۲۰٪ تخفیف ویژه حمایت از کسب و کارها در کرونا

راه اندازی فروشگاه گل و گیاه آنلاین در 9 قدم

فکر می‌کنم حداقل نیمی از مخاطبان این مقاله، با من موافق باشند که زندگی شهری، از دور خوش‌تر از وقتی است که واقعا وارد آن شوید! بدتر از همه اینکه زندگی شهری ما انسان‌ها را که به‌شکل ذاتی به طبیعت علاقه داریم، از این علاقه‌مان دور می‌کند.

اما این علاقه آنقدر شدید است که باعث شده حتی در هیاهوی شهرها، باز هم نتوانیم از گل و گیاه فاصله بگیریم و حداقل در خانه یا محل کارمان 1 یا 2 گلدان داشته باشیم.

البته شلوغی بازارهای گل و گیاه در شهرها و همینطور ترافیک بالای سایت‌های فروش گل آنلاین، نشان می‌دهد علاقه به سبز کردن فضای محل زندگی، بیشتر از قبل در حال رشد است. مثلا طبق گفته shopify در میانه سال 2020 و دقیقا در اوج کرونا، جستجوی کلمه خرید گل افزایش پیدا کرده! در این شرایط قطعا علاقه به راه اندازی فروشگاه آنلاین گل و گیاه، در افراد فعال این حوزه هم به وجود آمده.

اگر شما هم از آن‌دسته عزیزانی هستید که فکر می‌کنید می‌توانید با کمک اینترنت نه تنها کسب و کار بلکه زندگی‌تان را تغییر بدهید، در این مقاله همراه من باشید تا تمامی مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی گل را به شما توضیح بدهم.

راهنمای راه اندازی فروشگاه گل و گیاه آنلاین

می‌دانم همین ابتدای کار این سوال در ذهن‌تان است که در فروش اینترنتی، چطور باید گل و گیاه را ارسال کرده به دست مشتریان برسانم؟ نگران نباشید، در این زمینه شرکت‌های پستی همراه شما هستند و بدون هیچ نگرانی محصول را به دست‌ مخاطبان‌تان می‌رسانند. بنابراین تمامی مراحل را به دقت بخوانید تا به موقع در مورد روش‌های ارسال کالا هم صحبت کنم.

راه‌اندازی فروشگاه آنلاین گل و کیاه

1_ گوشه بازار را پیدا کنید!

قبلا به طور کامل در مقاله «نیچ مارکتینگ» توضیح دادم، بهترین انتخاب شما برای شروع یک کسب و کار یا کسب و کار اینترنتی، این است که به جای ورود به یک بازار بزرگ، به گوشه بازار بروید. به این ترتیب از مزایای زیادی مثل دسترسی آسان‌تر به مشتریان، هزینه‌های کم‌تر بازاریابی، هزینه‌های کم‌تر برندسازی و... برخوردار می‌شوید. اما منظور از انتخاب یک گوشه در بازار گل و گیاه چیست؟ اجازه بدهید مثال بزنم:

  • فروش گل و گیاه آپارتمانی،
  • فروش کاکتوس،
  • فروش گیاهان باغی،
  • فروش عمده گیاه،
  • فروش بذر گیاهان خوراکی،
  • فروش گیاهان آبزی،
  • فروش محصولات مراقبت از گیاه مثل کود،
  • فروش گلدان‌های تزئینی،
  • فروش تراریوم،
  • فروش محصولات مشتق از گیاهان مثل کرم آلوئه‌ورا،
  • و... .

در واقع اگر به جای اینکه وارد کل این بازار شوید، یکی از حوزه‌های بالا را انتخاب کنید، عملا از طریق استراتژی نیچ مارکتینگ پیش رفته‌اید. به این ترتیب بدون نیاز به رقابت با بزرگان، در مدت کوتاهی در این گوشه بازار به یک برند تبدیل شده و سپس با سرمایه به دست آمده می‌توانید به دیگر بازارها هم وارد شوید.

2_ به فکر تامین محصول باشید

خب، در مرحله بعدی نوبت به تامین محصول می‌رسد. بر خلاف این تصور رایج که خیلی‌ها فکر می‌کنند باید برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خودشان یا تولید کننده محصول باشند یا فروشنده آن، اتفاقا شما می‌توانید بدون داشتن محصول هم اقدام به فروش اینترنتی آن کنید! چطور؟

همانطور که قبلا در مقاله «دراپ شیپینگ» هم گفتم، می‌توانید به سراغ فروشنده/تولید کننده بروید، با او در مورد پورسانت از فروش صحبت کرده و حتی یک قرارداد هم ببندید. بعد از این تصاویر محصولاتش را در سایت گذاشته و هر زمانی که یک سفارش دریافت کردید، به او بگویید سفارش را به محل مشتری ارسال کند.

