • تعداد کامنت هر پست،
  • تعداد ذخیره شدن هر پشت،
  • تعداد دفعات به اشتراک گذاشته شدن هر پست،
  • تعداد بازدیدی که هر پست از طریق هشتگ‌ها، کاربران Home و... گرفته.

علاوه بر اینها می‌توانید به کمک این ابزار بفهمید کاربران پیج‌تان در چه روزهایی از هفته زمان بیشتری را در اینستاگرام صرف می‌کنند.

ابزارهای جانبی و متفرقه

خب تا اینجای مقاله مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کردم. علاوه بر اینها، یک‌سری ابزار دیگر هم هستند که شاید نتوان در دسته‌بندی خاصی قرارشان داد اما بسیار پرکاربرد بوده و اصولا افراد فعال در دنیای بازاریابی دیجیتال نیاز به استفاده از آنها دارند. پس با من همراه باشید تا آنها را هم معرفی کنم.

1- ابزار نیوزباکس (سوشیال لیسنینگ)

ابزار نیوزباکس (سوشیال لیسنینگ)

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در موفقیت یک کسب و کار، برندسازی بوده و یکی از نکات در برندسازی، بررسی نظرات و صحبتی است که مخاطبان نسبت به شما دارند.

با توجه به اهمیت این موضوع، یک‌سری ابزار با نام سوشیال لیسنینگ در سطح وب به وجود آمده‌اند. این ابزارها شبکه‌های اجتماعی را برای پیدا کردن نظراتی که در مورد کسب و کار شما داده می‌شود، رصد کرده و به محض برخورد با هر پیام، پست، کامنت و... این موضوع را به شما اطلاع می‌دهند.

به این ترتیب می‌توانید ابتدا نظر مخاطبان نسبت به خودتان را درک کرده و در مرحله دوم در صورت وجود نظر منفی، با حضور به موقع و پاسخگویی، از ایجاد بحران جلوگیری کنید. در حال حاضر یکی از ابزارهای سوشیال لیسنینگ ایرانی در سطح وب، ابزار سایت نیوزباکس است.

2- ابزار yun (کوتاه کننده لینک)

کوتاه کننده لینک

خیلی مواقع ما نیاز داریم آدرس یک صفحه از سایت، یک صفحه فرود و... را با مخاطبان‌مان در شبکه‌های اجتماعی یا دیگر رسانه‌ها به اشتراک بگذاریم.

اما در همین حین ممکن است به دلیل طولانی بودن لینک‌ها به مشکل بخوریم. اینجاست که از سایت‌های کوتاه‌ کننده لینک استفاده می‌کنیم. این سایت یا ابزارها لینک ما را به یک لینک کوتاه، جمع و جور و آماده اشتراک تبدیل می‌کنند. مثلا اغلب اینفلوئنسرها در بیو پیج‌شان یک لینک کوتاه شده قرار می‌دهند. yun یکی از ابزارهای ایرانی است که در کوتاه کردن لینک‌ها به شما کمک می‌کند.

3- رایچت (چت آنلاین در سایت)

رایچت (چت آنلاین در سایت)

در دنیای بازاریابی دیجیتال هر چه بتوانید ارتباط نزدیک‌تری با مخاطبان برقرار کنید، احتمال تبدیل کردن آنها به خریدار بیشتر می‌شود. به همین دلیل خیلی بازاریابان دیجیتال از ابزارهای چت آنلاین استفاده می‌کنند.

این ابزارها بعد از اضافه شدن به سایت، به شما این قابلیت را می‌دهند که به‌شکل آنلاین با کاربران‌تان چت کنید. رایچت دقیقا یک ابزار آنلاین ایرانی برای اضافه کردن قابلیت چت آنلاین به سایت شماست که می‌توانید از آن استفاده کنید.

4- ترلو (مدیریت پروژه)

سرویس مدیریت پروژه ترلو Trello

مخصوصا در شرایط کرونا خیلی از کسب و کارها مجبور به کنار آمدن با کار گروهی و دورکاری شدند. خب در این شرایط قطعا نیاز به ابزارهای مدیریت پروژه و تیم دارید و خب ابزار ترلو (Trello) یکی از بهترین ابزارهای موجود در سطح وب است.

