اگر صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید حتما با این سوالات مواجه شدهاید:
- چه محتوایی برای سایت و شبکههای اجتماعی تولید کنم؟
- مخاطب من بیشتر به دنبال چه محتوایی است؟
- چه محتوایی تولید کنم که مخاطبان از آن استقبال کنند؟
- مشتریان در اینترنت به دنبال چه چیزهایی هستند؟
یکی از راههای رسیدن به جواب این سوالات، تحقیق کلمات کلیدی است. تحقیق کلمات کلیدی یعنی این که عبارتهای پرجستجوی کاربران را پیدا کنیم و براساس آنها محتوای جدید بسازیم.
پس در این مقاله بهشکل جامع نحوه تحقیق کلمات کلیدی یا همان keyword research را به شما آموزش میدهم. با توجه به اهمیت این موضوع، سعی کردم در بخشهایی از مطلب، نمونههای کاملی را برایتان مثال بزنم تا هیچ سوالی در ذهنتان باقی نماند.
برای تحقیق کلمات کلیدی چقدر زمان نیاز داریم؟
شاید جالب باشد بدانید که پرتال در سال 1393 راهاندازی شده اما هنوز بعد از چند سال ما در حال انجام تحقیق کلمات کلیدی در آن هستیم! چرا؟ چون این فرآیند اصلا قرار نیست تمام شود. بلکه شما باید دائما این فرآیند را برای پیدا کردن کلمات جدید و کاملتر کردن محتواهای سایتتان انجام بدهید.

علاوه بر این، با توجه به زمانبر بودن و حوصله سربر بودن آن، بهتر است در چند روز انجامش داده یا حتی به چند ماه تقسیمش کنید.
به همین دلیل، بهتر است این فرآیند را به عنوان یک عادت مستمر در نظر بگیرید و همیشه بخشی از زمان خود را به پیدا کردن کلمات کلیدی اختصاص دهید. با مرور مداوم ترندهای جستجو، تحلیل رفتار کاربران و بررسی فعالیت رقبا، میتوانید فهرستی از کلمات ارزشمند تهیه کنید که محتوای شما را هدفمندتر کرده و فرصتهای جدید برای جذب مخاطب ایجاد میکند. این کار باعث میشود همواره بتوانید محتوای سایتتان را بهروز و کامل نگه دارید.
آموزش تحقیق کلمات کلیدی
در قدم صفر تحقیقات کلمات کلیدی، باید کسب و کار خودتان را در 3 تا 5 کلمه توصیف کنید. مثلا در مورد پرتال: (شرکت طراحی سایت) حالا از خودتان این سوال را بپرسید: {مخاطبان برای رسیدن به چنین کسب و کاری، چه کلماتی را جستجو میکنند؟}
در مورد کسب و کار ما، اینها کلمات مورد نظر هستند:
- طراحی سایت،
- ساخت سایت،
- وب سایت سازی،
- ساخت فروشگاه اینترنتی،
- و...
تبریک! شما اولین کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کارتان را پیدا کردید. در دنیای سئو به این کلمات کلیدی، کلمات دانه یا seed keyword میگوییم. حالا از قدم صفر عبور کنیم و به قدم اول برویم.
1_ کلمات دانه را به کمک رقبا گسترش بدهید

در قدم دوم باید سعی کنید کلمات دانه را گسترش بدهید و لیست آنها را زیادتر کنید. چطور؟ کلماتی که در مرحله قبل پیدا کردید را در گوگل جستجو کنید و به سایتهایی بروید که رقیب شما هستند. منظورم هر سایتی که روی این کلمات کار کرده، نیست. منظور سایتهایی است که بهشکل تخصصی مثل خودتان در یک حوزه کار میکنند. حالا به سراغ بخش وبلاگ سایتشان رفته و کلمات کلیدی اصلی هر مقاله را بنویسید.
علاوه بر این، میتوانید به جای این کار از یک کوئری جستجو کمک بگیرید: ابتدا عبارت site: را در گوگل نوشته و در ادامه آن، آدرس سایت مورد نظر را قرار داده و جستجو کنید. چیزی مثل این: site:portal.ir
به این ترتیب، تمامی صفحات این سایت از مقالات تا برگهها و... سایت مورد نظر که توسط گوگل دیده شدهاند به شما نمایش داده میشوند:

