14 اشتباه رایج که در بازاریابی محتوایی انجام می‌دهید!

خیلی از کسب و کارهای اینترنتی، استراتژی بازاریابی محتوای اشتباهی دارند. با این کار نه تنها مشتری جذب نمی‌کنند، بلکه مخاطبان خودشان هم از دست می‌دهند. در این مطلب قرار است بزرگ‌ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی در بازاریابی محتوا را توضیح دهیم.
در این مقاله می‌خوانید:

ترک عادت همیشه موجب مرض نیست! گاهی وقت‌ها برای رسیدن به موفقیت باید همین عادت‌های کوچک اما غلط زندگی را از بین ببریم. حالا از کجا به اینجا رسیدیم؟ داستان از آنجایی شروع شد که سری به وبلاگ‌های مختلف زدیم و دیدیم مدیران سایت اشتباهات رایج زیادی را تکرار می‌کنند.

اشتباهاتی که باعث می‌شود به‌جای اینکه روبه‌جلو پیشرفت کنند، ده قدم به عقب بروند. چرا همیشه دوست داریم در مسیر خاکی و سنگلاخی رانندگی کنیم؟ بیایید یک‌بار برای همیشه دور اشتباهات رایج بازاریابی محتوا خط قرمزی بکشیم و مسیر رسیدن به موفقیتمان را آسفالت کنیم.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوا یا Content Marketing به هر نوع محتوایی گفته می‌شود که به‌رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. محتواهای متنی، تصویری، ‌ویدئویی و غیره که مرتبط با کسب و کار نوشته می‌شود تا بتواند مخاطبان را درگیر کند. مخاطبانی که در نهایت باید به مشتری شما تبدیل شوند.

به طور کلی؛ بازاریابی محتوایی یعنی به وسیله تولید انواع محتوا در کانال‌های محتوایی مختلفی که وجود دارد، برای کسب و کارتان مشتری جذب کنید.

البته اشتباه نکنید، Content Marketing به معنای محتوای تبلیغاتی نیست! هیچ کاربری دوست ندارد محتوایی را بخواند که تمام متنش جملات تبلیغاتی و کلیشه‌ای دارد. چیزی که در بازاریابی محتوایی حرف اول را می‌زند، جلب‌اعتماد مخاطب و تولید محتوای ارزشمند و جذاب است.  

انواع بازاریابی محتوایی 

  1. شبکه‌های اجتماعی
  2. تولید پادکست
  3. اینفوگرافیک
  4. محتوای وبلاگ
  5. تولید ویدئو

اشتباهات بازاریابی محتوا که برایتان گران تمام می‌شود!

بعد از همه‌گیری کرونا در جهان، کسب‌وکارهای اینترنتی رشد قابل‌توجهی داشتند. نه‌تنها سایت‌های اینترنتی، بلکه شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های خدماتی هم کاربران بیشتری پیدا کردند. اینجا بود که بازاریابی محتوا و تولید محتوای جذاب از قبل هم بیشتر اهمیت پیدا کرد.

اگر سری به سایت‌های کاریابی مثل جابینجا و جاب‌ویژن بزنید، متوجه حرف من می‌شوید. روزانه ده‌ها آگهی استخدام جدید برای تولید محتوای ویدئویی، ‌متنی،‌ صوتی و... منتشر می‌شود. در حالیکه تا همین چند سال پیش اگر به کارفرمایی می‌گفتید نیرویی برای تولید محتوا استخدام کند، توجهی به حرفتان نمی‌کرد.

حالا استدلالش چه بود؟ اینکه به هیچ نیرویی نیاز ندارد و خودش از پس همه کارها برمی‌آید. در حالیکه با استراتژی محتوای اشتباه، هیچ‌وقت به نتیجه دلخواهش نمی‌رسید. حالا اشتباهات رایج بازاریابی محتوایی چیست؟

اشتباهات کارفرما در مورد بازاریابی محتوا

هدف مشخصی برای تولید محتوا ندارید

اصلی‌ترین مشکلی که برای افراد پیش می‌آید، ‌ سردرگمی آن‌ها به‌خاطر نبود استراتژی محتوای درست و منطقی است. یعنی نمی‌دانند اصلاً کی و کجا باید چه کاری انجام دهند. منظورمان از هدف و استراتژی بازاریابی تولید محتوا چیست؟

اینکه مثلاً برای خودتان هدف‌گذاری کنید که تا ۶ ماه آینده در کلمات کلیدی فلان و فلان جزو ۳ لینک برتر گوگل باشید. یا اینکه مثلاً تا پایان سال 20k فالوور اینستاگرام جذب کرده باشید. وجود یک تقویم محتوایی نشان می‌دهد در چه بازه زمانی، در کدام پلتفرم، چه تعداد و در چه موضوعاتی باید محتوا تولید کنید.