البته متاسفانه چند مدتی است که ترلو با ایرانی‌ها سر ناسازگاری گذاشته اما خوشبختانه یک ابزار مشابه ایرانی با نام تسکولو به وجود آمده که در صورت نیاز می‌توانید از آن کمک بگیرید.

5. ابزار مدیریت لینک و صفحات چندلینکی «زیلینک»

زیلینک یکی از پرکاربردترین ابزارهای ایرانی برای ساخت صفحات چندلینکی است و خصوصاً برای کسانی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند اهمیت زیادی دارد؛ چرا که امکان قرار دادن فقط یک لینک در بیو باعث محدودیت زیادی شده و با زیلینک می‌توانید بدون نیاز به هیچ دانش فنی، یک صفحه حرفه‌ای بسازید که شامل چندین لینک مختلف باشد و کاربران را به صفحات فروشگاه، واتساپ، سایت یا لندینگ‌های مختلف موردنظرتان هدایت کند.

این ابزار برای فروشگاه‌های آنلاین، فریلنسرها، تولیدکنندگان محتوا، مربیان آنلاین و پیج‌های آموزشی بسیار مناسب است. ظاهر صفحات ساخته‌شده در زیلینک حرفه‌ای و کاملاً قابل شخصی‌سازی است و از طرفی امکان تحلیل تعداد کلیک روی هر لینک نیز وجود دارد؛ یعنی می‌توانید بفهمید کاربران بیشتر از طریق کدام لینک‌ها تعامل دارند. همین ویژگی‌ها باعث شده زیلینک به یک ابزار ضروری برای مدیریت ترافیک ورودی از شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود.

6. پنل‌های پیامکی

پنل‌های پیامکی از کاربردی‌ترین ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی برای کسب‌وکارها هستند و نقش مهمی در اطلاع‌رسانی سریع، بازاریابی مستقیم و هدفمند و افزایش تعامل با مشتریان دارند. این پنل‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند پیام‌های تبلیغاتی، کدهای تخفیف، پیام‌هایی مانند تأیید خرید یا ارسال مرسوله و حتی پیام‌های مناسبتی را به‌صورت انبوه و هدفمند ارسال کنند.

از مزایای اصلی پنل‌های پیامکی می‌توان به سرعت بسیار بالا، نرخ دیده‌شدن فوق‌العاده، هزینه مقرون‌به‌صرفه و امکان شخصی‌سازی پیام‌ها با توجه به ویژگی‌های کاربران اشاره کرد. بسیاری از کسب‌وکارها از این پنل‌ها برای افزایش نرخ تبدیل، یادآوری سبد خریدهای رهاشده، جذب مشتریان جدید، افزایش آگاهی از برند و حفظ مشتریان فعلی استفاده می‌کنند. همچنین برخی پنل‌ها امکان اتصال به وب‌سایت و نرم‌افزارهای CRM را فراهم می‌کنند تا فرایند ارسال پیام کاملاً خودکار و بر اساس رفتار کاربر انجام شود. فقط کافی‌ست پنل‌های پیامکی مختلف را بررسی کنید و مناسب‌ترین گزینه را با توجه به نیازهای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

اشتباهات رایج در انتخاب ابزارهای بازاریابی دیجیتال

بزرگ‌ترین اشتباه در استفاده از ابزار بازاریابی دیجیتال این است که تصور کنیم ابزارها قرار است برای ما جادو کنند و کسب‌وکارمان را زیر و رو کنند. بسیاری از تیم‌ها بدون نیاز واقعی، بودجه‌های هنگفتی را به ابزارهای پرهزینه اختصاص می‌دهند، یا ده‌ها ابزار مختلف را به کار می‌گیرند اما از هیچ‌کدام به‌طور جدی استفاده نمی‌کنند.

