8 نکته برای آموزش سئو سایت فروشگاهی

چرا فروش ندارم؟ مگر شما نگفتید اگر سایت بزنم پول پارو می‌کنم؟ پس چرا هنوز یک فروش هم در سایت فروشگاهی‌ام ثبت نشده؟ 

تنها 2 هفته است که فروشگاه اینترنتی‌اش را راه اندازی کرده و هر روز گلایه می‌کند که چرا مثل دیجی کالا ماهی چند میلیارد تومان درآمد ندارد. این نگرانی را بیش از 50 درصد مشتریان ما دارند. ما به آن‌ها حق می‌دهیم؛ اما بد نیست به گوگل هم حق بدهیم! چرا که باید دست تنها، همۀ سایت‌ها و تک تک صفحات آن را ایندکس (شناسایی) کند. تازه بعد از آن، وقت انتخاب بهترین‌ گزینه‌ها برای آوردن درصدر نتایج است. 

حتما چیزهایی در مورد بالا آمدن سایت یا سئوی آن شنیده‌اید (وگرنه الان اینجا نبودید!) ؛ اما شاید دقیقا ندانید چیست و چگونه بهبود پیدا می‌کند. اگر قصد را‌ه‌اندازی یک سایت فروشگاهی را دارید، یا اینکه قبلا آن را ایجاد کرده‌اید و الان به‌دنبال بالا آمدن فروشگاه‌تان در نتایج گوگل (سئو فروشگاه اینترنتی) هستید، با ما همراه باشید، تا مفصل دربارۀ را‌ه‌های بهبود سئو سایت فروشگاهی صحبت کنیم. 

البته اگر هنوز نمی‌دانید سئو چیست، بهتر است ابتدا مقالۀ «سئو چیست و چرا اهمیّت دارد؟» را مطالعه کنید؛ در این صورت آمادگی بیشتری برای بهبود سئو سایت فروشگاهی‌تان خواهید داشت. اجازه دهید از همان ابتدا این را به شما بگوییم که برای سئو سایت فروشگاهی‌تان باید کمی صبر پیشه کنید! به‌علاوه اینکه، نه برای آمدن در صدر نتایج تضمینی وجود دارد؛ نه برای باقی ماندن همیشگی در آن جایگاه.

سئو سایت فروشگاهی 

آموزش سئو فروشگاه اینترنتی

در مقالۀ چک لیست سئو، به پایه‌ای‌ترین نکات بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو اشاره کرده‌ایم؛ در ادامه هم اشاره کوتاهی به چند مورد از آنها می‌کنیم؛ اما بعد از مطالعه این موارد، باید کمی به صورت تخصصی‌تر وارد جزئیات فروشگاه‌های اینترنتی شویم، کاربر آن و رفتارش را بررسی کنیم و در نهایت با شناختی بهتر، سایت فروشگاهی خودمان را سئو کنیم. در مقالۀ «فاکتورهای یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش» هم از سئو به‌عنوان یک معیار مهم یاد شده است. 

1. رعایت نکات پایه‌ای سئو سایت فروشگاهی

اگر از قالب‌های رایگان یا اختصاصی برای سایت‌تان استفاده کرده‌اید، اول از همه کدنویسی آن را با ابزار w3schools validator بررسی کنید، تا مطمئن شوید از نظر سئو تکنیکال مشکلی نداشته باشد. سئوی تکنیکال، یعنی اینکه ساختار اصلی سایت شما برای موتورهای جستجو قابل درک و شناسایی باشد.

البته اگر از فروشگاه سازهای معتبری مثل پرتال استفاده کرده باشید نیاز به نگرانی در مورد این موضوع ندارید؛ چون سایت‌های طراحی شده با پرتال سئو بیس هستند. بد نیست برای آشنایی با آن، از فرصت تست رایگان 7 روزه استفاده کنید. 

بعد از بررسی کدهای قالب:

  • سایت مپ فروشگاه اینترنتی را در سرچ کنسول وارد کنید،
  • سرعت سایت را بهینه و با استفاده از ابزار gtmetrix آن را بررسی کنید،
  • تا جای ممکن تجربه کاربری (ux) و ظاهر سایت را بهینه کنید،
  • بین صفحات مختلف لینک سازی کنید
  • و...