سعی کنید جلسه‌ای با تیم تولید محتوای خودتان تشکیل دهید و با هم در مورد انتخاب موضوع محتواها، نحوه تولید محتوا و چهارچوب و قوانینی که باید برای بازاریابی محتوایی رعایت کنید، صحبت کنید. به‌نوعی استراتژی محتوایی چند ماه آینده شرکت را بچینید.

استراتژی درستی برای تولید محتوا ندارید

کسی که دنبال پیداکردن دستور پخت کیک شکلاتی می‌گردد، انتظار ندارد که دستور پخت کیک را از یک سایت ساختمانی بخواند. پس به‌جای اینکه برای تولید محتوا دنبال موضوعات ترند و پرطرف‌دار باشید، موضوعات مرتبط با کسب‌وکارتان را بنویسید.

حالا چطور موضوعات مرتبط پیدا کنیم؟ با ابزارهایی مثل Google keyword planner،  SEMrush و Quora می‌توانید حجم ترافیک ماهانه کلمات کلیدی مختلف را بررسی کنید. باتوجه به کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان می‌توانید انواع موضوعات را برای بازاریابی محتوایی انتخاب کنید.

البته بد نیست سری به وبلاگ رقبای خود بزنید و ببینید در مورد چه موضوعاتی مطلب نوشتند؛ موضوعات پرطرف‌دار را انتخاب و شروع به نوشتن کنید.

یک پیشنهاد هیجان‌انگیز دیگری هم برایتان داریم. از ChatGPT بپرسید که موضوعات مرتبط و پرطرف‌دار کسب‌وکارتان برای بازاریابی محتوایی چیست؟

مشخص کردن هدف تولید محتوا

روتین انتشار محتوای وبلاگ را نادیده می‌گیرید

اینکه سایت شما بخشی به‌عنوان وبلاگ دارد، انتخاب عاقلانه‌ای است؛ اما اینکه در وبلاگ فعالیت مداومی داشته باشید، از همه مهم‌تر است. حالا چرا؟ طبق آمار، سایت‌هایی که وبلاگ فعال دارند ۶۸٪ بیشتر از سایر سایت‌ها، مخاطب جذب می‌کنند.

حالا برای اینکه یک روتین درست برای انتشار محتوا در وبلاگ داشته باشید، ‌ باید تقویم محتوایی بچینید. البته تقویم محتوایی درست! مثلاً روزهای یکشنبه و سه‌شنبه را برای انتشار محتوا در وبلاگ در نظر بگیرید. هم کاربران وفادار سایت شما و هم موتور جستجوگر گوگل می‌فهمند چه روزهایی محتوای تازه دارید.

البته حواستان به مناسبت‌های مهم سال باشد؛ مثلاً اگر سایت گردشگری دارید، 29 مهرماه روز کوهنوردی مطلبی در مورد کوه‌های ایران بنویسید و معروف‌ترین آن‌ها را معرفی کنید. شک نکنید که با تولید محتوای وبلاگ، فروش خودتان را بالا می‌برید. این حرف ما نیست، همه اهل‌فن به این موضوع اعتقاد دارند.

کیفیت محتوا را فدای کمیت می‌کنید

این حرف را همیشه گوشه ذهنتان نگه دارید که هیچ‌وقت و در هیچ مکانی، کیفیت را فدای کمیت نکنید. برای اینکه محتوای جذاب و باکیفیتی تولید کنید، ‌ باید زمان کافی برای نوشتن داشته باشید. یعنی اگر ماهانه 6 محتوای باکیفیت در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید، خیلی بهتر از آن است که هر روز محتوای جدیدی داشته باشید.

