ساخت فروشگاه اینترنتی را رایگان یاد بگیرید!

بازاریابی فروشگاه اینترنتی با ارسال پیامک تبلیغاتی

استفاده از تبلیغات پیامکی برای بازاریابی فروشگاه‌های اینترنتی و نکاتی که می‌توانید شاهد یک بازده شگفت‌انگیز باشید.
در این مقاله می‌خوانید:

وقتی اسم پیامک تبلیغاتی می‌آید خیلی‌ها چهره‌هایشان در هم می‌رود و کافی است که دست روی دلشان بگذارید تا بگویند این پیامک‌های تبلیغاتی چطور آرامش و آسایش را ازشان گرفته‌اند. اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید همین پیامک‌های تبلیغاتی اگر از راه درست و با رعایت اصول و قواعد بازاریابی پیامکی برای مخاطبان ارسال شوند، فیدبک فوق‌العاده‌ای داشته و فروشتان را افزایش می‌دهند!

در مقالۀ امروز پرتال قصد دارم راجع‌به استفاده از تبلیغات پیامکی برای بازاریابی فروشگاه‌های اینترنتی صحبت کنم و نکاتی را به شما بگویم که با پیاده کردن آن‌ها در کسب و اینترنتی خودتان می‌توانید شاهد یک بازده شگفت‌انگیز باشید. پس با ما همراه باشید.

نکاتی در مورد بازاریابی پیامکی که حتماً باید بدانید.

برای شروع یک بازاریابی پیامکی موفق، قبل از هر چیزی باید یک استراتژی بلندمدت داشته باشید. برای تدوین استراتژی ابتدا تعیین کنید که هدف کلی شما چیست؟ جذب مشتری‌های جدید، برند شدن، افزایش فروش؟ هدایت کردن مشتری‌های فعلی به سمت خرید؟ یا همۀ این‌ها؟

بعد از اینکه هدفتان را مشخص کردید، نوبت به برنامه‌ریزی و مشخص کردن استراتژی بازاریابی می‌رسد. در ادامه می‌خواهم دربارۀ نکات مهمی در بازاریابی پیامکی صحبت کنم که اگر آن‌ها را جدی نگیرید، ممکن است به جای بازده مثبت، صدمات زیادی از این روش بازاریابی ببینید. پس حتماً تا انتهای مطلب را بخوانید.

نکتۀ اول: بازاریابی پیامکی به روش انبوه یا اشتراکی؟

به‌طور کلی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی دو روش وجود دارد: ارسال پیامک انبوه و اشتراکی.

ارسال پیامک انبوه

در روش انبوه، هدف از ارسال پیامک تبلیغاتی جذب مشتری‌های جدید است. البته منظور از ارسال پیامک انبوه این نیست که به هر شماره‌ای که دلتان خواست پیامک ارسال کنید. توصیۀ اکید می‌کنم برای این‌که فیدبک خوبی از ارسال انبوه دریافت کنید و مشتری‌های جدید بیشتری جذب کنید، بر اساس دسته‌بندی‌های سامانه پیامکی اقدام به ارسال پیامک کنید. این دسته‌بندی‌ها در سامانه‌های پیامکی حرفه‌ای به‌روزتر هستند و بر اساس معیارهای بیشتری دسته‌بندی شده‌اند.

برخی از دسته‌هایی که با توجه به آن‌ها می‌توانید مخاطبان هدف اس ام اس تبلیغاتی را مشخص کنید عبارتند از: جنسیت، شغل، سن، صنف، شهر، منطقه زندگی، کد پستی، پیش‌شمارۀ تلفن (0935، 0936، 0912 و ...).