این‌ها همان نکات پایه‌ای هستند که در مقالات آموزش سئو مبتدی هم آنها را می‌خوانید؛ اما در این مقاله قرار نیست چند نکته ساده و اولیه را به شما آموزش بدهیم. در ادامه نکات مهم و حرفه‌ای‌تری در اختیارتان می‌گذاریم:

2. یک ساختار مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود ایجاد کنید

یکی از مهم‌ترین نکات سئو سایت فروشگاهی که خیلی از مدیران فروشگاه‌های تازه کار در مورد آن اطلاعی ندارند، ساختار صحیح سایت است. تصویر پایین را ببینید:

ساختار سایت فروشگاهی

این یک نمونه خوب از ساختار صحیح یک سایت فروشگاهی است. ساختاری که در آن محصولات به بهترین شکل ممکن دسته بندی شده باشند. این یعنی نتیجه جستجو کلمه "شلوار" در سایت شما، نباید صفحه محصولِ یک شلوار جین آبی رنگ باشد. بلکه نتیجه صحیح یک دسته بندی است. یعنی باید ابتدا وارد صفحۀ دسته‌بندی های (ردیف 2) شود، سپس با انتخاب یکی از انواع مدل‌ها وارد صفحه محصول خاص شود.

در فروشگاه‌های اینترنتی، دسته بندی‌ مناسب نقش مهمی در سئو دارند؛ چون تجربه کاربری را نیز بهبود می‌دهد. پس در مرحله اول، باید یک ساختار مناسب برای محصولات فروشگاه‌تان مشخص کنید.

3. روی کلمات کلیدی فروشگاه هدف‌گذاری کنید

این بخش، مهم‌ترین قدم برای سئو سایت فروشگاهی شما است. هر فروشگاه اینترنتی یک دسته کلمات کلیدی دارد. با توجه به صنعت و زمینه‌ای که در آن مشغول فعالیت هستید، باید در شروع کار، تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید. چون کاربر از این طریق می‌تواند شما را پیدا کند. 

بعد از انجام تحقیقات لازم، برای هر صفحه تعدادی کلمات کلیدی مشخص می‌کنیم. هدف گذاری نامناسب کلمات کلیدی روی صفحه می‌تواند باعث شود که صفحه مورد نظر حتی در 5 صفحه اول گوگل هم نمایش داده نشود. مثلا به نظر شما، زمانی که کاربر در گوگل کلمه خرید پیراهن مردانه را جستجو می‌کند، دوست دارد به صفحه محصول شما در مورد پیراهن 4 خانه مردانه برسد؟ یا شاید هم یک مقاله آموزشی در مورد خرید پیراهن؟ احتمالا خیر! 

کاربری که کلمه خرید پیراهن مردانه را جستجو می‌کند، باید به یک دسته بندی بزرگ هدایت شود که بتواند در آن، تعداد بالایی از محصولات مثل

  • پیراهن مردانه پشمی
  • پیراهن مردانه نخی
  • پیراهن مردانه جعبه‌ای
  • و...

را مشاهده کند. پس با دقت زیاد مشخص کنید که هر صفحه از سایت‌تان برای کدام کلمه کلیدی مناسب است. این موضوع خیلی مهمی است که بدانید قسمت زیادی از جستجو کاربران باید به صفحات دسته بندی شما در سایت فروشگاهی‌تان ختم شود نه صفحات مقاله و محصول. برای اینکه بفهمید کاربر به چه نوع محتوایی روی کلمه مورد نظر شما علاقه دارد، بهتر است لینک‌های صفحه اول گوگل را بررسی کنید.

نکته: پرقدرت‌ترین صفحه هر سایت، صفحه اول و اصلی آن است. پس پیشنهاد می‌کنیم یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین کلمات کلیدی سایت را روی صفحه اصلی هدف گذاری کنید.

یک پیشنهاد: اگر در حوزه‌ای پررقابت فعالیت دارید، بهتر است علاوه بر کلمات کلیدی اصلی، روی عبارات کلیدی طولانی هم کار کنید. مثلا یک سایت تورهای داخلی دارید؛ به‌جای "تور مشهد" روی "تور مشهد 5 روزه هوایی" کار کنید. چون رقابت روی این عبارات دم‌دراز کمتر است و احتمال کسب رتبه سایت شما بالاتر خواهد بود.

