۲۰٪ تخفیف ویژه حمایت از کسب و کارها در کرونا

استوری چیست؟ راهنمای افزایش فالوور و فروش با استوری

2 سال پیش بود که اینستاگرام اعلام کرد صرفا بخش استوری‌اش در روز بیشتر از 500 میلیون کاربر فعال دارد! همینطور طبق آمار گفته شده، نیمی از کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند حداقل در ماه 1 استوری منتشر کرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد پتانسیل استوری چه برای جذب فالوور و چه برای افزایش فروش اینترنتی شما، بسیار بالاست! بنابراین اگر هنوز نمی‌دانید دقیقا استوری چیست، باید چطور از آن برای رشد پیج‌تان استفاده کرده و چه تکنیک‌هایی را مورد توجه قرار بدهید، با من همراه باشید!

استوری اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام استوری یا همان استوری اینستاگرام، قابلیتی است که نزدیک به 5 سال پیش و در سال 2016 به این شبکه اجتماعی اضافه شد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد ویدیوها و تصاویری را در اکانت خودتان به اشتراک بگذارید. البته استوری چند تفاوت مهم با پست دارد:

استوری اینستاگرام چیست؟

  • استوری‌ها تا 24 ساعت باقی مانده و سپس از بین می‌روند،
  • ویدیوهایی که در استوری قرار می‌دهید باید نهایتا 15 ثانیه‌ای باشد وگرنه به چند قسمت 15 ثانیه‌ای تقسیم خواهد شد،
  • یک خطِ دایره‌ایِ نارنجی در زمان انتشار استوری شما، دور عکس پروفایل‌تان قرار گرفته و به مخاطبان‌تان انتشار استوری‌تان را خبر می‌دهد.
  • استوری شما نه در Feed (home یا همان آیکون خانه) مخاطبان که در بالای آن به نمایش در می‌آید.
  • استوری‌ها قابلیت لایک شدن و کامنت گرفتن ندارند.

آموزش استوری گذاشتن در اینستاگرام

خب، اگر تا الان در اینستاگرام استوری منتشر نکرده‌اید، اصلا نگران نباشید چون در ادامه نحوه استوری گذاشتن را به شما آموزش می‌دهم. برای شروع، روی یکی از دکمه‌هایی که در تصویر پایین مشخص شده کلیک کنید. همینطور می‌توانید انگشت‌تان را روی صفحه به سمت چپ بکشید تا به بخش استوری‌ها بروید:

آموزش استوری گذاشتن در اینستاگرام

بعد از ورودی به این صفحه، می‌توانید با یک بار زدن دکمه گرد پایین، تصویری گرفته و آن را به عنوان استوری منتشر کنید.

استوری گذاشتن در اینستاگرام

همینطور می‌توانید با نگاه داشتن دست‌تان روی دکمه، یک ویدیو چند قسمتی گرفته و در استوری قرارش بدهید. علاوه بر اینها، می‌توانید دست‌تان را از پایین صفحه به بالا بکشید تا به بخش گالری تلفن همراه ‌رفته و آنجا هر محتوایی که مد نظر داشتید را منتشر کنید.

انواع استوری اینستاگرام کدام است؟

آن ابتدایی که از استوری رونمایی شد، صرفا می‌توانستید یک عکس یا ویدیو 10 ثانیه‌ای در آن منتشر کنید. اما به مرور اینستاگرام با توجه به علاقه‌ای که کاربران به این قابلیت نشان دادند، جزئیات زیادی به آن اضافه کرد. تا جایی‌که اگر امروز بخواهید به طور کامل کار با استوری اینستاگرام را یاد بگیرید، حداقل باید 1 ساعت با آن کار کرده و انواع ویژگی‌هایش را بشناسید.

منظورم از این ویژگی‌ها، دکمه‌هایی است که در بخش پایین و همینطور کنار صفحه انتشار استوری به شما نمایش داده می‌شود. در هر حال در ادامه مهم‌ترین انواع استوری اینستاگرام که امروز باید بشناسید را به شما توضیح می‌دهم. پس با من همراه باشید.