حالا راحتتر میتوانید عمل افزایش تعداد کلمات دانه را جلو ببرید. مثلا در تصویر بالا، من کلمات کلیدی دانه پایین را پیدا کردم:
- قیمت طراحی سایت،
- طراحی سایت املاک،
- طراحی سایت خبری،
- طراحی سایت هنری
- و...
در این مرحله، مهم است که تمرکز خود را روی کلماتی بگذارید که هم مرتبط با کسبوکار شما هستند و هم احتمال جستجوی بالایی دارند. توجه داشته باشید که صرفاً جمعآوری کلمات کافی نیست؛ باید کلمات دانهای را پیدا کنید که توانایی تبدیل بازدیدکننده به مشتری را داشته باشند. این کار به شما کمک میکند نه تنها لیست خود را گستردهتر کنید، بلکه کیفیت آن را نیز افزایش دهید و به جای حجم زیاد، ارزش واقعی برای استراتژی سئو خود بسازید.
2_ از دیگر تکنیکها برای افزایش تعداد کلمات دانه کمک بگیرید
قطعا نمیتوان گفت که الزاما رقبای شما به تنهایی تمامی کلمات کلیدی مورد نظر در حوزه کاریتان را پوشش دادهاند. علاوه بر این خیلی مواقع ممکن است اصلا شما رقیب درست و حسابی نداشته باشید یا رقبایتان ضعیف کار کرده باشند. با توجه به اینها، در ادامه تحقیق کلمات کلیدی، از چند راهکار دیگر هم برای افزایش تعداد کلمات دانه کسب و کارمان کمک میگیریم. چه راهکارهایی؟
بارش فکری
یکی از رایجترین تکنیکها، تکنیک بارش فکری است. در این روش 1 الی چند دقیقه به خودتان زمان داده و هر کلمه و سوال مرتبط به کسب و کارتان را روی یک کاغذ یا فایل متنی در رایانه مینویسید. حتی میتوانید این تکنیک را همراه با دیگر اعضای تیم انجام بدهید. دقت کنید، حین انجام بارش فکری، به هیچ وجه نباید به ایدههای بد گیر بدهید، چراکه به این ترتیب خلاقیت اعضا یا خودتان را از بین میبرید. پس صرفا به فکر کمیت باشید نه کیفیت.
اینستاگرام

اینستاگرام یکی از بهترین منابع برای پیدا کردن کلمات کلیدی است. در مرحله اول به سراغ هشتگهای اینستاگرام بروید و ببینید در حوزه شما چه هشتگهایی استفاده شده؟ احتمالا خیلی از آنها به شما کلمات کلیدی جدید بدهند. بعد از آن به سراغ پست رقبا رفته و سعی کنید از محتوای آنها کلمه جدید بسازید. در مرحله سوم هم به نظرات مخاطبان و سوالاتی که پرسیدهاند رجوع کنید.
انجمنها

راهکار دیگر این است که به سراغ انجمنهای آنلاین بروید. اگر در حوزه کاریتان وب سایت پرسش و پاسخ یا انجمنی وجود دارد، به آن رفته و ببینید که مخاطبان در آن چه سوالاتی را مطرح کردهاند؟ اینها دنیای ایده برای پیدا کردن کلمات کلیدی دانه هستند.
گوگل

بله خود گوگل هم یکی از بهترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی یا همان کیورد ریسرچ است. اما چطور از آن استفاده کنیم؟ میتوانید کلماتی که تا الان پیدا کردهاید را در گوگل جستجو کنید و سپس از کادر جستجوهای مرتبط کمک بگیرید. تصویر پایین را مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده میکنید، بعد از جستجو کلمه طراحی سایت خود گوگل تعداد زیادی کلمه مرتبط پیشنهاد میکند. هر کدام از این کلمات میتواند یک کلمه دانه برای وب سایت ما باشد.
از ابزارها استفاده کنید