4. توضیحات صفحات محصول و دسته بندی مهم است

در مقالۀ دیگری از بلاگ، با عنوان «تکنیک‌های مؤثر برای نوشتن توضیحات محصول» درباره اهمیت توضیحات محصولات و چگونگی نوشتن آن، مفصل صحبت کرده‌ایم. 

سئو سایت فروشگاهی

توضیحات محصول باعث بهبود سئو آن صفحه و همینطور سئو سایت فروشگاهی شما می‌شود؛ البته نوشتن هر توضیحاتی باعث بهینه سازی صفحه نمی‌شود! در محتوای متنی باکیفیت شما هم باید نکات سئو را رعایت کرده باشید، هم به‌خوبی نیاز کاربر را برآورده کند. نمونه موفق این موضوع، سایت دیجی کالا است، که در تمامی محصولاتش محتوای کامل و مرتبطی اضافه کرده است. با مطالعۀ آن، تقریبا دیگر سوالی برای‌تان باقی نمی‌ماند.

نکته دیگر، استفاده از توضیحات و محتوا در صفحات برچسب و دسته بندی است. وجود متن سئو شده با در نظر گرفتن کلمات کلیدی مناسب، در این صفحات باعث بهبود سئو آنها می‌شود؛ البته بهتر است قبل از پیاده سازی این تکنیک، با یک سئوکار مشورت کنید یا حداقل مطمئن شوید متنی که در این صفحه‌ها قرار می‌دهید، باعث تجربه نامطلوب کاربری سایت نمی‌شود.

یک نکته مهم: یکی از مشکلاتی که در سئو فروشگاه های اینترنتی با آن روبرو می‌شویم، افزایش تعداد محصولات و مشابه بودن آن است. به عنوان نمونه در یک فروشگاه چاپ تیشرت، تمامی محصولات تیشرت هستند و تنها تفاوتشان، طرح روی آنهاست. به‌این ترتیب باید بتوانید برای همۀ آن‌ها محتوای متفاوت بنویسید.

5. قدرت محتوای ویدئویی در سئو را دست کم نگیرید

در چندین مقاله از بلاگ، از جمله «با ویدیو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید» بارها در مورد اهمیت ویدئو مارکتینگ صحبت کرده‌ایم؛ باز هم می‌گوییم و خواهیم گفت...که "محتوای ویدئویی تأثیر زیادی در سئوی سایت و جذب کاربران دارد."

طبق تحقیقات DigitalSherpa، بیشتر از 90 درصد کاربران قبل از خرید، ویدیوهای محصول را مشاهده می‌کنند. مطمئنا وجود این نوع محتوا در صفحات محصول و بعضی مواقع صفحات دسته بندی، تأثیر مثبتی هم روی نتایج سئو سایت‌تان و هم نرخ تبدیل آن می‌گذارد. پینشهاد می‌کنیم مقالۀ «نرخ تبدیل چیست؟ 7 نکته برای بهینه سازی نرخ تبدیل» را هم مطالعه کنید.

مثلا می‌توانید یک ویدئوی کوتاه از نحوه کار با محصول، یا نمونۀ تست شده توسط یک فرد دیگر، یا اینکه از مشتریان‌تان تهیه و در سایت آپلود کنید. 

6. وبلاگ نویسی در سایت های فروشگاهی را فراموش نکنید

گفتیم اضافه کردن توضیحات محصول، تأثیر بالایی روی سئو سایت‌تان دارد. اما این موضوع نباید باعث شود شما همۀ تمرکزتان را روی محصولات بگذارید و از وبلاگ نویسی غافل شوید. یک فروشگاه اینترنتی معتبر باید یک وبلاگ، پر از محتوای مرتبط به محصولاتش داشته باشد.