از طرفی، اعتماد کامل به داده‌های ابزارها نیز اشتباه بزرگی‌ست که کسب‌وکارها را به دام می‌اندازد؛ همیشه ۵ تا ۱۰ درصد احتمال خطا وجود دارد و تحلیلگر باید بین داده‌ها و واقعیت رفتار کاربران تعادل ایجاد کند. نداشتن استراتژی نیز ضربه بزرگی به تیم خواهد زد؛ یعنی تیم ابتدا باید بداند هدفش افزایش جذب مشتری است یا بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا رشد محتوایی و سپس ابزار مناسب را انتخاب کند. به یاد داشته باشید ابزارهای دیجیتال مارکتینگ صرفاً کمک‌کننده هستند و بدون استراتژی نمی‌توانند باعث رشد کسب‌وکار شوند.

آخرین ابزار؛ پرتال!

برای این که بتوانید از طریق اینترنت مشتری جذب کنید، باید فعالیت آنلاین و اینترنتی داشته باشید. اجازه بدهید به عنوان آخرین ابزار، یک روش ساده برای دیده شدن در فضای مجازی پیشنهاد کنم! در واقع پرتال یک سایت ساز و فروشگاه ساز اینترنتی است که به شما اجازه می‌دهد در کم‌تر از 5 دقیقه یک سایت با ظاهر دلخواه و البته حرفه‌ای بسازید.

بهترین ابزارها برای دیجیتال مارکتینگ

نکته جالب اینجاست که شما می‌توانید سایت‌تان را بدون پرداخت یک ریال هزینه ساخته و تا 7 روز هم از آن به شکل رایگان استفاده کنید. برای شروع وارد صفحه سایت ساز پرتال شوید و آن را امتحان کنید. در ضمن پرتال پشتیبانی رایگان دارد و اگر مشکلی داشته باشید به صورت رایگان برای شما برطرف می‌شود.

خب به انتهای مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ رسیدیم. در انتها اگر شما هم ابزار خاصی را می‌شناسید که جایش در مقاله خالی است، لطفا آن را در بخش نظرات به ما و دیگر مخاطبان معرفی کنید. همینطور اگر سوال یا پیشنهادی داشتید، در قسمت نظرات منتظریم.

سوالات متداول

  • آیا ابزارهای رایگان برای رشد سایت کافی هستند؟

تا حد زیادی بله. ابزارهایی مانند سرچ کنسول، Keywordtool، Uptime Robot، GTmetrix و mobile friendly test کاملاً رایگان و بسیار کاربردی هستند. بعد از این که کسب‌وکارتان رشد کرد، می‌توانید به سراغ نسخه‌های Pro بروید اما شروع کار را می‌توان ۱۰۰٪ با ابزارهای رایگان پیش برد.

  • بهترین ابزار برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی چیست؟

Keywordtool برای پیدا کردن کلمات کلیدی و Google Trends برای پیدا کردن ترندهای روز، دو ابزار فوق‌العاده کاربردی برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی هستند.

  • آیا ابزارهای تبلیغات گوگل برای کسب‌وکارهای کوچک هم مفید هستند؟

بله. گوگل ادز حتی برای کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌تواند کاملاً سودآور باشد؛ چون شما فقط برای همان واژه‌هایی هزینه می‌کنید که مشتریان کسب‌وکار شما جستجو می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود نرخ تبدیل این روش تبلیغاتی بسیار بالا باشد.

  • آیا ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ ممکن است داده‌های متفاوتی نشان دهند؟

بله، کاملاً طبیعی است. هر ابزار روش اندازه‌گیری، نمونه‌برداری و پردازش داده‌ی مخصوص خودش را دارد. برای تحلیل حرفه‌ای، همیشه میانگین داده‌های چند ابزار را در نظر بگیرید و وابسته به یک منبع نباشید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

شما که yun رو معرفی کردی خودت حاضری ازش استفاده کنی؟
بهتره از این پس قبل معرفی یه تحقیق بکنی!

سلام خدمت شما
آقای بهنام ما مشکلی در این ابزارها ندیدیم اگر مشکلی دارن بگید که بررسی کنیم

جاب بودش ممنون

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
021-63404 داخلی 2