1_ Type

استوری تایپ اینستاگرام

این قابلیت یک صفحه رنگی در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید در آن متن مورد نظرتان را تایپ کرده و به اشتراک بگذارید. البته با توجه به اینکه اغلب فونت‌های استوری اینستاگرام برای زبان فارسی ساخته نشده‌اند، بهتر است به جای استفاده از این گزینه، به کمک اپلیکیشن‌هایی مثل عکس نوشته‌ساز، متن‌تان را با یک فونت زیبا روی تصویر دلخواه نوشته، ذخیره کرده و در استوری قرار بدهید.

2_ Music

استوری موزیک اینستاگرام

این قابلیت اجازه می‌دهد ابتدا در بین یک پایگاه داده عظیم، موزیک دلخواه خودتان را بیابید. پس از آنهم می‌توانید این آهنگ را به همراه یک ویدیو یا یک تصویر در استوری به اشتراک بگذارید. همینطور می‌توانید برای انتشار، به آن نقطه‌ای از آهنگ بروید که دوست دارید از آنجا پخش شود.

3_ Live

استوری لایو اینستاگرام

لایو اینستاگرام، خودش یک قابلیت جداگانه است اما خب برای دسترسی به آن باید وارد بخش استوری‌ها شوید. زمانی که در اینستاگرام لایو می‌گذارید، به‌شکل زنده ویدیو شما برای مخاطبان به نمایش در می‌آید. همینطور می‌توانید بعد از اتمام لایو، ویدیو آن را به مدت 24 ساعت در پیج ذخیره کنید.

4_ Normal

استوری نرمال اینستاگرام

این حالت پیش‌فرضی است که وقتی به سراغ استوری اینستاگرام می‌روید، با آن روبرو خواهید شد. زمانی که روی این حالت بخواهید استوری منتشر کنید، در صورت یک بار ضربه زدن به دکمه پایین، یک عکس گرفته‌اید و در صورت نگاه داشتن دست‌تان روی دکمه، ویدیو ضبط می‌کنید.

5_ Boomerang

قابلیت بومرنگ اینستاگرام

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام، بومرنگ است! این قابلیت به شما اجازه می‌دهد در یک مدت‌زمان کوتاه، تعداد زیادی عکس گرفته و آن را به‌شکل یک تصویر متحرک جذاب و البته دایره‌ای (تکرار شونده) به اشتراک بگذارید. حتی اگر از این قابلیت خوش‌تان آمد، می‌توانید به سراغ اپلیکیشن بومرنگ رفته، آن را دانلود کنید و با آن ویدیوها و تصاویر متحرک جذاب بسازید.

6_ Focus

ویژگی فوکوس اجازه می‌دهد نمای اطراف یک سوژه را به حالت تار در آورده و صرفا خود سوژه را به‌شکل واضح در کادر دوربین برای عکاسی یا فیلم‌برداری داشته باشید. این قابلیت مخصوصا برای عکاسان حرفه‌ای بسیار کاربردی است.

7_ Super Zoom

سوپرزوم هم یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار جذاب در استوری اینستاگرام است. این قابلیت اغلب برای ساخت ویدیوهای کوتاه طنز استفاده می‌شود. سوپرزوم اجازه می‌دهد در چند حرکت، روی یک سوژه در فیلم تمرکز کرده و در حین پخش یک موزیک کوتاه، ویدیو را روی آن فوکوس کنید.

سوپر زوم در استوری اینستاگرام

8_ Rewind

احتمالا بارها در استوری واینرها و طنازان اینستاگرامی، ویدیوهایی را مشاهده کرده‌اید که به‌شکل برعکس (از انتها به ابتدا) نمایش داده می‌شوند. در واقع این ویدیوها به کمک Rewind گرفته شده که اجازه می‌دهد ویدیو را از انتها به ابتدا پخش و منتشر کنید.

Rewind در استوری اینستاگرام

9_ Hands-Free

اگر نمی‌خواهید برای گرفتن یک ویدیو الزاما انگشت‌تان را روی دکمه صفحه نگاه دارید، از این قابلیت استفاده کنید. چراکه به شما اجازه می‌دهد با یک بار لمس دکمه، ویدیو را ضبط کنید.

انواع استوری اینستاگرام

10_ Stop-Motion

استاپ موشن در واقع نوعی از انیمیشن است که از پشت سر هم قرار گرفتن یک‌سری تصویر ساخته می‌شود. برای استفاده از آن می‌توانید از یک سوژه چند عکس بگیرید تا به‌شکل یک انیمیشن و به صورت متوالی در استوری نمایش داده شود.