یکی از راهکارهای عالی برای افزایش تعداد کلمات کلیدی، استفاده از ابزارهای رایگان و نیمهرایگانی است که در سطح وب وجود دارند. مثلا:
این ابزارها بعد از جستجو هر کلمه کلیدی، تعداد بسیار زیادی کلمه مرتبط به شما پیشنهاد میکنند. همینطور به شما اجازه میدهند از کلمات، خروجی اکسل بگیرید. اما این ابزارها از کجا این کلمات را نشان میدهند؟ خب راستش را بخواهید این ابزارها هم از کلماتی که خود گوگل پیشنهاد میدهد استفاده میکنند اما خب به دلیل قدرت و سرعت بالایی که دارند، استفاده از آنها توجیه دارد.
3_ کلمات نامناسب را حذف کنید
اگر تا اینجای فرآیند را بهدرستی طی کرده باشید، الان باید لیستی بسیار طولانی از کلمات، چیزی در حدود 100 تا چند هزار کلمه کلیدی داشته باشید! بهتر است همه این کلمات را جایی یادداشت و ذخیره کنید.
خب، کمکم به جاهای سخت نزدیک میشویم. در قدم سوم از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی سئو، باید شروع کنید به حذف کلمات نامناسب! قطعا در میان کلمات شما الان تعداد زیادی کلمه وجود دارد که اصلا هیچ ربطی به کسب و کارتان ندارد.
همینطور کلماتی در میان آنها هست که ممکن است نخواهید روی آنها کار کنید. به عنوان نمونه در تحقیق کلمات کلیدی پرتال، شاید ما کلماتی مثل طراحی سایت رایگان و همینطور کلماتی مثل راهاندازی کسب و کار بدون سرمایه را نخواهیم! (مثال میزنم) به این ترتیب آنها را از لیست کلماتمان حذف میکنیم.
برای اینکه بتوانید روی نتایج واقعی و مؤثر تمرکز کنید، بهتر است پس از حذف کلمات نامناسب، فهرست باقیمانده را با دقت بررسی کنید و آنهایی که بیشترین پتانسیل جذب مخاطب و تبدیل را دارند مشخص کنید. این کلمات، همان کلمات کلیدی پولساز شما هستند که نه تنها باعث افزایش ترافیک هدفمند سایت میشوند، بلکه میتوانند بازدهی محتوای شما را به حداکثر برسانند.
شناسایی این دسته از کلمات، پایه موفقیت استراتژی سئو و تولید محتوا محسوب میشود و کمک میکند انرژی و منابع خود را روی مواردی سرمایهگذاری کنید که نتیجه واقعی دارند.
نکته: احتمالا خیلی از کلمات لیستتان تکراری هستند و بهتر است آنها را حذف کنید.
4_ کلمات کلیدی را دستهبندی کنید
خب، سختترین مرحله تحقیق کلمه کلیدی در سئو، دستهبندی کردن کلمات است! تمامی مراحلی که تا الان گفتم را میتوانید طی 1 الی 2 روز انجام بدهید. اما این مرحله به بعد را ممکن است بخواهید هر از گاهی انجام بدهید و چند کلمه نهایی استخراج کنید. یا اینکه همه کلمات را طی چند روز دستهبندی کنید. در هر حال انتخاب این موضوع با شماست ولی قطعا با وجود تعداد زیادی کلمه، نمیشود همهشان را در یک روز دستهبندی کرد.