کاربر به کیفیت محتوا اهمیت می‌دهد نه کمیت آن. تولید محتوای زیاد هم یکی از تصورات غلطی است که در استراتژی بازاریابی محتوا به چشم می‌خورد. تازه تا زمانی که اهمیتی به رعایت نکات سئو مثل چگالی کلمات کلیدی، متا دسکریپشن، رعایت تیتر صفحه، انتخاب URL یا حتی تگ Alt تصاویر نداشته باشید، شانس خودتان را برای رقابت در لینک ۱ و ۲ نتایج جستجو از دست می‌دهید. 

پس حواستان باشد که کیفیت محتوا فقط به نحوه نوشتن آن بستگی ندارد، ‌ بلکه نحوه بارگذاری مطلب هم بسیار مهم است.

انتخاب استراتژی محتوایی

محتوای تکراری تولید می‌کنید

یک‌وقت‌هایی انقدر روی یک موضوع خاص تمرکز می‌کنید که مقاله‌های تکراری تولید می‌شود. مثل چی؟ فرض کنید یک سایت گردشگری دارید که باید برای شهر تبریز سئو انجام دهید. یک مطلب در مورد دیدنی‌های تبریز نوشتید و مقاله جدید شما در مورد جاذبه‌های گردشگری تبریز است.

اگر فکر می‌کنید که نوشتن محتواهای تکراری باعث بهترشدن رتبه شما در نتایج جستجو می‌شود، سخت در اشتباهید! با این کار نه‌تنها رتبه خوبی در نتایج جستجو نمی‌گیرید، بلکه باعث می‌شود تا به‌طورکلی از نتایج جستجو حذف شوید. پس حواستان به استراتژی محتوایی غلط باشد.

به‌جای این کار می‌توانید یک مطلب جامع در مورد لیست جاذبه‌های دیدنی تبریز بنویسید. بعد از آن در مورد هر کدام از جاذبه‌های دیدنی تبریز، مقاله‌ای جداگانه بنویسید.

محتوای تصویری برایتان بی‌اهمیت است

هیچ اهمیتی به تولید تصاویر باکیفیت، اینفوگرافیک و ویدئو نمی‌دهید. خودتان را جای مخاطب بگذارید، واقعاً برایتان خسته‌کننده نیست که از اول تا آخر یک مقاله فقط متن باشد و هیچ محتوای بصری جذابی به چشمتان نخورد؟

اصلاً این مسئله به کنار، بعضی از کاربران حوصله خواندن ندارند؛ برای این دسته از کاربران باید ویدئو یا اینفوگرافیک تولید کنید تا بتوانند در کمترین زمان جواب سؤالشان را بگیرند. مثل چی؟ مثلاً کاربری که می‌خواهد مراحل گرفتن دسته چک بانکی را بداند، اینفوگرافیک خیلی به دردش می‌خورد.

غلط‌های املایی و نگارشی محتوا را درست نمی‌کنید

یکی از بدترین اشتباهات در تولید محتوا، نوشتن مقاله با غلط‌های املایی است. به‌نوعی دارید غیرمستقیم به مخاطب می‌فهمانید که هیچ ارزشی برایش قائل نیستید. تولید محتوای غلط و بدون منبع، چهره برند شما را برای همیشه تیره‌وتار می‌کند.

این در حالی است که با ابزارهایی مثل پاک‌نویس یا ویراست‌لایو، به‌راحتی می‌توانید غلط‌های املایی و نگارشی مقاله را قبل از انتشار درست کنید. همچنین، قبل از انتشار محتوا حتماً حداقل یک‌بار مقاله خودتان را با صدای بلند بخوانید، سعی کنید جملات سخت مقاله را حذف و جملات روان و ساده را جایگزین کنید. مثل حرفه‌ای‌ها عمل کنید و پشت‌گوش نیندازید.

اصلاح غلط‌های املایی

نسبت به الگوریتم‌های سئو گوگل بی‌توجه هستید

به بخش جذاب این مقاله می‌رسیم. یکی از اشتباهات تکراری در بازاریابی محتوا، نادیده‌گرفتن الگوریتم‌های گوگل است. اصلاً از جدیدترین الگوریتم گوگل خبر دارید؟ محتوای مفید یا helpful content جدیدترین الگوریتم گوگل است که اتفاقاً به مقاله امروز ما ربط دارد.