نحوه افزایش فالوور و افزایش فروش با استوری

از زمانی که اینستاگرام قابلیت استوری خودش را رونمایی کرد، بعضی کسب و کارهای فعال در این شبکه اجتماعی از آن استفاده‌های زیادی کردند و توانستند علاوه بر افزایش فالوور، فروش‌شان در اینستاگرام را هم افزایش بدهند!

اما ما چطور می‌توانیم چنین استفاده‌ای از استوری کنیم؟ خب این سوالی است که در ادامه مقاله به شما جواب می‌دهم. با من همراه باشید.

1_ با استوری، تعامل بگیرید

همانطور که در مقاله «بازاریابی اینستاگرام» هم گفتم، راز موفقیت در این شبکه اجتماعی جذب تعامل است! این یعنی هر چه بتوانید بیشتر مخاطبان را ترغیب کنید که با پیج شما ارتباط (لایک و کامنت و...) داشته باشند، احتمال اینکه در اکسپلور دیده شده، در هشتگ‌ها رتبه خوبی گرفته و فالوور بیشتری جذب کنید، بالا می‌رود.

خوشبختانه استوری اینستاگرام یکی از بهترین راهکارها برای جذب تعامل و جلب اعتماد الگوریتم‌های اینستاگرام است. اما چطور با آن تعامل جذب کنیم؟ با استفاده از استیکرهای مختلفی که استوری به شما داده!

تعامل با کاربران در استوری اینستاگرام

اگر روی گزینه استیکر در بخش استوری کلیک کنید، می‌بینید که تعداد زیادی استیکر در این بخش وجود دارد و خیلی از آنها صرفا برای جذب تعامل ساخته شده‌اند. چطور از آن استفاده کنیم؟

  • با استیکر سوال و جواب، از مخاطبان بخواهید به یک سوال شما جواب بدهند،
  • با استیکر پرسش و پاسخ 4 گزینه‌ای، سوالاتی از آنها پرسیده و اجازه بدهید جواب درست را حدس بزنند،
  • با استیکر نظرسنجی 2 گزینه‌ای، نظرشان را در مورد یک موضوع بپرسید،
  • با استیکر میزان علاقه، ببینید به یک تصویر، موضوع یا ویدیو چقدر علاقه‌مند هستند،
  • و...

2_ استوری منتشر کنید که مخاطبان از آن عکس بگیرند

یکی از مهم‌ترین راهکارها در دنیای فروش، پیگیری است! در واقع این راهکار می‌گوید مشتریان ما، به دلایل مختلف برند و محصولات‌مان را فراموش می‌کنند. به همین دلیل، باید بعد از معرفی محصول، بارها به مشتری مراجعه کرده و دوباره خودتان را یادش بیاورید.

در ادامه شما می‌توانید با انتشار استوری‌هایی که مخاطبان مجبور شوند از آن عکس بگیرند، برند خودتان را دائما به یاد آنها آورده و حتی در صورتی که محصولی دارید، احتمال فروشش را بالا ببرید. اما چه استوری مخاطبان را مجبور می‌کند که از آن عکس بگیرند؟ جواب: هر چیزی که آنها بخواهند دوباره به یادش بیاورند!

  • مثلا یک پیج آشپزی می‌تواند حین آموزش دادن نحوه پخت غذا، مواد لازم را در یکی از اسلایدهای استوری منتشر کند،
  • یک پیج روانشناسی می‌تواند در مورد راهکار یک مشکل روان‌شناختی در استوری به‌شکل متنی صحبت کند،
  • یک فروشنده تلفن همراه می‌تواند در مورد تفاوت دو مدل تلفن همراه در یک جدول متنی بگوید،
  • و...

به این ترتیب مخاطبان عملا برای نگاه داشتن این اطلاعات از آنها عکس گرفته و خب به دلیل وجود این عکس‌ها در گالری، دوباره یاد برند یا محصول شما افتاده و به سراغ‌تان می‌آیند.

3_ با هایلایت کردن استوری، سوالات بی‌جواب را پاسخ بدهید

اگر قبلا طراحی سایت کرده باشید، می‌دانید که خیلی راحت می‌توانید با ساخت صفحاتی مثل درباره ما، تماس با ما، سوالات رایج و... سوالاتی که مخاطبان در مورد شما و محصولات‌تان دارند را جواب بدهید.