ببینید، الان شما تعداد زیادی کلمه دارید که همهشان به درد کسب و کارتان میخورد. اما نکته مهم اینجاست که قرار نیست هر کدام از این کلمات روی یک صفحه سئو شوند، بلکه ممکن است بتوانید چند تای آنها را در یک صفحه بهینه کنید. یعنی چه؟
مثلا در تحقیق کلمات کلیدی پرتال، ما به این کلمات رسیدیم:
- طراحی سایت،
- ساخت سایت،
- طراحی وب سایت
اگر دقت کنید، کاربرانی که این 3 کلمه را جستجو میکنند، همهشان یک چیز میخواهند و قرار است از جستجوشان به یک صفحه و هدف برسند. بنابراین هر 3 آنها را برای یک صفحه هدفگذاری میکنیم.
حالا شما هم در ادامه باید تمامی کلمات کلیدی را به همین ترتیب دستهبندی کنید. یعنی در واقع باید یک کلمه را انتخاب کنید، بعد در میان دیگر کلمات بهدنبال عبارتهایی باشید که به نظرتان برای سئو شدن در همان صفحه مناسب است. بعد هم آنها را کنار هم بنویسید.
البته در این مرحله یک قدم دیگر هم میتوانید بردارید. در واقع میتوانید برای اینکه به کلمات مناسب بیشتری برسید، کلمه مورد نظر را در گوگل یا حتی در ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که بالاتر معرفی شد دوباره جستجو کنید. به این ترتیب باز هم به تعدادی کلمه میرسید که این بار بهشکل تخصصی به کلمه مورد نظر شما ارتباط دارند. حالا هر کدام از آنها که به نظرتان مناسب سئو شدن در یک صفحه بود را باز به دسته کلمات اضافه کنید.
مثلا من بعد از جستجو کلمه کسب و کار اینترنتی، که یکی از کلمههای دانهام بود، در ابزار keywordtool به تعداد زیادی کلمه برخوردم، از میان اینها، کلمه کسب و کار آنلاین دقیقا همان عبارتی است که بتوانم در یک صفحه با کلمه کسب و کار اینترنتی بهینهاش کنم.
باز هم گوگل و تحقیق کلمات کلیدی
گوگل علاوه بر ارائه تعداد زیادی کلمات کلیدی دانه، در این مرحله هم یک کمک به شما میکند. اگر شک دارید که آیا میتوان یک کلمه را همراه با یک کلمه دیگر در یک صفحه سئو کرد یا نه، ابتدا کلمه اول را در گوگل جستجو کنید و در صفحه دیگر، کلمه بعدی را جستجو کنید. حالا اگر در هر 2 صفحه نتایج، 2 تا 5 سایت با صفحات مشترک را مشاهده کردید، یعنی سئو کردن هر دو کلمه روی یک صفحه مجاز است. اجازه بدهید مثال بزنم. تصویر پایین را مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده میکنید، روی کلمه کسب و کار آنلاین سایتهایی مثل فرین آکادمی، زوم لایف، آکادمی سبز و... سئو شدهاند. حالا زمانی که کلمه کسب و کار اینترنتی را هم جستجو کنم، از میان این 10 سایت، وب سایت فرین آکادمی، زوم لایف و یکی دیگر از همین سایتها، دقیقا با در صفحه جستجو ظاهر میشود. بنابراین اگر آنها توانستهاند با هر دو کلمه روی یک صفحه بهینه شوند، پس قطعا ما هم میتوانیم.
به همین ترتیب میتوانید با توجه به شناختی که از کاربر و نیازش دارید یا به کمک گوگل، بقیه کلماتتان را هم دستهبندی کنید.
5_ کلمات را هدف گذاری کنید
خب، عملا تا اینجا اصل کار را انجام دادهاید و مابقی مسیر، چیز خاصی نیست. البته اگر قرار است تحقیق کلمات را چند روز یکبار انجام بدهید، بعد از دستهبندی کردن هر تعداد کلمه، باید برای آماده کردن آنها جهت سئو، این مسیر را هم پیش بروید.
بعد از اینکه کلمات را دستهبندی کردید، باید در هر دسته یک کلمه کلیدی اصلی یا چند کلمه کلیدی فرعی وجود داشته باشد. حالا در این بخش قرار است با هم مشخص کنیم که هر کلمه روی چه نوع صفحهای بهینه شود؟ بهطور کلی ما در سئو 5 نوع صفحه داریم:
- صفحه اصلی،
- صفحه مقاله،
- صفحه محصول،
- صفحه دستهبندی مقاله،
- صفحه دستهبندی محصول.
اما از کجا بفهمیم که هر دسته کلمه باید روی چه نوع صفحهای سئو شود؟ باز هم مثل مرحله قبلی دو راه داریم:
اول اینکه از نظر کاربر فکر کنیم. مثلا کاربری که کلمه خرید موبایل را جستجو میکند، یک مقاله نیاز دارد؟ قطعا نه بلکه نیاز به یک صفحه دستهبندی محصولات موبایل دارد.
اما راه دوم: کمک گرفتن از گوگل! کافی است کلمه مورد نظر را جستجو کرده و ببینید سایتهای صفحه اول چه نوع صفحهای روی کلمه مورد نظر ساختهاند، حالا شما هم همان کار را انجام بدهید. مثلا بعد از جستجو خرید موبایل، متوجه خواهید شد که اغلب سایتها با صفحه دستهبندی روی آن سئو شدهاند.
نکته: دقت کنید، صفحه اصلی سایت اصولا روی کلمه کلیدی مهم کسب و کار و نام برند سئو میشود. پس خیلی در مورد آن فکر نکنید.
6_ با استراتژی شروع کنید
خب، به قدم آخر از تحقیق کلمات کلیدی رسیدیم. در این مرحله ما همه چیز را مشخص کردهایم و صرفا باید اقدام به تولید محتوا و سئو کردن سایت کنیم. اما از کجا شروع کنیم؟