ارسال پیامک اشتراکی

منظور از روش اشتراکی، همان خبرنامۀ پیامکی است و هدف آن بیشتر افزایش فروش است. بازاریابی پیامکی با استفاده از خبرنامه به این شکل است که از مخاطبان دعوت می‌کنید تا به میل خودشان، اگر دوست داشتند هر از گاهی از سمت شما اس ام اس تبلیغاتی دریافت کنند. این اس‌ام‌اس‌ها میتوانند اطلاع‌رسانی یک جشنواره، کد تخفیف و یا خبر موجود شدن کالای مورد نیاز مخاطب باشند.

حالا سوال این‌جاست که از کدام روش بازاریابی استفاده کنیم؟ پاسخ من این است که هر دوی این روش‌ها در کنار هم استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با استراتژی بازاریابی پیامکی، مقالۀ «بهترین استراتژی پیامکی برای یک کسب و کار چیست؟» را بخوانید.

نکتۀ دوم: آزاردهنده نباشید.

اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله راجع‌به حس بدی که خیلی از پیامک‌های تبلیغاتی منتقل می‌کنند صحبت کردم. اما چه‌کار کنیم که پیامک‌های تبلیغاتی ما آزاردهنده نباشد؟

 

  • زمان‌بندی مشخصی داشته باشید

ارسال بدون زمان‌بندی و گاه‌و‌بیگاه پیامک‌های تبلیغاتی روی اعصاب همه است. برای همین همیشه سعی کنید در ساعات درست و حداکثر هفته‌ای یک بار یا در مناسب‌های خاص برای مخاطبان هدف پیامک بفرستید. (برای دانستن بهترین ساعات ارسال پیامک مقالۀ «اهمیت زمان‌ ارسال در بازاریابی پیامکی» را بخوانید.)

  • محتوای بی‌ربط نفرستید

به نظر شما ارسال پیامک تخفیف 50 درصدی لباس‌های زنانه برای آقایان کار درستی است؟ یا این‌که ارسال پیامکی با محتوای تخفیف پکیج لوازم کوهنوردی برای افراد 60 سال به بالا نتیجه رضایت‌بخشی به‌همراه خواهد داشت؟ جواب من یک "نه" قاطع است!

همیشه سعی کنید مخاطبان هدفتان را بشناسید و با توجه به ویژگی‌ها و نیازهایی که دارند پیامک‌های مناسبی ارسال کنید.

نکتۀ سوم: متن‌های جذاب بنویسید

تکرار، تکرار و باز هم تکرار... باور کنید هیچ‌کس از خواندن متن‌های تکراری و پوچ احساس خوبی پیدا نمی‌کند.  هر اس‌ام‌اس فارسی 70 کاراکتر برای نوشتن یک متن تبلیغاتی جا دارد؛ حالا این بر عهدۀ شماست که چگونه آن را به جذاب‌ترین شکل ممکن بنویسید تا مخاطب نه تنها احساس خوبی پیدا کند، بلکه نسبت به آن واکنش نشان دهد. با خواندن مقالۀ جذاب «راهنمای نوشتن بهترین متن‌های تبلیغاتی برای پیامک‌» جذاب نوشتن را همین امروز یاد بگیرید.

 چگونه از سامانه پیامکی برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی استفاده کنیم؟

خب حالا که نکات مهم را یاد گرفتید بیایید ببنیم چگونه می‌شود از ظرفیت بالای بازاریابی پیامکی در کسب‌و‌کار اینترنتی استفاده کرد.

تائید ثبت نام کاربران

بسیاری از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی به محض این‌که کاربری در سایت ثبت نام می‌کند با استفاده از پنل اس‌ام‌اس، یک کد فعال‌سازی یا پیامک تائید ثبت نام برای کاربر ارسال می‌کنند. این کار دو مزیت دارد:

  • کم‌کم لیست بلندی از شماره تلفن‌های ویژه دارید.
  • به مخاطب نشان می‌دهید که با یک سایت حرفه‌ای طرف است.

منظورم از لیست شماره تلفن‌های ویژه، شماره کاربرانی است که بر اساس نیازی که داشتند وارد سایت شما شده‌اند و احتمال این‌که مشتری ثابت شما باشند زیاد است.