ساخت فروشگاه اینترنتی گل و گیاه

دقت کنید، همین حالا تعداد زیادی کسب و کار اینترنتی به همین شکل در حال فعالیت هستند، بنابراین تصور نکنید روشی که توضیح دادم غیر قابل اجراست.

در هر حال، اگر هم خودتان در حال حاضر تولید کننده یا فروشنده محصول هستید، شرایط بهتری خواهید داشت چون سودتان افزایش پیدا کرده و دیگر عملا از 0 تا 100 فروش را در دست می‌گیرید.

نکته: اگر نظر من را بخواهید، پیشنهاد می‌کنم برای ابتدای کار از دیگران برای تامین محصول کمک بگیرید، به این ترتیب زمان کافی برای رشد دادن کسب و کارتان را پیدا می‌کند. بعد هم وقتی شرایط بیزینس‌تان به حد مطلوبی رسید، می‌توانید خودتان اقدام به تامین محصول کنید.

3_ وب سایت فروشگاهی خودتان را راه‌اندازی کنید

خب، الان عملا زمان آن رسیده که وارد دنیای کسب و کارهای اینترنتی شوید. برای این کار در قدم اول نیاز به ساخت یک سایت دارید. اگر نمی‌دانید باید چطور وب سایت فروشگاهی بسازید و آن را مدیریت کنید، پیشنهاد می‌کنم به سراغ فروشگاه ساز پرتال بروید!

فروشگاه اینترنتی که از این سیستم تحویل می‌گیرید، به‌شکل کاملا حرفه‌ای ساخته شده. همینطور تمامی آموزش‌های لازم مدیریت سایت و کار با آن از طرف متخصصان پرتال در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته مزیت‌ها به اینجا ختم نمی‌شود، از جمله دیگر مزایایی که به خاطرش پیشنهاد می‌کنم به کمک این ابزار سایت‌تان را بسازید، این است که متخصصان پرتال به‌شکل رایگان و دائم سایت شما را پشتیبانی می‌کنند تا مبادا مشکلات فنی کسب و کارتان را به خطر بیندازد و مهم‌تر از همه:

شما می‌توانید همین حالا با ورود به صفحه فروشگاه‌ساز، قالب مورد نظر را انتخاب کرده، در کم‌تر از 2 دقیقه سایت‌تان را تحویل بگیرید و تا 7 روز بدون نیاز به 1 ریال هزینه، با سایت کار کنید! در نهایت اگر از سایت، خدمات پشتیبانی، ظاهر و... رضایت داشتید، هزینه طراحی سایت را می‌پردازید.

4_ به درستی قیمت‌گذاری کنید!

خب، به یکی از بخش‌های مهم مسیر رسیدیم. به طور کلی در دنیای کسب و کار قیمت‌گذاری یکی از مهم‌ترین عناصر محسوب می‌شود. در این مرحله شما باید با توجه به شرایط بازار، رقبا، مخاطبان و... محصولات‌تان را قیمت‌گذاری کنید.

آموزش ساخت فروشگاه آنلاین گل و گیاه

اینکه محصولات را با قیمت ارزان بفروشید یا گران با توجه به استراتژی‌های خودتان مشخص می‌شود، اما اگر نظر من را بخوانید:

اصولا افرادی که اقدام به خرید آنلاین گل می‌کنند، آن‌دسته از مخاطبانی هستند که خیلی برای‌شان چند هزار تومان هزینه بیشتر مهم نیست، اما در مقابل به وجود خدماتی مثل گارانتی محصول، پشتیبانی، ارسال به موقع و... اهمیت می‌دهند. با توجه به این موضوع، شاید بهتر باشد به جای استراتژی‌های کاهش قیمت، به فکر افزایش تعداد و کیفیت خدمات و در مقابل افزایش قیمت باشید. در هر حال، در حین قیمت‌گذاری به این نکات و موارد هم دقت کنید:

  • هزینه‌های بسته‌بندی محصول،
  • هزینه‌های ارسال سریع کالا،
  • هزینه‌های بیمه محصول،
  • افزایش یا کاهش قیمت گل در فصل‌های مختلف،
  • و... .

نکته: اگر مشتریان هدف شما مخاطبان خرید عمده گل هستند، شاید بهتر باشد به سراغ استراتژی‌های کاهش هزینه و قیمت بروید. در ضمن پیشنهاد می‌کنم مقاله «استراتژی های قیمت گذاری» را هم بخوانید.