خب برای شروع کردن 2 مسیر در مقابل شما وجود دارد. مسیر اول، طبق استراتژی محتواست که میگوید بهتر است ابتدا صفحات محصول، سپس مقالاتی که مخاطب را به مشاهده صفحه محصول ترغیب میکند و سپس مقالاتی که چیستی یک موضوع را توضیح میدهند، بسازید. مثلا ابتدا صفحه فروشگاه ساز سپس مقاله چرا باید کسب و کار اینترنتی راهاندازی کنیم و در آخر مقاله کسب و کار اینترنتی چیست.
اما رویکرد دوم، طبق استراتژی سئو است. استراتژی سئو میگوید ابتدا روی 5 تا 15 کلمه کلیدی سختتان محتوا بسازید. بعد از آن اگر سایت تازهکارید، به سراغ کلمات کمرقابت بروید و شروع کنید به تولید محتوا روی آنها. چراکه سئو شدن در کلمات کمرقابت برای یک کسب و کار مبتدی کار آسانی است و در آینده هم این کلمات کمکتان میکند که راحتتر در دیگر کلمات بهینه شوید. اگر میخواهید در مورد سئو و اصول آن اطلاعات بیشتری داشته باشید حتما مقالات آموزش سئو ما را مطالعه کنید.
اگر هم نمیدانید چطور کلمات کمرقابت را پیدا کنید: اصولا آن کلماتی که خیلی طولانی هستند، رقابت کمتری دارند. مثلا مقاله راهاندازی کسب و کار اینترنتی با سرمایه کم، از کلمه راهاندازی کسب و کار اینترنتی رقابت کمتری دارد. دقت کنید، بهتر است بعد از تولید صفحات محصول، از این استراتژی سئو کمک بگیرید. در مقاله «8 نکته برای آموزش سئو سایت فروشگاهی» نکات بیشتری در مورد سئو سایتهای فروشگاهی آموزش دادهایم.
ابزارهای جستجو کلمه کلیدی رایگان
اولین دسته از ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی به صورت رایگان هستند. ابزارهایی که میتوانند اطلاعات خیلی خوبی در مورد رقبا و کلمههای مرتبط با صفحات شما را پیشنهاد بدهند. 5 ابزار رایگان برای پیدا کردن کلمات کلیدی شامل:
1- ابزار Google Keyword Planner
ابزار Keyword Planner یک ابزار محبوب و کاملاً رایگان است که شرکت گوگل در اختیارمان قرار داده است. کیورد پلنر با ابزار Google AdWords ادغام شده و میتواند اطلاعات دقیق کلمات کلیدی را از موتور جستجوی گوگل دریافت کند و برای شما نمایش دهد.
Keyword Planner میتواند حجم جستجوی ماهانه محلی و جهانی کلمه کلیدی را نمایش دهد. همچنین، میتوانید میزان سختی رقابت هر کلمه کلیدی را در این ابزار مشاهده کنید.
البته این ابزار برای پیدا کردن پیشنهادات کلمه کلیدی مناسب به کمپینهای AdWords طراحی شده است؛ اما شما میتوانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی ارگانیک هم از آن استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم برای بهینه سازی وب سایتتان با تمام ابزارهای گوگل آشنا شوید.
نکته: برای استفاده از کیورد پلنر باید یک حساب AdWords داشته باشید. ساخت حساب AdWords به صورت رایگان است؛ اما برای نمایش اطلاعات دقیقتر، باید حسابتان را شارژ کنید.