اما خب در اینستاگرام چنین قابلیتی وجود ندارد! به همین دلیل کمی خلاقیت به کار برده و به کمک هایلایت‌ها، به سوالات رایج مخاطبان جواب می‌دهیم. منظورم از هایلایت، چیزی است که در تصویر پایین می‌بینید:

نمونه هایلایت اینستاگرام

در واقع شما می‌توانید یک یا چندین استوری را در یک هایلایت ذخیره کرده و تصویر و متن دلخواه هم برایش انتخاب کنید. با توجه به این:

  • در مورد کسب و کارتان در استوری صحبت کرده و آن را در هایلایت "درباره ما" ذخیره کنید،
  • اطلاعات تماس و محل‌ کارتان را در استوری منتشر کرده و در هایلایت "تماس با ما" منتشر کنید،
  • در مورد نحوه ارسال محصول و هزینه‌ها صحبت کرده و در هایلایت "ارسال محصول" ذخیره کنید،
  • هر سوالی که به نظرتان مخاطبان در مورد کسب و کار و محصول‌تان دارند را در استوری جواب داده و با نام مرتبط در هایلایت ذخیره کنید.

4_ در استوری هشتگ بگذارید

همانطور که در مقاله «افزایش فالوور اینستاگرام» هم گفتم، یکی از مهم‌ترین راه‌های برای دیده شدن پست‌ها در این شبکه اجتماعی، این است که زیر پست‌های تان هشتگ‌های پربازدید را قرار بدهید. به این ترتیب مخاطبان علاقه‌مند به این هشتگ‌ها، پست شما را در آنها مشاهده کرده و در صورت جذاب بودن پست و پیج‌تان، دنبال‌تان می‌کنند.

اما نکته جذاب این است که علاوه بر پست‌ها، می‌توانید در استوری‌ها هم هشتگ بگذارید! در واقع اینستاگرام در بعضی از هشتگ‌های پربازدید هم استوری مرتبط مخاطبان را به کاربران نمایش می‌دهد. به این ترتیب اگر استوری شما هم هشتگ مرتبط را در خودش داشته باشد، احتمال اینکه دیده شده و مخاطبان زیادی را برای‌تان جذب کند، زیاد است.

5_ میزبان استوری شوید!

قرار هم نیست الزاما برای افزایش فالوور یا فروش صرفا از استوری پیج خودتان استفاده کنید! مثلا یکی از راهکارهای تبلیغاتی عالی مرتبط به استوری، میزبان استوری پیج‌های پربازدید شدن است!

در این راهکار باید ابتدا یک پیج بزرگ و معتبر پیدا کنید که یا محتوای مرتبط به حوزه شما دارد یا مخاطبانش کسانی هستند که به حوزه فعالیت شما علاقه‌مندند. در ادامه از صاحب پیج درخواست می‌کنید در یک رشته استوری محبوب، نام شما را به عنوان اسپانسر ذکر کرده یا حتی لوگو/محصول‌تان را هم نمایش بدهد.

مثلا یک فروشنده لوازم آرایشی می‌تواند از یک میکاپ آرتیست بخواهد در استوری‌اش، محصولات او را معرفی، از آنها استفاده کرده و در نهایت نقدشان کند.

نکته: قبل از هر نوع تبلیغ، لطفا مقاله «راهنمای تبلیغ اینستاگرام» را بخوانید. 

6_ کمپین قبل از انتشار پست بروید!

به یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای افزایش فالوور به کمک استوری رسیدیم. ببینید، همانطور که بالاتر هم گفتم راز موفقیت در اینستاگرام جذب تعامل است. مثلا هر چه پست شما در ابتدای انتشار تعامل (لایک، کامنت، ذخیره، اشتراک‌گذاری و...) بیشتری بگیرد، احتمال دیده شدنش چه توسط مخاطبان خودتان چه مخاطبان اکسپلور و هشتگ‌ها، بالا می‌رود.