ارسال کدهای تخفیف و پیشنهادات ویژه برای مشترکین خبرنامه

بارها گفته‌ام، ولی باز هم می‌گویم: ما ایرانی‌ها عاشق تخفیف هستیم! با استفاده از سامانه پیامکی به مشترکین خبرنامه کدهای تخفیف بفرستید و آن‌ها را خوشحال کنید. این کار هم فروش شما را افزایش می‌دهد و هم باعث می‌شود افراد بیش‌تری با شما آشنا شوند. می‌پرسید چطور؟ بسیاری از افراد اس‌ام‌اس های تبلیغاتی را با دیگران به اشتراک می‌گذارند یا آن را به دوستان و آشنایان نشان می‌دهند.

یادآوری کارهای ناتمام

گاهی اوقات کاربران محصولاتی را به سبد خریدشان اضافه می‌کنند و بعد اتفاقاتی پیش می‌آید که یادشان می‌رود خرید خود را تکمیل کنند. در این مواقع می‌توانید از یک پیامک یادآوری استفاده کنید. یا مثلاً گاهی اوقات به مشتری یادآوری کنید که تا آخر این ماه برای استفاده از کد تخفیف یا پیشنهاده ویژه مهلت دارد.

افزایش ورودی و ترافیک سایت

کافی است در پیامک تبلیغاتی که ارسال می‌کنید لینکی برای ورود به سایتتان قرار دهید؛ با این کار افرادی زیادی وارد وب‌سایتتان می‌شوند و ترافیک سایتتان افزایش پیدا می‌کند. با افزایش ترافیک سایت رنک سایتتان در الکسا کاهش پیدا کرده و بهتر می‌شود.

اطلاع‌رسانی وضعیت خرید

همیشه سعی کنید مشتری را از طریق یک پیام کوتاه در جریان وضعیت خرید قرار دهید. اگر فروشگاه اینترنتی شما مخصوص فروش محصولات فیزیکی است، کد مرسولۀ پستی را برای مشتری ارسال کنید و خاطر نشان کنید که می‌تواند وضعیت ارسال بسته را با این کد و مراجعه به سایت شرکت پست پیگیری کند.

اگر در سایتتان محصولات دانلودی (مانند کتاب الکترونیکی) می‌فروشید، می‌توانید پس از تکمیل فرایند پرداخت، لینک دانلود را به شماره تلفن مشتری پیامک کنید.

یک شکل دیگر از کسب و کار اینترنتی، ارائه سرویس و خدمات به صورت آنلاین است. شاید باورتان نشود؛ ولی قالیشویی شربت‌اوغلی هم سایت دارد و سفارش آنلاین می‌گیرد. شما هم اگر سایتی برای ارائه خدمات دارید می‌توانید به محض دریافت سفارش آنلاین با یک پیام کوتاه مشتری را در جریان کارها قرار دهید. مطمئن باشید که این‌کار به جلب اعتماد مخاطبان کمک زیادی می‌کند.

برگزاری نظرسنجی

بهترین کار برای اینکه بدانیم خدمات ما تا چه حد برای مشتری رضایت‌بخش بوده، برگزاری نظرسنجی است. شما می‌توانید با استفاده از سامانه پیامکی، نظر مشتری‌ها را درباره مسائل مختلف بپرسید و از نتیجه‌ای که می‌گیرید در مراحل بعدی استفاده کنید. برای مثال می‌توانید به افرادی اخیراً از سایت شما یک کتاب الکترونیکی خریداری کرده‌اند پیامکی ارسال کنید و بپرسید که آیا از خرید خود راضی هستند یا نه. یا یک مثال دیگر؛ از مشتری‌ها بپرسید که دوست دارند کدام محصول به فروشگاه اضافه شود، لباس‌های یک برند جدید یا اکسسوری‌های زنانه؟

برای ادامۀ مسیر همه‌چیز را آنالیز کنید

پس از این‌که با رعایت نکات مهم، یک استراتژی پیامکی خوب تدوین کردید و شروع به اجرای مراحل مختلف آن کردید، وقت آن است که هم‌زمان همه‌چیز را بررسی کنید و اطلاعات جدیدتری از مشتریان و وضعیت فروشتان به‌دست آورید. 