2- ابزار Google Trends
دومین ابزار رایگان گوگل با نام ترندز اطلاعات بسیار خوبی برای یوتیوبرها و صاحبان وب سایت دارد. اگر دنبال مقایسه کلمات کلیدی براساس مکان، تاریخچه جستجو و فیلتر خاصی هستید، میتوانید از Google Trends استفاده کنید.
شما میتوانید با استفاده از نمودار گوگل ترند متوجه میزان محبوبیت هر کلمه کلیدی در ماههای مختلف شوید. البته این ابزار ممکن است اشکالاتی در ارائه نتیجه کلمات کلیدی فارسی داشته باشد.

3- ابزار KeywordTool.io
اگر دنبال یک ابزار رایگان برای تحقیق و بازاریابی کلمه کلیدی هستید، KeywordTool به دردتان میخورد. ابزار KeywordTool با استفاده از قابلیت Autocomplete گوگل یک لیست بلند بالا از کلیدواژهها را به شما پیشنهاد میدهد. کلیدواژههایی که بیشتر از 2 کلمه دارند هم در این لیست قرار میگیرند.
این پیشنهادات بر اساس تعداد دفعات جستجوی یک عبارت خاص توسط کاربران در گذشته نمایش داده میشود. البته امکان ارتقای این ابزار به KeywordTool Pro هم وجود دارد که امکانات آن بیشتر است.

4- ابزار Google Search Console
آیا میدانستید کنسول جستجوی گوگل یک ابزار در دسترس و کاملاً رایگان برای تحقیق کلمه کلیدی است؟ در بخش Performance سرچ کنسول میتوانید اطلاعات بسیار جامعی از کلیدواژههایی که بیشترین ترافیک را به سمت وب سایت شما هدایت کرده، داشته باشید.
بر اساس تعداد Impressions و Clicks میتوانید متوجه شوید که چه کلیدواژهای ترافیک بالایی دارد. اگر تعداد کلیک سایت شما پایین بود، احتمالاً جایگاه خوبی در این کلمه کلیدی ندارید. با استفاده از فیلتر بخش Performance میتوانید فقط کلمات کلیدی موضوع خاصی را پیدا کنید.

5- ابزار SpyFu
اگر دنبال یک ابزار رایگان دیگر برای تحقیق کلمه کلیدی هستید، این بار به سراغ SpyFu بروید. در SpyFu با جستجوی URL سایت رقیب یا کلمه کلیدی دلخواهتان، دنیایی از کلمات کلیدی مرتبط نمایش داده میشود.
البته این ابزار به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند؛ اما میتوانید وضعیت آماری وب سایتهای شناخته شدهتر را از نظر کلمات کلیدی و... بررسی کنید. اگر روی یک وب سایت خارجی کار میکنید، این ابزار امکانات خوبی برای شما دارد.

6- ابزار Bing Webmaster Tools
موتور جستجوی Bing بعد از ورود هوش مصنوعی کاربران بیشتری را به خودش اختصاص داده است. Bing زیرمجموعه شرکت مایکروسافت است که میتواند در پیدا کردن کلمه کلیدی به شما کمک کند. به وبمستر تولز بینگ بروید و کلمه کلیدی مورد نظر خودتان را جستجو کنید.
میتوانید کشور ایران را انتخاب کنید و بعد کلمات کلیدی مرتبط با آن کلیدواژه را مشاهده کنید. تعداد دفعات جستجوی کلمه کلیدی و روند جستجوی آن برای شما نمایش داده میشود. بینگ هم جزو ابزارهای رایگان جستجوی کلمه کلیدی لیست ما است.