حالا یکی از راهکارها برای اینکه تعامل پست را در لحظه انتشار بالا ببرید، این است که قبل از منتشر شدنش، یک رشته استوری برایش منتشر کنید. اجازه بدهید مثال بزنم:

به عنوان صاحب یک پیج قهوه فروشی قرار است امروز یک پست برای آنباکس دستگاه اسپرسوسازتان منتشر کنید. قبل از انتشار پست، شروع می‌کنید به انتشار یک رشته استوری در مورد اینکه تاثیر دستگاه بر قهوه چیست؟ اینکه مثلا دستگاه‌های روگازی چه تاثیری روی کیفیت قهوه دارند و دستگاه‌های صنعتی چطور؟

به این ترتیب ذهن مخاطب آماده شده و برای رسیدن به جواب نهایی کنجکاو است، حالا پستی که همین لحظه منتشر می‌کنید را هم استوری کرده و به مخاطبان می‌گویید آن را مشاهده کنند. در نتیجه تعامل پست به شدت بیشتر از حالتی که بدون کمپین قبل از انتشار آن را منتشر کنید، بالا می‌رود.

7_ در استوری لینک منتشر کنید

همانطور که بالاتر هم گفتم، در دروس آموزش فروش هم به شما گفته می‌شود که مخاطبان سریعا برند و محصول‌تان را فراموش خواهند کرد. با توجه به این، یا باید دائما آنها را پیگیری کنید تا اقدام به خرید کنند، یا اینکه در همان دفعات اول کاری کنید که محصول را بخرند.

در بازاریابی دیجیتال، اصولا بیشتر از راهکار دوم استفاده می‌شود. در این راهکار سعی می‌کنیم سریعا مخاطب را به کلیک روی لینک ترغیب کرده تا وارد صفحه محصول شود و خب آنجا هم در صورت وجود محتوای ارزشمند در مورد محصول، احتمال خریدش بالا می‌رود.

لینک گذاشتن در استوری اینستاگرام

در اینستاگرام برخلاف سایت که دست‌مان خیلی برای ترغیب مخاطب باز نیست، باید از قابلیت لینک در استوری استفاده کنیم. در واقع این قابلیت اجازه می‌دهد لینک یک صفحه از سایت‌تان را در بخش استوری منتشر کرده و مخاطبان با کلیک روی لینک استوری یا بالا کشیدن صفحه، وارد آن شوند. البته اگر هنوز تعداد فالوورهای‌تان به 10 هزار نفر نرسیده، هنوز نمی‌توانید در استوری لینک قرار بدهید.

سایت ساز پرتال یک قابلیت بسیار کاربردی برای قرار دادن لینک در استوری دارد. قابلیت پرداخت سریع پرتال این امکان را به شما می‌دهد که یک لینک خرید محصول در استوری قرار دهید. مشتری با کشیدن استوری به سمت بالا می‌تواند به راحتی سفارش خود را ثبت کند.

8_ چراغ استوری را روشن نگاه دارید!

تجربه نشان داده اینستاگرام به چراغ استوری پیج شما توجه زیادی می‌کند! در واقع طبق تجربه می‌گویم که هر چه بتوانید در روز استوری‌های جذاب‌تر و بیشتری منتشر کنید، احتمال موفقیت‌تان در این شبکه اجتماعی بیشتر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتما برای انتشار استوری یک استراتژی داشته باشید و هر روز حداقل 10 استوری باکیفیت بسازید.

از استوری اینستاگرام هدفمند استفاده کنید

به عنوان کلام آخر؛ در نهایت باید قبول کنیم که پتانسیل جذب مخاطب اینستاگرام بالاست، اما کاربران در وب سایت راحت‌تر به برند شما اعتماد کرده و احتمال خریدشان بالا می‌رود. با توجه به این عملا تلفیق بازاریابی اینستاگرام و وب سایت، می‌تواند کسب و کار شما را رشد داده و فروش را افزایش بدهد.

پس اگر هنوز سایت یا فروشگاه اینترنتی خودتان را راه‌اندازی نکرده اید، همین حالا وارد صفحه فروشگاه ساز پرتال شوید، ظاهر سایت‌تان را انتخاب کنید و در کم‌تر از 2 دقیقه سایت‌ خودتان را بسازید! در ضمن از امروز تا 7 روز دیگر اصلا نیاز نیست هزینه‌ای بپردازید و در این 7 روز می‌توانید به طور کاملا رایگان سایت را تست کنید.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که استوری اینستاگرام چیست و سپس با مهم‌ترین تکنیک‌های افزایش فروش و فالوور با استوری آشنا شدیم. در نهایت اگر سوال و نظری دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.

دیدگاه خود را ارسال کنید

1 دیدگاه

بسیار عالی بود و خوب بود و موفق باشید

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2