5_ از محصولات، عکس حرفه‌ای بگیرید!

به طور کلی در دنیای کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاهی، تصاویر محصول اهمیت زیادی دارد. حالا زمانی که صحبت از فروش گل باشد این اهمیت چند برابر می‌شود چراکه خریداران این محصول به شدت نسبت به ظاهر آن حساسیت دارند. بنابراین باید برای گرفتن عکس از گل و گیاهان، به چند نکته دقت کنید:

  • از فیلترهایی که عکس محصول را به‌شکل غیر واقعی ویرایش می‌کند، استفاده نکنید،
  • حتما از زوایای مختلف محصول عکس بگیرید،
  • حتما یک یا چند عکس از نمای نزدیک محصول در صفحه قرار بدهید،
  • بهتر است در فضایی از محصول عکس بگیرید که بسیار جذاب و متفاوت باشد و احساس طبیعی بودن را به ذهن مخاطب القا کند،
  • حتما نور زیادی در محیط عکاسی قرار بدهید تا هم عکس‌ها زیباتر شوند و هم مشتری بتواند تمامی زوایای محصول را ببیند.

پیشنهاد می‌کنم برای این که عکس‌های بهتری بگیرید حتما مقالات زیر را بخوانید:

6_ برای ارسال محصول، برنامه‌ریزی کنید

همانطور که بالاتر هم گفتم، برای راه اندازی فروشگاه آنلاین گل یکی از مهم‌ترین سوالات و چالش‌ها، نحوه ارسال محصول است. نکته مهم‌تر اینجاست که به همان اندازه‌ای که شما در مورد این موضوع نگرانی دارید، مشتریان‌تان هم در مورد آن نگرانند. ببینید، به طور کلی شما 2 روش ارسال محصول دارید:

روش اول ارسال محصول داخل شهر است. در واقع گل و گیاه را می‌توانید برای مشتریان شهر خودتان به کمک تاکسی‌های آنلاین، سرویس‌های آنلاین مخصوص بار و... ارسال کنید.

کسب درآمد از فروش گل و گیاه

روش دوم ارسال، ارسال خارج شهری برای مشتریانی است که از دیگر استان‌ها اقدام به خرید محصول کرده‌اند. برای رساندن محصول به آنها باید از شرکت‌های پستی کمک بگیرید. در حال حاضر هم شرکت پست، هم شرکت تیپاکس در این زمینه با شما همکاری می‌کنند. علاوه بر این، شرکتی به اسم کالا رسانان چاپار هم خدماتی ارائه می‌کنند که می‌تواند به شما کمک کند.

برای مشتریان همه چیز را توضیح بدهید

همانطور که گفتم، مشتریان هم مثل شما نگران این هستند که قرار است چطور گل‌ها را به دست‌شان برسانید و چه تضمینی هست که محصول سالم به آنها برسد؟ با توجه به این، حتما باید یک صفحه در سایت‌تان قرار بدهید، تمامی توضیحات در مورد نحوه ارسال را در آن نوشته و حتی لینک صفحه را در بخش منو یا جایی قرار بدهید که مخاطبان به محض ورود بتوانند آن را مشاهده کنند.

7_ فعالیت در اینستاگرام را شروع کنید

بعد از طراحی سایت و بهینه کردن آن برای نمایش در نتایج جستجو، فعالیت در اینستاگرام بهترین روش برای جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری است. حتی ممکن است در صورت فعالیت درست، مخاطبانی که در اینستاگرام جذب می‌کنید بسیار بیشتر از مخاطبان سایت شود. اما باید در اینستاگرام چه کنیم؟

تولید محتوا! در واقع کاری که باید در اینستاگرام بکنید، تولید محتوای جذاب برای مخاطب است. مثلا در حوزه گل و گیاه از جمله محتواهای جذابی که می‌توانید به کمکش مشتری جذب کنید، اینها هستند:

  • نمایش محصولات و گل‌های جذاب،
  • توضیح در مورد ویژگی‌های هر گونه گل،
  • توضیح در مورد تیره انواع گیاهان،
  • آموزش نگهداری گیاهان،
  • آموزش تکثیر گیاهان،
  • و...

به کمک چنین محتواهایی، مخاطبان زیادی به پیج‌تان جذب می‌شوند و بعد از آن با اعتمادسازی، عملا به مشتریان دائمی‌تان تبدیل می‌شوند.