با استفاده از قدرت وبلاگ می‌توانید مخاطبان بیشتری به سایت‌تان جذب کنید. همینطور وبلاگ به شما اجازه می‌دهد کلمات دم‌دراز و طولانی را روی مقالات سئو کنید. در وبلاگ سایت، می‌توانید محتواهای مختلفی تولید کنید. به عنوان مثال:

مقاله‌ای با کلمه "بهترین هدیه برای آقایان" که در آن چند محصول مرتبط سایت‌تان را معرفی می‌کنید یا مقاله‌ای با کلمه بهترین موبایل سال که در آن پرچمداران برندهای مختلف را مقایسه و در نهایت لینک خرید را برای مشتری قرار می‌دهید. پس به هیچ عنوان از اهمیت وبلاگ در سئوی سایت فروشگاهی غافل نشوید.

مثلا اگر سایت فروش محصولات آرایشی-بهداشتی دارید، مقالاتی دربارۀ روش‌های مراقب پوستی، مزایای ماسک‌های صورت، عوارض هر کدام از مواد آرایشی و ... بسیار کاربران را جذب می‌کند.

همۀ موارد سئوی داخلی را انجام داده‌ام؛ حالا چه؟

لینک بیلدینگ

با دستۀ دیگری از کاربران مواجه می‌شویم که می‌گویند همۀ موارد سئوی سایت را رعایت کرده‌اند؛ اما باز هم از اینکه نتیجۀ دلخواه‌شان را نگرفته‌اند؛ شکایت دارند. می‌پرسیم روی چه کلمۀ کلیدی هدف‌گذاری کرده‌اید. می‌گویند: خرید موبایل، تور داخلی و خارجی و ...! خب عزیز من؛ این عباراتی که می‌خواهید در آن بالا بیایید، رقابت بالایی دارند و به همین راحتی شدنی نیست. برای بالا آمدن باید کارهای دیگری مانند تبلغیات گوگل (google ads) و سئوی خارجی را انجام دهید. در این مقاله، با سئوی خارجی کار داریم.

موارد قبلی که گفتیم مربوط به سئوی داخلی یا on page سایت‌تان بود. لینک سازی یکی از اقداماتی است که برای سئوی خارجی انجام می‌شود. لینک سازی خارجی سایت، در مقابل اینکه نتیجۀ خوبی دارد، بسیار حساس است. یک اشتباه کوچک و ادامه دادن آن کافی است، تا سایت شما پنالتی و افت جایگاه  پیدا کند. از جمله نکاتی که باید در ساخت لینک برای سایت رعایت کنید، موارد زیر هستند:

  • به طور ناگهانی تعداد بالایی لینک نسازید،
  • از سایت‌های اسپم و بی کیفیت لینک نگیرید،
  • طبیعی رفتار کنید؛ مثلا تعدادی لینک نوفالو هم بگیرید،
  • همۀ لینک‌ها را با انکر تکست نسازید،
  • همۀ لینک‌ها را تنها به یک صفحه از سایت ندهید،
  • در سایت‌های مرتبط با حوزه خودتان لینک بگذارید،

یکی از روش‌های لینک سازی خارجی یا بک لینک (back link)، استفاده از رپورتاژ آگهی و قرار دادن آن در سایت‌های معتبر است؛ که البته باید هزینه‌ای بابت آن بپردازید. یا اینکه در سایت‌های مرتبط با حوزه خودتان، مثلا سایت‌های گفتمان، هر جا لازم بود اشاره‌ای به خودتان کنید. باز هم می‌گوییم، هیچ‌وقت از روش‌های لینک بیلدینگ که اسپم محسوب می‌شود استفاده نکنید؛ دوره این روش‌ها سر آمده است!

سئو فروشگاه اینترنتی

برای لینک‌سازی خارجی بد نیست به رقبای خود هم نگاه کنید. برای پیدا کردن این اطلاعات ابزارهایی مانند MOZ و ahref گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. با فعال کردن این ابزارها، اطلاعات خوبی از تعداد لینک‌هایی که هر سایت گرفته است را می‌بینید. 

در نهایت اگر علم کمی در مورد سئو دارید، پیشنهاد بهتر این است که سئو سایت فروشگاهی‌تان را به یک سئو کار حرفه ای بسپارید.

تأثیر فوق‌العادۀ "سوشیال سیگنال" در سئو فروشگاه اینترنتی

سوشال سیگنال  (social signal) یعنی چه؟

یعنی تعاملی که کاربران در پلتفرم‌های اجتماعی مانند لینکدین، اینستاگرام و بقیه شبکه‌های اجتماعی روی پست شما که به سایت لینک داده شده، داشته‌اند. در این روش، گوگل اعتبار و محبوبیت سایت شما در شبکه‌های اجتماعی بزرگ را بررسی می‌کند و در صورتی که سیگنال های مثبتی (مانند لایک، کامنت، به اشتراک گذاری)مشاهده کند، به افزایش رتبه سایت‌تان در نتایج کمک می‌کند. 