ابزارهای جستجو کلمه کلیدی غیر رایگان
دومین دسته از ابزارهای لیست، وب سایتهای تحقیق کلمات کلیدی هستند که برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید. البته قبل از پرداخت هزینه میتوانید به صورت محدود با این ابزارها کار کنید. اگر به نظرتان ابزار خوبی برای بهینه سازی سایت به شمار میرفت، اشتراک ماهانه یا سالانه آن را خریداری کنید.
ابزارهای غیر رایگان جستجوی کلمه کلیدی شامل:
7- ابزار KWFinder
KWFinder یک ابزار کاملاً اختصاصی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط است. اگر به تازگی وارد حوزه سئو و تولید محتوا شدهاید، این ابزار حسابی به دردتان میخورد. با جستجوی یک کلمه کلیدی، کلمههای مرتبط همراه با وبسایتهایی که با این کلمه کلیدی رتبه دارند برای شما نمایش داده میشود.
ابزار KWFinder پلن رایگان و پلنهای پولی دارد. البته اگر میخواهید از همه امکانات این ابزار استفاده کنید باید به سراغ نسخههای غیر رایگان آن بروید.

8- ابزار SEMrush
یک روش تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از ابزار SEMRUSH است. برای جستجوی کلمه کلیدی با این ابزار میتوانید URL وب سایت خودتان یا رقیب را وارد کنید تا تمام کلمات کلیدی هم خانواده کوتاه و طولانی برای شما لیست شود.
در نسخه رایگان هر روز به تعداد محدودی میتوانید کلمه کلیدی پیدا کنید. اگر میخواهید کلمات کلیدی مرتبط را همراه با دشواری کلمه کلیدی مشاهده کنید، حتماً به سراغ SEMRUSH بروید.

9- ابزار Ahrefs
ابزار جستجوی کلمه کلیدی Ahrefs از طریق اطلاعات clickstream کلمات خوبی را به شما پیشنهاد میدهد. این ابزار تعداد کلیک کلمات کلیدی مختلف را در موتورهای جستجو بررسی میکند و میزان ترافیک هر کلمه همراه با تعداد کلیک آنها را مشخص میکند.
با استفاده از ابزار Ahrefs میتوانید کلیدواژههای وب سایت رقیب را مشاهده کنید و یک گزارش کامل از کلمات کلیدی به دست بیاورید. شک نکنید که پیشنهادات کلیدواژه Ahrefs از همه ابزارها کاملتر است.

10- ابزار Serpstat
با استفاده از ابزار Serpstat باارزشترین کلمات کلیدی را پیدا کنید. اگر یک وب سایت بینالمللی دارید میتوانید با استفاده از این ابزار کلمات کلیدی را با کشورهای مختلف تطبیق دهید. میتوانید رقبای حوزه کاری خودتان را آنالیز کنید و تمام دامنههایی که با کلمه کلیدی شما در حال انجام تبلیغ گوگل هستند را مشاهده کنید.
ابزار Serpstat کلمات پیشنهادی خودش را بر اساس میزان ترافیک جستجو، رقابت، هزینه به ازای کلیک و Keyword difficulty نمایش میدهد.