اگر یک سامانه پیامک حرفه‌ای را انتخاب کرده باشید می‌توانید گزارش کاملی از تعداد پیام‌های دیده شده، تعداد پیام‌های باز شده، تعداد پیام‌هایی که تحویل داده شده، تعداد پیام‌هایی که تحویل داده نشده، شماره‌های خاموش، کسانی که روی لینک موجود در پیامک کلیک کرده‌اند و ... به‌دست آورید. برای انتخاب سامانه پیامکی اطلاعات کافی ندارید؟ خواندن این مقاله شما را در انتخاب بهترین سامانه پیامکی کمک می‌کند: چگونه بهترین سامانه پیامک را شناسایی کنیم

جمع‌بندی

در مقالۀ امروز پرتال با بخش مهمی از بازاریابی فروشگاه اینترنتی، یعنی بازاریابی پیامکی آشنا شدید. اگر نکاتی را که در این مقاله گفته شد به کار بگیرید و یک استراتژی بازاریابی پیامکی خوب برای کسب و کارتان بنویسید، نتایج به‌دست آمده لبخند را به لب‌های شما خواهد نشاند. اما اگر هنوز هم به بازاریابی پیامکی شک دارید بد نیست نگاهی به این آمار بیاندازید:

  • 98% از پیامک‌های تبلیغاتی دیده می‌شوند.
  • به‌طور میانگین مردم در طول روز 150 بار به صفحه موبایلشان نگاه می‌کنند.
  • به‌طور متوسط روزانه 14 ساعت گوشی موبایل در فاصله نزدیک ما قرار دارد.
  • ۷۵% مردم دوست دارند که کدهای تخفیف تبلیغاتی از طریق پیام کوتاه برای آن‌ها ارسال شود.
  • ۲۲% از کدهای تخفیفی که از طریق SMS ارسال می‌کنید با حداقل یک دوست به اشتراک گذاشته می‌شوند.
  • میانگین زمان واکنش به پیام کوتاه حدود ۹۰ ثانیه است. در صورتیکه میانگین زمان واکنش به ایمیل در حدود ۲٫۵ روز است.
  • ۸۳% مردم از دریافت ۲ پیامک تبلیغاتی در ماه نه‌تنها ناراحت نمی‌شوند بلکه راضی هم هستند.

فکر می‌کنم با دیدن این آمار، از این به بعد بیشتر بحث بازاریابی پیامکی را جدی بگیرید! در ضمن همین حالا می‌توانید کتابچۀ رایگان آموزش بازاریابی پیامکی را دانلود کرده و به‌طور کامل با این مبحث آشنا شوید. در آخر هم پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی با سایر روش‌های بازاریابی سایت این مقاله را بخوانید: چگونه سایت خود را بازاریابی کنیم؟

 

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

سلام وقت بخیر
در حال حاضر که اکثر افراد ارسال پیام تبلیغاتی رو بستن ، باز هم ارسال پیامک باز خورد داره؟

سلام وقت شما بخیر باشه.
والا اخیرا دیگه زیاد از این روش استفاده نمیشه. پیامک رو معمولا برای مشتریان فعلی استفاده میکنن ولی اینکه بخواید همینجوری به شماره تلفن افراد دسترسی پیدا کنید و برای اولین کار پیام بزنید احتمالا نتیجه خاصی نمیگیرید. چرا از بقیه روش های تبلیغات استفاده نمیکنید؟ :)

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2