8_ توضیحات محصول کاملی بنویسید

به طور کلی شما در هر حوزه‌ای هم که اقدام به فروش اینترنتی محصول کنید، باید برای افزایش احتمال فروش در صفحه محصول توضیحات کاملی در مورد آن بنویسید. نکته اینجاست که بعضی محصولات نیاز به توضیحات زیادی ندارند و در مقابل بعضی دیگر از محصولات، باید توضیحات زیادی داشته باشند تا مخاطب با خیال راحت اقدام به خریدشان کند.

گل و گیاه دقیقا از همین نوع محصولاتی است که باید برای‌شان توضیحات زیادی قرار بدهید. توضیحاتی در مورد نام گیاه، سن آن، تیره گیاه، آپارتمانی بودن و نبودن و... . در واقع هر چه که در صفحه محصول سوالات بیشتری از ذهن مخاطب را پاسخگو باشید، احتمال تبدیل او به یک مشتری بیشتر می‌شود.

9_ در وبلاگ سایت محتوای جذاب منتشر کنید

اجازه بدهید چند تا از کلمات کلیدی که در گوگل در مورد گل و گیاه جستجو شده را برای‌تان بنویسم:

  • آموزش نگهداری از پتوس،
  • دلیل خشک کردن کاکتوس،
  • انواع کاکتوس،
  • نحوه تکثیر کاکتوس،
  • و...

می‌دانید نکته مهمی که وجود دارد چیست؟ اینکه کاربرانی که این کلمات را جستجو می‌کنند، همگی از افراد علاقه‌مند به دنیای گل و گیاه هستند. به زبان دیگر اینها همه مشتریان و مخاطبان علاقه‌مند به کسب و کار و محصول شما هستند.

با توجه به این موضوع، حتما در وبلاگ سایت‌تان اقدام به انتشار محتوای منظم کنید. زمانی‌که تعداد این محتواها زیاد شود و البته در کنارش به دیگر فاکتورهای سئوی سایت اهمیت بدهید، محتواها در صفحه اول نتایج جستجو دیده شده، مخاطبان را به سایت‌تان دعوت می‌کنند و به این ترتیب می‌توانید آنها را به مشتری تبدیل کنید.

10_ تجربه کاربری سایت را بهبود بدهید

تجربه کاربری، تجربه‌ای است که الان از حضور در این سایت دارید! مثلا اینکه رنگ پس‌زمینه به خوبی تنظیم شده و باعث آزار چشمان‌تان نمی‌شود، اینکه لینک تمامی صفحات مورد نیازتان در منو قرار گرفته، اینکه سرعت سایت بهبود پیدا کرده، حتی اینکه به دلیل وجود فلان مشکل در سایت احساس بدی دارید، این‌هم جزوی از تجربه کاربری یا همان UX سایت است.

کسب درآمد از فروشگاه اینترنتی گل و گیاه

نکته مهم اینجاست که امروز تجربه کاربری هم در سئوی سایت و هم نرخ تبدیل مخاطب به مشتری تاثیر زیادی دارد. مثلا چند سال پیش بود که آمازون اعلام کرد صرفا یک تاخیر یک‌دهم ثانیه‌ای در سرعت، باعث کاهش شدید فروشش شده! با توجه به این موضوع، حتما در مورد تجربه کاربری مطالعه کرده و مطمئن شوید تمامی فاکتورهایش را اجرا کنید.

البته اگر فروشگاه اینترنتی‌تان را از سایت ساز پرتال گرفته باشید، به طور پیش‌فرض بسیاری از فاکتورهای مربوط به تجربه کاربری در آن رعایت شده.

همین الان گل‌فروشی آنلاین خودتان را راه‌اندازی کنید

به عنوان کلام آخر؛ اگر واقعا تصمیم‌تان برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه جدی است، پیشنهاد می‌کنم همین حالا وارد پرتال شده و بدون نیاز به پرداخت یک ریال هزینه سایت‌تان را ساخته و تا 7 روز به رایگان آن را تست کنید. نگران ساخت فروشگاه آنلاین خودتان نباشید، چون فروشگاه ساز پرتال پشتیبانی دائمی و رایگان دارد. هرجا و هروقت که سوال یا مشکلی داشتید، تیم پشتیبانی شما را راهنمایی می‌کند.

اگر هم هنوز در ساخت چنین کسب و کاری تردید دارید و در ذهن‌تان با چالشی روبرو هستید، همین حالا سوال‌تان را در موردش در بخش نظرات مطرح کنید تا به طور جامع آن را جواب بدهم. اگر هم نیاز به راهنمایی در مورد طراحی سایت دارید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید تا به صورت رایگان از مشاوره طراحی سایت بهره‌مند شوید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

1 دیدگاه

عالی بودش ممنونم

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2