نیاز مشتری را بشناسید تا در کارتان موفق شوید
ابتدای مقاله هم گفتم، فرآیند تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در سئو انجام بدهید و قطعا زمانبر و حوصله سربر خواهد بود. اما با توجه به اهمیت زیادی که دارد، به هیچ عنوان نباید از انجامش یا حتی انجام کاملش، صرف نظر کنید. مواردی که در این مقاله گفتم حتی برای تولید محتوای اینستاگرام هم به دردتان میخورد. با کمک این روشها میتوانید محتواهای جذابی برای مخاطبانتان در اینستاگرام بسازید. البته سایت یک مزیت ویژه نسبت به اینستاگرام دارد. مخاطبان شما با جستجو در گوگل میتوانند محتوای شما را ببینند.
به همین دلیل پیشنهاد میکنم سایت اینترنتی داشته باشید تا بیشتر دیده شوید. اگر فکر میکنید که ساخت سایت و مدیریت آن سخت و زمانبر است، سایت ساز پرتال را امتحان کنید. پرتال با هزینه خیلی کم و بدون نیاز به دانش فنی خاصی یک سایت فروشگاهی به شما میدهد.
پیشنهاد میکنم حتما از 7 روز تست رایگان پرتال استفاده کرده و با این فروشگاه ساز کار کنید. اگر از پرتال راضی بودید آن وقت یکی از پکیجهای آن را با توجه به بودجه خودتان خریداری کنید. در صورتی که سوال یا مشکلی دارید، در بخش نظرات بنویسید یا با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.
سؤالات متداول (FAQ)
- تحقیق کلمات کلیدی چیست و چرا اهمیت دارد؟
تحقیق کلمات کلیدی فرایند شناسایی واژگان و عباراتی است که کاربران در موتورهای جستجو وارد میکنند. این کار به شما کمک میکند محتوایی تولید کنید که مخاطبان به دنبال آن هستند و ترافیک سایت را افزایش دهید.
- چه کلماتی را باید از فهرست حذف کنیم؟
کلماتی که ارتباط کمی با محتوای شما دارند، حجم جستجوی آنها خیلی پایین یا خیلی بالا است یا کلمات کلیدی پر رقابت، نامناسب هستند. حذف این کلمات باعث تمرکز روی گزینههای مؤثر و هدفمند میشود.
- کلمات کلیدی کوتاه بهتر هستند یا بلند؟
کلمات کوتاه معمولاً حجم جستجوی بالایی دارند اما رقابتشان زیاد است، در حالی که کلمات بلند هدفمندتر هستند و شانس بالاتری برای جذب مخاطب واقعی دارند. بهترین استراتژی ترکیبی از هر دو نوع است.
- آیا تحقیق کلمات کلیدی فقط برای مقالات وبلاگ مهم است؟
خیر، تحقیق کلمات کلیدی برای صفحات محصول، دستهبندیها، لندینگ پیجها و حتی تبلیغات آنلاین نیز بسیار کاربردی است. هر جایی که میخواهید دیده شوید، نیاز به انتخاب کلمات مناسب دارید.
- چگونه بفهمیم کاربران چه سؤالاتی میپرسند؟
بررسی پیشنهادات گوگل، بخش People Also Ask، انجمنها، گروههای شبکههای اجتماعی و ابزارهایی مثل Answer the Public میتوانند سؤالات واقعی کاربران را نشان دهند.
- آیا روند تحقیق کلمات کلیدی برای هر صنعت متفاوت است؟
بله، هر صنعت کلیدواژهها، حجم جستجو و رفتار کاربران خاص خود را دارد. بنابراین تحقیق باید با توجه به مخاطب هدف و رقبا انجام شود.
- چه زمانی باید کلمات کلیدی قدیمی را بهروزرسانی کنیم؟
زمانی که روند جستجو تغییر کند، ترند جدیدی در صنعت ایجاد شود یا محتوای شما قدیمی شده باشد. بررسی سالانه یا فصلی معمولاً کافی است.
- آیا میتوان از کلمات کلیدی رقبا کپی کرد؟
نه به صورت مستقیم، اما بررسی آنها میتواند ایده بدهد. بهتر است کلمات را تحلیل کرده و استراتژی خودتان را با توجه به نیاز مخاطب بسازید.
- چه معیارهایی برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب مهم هستند؟
حجم جستجو، رقابت، ارتباط با موضوع شما، هدف کاربر و قابلیت تبدیل بازدیدکننده به مشتری، از مهمترین معیارها هستند.
- کلمات کلیدی در شبکههای اجتماعی هم اهمیت دارند؟
بله، استفاده از کلمات کلیدی مناسب در کپشن، هشتگ و توضیحات شبکههای اجتماعی باعث افزایش دیده شدن محتوا و تعامل بیشتر میشود.
- آیا تحقیق کلمات کلیدی تنها برای SEO مهم است؟
خیر، حتی برای بازاریابی محتوا، تبلیغات آنلاین و ایجاد استراتژی محتوا، تحقیق کلمات کلیدی ضروری است تا پیام شما به درستی به مخاطب برسد.

دیدگاهها
کارتیزمن
و بهتر هست این کلمات کلیدی رو کجا ببریم؟در نوشته های توی مقاله و یا توضیحات محصول ؟
چون دقیقا در قسمت سئو و روبروی عبارت کلمات کلیدی در پرتال نوشته شده "این فیلد دیگر توسط گوگل پشتیبانی نمیشود و در بهینهسازی سایت شما تاثیری ندارد!"
مهدی بهادرفر
سلام به طور کلی توی همه جای سایت باید استفاده کنید. چه متنها و چه صفحات محصول و حتی در توضیحات تصاویر