سوشیال سیگنال نسبت به لینک بیلدینگ، خطرات کمتری دارد. پس بهتر است به مرور به سمت آن بروید و نتیجۀ فوق‌العادۀ آن را ببینید.

حرف آخر ما؛ لطفا صبور باشید! 

سئو یک پروسه طبیعی و زمان‌بر برای برای بالا آمدن سایت فروشگاهی شماست. موتورهای جستجوی گوگل تنها بالای سر سایت شما منتظر ننشسته‌اند. آن‌ها باید بیش از میلیون‌ها سایت را بررسی کنند، تا اینکه بعد از مدتی به سایت شما برسند. بنابراین زمانی بیش از یکی دو ماه ممکن است طول بکشد. 

این را هم به‌عنوان مجموعه‌ای که سال‌ها در این زمینه سابقه داشته است، به شما بگوییم، که هیچکس نمی‌تواند تضمین صددرصدی برای کسب رتبه اول سایت فروشگاهی‌تان به شما بدهد؛ چون همه چیز در کنترل ما و شما نیست! تنها کاری که از دست‌تان بر می‌آید این است با توجه به مواردی که مرور کردیم، تلاش کنید که در حوزۀ خود بهترین باشید و بهترین بمانید.

به‌علاوه اینکه، گوگل هربار خواب تازه‌ای برای ما می‌بیند و با تغییر الگوریتم‌هایش، شما باید طبق همان موارد عمل کنید تا سایت‌تان با افت مواجه نشوید.

به عنوان آخرین نکته این را هم اضافه کنیم که اگر در حوزۀ پررقابتی مانند تورهای داخلی و خارجی، فروش موبایل، باربری و... هستید، علاوه بر تلاش زیاد برای سئو، ناچارید از روش‌های هزینه‌بر بالا آمدن سایت مانند گوگل ادز هم استفاده کنید؛ چون الان رقابت با این روش هم کار ساده‌ای نیست. 

راستی سایت فروشگاهی شما در چه زمینه‌ای فعال است؟ خوشحال می‌شویم حوزۀ فعالیت و عبارات کلیدی‌تان را بدانیم؛ تا اگر بتوانیم به شما کمک کنیم. منتظر کامنت‌های شما هستیم.

دیدگاه خود را ارسال کنید

2 دیدگاه

جالبه خود شما در مورد 4 گفتید که برای محصولات برچسب تعریف کنید که خیلی اهمیت داره و انصافا هم درست فرمودین و حتی شیوه کاملا درستی رو ارائه کردید ولی متاسفانه خودتون روی فروشگاه هاتون این امکان رو ندارید و باید برای محصولات فیلتر تعریف کرد که خودش به خودی خود خوبه ولی اصلا جایگزین مناسبی برای برچسب گذاری محصولات نیست

سلاام. روز شما بخیر:)
اول از شما تشکر میکنم بابت نظری که ثبت کردین
موردی که بهش اشاره کردین رو من از تیم پشتیبانی و سئو پرسیدم، ظاهرا این امکان مربوط به قبل بوده و الان دیگه تعریف کردن تگ برای محصولات نه تنها تاثیر مثبتی نداره..که حتی گاهی به سئو هم آسیب می‌زنه! اما برای بلاگ نتیجه خوبی داره همچنان.
این مطلب رو هم حتما ادیت می‌کنیم توی مقاله :)

تو اینترنت ملی نه سئو به درد میخوره نه کلا سایت!

سلام آقای رضا
من فکر می‌کنم این حرف رو الان توی این وضعیت آشفته کشور که دسترسی به شبکه اینترنت قطع کردن میزنین :) که البته طبیعی هم هست توی این شرایط :/
ولی خب حتی توی ایران هم اگه الان کسب و کارتون رو نیارین توی بستر اینترنت، چند وقت دیگه ناچارید برای حذف نشدن این کار رو انجام بدین :)

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2