گوگل از ما می‌خواهد که محتوا را برای کاربرانش بنویسم نه موتورهای جستجوگر. دیگر قرار نیست که مثل قبل، هرکسی که بیشترین تعداد کلمات کلیدی را در متنش تکرار کند، صدر نتایج جستجو باشد. الان هر سایتی که بتواند محتوای کاربرپسند و منحصر به فرد تولید کند، ‌ شانس این را دارد که در کلمات کلیدی مختلف رتبه خوبی داشته باشد.

البته از آپدیت مقالات قبلی وبلاگ غافل نشوید! زمانی که محتوای قدیمی سایت را به‌روزرسانی می‌کنید، به گوگل نشان می‌دهد که محتوای شما تازه‌ است و می‌تواند برای کاربر جذاب باشد.

سایت را برای نسخه موبایل بهینه سازی نکردید

حتماً برایتان پیش‌آمده که در گوشی وب سایتی را باز کنید و ببینید دکمه‌های سایت از حاشیه بیرون‌زده یا متن ناخوانا شده است. در این زمان چه کاری انجام می‌دهید؟

ما که سایت را می‌بندیم و روی لینک دیگری کلیک می‌کنیم. وقتمان را که از سر راه نیاوردیم. اصلاً یکی از الگوریتم‌های هسته اصلی گوگل مربوط به بهینه بودن سایت در نسخه موبایل است. از آنجایی که بیش از 50٪ جستجوهای گوگل از موبایل است، دور از ذهن نیست که به بهینه بودن نسخه موبایل اهمیت بدهد. به هرحال جلب رضایت کاربر همیشه حرف اول را می‌زند.

نمودار و اطلاعات تحلیلی را آنالیز نمی‌کنید

زمانی که محتوای شما رتبه ۱ گوگل را از آن خودش می‌کند یا بالعکس، دنبال دلیل این اتفاق می‌گردید؟! خیلی مهم است که بدانید کدام محتوا و به چه دلیلی توانسته رتبه خوبی در موتورهای جستجو داشته باشد. این مورد فقط مربوط به سایت نیست. حتی دلیل اینکه ریلز شما در اینستاگرام بازدید میلیونی داشته هم باید برایتان مهم باشد.

باید ببینید کدام کمپین تبلیغاتی یا ترفند بازاریابی محتوایی، برای مخاطب جذاب بوده و توانسته بازخوردهای مثبتی بگیرد. با این کار متوجه می‌شوید که مخاطب شما به چه نوع محتوایی اهمیت می‌دهد و کدام نوع بازاریابی محتوا برایش اهمیت دارد.

یا اینکه اصلاً ببینید کاربران از کجا وارد سایت شما شده و به کجا می‌روند؟ رنج سنی و جنسیت آن‌ها چیست؟ چه مدت زمانی در سایت شما هستند و چند درصدشان دوباره به سایت برمی‌گردند؟

اگر می‌خواهید با معیارهای آنالیز و تحلیل سایت آشنا شوید، مطلب “آنالیز و تحلیل سایت؛ بررسی بیش از ۱۰ معیار” را مطالعه کنید.

آنالیز و تحلیل سایت

توجهی به شبکه‌های اجتماعی ندارید

منظورمان از شبکه‌های اجتماعی، ‌پلتفرم‌های پر مخاطب ایران یعنی اینستاگرام و تلگرام است. دنیایی از مخاطبان سراسر کشور در این پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنند؛ اما تا وقتی‌که فعالیتی در این شبکه‌ها نداشته باشید، هیچ کاربری شما را نمی‌شناسد.  

واقعاً حیف نیست این حجم از مشتری را از دست بدهید؟ بخشی از تمرکز خودتان را روی شبکه‌های اجتماعی بگذارید و تولید محتوا کنید. شک نکنید که از این تصمیم پشیمان نمی‌شوید.

نسبت به بازاریابی پیامکی و ایمیلی بی‌اهمیت هستید

تا به حال فکر کردید که چرا فروشگاه‌های اینترنتی و بعضی سایت‌ها برای ثبت‌نام از شما شماره همراه و ایمیل می‌خواهند؟ این اطلاعات بعدها به دردشان می‌خورد. می‌دانم که از پیام‌های تبلیغاتی خسته شدید، اما اگر آمار بازخورد مثبت آن‌ها را بدانید هوش از سرتان می‌پرد.

طبق آمار بیش از ۹۰٪ پیامک‌ها و ایمیل‌های تبلیغاتی دیده می‌شوند. حالا این پیام‌ها می‌تواند ارسال کد تخفیف به مشتریان وفادار شما یا اطلاع‌رسانی در مورد تخفیف‌های جدید باشد. به‌هرحال شک نکنید که بازاریابی پیامکی و ایمیلی برای جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری تأثیر خودش را می‌گذارد.

به‌خاطر اشتباهات غلط در نحوه تبلیغات شکست می‌خورید

از قدیم گفتند که همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نچینید! حالا این اصطلاح چه ربطی به موضوع امروز ما دارد؟ ببینید زمانی که همه روش‌های بازاریابی و تبلیغات را با هم امتحان کنید و بودجه محدودی برای هرکدامشان در نظر بگیرید، هیچ‌وقت به نتیجه دلخواه نمی‌رسید.

حالا بهترین کار این است که باتوجه‌ به منابع و بودجه‌ای که دارید، مدیریت درستی در نحوه تبلیغات و بازاریابی داشته باشید. مثلاً در ابتدا تبلیغات پیامکی و ایمیلی داشته باشید و کم‌کم تبلیغاتی کلیکی و بنری هم اضافه کنید.

انواع روش‌های بازاریابی محتوایی

توجهی به پشتیبانی و ارتباط با مشتری ندارید

اگر فروشگاه اینترنتی دارید باید پشتیبانی آنلاین و تلفنی داشته باشید. حواستان هم به نظرات منفی و مثبت مخاطبان باشد. اگر نتوانید نیاز مخاطبان را برآورده کنید یا باعث نارضایتی آن‌ها شوید، مطمئن باشید که نظرات خودشان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

آنجاست که تبلیغات منفی علیه برند شما آغاز می‌شود. پس بهتر نیست که با پشتیبانی قوی و ارائه خدمات مناسب، خودتان را از حاشیه دور نگه دارید؟ مثلاً بعد از ارسال مرسوله با مشتری تماس بگیرید و ببینید بسته به‌درستی به دستش رسیده؟ یا اینکه بعد از تماس مشتری به‌خوبی با او ارتباط بگیرید و سعی کنید مشکلاتش را رفع کنید.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله اشتباهات رایج بازاریابی محتوا رسیدیم؛ اشتباهاتی که هر چند کوچک بودند اما می‌تواند باعث شکست ما در پروژه‌های مختلف شود. به‌طورکلی کسب‌وکاری که اهداف خودش را به‌درستی شناسایی کند و تقویم محتوایی درستی داشته باشد، خیلی راحت می‌تواند پله‌های ترقی را طی کند.

 به نظر شما چه اشتباهات رایج دیگری در بازاریابی محتوا وجود دارد که افراد آن را نادیده می‌گیرند؟ آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی یا Content Marketing به هر نوع محتوای متنی، تصویری، ‌ ویدئویی و غیره گفته می‌شود که برای جذب مخاطبان نوشته می‌شود. ‍بازاریابی محتوا در اصل یک استراتژی محتوایی است که تمرکز اصلی آن ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب مشتری سودآور است.

رایج‌ترین اشتباهات در بازاریابی محتوا چیست؟

از رایج‌ترین اشتباهات استراتژی بازاریابی محتوا می‌توان به عدم انتشار منظم مطالب، نداشتن هدف مشخص برای تولید محتوا، عدم توجه به الگوریتم‌های سئو گوگل، بهینه نبودن نسخه موبایل سایت و نبود بازاریابی پیامکی و ایمیلی اشاره کرد. مابقی اشتباهات رایج تولید محتوا را می‌توانید در این مقاله مطالعه کنید.

چرا باید تقویم محتوایی داشته باشیم؟

یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی محتوایی، انتشار منظم مطالب، عدم نوشتن مقالات تکراری، داشتن هدف برای تولید محتوا و داشتن زمان کافی برای نگارش مطلب است. ازاین‌رو برای اینکه بتوانید استراتژی درستی داشته باشید، باید با اعضای تیم خود یک تقویم محتوایی بچینید.

ابزارهای آنالیز استراتژی محتوایی چیست؟

گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس دو ابزار مهم برای آنالیز رفتار کاربران و بررسی استراتژی محتوایی هستند.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2